قیام مردم تهران به رهبری میرزا مسیح و ماجرای قتل گریبایدوف!
[صفحه ۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سرانجام روز حادثه فرا رسید و مردم مسلمان تهران با هدایت علمای شیعه و فتوای میرزا مسیح مجتهد در روز ششم شعبان 1244 ق [22 / 11 / 1207 ش، 11 فوریه 1829] در مسجد جامع شهر اجتماع کردند و از این کانون توحید و تقوا به سوی لانه فساد گریبایدوف روانه شدند تا حکم اسلام و فتوای میرزا مسیح را مبنی بر آزاد نمودن زنان مؤمن از دست سفیر شقی و بدرفتار، به اجرا درآورند.
هدف میرزا مسیح در این ماجرای شکوهمند تنها موضوع چند زن گرجی و مشابه آن نبود بلکه مسألة اصلی بقای اسلام بود و نفی هرگونه سلطه و تجاوز. هنگامی که گروهی از شیعیان در منزل خویش آسایش ندارند و کارگزاران قاجار هم ذلیلانه به چنین آشفتگی تن دادهاند برای روحانی برجستهای چون میرزا مسیح تکلیفی بالاتر از این قیام وجود ندارد.
جمعیتی که به فرمان میرزا مسیح از مسجد جامع به سوی سفارت روس حرکت کرد در آغاز بیش از هزار نفر نبود ولی وقتی به در سفارت رسیدند رقم آنان به صد هزار نفر بالغ گردید.
آنان با خشم و هیجان، خواستة برحق و منطقی خود را مبنی بر آزادسازی زنان مطرح کردند امّا گریبایدوف به جای بردباری در مقابل مسلمانان خروشان دستور داد تا به وسیله تیراندازی جواب آنها را بدهند. بر اثر این تیراندازی نوجوان 14 سالهای که بین جمیعت بود به شهادت رسید.
مردم خشمگین جسد او را به مسجدی در آن حوالی برده، بر سر نعشش به سوگواری پرداختند و برای گرفتن انتقام به سوی سفارت یورش بردند و با هجوم دستهجمعی در سفارت را باز کردند و با افراد سفارت درگیر شدند. بر اثر این نبرد خونین که در یک طرف گروهی مهاجم و مسلح و در سوی دیگر عدهای مسلمان معتقد بودند، 80 نفر از مردم در راه دفاع از حق و ایستادگی در مقابل تجاوز و اجرای حکم اسلامی و عملی ساختن فتوای مجتهدی مبارز به شهادت رسیدند و 38 نفر از ساکنان سفارت کشته شدند که در بین آنان جنازه گریبایدوف دیده میشد.
دولت روسیه در همین ایام بر سر مسئلة اداره سرزمینهای تصرف شده عثمانی در بالکان و حقوق مسیحیان یونان با قوای عثمانی درحال نبرد بود و در چند مورد هم از عثمانیها شکست خورده بود و چون در قیام مردم علیه سفارت روس تنها «مالتسف» دبیر اول سفارت از گزند حادثه جان سالم بدر برده و رفتار تحریکآمیز گریبایدوف را در دربار روس روشن کرده بود، از این نظر مصلحت ندید در این خصوص پافشاری نموده، درگیری تازه ایجاد نماید. از همین رو بر آن شدند که روش ملایمتری در پیش بگیرند. البته از سوی تزار روس درخواست شده بود که رهبر قیام (میرزا مسیح) دستگیر و تبعید شود که متأسفانه دربار ذلیل ایران بر طبق درخواست روسها تصمیم به تبعید میرزا مسیح گرفت. وقتی خبر تبعید میرزا مسیح در تهران پیچید بار دیگر توفانی از خشم مردم برانگیخته شد.
تظاهرات وسیعی صورت گرفت و موج انسانها از معابر و خیابانها به راه افتادند و مخالفت خود را با این برنامه اعلام کردند. مزدوران قاجار به جای عملی ساختن خواسته مردم، به حملات وحشیانهای علیه آنان پرداخته، به ضرب و جرح مسلمانان اقدام کردند.
سرانجام در هشتم صفر 1245 ق [17 / 5 / 1208 ش] میرزا مسیح را به مسجد شاه (مسجد امام خمینی کنونی) در تهران آوردند و وی را مجبور ساختند تا در انظار عمومی با مریدان و خانواده خود وداع کند، امّا به دلیل خشم و اعتراض اهالی تهران در آن روز موفق نشدند میرزا مسیح را به تبعید بفرستند و این ماجرا چند روزی به تعویق افتاد و در روز بیستم صفر 1245 ق [29 / 5 / 1208 ش] این مجتهد خیراندیش شهر تهران را به مقصد عتبات عالیات ترک کرد.
