#روز_نگاشت - 1403
* جمعه – 13 مهر ماه 1403 – 30 ربیع الاول 1446 – 4 اکتبر 2024
• امروز صبح جلسه ی سی و دوم از مجموعه جلساتِ «#در_محضر_مکیال_المکارم» را داشتیم؛ خلاصه ای از این جلسه به قلم یکی از خانم های علاقه مند به مطالب مهدوی چنین است:
• برای انجام هر کاری در حیطه ی اختیار باید حجت شرعی و حجت عقلی داشته باشیم؛ در غیر این صورت فعل ما سه حالت دارد:
• 1.حرام 2.مکروه 3.عبث
• حجت شرعی: کاری که انجام می دهیم به امر خداوند متعال است.
• حجت عقلی: خداوند با اعطای نور عقل حسن و قبح این مطلب را بر من روشن ساخته است.
• سرمایه ما شامل: سرمایه نور عقل و سرمایه هدایت ولی الله است.
• مدیریت نفس امر آسانی نیست و تا آخر عمر باید مراقبت داشت؛ اصل مراقبه گناه نکردن است.
• قنوت در نماز اهمیت بالایی دارد. کسی که از روی بی اعتقادی قنوت را سبک شمارد گویا نماز نخوانده است. پیروان سقیفه در نماز قنوت ندارند. شیعیان در همه نماز ها قنوت دارند حتی نماز یک رکعتی (وتر).
• چه زمان هایی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه دعا کنیم؟ روز پنجشنبه، شب جمعه، روز جمعه.
• نامه ی اعمال بندگان روز پنجشنبه به پیامبر صلی الله علیه و اله عرضه می شود.
• بررسی دو سوال:
• آیا عده ای از کشتار ها، جنایت ها و ظلم هایی که در دنیا اتفاق می افتد نشانه ای برای ظهور و نزدیکی به ظهور است؟
• آیا شیعیان باید از گسترش ظلم خوشحال باشند؟ بگوییم این ظلم به ظهور منتهی می شود؟
• در طول تاریخ کشتار ها بی شمار بوده ولی ظهور اتفاق نیفتاده است.
• ... إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا بِرَحْمَتِكَ يااَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.
• دعا کردن در امر ظهور بسیار موثر است. خاتم الانبیا و امامان حتی بی بی دو عالم کنار خانه کعبه دعا می کنند تا اذن ظهور داده می شود.
• اللّهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ بِروحِ عَليِّ بْنِ اَبيطالِبِ أنْ تُعَجِّلَ فَرَجَ وَلِیِّکَ صاحبُ الزَّمان.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
May 11
#روز_نگاشت - 1400
* سه شنبه – 8 تیر 1400 – 18 ذی القعده 1442 – 29 ژوئن 2021
• الحمدلله در ذیل عنایات ولی الله الاعظم ارواحنا فداه، امروز ساعت 9 صبح، صد و دهمین جلسه از مجموعه جلسات «#زندگی_با_امام_عصر_علیه_السلام»، برگزار شد.
• خلاصه ای از این جلسه به قلم یکی از بزرگواران که فایل صوتی آن را شنیدند چنین است:
• سوال: دفع بلا از دوستداران اهل بیت علیهم السلام چگونه است؟
• ۱- طبق روایات متعددی که از ائمه ی اطهار علیهم السلام نقل شده به وسیله ی حضرت حجت سلام الله علیها بلا از شیعیان و اهل زمین و دوستدارانشان دور می شود. طبق روایتی که در کتاب «خرائج» آمده حضرت حجت علیه السلام فرمودند: من خاتم اوصیا هستم و تنها به وسیله ی من بلا از خانواده و شیعیانم دفع می شود.
• ۲- در کتاب «غایۀ المرام» به نقل از احد بن حنبل در مسند از علی علیه السلام نقل شده که: ستارگان برای اهل آسمان امان هستند، که اگر ستارگان از بین بروند آن ها هم از بین می روند و خاندان من برای اهل زمین امان هستند؛ پس اگر اهل بیت من نباشند اهل زمین هم از بین می روند.
• ۳- طبق آیه ی ۳۳ سوره ی انفال اگر وجود مقدس امام علیه السلام در بین مردم نباشد مردم به گرفتاری هایی که ا ز آنان صادر می شود مجازات و عذاب می شوند؛ بنابر این به وجود امام عصر علیه السلام بلا از اهل زمین و خاندان امام بر داشته می شود.
