#روز_نگاشت - 1393
پنج شنبه – 1393/7/17
• برای یک نظر سنجی از خانواده ها، متنی تهیه کردم که حاوی برنامه ها و اهداف مجموعه جلسات «بیدار باش» یا «دوران ما» بود. از آن جا که این مجموعه مباحث را در مجموع مفید می دانم به نظرم رسید خوب است اهدافی که در آن برگه ی نظر سنجی آوردم ثبت کنم؛ البته برای تهیه ی این متن از نوشته های جناب آقای دکتر علیرضا مؤذن که طراح این مجموعه بودند استفاده کردم:
• آشنا سازي مديران، مسؤولان فرهنگي و اجتماعي، كارشناسان و خانوادهها و هم چنین نسل جدید با فضا و مختصات فرهنگي اجتماعي دنياي امروز. (فضاشناسی و مخاطبشناسی)
• شناخت اهداف و شاخصهها و ابزارهاي مهندسي اجتماعي و فرهنگي در هزاره ی سوم.
• بررسي ميزان قدرت، نحوه ی كاركرد و آسيبهاي هر يك از اين ابزارهای مهندسیِ اجتماعی و فرهنگی، و بررسي نحوه ی تاثير گذاري بر آن ها به منظور كم كردن آسيبهاي هر يك و بهرهمندي از توانمنديهاي آن ها.
• بيان عملی راهبردها و راهکارهای مناسب در جهت هدايت ديني و بصيرت بخشي به نسل جديد و مقاوم سازی ایشان به عنوان مقصود اصلي.
• شناخت دنياي جديد براي اعمال مهندسي معكوس فرهنگي و ايجاد بصيرت عقلاني در شناخت رقیب/دشمن و اعطاي قدرت نقد و بررسي در فراگير و از جمله سواد رسانهاي و التقاط یابی.
• بررسي ابعاد تقابل سنت و مدرنيته در امر تربيت و هدايت ديني نسل جديد و چگونگي حصول و وصول به نقطه ی تعادل.
• بررسي اعلاميه جهاني حقوق كودك و كنوانسيون پكن، در ايجاد الگوي يكسان در تربيت واحد جهاني براي كودكان همه ی جهان. تعقيب شاخصه ها در تغيير كتابهاي درسي و آموزشي. فشار جهاني براي ايجاد تغييرات رسمي در كتب درسي به خصوص در طرح خاورميانه ی بزرگ. نگاهي به تاثيرات اين پديده در آموزشهاي ديني رسمي كتب دبستاني به عنوان تمرینی بر قدرت نقد و بررسی و سواد رسانهای.
• بررسي شبهات ديني رايج در نسل جديد و تاثر آن از حركتهاي فرهنگي حاكم بر دنيا، ترسيم دينِ خوشمزه و جهنم وِلرم در عصر دنياي قشنگ نو! نگاهي به پديده ی ليبراليسم اسلامي و پروتستانتيسم اسلامي و استراتژيهاي وصول بدان در جهان. تاثير پذيري حركتهاي فكري و ديني جوامع امروز اسلامي از حركتهاي جهاني در عرصه ی دينورزي. جايگزيني معنويت با دين و اقبال به پديدههاي عرفان زده شرقي و غربي. حمله به پاشنه آشيلهاي خيالي اسلام توسط منكرين در حوزه ی احكام اعتقادات (امامت).
