eitaa logo
مِنّا | سید حمید طباطبائی
375 دنبال‌کننده
8 عکس
14 ویدیو
0 فایل
مِـنّـــا؛ تلاشی برای یافتن خویش در #هویت فراگیر امام 【فَمَنْ تَبِعَنِي فَإِنَّهُ مِنِّي】 یادداشت‌های سید حمید طباطبائی طلبه و پژوهشگر «تربیت هویتی» صفحه ارتباط شخصی: @toubaa صفحه قبلی در اینستاگرام: S.h.taba
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎭 تعلقات، شکل دهنده هویت‌ها هستند و سه دسته هویت رو در افراد شکل میدند: 1⃣ هویت فردی؛ که ناشی از تعلق فرد به خودشه. در این هویت فقط خود فرد به تنهایی جا میشه. 2⃣ هویت‌های اجتماعی که از تعلق به دیگران یا منافع مشترک ناشی میشه. هر انسانی هویت‌های اجتماعی متعددی داره. یک نفر میتونه دانشجو، مرد، ایرانی، قمی، والیبالیست، دهه شصتی، بلند قد، عینکی، پرسپولیسی، حلیم شکرگرا و ... باشه و منافع همه این هویت‌های اجتماعی رو با هم پیگیری کنه. روابط افرادی که هویت اجتماعی مشترک دارند بر اساس قراردادهایی شکل می‌گیره که منافع اکثریت رو به نحو حداکثری تأمین کند. 3⃣ هویت‌های تاریخی؛ که تعلقات و آرمان‌های مشترک موجب شکل‌گیری این هویت میشه. روابط کسانی که هویت تاریخی مشترکی دارند بر اساس از خودگذشتگی برای خدمت بیشتر و تحقق اون آرمان‌ها شکل می‌گیره. مهم‌ترین هویت تاریخی ما، ایمان به اهل بیت و پیروی از جریان تاریخی انبیاء علیهم السلام و تلاش برای تحقق آرمان ظهوره. به همین خاطر، روابطمون با کسانی‌که در این هویت با ما مشترکند، باید بر اساس و ایثار باشه 🔅 فعلا بحث خیلی خیلی مهم تربیتی اینه که: این هویت‌ها به هم چیه؟ آیا ما نسبت به تکامل همه اون‌ها به شکل مساوی تکلیف داریم؟ یا این که این هویت‌ها، یک رو درست می‌کنند و یکیشون در جایگاه محور قرار می‌گیره و به بقیه نظم میده؟ در این صورت ما هم نسبت به اون محور، تکلیف بیشتری داریم. اگر اینطوره، اون هویت محوری کدام است؟ متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/36
🎭 ، شکل دهنده هویت‌ها هستند و سه دسته هویت رو در افراد شکل میدند: 1⃣ هویت فردی؛ که ناشی از تعلق فرد به خودشه. در این هویت فقط خود فرد به تنهایی جا میشه. 2⃣ هویت‌های اجتماعی که از تعلق به دیگران یا منافع مشترک ناشی میشه. هر انسانی هویت‌های اجتماعی متعددی داره. یک نفر میتونه دانشجو، مرد، ایرانی، قمی، والیبالیست، دهه شصتی، بلند قد، عینکی، پرسپولیسی، حلیم شکرگرا و ... باشه و منافع همه این هویت‌های اجتماعی رو با هم پیگیری کنه. روابط افرادی که هویت اجتماعی مشترک دارند بر اساس قراردادهایی شکل می‌گیره که منافع اکثریت رو به نحو حداکثری تأمین کند. 3⃣ هویت‌های تاریخی؛ که تعلقات و آرمان‌های مشترک موجب شکل‌گیری این هویت میشه. روابط کسانی که هویت تاریخی مشترکی دارند بر اساس از خودگذشتگی برای خدمت بیشتر و تحقق اون آرمان‌ها شکل می‌گیره. مهم‌ترین هویت تاریخی ما، ایمان به اهل بیت و پیروی از جریان تاریخی انبیاء علیهم السلام و تلاش برای تحقق آرمان ظهوره. به همین خاطر، روابطمون با کسانی‌که در این هویت با ما مشترکند، باید بر اساس و ایثار باشه 🤲 ان‌شاءالله تفاوت هویت اجتماعی و تاریخی رو توضیح خواهم داد و در مورد راه‌های القا و تشدید این هویت‌ها هم صحبت خواهم کرد. 🔅 فعلا بحث خیلی خیلی مهم تربیتی اینه که: این هویت‌ها به هم چیه؟ آیا ما نسبت به تکامل همه اون‌ها به شکل مساوی تکلیف داریم؟ یا این که این هویت‌ها، یک رو درست می‌کنند و یکیشون در جایگاه محور قرار می‌گیره و به بقیه نظم میده؟ در این صورت ما هم نسبت به اون محور، تکلیف بیشتری داریم. اگر اینطوره، اون هویت محوری کدام است؟ 🌐 به نظر می‌رسه که همه وجود چنین نظامی رو قبول دارند. ولی نگاهشون در مورد هویت محوری متفاوته. مثلاً؛ 📿 بیشتر معتقدند که مهم‌ترین وظیفه ما، رشد دادن به هویت فردیمونه. 🌎 هویت اجتماعی رو محور هویت‌ها می‌دونند. مهم‌ترین وظیفه نظام تربیتی غربی، القای هویت اجتماعی و تشدید اونه. 📚 و بعضی از عرفا هم هستند که وظیفه نظام تربیتی رو بیش از هر چیز، خدمت به هویت تاریخی می‌دونند. اینها همون کسانی هستند که دائما از اهمیت صحبت می‌کنند و معتقدند مهم‌تر از هر چیز و أوجب واجبات، خدمت به اسلام و نظام اسلامیه. یکی از مهم‌ترین مراکز این نگاه تربیتی، مکتب فقهی-تربیتی است و می‌توان این نگاه رو، و استادشان مرحوم شاه آبادی هم دانست. 