امام خمینی: ملت به تَبَع روحانيت نهضت كرده است
روحانیت و انقلاب اسلامی/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سخنرانى [در جمع اقشار مختلف مردم (15 خرداد، عملكرد دولت و رسالت علما)]
زمان: 8 صبح 26 فروردين 1343/ 2 ذى الحجه 1383
مكان: قم، مسجد اعظم
موضوع: تحليلى از قيام 15 خرداد، عملكرد دولت و رسالت علما و روحانيون
مناسبت: آزادى امام خمينى از زندان
حضار: علما، روحانيون، بازاريان، دانشجويان و اقشار مختلف مردم
بسم اللَّه الرحمن الرحيم اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَعلامت تمدن، كشتار 15 خرداد! [گريه شديد حضار] من تا كنون #احساس_عجز در صحبتها نكرده ام و امروز خودم را عاجز می دانم. عاجز می دانم از اظهار تألمات روحيه اى كه دارم براى اوضاع اسلام عموماً، و اوضاع ايران خصوصاً، و قضايايى كه در اين يك سال منحوس پيش آمد؛ خصوصاً قضيه مدارس علمى، قضيه 15 خرداد. قضيه 15 خرداد من مطلع نبودم تا اينكه حبس به حصر تبديل شد و اخبار خارج به من رسيد؛ خدا می داند كه مرا اوضاع 15 خرداد كوبيد [گريه شديد حضار]. من حالا كه آمدم به اينجا؛ آمدهام از قيطريه؛ مواجه هستم با يك منظره هايى؛ با بچه هاى كوچك بی پدر [گريه شديد حضار]، با مادرهاى جوان از دست داده، و مادرهاى جوان مرده، با زنهاى برادر مرده، با پاهاى قطع شده [گريه شديد حضار]، با افسردگي ها. اينها علامت تمدن آقايان است و ارتجاع ما. افسوس كه دست ما از عالم كوتاه است؛ افسوس كه صداى ما به عالم نمی رسد؛ افسوس كه گريه هاى اين مادرهاى بچه مرده نمی رسد به دنيا [گريه شديد حضار]. تبليغات سوء عليه روحانيت ما را كهنه پرست معرفى می كنند، ما را مرتجع معرفى می كنند، علماى اسلام را به ارتجاع سياه تعبير می كنند. جرايد خارج از ايران، آنهايى كه با بودجه هاى گزاف، براى كوبيدن ما مهيا شدهاند، در خارج ما را مخالف اصلاحات- كه اسلام در رأس اصلاحات واقع شده است؛ معرفى مىكنند؛ مخالف ترقى مملكت معرفى می كنند؛ می گويند آخوندها می خواهند با الاغ باز سوار بشوند از اين طرف به آن طرف بروند؛ آخوندها می گويند كه برق نمی خواهيم؛ آخوندها می گويند طياره نمی خواهيم؛ اينها مرتجع هستند؛ اينها می خواهند به قرون وسطى برگردند. آخوندها با اين سياه روزيهايى كه نصيب مملكت است، مخالفند؛ اين كهنه پرستى است؟ علماى اعلام با اين زدن ها، كشتن ها، قلدري ها، ديكتاتوري ها، استبدادها مخالفند؛ اين كهنه پرستى است؟ علماى اسلام در صدر مشروطيت، در مقابل استبداد سياه ايستادند و براى ملت آزادى گرفتند، قوانين جعل كردند، قوانينى كه به نفع ملت است، به نفع استقلال كشور است، به نفع اسلام است، قوانين اسلام است؛ اين را با خونهاى خودشان، با زجرهايى كه كشيدند، با بيچارگي هايى كه متوجه به آنها شد، گرفتند؛ اين آخوندها مرتجع هستند؟ قیام روحانیت امروز هم، #روحانيت_قيام_كرده است، نهضت كرده است؛ #ملت_به_تَبَع_روحانيت #نهضت_كرده است؛ ملتهاى اسلام بيدار شده اند، نهضت كرده اند؛ خواسته هاى روحانيت عمل به قوانين اسلام است؛ اين ارتجاع است؟ رسول اكرم مرتجع بود؟ قوانين آسمانى، قوانين الهى، كه ما براى آن اين قدر اهانت می شويم، اين قدر زجر می كشيم، دعوت به عمل كردن به قوانين آسمانى ارتجاع است؟ خداى تبارك و تعالى مرتجع است؟ جبرئيل امين، واسطه وحى الهى، مرتجع است؟ پيغمبر اكرم مرتجع است؟ ائمه هُدى مرتجع هستند؟ علماى از صدر اسلام تا امروز كه از خودشان چيزى ندارند؛ آنها قوانين اسلام را، قوانين وحى را به مردم ابلاغ مىكنند؛ ابلاغ قوانين الهى ارتجاع است؟ @rozaneebefarda
💥جریان گام دوم انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرد
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️در آستانه دومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم از سوی رهبر انقلاب، 39 تن از چهره های سیاسی، علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور در قالب جریان گام دوم انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کردند.
🔻در بیانیه اعلام موجودیت این جریان آمده است:
🔸جوانان مومن و انقلابی که فکر و عقیده واحد دارند، در پی هدف واحدند و برای یک مقصود در حال تلاشند، باید بیش از پیش در مقام همبستگی، هماهنگی و هم افزایی برآیند و به همان اندازه که اصول انقلاب اسلامی را قبول دارند با یکدیگر مرتبط و متصل شوند.
🔸بیانیهگام دوم و فرمان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه جوانان شانههای خود را زیر بار مسئولیت دهند، و پیرو آن مطالبه از جوانان برای زمینهسازی تشکیل دولت جوان حزبالهی، نظریهای برای گذار از وضعیت آتشبهاختیار به تشکیل یک دستگاه مرکزی و مدیریتی ولایی است. چرا که آتش به اختیار میتوان پراکنده جنگید و مقاومت کرد، اما پیروز نمیتوان شد. «دولت جوان حزب الهی» عزیمت جوانان مومن و انقلابی آتشبهاختیار برای سازمانیافتن در قالب دولت و در یک کلمه «دولتسازی اسلامی» است.
