eitaa logo
قول سدید
212 دنبال‌کننده
212 عکس
80 ویدیو
23 فایل
🇮🇷اتقوا الله و قولوا قولا سدیدا🇮🇷 🔻 قول سدید در بله ble.ir/join/MDhmNWRkYz
مشاهده در ایتا
دانلود
💠روحانیت اصیل، همچنان پیشگام!  🔹بن مایه انقلاب مردم ایران، دینی و اسلامی بوده است و طلایه‌دار این حرکت بی نظیر در تاریخ، حوزه‌های علمیه و به طور خاص روحانیت اصیل بوده است. به تعبیر رهبری حوزه مادر این نظام و مولد و موجد آن است. با نگاهی گذرا به فرایند پیروزی انقلاب اسلامی، می‌توان به بداهت این ادعا حکم داد. 🔸انقلاب اسلامی تبلور ویژه روحانیت در عرصه های اجتماعی است وگرنه پیش از آن نیز «تردیدی نیست که حوزه‌های علمیه و علمای متعهد در طول تاریخ اسلام و تشیع مهم‌ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات و انحرافات و کجروی‌ها بوده‌اند». امام در منشور روحانیت با صلابت مدعی می‌شود: «من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهان‌خواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی نمانده بود.» 🔹مبتنی بر قاعده علت بقا همان علت حدوث است، تداوم انقلاب و نظام اسلامی جز با حضور فعال و هدفمند و عالمانه و خالصانه روحانیت اصیل و جلوداری حوزه‌های علمیه ممکن نخواهد بود. دلیل این امر واضح است، مبنای حرکت اعتراضی مردم در دهه 40 ریشه معرفتی و الهیاتی داشته و رهبری توده‌های مردم نیز با گفتمان دینی این جریان را هدایت کرده است. آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی و رهبران آن برگرفته از قرآن و دین اسلام بوده و پس از پیروزی و استقرار خواست مردم، حکومتی بر پایه فقاهت و متصل به کتاب و سنت شکل گرفته و قوانین کشور بر این اساس تدوین گردید.  🔸اعتماد مستضعفان و محرومان، به امام و روحانیون و پایبندی ریشه‌دار آنها به اسلام ظفرمندی انقلاب را رقم زد. پس از آن نیز در دفاع مقدس و همه عرصه‌های بحران، مردم با پشتوانه‌های دینی و با تکیه به روحانیت به میدان آمده‌اند. 🔹اینک در ادامه راه و گام دوم انقلاب اسلامی نیز روحانیت بایستی با همان درخشش و کوشش و با ادامه رویکرد معرفتی و دینی، حامی و مروج نظام و تکیه‌گاه محرومین و مردم باشد.  🔸روحانیت انقلابی یک اساسنامه روشن و عملیاتی درمقابل خود دارد و آن منشور روحانیت حضرت امام خمینی است که بر مبنای آن در ابتدا می‌بایست روحانی نماهای مقدس مآب متحجر را افشا کرد و پس از آن با اراده مستحکم از آرمانها و خواسته‌های مردم محافظت نمود. زمزمه‌های جدایی دین از سیاست، بیگانگی عقل و فلسفه از دین، از هم گسستگی معنویت از عدالت، تقدس‌زدایی از سیاست و عالم سیاسی، سر در آخور سرمایه‌داران نمودن، بی‌توجهی به نیازهای نظام اسلامی، اختلاف طلاب جوان و بزرگان حوزه، خروج از زی طلبگی و افتادن در وادی اشرافیت و .. همه و همه خطراتی است که امام نسبت به آنها هشدار داده است و همچنان آن نهیبهای امام باید در گوش روحانیون و طلاب طنین داشته باشد.  🔹به تعبیر امام «برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم.» بلکه حتی امام فراتر رفته و وظیفه سنگینی بر دوش روحانیون می‌گذارد که می‌تواند شاخصی برای نیل به تمدن اسلامی باشد: «حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس‌العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سال‌های آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم‌اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.» 🔸حوزه علمیه اگر  همچنان در این گام، کمبودها و خلاهایی دارد به سرعت باید آن را رفع و دفع کند و بدون بهانه خود را مجهز به ضروریات و مقتضیات راه پیشروی خود نماید.  🔹جدای از روحانیت که حتما باید وظایف خود در گام دوم را مرور کند و نقش بی‌بدیل خود را در مسیر تمدن‌سازی بیاید، گروههای سیاسی و جوانان و نهادهای انقلابی نیز باید متفطن این موضوع مهم باشند که تغذیه فکری و معرفتی خود را تنها از بیان و بنان علمای راستین و روحانیت اصیل دریافت کند. علمایی که از نظر علمی جامع و دقیق، از جنبه تقوا و معنویت، عمیق و در مواجهه با مردم رفیق و شفیق هستند. مجاورت علما و گروههای مختلف مردمی و انتقال درست معارف دینی و انقلابی به بدنه انقلابی جامعه، تنها راه حفظ سیرت و محتوای انقلاب اسلامی است. هفته نامه 🌐لينک مطلب
قول سدید
💠روحانیت اصیل، همچنان پیشگام!  🔹بن مایه انقلاب مردم ایران، دینی و اسلامی بوده است و طلایه‌دار این ح
🔸‏خاتمی وقتی مزورانه دم از آشتی ملی زد با عتاب تند رهبری مواجه شد که ملت با هم قهر نیستند و با کسی که فجایع سال 88 را بوجود آورده اند آشتی نخواهند کرد. 🔹گفته شد در هنگام عمل جراحی رهبری، اجازه ملاقات ایشان به خاتمی داده نشد. 🔸هنگام رحلت مادر خاتمی، رهبری پیام تسلیتش را به ‏مردم اردکان فرستاد و به خود خاتمی پیام تسلیت نداد. 🔹رهبری با ناراحتی گفته بود افرادی در پنهان می گویند تقلب نشده ولی حاضر نیستند بین مردم این را بگویند. بعدا عده ای گفتند منظورشان خاتمی بوده. 🔸تا تکلیف وطن فروشی فتنه گران در سال 88 به طور شفاف معلوم نشود، رهبری وقعی به نامه خاتمی نمی نهد.
