هدایت شده از تبیین
⭕️امیرالمومنین امام على عليه السلام:
🔸«إنَّ الحَقَّ لا يُعرَفُ بِالرِّجالِ إعرِفِ الحَقَّ تَعرِف أهلَهُ».
🔹 #حق با شخصيّت ها شناخته نمى شود؛ #حقّ را بشناس تا اهل آن را بشناسى.
📕روضة الواعظين، ص ۳۱
#امام_علی #اميرالمؤمنين
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️نقش و جایگاه معلّم
🔹کاری که #معلّم بر عهده گرفته ـ معلّم متعهّد ـ به نظر من #مهمترین_کار در کشور است؛ یعنی «#تربیت و #تعلیم نونهالان کشور»، یعنی ساختن آیندهی کشور. #معلّم در واقع #معمارآیندهیکشور است. امروز شما دارید فردای کشور را میسازید. اگر بتوانید #انسان_آگاه، #عالم، اهل فکر کردن، #متفکّر، اهل منطق، #باایمان، #بااراده، #متشرّع، پایبند به #اخلاق_اسلامی، پایبند به تعهّدات ملّی تربیت کنید، بزرگترین خدمت به کشور انجام گرفته؛
🔹یعنی واقعاً هیچ خدمت دیگری قابل مقایسهی با این نیست. این قضیّهی #تربیت_نوجوانان ما، با توجّه به هوش نوجوان ایرانی، ضریب پیدا میکند و اهمّیّت مضاعف پیدا میکند. اگر ما با یک جامعهی جوان و نوجوانِ متوسّط از لحاظ ذهنی مواجه بودیم، یک جور بود؛ حالا که با یک #قشرِجوانِهوشمند مواجهیم که از متوسّط هوش جهانی بالاترند، قضیّه جور دیگر است.
🔹این #ثروت_عظیمی است. اگر ما این موجود باارزش، یعنی این #جوان_هوشمند را ـ که هوشمندیِ خودش را در المپیادها، در مسابقات جهانی، در همه چیز ثابت کرده ـ تربیت نکنیم و به #جایگاه_شایسته نرسانیم، واقعاً جفا شده؛ این جواهرِ قیمتیای است، این را باید خوب ساخت. خب، این نقش و جایگاه #معلّم است. جایگاه خیلی مهم است، خیلی بالا است، #مسئولیّت هم به همین اندازه بالا است؛ مسئولیّت هم بالا است.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای #معلم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جوابیه رسایی از سیما پخش شد
پس از هجمه به حمید رسایی توسط یکی از میهمانان در برنامه دیشب شبکه سه، جوابیه وی امشب از شبکه سه قرائت شد.
هدایت شده از شهید حاج حسین خرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما مشاهده بفرمایید ودر نشر آن کوتاهی نکنید 💐
#آگاهسازی.
مردم برای تشکیل مجلس قوی پای صندوقهای رای حاضر شوند
هدایت شده از تبیین
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹آنهایی که #اختراع کردهاند، آنهایی که #زحمت کشیدهاند و #کتابهای_ارزنده تحویل جامعه دادهاند در هر رشتهای، این #کوخ_نشینان بودهاند. طبع #کاخ_نشینی منافات دارد با #تربیت_صحیح، منافات دارد با اختراع و #تصنیف و #تالیف و #زحمت.
🔹اگر در سرتاسر دنیا هم بخواهید گردش کنید و پیدا کنید، اگر موفق بشوید، یکی دو تا و چند تاست. تمام #مصنفین از این #کوخ_نشینان بودند تقریباً، و تمام #مخترعین از همین کوخنشینان بودند تقریباً.
