متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۲ از ۴]
چهارم مسألۀ شريعتىهاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مىشد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشتههاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مىبينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايشهاى انحرافى دارند با دستهبندىهاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفتههاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـمتأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى بهوجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكسالعمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئهاى عليه روحانيت بوده، در شبهاى آخر فىالجمله اصلاح شد.
عجبا مىخواهند با انديشههايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشههاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعهشناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و علىالاسلام السلام.
به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشههاى اين شخص حلاجى شود و ريشههايش به دست آيد و با انديشههاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب بهدست مىآيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بىپايگى آنها روشن مىشود. من هنوز نمىدانم فعلاً چنين وظيفهاى دارم يا ندارم ولى با اينكه مىبينم چنين بتسازى مىشود فكر مىكنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مىباشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاههاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشتهاند.
اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجهاش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مىكند و خدا مىداند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه و اللّه خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مىآورد. تبليغاتى در اروپا و امريكاله او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دستهاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شدهاند. من لازم مىدانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريانها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پارهاى از حقايق از حضرتعالى كتمان مىشود.
@rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
[صفحه ۳ از ۴]
گروههاى چهارگانه فوق، با من به حساب اينكه تا اندازهاى اهل فكر و نظر و بيان و قلم هستم بشدت مبارزه مىكنند، شايعه برايم مىسازند، جعل و افترا مىبندند به طورى كه خود را مصداق آن شعر فارسى مىبينم كه محقق اعظم، خواجه نصيرالدين طوسى در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است:
به گرداگرد خود چندان كه بينم
بلا انگشترى و من نگينم
ولى به لطف و عنايت پروردگار و توجهات اولياى دين هراسى به خود راه نخواهم داد. اين مقدار بث شكوى را جز به مثل حضرتعالى كه استاد عاليقدرم و به جاى پدرم هستيد نمىكنم. من الآن مركز ثقل حملات اين گروهها هستم، اگر بفرماييد ايستادگى كن ايستادگى مىكنم، اگر بفرماييد مصلحت نيست خود را كنار مىكشم. بار ديگر تكرار مىكنم: من جداً از خداوند متعال طول عمر براى شما مىخواهم و فوقالعاده نگرانم كه اگر خداى ناخواسته پاى حضرتعالى كه تنها شخصيتى هستيد كه همه اين گروهها از او حساب مىبرند از ميان برود، اوضاع فوقالعاده ناراحتكننده خواهد بود، اى بسا كه گروههاى منحرف و منتحل مقاصد شوم خود را با نام حضرتعالى تعقيب كنند، اين است كه لازم مىدانم به هر شكل و صورت هست، به وسايل مختلف حضرتعالى نظرتان را درباره راهها و روشها و مسلكهاى مختلف روشن و روشنتر بفرماييد و حتى لازم است به بعضى دوستان به طور خصوصى تذكراتى بدهيد. شنيدم به يكى از دوستان مشهد كه اخيراً به نجف مشرف شده بوده است تذكرات مفيدى دادهايد و دورادور اطلاع دارم كه مؤثر بوده و در روش ايشان كه اخيراً خيلى خطرناك شده بود مؤثر واقع شده والحمدللّه.
خوب است اطلاع داشته باشيد كه در ماههاى آخر عمر شريعتى بنده مكرر وسيله اشخاص مختلف به او پيغام دادم كه در نوشتههاى تو مطالبى هست بر ضد اسلام و لازم است اصلاح شود. من حاضرم در حضور جمعى صاحبنظر، يا تنها، هر طور خودت مايل باشى به تو ثابت كنم. اگر ثابت شد خودت آنها را ولو به نام خودت، نه به نام من آنها را اصلاح كن و شأن تو بالا هم خواهد رفت و الا مجبورم از تو صريحاً و مستدل انتقاد كنم و برايت گران تمام خواهد شد. آخرين شخصى كه از طرف او نزد من آمد، اظهار داشت كه او حاضر است اختيار بدهد به آقاى محمدتقى جعفرى و آقاى محمدرضا حكيمى كه از آثارش انتقاد كنند و در نهايت امر، تو صحه بگذارى. من گفتم بسيار خوب ولى به شرط اينكه كتباً بنويسد. مقارن با حركتش به خارج اطلاع پيدا كردم كه تنها به آقاى حكيمى نوشته كه شما مجازى نوشتههاى مرا نقد كنى. در اروپا خبر موثق اين بود كه گفته بود تا يك سال كارى نخواهم كرد، جز اصلاح نوشتههاى خودم و يكى از دوستان نزديك حضرتعالى نقل كرد كه به او گفته بود منتظرم فلانى به اروپا بيايد راجع به اصلاح كتابهايم با او مشورت كنم. و البته من اين جهت را تحسين كردم و دليل حسن نيت او و سوء نيت اطرافيانش در ايران گرفتم. روى اين حساب مىبايست از نشر آثارش قبل از اصلاح و تجديد نظر لااقل وسيله آقاى حكيمى كه كتباً به او اجازه داده است جلوگيرى شود، ولى افرادى كه اخيراً تصميم گرفتهاند او را مظهر رنسانس اسلامى قرار دهند و راه را براى اظهار نظرهاى خود در اصول و فروع اسلام باز كنند، در شعاع وسيعى به نشر و تكثير همه آثار او پرداختهاند.
@rozaneebefarda
متن کامل نامه #شهید_مطهری به امام پیرامون دکتر #شریعتی
[صفحه ۴ از ۴]
بنده فكر مىكنم اگر صلاح مىدانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى
فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مىفرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمىدانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد.
بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفهاى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آنرا فلسفه رستاخيز بگذاريم.
خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مىشود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملتهاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مىسازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيشآمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبىگرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگها را به رسميت مىشناسد همانطور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مىداند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه
ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيتهايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است.
اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضىها مثل آقاى خامنهاى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشتهام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كردهاند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است.
اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كردهاند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مىكنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند).
خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيتهاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤالانگيز است.
خدمت آقازادگان عظام ـدامت بركاتهم عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد.
والسلام عليكم و رحمةاللّه و نلتمس منكم الدعاء
@rozaneebefarda
عیار عذرخواهی جناب وزیر
اختصاصی|| حجتالاسلام داوود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️جسارت و حرمت شکنی و دو گانه سازی شان را می کنند، اما بعد اینکه متوجه نتایج سوء گفتارشان می شوند، به صرف عذر خواهی بسنده می کنند. تازه از خدا هم می خواهند که در قلوب شان نسبت به مومنین، کینه ای قرار مده! آقای ظریف در یادداشت دوم خود می گوید: « ولی اگر میدانستم جملهای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا میکند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمیآوردم ».
گویی مساله در انتشار عرایض ایشان است و محتوای مصاحبه هیچ مشکلی ندارد. او که خود را سیاستمدار کهنه کاری می داند که از نوزده سالگی در مرکز سیاست جهانی ( نیویورک ) وارد عرصه سیاست شده است، چگونه است که اینگونه خامی و کوته اندیشی می کند و بخش مهمی از مکنونات خود را یکجا در اختیار کسی می گذارد که سابقه محکومیت سیاسی علیه نظام را داشته است. ضد انقلاب از مصاحبه وی به شدت در حال بهره برداری مغرضانه است. بدون شک، این فایل صوتی در مواضع سیاسی چین و روسیه تاثیر گذار خواهد بود.
به راستی، چرا باید آقای ظریف در زمان سکانداری دیپلماسی جمهوری اسلامی مکنونات خود را اینگونه بی مهابا بیان کند؟ آیا اگر می گذاشت در وقت دیگر اینکار را می کرد، اتفاق خاصی می افتاد؟ سنت دیرینه همه دیپلمات های با سابقه جهان همین است که خاطرات و مکنونات شان را بعد از کناره گیری از قدرت انجام می دهند، مگر اینکه از اینکارشان اغراض سیاسی خاصی را تعقیب می کنند و می خواهند در تحولات سیاسی پیش رو ، تاثیر گذار باشند.
در این صورت، چگونه می توان باور کرد که او این مصاحبه را صرفاً برای ثبت تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید انجام داده است. جالب اینجا است که سعید لیلاز ( مصاحبه کننده ) گفتگو را به سمت انتخابات 1400 سوق می دهد و با چرب زبانی و مداهنه گری می کوشد آقای ظریف را برای نامزد شدن راضی کند.
به نا گاه، آقای ظریف این توجه را می دهد که بحث ما تاریخ دولت تدبیر است و نه انتخابات آینده. همین اندازه از توجه می توانست، آقای ظریف را هشیار کند که دامی پهن شده است و نمی بایست به این گفتگو ادامه دهد. بگذریم که مصاحبه کننده ( سعید لیلاز ) بسیار حرفه ای عمل کرده است. او با تعریف و تمجید های مبالغه آمیز و به عرش اعلی بردن های مکرر، دکتر ظریف را در بازگو کردن مکنونات خود، تهیج می ساخت.
همه مان می دانیم که مردم عزیز از متن گفتگوها و حالات و سکنات مذاکرات تیم ایرانی با گروه 5+1 هیچ اطلاعی ندارد و نمی توانند تصور دقیقی از صحنه مذاکرات داشته باشند.
همین قدر می دانند که آنچنان صمیمیتی میان وزیران خارجه ایران و آمریکا پدیده آمده بود که به اتفاق هم در پیاده قدم می زدند. لکن روانشناسی این مصاحبه کاملاً آن تصویر مورد نیاز را در اختیار مردم می گذارد. ما با همین مصاحبه به خوبی می توانیم صحنه مذاکرات تیم ایرانی با دیپلمات های کار کشته غربی را تصور کنیم. وندی شرمن خیلی خوب متوجه شده بود که چگونه می توان تیم ایرانی را از طریق احساسات، تحت تاثیر قرار داد. چنانکه سعید لیلاز هم در این مصاحبه، در اینکار موفق عمل کرد.
به هر روی، گمان می کنم ملت و نظام، آنقدر بزرگوار است که اگر خدمت گذارشان خبط بزرگ نا خواسته ای انجام داده است، از او در گذرد. اما مسلماً چنین ماجرایی که عرصه سیاست را این چنین ملتهب کرده است، با یک عذر خواهی و اغماض از آن پایان نمی پذیرد و آقای دکتر ظریف، باید در جهت جبران و خنثی سازی تاثیرات منفی آن اقدام کند. کمترین کاری که از ایشان توقع می رود، استعفاء از مقام وزارت و شکایت قضایی از مدیران پروژه تاریخ شفاهی دولت تدبیر است. بدین ترتیب است که عیار عذر خواهی ایشان معلوم می گردد.
#ظریف_گیت
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تناقضگوئی آشکار ظریف پیرامون نقش سردار سلیمانی پیرامون حضور روسیه در سوریه/ کدام یک از این دو موضع خلاف واقع است؟
ظریف ۹۸: سردار سلیمانی پوتین را قانع کرد برای حضور در سوریه.
ظریف ۹۹: اینکه میگن "سردار سلیمانی پوتین را قانع کرد برای حضور در سوریه" درست نیست!
#ظریف_گیت
@rozaneebefarda
🔰 سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای آغاز شد
🔺این سخنرانی به صورت زنده از شبکههای سیما و سایت و حسابهای Khamenei.ir در شبکه های اجتماعی در حال پخش است.
@Khamenei_ir
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلیل مقام معظم رهبری از #سردار_سلیمانی
▫️ رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که مردان فداکاری در زمان ما بودند و هستند که به اميرالمومنين اقتدا کردند
♦️پاسخ شهيد سليمانی به تهديد دشمن که گفتند «تو را به قتل خواهيم رساند» چه بود؟
@rozaneebefarda
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹|| تولید فکر و نشر فکر؛ دو ویژگی مهم شهید مطهری از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی:
▫️ از نقش ستودنی معلمان در دوران کرونا یاد میکنم که خدمات آموزشی را تعطیل نکردند و زحماتشان مضاعف شد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم|| رهبر معظم انقلاب اسلامی: شهید مطهری اولویت های فکر جامعه را پیدا می کرد و خوب تشخیص میداد
🔸 کار معلم انتقال اندوخته ها و میراث های علمی بشر به نسل بعد است.
@rozaneebefarda
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم|| رهبر معظم انقلاب اسلامی:
▫️در معرفی شخصیت امام علی (ع) یک مرحله امامت است.
امامت به معنایی بالاتر از ریاست دین و دنیا/ آنچنان که حضرت ابراهیم علیه السلام اعطا شده بود.
@rozaneebefarda
#فصل_الخطاب مقام معظم رهبری رسید
جالب توجه برخی رجال دینی و خواص حوزوی که در روزهای اخیر از آبروی خود برای دفاع از مواضع و مبانی رهبری خرج نکردند.
جای خالی امثال آیتالله یزدی و علامه مصباح بیش از هر زمان دیگری در این حوادث واقعه احساس میشود.
الحمدلله جریان انقلابی حوزه همگام و هم افق با مقام معظم رهبری به پیش میرود...
@rozaneebefarda
روزنه
#فصل_الخطاب مقام معظم رهبری رسید جالب توجه برخی رجال دینی و خواص حوزوی که در روزهای اخیر از آبروی
ظریف و همه حامیان او به تصریح مقام معظم رهبری، حرف #شیطان_بزرگ را #تکرار کردهاند....
#مسیح_مهاجری
#حسن_روحانی
#ظریف_گیت
@rozaneebefarda