این عالم ربانی در سال 1263ق (1226 ش) در نجف اشرف دارفانی را وداع گفت و فقیه بلند آوازة شیعه، شیخ محمدحسن نجفی صاحب کتاب جواهرالکلام و تعدادی از علمای مشهور حوزهی علمیه نجف بر پیکرش نماز خوانده و او را در یکی از حجرههای غربی صحن بالاسر مقدس علوی به خاک سپردند.
متن کامل یادداشت
🔶حاشیه روزنه
سالگرد قیام مردم تهران و قتل گریبایدوف و اقدام تحریکآمیز و نابخردانه سفیر روس در تهران، بهانه خوبی است برای بازخوانی یک مقطع مهم از تاریخ مجاهدتهای مردم ایران.
متاسفانه این ماجرای مهم، از حافظه تاریخی ایرانیان و حتی حوزویان حذف شده است در حالی که نقطه عطفی در تاریخ روابط بینالملل ایران در دوران معاصر محسوب میشود و پیامدهای بسیار مهمی را به دنبال داشته است.
مردم ایران نشان دادند حتی اگر در ضعیفترین وضع سیاسی و اقتصادی باشند و حتی اگر در دو جنگ بزرگ با یک ابرقدرت شکست خورده باشند و عهدنامههای ننگینی چون گلستان و ترکمنچای برآنان تحمیل شده باشد، باز هم برای دفاع از ارزشها و شرافت و ناموس خود، از میدان به در نمیشوند!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#معرفیکتاب
میرزا مسیح مجتهد و فتوای شرف
نوشته رضا گلی زواره
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
در اين حريم، هيچكسی بیمراد نيست
بازار اهل معرفت اینجا کساد نیست
همواره بیحساب فقط لطف میكند
بيهوده نام او كه امامِ "جواد " نيست
ديدم كه در تمامی حاجتگرفتهها
فرقی ميان مجتهد و بیسواد نيست
از كشور امام رضاييم و بين ما
كمتر كسی به لطف شما، خانهزاد نيست
بغضی نشسته در دل شبهای اين حرم
برعكس مشهد است و زائر زياد نيست
پرسيدم از حوائج و بين جوابها
حتی يكیش، "حاجت ما را نداد"، نيست
نامی برای درب ورودی مرقدش
درخور تر از ورودی "باب المراد" نيست
#نفیسه_سادات_موسوی
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #تحلیل_و_تبیین | تاریخنگاری، اولویت اصلی جهاد تبیین است
👈🏼 گفتگو با آقای گلعلی بابایی، نویسنده، پژوهشگر و خاطرهنگار دفاع مقدس
🔹تصویرسازی غلط و وارونه جلوه دادن حقایق و دستاوردهای انقلاب توسط دشمنان از یکسو با پررنگ کردن نقاط ضعف و از سوی دیگر با تطهیر رژیم پهلوی درپی کتمان دستاوردهای انقلاب و ایجاد حس غفلت نسبت به پیشرفتهای کشور در سالهای اخیر هستند.
🔹نهادها و ارگانهای مسئول در جمهوری اسلامی ایران نتوانستند به وظایفشان خوب عمل کنند و دستاوردهای انقلاب را برای مردم تشریح نمایند. در این زمینه، آنقدر قصور و کمکاری اتفاقافتاده که اصلاً نمیشود فقط چند ارگان یا سازمان را مقصر اعلام کرد.
🔹از اولویتهای مهم «جهاد تبیین»، تاریخنگاری و ثبت وقایع تاریخی است که اگر چنین اتفاقی میافتاد و بیفتد، بسیاری از ابهامات مردم بهویژه جوانان برطرف میشود و بهنوعی هویتسازی شکل میگیرد.
🔹خط حرکت دشمن و مختصات نقشهاش شامل دو نکته است: طی سالهای اخیر دشمن تمام فعالیتهایش را بر تاریخسازی و تبیین اتفاقات چهل سال اخیر بر مبنای تحریف واقعیتها و ارائه آمارهای غلط و مقایسه ناصحیح از وضعیت کشور با دیگر ممالک دنیا. ثانیاً، استفاده بیپروا و لجامگسیخته از فضای مجازی و اجتماعی.