• ۴- به برکت استغفارِ حجت خدا برای اهل زمین و دوستدارانشان عذاب از آن ها برطرف می شود.
• 5 - امام هر زمانی پناهگاه و قلعه و دژ محکمی است برای کسانی که به آن بزرگوار پناه می برند. خداوند متعال حجت خدا را می شناساند و معرفی می کند و بعد سوال می کند که چرا به حصن حصین من وارد نشدید.
• 6- ازآیات و روایات چنین بر می آید که به تعبیری آغوش حجت زمان سلام الله علیه برای پناه دادن به پناهحویان گشوده است؛ حر هم که باشی وقتی به امام پناه ببری قبولت می کنند.
• محبت خداوند متعال به اذن خداوند از طریق شفاعت به وسیله ی حجت خدا بروز و ظهور پیدا می کند.
• در بخش دوم کلاس، بخشی از روایتی که امام حسین علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل کرده اند بیان شد که: هر کس که پندارد پیامبر را دوست دارد اما وصی اورا دوست ندارد دروغ گفته و هر کس گمان برد که پیامبر را می شناسد اما وصی پیامیر را نمی شناسد کفر ورزیده است؛ سپس فرمودند: آکاه باشید که اهل بیت من امان هستند برای شما پس آن ها را دوست بدارید به دوستی من و به آنان متمسک شوید که هیچ گاه گمراه نخواهید شد. گفته شد اهل بیت کیانند ای پیامبرخدا؟ فرمودند: علی و دو سبط (نواده) من و نه تن از فرزندان حسین علیهم السلام، امامان ابرار و امینان مظلوم؛ آگاه باشید اینان اهل بیت و عترت من هستند و از گوشت و خون من.
• تمسک چیست؟ تمسک دست آویختن به چیزی استوار و محکم می باشد.
• از امام محمد باقر علیه السلام سوال شد: برای چیست که به پیامبر و امام احتیاج است؟ امام فرمودند: برای باقی ماندن جهان به صلاح خودش در صورتی که در بین اهل زمین باشند خدای متعال عذاب را از آنان بر می دارد.
• در روایتی دیگر از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده، در حالی که در میان گروهی از یارانشان بودند فرمودند: همانا ماندن من در میان شما برایتان خیر است و دور شدن من از میان شما هم خیر است. سوال شد چگونه دور شدن شما از میان ما خیر است؟ حضرت فرمودند: زیرا اعمال شما هر دوشنبه و پنجشنبه بر من عرضه می شود؛ پس هرگاه کار نیک بر من عرضه شود خدا را ستایش می گویم و اگر کار بدی بر من عرضه شود برای شما طلب مغفرت می کنم.
• اهمیت و جایگاه استغفار در نبود پیامیر صلی الله علیه و آله: استغفار جای خالی پیامبر را که در زمان حیاتشان، امان اهل زمین بودند، به هنگام گرفتاری و غضب خدای متعال، پر می کند و موجب عنایت خداوند می شود.
• خداوند متعال معرفت را اعطا می کند و بعد نسبت به واکنش و پاسخ به آن معرفت ما را مشمول رحمت خود قرار می دهد و یا مشمول رحمت قرار نمی گیریم.
• معرفت صنع خداست و این که امام زمان علیه السلام امان اهل زمین هستند یک نوع معرفت نسبت امام زمان سلام الله علیه است.
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1400
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#امام_عصر_علیه_السلام_معنای_زندگی
91) شنبه – 29 خرداد 1400 – 8 ذی القعده 1442 – 19 ژوئن 2021
• به جهت کسالت مادر و برنامه ی دکترشان عصر امروز شنبه 29 خرداد بچه ها را گذاشتم منزل عمه شان و شب هم خودم رفتم و همان جاماندگار شدیم.
• هنگام خواب گفتم کتابی در موضوع مهدویت دهید تا بخوانم!
• خواهرم که به تازگی به آموخته ی از بنده، (ریا نشود!) کتاب هایشان را دسته بندی و موضوع بندی کرده بودند با شادابی به قسمت «مهدویت» کتابخانه شان رفتند و کتاب هایی را آوردند؛ با چند بار رفت و آمد این کتاب را انتخاب کردم و شروع به خواندن کردم؛ « به زیر پای طلوع».
• تصاویری زیبا و دلنشین، همراه با نوشته هایی متنوع و مفید؛ کتابی متفاوت از کتاب های دیگر؛ با هنر مندی خانم لؤلؤئی و قلم سرکار خانم طباطبایی.
