فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روز_نگاشت - 1402
#در_مسیر_کسب_معرفت
* چهارشنبه – 15 آذر 1402 – 22 جمادی الاول 1445 – 6 دسامبر 2023
• امروز صبح جهت استفاده از سخنرانی حاج آقای افتخارزاده در حسینیه ی المهدی علیه السلام، خیابان گل نبی، حاضر شدم. ادامه ی شرح حدیث کساء بود و توضیح کلمه ی «اللّه». نکتههایی از این جلسه یادداشت کردم:
• ۱- واجبات اگر بدون هیچ مستحبی انجام شود، انجام وظیفه است و قرب نمیآورد ولی چوب عدم انجام واجب را به او نمیزنند ولی نافله است که موجب قُرب می شود.
• ۲- نافله یعنی زیادی. نَفل: زیادی. همه ی مستحبات در شرع نافله نامیده میشود.
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1400
#در_مسیر_کسب_معرفت
* جمعه – 15 بهمن 1400– 2 رجب المرجب 1443 – 4 فوریه 2022
• شب توفیق حضور در مجلس ذکر و یاد اهل بیت علیهم السلام را داشتم؛ سخنران محترم جناب آقای فائق در ارتباط با امام دهم شیعیان وجود نازنین حضرت هادی علیه السلام صحبت کردند؛ نکاتی از این جلسه ثبت نمودم:
• عمر حضرت ۴۰ سال و یک روز است؛ میلادشان ۲ رجب و شهادتشان ۳ رجب است.
• دو ویژگی خاص امام هادی علیه السلام که درباره ی امام عسکری و امام زمان علیهما السلام هم جاری است معجزاتی است که توسط این سه حجت الهی روانشناختی داده است. ابوهاشم جعفری میگوید: نشد من نوبتی خدمت حضرت برسم که کرامتی از ایشان آشکار نشود، چه خبری از غیب و چه عنایتی خاص.
• خصوصیت دیگر نقل کرامات بسیار از آن حضرت است که شاید هیچ معصومی نباشد که برای دوست و دشمن به این اندازه کرامت آشکار فرموده باشند.
• متوکل ۹۰ هزار سرباز داشت؛ این عدد در آن زمان خیلی زیاد بود؛ امروزه این تعداد ۹ لشکر میشود. در یک نوبتی اینها را جمع کرد و به حضرت گفت: لشکریان من اینهایند و اگر قصد کودتا داشته باشید اینها گوش به فرمان من هستند. حضرت فرمودند: من در این فکرها نیستم ولی اگر بخواهم کاری کنم من هم لشکری دارم؛ در این حال حضرت اشارهای کردند و از آسمان تا زمین فرشتگانی همه مسلح و غضبناک و با حالت آماده باش آشکار شدند؛ حضرت به متوکل ملعون فرمودند: اگر من بخواهم کاری کنم از اینها کمک میگیرم. متوکل حالش بد شد. خلاصه حضرت این گونه قدرتشان را به دشمن مینمایاندند.
• حضرت وقتی پدرشان به شهادت رسیدند کمتر از ۹ سال داشتند. جُنیدی را گمارده بودند برای ادب امام هادی علیه السلام (!!) و حضرت چنان کردند که بعدها او شد از وکلای حضرت حجت علیه السلام در عصر غیبت.
• متوکل لعنه الله علیه چنان زندگی را بر بنی هاشم سخت گرفته بود که زنان پوشش مناسب برای نماز نداشتند و باید از هم قرض می گرفتند. حدود ۴ سال تا ۵ سال هم حاکم بود و خیلی بر شیعیان سخت میگرفت.
https://eitaa.com/s_m_kheradmand
#روز_نگاشت - 1400
#یادگار_نبوت
* سه شنبه – 6 مهر 1400 – 21 صفر 1443 – 28 سپتامبر 2021
• امروز جلسه ی صدو بیست از مجموعه جلسات «#زندگی_با_امام_عصر_علیه_السلام» و با موضوعی ویژه به مناسبت روزهای پایانی ماه صفر تشکیل شد. معمولاً از موضوع و مباحث کتاب جلسه خارج نمی شوم ولی گاهی مواردی را استثنا می کنم؛ خصوصاً آن چه مربوط به حضرت صدیقه ی شهیده سلام الله علیها و برائت از دشمنان آن حضرت است و آن چه در ارتباط با استثنای عالم وجود، حضرت سیدالشهداء علیه السلام است.
