🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 به «على وليكم من بعدى» در رابطه با بلافصل حضرت عليه السّلام پس از اكرم صلّى اللّه عليه و آله 🌸 (۲) مؤلف گويد: فرموده رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله «على وليّكم من بعدى» كه برخى از طرق آن، در باب پيشين ياد آورى شده است، از جمله دليل هاى قوى و از نصوصى است كه اثبات مى كند حضرت على عليه السّلام پس از رحلت پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله، خليفه بلافصل آن حضرت است و استدلال بر خلافت بلافصل آن حضرت به حديث مزبور متوقف بر بيان سند و دلالت حديث مى باشد. اما از لحاظ سند: بايد گفت گروهى از بزرگان صحابه از جمله: حضرت على عليه السّلام، «ابن عباس»، «عمران بن حصين»، «وهب بن حمزه» و «بريدة اسلمى» اين حديث را روايت كرده اند و گروهى از محدثان از قبيل: «ترمذى» در «صحيح» خود، «نسائى» مؤلف صحيح در «خصايص» خود، «احمد حنبل» در «مسند»، «ابو داوود طيالسى» كه از مشايخ بخارى است. در «مسند»، «ابو نعيم» در «حليه»، «خطيب بغدادى» در «تاريخ بغداد»، «ابو حاتم»، «ابن ابى شيبه»، «ابن جرير طبرى»، «بزّاز»، «طبرانى»، «ابن جوزى»، «رافعى»، «ابن مردويه»، «حافظ ابو القاسم دمشقى» در «الموافقات» و در «اربعين طوال»، «يوسف بن صهيب»، «ديلمى» و امثال ايشان از محدثان ديگر- كه در حال حاضر و با شتابى كه دارم به نام آنها دست پيدا نكرده ام- به نقل اين روايت پرداخته اند. گذشته از اين، «محبّ طبرى» در [📚الرياض النضره ۱/ ۱۵۲] به نقل برخى از احاديث پرداخته است كه شيعه با توجه به آنها براى خلافت بلافصل حضرت على عليه السّلام استدلال نموده است. از آن جمله: حديث منزلت و حديث غدير است. سپس گفته است از جمله آنها كه سند و متنش از احاديث ديگر قوى تر و ارزنده تر است، حديث «عمران بن حصين» است- تا آنجا كه گفته است- و حديث «بريدة»، كه حضرت فرموده است: «از على نكوهش مكن كه على از من است و من از اويم و او پس از رحلت من، ولى همه شماست. » (۱) مؤلف گويد: هر چند «محبّ طبرى» در رابطه با حديث «عمران» و «بريدة» كوشش دارد كه سند و متن آن را، از سند و متن حديث منزلت و حديث غدير قوى تر و مهمتر معرفى كند، در عين حال از گفته او چنين استنباط مى شود كه سند و متن هر دو حديث، در كمال قوت و ارزندگى است. اين كل آن مطلب است كه در رابطه با سند حديث مورد بحث، بايد گفت. اينك، آنچه مربوط به دلالت حديث است، به شرح ذيل بيان مى شود. حديث مزبور با توجه با قرينه لفظى كه متصل به حديث شريف است كه همان كلمه «من بعدى» باشد، دلالتش ظاهر در مقصود ما مى باشد و منظور ما را كاملا توجيه مى نمايد و با توضيحى كه ذيلا ايراد مى شود حقيقت را آشكار مى كند. و آن اين است: لفظ «ولىّ» از نظر لغت در معانى چندى بكار رفته است از قبيل: حب، صديق، ناصر، همسايه، هم سوگند و معانى ديگر و ظاهرترين و مشهورترين معناى آن، «مالك أمر» است؛ بنا بر اين هر كسى كه كارى را در اختيار خود در آورد و حق تصرف در امور و شئون آن را داشته باشد آن شخص، ولىّ آن كار است. به همين دليل سلطان، ولىّ رعيت است.... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