• مطالعه ی این کتاب و تهیه ی آن به جهت هدیه در ایام سرور اهل بیت علهم السلام را پیشنهاد می دهم.
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1401
* شنبه - 7 خرداد 1401 – 16 شوال 1443 – 28 می 2022
• امروز جلسه ی ۱۷ از مجموعه جلسات «#تجلی_توحید_امامیه_در_سلوک_ثقلینی» را داشتیم؛ خلاصه ای از آن چه در این جلسه طرح شده، به قلم یکی از بزرگواران چنین است:
• ابتدا به شیوه ی پاسخگویی به سؤالات اعتقادی پرداخته شد.
• در مقابل سوالات افراد، نه به دنبال محکوم کردن ایشان و نه محکوم نشدن خود هستیم؛ بلکه به فراخور حال و شرایط سؤال پرسندگان، با بیان آیات، روایات و دلایل عقلی، برای رسیدن به حقیقت با آن ها گام به گام پیش می رویم. برای نمونه، یکی ازحضار، در نقش پرسشگر سؤالی را در مورد استفاده از علم فلسفه، مطرح کردند که ایراداتی به آن وارد بود؛ از ایشان پرسیده شد که آیا ایراد من به سؤالتان غیرمنطقی است؟ اگر بله، که توضیح دهید. و اگر خیر، که معلوم شد، خود سؤال ایراد دارد و به پاسخش نپرداختیم.
• گاهی سؤال پرسنده، پس ازروشن شدن مطلب، عنوان می کند که منظور من این نبود؛ نباید در این چاه افتاد. باید بگوییم پس شما می خواهید سوال دیگری بپرسید؟ بپرسید؛ ولی نگویید منظورم این نیست.
• از مجاز بودن استفاده ازعلم فلسفه دراثبات وجود حق متعال برای غیر مسلمانان سؤال شد. از ایشان پرسیده شد که آیا می خواهید از روش انبیا و اولیا استفاده کنید؟ یا علوم مختلف بشری؟ و به انتخاب پرسشگر، روش انبیا و اولیا برای متذکر شدن ایشان انتخاب شد؛ که در سیره ی انبیا و اولیا، به خدا، که معروف فطری است، تذکر داده می شود.
• سؤال بعد، در موضوع شهود و تجربه برخی افراد مطرح شد. در پاسخ، این بار نیز ابتدا سؤال با دقت بررسی شد و برخی نکات و ایرادات بر آن وارد شد: 1) برخی تعابیر به کار رفته در سؤال، نیاز به تعریف داشت و این که آیا معادلی در روایات دارد؟ 2) عرضه ی تجربه به قرآن و روایات هم کار هر کسی نیست و به صرف عمر و انرژی زیاد نیاز دارد و این در حالی است که دریای معارف اهل بیت علیهم السلام وجود دارد که اگر بخواهیم فقیهانه و محققانه به آن بپردازیم، تمامی ندارد. 3) آیا می توان تجربه ی فرد را اثبات کرد؟ 4) آیا اهل بیت ما را به این امر ترغیب می کنند؟
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
#روز_نگاشت - 1381
* دوشنبه – 27 خرداد 1381 – 5 ربیع الثانی 1423 – 17 ژوئن 2002
• بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. الان که در سر یکی از آخرین کلاسهای دوره ی آموزشی سربازی در پادگان نشستهام هنوز مردّد هستم که آیا مرخصی شهری بگیرم و برای تماس تلفنی بروم یا نه! گرچه امکان مرخصی شهری وجود دارد اما به نظرم رسیده این چند روز را هم تماس تلفنی نگیرم و هرجوری هست این باقی مانده را تمام کنم!! همه ی کارهایم تمام شده، پیادهروی چند ساعته ی شبانه، رزم نیمه شب، میدان های تیر، همه به انتها رسیده و تنها اردو مانده که آن هم انشاالله به سلامت جسم و جان و روح به سر خواهد رسید!