• خلاصه ای از مطالب این جلسه به قلم یکی از دانشجویان کلاس چنین است:
• خروج از عزای اهل بیت علیهم السلام با حلول ماه ربیع الاول، از سه جنبه قابل بررسی است: ۱- جنبه ی اعتقادی. ۲- جنبه ی سلیقه ای. ۳- جنبه ی سیاسی.
• در رابطه با جنبه اعتقادی ۴ نکته شرح داده شد: ۱- معمولاً متدینین و متشرعین، حتی بیوت صاحبان رساله نسبت به شهادت همه ی حضرات معصومین علیهم السلام، برنامه های دهگی یا هفتگی و یا حداقل ۳ روزه دارند؛ اما گویی این اتفاق، در پایان ماه صفر از همه ی ذهن ها پاک می شود! انگار نه انگار که ۳ معصوم حق و برترین شخص عالم خلقت وجود نازنین خاتم الانبیا به شهادت رسیده اند! ۲- ما حداقل از شهادت پیغمبر صلی الله علیه و آله با فاصله های چند روزه، هجوم های مختلفی به بیت حضرت زهرا سلام الله علیها داریم. 4- در روایات، دومی ملعون و پیروانش پس از شهادت پیغمبر در همان هفته و همان فاصله ی چندروزه، با به شهادت رساندن حضرت محسن علیه السلام، یک سوم از سادات بنی الزهرا سلام الله علیها را کشتند! ۴- در این روز های ابتدایی ماه ربیع الاول جنینی مظلومانه کشته شده است که درباره او آیه قرآن داریم: «بای ذنب قتلت» که یکی از مصادیق این آیه بر اساس روایات حضرت محسن بن علی سلام الله علیهما است.
• اما در جنبه ی سلیقه ای مصداقش مثلا همسری یا پدر و مادری هستند که با پایان ماه صفر، از ما می خواهند که لباس مشکی را کنار بگذاریم.
• در جنبه ی سیاسی اشاره شد به نامه عده ای از متدینین به یک یا دو نفر از مراجع تقلید مبنی بر اقامه عزا برای حضرت محسن بن علی علیه السلام و عدم صدور مجوز اقامه ی عزا توسط ایشان که مستمسکی برای سخنان نا آگاهانه ای با این مضمون شد که: عده ای رفتند کتاب نوشتند راجع به کسی (حضرت محسن بن علی علیه السلام) که هنوز متولد نشده (با یک لبخند تمسخر آمیز) و جمله ی بدتر از آن، این جمله که: برای مادرش کتاب به این قطر نوشته اید؟!
• هر کدام از این سه جنبه توضیح داده شد.
فایل صوتی این جلسه در صفحه ی زیر موجود است:
http://sm-kheradmand.com/Classes-WorkShop/Eteghadi/page31.aspx
#روز_نگاشت - 1403
* سه شنبه – 8 آبان 1403 – 25 ربیع الثانی 1446 – 29 اکتبر 2024
• صبح قبل از آغاز جلسه ی دویست و چهل و یکم از مجموعه جلساتِ «#زندگی_با_امام_عصر_علیه_السلام»، یک قرار مشاورهای در یکی از مدارس داشتم. قبل از حضور اولیای دانش آموز مورد نظر، گفتگویی با مدیر مدرسه داشتم که برخی مشخصات خانواده و نتایج آخرین گفتگو را بیان کردند. ملاقات با این خانواده انجام شد و معلم محترم کلاس خیلی از جلسهی مشاوره راضی بود؛ الحمدلله.