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
✔️ جشنواره ادبی رسانه ای حضرت ابوطالب(ع) به همت مجمع جهانی اهل بیت(ع)، همایش بین‌المللی حضرت ابوطالب(ع)، خبرگزاری حوزه و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء(نویسندگان حوزوی) در قم برگزار می‌شود. 🔆زمان: یک‌شنبه، 17 اسفندماه 🔅مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @HOWZAVIAN
🔻امام خمینی: ⭕️ این قدرتهای بزرگی که با طرفداری حکومتهایی که خودشان را به مسیح نسبت می‌دهند و می‌گویند مسیحی هستیم، آیا هیچ وقت به اینها انکار شده است؟ آیا روحانیین مسیح انکار این اعمال ظالمانه‌ای که بر خلاف دستورات عیسی مسیح- سلام الله علیه- است، هیچ وقت انکار این مسائل را کرده‌اند؟ ⭕️ ما این سوال را داریم که چرا سکوت در مقابل ظلم؟ این دستور حضرت مسیح هست!؟ چرا واگذار کردند ابرقدرتها را به حال خود تا هر چه جنایت می‌خواهند بکنند و هر چه مظلومان را می‌خواهند از بین ببرند؟ ⭕️ آقای پاپ وظیفه ندارند که هدایت کنند اینهایی که بر ضد مظلومین قیام کردند؟ با قلم خودشان، با قدم خودشان، با همه وسائل تبلیغاتی بر ضد مظلومین قیام کردند، آقای پاپ وظیفه ندارند از اینها جلوگیری کنند؟ ▫️4 دي 1358 پ. ن: می گویند مسيحيت دین صلح است اما پاپها یک زمانی خودشان منشا ظلم و استبداد بودند و بعد به ظاهر از سیاست کنار کشیدند و هیچگاه علیه جنگ و غارت و ظلم مسیحیان علیه سایر کشورها موضعی نگرفتند... @sadid59
💠ایمان ابوطالب در الاهیات شیعی 🔸شیعه در بحث عصمت انبیا، قائل به عصمت حداکثری است و قریب به اتفاق علمای امامیه اعتقاد دارند، نبی قبل و بعد از نبوت، از هر گناه صغیره و کبیره و حتی سهو و خطا مصون است و علاوه بر این هر امری که به وثاقت نبی نزد مردم صدمه وارد کند و هر آنچه موجبات نفرت و دوری مردم از ایشان را فراهم نماید، باید از انبیا سلب نمود و لذا انبیا باید دارای جمیع محامد و فاقد صفات مذموم اخلاقی و حتی جسمی و ظاهری باشند. این ادعا مبتنی بر استدلال عقلی است که اگر چنین نباشد غرض از ارسال رسل که رجوع مردم به ایشان برای انقیاد و و سپس هدایت و رسیدن به کمال باشد از بین می رود و این به معنای  نقض غرض در مورد پروردگار حکیم محال است. 🔹در همین راستا یکی از خصوصیاتی که برای انبیا شمرده اند، مجد نسب و دوری والدین ایشان از پستی و کارهای ناشایست است. بدین صورت که والدین نبی شهره به گناهان کبیره و فواحش برجسته نباشند که در کتب کلامی از آن به «تنزه عن دنائت الآباء و عهر الامهات» تعبیر شده است. مبنای این بیان نیز همان است که اگر چنین باشد وثوق تام مردم به انبیا از دست می رود و همین ایجاد منافرت غرض از دعوت انبیا را مخدوش می نماید. 🔸در منظومه الاهیاتی تشیع، امامان همان ویژگی انبیا را دارا هستند جز آنکه وحی به معنای تشریع برای ایشان وجود ندارد. این بدان معناست سایر اوصاف و فواید نبی را می توان در مورد امامان نیز به کار برد. با توجه به اینکه امام مانند نبی در عرصه تبلیغ و ابلاغ دین محل رجوع مردم است، همانند نبی بایستی واجد وثوق تام در میان امت باشد وگرنه فلسفه امامت از بین می رود در حالی پشتوانه وجود امام، دلایل متقن و استدلالات مبرهن است. 🔹پس همان اوصاف و شرایط برای امام نیز وجود دارد و یکی از آن اوصاف شرف نسب و مجد والدین است. در ادبیات شیعی و در زیارتنامه از آن به «اصلاب شامخه و ارحام مطهره» تعبیر شده است. در میان دوازده امام به جز حضرت امیرالمومنین، همه پدری معصوم دارند و از جهت پدر این شرافت برایشان ثابت است. 🔸اینک اگر به منظومه فکری شیعه برگردیم، بدون توجه به وقایع تاریخی و حوادث منقول، با بیان عقلی و الهیاتی می توان در مورد پدر بزرگوار حضرت امیر علیه السلام نیز قضاوت کرد، گویی اصلا اسم و رسم ایشان را در تاریخ بیان نشده باشد. چنانچه در مورد بسیاری از انبیا چنین است که ما اثری از والدین آنها در تاریخ نمی بینیم اما با توجه به استدلالی که بیان شد به یقین و با صلابت حکم به شرافت والدین آنها داده می شود. 