🕋 اسلام در کلمات حضرت امام یعنی همان « و دین و ». وقتی تحقق توحید و ظهور، مهم‌ترین تکلیف شرعی باشه، مهم‌ترین وظیفه نظام تربیتی، پرداختن به هویت تاریخی و مکتبی است. 🔆 محوریت دادن به هویت تاریخی یعنی: خدمت به اسلام و تلاش برای ظهور تعیین کند که فرد چه‌مقدار و چگونه کند. نه اینکه سیر و سلوک او تعیین کنه چه‌مقدار باشه و برای ظهور و تحقق توحید جهاد کنه. ✳️ محوریت ، مهم‌ترین ویژگی است. نظریه همه کسانی است که افقی وسیع‌تر از را برای توسعه تربیت در نظر دارند. همه‌ی Eitaa.com/S_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۰۰ سال پیش، با یک اتفاق، در حرکت تربیتی فرهنگ شیعه اختلالی پدیدار شد. ↔️ با ورود به حوزه‌های علمیه شیعه توسط سید حیدر آملی، یک و اختلاف بین علما ایجاد شد که حوزه‌های علمیه را به دو قطب موافق و مخالف عرفان تقسیم کرد. این دوقطبی، هنوز هم با اسم‌های مختلفی مثل «توحیدی-ولایی»، «عرفانی-توسلی»، «اخلاقی-هیئتی» ادامه دارد. ⛔️ از همان روزهای اول، فقها عمدتا مخالف ورود این مهمان ناخوانده به حوزه‌های علمیه بودند. 🕐 در ابتدا علمای بزرگی مثل ، با نقد این جریان (مثل ابراز ارادت و ترویج و توجیه کلمات منصور حلاج)، به نقد این عمل سید آملی پرداختند. 🕑 در قدم بعدی، منتقدین عرفان بیشتر به نقد عرفان نظری مثل پرداختند و اونها رو بر خلاف عقاید و کلام شیعه دونستند. 🕒 با ترویج در اوایل قاجار، مرحوم (آل‌آقا؛ پسر استاد کل؛ وحید بهبهانی) بیشتر به نقد رفتار و دراویش به خاطر بی توجهی به احکام تمرکز کرد و معصوم علیشاه رو به همین اتهام محکوم به اعدام کرد. 👈 اتهام بی‌توجهی به احکام، همواره یکی از مهم‌ترین موانع ترویج عرفان در حوزه‌های علمیه بوده است. به همین خاطر، مرحوم با ترویج عرفان در بین طلاب فقه خوانده و ملتزم به احکام، عرفان را از یکی از مهم‌ترین و سنگین‌ترین اتهامات تبرئه کرد. حالا جمعیت قابل توجهی از عرفای شیعه، نه تنها ملتزم به احکام، بلکه فقیه و مجتهد بودند. با این حال ... ... متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/38
1⃣ از 2⃣ ۶۰۰ سال پیش، با یک اتفاق، در حرکت تربیتی فرهنگ شیعه اختلالی پدیدار شد. ↔️ با ورود به حوزه‌های علمیه شیعه توسط سید حیدر آملی، یک و اختلاف بین علما ایجاد شد که حوزه‌های علمیه را به دو قطب موافق و مخالف عرفان تقسیم کرد. این دوقطبی، هنوز هم با اسم‌های مختلفی مثل «توحیدی-ولایی»، «عرفانی-توسلی» و «اخلاقی-هیئتی» ادامه دارد. ⛔️ از همان روزهای اول، فقها عمدتا مخالف ورود این مهمان ناخوانده به حوزه‌های علمیه بودند. 🕐 در ابتدا علمای بزرگی مثل ، با نقد این جریان (مثل ابراز ارادت و ترویج و توجیه کلمات حلاج)، به نقد این عمل سید آملی پرداختند. 🕑 عده‌ای از منتقدین عرفان بیشتر به نقد عرفان نظری مثل پرداختند و اونها رو بر خلاف عقاید و کلام شیعه دونستند. 🕒 با ترویج در اوایل قاجار، مرحوم (آل‌آقا؛ پسر استاد کل؛ وحید بهبهانی) بیشتر به نقد رفتار و دراویش به خاطر بی توجهی به احکام تمرکز کرد و معصوم علیشاه رو به همین اتهام محکوم به اعدام کرد. 👈 اتهام بی‌توجهی به احکام، همواره یکی از مهم‌ترین موانع ترویج عرفان در حوزه‌های علمیه بوده است. به همین خاطر، مرحوم با ترویج عرفان در بین طلاب فقه خوانده و ملتزم به احکام، عرفان را از یکی از مهم‌ترین و سنگین‌ترین اتهامات تبرئه کرد. حالا جمعیت قابل توجهی از عرفای شیعه، نه تنها ملتزم به احکام، بلکه فقیه و مجتهد بودند. با این حال، جریان غالب فقها، هنوز هم مکتب تربیتی-عرفانی جدید رو به همون اشکالات و مبتلا می‌دونستند و دوباره با محوریت دادن به اشکالات گرایشی، مثل ترویج و ، به مخالفت با عرفان ادامه دادند. انگار عرفان هنوز نتوانسته بود دل فقها را به دست آورده و نگرانی اونها رو رفع کند. 🤔 این در حالی بود که درست در همان زمان، فقها با اقبال به مکتب تربیتی و معنوی یعنی مکتب تربیتی و شاگردانش (مانند و )، نشان دادند که مشکلی با ندارند. پس چه مرامی از عرفان بود که فقها رو تا این حد مکدر ساخته بود؟ ادامه مطلب در 2⃣ (https://eitaa.com/s_h_taba/39)