• به سرعت خودم را برای جلسه رساندم. چند دقیقه به ۹ رسیدم پای لپتاپ برای آغاز کلاس، خلاصه ی مطالب این جلسهی «زندگی با امام عصر علیه السلام» به قلم یکی از بزرگواران شرکت کننده در کلاس چنین است:
• کتاب شریف مکیال المکارم، جلد 1، بخش چهارم، حرف قاف، شماره نهم، قتل دجال:
• در پی پرسشی از وجود نازنین امیرالمومنین علیه السلام، درباره ی زمان خروج دجال، حضرت نشانه هایی از جامعه ی در آستانه ی خروج او بیان می فرمایند.
• پس باید کوشید به عنوان نقطه ضعف هایی در آخر الزمان، که عموم جامعه بدان مبتلا می شوند، این علامت ها را شناخت و خود و متربیان خود را برای مواجهه با این موج های شکننده، تربیت نمود.
• 1. نماز را می میرانند: نماز فقط با ترک شدن، میرانده نمی شود بلکه با سهل انگاری در خواندن نماز نیز میرانده می شود. اقامه نمودن نماز با قرائت آن متفاوت است؛ هر چقدر این دستور خداوند متعال را به بهترین شکل ممکنی که از بنده بر می آید، محقق کنیم به اقامه ی نماز نزدیک شده ایم. در این خصوص، مصادیق و پیشنهاداتی مطرح شد.
• 2. امانت را خیانت کنند: اگر در تربیت صحیح فرزند و رشد مناسب او کوتاهی کنیم، این درجاتی از خیانت نسبت به امانتی است که خدای متعال به من داده است.
• 3. دروغ را جایز بشمارند: «دروغ مصلحتی» یکی از مواردی است که درمیان متدینین و متشرعین کم آگاه رخنه کرده است. هیچ دروغی مصلحت و جایز نیست مگر آن که بتوان جواز آن را در درگاه خدای متعال اثبات عقلی و شرعی نمود.
• بعد از کلاس مشغول ادیت یکی از جلسات قبل شدم تا آماده ی بارگذاری در سایت شود. نماز خواندم و رفتم دنبال آقا سیدمجتبی. بعد هم مادر را بردم بازار روز برای خرید.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#روانشناسی_سلامت
#اعتیاد
#معرفی_کتاب
معرفی کتاب های روانشناختی و تربیتی برای عموم، بسیار دشوار است؛ البته نه به سختی معرفی یک مشاور یا روانشناس که نمی دانیم چه تحلیل می کند و چه راهکاری می دهد.
دشواری این امر زمانی سخت تر می شود که کتاب ها ترجمه باشد و معرفی کننده مطمئن باشد تفاوت های فرهنگی در تحلیل ها و راهکارها مشهود خواهد بود.
از سوی دیگر اما جامعه ی ما، نیازمند افزودن بر دانش و مهارت است؛ نیازمند شناخت بیشتر از ابزارها؛ نیازمند تربیت نیروهای متخصص و دلسوز؛ نیازمند دانستن و خواندن بیشتر و البته مطالعه های آگاهانه و نقادانه.
از این رو به گمانم رسید گاهی با معرفی برخی کتاب ها - علاوه بر آن ها که به طور کامل خوانده و تحلیل متناسب آن در سایت و کانال هایم قرار داده ام - پُلی باشم میان دانش دوستان و منابع دانش و تجربه ی بشری؛ بدان امید که به ظهور منجی و امید عالم، تلاش های بشر محتاج در زیر سایه ی علوم وحیانی بهترین مسیرها را برای دردمندان تبیین سازد.
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#روز_نگاشت - 1391
#حضور_و_استفاده_از_سخنرانی_ها_کلاس_ها_سمینارها_و_کارگاه_ها
#روانشناسی_سلامت
#اعتیاد
* شنبه - 26 فروردین 1391 – 22 جمادی الاول 1433 – 14 آپریل 2012
• عصر در کارگاه «پیشگیری از اعتیاد در میان دانش آموزان» که توسط دکتر حامد اختیاری ارائه می شد شرکت کردم. برخی یادداشت هایم که از این جلسه ی حدوداً دو ساعتی نوشتم چنین است:
• چه کسانی در سوء مصرف مواد مستعدتر هستند؟ کسانی که مشکل درتنظیم هیجانات دارند.
