📖 ۱٣- عمل الحرّ و جواز وقوعه ثمناً في البيع (قسمت سوّم):مرحوم در تبیین نظریه‌ی خود در مورد مالیّت می‌فرماید: 🔶️ -اگر مورد رغبت عقلائی باشد- مالیّت دارد (چه قبل و چه بعد معاوضه)، بلکه از مهم‌ّترین اموال است. 🔶️ مالیّتِ قبل از معاوضه از نوعِ مملوکاتِ اوّلی و ذاتی است، و مصداقِ مملوکات اعتباری (اعتبارشده) محسوب نمی‌شود، زیرا فرض بر این است که در قالب هیچ معامله‌ای ارزش‌گذاری و اعتبار مُعاملیّ نشده است. 🔶️ بنا بر این، قبل از آن که در قالب معاوضه و اعتباراتِ مُعاملیّ قرار گیرد ملکیّت اعتباریّ فعلیّ ندارد تا بر اساس آن، مالکِ آن عمل را "ذی المال" بدانیم و او مستطیع برای حجّ شود. 🔸️ از این رو، اگر کسی حُرّی را حبس و زندانی کند آن گروگان‌گیر نسبت به اعمالی که در مدت حبس از آن حرّ فوت و تلف شده است هیچ ضمانتی ندارد؛ البته سیره‌ی عقلائی قطعی وجود دارد که اگر آن حرّ در این مدّت از عمل و شغل هر روزه‌ی خود و درآمد روزانه‌ی آن محروم شده باشد شخصِ گروگان‌گیر ضامن درآمد روزمره‌ی اوست. 🔶️🔹️ حصیله‌ی کلام ایشان این است: اگر مورد رغبت عقلایی باشد مالیّت دارد و مملوک حرّ محسوب می‌شود مطلقاً، اما چنین مالیّت و ملکیّتی تا زمانی که در قالب اعتبارات مُعاملیّ در نیاید معیار برای اموال و دارایی‌های انسان محسوب نمی‌شود. ✴️@fegh_osoul_rafiee