• مروري بر اهميت اينترنت در ایجاد موج سوم تمدن در دوران ما، بررسي اين كه اينترنت ابزار پيام است يا خود پيام و اگر اينترنت خود پيام است، پيام آن چيست و تاثيرش در تربيت انساني و ديني نسل جديد كدام است. بررسي تاثيرات تربيتي نهيليستي و حذف تفكر سلسله مراتبي در فضاي كاري اينترنت برای افراد وبگرد! تلون و تنوع و روح اینترنت. چگونگي تاثير فضا و تربيت پست مدرن در فضاي وب و تقابل آن با شاخصههاي تربيت ديني. نگاهي به نوع كاربري اينترنت در دنيا. پيشنهادهایی در جهت تعامل با اين پديده و بهرهگيري مناسبتر از آن.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
در اختلاف سلیقه ها.pdf
70.8K
#سقفی_از_محبت
يكي از مشكلاتي كه تقريباً در عموم خانوادهها وجود دارد، اختلاف سليقه ی بين زن و مرد است.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#بدان_و_بدان_و_بدان
روایتی بسیار زیبا و معرفتی که نشان دهنده ی جایگاه شناخت حجت های الهی است:
اَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنِ الصِّرَاطِ، فَقَالَ: هُوَ الطَّرِيقُ إِلَى مَعْرِفَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمَا صِرَاطَانِ صِرَاطٌ فِي الدُّنْيَا وَ صِرَاطٌ فِي الْآخِرَةِ وَ أَمَّا الصِّرَاطُ الَّذِي فِي الدُّنْيَا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمُفْتَرَضُ الطَّاعَةِ مَنْ عَرَفَهُ فِي الدُّنْيَا وَ اقْتَدَى بِهُدَاهُ مَرَّ عَلَى الصِّرَاطِ الَّذِي هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِي الْآخِرَةِ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ فِي الدُّنْيَا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّرَاطِ فِي الْآخِرَةِ فَتَرَدَّى فِي نَارِ جَهَنَّم؛
امام صادق علیه السلام در پاسخ به سوالی در باره ی «صراط» می فرمایند: صراط همان راه به سوي معرفت خداوند متعال است و آن دو صراط است، يکي در دنيا و ديگري در آخرت؛ اما صراط دنيا همان امام واجب الاطاعه است که هر کس او را بشناسد و از هدايتش پيروي کند از صراط آخرت که پلي روي جهنم است مي گذرد و هر کس او را نشناسد قدمش بر صراط آخرت مي لغزد و در آتش جهنم سقوط مي کند.
معاني الأخبار،النص32، باب معنى الصراط ..... ص: 32
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#اعتقادی
سخنرانی آیت الله حسینی شیرازی در آستانه ی محرم ۱۴۴۵
تا جایی که می دانم و یادم هست، آیت الله شیرازی هر سال در آستانه ی محرم و معمولا در 28 ذی الحجه سخنرانی ای دارند.
در این سخنرانی ها معمولا نکاتی در اهمیت بزرگداشت شعائر حسینی و خدمت به دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام بیان می کنند.
امسال هم چنین برنامه ای بود که من در روز دوم محرم (29 تیر 1402) موفق به شنیدن آن شدم.
چند نکته از مطالب این سنخنرانی را در این جا می آورم:
* سعی کنیم در طول عمر خود اثری حسینی و ماندگار همچون ساخت حسینیه از خود برجای بگذاریم و حتی اگر لازم است برای این کار مقروض شویم.
* اگر کسی آثار مثبت و منفی در دستگاه حضرت امام حسین علیه السلام را مانند آثار یاری شعائر ایشان و آثار یاری نکردن شعائر ایشان را گردآوری کنند موسوعه بزرگی به دست خواهد آمد.
حال که قضیه امام حسین علیه السلام تا این اندازه حساس و پر اهمیت است، ما باید مراقب باشیم تا در این دستگاه کوتاهی ای از ما سر نزند. همگان در همه جای دنیا مخصوصا با جوانان سعی کنند تا سبب اعتقاد دیگران به امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام شوند.
* یکی از فقهای دوره مرحوم آخوند خراسانی کتابی علمی دارد که بسیار وزین است.
بنده آن را در قم خریداری کردم و بعضی از مطالبش را در نوشته هایم ذکر کردم اما همیشه برایم سؤال بود که چرا کتابی به این مهمی مهجور مانده است، چنانکه حتی یکی از مراجع تقلید قم نام کتاب را نشنیده بود. پس از مدتی به مطلبی در آن کتاب برخوردم مبنی بر اینکه آن عالم یکی از شعائر مقدس امام حسین علیه السلام را مکروه دانسته بود و مطلبی زننده را به آن شعیره مقدس نسبت داده بود. دانستم که دلیل مهجوریت او و کتابش همین مطلب است و تمام مطالبی که در کتابهایم از او نقل کرده بودم را حذف کردم.
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page35.aspx
مردِ قهوه چی.pdf
298.3K
مرد قهوه چی
حکایتی برگرفته از کتاب منتشر نشده ی «#کشکول_مجتبی».
به اهتمام مرحوم سیدمجتبی خردمند - بخش نکته ها و حکایت ها
http://sm-kheradmand.com/Articles/Archive/lang/Fa.aspx
#برگزاری_سخنرانی_ها_سمینارها_جلسات_و_کارگاه_ها
#روانشناختی
آشنایی با وسواس و درمان آن (دوره ی دوم)
آغاز جلسات در خرداد بود و پایانش در تیر ماه 1402.
دو تفاوت اصلی این نوبت با نوبت قبل کارگاه وسواس، این بود که اولاً این مجموعه ی 7 جلسه ای در فضای مجازی تشکیل شد؛ ثانیا فرصتی صرف کردم تا پاورپوینتی هم برای کارگاه بسازم تا در یادگیری مخاطبان موثرتر باشد.
البته واقعا بحث وسواس دقیق و پردامنه است و از آن جا که خود را مقید کرده ام برای کارگاه های جدید و حتی مشاوره های فردی ام -تا جای ممکن- مطالعه و آموخته ای افزون از قبل داشته باشم وقت قبال توجهی برای این سری از کارگاه وسواس صرف شد.
ان شاء الله مفید بوده و موجب کم شدن آلام دوستان امیرالمؤمنین علی علیه السلام شود.
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Archive/lang/Fa.aspx
#برگزاری_سخنرانی_ها_سمینارها_جلسات_و_کارگاه_ها
#اعتقادی
غربت امام حسین علیه السلام و غربت امام عصر علیه السلام
برگزار شده در 31 تیر 1402.
روضه ی هیأت «آل یس و طه» که در منزل حاج آقای رحیمی تشکیل شد.
گفتند سال هاست که روضه ی بی بی رقیه سلام الله علیها دارند که امسال با یک شب تاخیر تشکیل شده است.
الحمدلله بحث مفید و دقیقی مطرح شد؛ حاضران هم خوب شنیدند.
ان شاء الله مورد رضای امام عصر علیه السلام باشد.
از غربت امام حسین علیه السلام آغاز کردیم و به سه راه از شیوه های یاری امام عصر علیه السلام در عصر غیبت و کمک به رفع غربت حضرت رسیدیم.
الْحْمْدُ لِلّهِ الِّذي هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِيَ لْوْ لا أَنْ هَدانا الله
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Archive/lang/Fa.aspx
#برگزاری_سخنرانی_ها_سمینارها_جلسات_و_کارگاه_ها
#اعتقادی
فضائلی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام
عیدسعید غدیر 1444 -1402/4/13
دعوت کردند تا برای دو گروه دختران دبستان راه شایستگان (تهران) و در جشن غدیرشان صحبت کنم.
ظاهرش کار ساده ایست ولی پیدا کردن فضیلت مناسب و چینش مطلب، همچنین گنجاندن یک بحث اعتقادی ظریف در میان سخن کار دقیقی است.
به هر حال دو برنامه با بیان دو فضیلت و توضیخاتی در ضمن آن برگزار شد که الحمدلله مورد استقبال بچه ها هم قرار گرفت.
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Archive/lang/Fa.aspx
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#تربیتی
مجموعه جلسات «پاسخگوئی به سوالات دینی نوجوانان»
مجموعه جلساتی در سال تحصیلی 88-1387 که توسط جناب آقای دکترمحمد دولتی ارائه شده است.
بیش از 20 ساعت شنیدن و تنظیم مباحث زمان گرفت و البته مجموعه ی مفیدی بود.
این تلاش را در همان سال ارائه ی مباحث به انجام رساندم.
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/page1/lang/Fa.aspx
#با_هم_بشنویم (32) - در پیام رسان ایتا
#اعتقادی_و_اخلاقی
عنوان بحث: #امام_حسین_علیه_السلام_استثنای_عالم_وجود
مجموعه مباحثی در ارتباط با حضرت سیدالشهدا علیه السلام و نکاتی مربوط به جایگاه و آداب زیارت
جلسه ی بیست و ششم، بخش اول تا جلسه ی سی ام.
این مجموعه مباحث شامل 120 جلسه می باشد.
حتما شنیدن فایل های صوتی به صورت کامل، سخت تر از شنیدن یا دیدن کلیپ های کوتاه است. اما ان شاء الله مطالب بیشتری را برای شنونده ی صبور آن به یادگار می گذارد؛ به لطف امام عصر علیه السلام.
سپاسدار خواهم بود در آستانه ی ماه محرم این فایل های صوتی را برای اقوام و دوستان ارسال فرمائید.
به قربان حضرت ارباب که چقدر نام و یادش شیرین است!
👇🏻🏴👇🏻🏴👇🏻
#تربیتی
#نوجوانان
#اعتیاد
خبری متشر شده در ابتدای مرداد 1402:
مصرف الکل شایعترین اعتیاد در دانشآموزان
🔹معاون پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر:
🔹در حوزه دانشآموزی ۲.۱ درصد جمعیت دانشآموزان دچار شیوع مواد مخدر بودند که اعتیاد در بین دانشآموزان هنرستانی بیشتر بود و ۰.۱۵ درصد دانشآموزان هنرستان شیشه، ۰.۳۶ درصد حشیش، ۰.۹۶ درصد ماریجوانا و ۵.۴ درصد مصرف الکل داشتند.
🔹مدل اعتیاد در دهه اخیر تغییر و سن اعتیاد کاهش پیدا کرده و به ۱۰ سال رسیده است.
https://t.me/S_M_Kheradmand
#برگزاری_سخنرانی_ها_سمینارها_جلسات_و_کارگاه_ها
#اعتقادی_تربیتی
آسمانی تیره و گاهی چند ستاره!
مجلس توجه و توسل
تشکیل شده در روز پنج شنبه 1394/9/19
بخشی از متن تکثیر شده که تقدیم حاضران شد:
بخشی از محتوای ارائه شده در این جلسه که به صورت مسیری را که پیامبر رحمت صلي الله عليه و آله و سلم در مقابل ما قرار دادند چه مسیری بود و مسیری که نشانه ی بازگشت و دوری از راه ایشان است کدام مسیر است؟
1. ارزش کار و فعالیتِ با نیت خیر در مقابل بی حالی و کسالت و کَلّ بر دیگران بودن
2. ارزش آبرو و عزت در جامعه در مقابل تلاش بر بی آبروئی در اجتماع، با توهم تقرب به درگاه الهی
3. ارزش علم و دانش های مفید در مقابل کوچک شمردن دانش و بها دادن به جهل
https://t.me/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1394
پنج شنبه 1394/9/19 – 28 صفر (2) 1437
• شام 28 صفر بود و ایام شهادت حضرت خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله و سلم و امام حسن مجتبی علیه السلام؛ مجلس توجه و توسلی در منزل آقای مرتضوی تشکیل شده که توفیق داشتم گوینده ی آن محفل باشم. عنوان سختم را چنین قرار دادم: «آسمانی تیره و گاهی چند ستاره!»
• متنی تهیه کردم تا در مجلس ارائه شود که اکنون در این جا می آورم:
• حکایت یک دشتِ آرام! ...
• وَ مَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَ مَن یَنقَلِبْ عَلَی عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ. (آل عمران،۱۴۴) محمد صلي الله عليه و آله و سلم، فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب و گذشته برمی گردید؟ و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی زند؛ و خداوند بزودی شاکران را پاداش خواهد داد.
• برخلاف آن چه در اکثر تدوین های آموزشی حاصل می شود و تمرکز بر فنون صورت می گیرد، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در مسیر تغییر فکر و نهایتاً زندگی انسان ها حاصل شود، تغییر در ساختارها و فرایندهای اندیشیدن است (بک،1390، ص14).
• مسیری را که پیامبر رحمت صلي الله عليه و آله و سلم در مقابل ما قرار دادند چه مسیری بود و مسیری که نشانه ی بازگشت و دوری از راه ایشان است کدام مسیر است؟
1. ارزش کار و فعالیتِ با نیت خیر در مقابل بی حالی و کسالت و کَلّ بر دیگران بودن
2. ارزش آبرو و عزت در جامعه در مقابل تلاش بر بی آبروئی در اجتماع، با توهم تقرب به درگاه الهی
3. ارزش علم و دانش های مفید در مقابل کوچک شمردن دانش و بها دادن به جهل
امام امیرالمؤمنین علیه السلام: الجَهلُ أدْوَأُ الدّاءِ. نادانى، بدترين درد است.
4. ارزش حیا و عفاف در مقابل کم حیایی و کم عفتی به نامِ به روز بودن و با زمان پیش رفتن
رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمایند: «إنَّ اللهَ یُحِبُّ الحَییَّ المُتَعَفِّفَ» (طوسی،1414ه.ق،امالی،ص39). خداوند با حیای كوشا در عفت را دوست میدارد.