• اعتیاد اتفاقی است که اگر کسی مبتلا شد، تقریبا هیچ وقت تا آخر عمر به نقطه ی صفر برنمی گردد!
• اعتیاد دو بعد دارد: الف) وابستگی؛ ب) تخریب؛ سیگار وابستگی اش زیاد است ولی زیاد تخریبی نیست ولی اکستازی تخریبش بالاست و معمولاً وابستگی ایجاد نمی کند.
• آمارهای رسمی می گوید 3 % مردم ایران مواد افیونی مصرف می کنند ولی آمارهای غیر رسمی می گوید 8 % مردم ایران مصرف کننده ی مواد افیونی هستند.
• اگر خانم ها و بچه ها را کنار بگذاریم، در ایران از هر 10 جوان یکی درگیر اعتیاد است که واقعا خانواده را فلج می کند! و عجیب آن که اکثر اولین مصرف مواد حدود سن 17، 18 سالگی است! و این در حالی است که قبلا اولین تجربه سیگار بود ولی امروز اولین تجربه الکل است که از حدود 16 سالگی آغاز می شود!
• زمانی که ولع پایه بالا می رود، ولع القائی هم افزوده می شود و نتیجه ی این دو افزایش، افزایش استرس است.
• مواد ولعی ایجاد می کند که 10 تا 100 برابر ولع جنسی است! و متاسفانه خانواده ها ولع را وقتی می فهمند که عمدتا 3 سال است که از آغاز راه گذشته است!
• اعتیاد، سرسره ی بی بازگشت است!
• یک زمان از هر 10 پسر معتاد، 1 زن معتاد داشتیم و امروز بیش از 3 زن در مقابل هر 10 معتاد مرد وجود دارد! البته اطلاعات در این زمینه خیلی کم است ولی می دانیم که بچه هاب ما به شکل زیادی مستعد ابتلا به اعتیادند.
• آشنایی با برخی مواد مخدر:
• 1) کراک:
• از حدود سال 84 ، کراک جای خود را در بازار ایران باز کرد. نوع دیگری از هروئین است که دیگر مثل هروئین قبل، قلیائی نیست. مثل تکه های کشک و سفت است و حتی گاهی شبیه آدامس که وقتی حرارت می بیند سریع بخار می شود و بخارش را می بلعند. امروز یک گرم آن حدود 5000 تومان است و با 5/1 گرم می تواند، دو سه روز فرد را اداره کند. وقتی مصرف می شود، سریع وارد مغز می شود و چربی های مغزی را آب می کند و در نتیجه آسیب های مغزی ایجاد می کند. کراک تقریبا هیچ بوئی ندارد.
• ب) شیشه:
• در زمان ورود به ایران به صورت بسته های 1 سوتی فروخته می شد؛ الآن یک گرمش حدود 5 ، 6 هزار تومان است. شیشه ماده ای است که مرگ سلولی را باعث می شود. گروه مت آمفتامین و شیشه این قابلیت را دارد که اگر صنعتی شود با تغییرات کوچکی می تواند اثرات مختلفی داشته باشد. مصرف کنندگان شیشه انرژی زیادی دریافت می کنند که می توانند چند روزی نخوابند. این ها مثلا چند ساعت رابطه ی جنسی شان طول می کشد.
• ضررهای یک نوبت استفاده از شیشه 100 سلول عصبی فرد را می میراند.
• آشنایی با مواد شبه افیونی:
• الف) ریتالین:
• امروزه خیلی شایع است؛ تقریبا کتابخانه ای نمی شناسیم که در آن ریتالین رد و بدل نشود!
• روش های مداخله در کنترل اعتیاد:
• 1) مهارت نه گفتن: خیلی از اطلاعات می گوید، این مهارت مهارت موثری است اما اکثر این مطالعات در امریکا انجام شده و عمدتا راجع به سیاه پوستان جامعه است. به عبارتی به نظر می رسد این مهارت آن قدرها هم که راجع به آن کار می شود در موضوع اعتیاد موثرنیست!
