#رسائل_شیخ_انصاری
#فوائد_الأصول
#محقق_میرزای_نائينى
#فیما_یعتبر_في_العمل_بالاحتياط
✅
۳- #محقق_ميرزاى_نائينى در #فوائد_الأصول (ج۴/ص۲۶۹) در تبیین حُسْنِ عقلىِ احتیاط میفرماید:
حُسْن احتیاط از نگاه عقل منوط به این است که مكلّف تمكّن از ازالهی شبهه نداشته باشد؛ از این رو، اگر مکلّف بتواند با فحص در کتاب و سنّت دلیل حکم را بیابد احتیاط -از نگاه عقل- حَسَن نخواهد بود؛ ایشان طریقهی عقلاء را نیز همین میداند.
🔷️🔹️
ایشان در توضیح فرمایش خود میفرماید: #امتثال چهار مرتبه دارد:
🔸️
۱- امتثال تفصیلی
🔸️
۲- امتثال اِجمالی
🔸️
۳- امتثال ظنّی
🔸️
۴- امتثال احتمالی
🔷️
انتقال از مرتبهای به مرتبهی بعدی جایز نیست و #اطاعت را متحقّق نمیکند، مگر آن که مرتبهی قبلی متعذّر و ناممکن باشد.
🔷️
حقیقت #اطاعت یعنی منبعثشدن و برانگیختهشدن از امر مولا، و این برانگیختگی جز با یقین و علم به امر و بعث مولا امکان ندارد.
🔷️ مراد از
انبعاث یقینی آن است که در
حینِ انجامِ عمل بداند که عمل او
#امتثال امرِ واقعیِ مولاست؛ از این رو، احتیاط -حتی در اطراف
#علم_اجمالی- نیز انبعاث احتمالی است.
🔷️🔹️
در نهایت نیز بیان میفرماید: اگر کسی دربارهی آن چه گفتیم شکّ و تردید داشته باشد و کار را به اصول عملیه بکشاند نیز در این جا
#احتیاط -و نه
#برائت- جاری است؛ زیرا در
#دوران_بین_تعیین_و_تخییر باید جانب احتیاط را گرفت و فرد معیَّن را انجام داد؛ یعنی وقتی شخص از جهتی احتمال میدهد باید متعیّناً اطاعت یقینی تفصیلی انجام دهد و از جهتی احتمال میدهد بین تفصیلی و احتمالی مخیّر است باید همان فرد تعیینی را -که قدر متیقّن است- انجام دهد.
✴️
@fegh_osoul_rafiee