eitaa logo
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
525 دنبال‌کننده
378 عکس
85 ویدیو
104 فایل
📚اولین کتابخانه دیجیتال نقد تصوف و عرفان 🌟معرفی آثار تخصصی و دانلود رایگان جستجو بر اساس مولف، موضوع،زبان، قرن 🛡 تلگرام: 🆔 https://telegram.me/safiresheytan 🛡 ایتا: 🆔 https://eitaa.com/safiresheytan وبلاگ: 🌐 http://safiresheytan.blogfa.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🔥 #سنگ_راه 🔮 #صمد_پرستی_یا_صنم_پرستی #خدانشناسان 💥یکی از #علل_مخالفت_فقها با #تصوف_و_عرفان، اعتقاد
🔥 🔮 🔻 (آقا جون) در کتاب که مجموعه سخنرانی های او ست، می گوید؛ ✴️ لا اله الا انت کلمه ذالنون (حضرت یونس) است که با واسطه ماهی در "معاینه"، مستغرق بحار ولایت است و با واسطه به جایی می‌رسد که به شهود منتقل می شود که البته در مرتبه ی بالاتر از این، ❌عارف می گوید: "لا اله الا انا فاعبدنی". ⚠️نتیجه آن که؛ عارف در سیر مراتب توحید، 💥از “لا اله الا الله” آغاز می کند 💥و پس از آن به “لا اله الا هو” می رسد 💥و پس از آن به “لا اله الا انت” 💥و در نهایت به “لا اله الا انا” می رسد.» 🙄اینها است.❶ 💠🔅💠🔅💠🔅💠 ❇️ لُبّ کلام نجفی این است که حضرت یونس "لااله الاانت" می گفت زیرا در مراتب پایین توحید به سر می برد اما عارفان چون در مقامی بالاتر از مقام انبیاجای دارند، ذکرشان "لا اله الا انا" است. 🔰 با اشاره به تفاوت ، اینگونه دعاوی الوهیت در میان صوفیان و عرفا را در راستای عقیده ایشان به و ارزیابی نموده است؛ 🔹توحید ، نزد آنها(عرفا) معنی دیگری دارد ، توحید آنها است ، توحیدی است که اگر انسان به آنجا برسد همه چیز شکل [حرفی] پیدا می‌کند. 🔸در این مکتب انسان کامل در آخر ، عین خدا می‌شود ، اصلا انسان کامل حقیقی ، خود خداست و هر انسانی که انسان کامل می‌شود ، از خودش فانی می‌شود و به خدا می‌رسد.❷ 📍جهت آشنایی با دیگر انحرافات احمد نجفی اینجا کلیک کنید. ------------ 📚❶شراب طهور،احمد نجفی،ص۱۶۸ ❷ انسان کامل،مطهری،ص۱۲۶ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
💡 #سوالات_متداول 🎙آیه الله #شهید_دستغیب ✍آنهايى كه به #وحدت_وجود قائلند چه مى گويند و ردّ آنها چيس
💡 🎙 شهید آیه الله تقریر وحدت وجودی که عرفا وصوفیه به آن معتقدند، چیست و چه اشکالی دارد⁉️ 🚥🚥🚥🚥🚥🚥 🔰استاد مطهري به عنوان يكـي از منتقـدان نظريـة ، مـي گويـد: ✴️«نظـر ديگـر در بـاب همان اسـت. عرفـا قائـل به وحدت وجود هستند، بدون اينكه هيچ كثرتي در حقيقت وجود قائل باشند. يعني مـي گوينـد وجـود يك واحد محض است بدون اينكه هيچ كثرتـي در آن راه يافته باشد كه اين قهراً مساوي است بـا ذات حق؛ پس به تمام معني ليس فـي الـدار غيـره ديـار است. اين است كه خيلي اگر ارفاق بكنند، عـالم را به عنوان يك مظهر و يك چيزي كه حقيقت حق در او ظهور دارد، مي دانند، نـه ذاتـي كـه بتوانـد ظـاهر باشد» ❶ 🔰آیه الله مصباح یزدی نیز دیدگاه صوفیان را بر خلاف منطق و عقلانیت ونوعی سفسطه گری می خوانند؛ ✴️«قولی که به صوفیه نسبت داده اند و ظواهر کلماتشان بر این مطلب دلالت می کند و آن این است که؛ 📛"وجود واحد شخصی است و حقیقت وجود همان ذات مقدس حق تعالی است. موجود به معنای حقیقی هم اوست وغیر از او هیچ موجودی حقیقتا موجود نبست و وجودی که به اشیاء دیگر نسبت داده می شود مجازی است:((لیس فی الدارِ غیرُه دَیّار)) پس وجود منحصر به واجب تعالی است." 