فراخوان مقاله برای همایش #هشتادمین_سالگرد اشغال ایران و سقوط رضاخان
@rozaneebefarda
روزنه
اسائه ادب یک شریعتیچی به مراجع تقلید! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️اخیرا یکی از نویسندگان جوان و جو
شریعتیچیها و اسائه ادب به علما و مراجع
نقدی بر ادعاهای موهن یک شریعتیچی علیه مرجعیت
اختصاصی|| محمدجواد کریمی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
١. عدم نزاکت و ادب از سر و روی این مکتوب میبارد.
٢. مرجعیت شیعه، علی الخصوص مرجعیت اعلای شیعه با توجه به بصیرت به امور و تقوای الهی هر آنچه را که وفق مصالح عالیه اسلام و مسلمین تشخیص دهد، عمل مینماید و در این راه از ملامتِ ملامتگران هراسی به دل راه نمیدهد. وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ. (مائده/54)
٣. مواضع حکیمانه و مشفقانه مرجعیت شیعه در برابر گروههای تکفیری واضح و روشن است. اوج این موضعگیریهای روشنگرانه در فتنه تهاجم نظامی گروهک تکفیری داعش در عراق و شام در فتوای تاریخی حضرت آیت الله العظمی سیدعلی سیستانی مبنی بر لزوم دفاع از استقلال کشور عراق و نوامیس مسلمانان و غیرمسلمانان در برابر جنایات وحشیانه داعش، متجلی شد. بسیج صدها هزار نفر داوطلب جوان در قالب بسیج مردمی عراق، ثمره مبارک آن فتوای تاریخی بود واگر آن فتوا و رهبری داهیانه مرجعيت شیعه نبود، چیزی از عراق باقی نمانده بود. مرجعیت شیعه، بهتر از این دایههای دلسوزتر از مادر به مصالح و مفاسد جهان اسلام آگاه است و شأن آن اجل از احزاب و دستجات سیاسی است.
۴. برای ملت ایران این سخنان آشناست چرا که دویست سال است که از سوی منورالفکران و روشنفکران تکرار میشود. منورالفکران مرجعيت شیعه را فقط برای تامین منافع قبیله ای خودشان میخواهند. هر گاه احساس کنند که میتوانند از مرجعيت برای منافع شان سود برند، این کار را خواهند کرد و اگر فقط یک لحظه و یک دقیقه منافعشان تامین نشود، به آن حمله میکنند و آن را به هزار و یک نکته متهم میکنند و حتی از ترور و کشتن مراجع تقلید هم ابایی ندارند و بارها این رویشان را نیز نشان دادهاند.
۵. در دوران مشروطه تا مدت کوتاهی، عدهای از روشنفکران سکولار، دم از مرجعيت میزدند و خودشان را پیرو تندوتیز مراجع معرفی میکردند و جالب است که علما و بزرگان بسیاری را به ضدیت با مراجع تقلید نجف معرفی کردند و حتی ادعا کردند که مراجع نجف فلان شخصیت بزرگ را تکفیر کرده است ولی دریغ از دلیلی که برای مدعیات شان ارائه کنند. زمانی که مراجع تقلید نجف بعد از فتح تهران به نقد سخنان و عملکرد ضددینی جریان روشنفکری ایران در مجلس و دولت و روزنامه ها پرداختند، همان روشنفکران دیگر اجاره ندادند که فتاوا و تلگرافهای مراجع تقلید نجف در روزنامه ها منتشر شود و مردم و نخبگان از نظرات مراجع تقلید نسبت به اوضاع بعد از فتح تهران مطلع شوند. وقتی نامههای مراجع نجف دال بر بستن روزنامه های هتاک و عواملش رسید، دیگر اجازه ندادند که این دستورات اجرا شود و در نشر عمومی دستورات مراجع خلل ایجاد کردند.