🔹به این ترتیب در نگاه شیعه چون امیرالمومنین معصوم و امام است، در نتجه والدین ایشان از گناهانی مانند فواحش و شرک و بت پرستی و کمک به ظلمه و سرقت و قتل و  ... به دور هستند و بر طبق ادله پیش گفته می توان حکم به ایمان ایشان داد. 🔸این مطلب وقتی دقیقتر می شود که روشن شود عصمت ذومراتب و ذودرجات است و اگر در مورد کسانی به مراتب بالاتری و درجات بیشتری از عصمت قایل باشیم از آن سو وثاقت او نیز باید بیشتر باشد و لذا در مورد محامد و سلب رذایل نیز بایستی همین مراتب را در نظر ا چرا که اصولا مرتبه بالای عصمت بدون سلب شدیدتر این امور معنا ندارد. لذا اگر در مورد همه انبیا یک شرافت ویژه ای برای والدینشان در نظر گرفته می شود برای انبیایی که افضل است این شرافت نسب باید بیشتر باشد. برای مثال اگر حضرت رسول خاتم صلوات الله علیه اشرف انبیا و سید المرسلین است به همین نسبت وثوق ایشان باید اتم و اکمل نسبت به انبیای سابق باشد و این وثاقت جز با سلب کامل و شدیدتر منفرات محقق نمی شود. 🔹همین استدلال را می توان در مورد امیرالمومنین نیز به کار برد و با توجه به جایگاه خاص و مرتب اعلی ایشان، عقلا نمی توان والدین مشرک برای ایشان متصور شد! 🔸این ادعای عقلی و در مقام ذهن، با گزاره ها و گزارشهای تاریخی هم تطبیق دارد و در این زمینه و جایگاه والا و مقام و مرتبت عالی جناب ابوطالب مطالب مستند و دقیقی از سوی علما و مورخان و محدثان شیعی بیان شده است. 🔹روشن است این بحث مبنایی و در دایره تفکرات شیعی است و سایر مذاهب اسلامی، که در مورد عصمت انبیا نظرات دیگری دارند و حتی برخی گناه کبیره قبل از نبوت و حتی صغیره بعد از نبوت را برای نبی جایز می دانند این ادعا که والدین ایشان باید خصوصیات خاصی داشته باشند را نیز نمی پذیرند. مبنای دیگر این بحث عصمت امام و جایگاه دینی برابر با نبی است این موضوع هم در کلام اهل تسنن به این صورت وجود ندارد. به واقع در بافت و سیاق شیعی می توان به تکیه به مبانی کلامی ایمان و شرافت جناب ابوطالب را ثابت کرد. 🌐ایرنا
💠فرق سیداحمد با بقیه طلاب!! 🔸شبي تا صبح فکر کردم و به اين نتيجه رسيدم که من غير از آقايان بهشتي و هاشمي و خامنه اي و افرادي که در اين رديف مي باشند هستم، آنها خود با بقيه فرق مي کنند ولي من فرقم با بقيه اين است که تنها فرزند امام هستم و تنها به خاطر فرزند امام بودن است که مورد علاقه دوستان و بعضي از مردم هستم. 🔹هميشه از خداوند خواسته ام تا در موضعي که بايد باشم قرارم دهد و هيچ گاه ادعايي بيش از آنچه هستم نداشته باشم. 🔸از قبيل من، هزاران طلبه در حوزه ها مشغول درس و بحثند که تنها فرقشان با من در اين است که فرزند امام نيستند. حجت الاسلام سیداحمدخمینی
تفسیر سوره ممتحنه-١.m4a
9.67M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-١ 🔹سوره ممتحنه جز سوره‌هایی است که با همه کوتاهی، دارای اهمیت بسیار در زمینه حرکت انقلابی، چه هنگام اختناق و وجود سلطه ستمگران وچه هنگام گشایش و حکومت حق است. 🔹من وقتی که به این آیات شریفه نگاه می‌کنم و این سوره را می‌خوانم، احساس می‌کنم که گویی این سوره، متعلق به زمان ماست. 🔹به شما قاطعا و صادقا عرض کنم که در دوران اختناق هم، وقتی این سوره را می‌خواندم، احساس می‌کردم که این سوره مال آن زمان است‌؛ و در مقابل دشمن حادتر و مستحکمتر می‌شدیم. 🔹امروز هم اگر انسان به این سوره دقت کند در مقابل دشمن مستحکم‌تر می‌شود. 🔹خطر این است که صف بندی میان ما و دشمن از دیدما پنهان بماند. درحالی‌که دشمن در مقابل ماست و قصد نابود کردن ما را دارد ما بی توجه و بدون اینکه ایمانمان را هم از دست داده باشیم -هیچ نفاقی هم وجود ندارد وایمانمان هم حفظ شده- اما بدون توجه وبدون دقت عمل طوری با دشمن سازش کنیم که این سازش منتهی به نابودی ما ونابودی راه ما وخطر برای انقلاب ما باشد، این خطر بزرگی است، این سوره ما را از این غفلت برحذر می‌دارد. ٣٠مهر١٣۶١