2️⃣ از 2️⃣ 🔍 موضع‌گیری‌های بعدی نشان داد که این کدورت، بیش از نقدهای گرایشی، از ناشی شده است؛ یعنی از «بی‌تفاوتی اهل عرفان به وقایع جامعه اسلامی و اولویت ندادن به مجد و عظمت و اعتلای اسلام نسبت به رشد علمی-معنوی سالکین». ⚠️ اما این اشکال اختصاصی به عرفان نداشت و ممکن بود که برخی جریانات فقهی را هم به خود مبتلا کند. 🚨 ، نشانه‌های ضعیفی از این آسیب را در حوزه فقهی نجف دریافته و برای رفع آن تلاش‌های بسیاری کرده بود. تلاش‌های میرزا و شاگردانش در رفع این اشکال، در حوزه سامراء و بعد از او در و ، به میزان زیادی موفق بود. اما از بین شاگردان میرزا که بعد از او به نجف برگشتند، دوباره و در پشت دیوارهای امن نجف، برخی از طلاب و اساتید، به غرق شدن در قیل و قال‌های علمی و انزوای از جامعه و کم توجهی به مسائل عالم اسلام و ساده لوحی در دنیای پیچیده سیاست مبتلا شدند 🏷 اختلاف روشی در چگونگی «حفظ و » حوزه فقهی نجف را به دو قطب «شیخ محمدکاظمی‌ها» و «سید محمدکاظمی‌ها» تبدیل کرده بود. این مطلب نشان میداد که برچسب، بی توجهی به بیضه اسلام اشکالی بود که حتی می‌توانست موجب در افتادن یک فقیه با سایر فقها شود، چه برسد به اهل عرفان و مهمان ناخوانده حوزه‌های علمیه. آری! مهم‌تر از ترویج مولوی و حتی ، این اشکال بود که مانع اقبال فقها به مکتب تربیتی ملاحسینقلی شده بود. ❇️ اما در (و قم)، آحاد جامعه شیعه باید اولا به دنبال ارتقای اسلام باشند و بعد از آن، رشد فردی و علمی-معنوی خودشان را در تناسب با ارتقای اسلام و مکتب دنبال کنند. درست بر خلاف که یک کتاب اخلاقی هم از خود بیرون نداد و مبلغان چندانی به بلاد اعزام نکرد، چهره‌های شاخص مکتب تربیتی سامراء، برای عموم مردم «» و «منازل الآخرة» و «دارالسلام» می‌نوشتند و نموده، با فسادها مبارزه می‌کردند و فرهنگ عمومی را ارتقاء می‌دادند. در واقع، این اولویت دادن به اسلام، موجب مردمی‌تر شدن مکتب تربیتی سامراء شده بود. 🎯 اگرچه مرحوم ملاحسینقلی همدانی خدمت بزرگی به عرفان کرد، اما اشکال اصلی سیره‌ی عرفان را شاگردانی از مکتب ایشان اصلاح کردند که نقطه قوت مکتب تربیتی سامرا و قم را یافته و توجه به عظمت و اعتلای اسلام را به محوریت مکتب تربیتی برگرداند؛ افرادی همچون آیت الله و حضرت . 🤝 گویی این اصلاح کار خود را کرده بود. تا قبل از این، دعوا بر سر این بود که آیا می‌توان به علاقه‌مندان به عرفان، شهریه و شرعیه داد یا نه؟ اما بعد از رفع این اشکال، یک فقیه طرفدار عرفان، صلاحیت به دوش کشیدن عَلَم اسلام را حتی در نگاه مخالفین عرفان نیز به دست آورده بود. هنوز اختلافات گرایشی و علمی سابق پابرجا بود، ولی اشکال محوری عرفان، در اصلاح و سایر انتقادات به حاشیه رفته بود. ✴️ بعد از بازگشت محور تربیت از هویت فردی به هویت مکتبی و تاریخی است که رحمه‌الله با خاطری آسوده می‌گوید: عَلَم اسلام به دست آقای خمینی است و از خمینی گفتن، از اسلام گفتن است https://eitaa.com/s_h_taba
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
... در بعضی حوادث هم، نقطه اثرگذاری نقطه‌ای است عمیق‌تر از و حتی عمیق‌تر از جامعه؛ یعنی یا همان لایه‌های عمیق تعلقات و حب و بغض اجتماعی. 🔹وقتی این حوادث به جای تجربه، فرهنگ می‌آفرینند، کمتر در خطر اند چون فرهنگ و حوادث فرهنگی، هستند و تحریف از ترین رفتارهاست. 🔸و وقتی به جای ذهن، بر روح جامعه اثر می‌گذارند، کمتر در خطر هستند، چون فراموشی آسیب است. ⏳پس گذر زمان به سود این حوادث است. هرچه زمان میگذرد ابعاد جدیدتری از این حوادث در آشکار می‌شود و هرچه می‌گذرد توجهات بیشتری را به خود جلب و قلوب بیشتری را متوجه خود می‌کند. ، بارزترین حادثه عالم است که با رعایت احکام خلق یک حادثه تاریخی، در گذر زمان، کرده و نه تحریف و نه فراموش می‌شود، بلکه بیشتر و دقیق‌تر دیده می‌شود. پی‌نوشت‌ها: 🗓 به ما اثبات کرد که گذر زمان به ضرر اغتشاشات بود یا به نفعش؟ و حادثه‌ای که اغتشاش‌گران برای موج‌سواری خود انتخاب کردند، سوار شدن بر موج یک حادثه احساسی بود یا یک تجربه اجتماعی، یا یک حادثه فرهنگ‌ساز تاریخی؟ متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/42
حوادثی که منشأ می‌شوند 1⃣ گاهی ایجاد می‌کنند و هیجان می‌آفرینند و به اندازه‌ی هیجانی که ایجاد کنند اثر می‌گذارند و تا وقتی هیجان فروکش نکرده فرصت دارند تا بر موج‌ها سوار شوند. به ضرر این حوادث است. به همین خاطر، این حوادث، بیش از ، و آگاهی، به و سر و صدا نیاز دارند. معمولاً هدایت کنندگان این حوادث برای القای هیجان، ترسی از دروغ، اعمال وحشیانه و رفتارهای منزجر کننده هم ندارند؛ چون معتقدند: *«تاریخ را فاتحان می‌نویسند» و روایت حرکت‌های هیجانی به دست فاتحان است و هیچ‌چیزی آنها را مجبور به در روایت نمی‌کند. بزرگترین خطر این دسته از اصلاح‌گری‌های اجتماعی است. 2⃣ گاهی هم تحول‌آفرینان به دنبال ایجاد ، بینش و اند. یعنی به جای جامعه، را مخاطب خود قرار می‌دهند. اثرگذاری این اتفاقات، بسیار پایدارتر است و نیاز چندانی به تشدید هیجان برای رسیدن به نتیجه ندارند، چون گذشت زمان کمتر به این دسته حوادث آسیب می‌زند. قبول ، از این دسته حوادث بود که برای جامعه ما یک تجربه اجتماعی آفرید؛ تجربه قابل اعتماد نبودن آمریکا. تجربه‌های اجتماعی هم اگرچه مثل دسته اول در معرض خطر هستند، اما آسیب مهم‌تر این حوادث؛ است. یعنی باطل برای مقابله با چنین حوادثی، به این گزاره نیز امید بسته است که: **«حافظه جوامع فراموشکار است». 