🧠 بدون شک چنین نظری به حسب آنچه از ظاهر عبارات به دست می آید، قابل قبول عقل نیست. 👥 ما همه درك می کنیم؛ ▫️که موجودیم ▫️که وجود هر فرد غیر از وجود دیگری است. کما اینکه وجود انسان ها غیر از وجود سایر موجودات است و ▫️وجود همه مخلوقات غیراز وجود خداست. 📛بنابراین قائل شدن به این که هیچ چیز غیر از خدا موجود نیست به شبیه تراست تا به یک کلام فیلسوفانه. 💯 🗣البته خود آنها هم می گویند این مطلب(وحدت شخصیه وجود) را عقل درك نمی کند، چیزی است که باید با شهود یافت و فوق عقل است. خوب، اگر کسی ادّعا کند؛ ما چیزی را می پذیریم که عقل نمی پذیرد، با او در سطح فلسفه نمی توان بحث کرد چون در فلسفه فقط بحث از چیزهایی است که عقل درك می کند. 🤔حال آیا می شود چیزی را عقل نفی کند و چیزدیگری آن را اثبات کند⁉️ ✍چنین چیزی قابل قبول نیست و ما نمی توانیم بپذیریم که حقیقتی را عقل نفی کند و از راه دیگری اثبات شود و الا باید را بست و گفت عقل حق درك حقایق را ندارد. این چیزی و بداهت عقل است.» ❷ ------------------ ❶شرح مبسوط منظومـه ج۱ص۲۲۳ ❷ دروس فلسفه، مصباح یزدی، ص۱۲۰ 📍به نقل از مجله نور الصادق شماره۲۳ و۲۴ 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 🗯 از اصل خراب است ☯صوفي همه ي عمر خيره به سراب است 🍷بر باد فنا رفت، دين و دل 🍷مشغول به بنگ است، مخمور شراب است 😴حرف از مي و مستي ، يا و كثرت 😴اوهام و خيال است، چون نقش بر آب است 🧟‍♂با و ، بازيچه نفس است 🧟‍♂در خرقه و فرقه درعين حجاب است 🔥جنجال و هياهو با نعره ي هو هو 🔥هيچ است و پوچ است ، آهنگ عذاب است 🎻با ني و ‌دَفّ و تار؛ درويش گرفتار 🎻دلبسته به مزمار يا چنگ و رَباب است 👹گرگ اند دراويش ، در پوشش يك ميش 👹با شارب و با ريش ، قطب است و جناب است 🦊روباه صفت، گاه در فكر فريب است 🦊سيمرغ نديده، در فكر عقابست 🧞‍♂حرفش همه لاف است، لغو است و گزاف است 🧞‍♂دنبال و افسون و طناب است 💋گه در پي جن است ، با حيله ي 💋گه در پي خلوت با و شابّ است 👳‍♂ ، كم نيست در عالم! 👳‍♂با ، درويش مأب است ⭕️ عرفان و تصوف هستند بهم جفت ⭕️در "فص"ّ و "فتوحات"، كي حرف حساب است⁉️ ⚠️درويش پليد است، چون است ⚠️بيگانه ز علم و از عقل وكتاب است 🌸گلواژه ي نور است، حامد سخن تو 🌸از دره ي قمصر ، سوغات گلاب است 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚معرفی اجمالی: ✍این مقاله به نقد فلسفی و کلامی نظریه در حکمت متعالیه می پردازد و ضمن بررسی مبانی وادله ملاصدرا، ناکامی او را در برهانی نمودن نشان می دهد. ✅نویسنده در ابتدا با اشاره به تحول فکری ملاصدرا از به وجود، تفاوت های این دو نظریه را بررسی می نماید. 🔰ملاصـدرا در انتهـاي فلسـفه خـود بـا شـعار «ان الوجود هو الحق » يا «انه كل الوجود » بـه وحـدت شخصي وجود قائل مي شود. ملاصـدرا مي گويد: «جز وجـود واحـد حـق، هـيچ وجـودي، استقلالي يا تعلقي وجود ندارد بلكه وجـودات آنهـا چيزي جز تطورات حق و تشأن آنها به شئون ذاتـي حق نيست» ⚠️وحـدت وجـود و تشكيك وجود مقدمه اي براي رسـيدن بـه وحـدت شخصية وجود است. ✅نگارنده در ادامه پيشينة تاريخي نظرية وحدت شخصي وجود را بررسی کرده و سپس به اختلاف پيروان ملاصدرا در مساله وحدت شخصیه وجود می پردازد و موافقان و مخالفان این نظریه را معرفی می کند؛ 🔰 موافقان: 1⃣ملاعلي نـوري كـه برخـي او را بعـد از ملاصـدرا شخص اول مـيداننـد در بيشتر آثارش بـا تأكيـد بـر عـين الربط بودن ممكنات، وحدت تشـكيكي وجـود را همان وحدت شخصـي وجـود مـي دانـد. 