ادامه را بخوانید👇🏼
khl.ink/f/49592
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید || فیلم کامل روایت #حاجقاسم از اتاق عملیات حزبالله با حضور ایشان و #سیدحسن_نصرالله و #عماد_مغنیه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حوزه علمیه و جهاد تبیین/۱
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹میزان تصریح و تأکید پیرامون فرمان #جهاد_تبیین، آنهم در یک بازه زمانی کوتاه، نشانگر اهمیت ویژه آن در منظر مقام معظم رهبری است.
🔹ماهیت این فرمان و موقعیت اجتماعی حوزویان نیز نشانگر آن است که بیش از همه اقشار مورد تخاطب این فرمان هستند.
🔹حضور در میدان جهاد تبیین، اقتضائات و الزامات خاص خود را دارد؛
هم دانش میخواهد، هم شناخت عمیق واقعیتهای موجود، هم سیطره بر نقشه و حرکت دشمن، هم جریانشناسی و اطلاع از آرایش جنگی دشمن، هم شناخت خط نفوذ، هم ارتباط وثیق و گسترده با مردم لازم دارد و هم تسلط بر فنون و مهارتهای مرتبط.
هم صراحت لهجه میخواهد و هم شجاعت در بیان حقایق، هم عقلانیت و مصلحتسنجی(به معنای درست آن) لازم دارد و هم تکاپوی جهادی و تلاش شبانهروزی توقفناپذیر.
🔹حوزه فعلی اما قبل از ورود جدی در عرصه جهاد تبیین، باید خود را ارزیابی کند!
باید متولیان محترم حوزه ببینند تا چه میزان از مقدمات جهاد تبیین، وجود دارد و چه مقدماتی را باید تمهید کنند. نقشه تمهید آن مقدمات را چه کسانی و در چه بازه زمانی فراهم خواهند کرد.
🔹فوری بودن و فریضه بودن و قطعی بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه قم در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به #خط بزند!
اما با کدام نقشه؟ با کدام فرماندهی واحد؟ با کدام جریانشناسی و دشمنشناسی؟ با کدام شبکه تبلیغی یکپارچه؟
این پرسشها نه اینکه در حوزه #هیچ قدمی برداشته نشده یا هیچ ظرفیت بالفعلی وجود ندارد، نه! این پرسشها یعنی برای توفیق حداکثری حوزه در لبیک به فرمان ولایت، باید پاسخهای شفافی به این پرسشها فراهم شود و صد البته این تکلیف بر عهده متولیان محترم نهادهای عالی حوزوی است؛ خاصه شورای محترم عالی و مرکز محترم مدیریت و صد البته جامعه محترم مدرسین و مجمع محترم نمایندگان طلاب. صدالبته برخی مجموعههای اقماری وابسته به حوزه نیز در این زمینه مکلفند؛ خاصه متولیان محترم #دفتر_تبلیغات_حوزه و #انجمنهایعلمیحوزه.
🔹سوال مهمی که مطرح است آنکه؛
حوزهای که بزرگانش (خاصه آیات عظام حائری و بروجردی اعلی الله مقامهما) در یک یادنامه مکتوب تفصیلی و بعد یک نشست رسانهای رسمی(صد سالگی حوزه قم) و بعد از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی(شبکه چهار)، سیاستپرهیز و سیاستگریز و سکولار معرفی شوند، اگر نتواند یا نخواهد در مورد هویت سیاسی و اجتماعی خودش و کارنامه سیاسی صد ساله خودش #تبیین کند و شبهات را پاسخ گوید، چگونه میتواند و میخواهد در #جهاد_تبیین پرچم پیشگامی و بلکه فرماندهی را به دست گیرد؟
قطعا و حتما موضعگیریهای صریح برخی رجال حوزوی در مخالفت با اباطیل آن کتاب و آن نشست و آن برنامه تلویزیونی، مصداق بارز جهاد تبیین و بسیار قابل ستایش و احترام است اما، پاسخ شبههافکنی با ادبیات تاریخی و فقهی را نمیتوان در سخنرانی عمومی داد و حتما برگزاری جلسات علمی و نگارش پاسخهای مکتوب متقن لازم است.
🔶حاشیه روزنه
برخی محترمین بیوت و حتی مسئولین برخی نهادهای حوزوی، بعد از برگزاری آن نشست کذایی (که در آن حاجشیخ را به #سکولاريسم متهم ساختند)، همچنان جسته و گریخته زبان به تمجید و تجلیل از بانیان آن خط فکری خطرناک باز میکنند و به عنوان نمونه در #مجلسآرایی بازسازی چهره نویسنده کتاب پرغلط (صد سالگی حوزه قم) حضور مییابند یا به سخنرانی میپردازند!
صد البته که اختیار با خودشان است اما اینان باید مد نظر داشته باشند که یک بام و دو هوا نمیشود!
نمیتوان امروز ژست انقلابیگری و حوزه انقلابی و جهاد تبیین گرفت و فردا زبان به تمجید و تطهیر بانیان #سکولاريسمحوزوی گشود!
بدنه و رجال طراز اول و نخبگان حوزه علمیه قم بیدارند و همه این کار و کردارها را زیر نظر دارند!
امید است حوزه علمیه قم که باید پرچمدار جهاد تبیین باشد، در نخستین گام، تمام ظرفیتش را برای تبیین کارنامه و پیشینه سیاسی صد ساله خود به کار گیرد و شبهات و شایعات سکولارهای حوزوی را پاسخ گوید که اگر خدای ناکرده چنین نشود، سخنش در سایر محورهای جهاد تبیین نیز به طور کامل مسموع نخواهد بود و نمیتواند به فرمان جهاد تبیین لبیک گوید.
ناگفته پیداست که عدم ورود احتمالی مدیران و سیاست گذاران حوزه علمیه، تکلیف را از دوش طلاب، اساتید و فضلا برنمی دارد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصالت صوت منتشرشده از جلسه فرماندهان سابق سپاه تایید شد
🔹اخیرا یک فایل صوتی منتسب به سردار جعفری فرمانده سابق سپاه در فضای مجازی منتشر شده است. پیگیریهای خبرگزاری فارس از منابع آگاه اصالت این فایل صوتی را تایید میکند.
🔹آنطور که از محتوای فایل پخش شده مشخص است، صادق ذوالقدرنیا معاون اقتصادی وقت سپاه درحال ارائه گزارشی از تخلف صورت گرفته در مجموعهای به نام یاس به فرمانده سابق سپاه است. این فایل ظاهرا دو سال قبل منتشرشده بود و اخیرا به صورت گستردهتر بازنشر شده است.
🔹در بخشی از این فایل صوتی معاون اقتصادی وقت سپاه تخلف یکی از مدیران اقتصادی را گزارش میدهد. در ادامه سردار جعفری میگوید: «اگر احساس کنم فردی در این ماجرا تخلفی کرده تا آخر پیگیری میکنم. حتی اگر نفع شخصی هم نداشته باشد اما برای عدم کنترل و عدم نظارت مبالغ حیفومیل شده باید جوابگو باشد.»
🔸خبرگزاری فارس بهزودی اطلاعات دقیقتری از این ماجرا را منتشر میکند.
@Farsna
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ نمی شود ژست انقلابی گرفت ولی از سکولاریسم تمجید نمود!
🔹فوری بودن و فریضه بودن جهاد تبیین اقتضای آن دارد که حوزه علمیه در اسرع وقت و با تمام استعداد تبیینی خود، به خط بزند!
اما با کدام نقشه؟با کدام فرماندهی واحد؟با کدام جریانشناسی و دشمنشناسی؟با کدام شبکه تبلیغی یکپارچه؟
🔸این پرسشها نه اینکه در حوزه هیچ قدمی برداشته نشده یا هیچ ظرفیت بالفعلی وجود ندارد، نه! این پرسشها یعنی برای توفیق حداکثری حوزه در لبیک به فرمان ولایت،باید پاسخهای شفافی به این پرسشها فراهم شود و صد البته این تکلیف بر عهده متولیان محترم نهادهای عالی حوزوی است؛ خاصه شورای محترم عالی و مرکز محترممدیریت و صد البته جامعه محترم مدرسین و مجمع محترم نمایندگان طلاب.
🔹صدالبته برخی مجموعههای اقماری وابسته به حوزه نیز در این زمینه مکلفند؛خاصه متولیان محترم دفتر تبلیغات حوزه و انجمنهای علمی حوزه.
🔸حوزهای که بزرگانش (خاصه آیات عظام حائری و بروجردی) در یک یادنامه مکتوب تفصیلی و بعد یک نشست رسانهای رسمی(صد سالگی حوزه قم) و بعد از آن در تلویزیون جمهوری اسلامی(شبکه چهار)، سیاستپرهیز و سیاستگریز و #سکولار معرفی شوند، اگر نتواند یا نخواهد در مورد #هویت_سیاسی و اجتماعی خودش و کارنامه سیاسی صد ساله خودش تبیین کند و شبهات را پاسخ گوید، چگونه میتواند و میخواهد در جهاد تبیین پرچم پیشگامی و بلکه فرماندهی را به دست گیرد؟
🔹نمیتوان امروز ژست #انقلابیگری و حوزه انقلابی و جهاد تبیین گرفت و فردا زبان به تمجید و تطهیر بانیان #سکولاریسمحوزوی گشود!
مشروح یادداشت در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=38424
🆔 @sedayehowzeh
میلاد مولا امیرالمؤمنین علیه السلام بر تمام شیعیان و حقطلبان جهان مبارک باد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۱ از ۲]
فؤاد کرمانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نه مراست قدرت آنکه دم، زنم از جلال تو یا علی
نه مرا زبان که بیان کنم، صفتِ کمال تو یا علی
شده مات عقل موحدین، همه در جمالِ تو یا علی
چو نیافت غیر تو آگهی، ز بیانِ حالِ تو یا علی
نبرد به وصف تو ره کسی، مگر از مقالِ تو یا علی
هله ای مُجلّیِ عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری
که ندیدهام به دو دیدهام، چو تو گوهری چو تو جوهری
هله ای مولّه عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دل بَری
چه در انبیا چه در اولیا، نه تو را عدیلی و همسَری
به کدام کس مَثلت زنم که بُوَد مثالِ تو یا علی
توئی آنکه غیر وجود خود، به شهود وغیب ندیدهای
فَقرات نفس شکستهای، سُبحاتِ وَهم دریدهای
همه دیدهای نه چنین بود شه من تو دیدهی دیدهای
ز حدودِ فصل گذشتهای، به صعودِ وصل رسیدهای
ز فنای ذات به ذاتِ حق، بُوَد اتّصال تو یا علی
چو عقول و افئده را نشد، ملکوتِ سرّ تو مُنکشف
همه گفتهاند و نگفته شد ، ز کتابِ فضل تو یک الف
ز بیانِ وصف تو هر کسی، رقم گمان زده مختلف
فصحای دهر به عجز خود، ز ادایِ وصف تو معترف
بُلغای عصر به نطقِ خود، شدهاند لالِ تو یا علی
تویی آن که در همه آیتی، نگری به چشم خدای بین
شده از وجودِ مقدّست، همه سرّ کَنزِ خفا مبین
تویی آن که از کُشِفَ الغطا، نشود ترا زیاده یقین
ز چه رو دَم از أنا ربکّم نزنی، بزن بدلیل این
که به نورِ حق شده منتهی، شرفِ کمال تو یا علی
تو همان درخت حقیقتی، که در این حدیقهی دنیوی
أنا ربّکم تو زنی و بس، به لسان تازی و پهلوی
ز بروق نورِ تو مُشتعل، شده نارِ نخلهی موسوی
ز تو در لسانِ موحّدین، بُوَد این ترانهی معنوی
که انا الحق است به حقِ حق، ثمرِ نهالِ تو یا علی
تویی آن تجلّیّ ذوالمنن ، که فروغ عالم و آدمی
هله ای مشیّتِ ذاتِ حق ، که به ذات خویش مُسلّمی
ز بروز جلوه ماخلق، به مقام و رتبه مقدّمی
به جلالِ خویش مُجلّلی، ز نوالِ خویش مُنعّمی
همه گنج ذاتِ مقدّست، شده مُلک و مالِ تو یا علی
تو چه بندهای که خدائیت، ز خداست منصب و مرتبت
احدی نیافت ز اولیا، چو تو این شرافت و منزلت
رسدت ز مایهی بندگی، که رسی به پایهی سلطنت
همه خاندانِ تو در صفت، چو توأند مشرقِ معرفت
شده ختم دورهی عِلم و دین، به کمالِ آل تو یا علی
تو همان مَلیکِ مُهیمنی، که بهشت و جنّت و نه فلک
پیِ جستجوی تو سالکان، به طریقت آمد یک به یک
شده ذکرِ نام مقدّست، همه وِردِ اَلسنهی مَلَک
به خدا که احمدِ مصطفی، به فلک قدم نزد از سَمَک
مگر آنکه داشت در این سفر طلبِ وصالِ تو یا علی
تویی آنکه تکیهیِ سلطنت، زدهای به تخت مؤبّدی
ز شکوه شأن تو بر مَلا، جَلَواتِ عِزِّ ممجّدی
به فرازِ فرقِ مبارکت، شده نصب تاج مُخلّدی
متصرّف آمده در یَدَت ، ملکوتِ دولتِ سرمدی
تو نه آن شهی که ز سلطنت، بود اعتزالِ تو یا علی
به می خُمِ تو سِرشته شد، گِل کاس جانِ سبوکشان
به پیالهی دلِ عارفان ، شده ترکِ چشمِ تو میفشان
ز رَحیقِ جام تو سرگران، سِر سرخوشان، دل بیهُشان
نه منم ز بادهی عشق تو ، هله مست و بیدل و بینشان
همه کس چشیده به قدرِ خود، ز میِ زُلالِ تو یا علی
منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو میزنم
ره کوه و دشت گرفتهام قدم از برای تو میزنم
به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو میزنم
شب و روز حلقه التجا بدر سرای تو میزنم
نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی
تویی آنکه سِدرهی مُنتهی، بُودَت بلندیِ آشیان
به مکان نیائی و جلوهات، به مکان ز مشرقِ لامکان
رسد استغاثهی قدسیان، به درت ز لانهی بینشان
چو به اوج خویش رسیدهای ، ز عِلوّ قدر و سُموشّان
همه هفت کرسی و نُه طبق، شده پایمال تو یا علی
نه همین بس است که گویمت ، به وجودِ جود مکرّمی
تو مُنزّهی ز ثنای من ، که در اوجِ قُدس قدم نَهی
نه همین بس است که خوانم اَت ، به ظهورِ فیض مقدّمی
به کمال خویش معرّفی ، به جلالِ خویش مُسلّمی
نه مراست قدرت آنکه دم ، زنم از جلال تو یا علی
تویی آن که میم مشیّتت ، زده نقشِ صورتِ کاف و نون
به کتابِ عِلم تو مُندرج ، بُوَد آن چه کان و مایکون
فلک و زمین به ارادهات ، شده بی سکون شده با سکون
تویی آن مُصوّرِ ماخَلَق ، که من الظّواهر و البطون
بُوَد این عوالم کُن فکان، اثرِ فعال تو یا علی
تویی آن که ذات کسی قرین ، نشده است با احدیتّت
نرسیده فردی و جوهری ، به مقام مُنفردیتت
تویی آن که بر احدیّتت ، شده مُستند صمدیّت
نشناخت غیر تو هیچکس ، ازّلیتت ابدّیتت
تو چه مبدأیی که خبر نشد ، کسی از مآلِ تو یا علی
تو که از علایق جان و تن ، به کمالِ قُدس مُجرّدی
تو که فانی از خود و مُتّصف ، به صفاتِ ذاتِ محمّدی
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
نه مراست قدرت آنکه دم زنم از جلال تو یا علی
مدح حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)
[صفحه ۲ از ۲]
تو که بر سرائرِ معرفت، به جمالِ اُنس مُخلّدی
به شؤنِ فانیِ این جهان، نه مُعطّلی نه مقیّدی
بود این ریاست دنیوی ، غم و ابتهالِ تو یا علی
تو همان تجلّیِ ایزدی، که فراز عرشی و لا مکان
خبری ز گردش چشم تو، حرکات گردش آسمان
دهد آن فؤاد و لسان تو ، ز فروغ لوح و قلم نشان
تو که ردّ شمس کُنی عیان ، به یکی اشارهی ابروان
دو مُسخّر آمده مِهر و مَه ، هله بر هلالِ تو یا علی
هلهای موحّدِ ذاتِ حق، که به ذات ، معنی وحدتی
به تو گشت خِلقتِ کُن فکان ، که ظهورِ نورِ مشیّتی
هله ای ظهورِ صفاتِ حق، که جهان فیضی و رحمتی
چو تو در مداینِ علمِ حق ، ز شرف مدینهی حکمتی
سَیَلانِ رحمت حق بُوَد ، همه از جِبال تو یا علی
بنگر [فؤاد] شکسته را ، به دَرَت نشسته به التجا
اگرش بِرانی از آستان ، کُند آشیان به کدام جا
به سخا و بذل تواش طمع ، به عطا و فضلِ تواش رجا
ز پناهِ ظلِّ وسیع تو ، هم اگر رود برود کجا
که محیط کون و مکان بُوَد فلکِ ظلالِ تو یا علی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خون شهید سلیمانی و صدور انقلاب اسلامی
@rozaneebefarda