نخستین دور مناظرات کاندیداهای ریاستجمهوری در ساعت ۱۷ برگزار میشود.
نقد و نظرهای مرتبط با حوزه اندیشه دینی و روحانیت را جهت بازنشر در روزنه برایمان بفرستید.
@rozaneebefarda
مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ به تناسب ادوار قبل، از حیث برنامهمحوری و مراعات برخی ضوابط اخلاقی، ترقی خوبی کرده است
گرچه همچنان جریان غربگرا، بجای برنامه مستدل و نقد مستند، راه تهاجم و طعنه و بعضا توهین را پیش گرفته است و این ویروس بعضا به دیگران هم سرایت کرده، اما مجموعا نمره قابل قبولی به مناظرات میتوان داد.
سیاهنماییهای اکانتهای همیشه مهاجم و بیمنطق را نباید ملاک قرار داد.
@rozaneebefarda
شهادت شیخ الائمه و رئیس مذهب محقه، حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
@rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بالاخره روز مناظره اول انتخابات 1400 فرا رسید و مردم در عصر پانزدهم، تماشاگر مناظره هفت نامزد انتخاباتی در ساختمان پخش سیما شدند. نحوه برگزاری مناظره سه ساعته، گواهی می داد که دستاندرکاران برنامه برای خوب برگزار کردن آن وقت زیادی گذاشته اند و خوب تدارک دیدند.
بویژه که پرسش های طرح شده با محوریت مسایل اقتصادی، دقیق و اندیشه ورزانه بود و مسایل اقتصادی واقعی روایت شده بود. مجری مناظره نیز در کمال ادب گزاری در زمان بندی پاسخ نامزده به عدالت رفتار می کرد.
کاملا پیدا بود که دو جبهه مقابل هم قرار گرفته بودند. در یک سو،گروهی که منسوب به دولت مستقر و مدافع وضعیت موجود بودند، قرار داشتند و در دیگر سو، گروهی که منتقد وضع موجود بودند. گرچه دکتر همتی سعی داشت خود را مستقل از روحانی نشان دهد و استناد به برکناریش توسط روحانی از پست ریاست بانک مرکزی کرد ولی همزمان مدیریت روحانی را موفق می دانست.
مضافاً اینکه اصلاً سعی نکرد وارد نقد مدیریت دولت مستقر شود بلکه در چند جای سخنانش عاملیت وقوع مشکلات را به منتقدان نسبت می داد. می گوید چرا قاضی حکم به بستن کارخانه داده است ولی نمی گوید که شاکی تعطیلی کارخانه، بانک ها بودند.
بطور کلی، گروه مدافعین حرفی برای گفتن نداشتند. مهم ترین امتیاز یا برگ برنده ای که آنان می توانستند برابر نامزدهای منتقد ارائه و رو کنند، کارنامه هشت ساله دولت مستقر بود. زیرا آنان از ارکان این دولت هستند. چه پستی بالاتر از ریاست بانک مرکزی وجود دارد. اما وضعیت عملکرد هشت ساله آنچنان نا کارآمد بود که نتوانستند بر آن تکیه کنند و افتخار بورزند.
هیچ نمونه ای از کار موفق ارائه نکردند. به همین جهت بود که یکی از منتقدان خطاب به گروه مدافعین گفت که شما برای پوشش عملکرد دولت روحانی اینجا آمده اید.
اینان حتی برای نشان دادن موفقیت دولت روحانی موضوع برجام را هم نتوانستند پیش نکشیدند. در حالی که روحانی در سال 96 برجام را به عنوان برگ برنده روی دست گرفته بود. و این نشان می دهد که برجام هیچ نقشی در چرخیدن چرخ اقتصاد و هسته ای نداشت.
