نامه انتقادی جمعی از حوزویان خطاب به رییس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و تذکار نسبت به عواقب تصویب لوایح FATF
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️ متن نامه به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹 وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْخَائِنِینَ (انفال/۵۸)
🔹 رییس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
🔹 همان طور که مستحضر هستید لوایح چهارگانه و بسیار خطرناک موسوم به FATF، بعد از فشارهای مختلف دولت و کم کاریهای مجلس قبل، به تصویب رسید و از این لوایح چهارگانه، دو لایحه (cft) و (پالرمو) برای تصویب نهایی منتظر نظر نهایی شما اعضای محترم است.
🔹 لذا ما جمعی از طلاب و اساتید حوزه علمیه قم از باب النصحیة لائمة المسلمین، با توجه به سوابق و جایگاهی که حضرات دارید نکاتی را عرض می کنیم:
۱. رهبر معظم انقلاب قبلاً و به صورت علنی و صریح نظر خود را در دیدار با مجلس دهم در مورد این لوایح، بیان فرمودند: این معاهدات ابتدا در اتاقهای فکر قدرت های بزرگ و برای تامین منافع و مصالح آنها پُخت و پَز می شود و سپس با پیوستن دولت های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکل به ظاهر بین المللی می گیرد به گونه ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می دهند که مثلا ۱۵۰ کشور پذیرفته اند شما چطور آن را رد می کنید؟
البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیونهایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می دانیم که مشکلاتی دارند.
۲. طبق گفته بسیاری از متخصصین تصویب این دو لایحه بسیار خطرناک، نه تنها تحریم ها را کاهش نمی دهد بلکه راه های دور زدن تحریم ها را لو داده و باعث فشار معیشتی بیشتر به مردم عزیز خواهد شد.
۳. عوارض سهمگین دیگر تصویب این دو لایحه عبارت است از «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به نظام بانکی و مالی کشور و اعمال دقیقتر تحریمها در آینده»، «مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواستههای مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربههای جبران ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» که کاملاً واضح است باید مجمع تشخیص با آراء بالا هر دو لایحه را رد کند.
۴. این سوال جدی مطرح است که در اختیار گذاشتن اطلاعات گردش مالی افراد؛ آیا نقض حریم خصوصی شهروندان نمی باشد؟ در شرایطی که دولت برای قطع یارانه ثروتمندان به خود اجازه بررسی حسابهای مردم را نمیدهد چگونه این اطلاعات را داوطلبانه در اختیار کسانی که با تحریمهای غیر انسانی جنگ اقتصادی علیه مردم راه انداختهاند بدهند؟!
۵. سوال مهم دیگر آن است که وقتی ما درمصداق تروریسم کاملاً باآنها اختلاف مبنایی داریم تاجایی که کشورهای غربیِ عضو، ما را تروریست وحامی آن معرفی میکنند! آنها شهید بزرگوار سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را درلیست تحریم خود (sdn) قرار دادند و او را به بهانه اینکه تروریست است، ترور کرده اند و دیگرشهدای مدافع حرم را تروریست میخوانند! حال شمابا گتصویب این لایحه، سخنان دشمنان کشور راتایید کرده اید وچه طور میخواهید جواب خون حاج قاسم سلیمانی که هنوز انتقام سخت اوگرفته نشده با دشمنان و قاتلین او همپیمان شویم و موضع آن ها را تایید کنید؟! چه طوراین تناقض را جواب خواهید داد؟!
۶. آیا تجربه برجام وبد عهدی آمریکا کافی نیست که دوباره کشور را با چالش معاهدهای که هیچ منفعت تضمین شده و محتملی نداشته وحتی امکان مطالبه حقوق اساسی ملت را اجازه نمیدهد وجز تحقیر عزت مردم شریف ایران دست آوردی ندارد، مواجه کنید؟!
۷. حق شرط دراین کنوانسیون فاقداثر واعتباراست زیراحق شرط، تحفظ یا Reservation در صورتی امکانپذیر است که خود کنواسیون، حق شرط را منع نکرده واجازه داده باشد درحالی که کاملاً بالعکس است و در کنوانسیون به کلیه مفاد و توصیهها، تاکید و الزام شده است و حق شرط را نپذیرفته اند.
🔹 باتوجه به نکات مهمی که خدمتتان گفته شد، ماجمعی ازاساتید وطلاب حوزه علمیه قم ازشما درخواست می کنیم هر دولایحه خطرناک موسوم (cft) و (پالرمو)، بااقدام انقلابی خود و رای بالا، رَد کنید تا باعث ناراحتی دشمنان و خوشحالی دوستان انقلاب فراهم گردد و بیشتر ازاین فشار بر معیشت مردم مظلوم با این خود تحریمی، انجام نشود.
والعاقبة للمتقین
🔹 جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم
▫️ بازنشر این نامه در برخی رسانههای رسمی:👇
فارس:
fna.ir/f31p0a
تسنیم:
tn.ai/2462493
حوزه:
hawzahnews.com/xb4r8
رسا:
rasanews.ir/002po2
دانشجو:
snn.ir/003qNV
پ۵۹۸:
598.ir/fa/news/484398
🔶حاشیه روزنه
قرائن حکایت از تصویب این لوایح دارد و مع الاسف برجامیان در فرایند تصمیم سازی در مجمع، تاکنون در این موضوع موفق عمل کردهاند.
@rozaneebefarda
بیانیه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیرامون بررسی لوایح پالرمو و سی.اف.تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️بخشی از متن بیانیه:
🔹 «بارها تأکید کردهایم که باید اقتصاد را با فرض برداشتهنشدن تحریمها جوری برنامهریزی کنیم تا کشور به خوبی اداره شود و با رفتن و آمدن تحریم و با بازیگریهای دشمن دچار مشکل نشود که این کار با اتکا به ظرفیت های داخلی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ممکن است. اگرچه تحریمها نیز به تدریج در حال بیاثر شدن هستند.» امام خامنهای (دامظله) - ۱۹ دیماه ۱۳۹۹
🔹 دو لایحه مربوط به «گروه ویژه اقدامات مالی» موسوم به «fatf» یعنی «عضویت ایران در کنوانسیون های پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی)» و «سی اف تی (مقابله با تأمین مالی تروریسم)» با ارسال نامه دولت به رهبر معظم انقلاب مبنی بر درخواست تمدید زمان بررسی، بار دیگر در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.
🔹این دو لایحه که درخواست عضویت ایران به صورت مشروط در این کنوانسیونها را نموده بود، در شورای محترم نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مردود گردید؛ چراکه شروط مذکور در کنوانسیون نمیتواند منافع ملی را تامین نماید و تهدیدات را از بین ببرد. غیر از این، آنچه بر کارشناسان ثابت شده است این است که این لوایح حتی در صورت تصویب، گرهگشایی از اقتصاد این کشور نخواهد داشت.
البته همان طور که از ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص انتظار می رفت، این لوایح بار دیگر از نظر کارشناسی مرود گردید ولی آنچه مورد نگرانی امت حزب الله می شود، پیشنهاد برخی از اعضای محترم مجمع تشخیص مبنی بر «تصویب لوایح بدون اجرا تا زمان لغو تحریم ها» است.
🔹 سوال اساسی این است که آیا در آشوب های سال 96، اثر ارائه اسناد مالی کشور را در تغییر قیمت ارز شاهد نبودیم؟ براستی آیا گره زدن مشکلات اقتصادی کشور به لوایحی استعماری که در اصلیترین مسائل مربوط به پولشویی مثل قوانین مربوط به چک یا اسناد مالکیتی ناقص است، چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا ما در زمینه قوانین مربوط به پولشویی، با مشکل کمبود قانون روبرو هستیم و قوانین داخلی دچار ناقص است؟ اساسا چه حقوقدانی خلاف همه معاهدات بین المللی، اینگونه مشاوره داده است که fatf تصویب این لوایح را بدون اجرا می پذیرد؟
🔹آیا بعد از اثبات وجود تهدیدات جدی امنیتی و نیز اثبات ضعف این لوایح، در میان کارشناسان و عقلای نظام جمهوری اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب آن، به منزله ارسال پیام ضعف جمهوری اسلامی به دنیا و مستکبران عالم نیست، آن هم در دوره افول بیش از پیش قدرت های پوشالی استکباری؟ آیا این کار، خلاف صریح کلام رهبر عزیز انقلاب اسلامی در همین چندماه گذشته نیست که باید با فرض وجود تحریم ها، برنامه ریزی کرد تا با رفتن و آمدن تحریم ها دچار مشکل نشویم؟
🔹آیا چنین اقدامی، اجازه دادن به دشمنان نظام برای تغییر سیاست ها بلکه آسیب زدن در زمان دلخواه نیست؟ آیا حافظه تاریخی ملت، از یاد میبرد که دولت فعلی، با زیرپاگذاشتن وعده های خویش و گره زدن برطرف کردن مشکلات آب آشامیدنی به برجام و امثال آن، چه بلایی بر سر ملت آورد؟ آیا شروط مقام معظم رهبری در مورد برجام عملی شد تا بار دیگر به چنین دولتی در اجرای شروط اعتماد شود؟
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، ضمن تشکر از ریاست و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که بررسی دقیق و کارشناسی این لوایح پرداخته اند، به نمایندگی از امت حزب الله، رد شفاف، صریح و بدون ملاحظه این لوایح استعماری را خواستار است تا برگ زرین دیگری بر افتخارات مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوران افول تفکر لیبرالی بر حاکمیت کشور را شاهد باشد.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
اسفندماه ۱۳۹۹
b2n.ir/d07714
🔶حاشیه روزنه
مراجع عظام تقلید، پیشتر تصریحاتی در مخالفت و #تحریم این لوایح بیان فرمودهاند که جا دارد جناب آقای آملی لاریجانی بدان بطور ویژه توجه فرمایند.
@rozaneebefarda
کانال سخنرانیها تعطیل شد
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️کانال #سخنرانیها که پایگاه انتشار صوت عناصر زاویهدار بود، بعد از یک دهه فعالیت، با انتشار پیام ذیل، رسما تعطیل شد:👇
باسلام و ارادت خدمت همه اساتید و دانشپژوهان عزیز و گرامی
بیش از یک دهه فعالیت شبانه روزی در فضایمجازی ، به دلایل مشکلات متعدد، متاسفانه تصمیم به تعطیلی کانالسخنرانیها گرفتهایم.
مطالب این کانال همواره خواهد بود و دوستان میتوانند استفاده کنند.
از همه دوستان همفکر و همراه که در این مدت ما را حمایت کردند تشکر میکنم.
✅ باید در گروه های حقیقی به دنبال همفکران معنوی بود.
دیگر این کانال بروز نخواهد شد.
پایان و خدانگهدار
@rozaneebefarda
آیا کانال #سخنرانیها فقط اسما تعطیل شد؟!!!
🔹 بلافاصله بعد از اعلان تعطیلی کانال سخنرانیها، کانال دیگری با عنوان گلچین سخنرانیها راهاندازی شد، که به نظر میرسد نتیجه فعالیت همان تیم قبلی ست.
@rozaneebefarda
نقد ادعاها و انگارههای مخدوش آقایان حسن روحانی و سروش محلاتی توسط یک استاد تاریخ اسلام
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
✳️اطلاعیه
✴️جلسه هشتادم از سلسله جلسات بصیرتی #جمعه_نور
▫️سخنران: حجت الاسلام دکتر جباری/عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی
🔵 جمعه ۱۵ اسفند - شروع دعا بعد از نماز صبح
🔵مکان: بنیاد، شهرک شهید زین الدین فاز سه خیابان ذو الفقار مسجد علی بن ابیطالب علیه السلام.
(رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است)
🔸حضور خواهران بلامانع است
🔻کانال رسمی در ایتا:👇
Eitaa.com/jomeh_noor
@rozaneebefarda
قیامهای روحانیان شیعه در صد ساله اخیر به روایت #امام_خمینی
[ص ۱ از ۵]
#رضاخان_و_روحانیت/۶ #صدسالگی_کودتای_سیاه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روحانیون در رأس قیامها و نهضتها
...راجع به جهت سیاسیش که اینها داشتند، آن مقداری که من #مطلعم و نزدیک بوده به ما، شما نهضتهایی که واقع شده است، برخلاف چیزهایی که مخالف مصالح اسلام بوده، در این صد و چند سال، یکیش #قضیۀ_تنباکو بود که همه مطلع هستید. میرزا ـ رضوان الله علیه ـ میرزای شیرازی بزرگ ـ رضوان الله علیه ـ امر فرمود و علمای ایران، علمای بلاد ایران ـ رضوان الله علیهم ـ که در رأسشان میرزای آشتیانی بود، در تهران اجرا کردند این مطلب را و دولت ساقط شدۀ ایران را زنده کردند؛ ساقط کرده بودند اینها، برای یک مقدار کمی که می خواستند بروند تعیش کنند و دوره گردی کنند، اینها فروخته بودند ایران را به خارجیها. و میرزای شیرازی ـ رضوان الله علیه ـ امر فرمود و سایر علمای ایران جانفشانی کردند و زجر کشیدند، زحمت کشیدند، قیام کردند، مردم را به قیام وا داشتند تا اینکه لغو شد.
این نهضت در مقابل استبداد و #مشروطیت؛ این نهضت از نجف شروع شد به دست علما. در ایران هم با دست علما بود که آن استبداد سخت که هر کاری می خواهد بکند، هرکس را بکشد، کشته ... این سربازهای بیچاره [را] از اطراف آورده بودند، به آنها نان نمی دادند؛ کالسکۀ اعلیحضرت همایونی از طرف حضرت عبدالعظیم می رفت؛ اینها جمع شده بودند آنجا شکایت کنند، یکی هم سنگی زده بود؛ فرستاد اینها را ـ از قراری که در تاریخ هست ـ آوردند و جمع کردند اینها را و گفت اینها را خفه کنید! عدۀ کثیر اینها را خفه کردند؛ تا یکی از [رجال] ـ مستوفی الممالک بود، کی بود ـ رفت فریاد کرد: آخر این چه کاری است؛ شفاعت کرد. یک همچو مردمی بودند، یک همچو مستبدهایی بودند. آن محمدعلی میرزایش را همه می شناسند چه آدم ـ چه جانوری بوده. دیگرانش هم همین طور. در مقابل این استبداد، علما قیام کردند و یک نهضتی به وجود آوردند. و در صف اول علما بودند که می خواستند بشود، نشد؛ نه اینکه شد. اگر شده بود خوب بود. نتوانستند. خوب وقتی نتوانستند چه بکنند آنها؟ اما بهتر شده از آن وقت ـ از آن وقت که یک مردکه ای هر کاری بکند «لا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَل» از آن وقت بهتر شد. منتها نماسید آنی که می خواستند. خوب، متمم قانون اساسی با زحمت علما درست شد لکن عمل نکردند [به] متمم قانون....
خوب باز هم تا آن اندازه ای که بود باز نهضت روحانیون بود. باز همت روحانیون بود و دیگران هم تبعیت می کردند. البته دیگران هم سهم داشتند اما روحانیون هم در صف اول بودند.
در قضیۀ عراق اگر چنانچه این مجاهدات علمای عراق نبود ... پسر سید در جنگ کشته شد ـ پسر مرحوم آقاسید محمدکاظم در جنگ کشته شد. علمای اینجا تفنگ به دوش گرفتند رفتند مقابله. مرحوم آقای خوانساری ـ آقای آقاسید محمدتقی خوانساری ـ رضوان الله علیه ـ به حبس رفت یعنی [انگلیسیها] گرفتند اسیرش کردند. با یک عدۀ دیگری اسیر کردند و بردند در خارج، که ایشان می فرمود که ما را می شمردند: یک، دو، سه، چهار، تحویل یک کسی می دادند؛ آن وقت می گفتند اینها آدم می خورند، اینکه می شماریم برای این است که اینها آدم خورند! و رعایایی بودند که ـ در جاهایی بودند که ـ آدم می خورند و ما می شماریم که مبادا شما را بخورند! قضیۀ عراق را میرزای شیرازی دوم، این شخص عظیم الشأن، این شخص بزرگ، این شخص عالِیُ المقام در علم و در عمل، این نجات داد عراق را. او حکم جهاد داد و فرستاد اینها را به [جنگ] و ـ عرض می کنم ـ آن وقت هم تبعیت می کردند عشایر از علما؛ مثل حالا نبود، تبعیت می کردند. عشایر آمدند خدمت ایشان و ایشان حکم داد، حکم جهاد داد. جهاد کردند، کشته دادند، کشته شدند، چه کردند و چه کردند تا مستقل کردند عراق را. اگر نبود حالا ما اسیر بودیم، حالا ما هم جزو مستعمرۀ انگلستان بودیم. آن هم با جدیت علما واقع شد.
این علمای عراق را که تبعید کردند به ایران، برای مخالفتی بود که می کردند با دستگاهها. مرحوم آسید ابوالحسن و مرحوم آقای نائینی و مرحوم شهرستانی و مرحوم خالصی، اینها را که تبعید کردند از عراق به ایران، برای این بود که اینها برخلاف اینها صحبت می کردند، خلاف این دستگاهها حرف می زدند؛ از این جهت تبعید کردند و اینها را هم فرستادند به ایران که ما خودمان دیگر اینها را شاهدیم.
@rozaneebefarda
ادامه👇
قیامهای روحانیان شیعه در صد ساله اخیر به روایت #امام_خمینی
[ص ۲ از ۵]
در زمان این مرد سیاهکوهی، در زمان این #رضا_خان_قلدر_نانجیب، یک قیام از
علمای اصفهان شد، ما حاضرِ واقعه بودیم. علمای اصفهان از اصفهان آمدند به قم و علمای بلاد هم از اطراف جمع شدند در قم و نهضت کردند برخلاف اینها. حالا نهضت را شکستند. اینها زور که نداشتند. آنها نهضت را شکستند؛ حالا با فریب یا با هر چی.
یک نهضتْ، نهضت علمای خراسان بود: #مرحوم_آقازاده و مرحوم آقاسید یونس و سایر علمای آن وقت ـ همه را گرفتند آوردند در حبس، در تهران. و من خودم مرحوم آقازاده ـ رضوان الله علیه ـ را، آمیرزا محمود آقازاده ـ رضوان الله علیه ـ را دیدم که یک جایی نشسته بود بدون عمامه. با اینکه تحت مراقبت بود، یک جایی نشسته بود بدون عمامه و کسی هم حق نداشت پیش او برود؛ و ایشان را بدون عمامه می بردند توی خیابان به دادگستری، محاکمه می کردند.
آن وقت هیچ خبری از این احزاب نبود. در این قیامهایی که اینها کردند از این احزاب اصلاً خبری نبود؛ بودند اما مرده بودند.
یک نهضت هم از آذربایجان شد: مرحوم آمیرزا صادق آقا، مرحوم انگجی، آنها هم نهضت کردند. آنها را هم گرفتند بردند. مدتها در تبعید بودند که مرحوم آمیرزا صادق آقا بعد از آن هم که گفتند که شما آزادید دیگر نرفت به آذربایجان؛ در صورتی که آذربایجان او را خیلی گرامی می داشتند، هیچ دیگر نرفت. در قم آمدند و تا آخر عمرشان در قم بودند و ما هم خدمتشان می رسیدیم.
مرحوم #مدرس ـ رحمه الله ـ خوب، من ایشان را هم دیده بودم. این هم یکی از اشخاصی بود که در مقابل ظلم ایستاد؛ در مقابل ظلم آن مرد سیاهکوهی، آن رضا خان قلدر ایستاد و در مجلس بود... ایشان را به عنوان طراز اول، علما فرستادند به تهران و ایشان با گاری آمد تهران. از قراری که آدم موثقی نقل می کرد، ایشان یک گاری آنجا خریده بود و اسبش را گاهی خودش می راند، تا آمد به تهران. آنجا هم یک خانۀ مختصری اجاره کرد. و من منزل ایشان مکرر رفتم؛ خدمت ایشان ـ رضوان الله علیه ـ مکرر رسیدم. ایشان به عنوان طراز اول آمد لکن طراز اول که اصلاً از اول موضوعش منتفی شد. بعد ایشان وکیل میشد. هر وقت هم که ایشان وکیل می خواست بشود، وکیل اول؛ در تهران وکیل اول مدرس بود. ایشان در مقابل ظلمْ تنها می ایستاد و صحبت می کرد، و اشخاص دیگری از قبیل ملک الشعرا و دیگران همه دنبال او بودند اما او بود که می ایستاد و برخلاف ظلم، برخلاف تعدیات آن شخص، صحبت می کرد. یک اولتیماتوم در همان وقت دولت روسیه فرستاد برای ایران و سربازش هم ـ سالداتش هم، به اصطلاح خودشان ـ تا قزوین آمدند و آنها از ایران (من حالا یادم نیست چه می خواستند، این تو[ی] تاریخ است) یک مطلبی را می خواستند که تقریباً اسارت ایران بود و می گفتند باید از مجلس بگذرد. آن را به مجلس بردند و همۀ اهل مجلس ماندند که چه باید بکنند؛ ساکت که چه بکنند. در یک مجلۀ خارجی نوشته است که یک روحانی با دست لرزان آمد پشت تریبون ایستاد و گفت: حالا که ما بناست از بین برویم، چرا خودمان از بین ببریم خودمان را؟ رأی مخالف داد. بقیه جرأت پیدا کردند و رأی مخالف [دادند]؛ رد کردند اولتیماتوم را. آنها هم هیچ غلطی نکردند. بنای سیاسیون هم همین معناست که یک چیزی را تشر می زنند ببینند طرف چه جوری است؛ اگر چنانچه طرف ایستاد مقابلشان، اینها عقب می زنند و اگر چنانچه نه، آن بیچاره عقب رفت، اینها هم جلو می آیند... آن هم باز یک روحانی بود که در مقابل یک همچو قدرت بزرگ، یک چنین قدرتِ شورویِ بزرگ ایستاد. به اصطلاحِ آن، با دست لرزان گفت: حالا که ما بناست از بین برویم، چرا خودمان خودمان را از بین ببریم؟ رأی مخالف داد، دیگران هم جرأت کردند رأی مخالف دادند. شما این روحانی را نباید قدرش را بدانید؟
این نهضت آخری هم که منتهی شد به 15 خرداد و اینهمه کشته دادند مردم، این همدر صف اولش اهل علم بودند، علما بودند؛ تا حالا هم دنباله اش کشیده شده است. تا حالا هم آنکه بیشتر هیاهو می کند باز اهل علم است. البته دانشگاهی هم حالا داخل است، آنها هم داخلند؛ سایر مردم هم به تبعیت علما می رفتند نه به تبعیت دیگران. علمای تهران را ـ تقریباً اکثرشان راعلمای تهران را ـ تقریباً اکثرشان را ـ گرفتند حبس کردند. از خطبا، از علما، گرفتند حبس کردند. چندین روز حبس بودند. زجر دیدند اینها.
[صحیفه امام، ج 3، صص 241- 245]
▫️۱۰ آبان ۱۳۵۶/مسجد شیخ انصاری_نجف اشرف|| به مناسبت شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی.
@rozaneebefarda
ادامه👇
قیامهای روحانیان شیعه در صد ساله اخیر به روایت #امام_خمینی
[ص ۳ از ۵]
توطئه برای انزوای روحانیون
از جمله چیزهایی که آنها بررسی دقیق کردند و دنبالش هم با تبلیغات و با طورهای دیگری عمل کردند، قضیۀ بررسی رابطۀ بین روحانیون با هم و رابطۀ بین روحانیون و مردم و کیفیت اینکه اینها در چه اوقاتی می توانند چه اعمالی را انجام بدهند و در چه زمانهایی می توانند اینها مردم را بسیج کنند.
تمام اینها، کارشناس های آنها در دفاترشان حتماً نوشته اند و دنبالش هم فعالیت کرده اند، نه فعالیت یک بعدی، فعالیت چندین بعدی. آنقدری که می توانستند روحانیون را در بین مردم خفیف می کردند و آنقدری که می توانستند مردم را از روحانیت جدا می کردند و بین خود روحانیین اختلاف ایجاد می کردند و چنانچه این مطلب را کافی نمی دانستند ـ و نمی دانستند ـ آنها با گماشتن بعضی عوامل خودشان با فشار کارها را انجام می دادند.
زمینههای کودتای سیاه
شما، شاید کم از شما باشد که زمان رضاخان را درک کرده باشد. قضیۀ آمدنرضاخان به تهران و #کودتای_رضاخان یک امر عادی نبود که مِن باب اتفاق یک نفر آدم ـ مثلاً ـ عامی لشکری بیاید و کودتا کند و دنبالش هم آنطور اعمال باشد و دنبالش هم آنطور اعمال. ابتدا این را آوردند و کلمه به کلمه آنطور که انسان حدس می زند، به او برنامه دادند و راه نشان دادند.
ابتدا با ظاهر مقدسی و علاقه به اسلام، علاقه به روضۀ حضرت سیدالشهدا اینطور علاقه ها را به او نشان دادند و او هم خوب عمل می کرد. من در روضه ای که گمان می کنم که مال ارتش بود، در جوانی، در اوایل جوانی، در روضۀ آنها رفته ام و دسته جاتی که از ارتشیها نوحه خوانی می کردند و سینه زنی می کردند، دیدم. این ابتدائاً با این سلاح وارد شد در کشور ما؛ یعنی، آوردندش در کشور ما، با قلدری، آنهایی که مراکز قدرت بودند؛ کنار گذاشت و عشایر و کسانی [را] که قدرتی در ایران داشتند؛ آنها را با قلدری و نقشه شکست داد و کنار گذاشت و بعد از اینکه یک قدری استقرار پیدا کرد پایش، شروع کرد به آن نقشۀ دوم.
نقشۀ دوم این بود که اسلام را هر چه می تواند، از آن قیچی کند. به روحانیون که مبدأ امور مردم بودند و مرجع مردم بودند و هریکی شان در یک دِه یا در یک شهر یا در یک استان نفوذ داشتند و می توانستند یکوقت مردم را بسیج کنند، روحانیون را آنقدر تضعیف کرد، آنقدر با تبلیغات اینها را تضعیف کرد که شوفرها اینها را سوار نمی کردند.
اهانت به روحانیت در عصر پهلوی
یکی از دوستان من ـ خدا رحمتش کند ـ گفت من اراک بودم، می خواستم بیایم قم. رفتم که اتومبیلی را اجاره کنم برای آمدن. آن شخص گفت که ما قرار داده ایم با خودمان ـ آن شوفر گفت ـ که دو طایفه را سوار اتومبیل نکنیم: یکی فواحش و یکی آخوندها را! این طور تحقیر کردند. این تحقیر نه اینکه یک مطلبی بود که مِن باب اتفاق رضاخان می خواست این کار را بکند، این نقشه ای بود که روحانی از باب اینکه می توانست یک وقت یک کشوری را به هم بزند و یک ناحیه ای را بسیج کند، این قدرت باید گرفته بشود.
این قدرت را کوشش کردند و گرفتند؛ یعنی، روحانیون را منزوی کردند و از هر جا هم که یک صدایی از آنها بلند می شد و یک قیامی می کردند، آن را خفه می کردند.
... علمای مشهد یک وقت قیام کردند، گرفتند همه را؛ مثل مرحوم آقازاده که آن وقت آنقدر قدرت داشت، او را هم گرفتند. مرحوم آقا میریونس که آن وقت در مشهد بودند و عدۀ زیادی از علما را گرفتند و آوردند در تهران و مرحوم آقازاده را با یک شبکلاه از توی خیابان می بردند به دادگاه برای محاکمه. یک نفری که در خراسان آنقدر قدرت داشت، اینقدر او را تحت سلطه آوردند. و این یک مسئله ای نبود که رضاخان با آقازاده مخالف باشد، نه، مسئلۀ اساسی بود که باید آخوند نباشد. زور، دنبالش تبلیغات دامنه دار، اشعار اشخاصی که منحرف بودند و هکذا.
[صحیفه امام، ج 15، صص 207-209]
▫️ 18 شهریور 1360/ جماران.
@rozaneebefarda
قیامهای روحانیان شیعه در صد ساله اخیر به روایت #امام_خمینی
[ص ۴ از ۵]
هراس استعمارگران از قدرت روحانیون
یکی از قدرتهایی که آنها باز احراز کردند که باید شکسته بشود، قدرت روحانیت بود؛ که اینها با تجربه و با عینیت در جاهای مختلف دیدند که قدرت روحانیت می تواند جلوگیری کند از مفاسدی که آنها می خواهند ایجاد کنند؛ از انتفاعاتی که آنها می خواهند از ما ببرند و ما را عقب نگه دارند. اینها می توانند یک چنین کاری بکنند. قضیۀ تنباکو، در زمان مرحوم میرزا، به اینها فهماند که با یک فتوای یک آقایی، که در یک ده در عراق سکونت دارد، یک امپراتوری را شکست داد و سلطان وقت هم با همه کوششی که کرد برای اینکه حفظ کند آن قرارداد را نتوانست حفظ بکند؛ و مردم ایران قیام کردند و شکستند آن پیمانی که آنها داشتند. این یک تجربه ای شد برای آنها که ببینند یک آقایی در یک ده وقتی یک کلمه می نویسد که «امروز استعمال تنباکو در حکم محاربه با امام زمان است» و این موجش می آید همۀ ایران را فرا می گیرد، به طوری که شاه مستبدّ با آن قدرت را می کوبد، قلم این آقا می کوبد آن سرنیزه های آن روز را، اینها فهمیدند باید این قدرت را بگیرند. تا این قدرت زنده است نمی گذارد که اینها هر کاری دلشان می خواهد بکنند و دولتها عنان گسیخته شده باشند و هر طوری دلشان می خواهد عمل بکنند.
و لهذا با کمال کوشش، تبلیغات کردند بر ضد روحانیت؛ و زاید بر اصلِ تبلیغاتْ عمل خارجی کردند! در زمان رضاخان ـ که اکثر شما یادتان نیست؛ و شاید کمی از شما یادتان باشد ابتدای زمان رضاخان را و من همه اش را یادم هست و از اوّلی که آمد تا حالا مسائل را یادم هست ـ با دست رضاخان شروع کردند کوبیدن روحانیون را، عمّامه ها را برداشتن و مدرسه ها را جلویش را گرفتن، لباسها را تغییر دادن، با آن شدتی که انسان شرم می کند که چه کردند با این طایفه و این هم به اسم اینکه می خواهیم اصلاح بکنیم؛ همین «اصلاحاتی» که پسر می خواست بکند! با اسم اصلاحات، با اسم اینکه همۀ ایران یک رنگ باشند، ملت ما کذا باشد، با این حرفهای ناروا، این قدرت را هم می خواستند بشکنند و شکستند در آن وقت، و سخت هم شکستند. و چند قیامی که در ایران از جانب روحانیون شد، که یکی از آنها از اصفهان بود که با یک دایرۀ وسیعی که تقریباً از همۀ شهرهای ایران اتصال پیدا شد و در قم مجتمع شدند و مرحوم حاج آقا نورالله رأسشان بود و مخالفت با رضاخان کردند، این را هم با قدرت و حیله شکستند.
چنانچه قیام آذربایجان و علمای آذربایجان و قیام خراسان و علمای خراسان، اینها همه را با قدرت شکستند. و آن وقت هم به ما بعضیها گفتند که مرحوم حاج آقا نورالله را ـ که در قم فوت شد ـ ایشان را مسموم کردند. ـ ما مطلع نیستیم، اما اینطور می گفتند بعضی از اشخاصی که از اصفهان، از علمای اصفهان، آمده بودند اینجا ـ و علمای تبریز را دو نفر شخص که در رأس بود از آنجا گرفتند و بردند، گمانم این است که در سُنْقُر. آنجا مدتی تبعید بودند. و بعد هم که اجازۀ رفتن دادند و مرحوم حاج میرزا صادق آقا، که شخص اول آن وقت روحانیت تبریز بود آمد و در قم ماند و در همین جا هم فوت شد و دیگر نرفت آنجا. می رفت هم کاری نمی توانست بکند. و علمای مشهد را دستجمعی گرفتند و آوردند به تهران و حبس کردند. و مرحوم آقازاده که در رأس علمای آن وقت خراسان بود، به محاکمه می بردند، با سر برهنه و یک نفر سرباز همراهش می بردند که در عدلیه محاکمه اش کنند! این قدرت شیطانی آن وقت، این قوّه را می خواستند بشکنند. منتها خوب نتوانستند و خدا حفظ کرد این جمعیت را.
در زمان این یکی، که آنطور قُلْدُری دیگر وقتش گذشته بود یا آنها هم صلاح نمی دانستند که به این نحو باشد، شروع به تبلیغات شد. تبلیغات زیاد کردند نسبت به اهل علم و روحانیت، تبلیغات زیاد شد. آن سرنیزه برداشته شده بود اما نه به آن شدت. مساجد را نگذاشتند تبلیغات صحیح بشود. درست کردند مبلِّغینی بر ضد اسلام. یک صورت روحانی، لکن ضد اسلامی. خود آنها هم تبلیغات در همه جا، خصوصاً در دانشگاه، در دانشگاه دامنۀ تبلیغات ضد روحانی خیلی اوج گرفت، به طوری که بکلّی دانشگاه را از روحانیین جدا کردند. و هم دانشگاه را شکستند، و هم روحانیون را شکستند؛ یعنی می خواستند بشکنند.
[صحیفه امام، ج8 صص 450-452]
▫️ 14 تیر 1358 / قم
@rozaneebefarda
قیامهای روحانیان شیعه در صد ساله اخیر به روایت #امام_خمینی
[ص ۵ از ۵]
شما یادتان است ـ همسن من تقریباً هستید. می شناسم شما را از آن وقت ـ از وقتی که رضاخان آمد تا امروز چند مرتبه قیام شد؟ کی قیام کرد؟ از این طبقات دیگر، مردم، از روشنفکرش بگیر و از نمی دانم نویسنده اش بگیر و اینها، در این قیامهای بر ضد [حکومت] کی بود که قیام کرد؟ قیام آذربایجان را کی کرد؟ علمای آذربایجان. مرحوم آمیرزا صادق آقا؛ مرحوم انگجی، دیگران هم تَبَع. قیام اصفهان را کی کرد؟ مرحوم حاج آقا نورالله.
دیدید که آمده اند علمای اسلام به اینجا و علمای بلاد هم جمع کردند، قیام بر ضد رضاخان.
قیام خراسان را کی کرد؟ علمای خراسان. مرحوم یونس و مرحوم آقازاده، و امثال اینها. بعد از او هم، یک قیام تنهایی آقای قمی کرد که آمد به حضرت عبدالعظیم و ما هم حضرت عبدالعظیم بودیم و منتها این قیامها شد، و قدرت آن قدرتی بود که اینها را شکست داد. قیامها را شکستند. علمای آذربایجان را گرفتند و در یکی از این بلاد کردستان، سَقّز بود یا سُنْقُر، آنجا تبعیدشان کردند و بعدها ـ بعد از مدتها ـ اجازه دادند که مرحوم آمیرزا صادق آقا آمدند همین قم، و اینجا فوت کردند.
علمای مشهد هم، همه آنها را گرفتند آوردند در تهران حبس کردند. مرحوم آقازاده یکی از علمایی بود که درجه یک آنجا بود. من خودم می دیدم که ایشان در گوشۀ یک جایی یک منزلی داشتند، این طور به خیابان بود، تنها آنجا نشسته بود؛ مأمورها هم مواظبش، کسی نمی توانست با ایشان تماس بگیرد، ایشان را هم می بردند در عدلیه آنجا محاکمه می کردند و اینطور در مجلس کی بود که می ایستاد در مقابل اینها؟ مدرّس بود. این علمای «درباری» که اینها می گویند عکس بودند.
این پانزده ـ شانزده سال قیام، مال کی بود؟ مال همین آقایان بود. همین آخوندهای بلاد و اطراف، همینها بودند که اینها بر ضد آنها تبلیغ می کنند و الآن هم نمی خواهند که این رژیمی که اسلامی است باز اسم آخوند در آن باشد؛ الآن هم نمی خواهند! از اینها همچو می ترسند که مبادا این منافع نامشروعی که اینها می بردند و در خارج و در داخل برای خودشان این بساط را درست می کنند دست اینها بیفتد که وقتی در مجلس خبرگان می روند برایشان بودجه قرار می دهند، بگویند که ما عبایمان را رویمان می کشیم می خوابیم، بودجه می خواهیم چکار؟ این آخوند است که این را می گوید.
همین آخوندها هستند که شما می گویید که اینها کذا و کذا هستند که وقتی رفتند مجلس خبرگان و برایشان ده میلیون بودجه قرار دادند، اعتراض کردند که ما بودجه می خواهیم چه کنیم برایشان یک جایی را گرفته بودند، تختهایی گرفته بودند، ما تخت می خواهیم چه کنیم؟ ما هر کداممان بیاییم در مجلس، همین جا عبایمان را دوش می کشیم، همین جا هم می خوابیم. اینها نمی خواهند اینها را، اینها یک رژیمی را می خواهند، یک وضعی را می خواهند، که جیبهای اینها پُر بشود به قدری تُخَمه کنند که ندانند چه می کنند! سرمایه های اینجا را ببرند به خارج. ارز اینجا را الآن هم مشغول اند که ببرند به خارج، و برای خودشان آنجا تعیُّش کنند. من در پاریس که بودم یکی از مطالبی که شنیدم که آنش که یادم ماند و تحفه بود یک کلمه اش بود؛ برای یکی از بستگان همین رژیم، بستگان همین محمدرضا، یکی ـ حالا از کدامشان آن هم یادم نیست ـ ویلایی در خارج هست، [که] ـ قیمت ویلا را هم من یادم نیست ـ اما آنی که یادم ماند این است که شش میلیون دلار خرج گلکاری! ملتفتید یعنی چه؟ شش میلیون دلار یعنی چهل و دو میلیون تومان، یا پنج میلیون دلار، حالا یکی از این دوتاست ، پنج میلیون، ظاهراً پنج میلیون، پنج میلیون دلار خرج گلکاری آن ویلا! آنها این را می خواهند! آنها هم که اطراف آنها هستند و عرض می کنم که الآن در کردستان غائله درست کرده اند و برادرهای کُرد ما را اغفال کرده اند، آنها می خواهند این طوری این وضع را پیش بیاورند که از شما بگیرند و در جیبهایشان پُر کنند و ویلا در آنجا درست کنند که پنج میلیون دلار، سی و پنج میلیون تومان، خرج گلکاریش بشود. من خودش را یادم نیست چه قدر بود، اصلاً نمی دانم چه قدر بود، اما این را یادم بود. خوب سال دیگر هم همین طور.
[صحیفه امام، ج 9، صص 398-400]
▫️12 شهریور 1358
◾️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان:👇
@rozaneebefarda
پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹متن پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به دبیرکل حزب الله لبنان؛ به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجةالاسلام آقای حاج سیدحسن نصرالله دامت برکاته
خبر درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را دریافت کردم. وظیفهی خود میدانم این حادثهی مولمه را به علمای معزز و بازماندگان و ارادتمندان و شاگردان ایشان در لبنان و سایر بلاد عموماً و جنابعالی خصوصاً، تسلیت بگویم.
دفاع مسئولانه و عالمانه او از #نهضت_امام_خمینی و از #مقاومت_علیه_جبهه_استکبار و صهیونیزم و همراهی با ثبات ایشان با مبارزات ضداستکباری ملتهای منطقه در طول سالیان طولانی، هیچگاه از خاطره تاریخ مقاومت نخواهد رفت.
اینجانب ضمن تسلیت مجدد به مردم لبنان و خصوصاً به همراهان و همرزمان ایشان در تجمع علمای مسلمین لبنان، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستارم.
سیّد علی خامنهای
۱۹ رجب ۱۴۴۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
در آیین رونمایی از کتاب رهبر معظم انقلاب با عنوان «حماسه امام سجاد(ع)» مطرح شد
گزارش غمگنانه زندگی امام سجاد(ع) به مفهومی حماسه ساز تبدیل شد
حجت الاسلام حاج علی اکبری در آیین رونمایی از کتاب«حماسه امام سجاد(ع)» گفت: گزارش غمگنانه و تراژدی زندگی امام سجاد(ع) بعد از عاشورا، توسط حضرت آیت الله العظمی خامنهای به مفهومی حماسه ساز تبدیل شد.
در مراسم معرفی و رونمایی از کتاب «حماسه امام سجاد(ع)» مشتمل بر گفتارهایی از حضرت آیت الله خامنهای(مدظله العالی) درباره ی مبارزات سیاسی فرهنگی امام سجاد(ع) که صبح امروز با حضور تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی، امام جمعه موقت مشهد، مدیر حوزه علمیه خراسان در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد،
حجت الاسلام حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به بیان نگاه متفاوت مقام معظم رهبری به زندگی ائمه هدی به ویژه حضرت سید الساجدین علی بن الحسین(ع) پرداخت.
کتاب حماسه امام سجاد(ع) به همت انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای و در سه بخش تنظیم و منتشر شده است که بخش اصلی این کتاب شامل سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سال۱۳۵۲ در جمع نمازگزاران و جوانان انقلابی در مسجد کرامت مشهد درباره شخصیت و مبارزات سیاسی و فرهنگی امام سجاد(ع) است.
علاقه مندان می توانند از طریق پایگاه الکترونیکی انتشارات انقلاب اسلامی به نشانی book-khamenei.ir و کتابفروشی های سراسر کشور این اثر ۳۰۰ صفحه ای را دریافت نمایند.
@rozaneebefarda