د کمک مالی فرستاده با امکانات خود او را یاری داد
#زید در شب چهارشنبه ۱ صفر سال ۱۲۲هجری قمری
#قیام کرد. بنا بود قیام او دیرتر از این تاریخ صورت گیرد اما به دلیل
#کشتهشدن دو تن از یارانش و احتمال اینکه به آنان
#شبیخون زده شود قیام آنها در تاریخ مذکور واقع شد. فرماندار
#کوفه که از قیام
#زید باخبر شده بود مردم را در مسجد
#کوفه جمع کرد و با بستن درها، عملا آنان را زندانی کرد تا نتوانند به
#سپاه زید بپیوندند. از این رو از پنجاه هزار نفری که با زید
#بیعت کرده بودند، تنها ۲۸۰ نفر و به نقلی ۳۰۰ نفر اطراف او را گرفته بودند.
#شعار سپاهیان زید یا
#منصور امت بود
#شهادت
سرانجام پس از دو روز درگیری میان
#سپاه اندک
#زید و سپاه
#اموی، تیری به
#پیشانی زید اصابت کرد و در اثر آن به
#شهادت رسید😭 یارانش برای
#مصون ماندن جنازه زید از تعرض
#دشمن، آن را شبانه و
#مخفیانه دفن کردند اما دشمن از آن آگاه شد.
#امویان جنازه زید را بیرون کشیده سرش را از
#بدنش جدا کرده،😔 به
#شام نزد
#هشام بن عبدالملک فرستادند و بدنش را به
#دار آویختند.😭😭
نقل شده است که سر
#زید پس از
#شام به
#مصر فرستاده شد. در مصر
#بقعهای به سر
#زید بن علی منسوب است. اما بدن وی تا زمان مرگ
#هشام بر دار ماند😭 و پس از آن به امر
#ولید بن یزید، جنازه را از
#دار پایین آوردند و
#سوزاندند و
#خاکسترش را بر باد دادند
امام
#صادق(ع) و قیام
#زید
بسیاری از
#علمای شیعه از جمله
#شهید اول در القواعد،
#مامقانی در تنقیح المقال، خوئی در
#معجم رجال الحدیث و همچنین سید
#علی خان
#شیرازی در
#ریاض السالکین، معتقدند قیام زید به اذن امام
#صادق(ع) بوده است.
امام
#رضا(ع) میفرماید: پدرم
#موسی بن
#جعفر(ع) از پدرش امام
#صادق(ع) شنیده بود که میفرمود:
«زید برای
#قیامش با من مشورت کرد، من به او گفتم عموجان اگر دوست داری که همان شخص بهدار آویخته در کُناسه
#کوفه باشی، راه همین است.»
وقتی
#زید از حضور حضرت امام
#صادق (ع) بیرون رفت امام فرمود:
«وای بر کسی که ندای او را بشنود و به یاری او نشتابد»
#اعتقاد زید
از قول
#زید نقل کردهاند که گفته است:
«در هر زمانی یک نفر از ما اهل
#بیت حجت
#خدا است و حجت زمان ما،
#برادرزادهام جعفر بن
#محمد است. هر کسی از او پیروی کند گمراه نخواهد شد و هر کس با او مخالفت کند هدایت نمییابد.»
برخی با استناد به روایت فوق، اعتقاد و التزام زید به
#امامت امام
#صادق(ع) را اثبات میکنند.
فرزندان زید
#یحیی بن زید
وی پس از پدرش در
#سبزوار قیام کرد و در جوزجان
#افغانستان به شهادت رسید.😔
#حسین، معروف به حسین
#ذوالدمعه، این لقب بدان سبب به وی داده شده که در عزای پدرش بسیار گریه میکرد. پس از
#شهادت زید،😔 امام
#صادق(ع) تربیت وی را بر عهده گرفت.
#محمد که از اصحاب امام
#صادق (ع) بود.
#عیسی که پس از عمری زندگی مخفیانه در سن ۶۰ سالگی در
#کوفه درگذشت.😔 بنا بر گزارشاتی وی نیز از اصحاب امام
#صادق(ع) بوده است.
نسل زید از سه فرزندش
#عیسی،
#محمد و
#حسین باقی ماند
#شکل_گیری_فرقه_زیدیه
پس از شهادت امام_حسین(ع)😭 برخی از
#علویان، اندیشه قیام مسلحانه را به عنوان یکی از شروط
#امامت و راهبرد مقابله با ظالمان قلمداد کردند. با شکلگیری این تفکر سیاسی در دوره امام
#سجاد(ع)، سنگ بنای
#زیدیه نهاده شد.
اختلاف میان
#علویان به دو دیدگاه مبارزه فرهنگی یا قیام مسلحانه علیه دستگاه اموی برمیگشت. نتیجه این اختلاف پس از
#شهادت امام
#زین العابدین(ع) پدید آمد. عده ای امامت امام
#محمدباقر (ع) را پذیرفتند و گروهی دیگر که معتقد به اندیشه قیام به
#سیف بودند به امامت زید بن علی برادر امام
#محمدباقر(ع) معتقد و به
#زیدیه مشهور شدند. بر این اساس شیعیانِ معتقد به قیام مسلحانه، زید بن علی را پس از امام
#علی (ع)،
#حسنین(ع)و
#حسن مثنی به عنوان امام پنجم اهل بیت (ع) میدانند.
پانویس
↑ نگاه کنید به: ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۱۲۴.
↑ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۷۴.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۶۰.
↑ صبحی، فی علم الکلام، ۱۴۱۱ق، ج۳، ص۴۸.
↑ صبحی، فی علم الکلام، ۱۴۱۱ق، ج۳، ۱۴۱۱ق، ص۴۸ـ۵۲؛ خزاز قمی، کفایة الاثر، ۱۴۰۱ق، ص۳۰۵.
↑ نگاه کنید به: خزاز قمی، کفایة الاثر، ۱۴۰۱ق، ص۳۰۵
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۱.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۱-۱۸۲؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۱۳۲.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۰.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۰.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۸۰؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ۱۴۱۹ق، ص۱۳۲.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷، ص۱۶۲-۱۶۶.
↑ شیخ مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۱۷۳.
↑ طبری، تاريخ الأمم و الملوک، ۱۹۶۷م، ج۷،
#از #صبر #و
#شکیبایی #شما #عزاداران #حسینی #سپاسگزارم
#