🔸نقطه مقابل جوانان انقلابی، پیشکسوتان رنجدیده و زحمتکشیده انقلاب نیستند. چه، جریان گام دوم وارث و امانتدار و ادامه دهنده راهی است که آنان آغاز کرده و تا بدینجا پیمودهاند و افتخارات درخشان و پیشرفتهای شگفتآور به یادگار گذاشتهاند.
🔹متن کامل بیانیه و اسامی را اینجا ببینید:👇
http://fna.ir/f2goov
@rozaneebefarda
#پرچم_جمهوری_اسلامی_ایران
🇮🇷 ارسال پرچم به درب منازل 🇮🇷
امام خامنه ای:
بر سردر هر خانه ای پرچم بزنید،
پرچم جمهوری اسلامی را در شهرها و روستاها به اهتزار درآورید.
کسب اطلاعات بیشتر
در کانال قرارگاه جهادی علی یاوران👇
https://eitaa.com/joinchat/3481010249C3249a72b80
#پرچم_ایران #دهه_فجر
@rozaneebefarda
امام بهتنهایی تقریباً بار همه را بر دوش میکشیدند!
حضور گسترده طلاب در میدان مبارزه
روایت مقام معظم رهبری از نقش امام و طلاب مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی
روحانیت و انقلاب اسلامی/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
⭕️دو خصوصیّت مبارزات حوزه:
۱) همهگیر بودن مبارزه در حوزه
مبارزات حوزه اوّلاً تقریباً همهگیر بود؛ یعنی در حوزهی علمیّه -نمیخواهیم بگوییم تحقیقاً اینجور بود- تقریباً همهی طلّاب یا اغلب طلّاب درگیر مبارزه شدند. وقتی در مبارزاتِ روحانیّت، حوزهی قم وارد شد، تقریباً همه درگیر شدند؛ این یک خصوصیّت.
۲) اثرگذاری حوزه در جامعه با استفاده از دو عامل:
الف) عامل «مرجعیّت»
خصوصیّت دوّم، اثرگذاری حوزهی قم بود. حوزهی قم مرکّب است از یک مجموعهای که این مجموعه در جامعه میتواند اثر بگذارد. یک جزء این مجموعه، مرجعیّت است؛ مرجع تقلید مثل امام بزرگوار یا آن اوایلِ مبارزه که هر دو سه نفر از مراجع اعلامیّه میدادند؛ بعد البتّه #امام_بهتنهایی تقریباً بار همه را بر دوش میکشیدند. این مرجع تقلید بود که بهعنوان دین، بهعنوان حکم شرعی، بهعنوان وظیفهی دینی حرف او امتداد پیدا میکرد در بین مردم؛ این بخش مرجعیّتی.
ب) عامل «طلّاب»
لکن در کنار این، بخشِ طلّابی وجود داشت؛ اگر طلّاب نبودند این حرکت اینطور گسترش پیدا نمیکرد. طلبهها از جاهای مختلف، از شهرهای مختلف و نقاط مختلف کشور جمع میشوند، بعد در ایّام تعطیلات یا غیر تعطیلات متفرّق میشوند و میروند در جلسات منبر، جلسات سخنرانی، جلسات هفتگی، جلسات دینی، این فکر را منتشر میکنند در سطح مردم؛ این خیلی مهم است. یک طلبه وقتیکه فرض کنید رفت در یک روستایی یا در یک شهر کوچکی یا بزرگی و آن فکر را بنا گذاشت که تبلیغ بکند و تبیین بکند و منعکس و منتقل بکند به مخاطبین، فرقش با یک دانشجو از زمین تا آسمان است؛ دانشجو نمیتواند این کار را بکند امّا طلبه میتواند. آن عاملی که توانست پیام مراجع را در دورهی اوّل -آن چند ماه اوّل- و بعد پیام امام بزرگوار را که تنها این کار را انجام میدادند و این رهبری را انجام میدادند -چه در دورهی قم، چه در دورهی نجف- منتشر کند در اقصی نقاط کشور و در دلهای مردم نفوذ بدهد عامل طلبگی بود؛ طلبهها بودند که این کار را کردند، طلبهها بودند که این فکر را منتقل کردند به سرتاسر کشور.
یکوقتی در سال اوّل انقلاب -چند ماه بعد از پیروزی انقلاب- که سالگرد مرحوم آقا مصطفی، فرزند بزرگوار امام عزیزمان بود و در قم مجلس ترحیم گرفته بودند، از من خواستند که من بروم آنجا صحبت کنم؛ رفتم آنجا، امام هم داخل مسجد اعظم حضور داشتند. بنده یک صحبتی آنجا کردم و این آیهی شریفه را مطرح کردم: وَ اَوحی رَبُّکَ اِلَی النَّحلِ اَنِ اتَّخِذی مِنَ الجِبالِ بُیوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمّا یَعرِشونَ * ثُمَّ کُلی مِن کُلِ الثَّمَرت فَاسلُکی سُبُلَ رَبِّکَ؛ خطاب به امام گفتم این زنبورهای عسل، همان طلبهها بودند که نشستند این شهد را -حرف شما را- مکیدند، بعد منتشر شدند در اطراف کشور و در جاهای مختلف و این شهد را به کام مردم ریختند؛ آنجایی هم که لازم بود نیش زدند؛ نیش هم زدند! طلبهها این کار را کردند، حوزهی قم این کار را کرد. اگر حوزهی قم نبود، اگر امام بزرگوار مثلاً در جایی مثل تهران یا یک جایی که حوزهی علمیّهای وجود نداشت این حرکت را شروع میکرد، معلوم نبود به این موفّقیّت برسد؛ این حرکت در قم بود که توانست به این موفّقیّت برسد و تبدیل بشود به یک انقلاب.
@rozaneebefarda
ادامه👇
امام بهتنهایی تقریباً بار همه را بر دوش میکشیدند!
روایت مقام معظم رهبری از نقش امام و طلاب مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی
[صفحه ۲ از ۲]
مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبهها آوردند. بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتّفاق اصلاً نمیافتاد؛ امّا ابزار امام چه بود؟
آن وسیلهای که فکر امام را، خواستهی امام را، آن نیّت امام را تحقّق بخشید، عملیّاتی کرد، اجرایی کرد، حوزهی علمیّه بود، طلّاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزهی قم این است.
بله، درست است، ما میگوییم همهی اقشار مردم در انقلاب شرکت داشتهاند، #واقع_قضیّه هم همین است، یا در مورد آن گروههای پیشرو مثلاً میگوییم «دانشجوها، طلبهها» و اسم دانشجوها را میآوریم، درست است، اینها هم واقعاً پیشرو بودهاند، در این شکّی نیست امّا پیشرو بودن و ورود، یک حلقهی وصلی لازم داشت، یک حلقهی واسطی لازم داشت؛ این #حلقهی_واسط حوزهی علمیّهی قم بود و البتّه حوزههای علمیّهی دیگر؛ فقط حوزهی قم نبود.
شما توجّه داشته باشید که این انقلاب عظیم، این پدیدهی حیرتانگیز، این حادثهای که دنیا را تکان داد -[واقعاً] دنیا را تکان داد- منتهی میشود به این حلقهی واسط، یعنی به حوزهی قم. نسبت حوزهی قم با انقلاب این است.
(بیانات در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم_۱۳۹۴/۱۲/۲۵)
@rozaneebefarda
💥مراسم بزرگداشت #آیتالله_مصباح و #آیتالله_یزدی رحمهما الله با حضور خانواده این علمای مجاهد
شنبه ۱۸ بهمن ماه. ساعت ۱۹
مدرسه حقانی قم
🚫جهت مراعات پروتکل های بهداشتی، حصور در جلسه مخصوص طلاب مدرسه است و سایر علاقمندان میتوانند از طریق مجازی مراسم را پیگیری فرمایند.
🔸لینک جلسه مجازی:
https://www.aparat.com/seraj_tv/live
@rozaneebefarda
13991115_40552_128k.mp3
9.93M
🎙 بشنوید|| صوت کامل بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با مداحان بهمناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها.(۹۹/۱۱/۱۵)
@rozaneebefarda
سلسه نشست های مجازی بزرگداشت #علامه_مصباح
از ۱۸ الی ۲۲ بهمن ۹۹
هر شب ساعت ۱۹ تا ۲۱
🔶حاشیه روزنه
بدین وسیله به سهم خود، از زحمات برگزارکنندگان جلسه تشکر می کنیم.
@rozaneebefarda
4_5787346488648533989.mp3
14.48M
💥سخنرانی #رحیم_پور_ازغدی در تبیین اندیشه سیاسی و الگوی انتخاباتی مطلوب #آیتالله_مصباح
🔹آیا میتوان پذیرفت چنین شخصیتی مخالف انتخابات و رأی مردم بوده است؟
🔻پاسخ به تهمت هایی که سالها نقل محافل ضدانقلاب بود.
@rozaneebefarda
نقش ممتاز #امام در مبارزات انقلاب اسلامی به روایت مقام معظم رهبری
امام هم تئوریسین انقلاب بود هم رهبر
[ص ۱ از ۳]
روحانیت و انقلاب اسلامی/۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 در نظر دارم آن درکی را که در طول زمان به عنوان یک #شاگرد و #پیرو این مرد بزرگ احساس کردم و دیدم و لمس کردم، به شما عزیزان -بخصوص جوانان- منتقل کنم.
🔹درباره امام خیلی حرف زدهایم. همه، از دوستان، از دشمنان، از ایرانی و غیر ایرانی و مسلمان و غیر مسلمان، از این مرد بزرگ تجلیل کردند. در اینها هیچ حرفی نیست.
🔻عظمت و جلالت و شأن او برای همه مسلّم است؛ اما این یک #امر_اجمالی است. من فکر میکنم نسل جوان ما - که امروز با قدرت و نشاط راه افتخار و عزّتی را که این مرد بزرگ در مقابل ما باز کرد، طی میکند - مایل است از #امام_خود_چیزهای_بیشتری_بداند.
🔹من دریافتهای خودم را عرض میکنم؛ یعنی آنچه را که به مرور زمان در طول حدود سی سال که #امام_را_از_نزدیک_شناختیم در او دیدیم و در هر برهه، مظهری و بُعدی از ابعاد این شخصیت عظیم را مشاهده کردیم. از این سی و یک سال - که از دوران جوانی بنده تا رحلت آن بزرگوار طول کشید - البته چهارده سال ایشان در تبعید بودند و ما به ظاهر از ایشان دور بودیم؛ اما در #فضای_ذهن و #مسیر_امام بودیم و از او جدا نبودیم. همان چهارده سال هم در واقع با امام بودیم.
🔹یک نکته را به شما عزیزان عرض کنم. درست است که شاگردان امام و آشنایان با امام، امام را در حدّ بالایی با عشق و محبّت دوست میداشتند؛ اما آنچه درباره امام گفته شده است، منشأش محبّت نیست؛ محبّت منشأش آن خصوصیّاتی است که در امام بود.