• 2) تأکید بر اراده ی فرد: مطالعات می گوید این روش هم آن قدر اهمیت را که به نظر می رسد، ندارد!
https://ble.ir/S_M_Kheradmand
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
#اعتقادی_و_اخلاقی
حضرت زهرا سلام الله علیها، رحمت واسعه ی الهی
با استفاده از آیه ی 50 از سوره ی 30 قرآن و با بهره مندی از روایات اهل بیت علیهم السلام مطالبی تقدیم عزاداران فاطمی شد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.
از حضرت صدیقه علیهاالسلام به عنوان تجلی ای از رحمت خدای متعال گفتیم؛ از لزوم روی آوردن به سوی آن عزیز درگاه خدا؛ از دست گشاده ی حق با رافت و رحمت و از تربیت اعتقادی فرزندان.
در شب آخر هم گریزی به نماز و تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها و برخی اسرار این ذکر شریف زدیم.
http://sm-kheradmand.com
#نکته_های_مهدوی (23) در پیام رسان ایتا
ویژگی های حضرت مهدی سلام الله علیه (بخش دوم)
سوال: مگر عرفا و صوفیه به حلول و اتحاد معتقد نیستند؟ پس دیگر نیازی به بحث «مهدویت نوعی» ندارد!
جواب: بالاخره می خواهند روایات پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله را که همه ی شیعه و سنی در بشارت به ظهور «مهدی» نقل کرده اند، تبیینی کنند! چه بگویند؟! لذاست به عنوان نمونه مولوی از این روایات چنین توضیحی دارد؛ او در مثنوی می گوید:
پس به هر دوری ولیّی قائم است تا قیامت آزمایش دائم است
پس امام حی قائم آن ولی است خواه از نسل عمر، خواه از علی است
هادیِ مهدی وی است ای راه جو هم نهان و هم نشسته پیش رو
یعنی آن مرشد و پیر طریقت همان مهدیِ هادی است؛ یعنی چه از نسل علی بن ابیطالب علیه السلام چه از نسل عمر بن خطاب باشد به سلسله ای معنوی پسر پیغمبر خواهد بود و به این ترتیب روایات مهدویت را توجیه می کند؛ پس یکی از اشتباهات بیّن مولوی در کتاب مثنوی اعتقاد او به «مهدویت نوعی» است.
نکته ی دیگر در ذیل بحث ویژگی های وجود مقدس امام عصر علیه السلام آن است که همه ی مسلمان ها در باره ی آن حضرت ویژگی های مشترک فراوانی را نقل می کنند، با این تفاوت که این ویژگی های مشترک را شیعه از پیروان مکتب خلفا فراوان تر و دقیق تر نقل کرده، والا عامّه هم به این ویژگی ها معتقدند. اولین ویژگی مشترک در میان همه ی مسلمان ها نام آن بزرگوار است: نام آن حضرت مشابه نام رسول خدا صلی الله علیه و آله «محمّد» است.
این نام را در روایات ما معمولا به کار نمی برند و حتی بیست روایت غیرمکرر داریم که ما را از به کار بردن این نام در ایام غیبت نهی کرده اند و گفته اند بکار نبرید و گاهی فرموده اند هر که بکار ببرد کافر است. به این روایات اصطلاحاً می گویند «النهی عن التسمیه»؛ یعنی نهی از نام بردن حضرت صاحب الزمان علیه السلام. یعنی نهی از بردن نام اصلی حضرت را که مشابه نام رسول خداست. لذاست در اکثر روایات به جای این که نام را بکار ببرند شباهت آن حضرت را با پیغمبر در این نام مطرح می کنند. حکمت این که چرا به ما گفته اند این نام را بکار نبرید نمی دانیم. بعضی می گویند به خاطر تقیه و حفظ جان آن حضرت است. ولی در تقیه و حفظ جان خیلی فرقی بین نام و لقب نمی شود! لذا به نظر نمی رسد که قضیه این باشد. باید حکمت دیگری داشته باشد که ما از آن بی خبریم. فرموده اند در ایام غیبت این نام را بکار نبرید. خیلی از احکام هست که ما حکمت آن را نمی دانیم. مثلا در ماه رمضان اگر آب روی سر ریخته شود روزه باطل نمی شود ولی اگر سر زیر آب فرو برده شود باطل می شود؛ علت چیست؟ نمی دانیم. حمد و سوره ی نماز ظهر و عصر باید آرام خوانده شود ولی در روز جمعه مستحب است که بلند خوانده شود؛ و مانند آن.