3⃣ در بعضی حوادث هم، نقطه اثرگذاری نقطه‌ای است عمیق‌تر از و حتی عمیق‌تر از جامعه؛ یعنی یا همان لایه‌های عمیق تعلقات و حب و بغض اجتماعی. 🔹وقتی این حوادث به جای تجربه، فرهنگ می‌آفرینند، کمتر در خطر اند چون فرهنگ و حوادث فرهنگی، هستند (نه فاتحان) و تحریف از ترین رفتارهاست. 🔸و وقتی به جای ذهن، بر روح جامعه اثر می‌گذارند، کمتر در خطر هستند، چون فراموشی آسیب است. ⏳پس گذر زمان به سود این حوادث است. هرچه زمان میگذرد ابعاد جدیدتری از این حوادث در آشکار می‌شود و هرچه می‌گذرد توجهات بیشتری را به خود جلب و قلوب بیشتری را متوجه خود می‌کند. ، بارزترین حادثه عالم است که با رعایت احکام خلق یک حادثه تاریخی، در گذر زمان، کرده و نه تحریف و نه فراموش می‌شود، بلکه بیشتر و دقیق‌تر دیده می‌شود. پی‌نوشت‌ها: 🗓 به ما اثبات کرد که گذر زمان به ضرر اغتشاشات بود یا به نفعش؟ و حادثه‌ای که اغتشاش‌گران برای موج‌سواری خود انتخاب کردند، سوار شدن بر موج یک حادثه احساسی بود یا یک تجربه اجتماعی، یا یک حادثه فرهنگ‌ساز تاریخی؟ 🥀 سالگرد و و شهدای هم نزدیک است. به‌زودی خواهیم دید که مثل همیشه، شهادت فرهنگ‌سازترین حادثه جامعه ما خواهد بود. 🔘 ان‌شاءالله در مورد مصادیق فرهنگ‌سازی حوادث تاریخی و اثر آن در زندگی آیندگان، مفصل‌تر با هم صحبت خواهیم کرد. https://eitaa.com/s_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗿، محلی برای حضور گذشتگان در اکنون ماست. گذشتگان با اثر گذاشتن در فرهنگ جامعه، در اکنون ما و در انتخاب و اختیارهای ما حاضرند. فرهنگ، مثل زیرساختی است که در گذشته بنا شده و باید بتواند وزن رفتارهای اکنون جامعه را تحمل کند. ♻️برای تغییر رفتارهای فرهنگی یک جامعه، نه تنها با کسانی که به این فرهنگ پای‌بندند، بلکه باید با گذشتگانی که فرهنگ اکنون را شکل داده‌اند نیز درگیر شد. باید «به اندازه» و «در اندازه» آنها فرهنگ ساخت. 🏷فرهنگ، برای زندگی ما القاب و عناوینی درست کرده است. در جامعه ما بعضی مسجدی‌اند و بعضی هیئتی. بعضی خیّرند و بعضی ریش‌سفید. مردم ما با این القاب و عناوین زندگی می‌کنند و حرمتش را حفظ و برای به دست آوردنش تلاش می‌کنند و به آنها می‌بالند. حال می‌خواهد به ما بگوید با چه القاب و عناوینی زندگی کنیم؟ همجنس‌باز یا بی‌غیرت؟ فاحشه یا بی‌حیا؟ فرهنگ بیگانه پیشنهاد نمی‌دهد که این کارها را بکن. بلکه می‌گوید این عناوین را به دست بیاور و با این القاب زندگی کن، همانطور که غربی‌ها با این القاب زندگی می‌کنند. ⏹در جامعه ما، اگرچه ممکن است این اتفاق بیفتد، اما چه اندازه ممکن است کسی بتواند با این القاب در جامعه زندگی کند و برای کسب آنها تلاش کند؟ در فرهنگی که روسپیان نیز خود را از چنین القابی تبرئه می‌کنند. 📿در جامعه ما، ممکن است از سر یا ، برهنگی و فحشا و خیانت اتفاق بیفتد؛ اما رفتار این جامعه، و مناجات است و تسلیم و و 🪶برو این دام بر مرغ دگر نه که عنقا را بلند است آشیانه متن کامل در: https://eitaa.com/s_h_taba/44
1️⃣وقتی یک رفتار اجتماعی، از ناشی شده باشد، باید برای تغییر دادنش عادت‌ها و تابوها را شکست 2️⃣اگر و جهل و خرافه جای دانش‌ها را در جامعه ای گرفت، باید آگاهی جامعه را بالا برد. به چوب زدن روسری در خیابان انقلاب، آزادی‌های یواشکی، چندشنبه‌های رنگارنگ و ، همه بر این تحلیل استوارند که در جامعه ما، ، رفتاری است که از عادت ناشی شده و ساختارهایش بر غفلت و جهل استوار است. این کودتاگران فرهنگی، به کمک تبلیغات و رسانه، به دنبال ایجاد عادت جدیدی در طیفی از جامعه هستند. اما اگر این رفتار از عادت و جهل ناشی شده بود، چرا با این همه تلاش تغییر نکرده است؟ 3️⃣برخی رفتارها، نه از عادت و جهل، بلکه از جامعه برخاسته‌اند. اینگونه رفتارها بدون درگیری با فرهنگ جامعه و تغییر نمی‌کنند. 🗿فرهنگ، عمیقترین تعلقات و آگاهی‌های یک جامعه است که به تدریج و تحت تأثیر عوامل گوناگون، به شکل کنونی درآمده. مثلا یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری فرهنگ، رفتارهای گذشتگان و آثار فرهنگی به جای مانده از آنهاست؛ فرهنگ، محلی برای حضور گذشتگان در اکنون ماست. گذشتگان با اثر گذاشتن در فرهنگ جامعه، در اکنون ما و در انتخاب و اختیارهای ما حاضرند؛ با به جای گذاشتن آداب و رسوم، مناسبات و نکوداشت‌ها، سبک شادی و عزاداری و سبک‌زندگی، با معماری و شهرسازی، با خلق آثار ماندگار هنری؛ شعر، ادبیات و ضرب‌المثل، با پوشش‌های محلی، با خلق القاب و عناوین و تکریم یا هجو القاب و عناوین اجتماعی، با شعارها و ... کسانی که اثر و امتدادی از خود در تاریخ به جای گذاشته‌اند، در الان ما حاضرند؛ سعدی با «جور استاد به ز مهر پدر» و حافظ با «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا». ♻️فرهنگ، مثل زیرساختی است که در گذشته بنا شده و باید بتواند وزن رفتارهای اکنون جامعه را تحمل کند. با این حساب، برای تغییر رفتارهای فرهنگی یک جامعه، نه تنها با کسانی که به این فرهنگ پای‌بندند، بلکه باید با گذشتگانی که فرهنگ اکنون را شکل داده‌اند نیز درگیر شد. باید «به اندازه» و «در اندازه» آنها فرهنگ ساخت. 🔹 بدون خلق چنین آثار فرهنگی، بدون معرفی آداب و رسوم جدید، بدون خلق سبک زندگی جدید و ...، دعوت به زندگی بدون فرهنگ است. و در جامعه ای که مردمش عادت دارند در هر روز و ساعت و در خم هر کوچه، نمادی از فرهنگ را حس کنند، چنین دعوتی محکوم به شکست است. 🔸و با دعوت به آثار فرهنگی وارداتی، در کشوری که حضور در آن پررنگ است نیز، از پیش شکست‌خورده است. 🏷فرهنگ از تاریخ جامعه جوشیده و از گذشته سرچشمه می‌گیرد و مانند هوایی که در آن تنفس می‌کنیم ما را احاطه کرده و بر رفتار ما اثر می‌گذارد. تاریخ و فرهنگ ما، هوایی را برای تنفس ما آفریده است. مثلاً فرهنگ، برای زندگی ما القاب و عناوینی درست کرده است. در جامعه ما بعضی مسجدی اند و بعضی هیئتی. بعضی خیّرند و بعضی ریش سفید. بعضی‌ها کربلایی‌اند، بعضی مشهدی و بعضی حاجی. محرم که می‌شود یکی میاندار سینه‌زنی است و دیگری سینه‌زن و آن دیگری زنجیرزن، یکی آشپز روضه است، یکی علامت‌دار، یکی دمام زن، یکی خادم. مردم ما با این القاب و عناوین زندگی می‌کنند و حرمتش را حفظ و برای به دست آوردنش تلاش می‌کنند و به آنها می‌بالند. حال فرهنگ وارداتی می‌خواهد به ما بگوید با چه القاب و عناوینی زندگی کنیم؟ همجنس‌باز یا بی غیرت؟ فاحشه یا بی حیا؟ فرهنگ بیگانه پیشنهاد نمیدهد که این کارها را بکن. بلکه می‌گوید این عناوین را به دست بیاور و با این القاب زندگی کن، همانطور که غربی‌ها با این القاب زندگی می‌کنند. ⏹در جامعه ما، اگرچه ممکن است این ناهنجاری‌ها اتفاق بیفتد، اما چه اندازه ممکن است کسی بتواند با این القاب در جامعه زندگی کند و برای کسب آنها تلاش کند؟ در فرهنگی که روسپیان نیز خود را از چنین القابی تبرئه می‌کنند. 📿در جامعه ما، آنچه ممکن است از سر یا صادر شود، برهنگی و فحشا و خیانت است؛ اما رفتار این جامعه، و مناجات است و تسلیم و و 🪶برو این دام بر مرغ دگر نه که عنقا را بلند است آشیانه https://eitaa.com/s_h_taba
جلسه اول آینده مدرسه و شغل معلمی گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی.MP3
7.21M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی 1️⃣ از 2️⃣ در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله و را برایم پررنگ کرد. پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی را گرم تر کنم. دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او است و به می اندیشد. در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم! بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید. 👇👇 🆔 https://eitaa.com/s_h_taba ⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید! لینک جلسه دوم گفتگو 🆔 @social_theory
جلسه دوم آینده مدرسه و شغل معلمی حجه الاسلام طباطبایی.MP3
7.93M