همین دست خالی بودن از کارنامه اقتصادی کارآمد موجب شده بود که گروه مدافعین برای جلب توجه مردم به راه های انحرافی و نا پسند و بعضاً غیر اخلاقی رو بیاورند. به شکل چندش آوری به دانایی شان در اقتصاد تفاخر می کردند. همتی مدام خود را اقتصاد دان معرفی می کرد. مدعی بود که من اقتصاد می دانم ولی شما بلد نیستید. به حدی که گمان کردم با آدام اسمیت ایران مواجه شده ایم. ولی چه کسی این دعوی را باور نمی کند. چون می گویند اگر تو اقتصاد دانی، چرا وضع اقتصاد تا این اندازه خراب است. در مثل گویند که « تو اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی».
همتی برای اینکه از گفتن حرف جدید باز نماند، تاکید داشت که من می خواهم حکمرانی اقتصاد را حاکم کنم و سیاست را به تبعیت از اقتصاد در آورم. در حالی که سخنانش را با مواضع و بیانیه خواندن سیاسی آغاز کرد و در ادامه ی مناظره هم مطالبی که بیانگر حکمرانی اقتصادی باشد، ارائه نکرد. مضاف بر اینکه در درستی حکمرانی اقتصاد هم جای بحث است و معلوم نیست که بر اساس کدام تحقیق و مطالعه ای به چنین تفطنی رسیده است.
بخش دیگر از رفتار گروه مدافعین، اتهام زنی و دروغ و تخریب شخصیت گروه منتقدان بود. بی سوادی، بی مدرک بودن، امان نداشتن و نامزد پوششی بودن، مهندسی انتخابات، انتخابات از پیش تعیین شده، بخشی از بد اخلاقی های گروه مدافع دولت مستقر بود. ولی به راستی چه نیازی به اینگونه تهمت زدن ها است. دستی که پر باشد، جا برای اتهام زنی باقی نمی گذارد. همتی با وجودی که آغازگر تهمت زدن به نامزد منتقد بود، معترض اتهام زنی طرف مقابل بود. در حالی که این حق برای نامزد منتقد مفروض است که از خود دفاع کند.
مضاف بر اینکه اگر این انتخابات مهندسی شده و از پیش تعیین شده است؛ چرا در آن مشارکت کرده اند. یا شاید هم آمده اند ناسزا گویی کنند و بروند. همچنین مدافعین از پاسخ به برخی از پرسش ها طفره می رفتند و حوالت به بحث دیگری می دادند مثل پرسش از ابر بدهکاران که بدون پاسخ ماند و یا پرسش از مصرف آب که بحث اصلاح توزیع محصولات کشاورزی را پیش کشیدند و یا مساله فرار مالیاتی.
به هر روی، در گفتار دو نامزد مدافع وضع موجود، هیچ پیام اثباتی که مستند به هشت سال کار موفق شان باشد، دیده نمی شد بلکه اساساً حرفی برای گفتن نداشتند. و همین امر، مردم را نسبت به نامزدهای دولت روحانی نا امیدتر می کند.
@rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰
[صفحه ۲ از ۲]
اما گروه منتقدین وضعیت موجود، بر خلاف مدافعین، با دستی پر وارد میدان مناظره شده بودند. هر پنج نامزد منتقد نشان دادند که از روی مطالعات کارشناسانه و آگاهی دقیق و عمیق به مسایل اقتصادی کشور سخن می گویند و برای گفته های خود شواهد و مستندات زیادی دارند و برنامه های زیادی برای عبور از این مسایل در نظر دارند. گرچه گروه مدافع از طریق اتهام زنی و بد اخلاقی سعی در منحرف کردن بحث از وضعیت موجود را داشتند، لکن منتقدین اصل را بر نقد وضعیت موجود و پاسخ به سوالات مجری برنامه گذاشته بودند. هر قدر که طرف مقابل به تخریب شخصیت منتقدین می پرداختند، آنان به نقد عملکرد نا موفق مدافعین می پرداختند و از این جهت مطالب گفتنی زیادی داشتند. آنان تخریب های شخصیتی را اخلاق مداران پاسخ می دادند.