نكتهی جالب توجه در روایت فوق این است كه حضرت از لفظ «مُتَعَفِّف» استفاده فرمودهاند. این لفظ به كسی اطلاق میشود كه خود را «وادار به رعایت عفاف» میكند (ابن منظور،1405ه.ق،ج9،ص253). به این ترتیب، در مییابیم كه تلاش برای عفیف شدن به خودی خود نیكوست و رضا و محبت الهی را در پی دارد.
5. برتری دانستن آن چه مربوط به آخرت است در مقابل صرف عمر برای دنیای فانی
6. امام امیرالمؤمنین علیه السلام:«لَيسَ عنِ الآخرةِ عِوَضٌ، ولَيستِ الدُّنيا للنَّفْسِ بِثَمَن.»آخرت، هيچ جايگزينى ندارد، و دنيا بهاى جان [آدمى] نيست.
7. دلسوزی و نصیحت به برادر و خواهر ایمانی در مقابل موسی به دین خود، عیسی به دین خود!
امام صادق عليه السلام: هر كه در برادر خود امر ناخوشايندى بيند و بتواند او را از آن باز دارد و چنين نكند، به او خيانت كرده است (مجلسی،بحارالأنوار،ج2،ص65).
8. زندگی ثقلینی در مقابل زندگی با تمسک به یک ستون دین
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي، ... كِتابُ اللّه ِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلَى الأرضِ، وعِتْرَتي أهلُ بَيْتي، ألَا وإنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى يَرِدا علَيَّ الحَوضَ .(متقی هندی،از علمای بزرگ اهل سنت،در مجلدات متعددی از کتابش، با نام کنزل العمال )
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : من در ميان شما دو شىء گرانبها گذاشته ام كه تا وقتى به آن ها چنگ آويزيد هرگز پس از من گمراه نمى شويد، كتاب خدا كه ريسمانى است از آسمان به زمين كشيده و عترت و خاندان من. بدانيد كه اين دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا كنار حوض [كوثر] نزد من آيند.
9. مراقبت و تقوای در خلوت در مقابل تقیُّدِ صرف به ظواهر
امام زين العابدين عليه السلام :نشانه هاى مؤمن پنج تاست: پارسايى در خلوت، صدقه دادن در تنگدستى، شكيبايى در برابر مصيبت، بردبارى هنگام خشم، و راست گويى با وجود بيم و ترس.(مجلسی،ج67،ص293)
10. تلاش برای هدایت گمراهان در مقابل انفعال در برابر انحرافات
عنه صلى الله عليه و آله: يا عَليُّ، لأن يَهدي اللّه ُ عَلى يَديَكَ رَجُلاً خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَليهِ الشَّمسُ. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: اى على، اگر خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند از آن چه خورشيد بر آن تابيده براى تو بهتر است .
11. مراقبت در همنشینی ها و دوستی ها در مقابل بی مبالاتی در سلوک
الإمامُ امیرالمؤمنین عليٌّ عليه السلام: مُجالَسَةُ أهلِ الهَوى مَنْساةٌ للإيمانِ ، ومَحْضَرَةٌ للشَّيطانِ .همنشينى با هوسرانان باعث از ياد رفتن ايمان و حاضر شدن شيطان است. (رضی،نهج البلاغه،خطبه86)
• برخی منابع :
ابن منظور.( 1405ه.ق).لسان العرب. بیروت: داراحیاء التّراث العربی
بک،جودیت اس.(1390).شناخت درمانی مبانی و فراتر از آن. ترجمه ی لادن فتی و فرهاد فرید حسینی. تهران: دانژه.
طوسی، ابوجعفر محمدبن حسن.(1414ه .ق) .الأمالی. انتشارات دارالثّقافه
مجلسی، محمد باقر.(1360). بحارالانوارالجامعه لدرراخبارالائمه الطاهره. تهران: المکتبة الإسلامیة
• بحث ارزشمند و محققانه ای بود ولی چون پیش بینی می کردم که نمی توانم همه ی آن چه در نظر دارم طرح کنم، متن را آماده کردم تا استفاده و تأمل در ادامه ی مطالب ممکن باشد.
https://t.me/S_M_Kheradmand
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_جستجوی_حقیقت
روزه ی روز عاشورا در فرهنگ پیروان سقیفه
https://t.me/S_M_Kheradmand