تفسیر سوره ممتحنه-٢.m4a
12.82M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-٢ 🔹اي کسانی که ایمان آوردید، دشمن من و دشمن خودتان را ولی خود نگیرید. ولی به معنای هم پیمان است نه دوستی که شما محبتی به او دارید. 🔹در این آیه و بسیاری از آیات مناسبات سیاسی مانند مرزبندی با دشمن، جنگ و صلح و... به خدا و دین خدا مرتبط شده و این یعتی جدایی دین از سیاست معنا ندارد. 🔹منظور از دشمن کسی است که دو خصوصیت داشته باشد، اول اینکه به اسلام و قرآن و معارف الهی کافرند و منکر آنها هستند. دوم اینکه به شما تعرض می کنند. 🔹مساله ما اختلاف عقیده نیست، اگر کافر یا مخالفی تعرضی نکند و ضرری نرساند و کمر به نابودی ما نبسته باشد، مشمول این آیات نمی شود و حتی می توان به آنها نیکی کرد. 🔹دایره دشمنی ما با توجه به آنچه در آیات آمده دایره وسیعی نیست، کفار زیادی در دنیا هستند که با هم دعوا نداریم. در داخل هم کسانی که نظام را قبول ندارند اما کاری به کار حکومت اسلامی ندارند، آزادند. آزادی اندیشه و بیان با آزادی عمل متفاوت است. 🔹علت مخالفت‌ها هم ایمان و اسلامی است که نوکری آمریکا را قبول ندارد، تحمیل و دخالت بر امور دیگران و مستضعفین را بر نمی تابد و با ظلم مخالف است. وگرنه اسلام بی جهاد و بی امر به معروف و نهی از منکر را تبلیغ هم می کنند! صفحه 5 تا 10
تفسیر سوره ممتحنه ٣ .m4a
30.47M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٣ 🔹گاهی انسان ایمان خود را حفظ می کند اما به دلیل نقطه ضعفهایی مانند عواطف خانوادگی باعث می شود که علیرغم اینکه نیتش را ندارد، به خدا و رسول و انقلاب خیانت کند، هر چند ممکن است خودش هم نداند. 🔻 [اینکه در اوج مذاکرات پیام ضعف به دشمن بدهیم که خزانه خالی است و انبار خالی است یا قدرت دفاعی مان ضعیف است، اینها اگر هم عمدی نباشد، خیانت است] 🔹ما تا وقتی به خویشاوندمان، به فرزندمان، به پدرمان، به مادرمان، به برادرمان و به همسرمان پیوند داریم که اینها به مومن به خدا باشند آن روزی که مومن به خدا نباشند، خویشاوند ما نیستند. 🔹اگر با دشمنی که کمر به نابودی ما بسته معارضه هم نکنیم و کوتاه بیاییم او از دشمنی خودش دست بر نمی دارد. برخی فریب لبخند و چشمک دشمن را می خورند. 🔹خیال می کنند اگر ما یک ذره با آمریکا معارضه نکردیم، آمریکا اینها را تحمل خواهد کرد. چقدر ساده لوحی است. نه آقا! آنها نوکر می خواهند. 🔹دستگاه حکومت ایران نه نوکر کسی است نه از کسی نوکری می خواهد، بلکه برادر و همکار می خواهد. همه ما بندگان خدا هستیم. 🔹دشمن از دشمنی خود دست بر نمی دارد. عده ای خیال می کنند اگر در مقابل دشمن کوتاه آمدند، آنها هم کوتاه می آیند در حالی که دشمن خدا، نوکر می خواهد و هر زمان هم مسلط شود کسی را استثنا نمی کند. صفحات١١تا٢١ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-۴.m4a
13.11M
🔰تفسير سوره ممحتنه-۴ 🔹در مرزبندی با دشمنان باید به حضرت ابراهیم علیه السلام اقتدا کرد که در برابر مشرکین با صراحت و آشکارا اعلام برائت کرد. 🔻 [کسانی که دم از صلح کل می زنند فریبکارند. آمریکا رسما ملت ما را ترور و تحریم می کند و ما باید از این جنایات دولت آمریکا اعلام برائت کنیم و همین اعلام برائت است.] 🔹روشنفکری در ایران آمیخته با دینی متولد شد و با شروع مبارزات انقلابی گرایش نخبگان و جوانان به دین بیشتر و قوی تر شد و بین حوزه و دانشگاه یک رابطه و رفت و آمدی بوجود آمد. 🔹در این بین، جریان التقاط ایجاد شد که مراعات این اصل الهی را نکرد و مرزبندی بین خود با دشمنان را فراموش کرد و نتیجه این شد التقاطیون در جانب آمریکا قرار گرفتند و با ملت جنگیدند و ترور کردند! 🔹امکان ندارد انسان بخواهد در راه یک اندیشه و مکتبی مبارزه کند و دشمنان آن مکتب را دوستان خود بشمارد. اگر بخواهیم از مکتبمان دفاع کنیم اما با دشمنان این مکتب مقابله و صف بندی نداشته باشیم این دفاع به شوخی نزدیکتر است! 🔹این آیه نمی گوید با هر غیر مسلمانی دشمنی کنید. نه، ای بسا غیر مسلمانهایی که انسان باید به آنها محبت کند. با کسانی که مکتب را قبول ندارند ولی خصومتی هم نمی کنند و ضربه ای هم نمی زنند ما می توانیم راحت محبت کنیم. ٧آبان١٣۶١ صفحات ٢۵ تا ٣١ ۱۴۰۰
🔰کارگزاران از روحانی جدا نیستند! 🔸حسین مرعشی در اتاق کلاب هاوس با مدیریت فرید مدرسی درباره برنامه ها و نظرات خود در انتخابات 1400 به سوالات مخاطبان خود پاسخ داد. 🔹او در بخشی از سخنان خود درباره دولت روحانی و حوادث آبان 98 سخن گفت و سعی می کرد با حرفهای اتوکشیده و شعارهای زیبا خود را از دولت روحانی منفک جلوه دهد. 🔸نحوه مدیریت اتاق به گونه ای بود که عملا نوبت به پرسشگران منتقد و سوالات چالشی داده نمی شد. اما اینک شایسته است جناب مرعشی از پشت آن قیافه ملوسی که به خود گرفته بود بیرون بیاید و پاسخ دهد، مگر دولت روحانی، چیزی متفاوت از دولت هاشمی و خاتمی است؟ 🔹مگر آن زمان که شما به لطف شوهر خواهرتان استاندار و معاون و.... بودید در مشهد و خواف و خلخال و... مردم معترض را گلوله نبستید؟ شما نبودید که هیچگاه هم هیچ گزارشی از کشته ها و زخمی ها منتشر نکردید؟ 🔸مگر دو سوم دولت روحانی همان افراد دولت هاشمی و خاتمی نیستند؟ چرا به دروغ و فریبکاری قصد دارید خودتان را متفاوت از روحانی نشان دهید؟ 🔹حزب کارگزاران سازندگی، به لطف رانت نفت و دانشگاه آزاد و حمایت‌های دولتی سالها در بدنه حاکمیت بوده و جز هشت سال 84 تا 92 در 24 سال اخیر تفکراتش در سیاست و اقتصاد حکمفرما بوده که در همه این سالها، تورم، ذلت در سیاست خارجی، مقابله با مردم و کشتن معترضان، اشرافیت و حقوق نجومی، اهانت به ارزش‌ها پای ثابت مدیریت شان بوده است!
تفسیر سوره ممتحنه-۵.m4a
10.04M
🔰تفسير سوره ممتحنه-۵ 🔹سه اصل در کلام حضرت ابراهیم در مواجهه با کفار و دشمنان خودش وجود دارد، برائت، کفر و عداوت یعنی هم قلباً هم فکراً و هم عملا اعلام جدایی کرد. 🔹برائت امری قلبی است، اما کفر یعنی مخالفت از لحاظ فکری و منطقی. این برائتی که داریم ناشی از احساسات نیست بلکه پشتوانه منطقی دارد. 🔹اصل اولی در سیره انبیا، عشق ورزیدن است، مایل هستند همه مومن به خدا شوند، اینها انسانند ای کاش بنده خدا شوند. دشمنی با کفار یک امر عرضی است. 🔹آیا پدر حضرت ابراهیم مشرک بوده است؟ به دلیل عقل و نقل خير. بلکه آن کسی در آیات آمده یا عموی ایشان بوده یا شوهر مادرش یا سرپرستش. طبق عقاید شیعه، پدر و مادر معصومین، نمی توانند مشرک و کافر باشند. صفحات ٣٢تا٣۶ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-۶.m4a
12.49M
🔰تفسير سوره ممتحنه-۶ 🔹حضرت ابراهیم به ما یاد می دهد، اگر با دشمن روبه رو شدید سختی کشیدید، محاصره شدید، مبادا به فکر بیفتید که به دشمن یا بعضی دشمنان دیگر پناه ببرید. نه! ربنا علیک توکلنا. ما از کس دیگری کمک نخواهیم خواست. 🔸البته به این معنا نیست که خودمان برویم بخوابیم! نخیر. ما هر کاری که لازم باشد انجام می دهیم و بعد هم کارها را به خدا واگذار می کنیم. 🔹امروز الحمدلله شور و حماسه و هیجان و مبارزه، با دعا و تضرع و ابتهال و گریه برای خدا آشتی کرده اند و هر دو مکمل شخصیت انسانهای این روزگار شده اند. راهبان شب، شیران روز. این همان حالت جمع الجمع انسان مومن است. صفحات ٣٧تا۴٣ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-٧.m4a
11.48M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٧ 🔹قرآن و اسلام مسلمانان را این گونه تربیت می کند که محبت و مودتشان فقط تابع احساسات نباشد و داخل در امور استدلالی و منطقی و عقلانی بکند. محبت باید تابع یک عامل عقلانی معنوی خارج احساس یعنی ایمان باشد. 🔸گفتیم دشمن خدا را به دوستی نگيريد اما این مطلق نیست، لازم نیست همه کفار را دشمن بدانید بلکه کفاری هستند که با شما سر جنگ ندارند، شما زندگی خودتان را دارید، آنها هم به فکر و ایدئولوژی خودشان رفتار می کنند و کاری به شما ندارند. به اینها محبت و احسان هم بکنید ایراد ندارد. 🔹در جمهوری اسلامی غیر متدین به اسلام، به خاطر فکر و ایدئولوژی و عقیده زیر فشار نیست، با هیچ کس به خاطر عقیده غیر اسلامی اش قطع رابطه نمی کنیم و احسان خودمان را نسبت به او دریغ نمی کنیم. 🔻 [این را مقایسه کنید با رفتار عده ای که خود را تابع رهبری و به اصطلاح انقلابی می دانند و با کمترین مخالفت با نظر آنها، به افراد برچسب می زنند و آنها را دفع می کنند و گویا به جذب حداکثری قائل نیستند و دایره دشمنی شان وسیع است.] ١۴آبان۶١، صفحات ۴۵تا۵۴ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-٨.m4a
15.47M
🔰تفسیر سوره ممتحنه-٨ 🔹دین يعنی صف بندی. دین یک جبهه بندی است. همه پیغمبرانی که آمدند اول کاری که کردند، یک چوب زدند وسط و اجتماع را به دوقسمت تقسیم کردند - مومن و کافر- یک صف بندی بوجود آوردند. 🔸در جامعه طاغوتی که به طرف بیهودگی و هرزگی و ظلم و فسق و فجور و بالاخره درک اسفل می رود، انبیا، اول کاری که می کنند این است که یک ایست می دهند به کاروان فساد. 🔹تمام مفاد صلح حدیبیه به نفع اسلام بود و باعث گسترش اسلام می شد و به مسلمین قدرت داد. 🔻 [صلح حدیبیه یک قرارداد برد-برد نبود بلکه با زیرکی و حکمت پيامبر، بردهایش فقط برای اسلام بود که در نهایت به فتح مبین و تصرف مکه انجامید. این قرارداد حکیمانه را عده ای از روی نفهمی تاریخ یا از روی کلا‌شی، با قردادی که بوده است مقایسه می کنند] 🔸پیامبر در قرارداد فقط درباره مردان نوشته بود و این دقت را داشت که حتی در این مورد هم به نفع اسلام استفاده کند، فلذا نقش زنان در صلح حدیبیه بسیار پررنگ است و جالب است پیامبر حق و حقوق زنان را به طور کامل مطالبه می کند. صفحات ۵۵تا۶٣ ۱۴۰۰
تفسیر سوره ممتحنه-٩.m4a
11.01M
🔰تفسير سوره ممتحنه-٩ 🔸در اسلام زنان، همپای مردان حق بیعت دارند و در آیات پایانی سوره ممتحنه نگرش اسلام به انسان، به زن، به مرد، به خانواده، به گناه، به توبه به خوبی شناخته می شود. 🔹توحید يعنی خدای متعال در عالم تکوین و عالم تشریع، یگانه فعال و صانع و خالق است و در عالم تشریع، نقشه و برنامه ای که انسان باید طبق آن زندگی کند، باید بر طبق قانون الهی باشد. اگر کسی هر کدام را قبول نداشته باشد مشرک است. 🔸امروز ما بنده خدا هستیم، اگر کسی هم در راس حکومت ایران قرار بگیرد و جمهوری اسلامی را اداره کند، که غیر طریق خدا حرکت بکند، مردم او را قبول نمی کنند. اگر هم زید و عمر و بکر را قبول دارند به عنوان رهبری این تشکیلات، چه امام امت و چه مسؤولین، به خاطر این است که آنها را بنده خدا می دانند. 🔹اگر یک وقت برای اینها ثابت بشود که مسوولان این مملکت بنده خدا نیستند، از اینها اطاعت نخواهد کرد. این جامعه موحد است. ٢١آبان١٣۶١ صفحات۶٧تا٧٣ ۱۴۰۰
📝 ولی فقیه خیلی بیشتر از عصمت دارد!؟ 🔸آنچه این استاد فلسفه نو‌شته کاملا بر خلاف نظر امام در کتاب ولایت فقیه ایشان است. امام به صراحت بیان کرده ولی فقیه اصلا حقیقتی تکوینی نیست و بین ولایت تشریعی و تکوینی کاملا تمایز قائل شده اند که ربطی به هم ندارند گرچه هر دو در ائمه جمع شده است. 🔹«ولایت فقیه‌‏ از امور اعتباری عقلایی است و واقعیتی جز جعل ندارد؛ ‏لازمۀ اثبات ولایت و حکومت برای امام(ع) این نیست که مقام معنوی نداشته باشد.‌‎ ‌‏برای امام مقامات معنوی هم هست که جدا از وظیفۀ حکومت است». 🔹افزون آنکه در کتاب رساله الولاية علامه طباطبایی و مصباح الهدایه امام خمینی اصلا بحثی از ولایت فقیه نشده است. 🔸نظرات ناپخته و شاعرانه افرادی که ناخنک به عرفان می زنند را به کل حوزه نسبت ندهید.
تفسیر سوره ممتحنه-١٠.m4a
11.86M
🔰تفسير سوره ممتحنه-١٠ 🔹پیامبر برای بیعت زنان تازه مسلمان شده با ایشان چند شرط گذاشتند، شرک نورزید، دزدی و زنا نکنید، فرزندان خود را نکشید، بهتان نزنید و نسبت بد به همسرانتان ندهید و معصیت خدا و رسولش را نکنید. 🔹نکته مهم این موارد، اهمیت خانواده و رابطه عاطفی و محبت آمیز و متعهد در خانواده است. 🔻[آنچه پیامبر به زنان جاهلی فرمودند و از آن نهی کردند، امروز در دنیای مدرن و جریانات فمینیستی به عنوان اصول و ارزش تلقی می شود و با کلمات زیبا برایش توجیه و فلسفه می آورند!] 🔹اطاعت از الله باید از طریق رسول خدا باشد و در دوران فقد نبی، راه اطاعت از رسول، از اولوالامر می گذرد، در دوران غیبت معصوم هم تأویل و توضیح کلام معصوم بوسیله علما انجام می شود. 🔻 امروز خیلی ادعای خط امامی بودن دارند اما مسیر رسیدن به امام راحل از امام حاضر می گذرد و راه اطاعت از خمینی از خامنه ای می گذرد و لاغیر. صفحات٧۴تا٧٨ ۱۴۰۰
خیابونای تهران خلوته تقصیر علم الهداست!
تفسیر سوره ممتحنه-١١.m4a
11.18M
🔰 تفسير سوره ممتحنه-١١ 🔹بیعت، بعد از ایمان، لازم است. بیعت یک نوع تعهد است. اگر کسی ایمان بیاورد و اما با پیغمبر بیعت نکند، این قبول نیست. بایستی برود تعهد بسپارد و بگوید من تو را قبول کردم. 🔸امروز هم مردم با راهپیمایی هایشان، با اجتماعات، با نماز جمعه، با رای دادن و وارد معرکه شدن دارند میان خودشان و ولی امر مسلمین و میان جامعه اسلامی پیوند می زنند و بیعت می کنند. 🔹ملاک حال فعلی افراد است، فساد گذشته را نباید ملاک قرار داد، اگر کسی امروز صالح شده و حاضر است خود را با محیط اسلامی تطبیق دهد، مانعی ندارد. سخت گیری بیجا بر خلاف منطق و مفاهیم اسلامی است. 🔸انقلاب ما را منقلب کرد و از مس وجود ما طلا ساخت، فداکاری را به ما یاد داد، ما ترسوها را شجاع کرد، ما وابسته ها و دلبسته ها و پابسته ها را آزاد کرد. از هیچ چیز، آمریکا و قدرت‌های جهانی دست نشانده نمی ترسیم، مثل پولاد، تحت رهبری یک رهبر ایستاده ایم. 🔻[در آیه آخر می فرماید، با کسانی که خدا بر آنها خشمگین است، دوستی نکنید. یعنی ما هر روز در نماز داریم یک صف بندی می کنیم که اعلام برائت می کنیم با «مغضوب عليهم». در نماز ماست] صفحات٧٩تا٨۵ ۱۴۰۰
🔰تدینی که به باد رفت! 🔸محمدجواد ظریف، از سوی رهبری به عنوان فردی متدین معرفی شده بود اما امشب در جمع حدود 8 هزار نفر، نسبتی به رهبری دادند که با اخلاق و تدین سازگاری نداشت. ایشان برای دفاع از حرف نادرستی که پیشتر زده بود، نسبت عجیبی به رهبری داد. 🔹ظریف در پاسخ فردی که از او درباره «تور نظامی برای مسؤولین» پرسید، گفت بله مخاطب این سخن من بودم اما به خاطر خبر دروغی که خبرگزاری فارس، آقا این مطلب را فرمودند! 🔸متأسفانه جریان مدعی ولایت حاضر دو اتاق، به جای پاسخ به این اهانت آشکار ظریف به رهبری، ترجیح دادند که به بحثهای جناحی و سیاسی بپردازند! 🔹اما درباره این توهین آقای ظریف باید گفت که شما رهبری معظم را به خوبی می شناسید، ایشان یک سیاستمدار انقلابی و با سابقه است که به تیزهوشی و تیزبینی شهرت دارند، به یقین چنین فردی برای اعلام موضع، به یک خبر استناد نخواهد کرد. 🔸در ثانی جدای از مطلب فوق، ایشان عالم و مجتهدی منصف، اخلاقی و باتقواست، و روشن است برای نسبت دادن صفتی به وزیر امورخارجه، اهل احتیاط و مراعات است و مستند به یک خبر واحد، سخن نمی گوید... 🔹در نهایت اینکه، اگر رهبری را این طور شناخته اید که با یک خبر، متاثر می شوند، طبق گفته خودتان شما با ایشان دیدار داشته اید، آیا آن خبر را تکذيب نکرده بودید که ایشان امسال مجددا دوباره آن مطلب را بیان نفرمایند؟ آیا باورپذیر است که ایشان از یک خبرگزاری تاثیر بگیرند اما به سخنان وزیری که خودشان او را متدین می دانند، وقعی ننهند؟ 🔸خوب بود جناب ظریف این مقدار معرفت و غیرت می داشت و برای تطهیر خودش، این طور به رهبری اهانت نکند. 💠 سایت خبری نیکرو