نکته مهم این بود که منتقدین با افتخار به کارنامه کارگزاری خود ارجاع می دادند. در این میان، آقای رئیسی بیشتر از بقیه به سوابق کاری خود ارجاع می داد و حتی با گروه مدافعین محاجه می کرد. رئیسی خطاب به نامزد دولت مستقر گفت که ما بیش از دو هزار کارخانه بزرگ و کوچک را از متروکه بودن و تعطیلی نجات دادیم، شما چند تا را نجات دادید. ایشان برابر تخریب های شخصیتی بزرگوارانه و اخلاق مدار رفتار کردند و این سوال را طرح کردند که از این تهمت زنی ها چه چیزی عایدتان می شود. اینگونه رفتار ها تکرار کار زشت سال 96 است.
شاید این پرسش طرح شود که چرا نامزدهای منتقد به مثل طرف مقابل، وارد کنش تخریب شخصیتی نشده و نمی شوند. پاسخ این است که شخصیت اخلاقی شان، چنین اجازه ای را به آنان نمی دهد.
روحیه جوانی را در گروه نامزدهای منتقد می توان مشاهده کرد. هر قدر که مدافعین وضعیت موجود از نمی توانیم و نمی شود و نداریم سخن می گفتند، منتقدین از توانستن و می شود و داشتن ها سخن به میان می آوردند.
نقد سنگین منتقدان بر مدافعین این بود که شما مردم را فقط در وقت انتخابات مشاهده می کنید و بعد رای آوردن، مردم هیچ حضوری در برنامه هایتان ندارند و به همین خاطر، سفره مردم در هشت سال گذشته کوچک و کوچکتر شده است.
در مقابل، منتقدین در برنامه های اقتصادی شان بر روی همکاری و مشارکت های مردمی خیلی حساب باز کرده اند. به هر روی، کاملاً پیدا بود که نامزدهای منتقد برای تغییرات اساسی آمده اند و در این راه، برنامه دارند.
@rozaneebefarda
13921026_7971_128k.mp3
3.68M
📡 كليپ صوتی || امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
🏴رهبر معظم انقلاب اسلامی: امام صادق علیهالصلاةوالسلام، ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.
@rozaneebefarda
چند نکته مهم پیرامون مناظره اول
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
1. باید دعاوی پرطمطراق شان را با عرضه داشتن به کارنامه ناکارآمد شان نقد کرد. جمهوری خواهی و مردم گرایی شان را به عملکرد مردم ستیزانه شان ارجاع داد. اقتصاد دانی شان را به نا بسامان اقتصادی شان. برنامه داشتن شان را به هشت سال بی برنامگی و استمرار آن، ارجاع داد.
2. در مقابل بد اخلاقی شان، دولت اخلاق مدار را پیش کشید. و اینکه چگونه در این هشت سال، دولت بداخلاق را بر مردم حاکم کردند.
3. باید ملت را خطاب قرار داد که بنگرند شاهد امتداد چه دولتی خواهند بود. بویژه مساله جمهوری خواهی پوشالی شان را آشکار کرد که چگونه جمهوریت و مردم، لق لق زبان شان شده است.
4. بر مدافع وضعیت موجود بودن رقیب و ضرورت تغییر تاکید شود. باید گفت که امتداد وضعیت بی برنامه و نا بسامان اقتصادی مساوی است با نابودی هویت ملی.
5. باید گفت که آری، فرصت تمام شده است ولی نه برای طرفداران تغییر وضع موجود بلکه فرصت برای بانیان آن تمام شده است.
6. باید گفت که نا کارآمدی گفتمان قدرت در مدیریت دولتی آشکار شده است. اکنون وقت جایگزینی آن با گفتمان خدمت است.
7. باید اقوام و مذاهب را با نام و خصوصیات ملی شان به همراه مشکلات شان خطاب قرار داد تا از سویی فهماند که آنان را می بینند و از سوی دیگر، ارتباط دلی برقرار کنند.
8. مسأله تعاونی ها و نقش آن در توسعه اقتصادی مغفول ماند.
9. شعار کوچک سازی دولت و راهکارهای عملی تحقق آن مغفول ماند.
10. نباید گذاشت نامزدهای دولت مستقر از پاسخگویی نسبت به کارنامه سیاه شان طفره روند. باید برابرشان پرسش های کلیدی نهاد. وعده هایی که داده بودند را به رخ شان کشید و مطالبه گری کرد.
11. سابقه نامزد پوششی به خوبی اشاره شد و در ادامه باید سوال کرد که کدامیک از دو نامزد دولتی پوششی هستند.
12. باید معلوم کرد که اگر برکناری، سیاسی و نمایشی نبوده است، لاجرم به دلیل بی کفایتی است. آن گاه، چگونه نامزد بی کفایت می تواند رئیس جمهور موفقی شود.
13. باید تاکید کرد که با توجه به نابسامانی موجود، ملت به وزیدن نسیم امیدواری از ناحیه دولت، نیاز دارد تا نفسی تازه کند و این وزیدن و تازه کردن نفس، با امتداد دولت مستقر نا ممکن است. باید دولت را نو کرد. دولت اقتدارگرای موجود پیر شده است.
14. تنها دولت جوان انقلابی است که می تواند، دولت را نو کند و رخوت و سستی را از آن دور سازد.
15. از ابتدای ثبت نام گفتیم که رقیب ما فساد و اشرافی گری است و لذا مایل نیستیم که نامزد دولتی خود را رقیب ما بداند.
16. پنج نامزد، نمایندگی 80 میلیون مردم رنج کشیده را بر عهده دارد در مقابل دو نامزدی که 4 درصد مردم ( طبقه اشراف) را نمایندگی می کند. و چنین سهمیه بندی عادلانه نیست.
17. باید گفت که شما صدای بی قدرتان نیستید بلکه صدای دلواپسان قدرت هستید. کی شده که شما از قدرت دور مانده باشید. بی قدرت تان همان ملت رنج دیده ای است که شما رها یشان کرده اید.
18. از ضرورت حکمرانی اقتصاد سخن می گویید ولی شعارها و بیانیه ها و مواضع سیاسی طرح می کنید. و این یعنی مظلومیت اقتصاد. دولت جوان انقلابی برای نجات اقتصاد از سیاست مردم فریب برنامه دارد.
@rozaneebefarda
منتظری علیه منتظری!
مروری بر مواضع و عملکرد متناقض #بیت_منتظری پیرامون ریاستجمهوری و قانون اساسی
ویژگیهای رئیسجمهور از دید منتظری که این روزها #سانسور و #بایکوت میشود!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مواضع جنجالی و دشمنشادکن جریان منتظری در سالهای اخیر، یکی از ابزار مهم تهاجم سیاسی رسانههای معاند و براندازان داخلی علیه انقلاب و نظام اسلامی بوده است.
آنان در کوران انتخابات سال ۹۶، منشأ گفتمانی شدند که نهایتا پیوستگی سیاسی آن با منافقین و ضدانقلاب را علنی کرد و پژواک این گفتمان سیاه در نطقهای انتخاباتی #حسن_روحانی هم نمود یافت.
بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیتها، بیت منتظری بار دیگر با صدور بیانیهای تند، با تکیه بر برخی مواضع منتظری بعد از عزل، تلاش کرد آتش تهیه دیگری علیه شورای نگهبان و ارکان قانونی نظام فراهم آورد که البته به دلیل عدم اقبال مردم، تاثیر چندانی بر جای نگذاشت.
▫️بازخوانی برخی مواضع منتظری در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نشانگر نوعی تناقض درونی در جریان منتظری است و مخاطب را با دگردیسیهای موسمی این جماعت، آشنا میسازد!
▪️منتظری، انقلابی بودن و ضربتی بودن را از شرایط مهم ریاستجمهوری میداند و میگوید:
👇
شرایط کاندیدا هم ذکر شده که بایستی هم پایبند به مذهب و هم آشنا به مذهب و هم آشنا به مسائل سیاسی روز باشد و هم مدیر و مدبر باشد و مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی و یکی از مبانی جمهوری اسلامی، قانون اساسی است.
و از همه مهمتر باید انقلابی و ضربتی باشد. کشور ما به افرادی که کارهای ضربتی انقلابی انجام بدهند، نیاز دارد.
(5بهمن 1358)
@rozaneebefarda
«جمهوری ایران»، نهضت جنگل و مینیاتوری از جمهوری اسلامی
بهبهانه سالروز تأسیس جمهوری ایران توسط شهید میرزاکوچک جنگلی
میثم عبدالهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اهمیت جمهوری میرزا کوچک
درباره اهمیت جمهوری میرزا کوچک، لازم است نکاتی بیان شود. میرزا کوچک سالها مدل سلطنت استبدادی در ایران را به چشم خودش دیده بود و آن را با تمام وجودش لمس کرده بود. او ابتدا قائل به مدل «مشروطه سلطنتی» گردید و برای برانداختن مدل استبدادی و استقرار مشروطه تلاش زیادی کرد. او مشروطه خواه بود و برای تقویت مشروطه در کشور جنگیده بود و برای آن فداکاری کرد و حتی مجروح شد. اما بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از اجرای آن مدل و دیدن ضعفها و اشکالات آن، به این نتیجه رسید که مدل مشروطه سلطنتی پاسخگوی نیاز مردم ایران نیست و از مشروطه عبور نمود و به مدل «جمهوری ایران» رسید. هر چند بعد از مشروطه، گاهی در گوشه و کنار مطبوعات، حرفهایی درباره جمهوری زده می شد ولی چندان جدی نبود. میرزا کوچک با مطرح کردن مدل جمهوری ایران، نشان داد که چگونه عمق نگاه راهبردی اش، بیش از نیم قرن جلوتر از زمان خودش را بوده است.
جمهوری ایران در روز ۱۷ خرداد ۱۲۹۹ (۱۹ رمضان ۱۳۳۸ق) به طور رسمی تاسیس شد، و طرح و اجرای مدل جمهوری ایران از سوی میرزا کوچک را باید از فرازهای مهم تاریخ معاصر به شمار آورد چرا که این موضوع در حالی صورت گرفت که هنوز کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ رخ نداده بود و رضاخان هنوز یک قزاق گمنام بود و هنوز سه سال مانده بود که رضاخان با شبکه نظامی خود، در پوشش «پروژه جمهوریت،» برای کسب حکومت و براندازی قاجار اقدام کند (عاصیان، ۱۳۹۷: ۶۳) و طبیعتا حرفی از جمهوری خواهی اش در سال ۱۳۰۲ش مطرح نبود، همچنین سایر نخبگان سیاسی و علما هم به این نتیجه نرسیده بودند که دوران انقضای مشروطه رسیده و به سمت جمهوری بروند. اکثرا بعد از دیکتاتوری خشن پهلوی اول در قامت مشروطه سلطنتی در ایران، به معایب آن پی بردند.
چند سال بعد، از جمله آرمان های ملت ایران تشکیل جمهوری گردید و در شعارهای شان در راهپیماییهای سال ۱۳۵۷، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بازتاب یافت. با تلاش های ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره)، رژیم مشروطه سلطنتی ساقط شد و مدل «جمهوری اسلامی ایران» به طور کامل اجرا شد. امام خمینی (ره) در روز ۳۰ تیر ۱۳۵۸ طی یک سخنرانی، نکته ای دال بر بهتر بودن مدل جمهوری، نسبت به مدل مشروطه سلطنتی برای ایران در دوره اواخر قاجار بیان کردهاند که تاییدی بر جمهوری خواهی میرزا کوچک در آن دوره است. امام درباره دوران اواخر قاجار که بحث خلع قاجاریه و جمهوری خواهی رضاخان در سال ۱۳۰۲ مطرح بود سخن گفتهاند و هر چند مواضع آیت الله مدرس در مقابل رضاخان را تایید کردهاند، ولی مخالفت ایشان با جمهوری رضاخانی را خلاف مصلحت دانستند و گفتند که اگر جمهوری در ایران ولو به دست رضاخان هم ایجاد می شد، مفیدتر از مدل مشروطه سلطنتی بود. امام فرمودند: «زمان رضا خان، یک مُدرّس بود که در مجلس بود، نگذاشت رضاخان آن وقت که جمهورى را مىخواست درست بکند، مُدرّس نگذاشت درست بکنند. و لو بر خلاف مصالح شد، و اگر شده بود، بهتر بود، لکن آن وقت اینها نظر سوء داشتند….»(امام خمینی، ۱۳۷۸: ج۹، ص۲۰۲)
البته جمهوریای که میرزا کوچک ایجاد کرد یک جمهوری عادی نبود، بلکه جمهوری اسلامی بود که در آن، اسلام رسمیت داشت و احکام اسلامی در آن اجرا میشد و هرگونه اجرای اصول مارکسیستی مانند مصادره اموال و… و نیز هر گونه تبلیغات مارکسیستی و الحادی و در آن، به طور جدی ممنوع بود، همان طور که اندیشههای لیبرالیستی در آن جایگاهی نداشت. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ۲۹ آبان ۱۳۹۱ جمهوری میرزا کوچک را ستودند و فرمودند:
«یک واحد مینیاتوری را ایشان، از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدودهی خاصّ خودش، گیلان به وجود آورده.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له، ۱۳۹۱٫
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ #هاشمی به #مهرعلیزاده پیرامون اوضاع آشفته عصر اصلاحات!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘گزیدهای از فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات سال۸۴ پس از دو دوره ریاست جمهوری خاتمی!
▫️مهرعلیزاده دیروز وضع کشور در زمان خاتمی رو مطلوب ارزیابی کرده بود!
@rozaneebefarda
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[ص۱ از۴]
💥اختصاصی/ پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️از مدتها پیش از آغاز ثبتنام کاندیداهای ریاستجمهوری، جبهه معاندین ملت ایران با همراهی برخی غربگرایان داخلی، تمام تلاش خود را جهت #کاهش_مشارکت در انتخابات به کار گرفته، به انحاء مختلف تلاش کردند چنین القا کنند که مردم ایران به دلیل نارضایتی از نظام سیاسی(و نه صرفا ناکارآمدی دولت غربگرا) با صندوق رأی قهر کردهاند! کمپین رأی بی رأی و نه به رأی، دقیقا در چنین فضایی شکل گرفت.
▫️بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیتها و عدم تایید برخی بانیان وضع موجود، مخالفان داخلی و خارجی مشارکت سیاسی مردم، تلاش کردند اقدام قاطع و قانونی شورای نگهبان را به عنوان تنها علت برای کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات آتی معرفی کنند. با این عملیات روانی، آنان به یک کرشمه دو کار کردهاند؛ هم به هدفگذاری اولیه خود مبنی کاهش مشارکت رسیدهاند؛ هم علت کاهش مشارکت را به عملکرد شورای نگهبان مرتبط دانسته و به تضعیف این نهاد قانونی پرداختهاند!
▫️بانیان مشارکت حداقلی به شدت به دنبال آن هستند تا نشان دهند که معنای کاهش مشارکت، نوعی ابراز رویگردانی نسبت به نظام جمهوری اسلامی از سوی مردم است حتی اگر کاهش مشارکت احتمالی، علتهای واقعی دیگری داشته باشد.
▫️تحلیلگران بسیاری به درستی بر این نکته تصریح کردهاند که عدم رغبت مردم به انتخابات، معمولا متاثر از ناکارآمدی جریانهایی است که نهاد مورد نظر در انتخابات را در سالیان اخیر اداره کردهاند و رویگردانی مردم از صندوق رأی، در واقع به معنای اعلام اعتراض به کارنامه آنانی است که پیشتر، از مردم رأی گرفته بودند اما آن را پاس نداشته و به رفاه و معیشت آنان لطمه زدهاند. از این منظر، مسئولیت اولیه و قطعی این بیرغبتی به صندوق رأی، بر عهده جریان سیاسی غربگرای حاکم بر قوه مجریه است.
این واقعیت البته قابل خدشه و یا انکار نیست، اگرچه اینان تلاش دارند با #تحریف و سوداگری رسانهای، بر آن سرپوش بگذارند!
▫️ چنین رویکردی به خصوص در مورد نتیجه انتخابات مجلس که در دوم اسفند سال ۱۳۹۸ به دست آمد، بسیار پررنگ بود و اینان تلاش کردند شکست سیاسی قطعی خود(که ناشی از رویگردانی مردم از عناصر ناکارآمد غربگرا بود) را #پنهان کرده و کلیدواژه مجلس حداقلی را در تضعیف مهمترین نماد مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی، به کار بگیرند!
▫️به راستی اگر رویگردانی مردم از نظام جمهوری اسلامی امری ریشهدار و واقعی میبود، هرگز نبایستی مردم ایران در بحبوحه اوضاع اقتصادی بغرنج خود، به خصوص پس از فتنه بنزینی، آن حضور حماسی بینظیر در تاریخ جهان را برای پاسداشت مقام و منزلت شهیدسردار سلیمانی (بعنوان یکی از کلیدیترین مردان نظام) خلق میکردند.
غیرقابل انکار است که دهها میلیون نفر از مردم ایران برای مردی سوگواری کردند که در خط مقدم دفاع از نظام و امنیت مردم، مشغول خدمت بود؛ خصوصا آنکه خناثان بسیاری در رسانههای داخلی و خارجی، این مسئولیت مهم و در واقع مؤلفه راهبردی در امنیت ملی را، ریشه تمامی مشکلات اقتصادی ایران معرفی میکردند و اخیرا نیز آن تحلیلهای خصمانه از زبان یکی از مسئولان ارشد دولت روحانی بازتکرار شد.
▫️امواج میلیونی مردم در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی، عزاداری میلیونها فرد دیگر در شهرهای دور و نزدیک و ابراز احساسات بینظیر طیفها و اقشار مختلف مردمی حتی در رسانههای اجتماعیِ نظام سلطه، خود نوعی پاسخ مثبت به یک همهپرسی در تعهد به انقلاب اسلامی، آرمانها و شخصیتهای برجسته و خالص آن بود.
🔻بنابراین اگر رویگردانی از صندوق رأی، اعتراض به ناکارآمدی است، این اعتراض اولا وبالذات به مسببان وضعیت موجود باز میگردد. و ثانیا و بالعرض، به عوامل دیگر خصوصا #کرونا نیز مستقیما مرتبط است. اتفاقا بسیار جالب است که در این مورد، کرونا و ناکارآمدی دولت، به گونهای همافزا یکدیگر را تقویت کردهاند! یعنی هم شیوع کرونا و هم ادامه روند به شدت مشکوک آن، معلول ناکارآمدی دولت بود و هم از طرف دیگر، کرونا،زمینهای برای نمایش عمق فاجعه ناکارآمدی دولت بوده است.
◽️ادامه یادداشت:
🔻صفحه ۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8959
🔻صفحه ۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8960
🔻صفحه ۴:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8961
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[صفحه ۲ از ۴]
▫️وضعیت به گونهای است که ما کماکان در شرایط غیر عادیِ ناشی از همهگیری کرونا به سر میبریم و حتی مدتها پیش از تشخیص انتشار آن در ایران، رسانههای معاند و برخی دنبالههای داخلی آنها، جنگ روانی علیه امنیت و آرامش ملت ما را در رابطه با کرونا شروع کرده بودند.
جریان رسانهای متخاصم و پیادهنظام داخلی آن، به واسطه کرونا وضعیتی ویژه از زندگی در حالت ترس و نیاز به مراقبتهای همیشگی را به مردم ایران القا کرده و اکنون نیز(حتی پس از فروکش کردن موج ترس از کرونا) آرامش و احساس امنیت را نشانه گرفتهاند تا بلکه اعتماد عمومی را خدشهدار کنند و کاهش مشارکت را تشدید کنند.
▫️اعلان رسمی خبر ورود کرونا به ایران، آن هم تنها دو روز پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، که نشانه صداقت سیاسی نظام اسلامی با مردم بود، مقارن شد با بمباران رسانهای علیه امنیت و آرامش ذهنی مردم ایران توسط بوقچیهای مزدور داخلی و خارجی در حجم وسیع، که محور اصلی آن در ابتدای کار، ترساندن مردم از حضور در پای صندوقهای رأی به دلیل احتمال سرایت کرونا بود.
این هجمه رسانهای به حدی شدید بود که گویا کرونا صرفا در پای صندوقهای رأی یافت میشد و نه در جاهای دیگر!
▫️مردم ما عوامل استرسزای زیادی را در برهههای انتخاباتی به خود دیده و به راحتی نیز بر آنها چیره شده بودند. همانند حملات و ترورهای کور منافقین در دهه شست و همچنین بمباران شهرها توسط رژیم بعث عراق. اما کرونا عاملی بسیار متفاوت در این عرصه بود. ترس از انتقال ویروسی ناشناخته که خطری عمومی و پایدار را برای سلامتی و جان مردم تشکیل میداد، در کنار انتشار برخی مباحث فقهی مبنی بر ضمان شرعی برای ناقل ویروس، با دیگر موانع فرق زیادی داشت و طبیعتا چنین چیزی مشارکت را در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ به شدت تحتتأثیر قرار داد.
🔹مضافا بر آنکه اساسا انتخابات مجلس شورای اسلامی در قیاس با ریاستجمهوری، نوعا درصد کمتری از مشارکت در میان مردم را به دنبال داشته و از این گذشته، به دلیل کارنامه فاجعهبار مجلس دهم، کاهش مشارکت قابل پیشبینی بود اما در این میان هرگز نباید تاثیر متفاوت و قدرتمند ترس ناشی از شیوع کرونا را نادیده گرفت.
🔲 کرونا و کاهش مشارکت در جهان
🔹کاهش مشارکت در انتخابات در دوران همهگیری کرونا، صرفا مختص ایران نبوده و در این زمینه میتوان به تحقیقات سازمان IDEA (سازمان بینالمللی دموکراسی و کمک انتخاباتی)اشاره کرد.
طبق بررسیهای این سازمان بینالمللی، ۷۸ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) در دوران همهگیری کرونا تصمیم گرفتهاند تا انتخابات خود را به تعویق بیاندازند.
همچنین ۱۲۲ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) نیز اقدام به برگزاری انتخابات کردهاند.
🔹 با بررسی انتخابات برگزار شده در ۷۱ کشور دنیا، سازمان بینالمللی IDEA به این نتیجه رسید که ۳۰ کشور(یعنی ۴۲ درصد) با افزایش مشارکت با میانگین ۷/۷ درصد و ۴۱ کشور (یعنی ۵۸ درصد) با کاهش مشارکت با میانگین ۱۰/۴ در ایام همهگیری کرونا مواجه شدهاند.
🔹بنابراین اکثریت کشورهای برگزار کننده انتخابات در شرایط همهگیری کرونا، کاهش مشارکت در انتخابات را تجربه کردهاند که این میزان هم به لحاظ تعداد کشورها و هم به لحاظ میانگین کاهش مشارکت، نسبت به تعداد کشورها و میانگین افزایش مشارکت، کفه سنگینتری را به خود اختصاص میدهد. در این تحقیق بیش از ۲۰ کشور دنیا، کاهش مشارکت را از بازه ۱۰ درصد تا ۴۰ درصد(ونزوئلا) نیز تجربه کردهاند.
▫️در این میان صرفا کشورهای ایران، ونزوئلا و سوریه، شرایط تحریمهای سخت اقتصادی و جنگ رسانهای گسترده را به خود دیدهاند و کشورهایی متفاوت با آنها همچون الجزایر با حدودا ۲۵ درصد و قرقیزستان با حدودا ۲۷ درصد نیز کاهش مشارکتهای بسیار ملموسی داشتهاند
.(https://www.idea.int/news-media/multimedia-reports/global-overview-covid-19-impact-elections))
@rozaneebefarda