انشاءالله حداکثر تا روز چهارشنبه، پنجشنبه ی هفته اول تیرماه خلاصمان خواهند کرد. با تمام خستگیهای روحی و جسمی، همچنان به نظرم میرسد حضورم در این دوره ی آموزشی موجب استفادههایی برایم بوده که امیدوارم بتوانم از آن در طول زندگی بهره ی لازم را ببرم. درخواست کردم پدرم زحمت کشیده دوم یا سوم تیر ماه جهت گرفتن دفترچه حضور در کارشناسی ارشد به زیر پل سیدخندان مراجعه نموده، اما قبل از خرید بپرسند که اولاً تهیه و پست این دفترچه تا چه زمان وقت دارد؟ و اگر مهلت آن تا زمانی است که خودم برمیگردم، تهیّه نفرمایند. البته این مراجعه جهت اطمینان است و الا خودم حدس میزنم این دفترچه مثل همان دفترچه قبلی باشد که خریدهام و گمان میکنم مهلت آن حداقل ۱۵ روز باشد. تصمیم دارم برای ترخیص نهایی با اتوبوس نروم، بلکه ابتدا به شهر آمده و بلیط هواپیما تهیه کنم. مقداری قطاب یا پشمک هم بخرم و بعد بروم که قاعدتاً تماس هم خواهم گرفت. دوشنبه ۸۱٫۳٫۲۷ . ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه صبح. یا علی مدد.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1390
#امام_عصر_علیه_السلام_معنای_زندگی
* دوشنبه – اول فروردین1390 – 15 ربیع الثانی 1432 – 21 مارس(3) 2011
• امروز متن خوبی را که به دستم رسید مورد تأمل قرار دادم! برنامههای سازندگی (خودسازی و اصلاح) چهل روزه که یک دوستدار امام زمان سلام الله علیه تهیه و توزیع نموده است؛ نکته های مفید و ارزشمندی دارد که به گمانم خوب است به دست دوستان و عزیزانم هم برسد؛ پس در این جا ثبتش می کنم:
• ۱- دعای عهد. ۲- زیارت آل یاسین. ۳- زیارت سلام الله الکامل. ۴- دعای اللهم ارزُقنا توفیقَ الطاعه. ۵- توجه به دیگر ادعیه و زیارات. ۶- تقید به خواندن حداقل یکی از نمازهای یومیّه در اول وقت (فضیلت). ۷- نقید به خواندن نماز شب ولو به سه رکعت آخر و یا قضای آن در روز بعد. ۸- تقید به خواندن یکی از دعاهای خاص در قنوت نمازهای یومیه یا یکی از آن ها. ۹- قرائت مقدار مشخصی از قرآن در هر روز ۱۰- قرائت مقداری از یک کتاب پیرامون حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف. ۱۱- انجام یک کار خیر (عام المنفعه، دستگیری از درماندگان و ...) به نیابت از حضرت ولی عصر علیه السلام یا هر کار مستحبّی دیگر به نیابت از ایشان. ۱۲- صدقه دادن. ۱۳- ترک چهل روزه ی یک عادت بد اخلاقی (فردی و اجتماعی). ۱۴- انجام ۴۰ روزه ی یک عمل اخلاقی مثبت و سازنده (فردی و اجتماعی). ۱۵- هر روز ۱۰ دقیقه برای حضرت قلم زدن و نوشتن (حتیالمقدور پیوسته بهم در تکمیل و تألیف یک کتاب یا مقاله). ۱۶- قرائت یک روایت مربوط به حضرت حجت علیه السلام و سعی در حفظ آن. ۱۷. هر روز یک نفر را به حضرت متذکّر نمودن (تبلیغ فردی)، ( روزی ۵ دقیقه حرف زدن برای دیگران پیرامون حضرت). ۱۸- روزی صد صلوات برای سلامتی حضرت فرستادن. ۱۹- روزی دو رکعت نماز برای سلامتی و فرج حضرت خواندن. ۲۰- تقید به ۵۱ رکعت نماز خواندن در شبانه روز. ۲۱- تقید به سلام صبح و شب خطاب به امام زمان سلام الله علیه. ۲۲- تقید به درد دل کردن با حضرت، هر روز ۵ دقیقه.
http://sm-kheradmand.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادگار_نبوت
#فاطمیه_نزدیک_است ...
#گفتار_هایی_کوتاه_از_دیگران
▪️12 روز تا شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها (روایت 95روز) - 15 آذر 1403
پيامبراکرم صلي الله عليه و آله در نقل حديث قدسي از طرف خداي متعال خطاب به حضرت زهرا سلام الله عليها مي فرمايند: فَالْوَيْلُ کُلُّهُ لِمَنْ ظَلَمَکِ وَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ لِمَنْ نَصَرَک ...
چرا بر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها اصرار می کنید؟
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
#روز_نگاشت - 1376
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#کتاب_های_کودکان
* دوشنبه – 8 دی 1376 – 28 شعبان 1418 –29 دسامبر 1997
• امروز مطالعه ی کتابِ «ماهی رنگین کمان» را به پایان رساندم. نویسنده و تصویرگر آ مارکوس فیستر، مترجم: سید مهدی شجاعی، ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چاپ اول: 1373، در 40.000 نسخه، و چاپ دوم: 1376 در 20.000 نسخه، مناسب برای گروه های سنی «الف» و «ب» و «ج»، در 28 صفحه.
• داستانِ یک ماهی با پولکهای استثنایی که غرور دارد؛ کسی با او کاری ندارد و او از ناراحتی به اختاپوس شکایت میبرد و او ماهی را به بخشش ترغیب میکند. بخششِ پولک ها زمینه ی شادی همه می شود و ...
• داستان زیبا و نقاشیهای زیباتر! گر چه داستان دارای کلمات بعضا سخت است اما با شرح کوتاه والدین، برای بچههای گروه «الف» هم مناسب خواهد بود.
🟢 معرفی و تحلیل بیش از 800 جلد کتاب کودک در آدرس زیر و به قلم سیدمحمد خردمند قابل بررسی است:
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section5/section5/Archive/lang/Fa.aspx
#روز_نگاشت - 1376
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#کتاب_های_کودکان
* پنجشنبه – 17 مهر 1376 – 6 جمادی الثانی 1418 –9 اکتبر 1997
• امروز مطالعه ی کتابِ « باغ کاغذی» نوشته ی آقای چینی فروشان، با تصویرگری حمیدرضا وصاف، نشر بافرزندان را که نوبت چاپ اول آن 1375 است، به پایان رساندم. کتاب به تعداد 10.000 جلد و با قیمت 2000 ریال و در 12 صفحه منتشر شده است.
• موضوع آن مدت زمانی است که یک دختر به نام خورشید می خواهد نقاشی بکشد و نقاشی اش را بر دیوار اتاق می زند. الگوی نقاشی او طبیعتِ زیبا است.
• تولید کننده ی کتاب، می توانست مقدار خطوطی را که در هر صفحه نوشته کاهش داده و با افزودن نقاشی های هر صفحه آن را به کتاب کودک شبیه تر سازد.
• نکته ی ابتکاری آن از نظر تصویرگری است که خورشید (دختر داستان) عکس هایی از یک دختر واقعی است که در حالات مختلف در صفحات رنگی جلوه می نماید!
• کتاب برای گروه سنی «الف» بسیار مناسب و شیرین است.
🟡 معرفی و تحلیل بیش از 800 جلد کتاب کودک در آدرس زیر و به قلم سیدمحمد خردمند قابل بررسی است:
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section5/section5/Archive/lang/Fa.aspx
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یادگار_نبوت
#فاطمیه_نزدیک_است ...
▪️11 روز تا شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها (روایت 95روز) - 15 آذر 1403
پيامبراکرم صلي الله عليه و آله در نقل حديث قدسي از طرف خداي متعال خطاب به حضرت زهرا سلام الله عليها مي فرمايند: فَالْوَيْلُ کُلُّهُ لِمَنْ ظَلَمَکِ وَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ لِمَنْ نَصَرَک ...
نمونه ای از تلاش برای تربیت فرزندان فاطمی!
الگوی خوبی برای استفاده برای مدارس و بچه های فامیل.
https://www.aparat.com/sm.kheradmand
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
#تربیتی
امکان حضور برای داوطلبان شرکت در این برنامه - غیر از مادران دانش آموزان همان مدرسه - نیست ولی به گمانم - به لطف خدای متعال - مباحث خوبی طرح شود.
فایل های صوتی و تصویری برخی جلسات تربیتی قبل در این صفحه از سایت، قابل شنیدن است:
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Archive/lang/Fa.aspx
#بخوان_و_بخوان_و_بخوان
#دیگر_مطالب
کتاب توهم جانشینی
نقد اصلی ترین دلیل فرقه یمانیت
نویسنده: دکتر عبدالعلی موحدی
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه 112
انتشارات: حقایق اسلامی
پایان مطالعه: 4 آذر 1403
حدیثی موسوم به حدیث وصیت، اصلیترین دستآویزی است که احمد بصری و پیروانش با استناد به آن، خود را در ادّعای یمانیّت برحق میدانند، تا آن جا که حجّیّت معجزات الهی را نیز موکول به استناد به آن کردهاند. در بحبوحه نقد یمانیت، کتاب «توهّم جانشینی» با بررسی استناد به این حدیث، که دقت بیشتری را می طلبد و چه بسا تاکنون به تفصیل به آن پرداخته نشده، بطلان این ادّعا را آشکار ساخته و آن را در اختیار محققان قرار داده است.
این کتاب، هدیه ی دوست عزیزم آقای حامد حاج عبدالعلی بود که مطالعه نمودم.
با ثبت این کتاب، تا 5 آذر 1403، تعداد 115962 صفحه ی مطالعه شده از کتاب ها و نوشته های مختلف در سایت شخصی سیدمحمد خردمند، ثبت و معرفی شده است.
http://sm-kheradmand.com
بل#روز_نگاشت - 1395
* پنج شنبه – 7 مرداد 1395 – 23 شوال 1437 – 28 جولای 2016
• امروز عصر جلسه ی بیست و پنجم از مجموعه ی «#مباحثی_پیرامون_معرفت_امام_زمان_علیه_السلام» را داشتیم که خلاصه ی آن به قلم یکی از شنوندگان فایل های صوتی این مجموعه جلسات چنین است:
• در بخش اول کلاس، ادامه ی بحث تفاوت علم و عقل بیان شد.
• عقل نوعی علم است که مبیّن حُسن و قبح هاست و به تعبیر اهل منطق، ارتباطشان عموم و خصوص مطلق است.
• عقل چیزی است که اگر اعطا شود تکلیف می آورد و امکان مواخذه و پاداش و عقاب رخ می دهد، ولی علم این امکان را ندارد. در حیطه علم دانشی هست ولی لزوماً به حُسن و قبحی را تعیین نمی کند.
• از کتاب «المصباح المنیر»: عقل غریزه ای است که انسان به وسیله ی آن برای فهم خطاب و سخن، آماده می شود و چنین کسی عاقل است. ایراد این تعبیر از عقل: اگر هر چیزی را که برابر عقل است در برابر فهم قرار دهیم، متهم می شویم به بی توجهی به عقل و بار حسن و قبح، از آن برداشته می شود و این منشاء اشتباه می شود.
• در نظام فلسفی عقل به عقل نظری و عملی تقسیم می شود.
• عقل نظری در کتاب (ماجرای فکر فلسفی در اسلام مرحوم گیلانی ): اشیاء را بدانگونه که هست ادارک می کند نه بدانگونه که باید انجام پذیرند یا نپذیرند. این جا هم عقل و فهم در مقابل هم هستند، در حالی که فهمیدن و درک کردن در حیطه علم است نه عقل.
• اشکال در تفاوت عقل عملی است که قوه ی مدرکه است یا عاقله؟
• اولیات: وقتی به افراد ارائه می دهیم کاملا برایشان اشکار است. مثل فهمِ«اجتماع نقیضین ممنوع است» یا «بزرگتر بودن کل از جزء» که از بدیهیات عقلی است نه نشانه ی عقل و فهم.
• درک هر انسان عاقلی را نمی توان معادل عقل او قرار داد.
• مطلق علم برابر فهم و درک است و حیطه ای از علم را به طور خاص، عقل می نامیم.
• در بخش دوم، شواهد روایی در تعریف عقل بیان شد:
• عقل، عقال و مانعی از جهل است و نفس مانند خبیث ترین مرکب ها است؛ اگر بسته نشود سرگردان می ماند.
• اگر عقل را محجوب نکنی بر تو آشکار می شود که این راه حق است یا باطل!
• از حضرت خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله: «اَلْعَقْلُ نُورٌ فِي اَلْقَلْبِ يُفَرَّقُ بِهِ بَيْنَ اَلْحَقِّ وَ اَلْبَاطِلِ»؛ عقل نوری است که به واسطه ی آن حُسن حَسَن و قُبح قَبیح آشکار می شود. این قبح و حسن ها اعتباری و سلیقگی نیست بلکه حقیقی است.
• عقل با بلوغ آشکار می شود.
• در حیطه ی یافته های عقلی وجه اشتراک و افتراق فریضه و سنت چیست؟
• تنها وقتی که کشفی عقلانی در کار باشد استدلال عقلی معنا دار می شود. وقتی کشفی در کار نباشد گواه عقلی نداریم.
• احکام عقلی (معقولات) شامل واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات است.
• امیرالمومنین علی علیه السلام: وجود انگیزه های شهوت و غضب، عقل را زائل می گرداند.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand