eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۲ از ۴] چهارم مسألۀ شريعتى‏هاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مى‏شد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشته‏هاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مى‏بينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايش‏هاى انحرافى دارند با دسته‏بندى‏هاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفته‏هاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـ‏متأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى به‏وجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكس‏العمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئه‏اى عليه روحانيت بوده، در شب‏هاى آخر فى‏الجمله اصلاح شد. عجبا مى‏خواهند با انديشه‏هايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشه‏هاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعه‏شناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و على‏الاسلام السلام. به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشه‏هاى اين شخص حلاجى شود و ريشه‏هايش به دست آيد و با انديشه‏هاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب به‏دست مى‏آيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بى‏پايگى آنها روشن مى‏شود. من هنوز نمى‏دانم فعلاً چنين وظيفه‏اى دارم يا ندارم ولى با اينكه مى‏بينم چنين بت‏سازى مى‏شود فكر مى‏كنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مى‏باشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاه‏هاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشته‏اند. اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجه‏اش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مى‏كند و خدا مى‏داند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه‏ و اللّه‏ خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مى‏آورد. تبليغاتى در اروپا و امريكا‏له او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دست‏هاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شده‏اند. من لازم مى‏دانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريان‏ها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پاره‏اى از حقايق از حضرتعالى كتمان مى‏شود. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۳ از ۴] گروه‏هاى چهارگانه فوق، با من به حساب اينكه تا اندازه‏اى اهل فكر و نظر و بيان و قلم هستم بشدت مبارزه مى‏كنند، شايعه برايم مى‏سازند، جعل و افترا مى‏بندند به طورى كه خود را مصداق آن شعر فارسى مى‏بينم كه محقق اعظم، خواجه نصيرالدين طوسى در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است: به گرداگرد خود چندان كه بينم بلا انگشترى و من نگينم ولى به لطف و عنايت پروردگار و توجهات اولياى دين هراسى به خود راه نخواهم داد. اين مقدار بث شكوى را جز به مثل حضرتعالى كه استاد عاليقدرم و به جاى پدرم هستيد نمى‏كنم. من الآن مركز ثقل حملات اين گروه‏ها هستم، اگر بفرماييد ايستادگى كن ايستادگى مى‏كنم، اگر بفرماييد مصلحت نيست خود را كنار مى‏كشم. بار ديگر تكرار مى‏كنم: من جداً از خداوند متعال طول عمر براى شما مى‏خواهم و فوق‏العاده نگرانم كه اگر خداى ناخواسته پاى حضرتعالى كه تنها شخصيتى هستيد كه همه اين گروه‏ها از او حساب مى‏برند از ميان برود، اوضاع فوق‏العاده ناراحت‏كننده خواهد بود، اى بسا كه گروه‏هاى منحرف و منتحل مقاصد شوم خود را با نام حضرتعالى تعقيب كنند، اين است كه لازم مى‏دانم به هر شكل و صورت هست، به وسايل مختلف حضرتعالى نظرتان را درباره راه‏ها و روش‏ها و مسلك‏هاى مختلف روشن و روشن‏تر بفرماييد و حتى لازم است به بعضى دوستان به طور خصوصى تذكراتى بدهيد. شنيدم به يكى از دوستان مشهد كه اخيراً به نجف مشرف شده بوده است تذكرات مفيدى داده‏ايد و دورادور اطلاع دارم كه مؤثر بوده و در روش ايشان كه اخيراً خيلى خطرناك شده بود مؤثر واقع شده والحمدللّه‏. خوب است اطلاع داشته باشيد كه در ماه‏هاى آخر عمر شريعتى بنده مكرر وسيله اشخاص مختلف به او پيغام دادم كه در نوشته‏هاى تو مطالبى هست بر ضد اسلام و لازم است اصلاح شود. من حاضرم در حضور جمعى صاحب‏نظر، يا تنها، هر طور خودت مايل باشى به تو ثابت كنم. اگر ثابت شد خودت آنها را ولو به نام خودت، نه به نام من آنها را اصلاح كن و شأن تو بالا هم خواهد رفت و الا مجبورم از تو صريحاً و مستدل انتقاد كنم و برايت گران تمام خواهد شد. آخرين شخصى كه از طرف او نزد من آمد، اظهار داشت كه او حاضر است اختيار بدهد به آقاى محمدتقى جعفرى و آقاى محمدرضا حكيمى كه از آثارش انتقاد كنند و در نهايت امر، تو صحه بگذارى. من گفتم بسيار خوب ولى به شرط اينكه كتباً بنويسد. مقارن با حركتش به خارج اطلاع پيدا كردم كه تنها به آقاى حكيمى نوشته كه شما مجازى نوشته‏هاى مرا نقد كنى. در اروپا خبر موثق اين بود كه گفته بود تا يك سال كارى نخواهم كرد، جز اصلاح نوشته‏هاى خودم و يكى از دوستان نزديك حضرتعالى نقل كرد كه به او گفته بود منتظرم فلانى به اروپا بيايد راجع به اصلاح كتاب‏هايم با او مشورت كنم. و البته من اين جهت را تحسين كردم و دليل حسن نيت او و سوء نيت اطرافيانش در ايران گرفتم. روى اين حساب مى‏بايست از نشر آثارش قبل از اصلاح و تجديد نظر لااقل وسيله آقاى حكيمى كه كتباً به او اجازه داده است جلوگيرى شود، ولى افرادى كه اخيراً تصميم گرفته‏اند او را مظهر رنسانس اسلامى قرار دهند و راه را براى اظهار نظرهاى خود در اصول و فروع اسلام باز كنند، در شعاع وسيعى به نشر و تكثير همه آثار او پرداخته‏اند. @rozaneebefarda
متن کامل نامه به امام پیرامون دکتر [صفحه ۴ از ۴] بنده فكر مى‏كنم اگر صلاح مى‏دانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مى‏فرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمى‏دانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد. بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفه‏اى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آن‏را فلسفه رستاخيز بگذاريم. خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مى‏شود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملت‏هاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مى‏سازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيش‏آمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبى‏گرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگ‏ها را به رسميت مى‏شناسد همان‏طور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مى‏داند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيت‏هايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است. اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضى‏ها مثل آقاى خامنه‏اى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشته‏ام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كرده‏اند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است. اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كرده‏اند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مى‏كنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند). خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيت‏هاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤال‏انگيز است. خدمت آقازادگان عظام ـ‏دامت بركاتهم‏ عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و نلتمس منكم الدعاء @rozaneebefarda
عیار عذرخواهی جناب وزیر اختصاصی|| حجت‌الاسلام داوود مهدوی زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️جسارت و حرمت شکنی و دو گانه سازی شان را می کنند، اما بعد اینکه متوجه نتایج سوء گفتارشان می شوند، به صرف عذر خواهی بسنده می کنند. تازه از خدا هم می خواهند که در قلوب شان نسبت به مومنین، کینه ای قرار مده! آقای ظریف در یادداشت دوم خود می گوید: « ولی اگر می‌دانستم جمله‌ای از آن عرایض انتشار عمومی پیدا می‌کند، حتما همچون گذشته آن را بر زبان نمی‌آوردم ». گویی مساله در انتشار عرایض ایشان است و محتوای مصاحبه هیچ مشکلی ندارد. او که خود را سیاستمدار کهنه کاری می داند که از نوزده سالگی در مرکز سیاست جهانی ( نیویورک ) وارد عرصه سیاست شده است، چگونه است که اینگونه خامی و کوته اندیشی می کند و بخش مهمی از مکنونات خود را یکجا در اختیار کسی می گذارد که سابقه محکومیت سیاسی علیه نظام را داشته است. ضد انقلاب از مصاحبه وی به شدت در حال بهره برداری مغرضانه است. بدون شک، این فایل صوتی در مواضع سیاسی چین و روسیه تاثیر گذار خواهد بود. به راستی، چرا باید آقای ظریف در زمان سکانداری دیپلماسی جمهوری اسلامی مکنونات خود را اینگونه بی مهابا بیان کند؟ آیا اگر می گذاشت در وقت دیگر اینکار را می کرد، اتفاق خاصی می افتاد؟ سنت دیرینه همه دیپلمات های با سابقه جهان همین است که خاطرات و مکنونات شان را بعد از کناره گیری از قدرت انجام می دهند، مگر اینکه از اینکارشان اغراض سیاسی خاصی را تعقیب می کنند و می خواهند در تحولات سیاسی پیش رو ، تاثیر گذار باشند. در این صورت، چگونه می توان باور کرد که او این مصاحبه را صرفاً برای ثبت تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید انجام داده است. جالب اینجا است که سعید لیلاز ( مصاحبه کننده ) گفتگو را به سمت انتخابات 1400 سوق می دهد و با چرب زبانی و مداهنه گری می کوشد آقای ظریف را برای نامزد شدن راضی کند. به نا گاه، آقای ظریف این توجه را می دهد که بحث ما تاریخ دولت تدبیر است و نه انتخابات آینده. همین اندازه از توجه می توانست، آقای ظریف را هشیار کند که دامی پهن شده است و نمی بایست به این گفتگو ادامه دهد. بگذریم که مصاحبه کننده ( سعید لیلاز ) بسیار حرفه ای عمل کرده است. او با تعریف و تمجید های مبالغه آمیز و به عرش اعلی بردن های مکرر، دکتر ظریف را در بازگو کردن مکنونات خود، تهیج می ساخت. همه مان می دانیم که مردم عزیز از متن گفتگوها و حالات و سکنات مذاکرات تیم ایرانی با گروه 5+1 هیچ اطلاعی ندارد و نمی توانند تصور دقیقی از صحنه مذاکرات داشته باشند. همین قدر می دانند که آنچنان صمیمیتی میان وزیران خارجه ایران و آمریکا پدیده آمده بود که به اتفاق هم در پیاده قدم می زدند. لکن روانشناسی این مصاحبه کاملاً آن تصویر مورد نیاز را در اختیار مردم می گذارد. ما با همین مصاحبه به خوبی می توانیم صحنه مذاکرات تیم ایرانی با دیپلمات های کار کشته غربی را تصور کنیم. وندی شرمن خیلی خوب متوجه شده بود که چگونه می توان تیم ایرانی را از طریق احساسات، تحت تاثیر قرار داد. چنانکه سعید لیلاز هم در این مصاحبه، در اینکار موفق عمل کرد. به هر روی، گمان می کنم ملت و نظام، آنقدر بزرگوار است که اگر خدمت گذارشان خبط بزرگ نا خواسته ای انجام داده است، از او در گذرد. اما مسلماً چنین ماجرایی که عرصه سیاست را این چنین ملتهب کرده است، با یک عذر خواهی و اغماض از آن پایان نمی پذیرد و آقای دکتر ظریف، باید در جهت جبران و خنثی سازی تاثیرات منفی آن اقدام کند. کمترین کاری که از ایشان توقع می رود، استعفاء از مقام وزارت و شکایت قضایی از مدیران پروژه تاریخ شفاهی دولت تدبیر است. بدین ترتیب است که عیار عذر خواهی ایشان معلوم می گردد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تناقض‌گوئی آشکار ظریف پیرامون نقش سردار سلیمانی پیرامون حضور روسیه در سوریه/ کدام یک از این دو موضع خلاف واقع است؟ ظریف ۹۸: سردار سلیمانی پوتین را قانع کرد برای حضور در سوریه. ظریف ۹۹: اینکه میگن "سردار سلیمانی پوتین را قانع کرد برای حضور در سوریه" درست نیست! @rozaneebefarda
🔰 سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آغاز شد 🔺این سخنرانی به صورت زنده از شبکه‌های سیما و سایت و حسابهای Khamenei.ir در شبکه های اجتماعی در حال پخش است. @Khamenei_ir @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلیل مقام معظم رهبری از ▫️ رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که مردان فداکاری در زمان ما بودند و هستند که به اميرالمومنين اقتدا کردند ♦️پاسخ شهيد سليمانی به تهديد دشمن که گفتند «تو را به قتل خواهيم رساند» چه بود؟ @rozaneebefarda
12.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹|| تولید فکر و نشر فکر؛ دو ویژگی مهم شهید مطهری از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی: ▫️ از نقش ستودنی معلمان در دوران کرونا یاد می‌کنم که خدمات آموزشی را تعطیل نکردند و زحماتشان مضاعف شد. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فیلم|| رهبر معظم انقلاب اسلامی: شهید مطهری اولویت های فکر جامعه را پیدا می کرد و خوب تشخیص می‌داد 🔸 کار معلم انتقال اندوخته ها و میراث های علمی بشر به نسل بعد است. @rozaneebefarda
8.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥فیلم|| رهبر معظم انقلاب اسلامی: ▫️در معرفی شخصیت امام علی (ع) یک مرحله امامت است. امامت به معنایی بالاتر از ریاست دین و دنیا/ آنچنان که حضرت ابراهیم علیه السلام اعطا شده بود. @rozaneebefarda
مقام معظم رهبری رسید جالب توجه برخی رجال دینی و خواص حوزوی که در روزهای اخیر از آبروی خود برای دفاع از مواضع و مبانی رهبری خرج نکردند. جای خالی امثال آیت‌الله یزدی و علامه مصباح بیش از هر زمان دیگری در این حوادث واقعه احساس می‌شود. الحمدلله جریان انقلابی حوزه همگام و هم افق با مقام معظم رهبری به پیش می‌رود... @rozaneebefarda