🔰چرا رئیسی نباید نامزد رئیس جمهوری شود؟ 🔻 آقای رئیسی بعد از انتخابات 96 که آماج حملات و تهمتهای رقیبش بود، وقتی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد، همه گروههای سیاسی از این اقدام استقبال کردند و حتی محمود احمدی نژاد که به تندترین انتقادات را به قوه قضائیه داشت انتصاب رئیسی را اميدوارکننده دانست. اینک رئيسی به یک چهره فراجناحی و مقبول همه جریانات سیاسی تبدیل شده است و این امر می تواند در آینده سیاسی ایشان و حتی انقلاب و کشور مفيد باشد. 🔻 رئيسی از آستان قدس به سرعت وارد عرصه انتخابات شد، اینک اگر مجددا این اتفاق بیفتد این مهر در تاریخ بر پیشانی ایشان خواهد خورد که از مناصب برای رسیدن به ریاست جمهوری استفاده می کند و خدمات مثبت ایشان به نمایش تبلیغاتی تفسیر می شود. چنین امری برای زندگی سیاسی جناب رئيسی به شدت ناپسند است. 🔻 جمعی از اصولگرایان برای حل مشکلات خود در انتخابات اخیر سراغ آقای رئیسی رفته اند تا مساله تشتت و اختلافات خود را فیصله دهند. به نظر شایسته است جناب رئيسی نگاه بلند مدت به آینده سیاسی خود داشته باشد و به اصرار و درخواست‌های با تاریخ انقضای ناچیز پاسخ ندهد و از آن سو بهتر است اصولگرایان مشکل خود را به گونه ای دیگر حل کنند و برای پیروزی مقطعی خود، منافع بلند مدت کشور و انقلاب را به مخاطره نیندازند. 🔻 بدترین اتفاقی که در انتخابات ١۴٠٠ محتمل است، تبدیل انتخابات ریاست جمهوری به رقابت در رهبری است و ایجاد دو قطبی در این سطح است که هم در کوتاه مدت و هم در ادامه، ضررش به ملت و کشور خواهد رسید. تفاوتی هم ندارد این امر به طور مستقیم یا نیابتی اتفاق بیفتد. 🔻 عملکرد نسبتا خوب آقای رئیسی در قوه قضائیه تنها به وسیله خود ایشان قابل تداوم است. از سویی با توجه به اینکه رئیس جمهوری پس از روحانی، میدانی عجیب و بحران زده است، بعلاوه دلایل پیش گفته، به نظر می رسد، ریاست جمهوری کارزار مناسبی پیش روی ایشان نیست.
راه ماه .m4a
10.94M
🔰خطبه اول نهج البلاغه-١ 🔻بهترین راه برای معرفت و شناخت شخصیت علیه السلام، انس گرفتن با کلام و فرمایشات ایشان است. حکایت‌ها و داستان‌هایی که از ایشان نقل شده بسیار خوب و دانستن آنها ضروری است اما شناخت کامل به ما نمی دهد. 🔻 به تعبیر رهبری، نهج البلاغه آیین نامه است و هر فرد انقلابی، باید برای فهم سیاست و فرهنگ اسلامی با نهج البلاغه مانوس باشد. 🔻 نهج البلاغه به خوبی جامعیت و چند بعدی بودن اسلام را نشان می‌دهد. 🔻 امیرالمؤمنین تحت تربیت رسول خدا بوده و علمش را از ایشان گرفته است و رسول اکرم جز وحی سخن نمی‌گفت و همین امر بلند مرتبه بودن کلام مولا در را عیان می کند که دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق است. ١۴٠٠
راه ماه (2).m4a
9.29M
🔰نگاهی به خطبه اول نهج البلاغه-٢ 🔻 يعنی همه کمالات و جمالات برای خداست و هر ستایشی در عالم به خدا بر می گردد. 🔻 در سرتاسر یک ذکر تکرار می شود و آن تحمید است و این شاید بدان معناست که در هر حالی باید حمد خدا را گفت. 🔻 اگر خدا را صاحب همه کمالات بدانیم، همه چیز و همه جا و همه کس برای ما زيباست و نقصی در عالم نمی بینیم. ١۴٠٠