✅گفتگو با حجه الاسلام رفیعی طباطبایی درباره آینده مدرسه و شغل معلمی 2️⃣ از 2️⃣ در طول سالهای اخیر و بخصوص از هنگامه کرونا، یکی از موضوعات مورد علاقه ام، مساله بود. اصلا توجه به همین موضوع بود که مساله و را برایم پررنگ کرد. پژوهش های من درباره آینده، تکیه به یافته هایم در دارد. یعنی به دنبال این هستم که تحولات دنیای مدرن را رصد کنم و در این از فرصت استفاده کنم و تنور نظریه اجتماعی را گرم تر کنم. دوست دیرین و از همکاران پژوهشی من در این سالها بوده است. موضوع او است و به می اندیشد. در این دو جلسه کوتاه یک مرور اجمالی بر پروژه او از زاویه تحولات مربوط به و schooling داشتیم. گفتگوی بسیار خوبی بود و به وجد آمدم! بحث را در نقطه اوج آن خاتمه دادم تا خودتان با او و همکارانش قرار گفتگو بگذارید و با پروژه شان آشنا شوید. 👇👇 🆔 https://eitaa.com/s_h_taba ⚠️نمی دانم که چرا میکروفن من پس از آغاز قسمت اول گفتگو قطع شد و باقی مشارکت های بنده در گفتگو از میکروفن جلوی آقای طباطبایی ضبط شده و من اصلا متوجه این موضوع نشده بودم، لذا متاسفانه این گفتگوی خوب، با کیفیت مناسبی ضبط نشده است. حیف و صد حیف. تلاش کردم که کیفیت فایل را ارتقاء دهم و حاصل این شده است که می بینید! لینک جلسه اول گفتگو 🆔 @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی ترانه‌اش رو با این جمله شروع کرد: «میاد اون روزی که ما در اورشلیم»، مکثی کرد و من رو در چالش فرو برد؛ چالشی که اون میخاست نه، اما به شدت به این چالش برخوردم که «چه خواهد گفت؟» میخاستم ببینم او برای سفر به اورشلیم چه آرزویی دارد؟ چالش داغ من به سرعت و بعد از چند ثانیه یخ کرد و او در کمال خونسردی اینطور ادامه داد: «به کوچه پس کوچه ها سر بزنیم»!! نابود شدم. یعنی همین؟! سرزدن به کوچه و پس‌کوچه‌ها! به این کاری ندارم که چرا با خودش فکر کرده که در این سال پنجاه و هفتی باید ساواکی شود و مجیزی را برای بازخوانی کند؟ سؤال من از این است که چرا اینقدر مضحک و سرد؟! آری! استخدام هنر در موضوعی که نه هنرمند و نه مخاطب، رؤیایی در موردش ندارند به همین اندازه مضحک است و مشمئز کننده. دقیقا به همان اندازه که با کردن، بخواهی کسی رو متقاعد کنی که از رؤیاهاش دست برداره. ، آرمان و رؤیا، مهمترین شکل دهنده «» است و کار مربی و نهاد تربیت، «پرورش و تربیت هویت». حالا که وزیدن دل‌بستگی‌های وجدان‌های بیدار به رؤیاها و آرمان‌های تمدن غربی رو به باد داده، بهترین زمان است برای ساخت هویتی مشترک در میان همه آزادگان و مستضعفین جهان. ما اگر از این فرصت برای ساخت چنین هویتی استفاده کردیم، پیروز این جنگیم. نه فقط در سرزمین های اشغالی، بلکه در قلوب آزادگان جهان و امت‌های مسلمان. در قلب آن نوجوان عرب که در میان خطبه‌های نماز جمعه، برمی‌خیزد و خطبه ضد صهیونیستی می‌خواند و جوانان مصری که فریاد «یا نصرالله یا حبیب! اضرب اضرب تل ابیب» سرمی‌دهند. متن کامل رو اینجا بخونید.
یکی از دوستان، ترانه‌خوانی یکی از اغتشاشگران رو برام فرستاده بود که از خواندن برای و ، رسیده بود به ستودن . اینکه سجده کردن بر شیطان بزرگ چگونه عقل و فهم رو از این جماعت زائل کرده که به ستایش سیاه‌ترین اعمال جنایتکارترین انسان‌ها آن هم در سیاه‌ترین روزهای تمدن غربی تن داده‌اند، زاویه نگاه خوبی است. اما آن ترانه از جهتی دیگر من رو به خودش مشغول کرد. وقتی ترانه‌اش رو با این جمله شروع کرد: «میاد اون روزی که ما در اورشلیم»، مکثی کرد و من رو در چالش فرو برد؛ آخه ذهنم به تلاطم افتاد از بس که با خودم فکر کردم: «چی میخاد بگه»؟ آیا میخاد بگه: «بریم تو قدس نماز جماعت بخونیم» یا «بریم و صخره معراج رو زیارت کنیم»؟!! در بهترین حالت عایا خواهد گفت «بریم و در کنار دیوار ندبه دعا کنیم»؟! چالشی که اون میخاست نه، اما به شدت به این چالش برخوردم که «چه خواهد گفت؟» میخاستم ببینم او برای سفر به اورشلیم چه آرزویی دارد؟ چالش داغ من به سرعت و بعد از چند ثانیه یخ کرد و او در کمال خونسردی اینطور ادامه داد: «به کوچه پس کوچه ها سر بزنیم»!! نابود شدم. یعنی همین؟! سرزدن به کوچه و پس‌کوچه‌ها! البته حق هم دارند. وقتی فرودگاه بن گورین غلغله شده است از یهودیانی که در حال فرار از اورشلیم و سرزمین‌های اشغالی‌اند، این بیچاره‌ها چه رؤیایی می‌توانند داشته باشند برای سفر به اسرائیل و اورشلیم؟ به این کاری ندارم که چرا با خودش فکر کرده که در این سال پنجاه و هفتی باید ساواکی شود و مجیزی را برای بازخوانی کند؟ سؤال من از این است که چرا اینقدر مضحک و سرد؟! آری! استخدام هنر در موضوعی که نه هنرمند و نه مخاطب، رؤیایی در موردش ندارند به همین اندازه مضحک است و مشمئز کننده. دقیقا به همان اندازه که با کردن، بخواهی کسی رو متقاعد کنی که از رؤیاهاش دست برداره. حتی مضحک‌تر است از رفتار ما و نظام تربیتی ما، که ساخت آرمان‌ها و رویاهای کودک و جوانمان رو به فرهنگ و تربیت غرب سپرده‌ایم و بعد تلاش می‌کنیم تا مالباخته‌ای که تمدن مادی، رویا و انتظارش رو (یعنی بزرگترین داشته‌اش رو) دزدیده، به جهاد و دینداری و آرمان‌های نظام اسلامی دعوت کنیم. لااقل نظام تربیتی ما و مربی یا هنرمند ما، خودش آرمان و آرزوی زیستن با اولیای الهی در زمان ظهور رو داره. اما این بیچاره، واضح است که خودش هم تا دیروز، هیچ رؤیایی که به خاطر آن آرزوی سفر به اسرائیل داشته باشد، در سیاهه آرزوهایش نبوده. ، آرمان و رؤیا مهمترین شکل دهنده «» است و کار مربی و نهاد تربیت، «پرورش و تربیت هویت». تلاش ما هم برای دعوت دل سپردگان به آرمان‌های غربی به همان اندازه موثر خواهد بود که تلاش این بدبخت برای ایجاد میل در سفر به اورشلیم. و حالا که وزیدن دل‌بستگی‌های وجدان‌های بیدار به رؤیاها و آرمان‌های تمدن غربی رو به باد داده، بهترین زمان است برای ساخت هویتی مشترک در میان همه آزادگان و مستضعفین جهان. ما اگر از این فرصت برای ساخت چنین هویتی استفاده کردیم، پیروز این جنگیم. نه فقط در سرزمین های اشغالی، بلکه در قلوب آزادگان جهان و امت‌های مسلمان. در قلب آن نوجوان عرب که در میان خطبه‌های نماز جمعه، برمی‌خیزد و خطبه ضد صهیونیستی می‌خواند و جوانان مصری که فریاد «یا نصرالله یا حبیب، اضرب اضرب تل ابیب» سرمی‌دهند و در قلب آن آزادگان فیلیپینی و هلندی که آزادی فلسطین از بحر تا نهر را مطالبه می‌کنند. بگذریم! بقیه ترانه رو هم با همین دست فرمون ادامه داد: «من بی دین تو یهودی با مسلمون و بهایی‌های شهر، می‌شینیم دور یه میز ساز می‌زنیم می‌گیم و می‌خندیم و شادی‌کنون، کنارش شراب شیراز می‌زنیم می‌رسه روزی که ما از اسرائیل، تا ایران بدون ترس سفر کنیم» اصلا رفتن به اورشلیم یا با یک یهودی بر سر یک میز نشستن برای توی بی دین چه جذابیتی داره؟ آرزوی ساز و شراب زدنت رو می‌فهمم. اما آرزوی سفر از (یا حتی به) اسرائیلت رو کجای دلم بذارم؟ آیا خودت صدای خالی بودن این مشک رو نمی‌شنوی؟ خالی بودن از یک قطره آرزوی واقعی. دست و پا زدن برای ایجاد میل به آرمانی این چنین تهی، تنها یک پیام دارد؛ ناامیدی از تحقق رؤیاهای قبلی. همان‌طور که بمباران وحشیانه بیمارستان‌ها و زنان و کودکان در غزه یک پیام دارد؛ عصبانیت و احساس شکست و دست نیافتن به اهداف https://eitaa.com/s_h_taba
جایگاه در از نگاه قرآن و روایات مرحوم صدوق در کتاب شریف خصال، روایت می‌کند: سألت أبا عبد الله (علیه السلام) عن قول الله عز و جل: فإذا قضیت الصلاة فانتشروا ... قال: «الصلاة یوم الجمعة، و الانتشار یوم السبت» طبق این روایت شریف، دستور قرآن برای تکلیف مسلمین در روز شنبه، و است. عجیب است که برای ، رشد اقتصادی را بهانه می‌کنند. پاورقی: حتی اگر امر در این آیه شریفه، دلالت بر مطلوبیت نداشته باشد، خارج کردن شنبه از روزهای کاری را مرجوح می‌کند. در مقیاس وضع قانون، تعطیلی شنبه، یعنی اقامه عدم انتشار. کاری به تعطیلی پنجشنبه ندارم اما اگه به دنبال رشد اقتصادی هستید، شنبه رو روز کاری اعلام کنید، «و ابتغوا من فضل الله» Www.eitaa.com/S_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا(ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران کننده عصر امروز برای رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: امیدواریم خداوند متعال رئیس جمهور محترم و مغتنم و همراهان ایشان را به آغوش ملت برگرداند. همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند. ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. 💻 Farsi.Khamenei.ir
مِنّا | سید حمید طباطبائی
📢 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که
در این لحظات پر اضطراب، هیچ چیز مثل این دو-سه جمله‌ای که از دهان مبارک نائب امام زمان خارج شد، نمی‌تونست آراممان کند. امیدواریم که خدا این جمع خدمت‌گزار رو به آغوش ملت برگرداند. اما هرچه هم که بشود؛ «سر خمّ می سلامت» 🤲 https://eitaa.com/s_h_taba
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🕋 لبیک؛ اللهم لبیک... مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل؛ مرگ بر اسرائیل. 👈 پیوستن به پویش khl.ink/f/56704
به بهانه : ✅ ای‌کاش به در درگیری فرهنگی با بیشتر پرداخته شود در نباید انفعالی عمل کنیم https://eitaa.com/s_h_taba
در آستانه‌ی مناظره‌ی سیاسی-فرهنگی ⏳ سابقا مهم‌ترین انگیزه یک راننده تاکسی برای رأی دادن، اصلاح سازمان تاکسیرانی و وزارت راه بود. اما امروز، او راننده اسنپ و تپسی شده و به جای ، ترجیح می‌دهد در پویش‌هایی شرکت کند که در فضای مجازی، تکلیف قوانین اسنپ را معلوم می‌کنند. 👨🏻‍🏫 معلم، بازاری، هنرمند، نویسنده و ... هم به دلیلی مشابه، تغییر دولت‌ها را چندان اثرگذار در زندگی خود نمی‌دانند. 🗳 در کشورهایی که زندگی مردم با فضای مجازی آمیخته شده، فقط افرادی هنوز برای حضور در پای انگیزه دارند که در این فضای سایبری، دولتشان را در قامت یک یا حداقل مشاهده کنند، نه یک و مصرف کننده محتوا و یا حتی . 🌐 دولت‌هایی که در فضای مجازی، افقی بیش از یک تولیدکننده محتوا ندارند؛ باید به این دو اتفاق بد تن بدهند: و 👥 آقایان و پزشکیان! تنها راه شما برای افزایش مشارکت و حل مشکل فیلترینگ، ظاهر شدن در قامت یک حکمران است نه یک کاربر. البته بعد از تولید مدل https://eitaa.com/s_h_taba
🔸 سخنی با دکتر ، بعد از مناظره اول فرهنگی-سیاسی آقای پزشکیان! از اینکه به فکر مبارزه با فروش‌ها هستید ممنونیم. اما؛ 🔻مشکل اصلی ما با فیلترینگ، کسانی هستند که فرهنگ بزرگ و رشید ما را شمرده‌اند و می‌خواهند که حضور ما در این فضای در حد یک و باشد. 👩‍👧‍👦 هر مادر دلسوز و عقل سلیمی، حکم می‌کند که محتوای مصرفی کودک مصرف کننده باید فیلتر شود. ❌ مشکل اصلی ما، آنها هستند که هنوز نفهمیده‌اند که صرفا مصرف کننده بودن در فضای مجازی، در شأن و نیست. این فرهنگ و این مردم، از و حتی از هم بزرگترند. ⚔️ ما خواهان مبارزه با کسانی هستیم که را از امکان تولیدکنندگی و حکمرانی در فضای سایبر و (در نتیجه؛) را از دسترسی به فرهنگ رشید ایرانی کرده‌اند. 🔨 اگر دولت‌ها بااین مبارزه نکنند، بدانید که فرهنگ اسلامی_ایرانی ما، این فیلتر را خواهد شکست. https://eitaa.com/s_h_taba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 هر نقطه ضعفی نشان دهنده ناکارآمدی نیست. نقاط ضعف نشان دهنده نیاز کشور به تلاش برای رفع مشکلات است. 🔸تنها راه رفع مشکلات کشور، پرتعداد در صحنه است. خالی کردن صحنه یعنی؛ منتظر آمدن کسی از بیرون کشور هستیم. 🔓 قبلا گفتم که در ، به جای ، باید سطح حضور فرهنگمان را بالا ببریم؛ یک حضور حاکمانه به‌جای . 🗳 برای حل مشکلات کشور هم به جای فیلتر کردن خودمان باید سطح حضورمان را بالا ببریم. با مشارکت در می‌توانیم به جای مصرف کنندگی، در سطح حکمرانی و تصمیم گیری حضور پیدا کنیم. 🔴 رأی ندادن فقط اعتراض به وضع موجود را نشان نمی‌دهد. دنیا پر از کسانی است که انگیزه ما را تحریف می‌کنند و مشارکت پایین را نشان دهنده انتظار مردم برای معرفی می‌کنند. دنیا پر است از رسانه های مزدوری که به رأی ندادن ما برچسب بزنند و از آن برای اثبات کودکی و عدم بلوغ سیاسی مردم ایران استفاده کنند. 🗳 مشارکت بالا و حضور فعال اثبات می‌کند که این ملت نه کودک است که نیاز به فیلتر کردن خود داشته باشد و نه ناتوان است که نیازمند دخالت یا صدقه گرفتن از بیگانگان باشد. 🗳 ما فساد و تحریم و ... را مشکل می‌دانیم و برای رفع آنها تلاش می‌کنیم. تنها راه ما برای رفع این مشکلات است. ما مشارکت می‌کنیم و افرادی را هم انتخاب می‌کنیم که از حل مشکلات و تهدیدها ناامید نباشند و ما را به گذشته برنگردانند. کسانی را انتخاب می‌کنیم که به جای رو به قبله شدن، برای رفع تهدیدها از همه فرصت‌ها استفاده می‌کنند. https://eitaa.com/s_h_taba
🚷 اگر بحرانی نباشد، انسان‌ها بیشتر تمایل دارند که وضع موجود را ادامه دهند. جهت و تغییر وضعیت و ساختارهای ناکارآمد، نیازمند انگیزه و بالایی است. 💥 می‌توان از بحران‌هایی مثل بلایای طبیعی، جنگ، تحریم، اعتراضات و ، برای ایجاد این ظرفیت استفاده کرد. 🏷 «بحران به معنی پیدایش یک اختلاف سطح و یک و یک است» 🕋 از آن‌دسته انسان‌هایی نباشیم که در شرایط مطلوب می‌تازند و در تاریکی بحران‌ها توقف می‌کنند: «كُلَّمَآ أَضَآءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَإِذَآ أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُوا» https://eitaa.com/s_h_taba
28.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙راوی؛ صدای مدرسه‌ نگاه: | عبور از مرز | گشودن قفس تن با شناخت سایر هویت‌ها به‌روایت: استاد سیدحمید ؛ پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا