برگی از خاطرات زندگانی مرحوم آیت الله برهان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مرحوم شیخ عبدالمنتظر مقدسیان می گوید؛
🔹آقای برهان برای طلبه های دوره های اول همه درس ها را خودشان می دادند٬ از مقدمات تا سطوح بالا.
یک دسته از طلبه ها که برای ادامه تحصیل به قم می رفتند و طلبه های جدید می آمدند٬ ایشان مجبور می شد جامع المقدمات تدریس کنند.
بعدها آقای برهان تا آخر کفایتین را درس می داد و کم کم استاد هم آوردند.
🔹 ایشان مدتی کفایه تدریس کردند ولی چندان علاقه ای به آن نداشتند؛ می گفتند هروقت کفایه تدریس می کنند موفق به نماز شب نمی شوند!
به دلیل همان قضیه آخوند خراسانی با شهید شیخ فضل الله نوری.
🔹لذا بعدها به جای آن قوانین تدریس کردند. البته ایشان خود از شاگردان مرحوم آخوند بودند و یکی از دروس فقه مرحوم آخوند را تقریر فرمودند که موجود است.
(منبع: عالم ربانی؛ سیری در زندگانی آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان٬ ص۶۴)
@rozaneebefarda
◾️إنا لله وإنا الیه راجعون
حضرت آیت الله حاج سیدنورالدین حسینی اشکوری از علمای انقلابی نجف و قم٬ دعوت حق را لبیک گفت.
ایشان از نسل اول شاگردان آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، بود که تا پایان عمر خود از حامیان انقلاب اسلامی بود.
@rozaneebefarda
پیام تسلیت آیت الله سید محمد کاظم حائری در پی ارتحال آیت الله سیدنورالدین اشکوری
@rozaneebefarda
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 در مدرسه علمیه #حقانی چه می گذرد؟!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (379)
🔻 اخراج طلبه انقلابی به دلیل اعتراض به حضور استاد ابوالقاسم علیدوست در مدرسه حقانی
♨️جناب آقای بهاری مدیر جوان مدرسه بحقانی٬ طلبه ای را به جرم انتقاد کاملا محترمانه از #نشست_اساتید و اعتراض به حضور یکی از سران این تشکل٬ اخراج نمود.
اقدامی که بعد از اخراج شهید ردانی پور و طلاب منتقد شریعتی در دهه پنجاه٬ بی سابقه یا کم سابقه است.
♨️در اسفندماه گذشته٬ حضور آقای علیدوست در حقانی انتقاداتی را به دنبال داشت که البته با برخورد آهنین مدیر جوان همراه شد و هیچ انعکاس و بازتابی در جلسه عمومی نداشت اما با اینهمه٬ به نظر می رسد این اقدام کاملا بایسته٬ در مذاق مدیر ناخوش نشسته و او در اولین فرصت در پی انتقام و تصفیه برآمده است!
این نحو برخوردها اصلا با سیره علمای اعلام و حوزه های علمیه که مهد آزادفکری بوده٬ سازگار نیست و فضا را امنیتی خواهد کرد.
انتظار می رود مدیر محترم حوزه علمیه به این قبیل امور رسیدگی فرمایند.
نقل خبر از: کانال خبر حوزه: @khabarehowzeh
🔴پ.ن. بدیهی است که پاسخ مطالبه های به حق و انقلابی طلاب در زمینه افراد، نهادها و تشکل های سکولار در حوزوی، رمی، تکفیر، تحقیر و اخراج نیست! و عاملان بدون هیچ اغماضی باید مورد پرسش قرار گیرند: که هدفشان از ایجاد جو خفقان علیه طلاب انقلابی چیست؟
🔻البته نحوه طرح مطالبه از سوی طلاب انقلابی نیز باید در خور و شأن یک انقلابی تمام عیار باشد تا سکولارها و حامیان شان فرصت بهانه جویی از این ناحیه را نداشته باشند.
🔻کانال آنتی تز در حد توان خود، پیگیر وضعیت طلاب انقلابی و برخوردهای ناشایست عاملان سکولارها در مراکز و مدارس حوزوی خواهد بود و اطلاع رسانی لازم در این زمینه را خواهند نمود.
#حوزه_انقلابی
#طلاب_انقلابی
#سرکوب_مطالبه_های_انقلابی
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab
روزنه
📛 در مدرسه علمیه #حقانی چه می گذرد؟! ⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (379) 🔻 اخراج طلبه انق
#توضیح
بعد از بازنشر این پیام که در سایر رسانه ها منتشر شده بود٬ پیام های موافق و مخالف زیادی متجاوز از پنجاه پیام به ادمین ارسال شده است که طبعا به دلیل حجم انبوه پیام ها٬ امکان بازنشر همه وجود ندارد.
منتقدان این پست٬ تحلیل و مدعاها و توضیحات دیگری برای اخراج برشمرده و فعالیت انقلابی را علت را علت ناقصه اخراج یا عدم علیت معرفی کرده اند و حق آن است که نظر شریف شان منعکس شود.
طبعا تکذیب یا تایید خبر بازنشر شده برعهده روزنه نیست.
اما در این طور مواقع نمی توان یکطرفه به قاضی رفت طبیعی است که توضیحات طرفین باید قبل از قضاوت نهایی شنیده شود تا خدای نکرده ظلمی متوجه یک طلبه بی دست و پا نشود٬ همانگونه که حیثیت حقانی و کادر آن هم باید حفظ شود.
در این شرایط توضیحات طلبه یا طلاب اخراجی٬ کادر مدرسه یا بیانیه #بسیج مدرسه می تواند روشنگر باشد و به شفافیت فضا کمک کند.
سابقه و پیشینه انقلابی مدرسه حقانی یک سرمایه است که همگان حق و بلکه وظیفه دارند نسبت به آن حساس باشند.
اگر شبیه این خبر و اخبار مشابه در سایر مدارس مقدسه نیز شنیده می شد جای حساسیت داشت چه رسد به مدرسه مبارکه حقانی.
انشالله سیر وقایع مربوطه و برخی اخبار مرتبط که قبلا شنیده شده٬ در صورت اطمینان صدوری و دلالی٬ به صورت اختصاصی منتشر خواهد شد.
@rozaneebefarda
تئوری «ابهام استراتژیک»؛ شاخصه جریان اعتدال
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در موضع گیری های سیاسی یا مقالات شبه علمی گاه با ادبیاتی مواجهیم که قابلیت برداشت های متکثر دارد٬ فاقد شفافیت است لذا هر جریانی برداشت خاص خود را از آن دارد.
جریان اعتدال در این زمینه شاخص است و جالب آنکه برخی تئوری پردازان این جریان بدان تصریح دارند.
محمود سریع القلم نویسنده کتاب پراشکال «ایران و جهانی شدن» که در سال ۹۲ با مقدمه آقای حسن روحانی منتشر شد٬ در برخی نوشته جاتش تحت عنوان «ابهام استراتژیک» به این مسئله پرداخته است؛
🔹« من فکر میکنم به خاطر متنوع بودن گروههای فکری در کشور ما، مدیریت در ایران ذاتا به #ابهام_استراتژیک نیاز دارد.
یعنی اگر دولتمردی در ایران بیاید و با صراحت بگوید من اینگونه فکر میکنم، این شخص با بخشی از جامعه مشکل پیدا خواهد کرد و مدیران ایرانی باید سعی کنند اکثریت جامعه را به طرف خودشان جذب کنند و اکثریت جامعه ایران دارای مایه مذهبی است...
مدیریت بر ایران به واسطه سطوح پیچیدگی فراوان، ابهام استراتژیک میطلبد تا اکثریت جامعه را به سوی خود جذب کند و افراد و جریانهای غیرمنطقی خود به خود در حاشیه قرار گیرند.»
(عقلانیت و توسعهیافتگی ایران ص۳۳۲)
🔶حاشیه
بررسی نوشته جات برخی معممین حامی دولت نشان می دهد که دقیقا همین تئوری را در آثارشان پیاده کرده اند. آقای سروش محلاتی یکی از آنهاست.
@rozaneebefarda
#طلبه_شهید_همدانی
🔹خبر ناگوار بود؛ طلبه مظلومی بر در حوزه مقدسه (خانه امام زمان(ع))٬ بدون اطلاع٬ با حمله وحشیانه یک شیاد دیوانه مواجه شد و خون پاکش بر زمین ریخت.
مبارکش باشد شهادت و همنشینی ابدی با سیدالشهدا(ع)٬ اما این ماجرا درس ها و عبرت های فراوان دارد که نباید مغفول بماند.
دوست و دشمن در حوادث واقعه معلوم می شوند.
خداوند عزیز ما را ملحق کند به کاروان شهیدان....
@rozaneebefarda
روزنه
#طلبه_شهید_همدانی 🔹خبر ناگوار بود؛ طلبه مظلومی بر در حوزه مقدسه (خانه امام زمان(ع))٬ بدون اطلاع٬ با
بازتاب نظرات مخاطبان
ع.علوی:👇
سلام.چگونه است که اگردانشجویی(نظیرشهدای بزرگوارهسته اس)،یا ارباب رجوع مجلس شورای اسلامی مورد حمله قرارگیرند و یا حتی مامور و کارگری در سوانح طبیعی جانش را از دست بدهد(نظیرسقوط هواپیما یاآتش سوزی کشتی و...)همگی شهیدمحسوب می شوند اما یک روحانی که باانتخاب راه دین وپوشیدن لباس دین در خط مقدم دفاع از دین ایستاده، با اقدامی کاملا صریح در دشمنی با دین مورد حمله قرار می گیرد،ولی شهید به حسابش نمی آورند و در لسان خبرهامی شود مرحوم یا مقتول؟!!
@rozaneebefarda
🔰 حضرت آیت الله خامنهای در احکام جداگانهای حجتالاسلام سید عبدالنبی موسویفرد را به نمایندگی ولیفقیه در استان خوزستان و امامت جمعه اهواز و حضرت حجتالاسلام والمسلمین موسویجزائری را به ریاست حوزه علمیه اهواز منصوب کردند.
📝 متن احکام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام آقای سید عبدالنبی موسویفرد دامت افاضاته
اکنون که جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای جزائری پس از سالها خدمت با ارزش در سنگر امامت جمعهی اهواز از این مسئولیت انصراف دادهاند جنابعالی را که بحمدالله متّصف به علم و عمل و خصوصیات شایسته و روحیه خدمت و گرایش مردمی میباشید و آزمون نیکوئی را در عرصهی امامت جمعه و جماعات گذرانیدهاید به نمایندگی خود در خوزستان و امامت جمعهی اهواز منصوب میکنم. شهر مقاوم اهواز و مردم وفادار و فداکار آن استان با شرافت و عزّت در همهی حوادث مهم پس از انقلاب اسلامی، آزمونی درخشان را گذرانیده و عناصر فداکار و شجاعی از آن سر برآوردهاند. این منطقهی حساس در مقابلهی نظامی با متجاوزان، و در ایستادگی بر هویت ملی، و در مواجهه با بلایای طبیعی، بطور یکسان، صلابت و قدرت نشان داده و از حوادث، سربلند بیرون آمده است.
نمازجمعه که مظهر تجمع متحد مؤمنان است همواره باید این خصوصیات برجسته را نمایندگی کند و آنها را زنده بدارد. ارتباط صمیمانه با جوانان و همفکری با علمای حوزه و دانشگاه و همکاری با مسئولان دولتی و فعالان و اثرگذاران اجتماعی توصیههای دیگر اینجانب است.
توفیقات شما را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت مستطاب حجةالاسلام والمسلمین فقیه بزرگوار جناب آقای موسوی جزائری دامتبرکاته
اکنون که جنابعالی پس از سالها حضور پر برکت و خدمات همهجانبه در سنگر امامت جمعهی اهواز از ادامهی این مسئولیت اعلام انصراف نمودهاید، لازم دانسته میشود که برکات حضور آنجناب در آن شهر پر افتخار و در میان مردم عزیز و وفادار آن ادامه یابد و همانطور که جهات گوناگون علمی و اجتماعی و سیاسی در آن شهر و استان مقاوم و حسّاس در طول سالیان متمادی از هدایت و درایت جنابعالی بهرهمند شدهاند، از این پس هم همگان مشمول این نعمت خداوندی باشند. مستحضرید که اهواز و تعدادی دیگر از شهرهای آن استان در گذشتههای دور و نزدیک اقامتگاه فقهاء برجسته بودهاند و مرحومان آیاتالله حضرت آقای سیدعلی بهبهانی و حضرت آقای سید محمدجعفر جزائری مروّج و حضرات آقایان کرمی و برخی بزرگان دیگر نمونههائی در دهههای اخیر میباشند، و هماکنون نیز آن خطه بحمدالله برخوردار از محضر علمای اعلام است، از اینرو حوزهی علمیهی اهواز را باید به دیدهی اهمیت نگریست. لذا مقتضی میدانم که آنجناب همچنان سکونت در اهواز را ادامه داده و ضمن کمک به امام جمعهی محترم و دیگر مسئولان و امور اجتماعی آن مردم غیور و وفادار، ریاست حوزهی علمیه را عهدهدار گردید و رونق مضاعف به تربیت طلاب و فضلا داده و از ظرفیت علمی علمای محترم برای اعتلای آن حوزه استفاده نمایید.
توفیقات روزافزون جنابعالی را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
@rozaneebefarda
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی
💥اختصاصی
@rozaneebdfarda
🔻🔻🔻
وقتی از #آیت_الله #شهید #مطهری٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست.
شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و #شعارزدگی٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ #طرح و #برنامه داشت.
برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از #فقهای_خوشفکر_جوان٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با #لجن_پراکنی و #کارشکنی برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت.
بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر #آیت_الله_العظمی_بروجردی چنان جلوه دادند که نه تنها از پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند.
بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد.
اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا #نوشریعتمداریها بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند.
دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و نظام هستند.
شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد #حوزه_انقلابی نیز هست و از همین رو همزمان #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_مقدس به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند.
بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحولخواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید.
@rozaneebdfarda
روایت #آیت_الله_شهید_مطهری از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی #میرزای_شیرازی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹داستانى را من خيلى سابق از يكى از علماى قم شنيدم. در ميان علما و #مراجع گذشته در اين صد سال اخير، مرحوم ميرزاى شيرازى (ميرزاى بزرگ، مرحوم حاج ميرزا محمدحسن، همانكه #تنباكو را تحريم كرد) از كسانى است كه در علم و در عقل و در تقوا تقريباً در طراز اول است، و مخصوصاً در صفا و معنويت شايد در طبقه مراجع كسى به حد او نرسيده يا كمتر رسيده است، و ظاهرش هم هيچ نشان نمى داد، خيلى مرد عجيبى بوده است.
🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزا گفته بودند ما نامهاى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، #مجتهد است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد.
مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد.
تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟
[میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟
فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه #عقلش در چه حدى است؟
براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است.
خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم #ساده_دل، نتيجه چيست؟ #ابزاردست #شيّادها مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟
تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتىكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است.
بسيار خوب، آدم عالم و باتقوا براى خودش آدم خوبى است، اما من نمى توانم مقدّرات اسلامى مردم را در دست كسى بدهم كه عقلش براى من محرز نيست.
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498)
🔶حاشیه
در عصر حاضر با پدیده #سکولارهای_حوزوی مواجهیم که تمرکز خود را بر #مرجع_سازی قرار داده اند و سوگمندانه٬ مهم ترین شاخصه مورد تاکیدشان٬ تسلط به اصطلاحات علمی است و کمتر به توانمندی و صلاحیت افراد در اداره مقدرات اسلام و لوازم آن توجه دارند.
آنان با سلب مسؤولیت سیاسی/اجتماعی از خود٬ مرجعیت شیعه را از یک نهاد مقتدر و کارآمد به خرده جریانی کم اثر که صرفا جایگاه دانشی دارد٬ تقلیل داده اند.
آنگونه که خواندید٬ سلف صالح ما٬ همواره در صلاحیت سنجی مجتهدان٬ به عقل و تدبیر و صلاحیت های مدیریتی فراتر از علم و تقوا٬ تاکید داشته اند.
مساله ای که اگر اکنون مورد توجه #نوشریعتمداریها قرار می گرفت٬ در پرهیز آنان از ریاست دینیه و عدم دعوت به خود و گریز از فعال کردن گسل های اختلاف و انشقاق٬ کفایت می نمود.
@rozaneebefarda