زمانی که حکم مراجع نجف دال به فساد مسلک سیاسی تقی زاده و لزوم تبعید فوری وی از کشور رسید، تمام جریان روشنفکری بسیج شدند تا جلوی انتشار تلگراف روشنگرانه مراجع تقلید نجف را بگیرند و دیگر احکام مراجع نجف به ضرر روشنفکران بود چرا که خلاف منافع قبیله ای آنها بود، و تا مدت هفت ماه نامه اختناق اجازه نشر نامه رهبران مشروطه را نداد و تا جایی که توانستند جلوی اطلاع مردم از نظرات مراجع تقلید نجف را گرفتند. سپس تیم تروریستی در نجف تشکیل دادند و به تصریح مراجع نجف، چند بار آنها را ترور کردند. در همین زمان پلیس امپراطوری عثمانی چند تروریستی که برای انجام ترور از ایران رفته بودند را دستگیر کرد. علی رغم تمام این اقدامات دقیقا زمانی که آخوند خراسانی و ملا عبدالله مازندرانی قصد سفر به ایران و سامان دادن اوضاع مشروطه ایران را داشتند، آخوند خراسانی به طرز مشکوکی فوت کرد و ملا عبدلله مازندرانی دقیقا یک سال بعد، به همان ترتیب مشکوک، درگذشت.
۶. بزرگتر از اینها، از منزویها گرفته تا کسرویها، علیه مرجعیت شیعه مطلب نوشتند و به شبههافکنی علیه مرجعيت شیعه پرداختند، از رضاخان تا صدام حسین کمر به هدم مرجعیت شیعه بستند. رضاخان با تبعید عالم مجاهد و رهبر اصلی قیام گوهرشاد، آیت الله العظمی سیدحسین طباطبائی قمی از مشهد به عتبات و محمدرضاشاه با تبعید امام خمینی از ایران و صدام با شهادت فجیع آیت الله سیدمحمدباقر صدر و ترور آیت الله سیدمحمد صدر در کوفه و زندانی کردن آیت الله سیدیوسف حکیم خواستند نهال تنومند مرجعیت شیعه را در هم بشکنند، ولی هیچ کدام کاری از پیش نبردند.
اینک رضاخان و محمدرضا و صدام بدنشان طعمه مار و مور شد ولی مرجعیت شیعه همچنان با عزت و افتخار و احترام و سربلندی به راه خود ادامه می دهد.
يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (صف/8) مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آنكه خدا، گر چه كافران را ناخوش افتد، نور خود را كامل خواهد گردانيد.
@rozaneebefarda
بازی سیاسی سروش محلاتی با مواضع و آثار شهید بهشتی
نقدی بر سخنان اخیر محلاتی در خصوص جایگاه احزاب از دیدگاه شهيد بهشتی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️وجود احزاب در قانون اساسی جمهوری اسلامی به شکل مشروط تایید شده است. طبق اصل 26 قانون اساسی فعالیت احزاب نباید خارج از موازین اسلامی یا ناقض استقلال، آزادی یا وحدت ملی باشند.
آیا از منظر قانون اساسی این احزاب هستند که باید خط مشیها و سیاستهای کلان کشور را طراحی کنند؟
یا برای تضمین بیشتر دقت و ثبات سیاستهای کلی که از جایگاهی تعیین کننده برخوردارند، ترتیبی دیگر در قانون اساسی پیش بینی شده است؟
مطابق اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تعیین سیاستهای کلی از وظایف رهبری است.
سروش محلاتی در سخنان اخیر خود پیرامون تحزب در جمهوری اسلامی، مدعی شده نظام برخلاف اندیشه شهید بهشتی با قدرت گرفتن احزاب موافق نیست، در نتیجه از نظر شهید بهشتی، باندهای قدرت جای احزاب را پر خواهند کرد و اکنون حاکمیت با همین معضل مواجه است!
او میگوید باندهای قدرت شکل گرفته پیرامون شخصیتها، آنان را به سمت منافع خود کشانده، سیاستهای اصلی کشور را رقم میزنند.
به گمان محلاتی سیاستهای کلی نظام به جای آنکه توسط رهبری که فقیهی خبره و عالمی آگاه به زمانه و برخوردار از مشاوران و نهادهای ذیصلاح هستند، تشخیص و به قوای کشور ابلاغ شوند، باید از سوی احزاب تعیین، و با رأی مستقیم مردم تأیید و اجرایی گردند!