2⃣محمدرضــاي قمشــه اي 3⃣ميرزا مهدي آشتياني 4⃣آيت الله رفيعي قزويني 5⃣ملاعبداالله زنوزي 6⃣ : در اغلب آثـار خـود طـرف دار وحدت تشكيكي وجـود اسـت اما در برخي آثار خود نظرية وحدت شخصيه وجود را بالاتر و بهتر از وحـدت تشـكيكي وجـود مي داند و آن را نظر نهايي ملاصدرا معرفي مـي كنـد بنابراين، در نهايت مـي تـوان وي را معتقـد بـه وحــدت شخصــي وجــود دانســت؛ چنانكــه در جلسات خصوصي تدريس اسـفار بيشـتر بـر ايـن موضع پافشاري مي كرده اند. 🔰 مخالفان: 1⃣ملاهادي سبزواري 2⃣آقا علي مدرس طهراني 3⃣شــهيد مطهــري ✅نویسنده سپس با اشاره به مبانی و ادله ملاصدرا [اصالت وجود، اشتدادي بودن وجود، بسيطة الحقیقة كل الاشياء، امكان فقري] اشكالات ولوازم فاسده نظرية وحدت شخصي وجود را به اختصار بر می شمارد: 1⃣توجيه ناپذيري كثرت؛ ☑️باز گرداندن وجود به نمود مشكل را حل نمي كنـد، زيرا دوباره سؤال مـي شـود كـه آيـا نمودهـا واقعـاً متكثرند يا تكثرشان كاذب است.💯 2⃣خلق مدام و نفي عليت؛ وحــدت شخصــي وجــود در نفــي تــأثير اغيــار، بي شباهت بـه نيسـت. 3⃣جبر فاتاليستي؛ ✅نویسنده پس از نقد و بررسی ادله،چنین نتیجه می گیرد؛ ❌براهيني كه ملاصدرا براي اثبـات اين نظريـه آورده است (از طريق علت و معلول) نيز در حقيقت برهان فلسفي نيست بلكه صرفاً بيان لوازم اعتقاد به نظريـة وحدت شخصي وجود است.💯 🔹 يعنـي صـدرالمتألهين بيان مي كند كه با اعتقاد به اين نظريه، ديگر وجـودي ماسواي وجـود خـدا بـاقي نمـي مانـد كـه بخواهـدبه عنوان علت و معلول شناخته شود، زيرا اعتقـاد بـه عليت به معناي است... 🔸فلذا این مبحث را به عنوان مطلب معرفتي نمي تـوان داخـل در مباحث فلسفي دانسـت، زيـرا معرفـت، توجيـه اسـت در حـالي كـه بـراي وحـدت شخصيه وجود نمي توان برهان فلسفي آورد؛ پـس توجيه پذير و عقلاني نيست. ۱۵ 🆔 @safiresheytan🕸
20170826123817-9936-82.pdf
343.2K
📄 مقاله نقد و بررسي وحدت شخصي وجود بر اساس تقرير ملاصدرا ✍ مولف: سید مصطفی محقق داماد، مریم آقا محمد رضا 🔹 تعداد صفحات: ۱۶ 🔸 زبان: فارسی 🆔 @safiresheytan🕸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻محمد حسین شهریار: پنج بت در زندگی داشتم که برای تائب شدن باید آنها را می شکستم؛ ۱. ابتلا به مواد مخدر ۲. عشق مجازی ۳. تصوف و درویشی ۴. موسیقی ۵. رفقاء 🙏به توفیق الهی این همه بت را شکستم اما بعد، [مردم و مسئولین] طوری مرا کردند، که جز خدا برای من باقی نماند.😔 🦋شهریارا حرم عشق مبارک بادت 🦋که در این سایه دولت به پناه آمده ای ⚠️تذکر مهم: دوری جستن از اندیشه های صوفیانه و به کار گیری هنر در خدمت اسلام و قرآن توصیه به عنوان یکی از دوستداران زبان و ادبیات فارسی است. بنابر این مخالفت با تصوف ودرویشی را نباید به معنای مخالفت با دانست. کما اینکه مخالفت با اندیشه های انحرافی یک دانشمند، بازیگر و فوتبالیست مشهور به معنای مخالفت با علم و هنر و ورزش نیست.💯 🆔 @safiresheytan🕸