وَقِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ - آقای بحرالعلوم میردامادی - 1375.mp3
3.18M
#معنای_زندگی_امام_عصر_علیه_السلام
#گفتارهایی_کوتاه_از_دیگران
اهمیت تلاش برای کسب #معرفت امام عصر علیه السلام
همه بشنویم و برای آن ها که دوستشان داریم ارسال کنیم.
https://t.me/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1380
#معلمان_دینی_دبستان
#مسؤولان_نماز_مدارس
* پنجشنبه – 8 آذر 1380 – 13 رمضان المبارک 1422 – 29 نوامبر 2001
• ابتدای زنگ دینی کلاس پنجم، کتابی را که در عربستان با ترجمه ی فارسی به بچههای ایرانی داده بودند و محتوای آن بر علیه ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام بود به بچهها نشان دادم. از جنایات وهابیان و قتل عامهایشان گفتنم تا ذرهای از خباثت دشمنان اهل بیت علیهم السلام بر بچهها روشن شود و بعد گفتم که اینها تلاش میکنند تا دنیا و آخرت ما را بگیرند و بدانید که هیچ چیز را در مقابل ولایت اهل بیت علیهم السلام ندهید.
• در اینجا با توجه به مطالعات گذشته ام و شرایط هر یک از دو کلاس، اهمیت ولایت اهل بیت را مطرح نمودم که اگر معلمی بخواهد بحث کند نمیشود از روی آن چه من گفتهام بگوید. بلکه باید با توجه به شرایط کلاس و برخوردهای گذشتهای که دیده و مطالعات خود بحث را باز کند. مثلاً به خالد بودن دشمنان اهل بیت در جهنم اشاره و این که دوستان اهل بیت سرانجام به بهشت خواهند رفت پرداخت. اشارهای کردم که جهنم هم برای خود سختیهای زیادی دارد گرچه از عذاب جهنم نگفتم اما همین قدر که گفتم برایشان اهمیت بحث جا افتاد به لطف الهی.
• خلاصه ضمن تذکّر به بحث ولایت و اهمیت اعتقادات شیعه، توجه به عبادت و نماز و اطاعت خدا را هم اشاره نمودم. سپس جوابهای امتحانِ گرفته شده در اول هفته را توضیح دادم و بعد پلی کپیها را پخش نمودم.
• برگههای امتحان توسط ولی امضا شده و آورده شود.
* شنبه – 10 آذر 1380 – 15 رمضان المبارک 1422 – 1 دسامبر 2001
• در زنگی های دینی دو کلاس پنجم دبستان، پس از تلاوت بخشی از دعای توسل که مربوط به امام حسن مجتبی علیه السلام است، ابتدا کسانی که مجلات امام مهربانشان را آورده بودند به همراه برگه ای دیگر مربوط به برنامه های قبل، به دوست دیگرشان دادم تا تصحیح کند و بیاورد. سپس به آیاتی که در قرآن درباره ی اهل بیت علیهم السلام - فرداً یا جمعاً – آمده، اشاره کردم و برخی از آن ها را خواندم. برخی از بچهها هم با توجه به درسهای قبلی و برنامههای تابستان برخی آیات را از حفظ بودند که به عنوان شاهد بیان کردند. سپس اشاره ای به آیه ی تطهیر و ترجمه آن نمودم و این که ما جلوه ی این آیه را در داستان به خوبی میبینیم و آن داستان حدیث کساء است. سپس کلیاتی از این داستان گفتم و بعد قسمت آخر حدیث شریف را که در شرافت و آثار ذکر و خواندن این حدیث است بیان نمودم و سپس با خواندن بخشهایی از حدیث شریف کساء از روی مفاتیح و ترجمه ی آن، سخن پیرامون آن داستان را به اتمام رساندم. بچهها به لطف و عنایت حضرت صدیقه سلام الله علیها به خوبی میشنیدند. با توجه به اشاراتی که در جلسه ی قبل به بخشی از این حدیث کرده بودم، (خطابِ پروردگار به ملائکه در عظمت مقام آل الله) این ارتباط برای بچهها شیرین قرار گرفت. پس از تلاوت گزیدهای از حدیث شریف کساء، سکوت کردیم تا هر کسی هر دعایی میخواهد بکند سپس آیه ی تطهیر را با خط زیبایی پای تخته نوشتم و بچهها در دفتر خود نوشتند. تصویری زیبایی هم از این روایت در اختیارشان قرار گرفت که خیلی در درک مطلب مفید بود.
• در زنگ نماز سوم دبستان، اذان توسط یکی از بچهها و دعای فرج مطابق قرار میان اذان و اقامه خوانده شد. توضیحی راجع به برخی برنامههای جاری کلاس دینی و نماز مثل جمع آوری و بررسی مجلات مربوط به نمیه ی شعبان دادم و تقدیر از برخی عزیزانی که از ابتدای سال حضور بسیار خوبی در نمازخانه داشتهاند و کسانی که پس از مدتی خود را تغییر دادهاند. به حفظ اذان توسط همه به طور جدی توجه توجه دادم.
• اقامه ی نماز اول توسط یکی از بچهها و دعای «یا علی یا عظیم» و پخش دعا توسط خود بچهها انجام شد. دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور» هم توسط خودم خوانده شد. اقامه ی نماز عصر توسط یکی از معلمان میهمان و به امامت ایشان انجام شد.
https://t.me/S_M_Kheradmand
گفتاوردمفاتیحالجنان_دکترعبدالحسینطالعی_1402ش.mp3
6.22M
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#دیگر_مطالب
گفتاورد مفاتیح الجنان
فایل صوتی مصاحبه ی آقای دکتر طالعی با مجله ی خیمه
انجام شده در مهر1402
این فایل را در هفته ی دوم دی ماه 1402 شنیدم.
مختصر و شیرین و حاوی نکات جالبی است.
رحمت خدا بر مرحوم شیخ عباس و همه ی مدافعان و مراقبان حریم اعتقادات شیعه.
https://t.me/S_M_Kheradmand
#بخوان_و_بخوان_بخوان
#اخلاقیات
عواقب گناهان و راه نجات در روایات
سرشناسه: آسوده، محمدحسین ، ١٣۴٠
عنوان و نام پدیدآور: عواقب گناهان و راه نجات در روایات/تالیف محمدحسین آسوده؛ویرایش حسین اسلامی.
مشخصات نشر: قم : دلیل ما ، ١٣٨٨ .
مشخصات ظاهری: ۵٩٩ ص
یادداشت کتابنامه، واژه نامه و نمایه: کتابنامه: ص. [597] - 599؛ همچنین به صورت زیرنویس
موضوع: بخشش گناه (اسلام) - جنبههای قرآنی
موضوع: بخشش گناه (اسلام) - احادیث
موضوع: گناه (اسلام) - احادیث
موضوع: گناه (اسلام) - جنبههای قرآنی
شناسه افزوده: ویراستار اسلامی حسین
https://t.me/S_M_Kheradmand
#اطلاع_رسانی
الحمدلله و به لطف امام عصر علیه السلام برگزاری کلاس ««مباحثی پیرامون وجدان» در حال انجام است. مجموعه جلساتی با محوریت کتابی با عنوان #وجدان، از انتشارات نباء.
این کلاس می کوشد تا این بحث مهم را از دیدگاه برخی عالمان و اندیشه ورزان معاصر تبیین نموده و نظرات تحلیلی و انتقادیِ ذیل این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
به گمان ارائه دهنده ی بحث، کلاس علمیِ دقیق و -از جهت آشنایی با مطالب جدید - دوره ی بانشاطی خواهد بود انشاء الله.
با وجود تصمیم اولیه بر حضوری بودن کلاس، با پیگیری برخی بزرگواران هم اکنون این کلاس نیز به صورت مجازی تشکیل می شود؛ ساعت 10 الی 11/30 صبح روزهای دوشنبه در فضای اسکایپ.
(دوشنبه 18 دی ماه، هفتمین جلسه ی این مجموعه خواهد بود)
علاقه مندان به حضور ، مشخصات خود را در پیام رسان اسکایپ به شناسه ی «Kheradmand S.M» ارسال نمایند.
نام و نام خانوادگی:
سن:
تحصیلات:
شهر محل سکونت:
https://t.me/S_M_Kheradmand
#بخوان_و_بخوان_بخوان
#امیر_عالم_امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام
لماذا لم يُصرَّح باسم الإمام علي (عليه السلام) في القرآن الكريم؟
يستعرض الكتاب واحداً وثلاثين جواباً عن الشبهة التي طرحها بعض المخالفين، وهي: أن الإمام علي (عليه السلام) لو كان هو الأفضل والمفضّل لدى رسول الله (صلى الله عليه وآله) والأجدر بالخلافة من بعده، فلماذا لم يصرح باسمه في القرآن الكريم؟!
https://t.me/S_M_Kheradmand
اصحاب پیامبر در نگاه پیروان سقیفه - 1.mp3
13.52M
#با_هم_بشنویم (46) - در پیام رسان ایتا
#اعتقادی_و_اخلاقی
عنوان بحث: اصحاب پیامبر در دیدگاه پیروان سقیفه
تک جلسه ای از مراسم شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها - 1445 ه.ق.
برقرار شده در منزل دوست عزیز آقای حاج محمدرضا منوچهرپور
این فایل به توصیه و تشویق برادر عزیزم آقای مهندس مجتبی صادقی تنظیم و در معرض شنیدن عموم افراد قرار گرفت.
http://sm-kheradmand.com/Seminars/Archive/lang/Fa.aspx
#روانشناختی
ما در روش تحقیق و آمار خیلی با این بحث دست به گریبان بودیم! شاید برخی از دانشجویان مخاطب این کانال هم با این مفاهیم مأنوس باشند؛ به هر حال در تحقیقات علمی تسلط بر این مباحث لازم است.
• مقیاس های اندازه گیری متغیر:
• 1. مقیاس اسمی: در این مقیاس اسمی اعداد، سمبل ها، نشانه ها و اسم هایی برای طبقه بندی اشیاء، اشخاص و یا خصوصیات مورد مطالعه استفاده می شود. مانند دو ارزشی، یعنی در نظر گرفتن عدد ۱ برای اختصاصی به جنسیت الف و یا عدد ۲ برای ب؛ یا عددی (کد) و یا چند ارزشی برای گروه خونی یا مذهب یا رشته تحصیلی، محل تولد و یا به دیگر صفات که به هریک اعدادی تعلق گیرد. ترتیب و تأخر هر طبقه به لحاظ این که فقط نام یا «اسم» است، صورت می گیرد. مثال دیگر مانند رنگ سیاه، سفید و سرخ، حرفه مانند خیاط و یا نجار و یا صنعت مانند نفت، ماشین آلات، بیمه و غیره. این مقیاس، فاقد قدرت تفسیر کمی متغیرها است و فقط وظیفه اش رده بندی صفات است در نتیجه ضعیف ترین مقیاس در بین انواع اندازه گیری است. در این مقیاس می توان، تفاوتها را بیان نمود. مثلاً فعالیت درسی دانش آموز می تواند به ۱.خیلی فعال ۲. فعال و ۳. غیرفعال تقسیم شود، ولی میزان یا اندازه درجه تفاوت ها را نمی توان بیان نمود.
• در مثال فوق، اگر چه هر دانش آموز از نظر فعالیت در داخل یک گروه قرار گرفته، این شماره ها و نمرات بیان گر درجات نیست و در نتیجه، هیج گونه نظم و درجه ای را مشخص نمی کند، پس برای رفع این مشکل، به مقیاس دیگری نیاز است.
• استفاده از آماره های درصد و نما، در این مقیاس رایج است.
• 2. مقیاس ترتیبی یا رتبه ای: این مقیاس، علاوه بر داشتن خصوصیات اسمی، از ویژگی های ترتیبی نیز برخوردار است؛ یعنی پژوهشگر می تواند مشاهدات خود را بر حسب برخی صفات مورد نظر مقایسه کند و رده ها و رتبه هایی را به وجود آورد و سپس تفاوت رتبه ها را از بزرگترین به کوچکترین، درجه بندی نماید.
• در مقیاس ترتیبی، تعیین ترتیب و طبقه بندی مهم است.
• در این مقیاس اگر چه امکان رتبه بندی وجود دارد، اما مشکل آن است که نمی تواند فاصله رتبه ها را به دست دهد؛ به عبارتی، نمرات و شماره ها رتبه های مقیاس ترتیبی، فقط مبیّن ترتیب است و فاقد معنای کمی و عددی است، یعنی نمی توان نتیجه گرفت که رتبهی ۴ دو برابر رتبهی ۲ است، زیرا در این مقیاس، هیچ مبنایی وجود ندارد تا ارزش ها به آن نسبت داده شود؛ در نتیجه، برای انتخاب مبدا نیاز به مقیاس دیگری است که فاصله ای نامیده می شود.
• مثال دیگر مقیاس رتبه ای، متغیر تحصیلات است که با سطوح و کد ۱. بی سواد ۲. خواندن و نوشتن ۳. ابتدائی ۴. راهنمایی ۵. متوسطه و یا متغیر میزان ناتوانی در طیف ۱. جزئی ۲. کم ۳. متوسط ۴. زیاد ۵. شدید، می تواند تقسیم بندی شود.
• یا مانند اولویت ها: اولین، دومین و ... یا طبقه اجتماعی مانند طبقات بالا، متوسط و پایین، یا میزان درآمد خانواده (در سه گروه: بیش از پانصد هزار، کمتر از سیصد هزار و یا بین دویست تا سیصد هزار) یا آب وهوا مانند سرد، خنک و معتدل.
• استفاده از دامنه، روش آماری بی کندال و ضریب همبستگی اسپیرمن در این مقیاس کاربرد دارد.
• 3. مقیاس فاصله ای: این مقیاس، ضمن داشتن خصایص رتبه ای، فاصله بین طبقات را با عدد بیان می کند؛ لذا برای بیان فواصلِ برابر که قابل جمع و تفریق است مورد استفاده قرار می گیرد.
• این مقیاس، علاوه بر دارا بودن ویژگی های دو مقیاس قبلی، یعنی رده بندی تفاوت ها (مقیاس اسمی) و رتبه بندی تفاوت ها (در مقیاس رتبه ای) توان آن را دارد که تفاوت ها را فاصله بندی نماید؛ یعنی می تواند در تعیین فواصل بین ارزش ها و مقادیر یک صفت، کمک کند، چرا که انتخاب یا مبدا (صفر) اختیاری است. در نتیجه، در این جا صفر از نوع قراردادی است و می توان بزرگتر را با کوچکتر مقایسه نمود، اما انجام عملیات جمع و تفریق، جنبه ی کمی مطلق ندارد و صرفاً در مورد فواصل مساوی بین مقادیر به کار می رود که علت آن هم همان غیرحقیقی بودن مبدا (صفر) است؛ از این رو، مشخص نیست که فاصله ی این صفر اختیاری تا صفر حقیقی چقدر است؟ مانند مقیاس فاصله ای دمای هوا، میزان شنوائی (بر حسب دسی بل). به طور مثال، چون صفر در این مقیاس اختیاری (غیر حقیقی) است، نمی توان ادعا نمود که ۱۰۰ درجه سانتیگراد دو برابر ۵۰ درجه سانتیگراد است، اما می توان به طوری مقایس ها را عنوان نمود که فاصله بین ۳۸ و ۳۹ درجه برابر با ۹۸ تا ۹۹ درجه سانتیگراد باشد. هم چنین فواصل درجه حرارت، سال های تحصیل و یا وزن، مصادیقی از این نوع مقیاسی است؛ در این مقیاس، تمام آماره های توصیفی و استنباطی قابل استفاده است.
• 4. مقیاس نسبی یا نسیتی: این مقیاس دارای بالاترین سطح اندازه گیری و کمی ترین مقیاس است. این مقیاس، ضمن برخورداری از همه ی ویژگی های سه مقیاس قبل، دارای ویژگی خاص خود یعنی داشتن مبدا مطلق و یا صفر حقیقی است؛ در نتیجه، در این مقیاس، تمام عملیات جبری اعم از جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را می توان به عمل آورد. مانند پوند و گرم که نقطه ی صفر واقعی دارند. نرخ تولد، نرخ مرگ، میزان کلسترول، نرخ طلاق، سن، وزن، قد، افراد، جمعیت شهر، تعداد سال های تحصیل و ... نمونه هایی از موارد کاربردی این مقیاس است.
https://t.me/S_M_Kheradmand
C16oChXohPA.mp3
1.27M
#امام_رئوف
#گفتارهایی_کوتاه_از_دیگران
در خواستی ارزشمند از وجود مقدس امام رضا علیه السلام
https://t.me/S_M_Kheradmand