با این وجود معلوم میشود که امثال محلاتی د واقع با جایگاه و اختیارات قانونی و شرعی ولایت فقیه در اداره کشور مشکل دارند و لذا او آزادی أحزاب و گروه ها را به گونهای پر رنگ مطالبه میکند که با اصل ۱۱۰ قانون اساسی در تعارض قرار گیرد.
اصلی که در بند اول و دوم آن تعیین سیاستهای کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت و نظارت بر حسن اجرای آن سیاستها، جزو وظایف و اختیارات رهبری شمرده شده است.
اینکه فقیه زمانشناس با استفاده حداکثری از ظرفیت کارشناسان، به تبیین این سیاستها بپردازد، قطعا اطمينان بيشتري به صحت و ثبات اين سیاستها در پی خواهد داشت و همين نيز از نگاه و دغدغههای اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی در مشروح مذاكرات قابل استفاده است.
چنین نسبتهای غیرمستند به شهید بهشتی در حالی مطرح شده که ایشان به معنای واقعی کلمه به نظام اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اسلام و اسلام حداکثری معتقد بود و بر این باور بود که اگر مردم مسلمان ایران در امر حکومت سهیم و فعال باشند، انقلاب از آسیب ها مصون مانده، هر چه بیشتر به سمت اجرای احکام الهی حرکت خواهیم کرد. لذا معیارهای اسلامی را حدود احزاب برمیشمرد:
«باید همه معیارهای اسلامی را در هـمه حـال رعایت کنیم، اگر این طور نشد، اینجا به جای اینکه محل عبادت باشد، لانـه شـیطان خـواهد بود.»(سید محمدحسین بهشتی، میراث اهل قلم، ص۱۱)
اما با این وجود محلاتی بارها ادعا کرده اقتضای آزادی و حاکمیت ملی آن است که مردم حق دارند حتی کلیات قانون اساسی و دین رسمی ایران اسلامی را نفی و دگرگون سازند، این نگاه از آن جهت عجیب است که آن را از موضع و در لفافه اصطلاحات فقهی بیان میشود و عجیبتر آن که آن را مستند به فکر اسلامی بزرگانی همچون شهید بهشتی نیز میسازد، با این که معترف است شهید بهشتی به مبانی ولایت فقیه باور داشت!
از نظر شهید بهشتی در موضوع تحزب جامعه اسلامی با جوامع مارکسیستی و لیبرالیستی دارای تفاوت آشکار است:
«جـامعه اسـلامی، نـه چون جامعه های دربسته اردوگاه مارکسیسم است که انسان را در پشت دیوارهای آهنین نـگهدارند و نـه چون جامعه لیبرال غربی است که بازار مکاره عرضه بی ضابطه آراء و افکار باشد و دراین باره به راستی، جامعه اسـلامی نـه شرقی است، نه غربی.»(آزادی های اجتماعی در نگاه شهید بهشتی، فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، سال دوم شماره ۴ و ۵، ص۱۷۵)
البته محلاتی تلاش میکند این تصریحات را کمرنگ جلوه دهد!
متأسّفانه جناب محلاتی نهایت تلاش خود را جهت زمینهسازی برای کاهش اختیارات ولی فقیه به کاربسته و در واقع تلاش میکند با سخنانی که جایگاهی در فقه ندارد، برای دولتمردانی که در طول این سالیان، عملا مسیری مغایر با سیاستهای کلی نظام و انقلاب پیمودهاند، توجیهات شبهفقهی تولید کند و با انتساب آنها به بزرگانی چون شهید بهشتی، ادعاهای خود را موجّه جلوه دهد.
چندی پیش بود که جناب محلاتی به امام خمینی(ره) نیز نسبت داد که ایشان مطلق جمهوری، حتی اگر فردی مثل رضاخان در رأس آن باشد را حکومتی صحیح میدانستند، با آنکه به تصریح امامخمینی، حکومت جمهوری منهای حدود اسلامی، باطل و قوانین آن در عرض قوانین الهی و شرکآلود است.(کتاب ولایت فقیه، ص۴۴)
عجیب است که با این حجم از تحریفات آشکار، و افشای آن توسط برخی فضلای حوزوی، جناب سروش محلاتی با اعتماد به نفسی ویژه، بازهم بر استمرار رویه نادرستش اصرار دارد!
@rozaneebefarda
روزنه
حسین قدیانی؛ عذرخواهی یا استبصار!؟ آنگونه که قابل پیشبینی بود، قدیانی از یادداشت موهن خود علیه ع
در بخشی از یادداشت ۱۳ تیرماه روزنه پیرامون سلوک علامه مصباح با انحرافات و هتاکیهای یک نیروی انقلابی چنین آمده بود:
👇
علامه مصباح اگر بودند، حتما پدرانه در آغوشش میکشیدند، به نقدهایش به دقت و با نهایت متانت گوش فرامیدادند، به پدر شهیدش ابراز ارادت و به مقامش غبطه میخوردند، به سؤالات و شبهاتش صبورانه، پدرانه و مستدل پاسخ میگفتند و برایش از ته دل دعا میکردند و به او التماس دعا میگفتند....
▫️حالا تبیین خود علامه از این سلوک را در فیلم ذیل ببینید:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9334
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| مواجهه پدرانه #علامه_مصباح با اهانتهای احتمالی عناصر خودی
◽️ما نباید بترسیم که بچههای حزباللهی، دوستانمان و نورچشمان مان، اشتباهی بکنند و یک حرفی به ما بزنند!
🔸️اگرنیت آنان صالح است، آنها ثواب خود را خواهند برد، به ما هم ضرری نخواهد رسید.
٩٢/٢/٢۴
@rozaneebefarda
سرو و طوفان (پاسخ به شبهات درباره آيتالله مصباح) همراه طرح جلد.pdf
2.2M
سرو و طوفان
پاسخ به شبهات درباره #علامه_مصباح
#ویژهنامه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⏹نقدنامه نوشتارها و گفتارهای برخی منتقدان علامه مصباح
▫️ آقايان:
🔘رسول جعفريان
🔘عبدالکريم سروش
🔘 عباس عبدي
🔘 محسن کديور
🔵با آثاري از:
🔸محمد جعفري هرندي
🔸عليرضا جوادزاده
🔸 قاسم شباننيا
🔸احمد فربهی
🔲کاری از:
گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشي امام خمينی(ره).
@rozaneebefarda
سرو و طوفان
پاسخ به شبهات درباره علامه مصباح
▫️ #ویژهنامه را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9336
@rozaneebefarda
تلاش مذبوحانه سمپاتهای سیاسی آقای #منتظری برای توجیه درگیری لفظی و برخورد زننده وی با #شهید_بهشتی!
▫️آقای منتظری صرفا به بهانه آنکه اجازه نیافته در مجلس خبرگان قانون اساسی مطالب مدنظر خود در موضوعی پرتنش را بگوید، شهید مظلوم بهشتی را #فرصتطلب معرفی کرده بود!
▫️حالا مریدان او با آسمان ریسمان بافیهای نافرجام درصدد فرافکنی در مورد این برخورد نامناسب هستند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بازخوانی ماجرای آقای #سیدکاظم_شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/۱۴
🔹متن اعلامیه رسمی #جامعه_مدرسین_حوزه_قم مبنی بر عدم صلاحیت مرجعیت آقای سیدکاظم شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسمه تعالي
"اما من کان من الفقهاء صانئا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا لهواه و مطيعا لامر مولاه فعلي العوام ان يقلدوه کذالک لا يکون الا بعض فقهاء الشيعه "امام حسن عسگري (ع)فرمود:« فقهايي که خود ساخته و پاسدار دين و مخالف هواي نفس و فرمانبردار امام و مولاي خود باشند، مردم مي توانند از آنها تقليد نمايند و همه فقها وعالمان دين جز بعضي، چنين نيستند»
امت اسلامي، طلاب و فضلاي حوزه هاي علميه !، مردم مسلمان ، به ويژه مردم متدين و غيور آذربايجان!
