🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹
#غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹
#قسمت_صد_و_دوم🔹🔸
#ثقلين دلالت مى كند كه
#امیرالمؤمنین على عليه السّلام پس از
#رحلت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله
#خليفه_بلافصل بوده
#است 🌸🌸🌸🌸
(۲) مؤلف گويد: حديث ثقلين كه بسيارى از طرق آنرا در باب پيشين ذكر كرديم، از جمله ادلّه استوار و حجتهاى پايدارى است كه ثابت مى كند حضرت على عليه السّلام پس از رحلت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، جانشين بلافصل آن حضرت است و هرگاه شيعه براى اثبات خلافت بلافصل حضرت على عليه السّلام دليل ديگرى جز حديث ثقلين نمى داشت همان حديث كافى بود كه شيعه بتواند به وسيله آن با مخالفان خويش در آويزد و خلافت بلافصل حضرت على عليه السّلام را اثبات نمايد. اينك
اثبات خلافت بلافصل حضرت على عليه السّلام با كمك حديث ثقلين، متوقف بر بيان سند و دلالت آن است در رابطه با سند حديث ثقلين، بايد گفت: سندش در كمال صحت و قوت است و از احاديث صحيح، مستفيض و متواتر است و اين حديث را بزرگان و مشاهير صحابه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نقل كرده اند از قبيل: حضرت على عليه السّلام، «ابوذر»، «جابر بن عبد الله انصارى»، «زيد بن ارقم»، «ابو سعيد خدرى»، «زيد بن ثابت»، «حذيفة بن اسيد غفارى»، «عبد الله بن حنطب»،
(۱) «ابو هريره» و جمع بسيار ديگر، پيش از اين، كلام [📚فيض القدير مناوى ۳/ ۱۴] را نقل كرديم كه «سمهودى» گفته كه متجاوز از بيست نفر از صحابه حديث ثقلين را نقل كرده اند و «ابن حجر» در [📚صواعق ص ۱۳۶] گفته كه حديث ثقلين به طرق زيادى از بيست و اندى صحابى نقل شده و حاجتى به بسط كلام ندارد. و در رابطه با دلالت حديث، بايد گفت: دلالت آن هم مانند سندش در كمال قوت بلكه با رعايت قرائن قطعى و شواهد جلىّ كه محفوف به آنهاست، در عاليترين مراتب قوّت قرار گرفته است.
قرائن مزبور از قبيل فرموده پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه «جان من در قبضه كردگار است»، و يا «من هم بشرم و طولى نمى كشد دعوت رسول كردگار را اجابت مى كنم»، و يا «من دو يادگار گرانبها (يا گرانبار) در ميان شما باقى مى گذارم» و همين جمله را با كلمه
«انّى... »
بيان كرده، چنانكه جمله اوّل را با كلمه
«انا... »
ايراد فرموده است، و يا «به
احوال هر پيغمبرى كه رسيدهام چنين يافتهام كه عمر پيغمبر بعدى نصف عمر پيغمبر قبلى است»، و يا فرموده است «دو خليفه از خود باقى مى گذارم»، و يا «ببينيد پس از رحلت من با آن دو يادگار چگونه رفتار خواهيد كرد»، و يا «چگونه با ثقلين رفتار خواهيد كرد»، و يا «بر ايشان پيشى نگيريد كه نابود خواهيد شد»، يا «دانشى به آنها ياد ندهيد كه آنان داناتر از شمايند». آرى، قرائن مذكور شواهد آشكارى است كه اجل پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله نزديك بود و مرگش فرا رسيده بود و بالاخره در حالى بوده كه مى بايست پس از رحلت خود خليفه را تعيين كند. در اين رابطه است كه كتاب خدا و اهل بيتش را به جانشينى خود معين فرموده است و به مردم فهمانيده كه اينان داناتر از مردمانند و كسى نمى تواند بر آنها پيشى بگيرد و كسى حق تقدّم بر آنها را ندارد و كسى نمى تواند از فرمان آنها سرپيچى نمايد. زمانيكه از مجموع قرائن و شواهد بدست آمد كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله، كتاب خدا و اهل بيتش را خليفه خود......
#ادامه_دارد
❌
#کپی فقط با ذکر
#منبع کانال ❌
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫
@ya_amiralmomenin110 💫