🔹نکته دوم این است که این شخصیتِ دارای #ابعاد_گوناگون، #هیچ اصرار و #عجلهای_نداشت که آن زیباییها و درخشندگیهای وجود خود را #به_رخ_کسی_بکشد. هر وقت هر جا #تکلیف_شرعی او را وادار به حرکتی کرد، بُعدی از ابعاد او آشکار شد.
🔻من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّلبار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوانپسند و برجسته است. طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. در حوزههای علمیه، انتخاب استاد، اجباری نیست و هر کس طبق پسند و سلیقه خود، استاد را انتخاب میکند. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاجآقا روحاللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم.
🔹او مظهر #نوآوری_علمی و #تبحّر_در_فقه_و_اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی- که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم -که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی- حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقهمند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، #فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند.
شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت می گماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم.اما تا اینجا شخصیت این مرد بزرگ -که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود- برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیبکننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته میشد.
🔹در سال۱۳۴۰ مرحوم آیةاللَّه بروجردی - مرجع تقلید- درگذشت.مراجع بزرگواری بودند که مطرح شدند و #دوستانشان_نام_آنها_را_میآوردند. اینجا صحنهای شد برای اینکه این مرد -امام بزرگوار- به همه نشان دهد این درس اخلاقی که میگفته است، فقط زبانی و به قصد یاد دادن به دیگران نبوده است؛ بلکه خود او اوّلین عامل به درسهای #تهذیب_نفس است.همه دیدند، همه فهمیدند و تصدیق کردند که این مرد از مقام و از مطرح شدن برای #ریاست -حتّی اگر آن ریاست، مرجعیّت باشد که یک ریاست روحانی و معنوی است- #رویگردان است و برای مقام و منصب و رتبه و شخصیت، هیچگونه تلاشی نمیکند؛ بلکه اگر دیگران هم بخواهند برای مطرحکردنش تلاش کنند، تا آنجایی که بتواند، مانع میشود.
⭕️بعد از گذشت حدود یک سالونیم از فوت مرحوم آیةاللَّه بروجردی، #نهضت_اسلامی شروع شد. در نیمه دوم سال۱۳۴۱، بُعد دیگری از ابعاد این شخصیت آشکار شد و آن، #هوشیاری و #تیزفهمی و توجّه به نکاتی که غالباً به آن توجّه نمیکردند، از یک طرف، و #غیرت_دینی از طرف دیگر بود.
ص۲
https://eitaa.com/rozaneebefarda/7016
@rozaneebefarda
ادامه👇
رهبر و تئوریسین!
[ص۲ از۳]
🔹خیلیها شنیدند که تصویبنامه دولت در آن زمان، قید مسلمان بودن و سوگند به قرآن برای فرد منتخب را حذف کرده است؛اما خیلی توجّه نکردند که این چقدر اهمیت دارد! درعینحال خیلی اهمیت داشت؛ دلیل هم این بود که با آنکه مجلس شورای ملىِ آن زمان، مجلس فرمایشی بود -خودشان آن را تشکیل میدادند و فقط نامزدهای مورد قبول خودشان به آنجا میرفتند؛ در واقع انتخاب مردم وجود نداشت و انتصاب بود- با وجود این، آن رژیم جرأت نکرد آن مقرّرات مربوط به انجمنها و این مسأله اسلام را در وقتی که مجلس سرِپا بود، مطرح کند. ترسیدند منعکس شود؛ گذاشتند در غیاب مجلس! مجلس را در آن وقت منحل کرده بودند؛ مجلس نبود؛ در محیط دربستهای آن را تصویب کردند! این نشان میداد که پشت سرِ این قضیه، حرفهای فراوان و مقاصد زیادی هست. این را کسی نمیفهمید؛ اما امام این را فهمید و ایستاد. غیرت دینی او، او را وادار کرد که در این مسأله #پیشقدم شود و مبارزه برای این زاویه علیالظّاهر کوچکِ ضدّ اسلامی را شروع کند و این کار را هم کرد.
🔹در همینجا یک نکته مهم وجود دارد: امام بزرگوار حتّی در #میدان_مبارزه هم #نخواست_جلو_بیفتد. خود ایشان برای ما نقل کرد که در اوّل شروع نهضت، در منزل مرحوم آیةاللَّه حائری، با یک نفر از مراجع معروفِ وقت آن زمان، و از همدورههای خودشان صحبت میکرد و به ایشان گفته بود شما جلو بیفتید، ما هم دنبال شما حرکت میکنیم. امام مقصودش این بود که تکلیف انجام بگیرد؛ آن فریضیهای را که بر دوش خود احساس میکرد، انجام دهد؛ جلو افتادن مطرح نبود. البته دیگران آنقدر توانایی و جرأت ورود در این میدان را نداشتند و به امام نمیرسیدند. امام به طور طبیعی رهبری و سررشتهداری این حرکت را برعهده داشت؛ این مبارزه را شروع کرد و به مردم تکیه نمود.
🔻تا آن روز #هیچ_کس_از_بزرگان حوزههای علمیه و #مراجع #حدس_نمیزد که یک حرکت دینی، آن هم در آن دوران اختناق، اینگونه بتواند پشتیبانی مردم را جلب کند؛ اما امام در همان روز گفت من به پشتیبانی این مردم حرکت میکنم؛ مردم را به این بیابان قم دعوت میکنم. او میدانست که اگر مردم را دعوت کند، از همه ایران جمع میشوند و یک اجتماعِ عظیمِ غیرقابل علاج برای دولت آن وقت و رژیم فاسد به وجود میآورند.
🔻در اینجا بُعد جدیدی از شخصیت این مرد آشکار شد؛ بعد قدرت رهبری، شجاعت سیاسی، آشنایی با ریزهکاریهای کارهای دشمن، هوشیاری نسبت به هدفهای دشمنان؛ این بُعد در عمل آشکار شد.
⭕️ سال۴۲ -یعنی سال دوم مبارزه- رسید که سال شدّت عملها و فشارها و کشتارها بود.
آنجا امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد فداکار و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک مرد جهانی، یک مرد میهنی، یک مرد اسلامی در او جمع است؛ شجاعت لازم را دارد، قدرت بسیج عظیم مردم را دارد، صراحت لازم را دارد؛ چه در اوّل سال۴۲ که ماجرای حمله کماندوها به مدرسه فیضیه و حوزه قم پیش آمد و چه در پانزده خرداد سال۴۲ که عظمت امام در آنجا آشکار شد. ملت ایران ناگهان احساس کرد که پشت و پناهی دارد؛ قلّه عظیمی وجود دارد که میتواند به او چشم بدوزد و به آن توجّه کند.
امام در ۱۵خرداد اینگونه در صحنه ظاهر شد. بعد از این ماجرا، زندان و تبعید و فشارهای فراوان وجود داشت و امام در آن روز جوان نبود. برای ما که آن روز جوان بودیم، زندان رفتن و ماجراهای مشکلی که پیش میآمد، خیلی سخت نبود؛ بیشتر شبیه یک سرگرمی بود؛ اما امام در آن سال -در سال شروع مبارزه- ۶۳ساله بود. در شصتوسه سالگی، این مرد با جوشش احساس خود میتوانست احساسات یک ملت را به جوشش آورد. زندان رفتن و تبعید شدن برای کسی در آن سنین، کار آسانی نبود؛ اما این فداکاری و از خودگذشتگی و خطرپذیری در این مرد آشکار شد. این هم بُعد جدیدی بود؛ یعنی مردی که در راه آرمانهای بزرگ و در راه تکلیف شرعی، هیچ مشکلی نمیتوانست مانع راه او بشود. این جریان، در سال۴۲ و ۴۳ به تبعید چهارده ساله امام، اول به ترکیه و بعد هم به عراق منتهی شد.
⭕️در دوران تبعید امام، ابعاد تازهای از شخصیت این مرد کمنظیر و حقیقتاً استثنایی در زمان ما بروز کرد؛ چیزهایی که انسان در زندگی شخصیتهای بزرگ، بعضی از آنها را بهندرت مشاهده میکند.
🔻اوّلاً او در موضع یک #طرّاح_فکری - و به قول معروفِ مذاکراتِ سیاسی، یک #تئوریسین - قرار میگیرد که طرح یک حکومت را، طرح یک نظام را، طرح یک بنا و دستگاه جدید را میریزد؛ آن هم طرحی که هیچگونه سابقه موجود و محسوسی در مقابل چشم ندارد.
بنای اسلامی، با توجّه به نیازهای دنیای جدید و مسائلی که در دنیا مطرح است؛ ترکیب این مسائل، میشود طرّاحی یک نظام.
🔻ثانیاً این مرد با اینکه در ایران نبود، اما از راه دور، مدت چهارده سال قضایای مبارزات اسلامی و نهضت اسلامی در ایران را به معنای واقعی کلمه #رهبری کرد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
امام هم تئوریسین انقلاب بود هم رهبر
[ص ۳ از ۳]
🔹در طول این مدت چهارده سال و بخصوص چند سال اخیر - یعنی از سالهای ۵۰ و ۴۹ تا ۵۴ و ۵۵ - شدّت اختناق و فشار زیاد بود. گروهها، گروهکها، احزاب سیاسی گوناگون، مخفی، مبارز، سیاسی، غیرسیاسی بهوجود میآمدند و همه در زیر فشارهای رژیم مضمحل میشدند و از بین میرفتند و یا بیخاصیت میشدند. با این که بعضی از آنها پشتیبانهای سیاسی بینالمللی هم داشتند؛ به بلوک شرق و غرب - بخصوص به شرق - متّصل بودند و از آن جا هدایت و کمک میشدند، اما نهضت امام متّکی به تشکیلات حزبی نبود.
🔹 امام هیچ تشکیلات حزبی در داخل کشور نداشت؛ عدّهای شاگردان و دوستان و آشنایان به فکر او و متن مردم بودند. امام هم وقتی در اعلامیهها پیام میداد، مخاطب او، آن عده دوستان و آشنایان مخصوص او نبودند؛ مخاطب او، #متن_مردم بودند.
او با متن مردم و توده مردم حرف میزد و آنها را هدایت میکرد و توانست در طول چهارده، پانزده سال، از راه دور این مایه فکر اسلامی و نهضت اسلامی را اوّلاً در ذهنها عمیق کند، ثانیاً در سطح جامعه توسعه دهد؛ دلهای جوانان و ذهنها و ایمانها را به آن متوجّه کند، تا زمینه برای آن انقلاب عظیم آماده شود.
⭕️خیلیها در داخل کشور #کارهای_بزرگ و مخلصانه و فداکارانهای انجام میدادند، اما اگر #مرکزیّت_امام نبود، #هیچکدام از این کارها نبود؛ همه این تلاشها شکست میخورد و همه این انسانها از نفس میافتادند. آن کسیکه از نفس نمیافتاد، او بود و دیگران هم به نیروی او قوّت و نیرو میگرفتند. بعد هم هدایت حقیقی یک حرکت انقلابی و یک نهضت بزرگ در طول مدت چهارده سال و عبور دادن آن از آن همه عقبات گوناگون توسط آن بزرگوار بود. طوری شد که افکار غیراسلامی و ضدّ اسلامی به انزوا گراییدند و به حاشیه رانده شدند؛ روزبهروز فکر اسلامی و این تفکّر منطقی و مستحکم و قوی، غلبه خود را بر افکار دیگر ثابت و آشکار کرد. در همه قضایای مهم، حضور امام محسوس بود.
🔹در سال ۱۳۴۸، امام در نجف - مرکز فقاهت - فکر «ولایت فقیه» را با اتّکاء به مایههای محکم فقهی از آب درآورد.