از روزهاي اول نهضت مقدس اسلامي از آقاي شريعتمداري امور بسياري صادر مي شد که دست اندرکاران نهضت ، به ويژه جامعه مدرسين ، آنها را شايسته مقام مرجعيت شيعه نمي دانستند، ولي براي حفظ وحدت و انسجام صف روحانيت ، از بازگو کردن آنها سخت دوري مي جستند تا به حمدالله انقلاب مقدس اسلام پيروز گشت و مردم يک دل و يک جهت به اين انقلاب دل بستند، ولي اين شخص، برخلاف مصالح اسلام و انقلاب و برخلاف اعتقاد و نظر فقهي خود که در مجله "الهادي" و در حضور عده اي از مدرسين تصريح کرده بود، با اصل ولايت فقيه مخالفت کرد و ديديد آن چه ديديد و کرد آن چه نبايد بکند. حتي فردي از همان اعوان و انصار خودش، يکي از پاسداران همان منزل را به قتل رساند و تا چند روز بهانه اي براي کوبيدن انقلاب به دست آورد و همچنان به مخالفت و کارشکني و براندازي ادامه داد تا شرکت در کودتاي نوژه و براندازي اخير که در مصاحبه تلويزيوني قطب زاده خائن ملاحظه فرموديد، کيست که طرح کشتن امام و نابودي مردم جماران و براندازي جمهوري اسلامي را بداند و فرياد نزند؟ اگر بخواهيم امور خلاف عدالت را بشماريم، مثنوي هفتاد من کاغذ مي شود، لذا ضمن تاکيد براينکه مراجع قضايي منحصرا بايد به اين امر رسيدگي نمايند، بنا به وظيفه شرعي برخود لازم دانستيم که سقوط مشاراليه از شايستگي مرجعيت را بالصراحه اعلام نماييم تا افرادي از مسلمانان که در حالت ترديد و دودلي بودند، تکليف خود را بدانند و احيانا با تقليد خود به اسلام و انقلاب ضربه وارد نکرده باشند. گر چه طلاب عزيز و فضلا خود اعلان کردند که از گرفتن شهريه او خودداري خواهند کرد . ماهم تاکيد بر خودداري همه آقايان از گرفتن آن را لازم مي دانيم.
" افمن کان مؤمنا کمن کان فاسقا لا يستوون"
"ان اريد الا الاصلاح مااستطعت و ما توفيقي الا بالله عليه توکلت و اليه انيب".
جامعه مدرسين حوزه علميه قم-1/2/1361
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
بازخوانی ماجرای آقای #سیدکاظم_شریعتمداری به بهانه سالروز درگذشتش/۱۵
اشاره صریح امام به اقدامات آقای شریعتمداری در مقابله با انقلاب اسلامی
@ rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️امام خمینی در بخشی از #منشور_روحانیت چنین میفرماید:
آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونۀ بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه ها را بیش از این تلخ نکنم.
ولی طلاب جوان باید بدانند که پروندۀ تفکر این گروه همچنان باز است و شیوۀ مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است.
▫️شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده اند. آنها که به خود اجازۀ ورود در امور سیاست را نمی دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و کودتا جلو رفته بودند.
غائلۀ قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت!
🔶پی افزود
مراد امام از غائله قم و تبریز، اشاره به اقدامات خرابکارانه حزب خلق مسلمان است.
در سال 1358 طرفداران حزب نوظهور «خلق مسلمان» به بهانۀ دفاع از آقای شریعتمداری، در شهر قم و تبریز دست به آشوب و بلوا زدند ولی با هوشیاری مردم غیور و مسلمان آذربایجان و قم این توطئه خنثی و حزب مذکور منحل و غیر قانونی اعلام گردید.
این حزب زیرنظر آقای شریعتمداری فعالیت میکرد.
@rozaneebefarda
☝️
بازنشر به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام نوژه
آقای #شریعتمداری و #کودتا علیه جمهوری اسلامی
@rozaneebefarda
به مناسبت نزدیک شدن به سالگرد پذیرش #قطعنامه۵۹۸
#پرونده_ویژه با موضوع #ماجرای_قطعنامه را به زودی در روزنه بخوانید....
@rozaneebefarda