درباره ی روایات نهی از تسمیه بعضی از دانشمندان کتاب مستقل نوشته اند. فقهای شیعه تا قبل از شیخ بهاء فتوایشان بر حرمت بوده و تقریبا فتوایی غیر از حرمت در تسمیه امام زمان علیه السلام نداشته ایم. از بعد از ایشان به تدریج در این فتوای قطعی تردید کرده اند. امروزه بعضی فقها فتوای به حرمت می دهند، مثل آیت الله العظمی حاج آقا تقی قمی، که فرموده اند حرام است. حتی ایشان می فرمودند که: «من وقتی از حاج آقای حلبی پرسیدم که چه کنم تا به امام زمان علیه السلام نزدیک شوم و به من فرمودند که هفته ای دوبار، دوشنبه ها و پنج شنبه ها زیارت آل یاسین بخوان، من هفته ای دوبار که این زیارت شریف را می خوانم وقتی به قسمت اخیر زیارت که نام اصلی امام زمان علیه السلام در آن بکار رفته است می رسم، احتیاطاً آن نام را به یکی از القاب بدل می کنم». ایشان معتقد بودند به کار بردن کنیه ی حضرت که مشابه کنیه پیامبر صلی الله علیه و آله است هم نه در انفراد و نه در جمع نباید بکار رود. فتوای ایشان این گونه است. مرحوم آیت الله سیدمحمد روحانی هم می فرمودند: از نظر من تسمیه ی امام زمان علیه السلام در ایام غیبت حرام است.
در مقابل فقهای دیگری هم هستند که تسمیه را در ایام غیبت جائز می دانند و از این روایات استفاده حرمت نکرده اند؛ مثل مرحوم ایت الله العظمی خویی و آیت الله سیستانی. بنابراین در این زمینه افراد باید به فتوای مقلَّدشان مراجعه کنند ولی احتیاط شرعی در این جهت اقتضا می کند که انسان حتی اگر مقلد مراجعی باشد که قائل به حرمت نیستند اسم حضرت را به کار نبرد. به هر حال ما را که الزام نکرده اند که تسمیه کنیم و اتفاقاً مؤدبانه تر این است که به جای اسم، از القاب حضرت استفاده کنیم. مراجعه به کتاب شریف کافی، کتابُ الحجة، باب النهی عن التسمیة، در این جهت مناسب است. البته روایات این باب چند نمونه از آن بیست و چند روایتی است که در کتب روایی موجود است ولی همان چند روایت نقل شده از این جهت که در کتاب شریف کافی است، حائز اهمیت می باشد.
https://t.me/Kheradmand_S_M
#امام_عصر_علیه_السلام_معنای_زندگی
عنوان بحث: #در_محضر_مکیال_المکارم
خوانش کتاب درسنامه ی مکیال المکارم؛ این کتاب تلخیص و باز نویسی ای از کتاب گرانسنگ «مکیال المکارم فی فوائد الدعاء للقانم عجل الله تعالی فرجه» است.
الحمدلله و به لطف امام مهربانی ها عجل الله تعالی فرجه الشریف
جلسه ی 40 از مجموعه جلساتِ «#در_محضر_مکیال_المکارم» برگزار گردید و فایل تصویری آن در دسترس علاقه مندان به مباحث #مهدویت قرار گرفت:
آدرس بخش اول جلسه 40 :
https://www.aparat.com/v/lxv3jvn
آدرس بخش دوم جلسه 40 :
https://www.aparat.com/v/qst51o8
#خواندم
#کتاب_های_کودکان
پیلا پری می شود
از مجموعه ی خاله بازی (8)
سرشناسه: بومون، امیلی
عنوان و نام پدیدآور: پیلا پری میشود/نویسنده امیلی بومون؛تصویرگر کریستل مکدیان, مترجم راضیه خوئینی.
مشخصات نشر: تهران : قدیانی، کتابهای بنفشه ، ١٣٩۴ .
مشخصات ظاهری: [١۵] ص. : مصور (رنگی)
گروه سنی: الف، ب
موضوع: اسباب بازی
موضوع: بازیهای کودکان
موضوع: داستانهای تخیلی
در 1400/2/16 برای آقاسیدمجتبی خواندم؛ مضمونش برخی فیلم ها و ادبیاتش برخی رمان های تخیلی و جادوگریست! به نظرم مناسب نیامد!
آدرس صفحه ی کتاب های کودکان خوانده شده در سایت؛ حدود 840 کتاب:
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section5/section5/Archive/lang/Fa.aspx
تبریک و شادباش
به مناسبت میلاد حضرت مادر، بی بی دو عالم حضرت صدیقه ی طاهره سلام الله علیها
خدمت ولی عصر و زمان حضرت حجه ابن الحسن عجل الله فرجه و همه ی مخاطبان بزرگواران کانال
خصوصاً خانم ها و بویژه مادران گرامی
انشاء الله خدای متعال همه را بهره مند از عنایات خاص خودش و الطاف ویژه ی ولیش بگرداند.
نور دگری به بیت احمد آمد
محبوب رسول حیّ سرمد آمد
تا عطر وجودش همه عالم گیرد
زهرا، گل گلزار محمد آمد
#روز_نگاشت - 1394
* پنجشنبه – 29 بهمن 1394 – 9 جمادی الاول 1437 – 18 فوریه 2016
• به لطف خدای متعال و عنایات ولی زمان حضرت حجت سلام الله علیه، امروز چهاردهمین جلسه از مجموعه ی «#مباحثی_پیرامون_معرفت_امام_زمان_علیه_السلام» در منزل حاج آقا مهدی عابدی برگزار شد. خلاصه ای از مطالب طرح شده در این جلسه به قلم یکی از بزرگواران چنین است:
• به بررسی عمیق تر مفهوم علم پرداخته شد. علت این کار اینست که اگر بدانیم علم چیست و مراد از علمی که در روایات به آن بها داده اند چیست، نسبت به مقام و مرتبه والای امامان معصوم و امام زمان علیه السلام خضوعمان بیشتر شود و با نامُرادی ها از درگاهشان جدا نمی شویم و به مدعیان (اعم از معتقد و غیر معتقد) رو نمی بریم.
• امام زمان علیه السلام بر همه ی عالم ولایت تکوینی دارند؛ یعنی قدرت تصرف در همه ی شءون مخلوقات خداوند را دارا هستند.
• آیه ی پایانی سوره رعد حاوی مطلبی در مورد «علم الکتاب» است و طبق تفسیر علم الکتاب نزد امیرالمومنین علیه السلام است.
• در آیات ۳۹ و ۴۰ سوره نمل، کسی که تخت سلیمان نبی را نزد او حاضر کرد جزیی اندک از علم الکتاب را در اختیار داشت.
• ارکان علم: ۱- عالم: کسی که صاحب علم می شود ولی خودش در واقع فقیر محض است. ۲-معلوم: آن چه که کشف می شود.۳- خود موضوع علم.۴- نور علم که در حقیقت همان معرفۀ العلم است. امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: مَعرِفَةُ العِلمِ دِينٌ يُدانُ بِهِ، بِهِ يَكسِبُ الإنسانُ الطّاعَةَ في حَياتِهِ، و جَميلَ الاُحدُوثَةِ بَعدَ وَفاتِهِ. شناخت (تحصيل) دانش دينى است كه بايد بدان پاى بند بود و به وسيله ی دانش است كه انسان در زندگيش طاعت به دست مى آورد و بعد از مرگش نام نيكو به يادگار مى گذارد.
• این یکی از تعاریف کامل از علمی است که منظور آیات و روایات است.
https://t.me/Kheradmand_S_M