🔹البته «ولایت فقیه» جزو مسلّمات فقه شیعه است. این که حالا بعضی نیمهسوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطّلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را ریشهدار و مستحکم و مستدل و باکیفیت سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد.
🔹عزیزان من! در ایران، در آن دوران چهارده ساله - بخصوص در این سالهای آخر - مبارزان اسلامی احساس تنهایی نمیکردند؛ همیشه احساس میکردند که امام با آنها مرتبط و متّصل است. در ماجرای درگذشت فرزندش، یک بُعد دیگر از ابعاد این شخصیت عظیم آشکار شد.
🔹خیلیها بزرگند، عالمند، شجاعند؛ اما آن کسانیکه این عظمتها در درون عواطف و در زوایا و اعماق دل آنها امتداد داشته باشد، خیلی زیاد نیستند. مرد مسنّی در سنین نزدیک به هشتاد سال در آن زمان، وقتی که فرزند فاضل و برجستهاش از دنیا رفت - که در واقع پسر او هم یک پسر برجسته و یک فاضل و یک عالم ممتاز و یک امید آینده بود - جملهای که از او نقل شد و شنیده شد، این بود که «مرگ مصطفی از الطاف خفیه الهی است»! او این را مهربانی الهی و لطف پنهانی خدا تلقّی کرد؛ اینطور فهمید که خدا به او لطف کرده است؛ آن هم لطفی پنهانی!
🔻 ببینید چقدر عظمت میخواهد در یک انسان! این مصیبتها و این سختیها و این شدّتهایی که در دوران انقلاب بر این مرد بزرگ وارد آمد و او مثل کوه استواری آنها را تحمّل کرد، ریشهاش در همین عظمت روحی است که در مقابل مرگ عزیزی اینچنین، چنین برخوردی پیدا میکند.
🔹بعد هم قضیه تبعید ایشان از عراق و شروع هجرت آن بزرگوار به کویت و سپس به فرانسه بود؛ که فرمود اگر به من اجازه اقامت در کشوری ندهند، فرودگاه به فرودگاه خواهم رفت و پیامم را به همه دنیا خواهم رساند. آن عظمت، آن شجاعت، آن #شرح_صدر، آن استقامت کمنظیر، آن قدرت رهبری الهی و پیامبرگونه، باز خودش را در اینجا نشان داد. این هم بُعد جدیدی از ابعاد شخصیت آن بزرگوار بود.
🔹 بعد هم که جریانِ آمدن ایشان به ایران و مواجهه با آن قضایا و #تشکیل_نظام_جمهوری_اسلامی بود.
▫️خطبههای نمازجمعه در دهمین سالگرد ارتحال امام_۱۳۷۸/۰۳/۱۴
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
41.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مداحان بهمناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها. ۹۹/۱۱/۱۵
💻 @Khamenei_ir
#حسامالدین_آشنا؛ سمپات گلزاده غفوری(آخوند حامی منافقین) و یک ضلع جنگ روانی جدید دشمن
⭕️این يادداشت حاوی نکات مهمی است در بازشناسی برخی ابعاد پنهان آشنا:
👇
mshrgh.ir/1176578
🔶حاشیه روزنه
برخی ابعاد دیگر از این چهره مرموز، در این يادداشت مطرح نشده اما حائز اهمیت است.
دنبالههای آشنا در قم، به کدام مجموعهها و حلقهها و افراد نفوذی میرسد؟!
با رفتن دولت اعتدال، فرصت کافی برای معرفی برخی روابط نهان و پیدای جریانی که در صدد #حذف_حداکثری #حزب_اللهی_ها در قم بود، به وجود خواهد آمد. البته این اژدهای هفت سر، از چند ماه قبل تلاش کرده سمپاتهایش را در برخی نهادهای موجه، وارد سازد تا عملا این حلقه مخوف در قم ادامه حیات دهد و به تخریب بزرگان حوزه و حذف جریان انقلابی و اختلاف افکنی و دوگانهسازی های کاذب ادامه دهد.
حوزه مقدسه قم، خصوصا جریان انقلابی، از عدم شناخت خط نفوذ، ضربههای زیادی متحمل شده است. انشالله از گذشته عبرت بگیریم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌مدعیان سیره سلف کجای مجلس نشستهاند❓
🔻 آیت الله سید محمد کاظم طباطبائی (معروف به صاحب عروه) به سوال درباره واردات کالای خارجی چنین پاسخ دادند:
🔹 آنچه نوشته بودید، از ترتب مفاسد بر حمل اجناس از بلاد کفر به محروسه ایران - صانها الله تعالی عن حوادث الزمان - صواب و همیشه ملتفت به آنها و اصناف آن، که مایه خرابی دین و دنیای مسلمین است، بوده ام و از اقدام شما در تهیه دفع آنها، که باید از محض غیرت دین و خیرخواهی مسلمین باشد، زیاده مسرور شدم
🖋یک قرن پیش، عالمان شیعه نسبت به واردات کالاهای خارجی حساسیت داشتند و در مواردی که از جانب واردات کالای خاصی احساس خطر میکردند، نسبت به تحریم آن اقدام میکردند. با اینحال سکوت بزرگان حوزه علمیه در قبال #واکسن_آمریکایی و #واکسن_انگلیسی که حتی حکم ولی امر نیز درباره آن صادر شده است، عجیب و قابل تامل میباشد.
💥محافلی مانند #نشست_اساتید که مدعی پایبندی به سیره سلف هستند میبایست در تحریم چنین واکسنهای پرخطری سبقت میگرفتند. آقای سیدمحمدجواد علوی که اتفاقا مورد علاقه گروه «دنیای اقتصاد» است، چرا در قبال سلامتی مردم سکوت کرده است؟ وی که سابقا نسبت به بی مسؤلیتی مسولین در قبال کرونا سخنان تندی بیان کرده بود، چرا در ماجرای واکسن پرخطر فایزر و #واکسن_انگلیسی سکوت کرده است؟
📚 آیت اللهی، سید محمد تقی(1363)، ولایت فقیه زیربنای فکری مشروطه مشروعه، تهران، امیرکبیر، ص174.
💥ویژه ها در مدرسه انقلاب
🆔 @darseenghelab
💥احضار طلبه تندگو(شاگرد آقايان سروش محلاتی و سیدحسن مصطفوی) به #دادگاه_ویژه
🔹وی قبلا چندبار به برخی بزرگان حوزه از جمله #آیتالله_مصباح اهانت کرده بود و در روزهایی که آن عزیز در بستر بیماری بود، به تخریب ناجوانمردانه این فقیه مجاهد پرداخته بود.
🔹جالب آنکه این فرد، صرفا به خاطر احضار به دادگاه، اینهمه هیاهو در فضای مجازی به راه انداخته و به سیاه نمایی علیه نهادهای قضایی پرداخته است.
🔹او تلاش کرده احضار خود را سیاسی جلوه دهد و از دست های پشت پرده سخن به میان آورد که در قم رخنه کرده اند و اعتقادی هم به آیتالله مصباح ندارند!
اما غافل از اینکه حوزویان امروز بیش از هر زمان دیگری، در شناخت جریان های قدرت طلب و ریاست طلب، توفیق یافته اند. دوست و دشمن بزرگان جبهه انقلاب مانند آیات یزدی و مصباح نیز کاملا روشن است!
پس این حنا ها دیگر رنگی ندارد. او حرفهایی زده، حالا باید مثل مرد در مقابلش پاسخگو باشد.
🔹به راستی اگر ادبیات این طلبه، به صورت یک اپیدمی در بیاید و هر کسی به خود اجازه دهد بزرگان را مورد طعن و وهن قرار دهد، چه اتفاقی می افتد؟
فرض کنید امثال فرد مورد نظر، توسط هیچ نهاد صیانتی و قضایی مورد بازخواست قرار نگیرند؟
آیا راه برای تند شدن فضا و کاربست تعابیر خلاف ادب برای همه طرفین باز نمی شود؟
صد البته نقد مستدل و منصفانه و ابراز مخالفت با نظرات یا عملکرد و مواضع برخی بزرگان، حکمش با اهانت و تحقیر و اسائه ادب، کاملا متفاوت است.
@rozaneebefarda
💥 دستخط جالب مقام معظم رهبری در تجلیل از مقام شامخ شهیدان
🔻خاک پای همهی شهدا و آرزومند مقام آنها. سیدعلی خامنهای
@rozaneebefarda
من هم عدالتخوارم
یادداشتی متفاوت در دفاع از عدالتخواهی!
#بازنشر|| علی مهدیان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
من هم عدالتخوارم
🔻عدالتخوار یعنی چی؟ اگر مرادتان این است که عده ای به نام عدالت نان میخورند و جایگاهی کسب میکنند و فالور جمع میکنند، خوب پس حتما عده ای هم ممکن است ولایتخوار باشند. عده ای هم آزادیخوار، عده ای اساسا دینخوار و انقلابخوار و دفاع مقدسخوار و بسیجخوار و حتی عده ای خمینیخوار و چه میدونم اساسا خداخوار باشند.
🔻این خوردن هم دو گونه است یکی کسانی است که عدالت برایشان ظاهر سازی است و نفاق است. نشانه ظاهرساز این است که اساسا با شفافیت مشکل دارد. خوب باید دید چه کسی از شفافیت آسیب میبیند، چه کسی تحمل مطالبه گری و تحقق عدالت را ندارد. چه کسی با شفافیت مشکل دارد.
🔻معنای دیگر هم که معنای خوبی است. اصل یار جمع کردن و جایگاه اجتماعی پیدا کردن از این مفاهیم که بد نیست. پیامبران و امامان و بزرگان همه با همین مفاهیم برخاستند و دیگران را همراه کردند. رزقشان هم اساسا «رزق کریم» بوده و رزق کریم یعنی نوشیدن و خوردن همین آرمانها و شعارها.
أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
به این معنا من هم دوست دارم عدالتخوار باشم.
🔻شاید مرادتان عدالتخار است این هم دو معنا میتواند داشته باشد یک عده یعنی کسانی که عدالت را خار و خفیف میکند که خوب ببینید چه کسانی امروز ریشه عدالت و عدالتخواهی را میسوزانند. آنها میشوند عدالتخار. زدن ریشه شفافیت باعث از بین بردن زمینه عدالت است و خفیف کردن آن در جامعه.
🔻اگر مرادتان عدالتخار از ریشه خاریدن یا خاراندن است یعنی کسانی که تنشان برای عدالت میخارد یا جامعه را با عدالت میخارانند، یا ترکیب عدالت و خار مرادتان است که عدالت را خاری در چشم عده ای میکنند، همه اینها خوب است خواستنی است. کلمه منفی نیست.
لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَيِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَالميزانَ لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ وَأَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِيَعلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَيبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ
به این معنا من هم عدالتخارم.
🔶حاشیه روزنه
شکی نیست که عدالتخواهی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است که رهبری معظم هم بارها از اصل آن دفاع کردهاند اما در مقام تحقق، گاهی با طیفی مواجهیم که در عدالتخواهی، عدالت را مراعات نمیکنند یا اصلا خود را ملزم به مراعات چارچوب های شرعی و قانونی نمیدانند. آیا عدالتخواهی عرفی یا عدالتخواهی منهای ولایت و شریعت، قابل دفاع است؟ حتما نیست.
احتمالا نویسنده محترم این یادداشت، هرگز از این سنخ عدالتخواهان دفاع نخواهد کرد؛ چرا که اینان اولین طیفی هستند که در زمین زدن آرمان ناب عدالتخواهی نقش دارند و اغلب به #عدالت_گریزان بهانه میدهند برای فرار از چنگال عدالت. توجه به آسیب شناسی جریان عدالتخواهی با تکیه بر بیانات صریح مقام معظم رهبری، در این امر حتما راهگشاست.
@rozaneebefarda
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجةالاسلاموالمسلمین جلالی خمینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◼️ بسمه تعالی
درگذشت عالم بزرگوار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ حیدرعلی جلالی خمینی رحمةاللهعلیه را به خاندان و فرزندان مکرم و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
آن مرحوم از شاگردان قدیمی امام راحل و متکفل مسئولیتهائی از سوی معظمله پس از انقلاب بودند و نمونهئی از یک روحانی فعال و پر نشاط محسوب میشدند.
از خداوند رحمت و مغفرت و رضوان برای ایشان مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۶ بهمن ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
💥حضور کروبی در منزل #کرباسچی
⭕️حاشیههای روزنه!
یکم: اگر این فرد فردا #کرونا گرفت، تقصیر کسی نیست جز خودش و سایر فتنهگران ۸۸. نظام را متهم نکنند.
دوم: کرباسچی در دوران حضور در شهرداری تهران متهم به #مفاسد_اقتصادی_گسترده بوده است. پرونده او هیاهوی زیادی در زمان خودش به پا کرد.
سوم: نام همسر کرباسچی نیز در ماجرای #رشت_الکتریک به چشم میخورد که یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدی گیلان را به تلی از خاک تبدیل کردند.
چهارم: این جماعت جمع شان جور است! با این #سابقه_سیاه سیاسی و اقتصادی، حالا مدعی طرفداری از حقوق مردم هم هستند!
پنجم: معرفی این طایفه به مردم، موجب خواهد شد در ۱۴۰۰ نتوانند مردم را بار دیگر فریب دهند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 || بغض رئیس دستگاه قضا از ناعدالتی ها
در این سفر آقای رئیسی از کارخانه مخروبه #رشت_الکتریک بازدید کرد.
@rozaneebefarda
#عدالتخواران_واقعی همان #اعتدالگرایان هستند؛ مراقب نعل وارونه آنان در ۱۴۰۰ باشیم!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️آنگونه که قبلا هم بدان تصریح شده بود، #اعتدالگرایان و #برجامیان_عاشق_آمریکا با اطلاع از وضعيت اسفبار فعلی، بهتر از هر کسی میدانند که عملکرد به شدت ضعیف و انگارههای به شدت غربزده و غلط آنان تا چه اندازه #بی_عدالتی و #نارضایتی به بار آورده است.
🔹پیش بینی میشود آنان در آستانه انتخابات ژست #عدالتخواهی به خواهند گرفت و به جای پاسخگویی، طلبکار نظام و مردم و جریان انقلابی خواهند شد.
🔹اگر در این امر توفیق نیابند، برای شیفت کردن از اعتدال به عدالتخواهی، سراغ طیف های عدالتخواه بدلی می روند!
این معنا اجمالا قبلا در برخی مطبوعات راهبردی خرده جریان اعتدال، مورد اشاره قرار گرفته است.
🔻در این فرض، آنان همه کاندیداها را تخریب خواهند کرد و در عین حال، کاندیدایی عدالتخواه را برخواهند کشید؛ از مدتها قبل، چهرههایی برای اجرای این سناریو در نظر گرفته شده اند.
🔹تخریب آرمان عدالتخواهی، نفی یکپارچه عدالتخواهان و آغاز جنگ داخلی در دل جریان انقلابی، همه و همه خطای راهبردی است.
درست آن است که انقلابی ها مثل همیشه پرچم دار شعار عدالتخواهی شوند و به تبیین شاخصهها و مبانی صحیح عدالتخواهی بپردازند.
در صحنه عینی نیز خوب است بین عدالتخواهی بدلی و بی ظابطه با عدالتخواهی اصیل و ناب، تفکیک صورت گیرد و نمادهای عدالتخواهی مطلوب، معرفی شوند.
🔹ممکن است برخی از انقلابی ها را گمان آن باشد که عدالتخواهی در ۱۴۰۰ اهمیت راهبردی ندارد یا تعیین کننده نیست؛ آنان شاید به نوعی از عملگرایی اسلامی کشیده شوند. بله، پیشرفت و کار و سازندگی حتما مهم است اما توام با عدالتخواهی باید باشد. وگرنه از چاله دوران سازندگی به چاه خواهیم افتاد. خوب است بار دیگر تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت هاشمی را به دقت مرور کنیم.
🔹نعل وارونه اعتدالی ها و برجامی ها و بازی با نام و شعار عدالتخواهی، فعلا از مهمترین مسائل مبتلابه ۱۴۰۰ است.
انشالله در آینده بیشتر در باب سخن خواهیم گفت.
۱۷ بهمن ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
خانواده و برخی درباریان پهلوی با چفیه و عگال هدیه ملک حسین!/۱۳۵۳
#اختصاصی
🔶حاشیه روزنه
پهلوی ها علیرغم شعارهای عرب ستیزانه، بیشترین مراوده را نسبت به سلاطین عرب داشتند.
هم از آنها دختر گرفتند، هم دختر دادند، هم هر دو پادشاه دست نشانده پهلوی در یک کشور عربی دفن شدند!
هنوزهم این جماعت برای برانگیختن احساسات ملی گرایانه ایرانیان، از این ژست های دروغین به خود میگیرند. اما واقعیت آن است که آنان به نحو حداکثری نسبت به سلاطین خودکامه کشورهای عربی، منفعل و خودباخته بودند.
@rozaneebefarda