بیانات حضرت امام در دیدار با مسئولان نظام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️فرق میان ما و انبیا و اوصیا علیهم السلام
🔹فرق ما با #انبیاء و #اوصیا علیهم السلام در یک مطلب است، و آن اینکه ما بالوجدان متوجه #خیر و متحذّر از #شر نیستیم، ولی آنها عینکشان و دید #بصیرت شان یک چیز را خیر و خلافش را شر میبیند، ولی ما هر روز خیر و شری داریم و اشتباهات ما عمدی است و سهوی نیست. آنها تشخیص دادهاند #خیر_مطلق یک چیز است که از هر خیری خیر است و از هر خیری خوبتر است. مطلب را #تشخیص دادهاند و لذا به #سرچشمه #متوسل میشوند، ولی ما که ایمان قوی نداریم؛ «بهار توبه شکن میرسد چه چاره کنم». [۱]
پی نوشت؛
[۱] دیوان حافظ، با تصحیح قدسی، غزل ۳۸۸، ص ۲۸۹.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️نهضت علمی امام صادق (علیه السلام) پس از شهادتشان چگونه پیگیری شد؟
🔹بررسى اوضاع و احوال زمان #امام_موسی_کاظم (علیه السلام) نشان مى دهد كه هرگونه اقدام حادی كه #حكومت_منصور از آغاز روى آن حساسيت نشان بدهد صلاح نيست؛ از اين رو #امام_كاظم (علیه السلام) دنباله برنامه علمى پدر را گرفت و حوزه اى نه به وسعت دانشگاه جعفرى تشكيل داد و به #تربيت_شاگردان بزرگ و رجال علم و فضيلت پرداخت.
🔹«سيد بن طاووس» مى نويسد: گروه زيادى از #ياران و #شيعيان خاص #امام_كاظم (عليه السلام) و رجال خاندان هاشمى در محضر آن حضرت گرد مى آمدند و سخنان گهربار و پاسخ هاى آن حضرت به پرسش هاى حاضران را يادداشت مى نمودند، و هر حكمى كه در مورد پيش آمدى صادر مى نمود، ضبط مى كردند. [۱]
🔹«سيد اميرعلى» مى نويسد: در سال ۱۴۸ #امام_جعفر_صادق (علیه السلام) در شهر مدينه درگذشت، ولى خوشبختانه #مكتب_علمى او تعطيل نشد، بلكه به رهبرى جانشين و فرزندش #موسى_كاظم (علیه السلام)، شكوفايى خود را حفظ كرد. [۲]
🔹 #امام_کاظم (علیه السلام) نه تنها از نظر علمى، تمام دانشمندان و #رجال_علمى آن روز را تحت الشعاع قرار داده بود، بلكه از نظر #فضائل_اخلاقى و صفات برجسته انسانى نيز زبان زد خاص و عام بود، به طورى كه تمام #دانشمندانى كه با زندگى پرافتخار آن حضرت آشنايى دارند در برابر عظمت #شخصيت_اخلاقى وى سر تعظيم فرود آورده اند.
🔹«ابن حجر هيتمى»، دانشمند و محدث مشهور جهان تسنّ، مى نويسد: #موسى_كاظم (علیه السلام) #وارث_علوم و دانش هاى پدر و داراى #فضل و #كمال او بود. وى در پرتو #عفو و #گذشت و #بردبارى فوق العاده اى كه (در رفتار با مردم نادان) از خود نشان داد، #كاظم لقب يافت، و در زمان او هيچ كس در #معارف_الهى و #دانش و #بخشش به پايه او نمى رسيد. [۳]
پی نوشتها؛
[۱] حاج شيخ عباس قمى، الأنوارالبهيه، مشهد، مؤسسه منشورات دينى مشهد، ص ۱۷۰
[۲] مختصر تاريخ العرب، ط ۲، تعريب: عفيف البعلبكى، دارالعلم للملايين، ص ۲۰۹
[۳] الصواعق المحرقه، مكتبه القاهره، ص ۲۰۳
📕سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم، ۱۳۹۰ش، ص ۴۱۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_کاظم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️انقلاب مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) از چه خاستگاه دینی نشأت گرفت؟ به عبارتی این انقلاب مشروعیّت خود را از چه مبانی و قواعد دینی می گیرد؟ (بخش اول)
🔸#انقلاب_اسلامی_ایران بر مبانی و اصول خاصی استوار است که آن را از سایر #انقلابهای_جهان #متمایز می کند، برای آشنایی بیشتر با این #انقلاب_عظیم، به طور اختصار به تعدادی از اصول و مبانی آن اشاره می شود:
1⃣نفی حاکمیت غیر خدا
🔹براساس #جهانبینیاسلامی، #شیعه بر این عقیده است که #حاکمیت_مطلق از آن #خداوند است: «إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِله». [انعام، ۵۷] بر پایه این عقیده #احکام_حکومتی باید مبتنی بر #معارف_اسلام باشد. در حالی که رژیم شاهنشاهی #پهلوی قبل از انقلاب، سعی در #سکولار سازی و #لائیک کردن جامعه و قوانین داشت، و در این راستا اقدامات متنوعی انجام داد، که یکی از آنها ارائه لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود.
🔹این اتفاق با عقیده حاکمیت #قوانین_دینی منافات داشت. #علمای_دین برای اصلاح آن اقدامات مختلفی کردند که فایده نداشت؛ لذا کار به #انقلاب و تغییر حکومت کشید تا #قوانین بر اساس #شرع تصویب و اجرا شود. مؤلّف کتاب ریشه های انقلاب اسلامی درباره لایحه ایالتی ولایتی چنین می نویسد: «در تيرماه ۱۳۴۱ ش، امير اسدالله #عَلَم پس از دكتر امينی، به نخست وزيری رسيد. #عَلَم، لايحه انجمن های ايالتی و ولايتی را به كابينه برد و به تصويب رساند.
🔹در متن تصويبنامه اين طرح، قيد #اسلام از جمله شرايطِ انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان حذف شده بود. همچنين #سوگند_نامه منتخبانِ مردم در #مجلسشورایملّی نيز تغيير يافته بود. به اين ترتيب نمايندگان موظف شده بودند به جای سوگند به #قرآن، به كتاب آسمانی قسم ياد... پس از تصويب لایحه مزبور، رسانه های جمعی متن آن را قرائت كردند و تبليغات گسترده ای در اين باره به راه افتاد.
🔹 #امام_خمينی (ره) اولين كسى بود كه به رغم ظاهر موجّه و فريبنده اين مصوبه، #توطئه خطرناكِ نهفته در آن را دريافت. ايشان با شناختی كه از بانيان و طراحانِ اصلی اينگونه مصوبات داشت، می دانست #تصويب و #اجرای اين طرح ها در #ايران و ديگر كشورهای اسلامی مقدمهای برای از ميان برداشتن نام #اسلام و استقرار #حكومتهای_لائيك و دين ستيز است». [۱]
🔹بنابراین یکی از مبانی مهم #انقلاب_اسلامی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی ایران، عقیده #توحید در حاکمیت و پیاده سازی #احکام_شریعت بوده است. #ادامه_دارد...
پی نوشت:
[۱] انقلاب اسلامی و ريشه های آن، مصباح يزدى، محمدتقى، تدوين و نگارش: شباننيا، قاسم، ناشر: انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، ۱۳۹۵ش، چ نهم، ص ۲۴۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#انقلاب_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️کوخها منشاء برکت هستند، نه کاخها
🔹خود #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - که در راس همه واقع است #زندگی_کوخنشینی داشته است. خیال نشود که یک اتاق، حتی یک اتاق نظیر اتاق متوسط این جامعه داشتهاند. چند تا حجره داشتهاند، #حجرههایمحقر.
🔹و این #شخص_عالیمقام از همین حجره محقر نورش به #ملک و #ملکوت افتاده است و #سِعِه_تربیتش در تمام جهان توسعه پیدا کرده است. در صورتی که آنچه او میخواست باز نشده است، و بشر به این زودی نمیتواند برسد به او، مگر ان شاء الله خلف صالح او (قائم آل محمد ارواحنا فداه) بیاید و با دست مبارک او #تربیت_عالیه تحقق پیدا بکند.
🔹از این معنویات که گذشتیم، در این امور فرهنگی، در این امور مادی، در این اموری که اختراعات و کشفیات هست، شما اگر گردش کنید در بین #کاخ_نشینان، گمان ندارم که پیدا کنید یک کاخنشین موفق شده است به یک اختراع. #کوخ_نشینان بودند که موفق شدهاند به این #اختراعات.
🔹طبع قضیه #کاخ_نشینی، توجه به #عیش و عشرت و توجه به #دنیا و توجه به #مال و منال است و نمیتواند #شهوت و شکم، این طبقه را مهلت بدهد که در یک امر تفکری وارد بشوند و فکر بکنند.
بیانات حضرت امام ۶۲/۰۱/۰۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) برکات بعثت پیامبر (ص) را چگونه بیان میفرماید؟
🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه اول «نهج البلاغه»، اشاره به چهار نکته ميفرمايد: نخست، مسأله #بعثت_پیامبر_اسلام و بخشى از #ویژگیها و #فضایل آن حضرت و نشانه هاى نبوّت او. دوّم، وضع دنیا در زمان #قیام آنحضرت از نظر انحرافات دینى و اعتقادى و نجات آنها از این #ظلمات_متراکم، به وسیله نور محمّدى (ص). سوّم، رحلت پیامبر از دار دنیا. چهارم، #میراثى که از آنحضرت باقى مانده، یعنى #قرآن_مجید.
🔹در قسمت اوّل ميفرمايد: «اِلى اَنْ بَعَثَ اللهُ سُبْحانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لاِنْجازِ عِدَتِهِ وَ اِتْمامِ نُبُوَّتِهِ»؛ (قرنها گذشت و روزگاران سپری شد] تا اینکه خداوند سبحان، #محمّد رسول الله صلی الله علیه و آله را براى وفاى به عهد خود و کامل کردن نبوّتش برانگیخت و #مبعوث کرد». سپس اشاره به بخشى از #فضایل آنحضرت کرده، ميفرمايد: «مَاْخُوذاً عَلَى الْنَبییّنَ میثاقُهُ»؛ (این درحالى بود، که از همه #پیامبران پیمان درباره او گرفته شده بود [که به او ایمان بیاورند و بشارت ظهورش را به پیروان خویش بدهند]).
🔹«مَشْهُورَةً سِماتُهُ، کَریماً میلادُهُ»؛ (در حالیکه نشانه هایش مشهور و #میلادش پسندیده بود). این تعبیر ممکن است اشاره به کرامت و عظمت پدر و مادر و اجداد او باشد و یا برکاتى که #هنگام_تولّد او براى جهانیان فراهم گشت، چه اینکه مطابق نقل تواریخ، همزمان با تولّد آنحضرت #بتها در خانه کعبه فرو ریختند، #آتشکده_فارس خاموش شد، #دریاچه_ساوه که مورد پرستش گروهى بود خشکید، و قسمتى از #قصرشاهانجبّار درهم شکست و فروریخت و همه اینها بیانگر آغاز عصرجدیدى در مسیر #توحید و مبارزه با #شرک بود.
🔹سپس مى افزاید: «وَ اَهْلُ الاَرْضِ یَومَئِذ مِلَل مُتَفَرِّقَة وَ اَهْواء مَنْتَشِرَة وَ طَرائِقُ مُتَشَتِّت»؛ (در آنروز #مردم زمین، داراى مذاهب پراکنده و افکار و خواسته هاى ضدّ و نقیض و راهها و عقاید پراکنده بودند). «بَیْنَ مُشَبِّه للهِ بِخَلْقِهِ اَوْ مُلْحِد فِى اسْمِهِ اَوْ مُشیر اِلى غَیْرِهِ»؛ (گروهى خدا را به مخلوقاتش تشبیه میکردند و گروهى نام او را بر بتها مینهادند یا به غیر او اشاره و دعوت میکردند). #ملحد از مادّه «لحد» بر وزن مَهْد به معناى حفره اى است که در یک طرف قرار گرفته است، و به همین جهت به حفره اى که در یک جانب قرار گرفته است لحد میگویند،
🔹سپس به هرکارى که از حدّ وسط منحرف بسوى افراط و تفریط شده، #الحاد گفته میشود، و #شرک و #بتپرستى را نیز به همین جهت #الحاد میگویند، و منظور از جمله بالا «مُلْحِد فِى اسْمِهِ» همان است که دربالا اشاره شد که نام خدا را بر بتها مى نهادند؛ مثلا به یکى از بتها اللات و به دیگرى العزّى و به سوّمى منات میگفتند که به ترتیب از الله و العزیز و المنّان منشتق شده است، و یا اینکه منظور آنست که صفاتى براى خدا همچون صفات مخلوقات قائل میشدند و اسم او را دقیقاً بر مسمّى تطبیق نمیکردند. جمع میان هر دو تفسیر نیز ممکن است. سپس مى افزاید: «پس خداوند آنها را بوسیله آنحضرت از #گمراهى رهایى بخشید و با #وجودپربرکتاو، آنان را از #جهالت نجات داد».
🔹بعد به فراز دیگرى از این بحث پرداخته، ميفرمايد: «سپس خداوند سبحان لقاى خویش را براى #پیامبر(ص) انتخاب کرد، و آنچه را نزد خود داشت براى او پسندید، و او را با رحلت و انتقال از دار دنیا به سراى آخرت، گرامى داشت و از گرفتارى در چنگال مشکلات نجات بخشید»؛ «آرى در نهایت احترام او را قبض روح کرد، درود خدا بر او و آلش باد»؛ «او هم آنچه را انبیاى پیشین براى امّت خود به یادگار گذارده بودند در میان شما به جاى نهاد»، «زیرا آنها هرگز امّت خود را بى سرپرست و بى آنکه راه روشنى در پیش پایشان بنهند و پرچمى برافراشته، نزد آنها بگذارند رها نمیکردند!».
🔹بدیهى است منظور امام(ع) از تعبیر بالا همان چیزیست که در #حدیث_ثقلین آمده است که طبق این روایت متواتر، #پیامبر(ص) فرمود: «من از میان شما میروم و دو چیز پرارزش در میان شما به یادگار میگذارم: #کتاب_خدا و #عترتم که اگر به این دو #تمسّک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو ازیکدیگر جدا نمیشوند تا در کنار #حوض_کوثر نزد من آیند». به هرحال دلسوزى #پیامبران نسبت به #امّتها منحصر به حال حیاتشان نبوده است و بدون شک، نگران آینده آنها نیز بوده اند، بیش از آنچه پدر به هنگام وفات، نگران فرزندان خردسال خویش است؛ به همین دلیل نمیتوان باور کرد که آنها را بدون #برنامه_روشن و سرپرست و #وصیّى، رها سازند و زحمات یک عمر خویش را براى هدایت آنان بر باد دهد.
📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، ناصر مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه، ۱۳۸۷ش ج۱ ص۲۲۸
منبع:وبسایت آیت الله مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#پيامبر_اكرم #بعثت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده است...
🔹آنهایی که #بعثت را یک بعثت الهی میدانند و #انگیزه_بعثت را #هدایت همه خلق میدانند، باید به غایت بعثت توجه کنند، به انگیزه #بعثت توجه کنند که خود خدا انگیزه بعثت را فرموده است، فرموده است: «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَه». #تزکیه برای این است که #نور_هدایت در #انسان واقع بشود. تا #تزکیه نشدید، طغیان برای شما حاصل خواهد شد.
🔹تا #تزکیه نشدهاید، علم برای شما خطرناک است، خطرناکتر از هر چیزی. تا #تزکیه نشدهاید، مقام برای شما خطرناک است و شما را به هلاکت دنیایی و اخروی میکشاند. کوشش کنید که از این روزی که #بعثت شروع شده است، از آن وقتی که بعثت شروع شده است و امروز سالروز این بعثت بزرگ است و این #نعمتعظیمالهی است، توجه کنید که #بعثت برای چه بوده، انگیزه بعثت چه بوده است و اگر کسی تخلف کند از انگیزه بعثت چه خواهد شد.
🔹انگیزه بعثت #تزکیه_نفوس بوده است و تزکیه نفوس به این است که #خودخواهیها برود از بین، #خودبینیها برود از بین، #ریاستطلبیها برود از بین، #دنیاطلبیها برود از بین، و به جای همه، خدای تبارک و تعالی و هوایِ برای خدا بنشیند. #انگیزه_بعثت این است که #حکومت_خدا در دلهای بشر حکومت کند تا اینکه در جامعه های بشر هم حکومت کند. تا #تزکیه در ردههای بالا حاصل نشود و #تصفیه در ردههای بالا حاصل نشود، این مملکت و همه ممالکی که هستند #اصلاح نخواهند شد...
بیانات حضرت امام ۶۰/۰۳/۱۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#بعثت #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد