کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🔰 کدام اخلاق، کدامین تقوا .... 💥تذکر حضرت آیه الله اشرفی شاهرودی به مدرّسان وطلّاب مشهد، در پی گست
🔥 #سنگ_راه
#مدعیان_اخلاق #تربیت_عرفانی #فحاشی_و_توهین_به_مرجعیت
🔻#محمد_حسین_تهرانی :
⚠️مدیران ومسئولین حوزه علمیه نجف( آیه الله سید ابوالحسن اصفهانی و...) از صدّام و هر حیوان وحشی بدتر اند، چون مانع تبلیغ وترویج تصوف در حوزه های علمیه شدند‼️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
✴️ #حوزه_نجف، حوزه قتل و غارت و نَهب و اِستِلاب (دزدی وغارت) سهم امام شده...
📛اینها همه جمع شده اند دور قبر امیرالمومنین
🔘 به عنوان دین
🔘به عنوان حفظ شریعت
🔘 بهعنوان نگهداری حوزه هزارساله شیخ طوسی میخواهند حوزه را نگهدارند بسم الله بفرما نگهدار....
❌علمایی که اینها به خود مغرورند و مشهورند و دنیا را صید و شبکه برای طعمه های نفسانی خود قرار داده اند، این ها از هر موجودی خطرناک ترند‼️
❌من یک وقتی فکر می کردم خداوند در این دنیا حیواناتی قرار داده گرگ ،شیر، پلنگ. اینها هر کدام حیوانات درّنده هستند، اینها مانند کدام یک از این حیوانات هستند ⁉️
😱دیدم که نمیشود اینها را به هیچ حیوانی تشبیه کرد؛ بلکه بایدحیوان را به آنها تشبیه کرد‼️
بعد دیدم که نه، شیر و پلنگ را هم نمیشود به آنها تشبیه کرد‼️
❌ این ها حکم تانک را دارند تانک وقتی حرکت می کند و می آید جلو هیچ نمی فهمد، زیرِ آن انسان باشد،حیوان باشد، درخت باشد، در باشد، دیوار باشد. هر چه باشد این، زیر خود میگیرد و نابود میکند و میرود...
❌اگر شما می شنوید که صدّام _لعنت الله علیه_ با تانک وارد صحن امیرالمومنین علیه السلام شده، خیلی تعجب نکنید،
به خدا قسم، آن شخصی که به نام #مرجعیت مثلاً و امثال اینها، انحراف از صراطِ مستقیمِ امیرالمومنین دارد و با کبکبه و دبدبه وارد صحن می شود، او از هزار تا از این تانک ها بدتر و خطرناک تر است ‼️[۱]
💠🔅💠🔅💠🔅💠
🤔به راستی علت این همه عصبانیت جناب #تهرانی از زعیم حوزه نجف (آیه الله سید ابوالحسن اصفهانی) چه بود⁉️
🔹"مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی می خواست شهر نجف، شهر #فقه_جعفری باشد و لاغیر ".[۲]
🔸ایشان تدریس فلسفه وعرفان را تحریم و #سید_حسن_مسقطی(ازشاگردان ویژه #قاضی) را از نجف اخراج و به مسقط تبعید نمود .
مجموع این اقدامات خشم طرفداران عرفان وتصوف را برانگیخت وآنان را به بد زبانی بر علیه شخصیت ایشان واداشت.
🔰 از یکی از پسران #سید_هاشم_حداد نقل شده که می گفت:سید ابوالحسن باید روز قیامت پاسخگو باشد که چرا سید حسن مسقطی را از نجفی اخراج کرد‼️[۳]
🔰"از حوزه قم به حوزه نجف اعتراض می شد که چرا حوزه نجف، فلسفه و عرفان ندارد⁉️
این سخنان به گوش مرحوم آقا رسیده بود. ایشان در جلسه مدرّسین حوزه نجف دعوت شده بودند فرمودند:
☑️ نجف کارخانه اجتهاد است هرکس اینها (فلسفه و عرفان) را میخواهد برود قم. من راضی نیستم این امور مطرح شود."[۴]
🔹"من حاکم شرع را مالکِ وجوهات میدانم و من نسبت به وجوهاتی که به طلاب نجف اعطاء می کنم، خود را مالک می دانم و راضی نیستم، یک ریال از این مِلک برای تدریس و برای تشکیل مجالس فلسفه و عرفان صرف شود."[۵].
📌جهت اطلاع بیشتر مراجعه کنید به↙️
🌐 http://daralsadegh.ir/شخصیت-ها/عرفای-اصطلاحی/731-عداوت-محمد-حسین-طهرانی-با-مرحوم-آیت-الله-العظمی-سید-ابوالحسن-اصفهانی
-------------
[۱]. متن سخنرانیهای علامه تهرانی ص ۷۲۹- ۷۳۲
[۲]. آیت الحق ج ۱ ص۲۶۵
[۳]. نقدی قویم .ص۲
[۴]. حیات جاودانی ص ۶۲
[۵]. متن سخنرانی های شرح حدیث عنوان بصری صفحه ۱۱۷۴ _ ۱۱۷۶
📍به نقل از "ادوار تاریخ تصوف" ج۲ ص۵۱۲_۵۲۷
🆔 @safiresheytan🕸
❄️ #داستان
🗣 #خاطرات_دکتر_یحیی_یثربی(۱۱)
#انسان_های_خداگونه #فنای_اندیشه
⚠️لازمه اعتقاد به #فنا آن است که انسان های خداگونه ای وجود داشته باشد.
📛عقیده به انسانهای خدا گونه دارای چندین اشکال است از جمله :
🔹خدا شدن یک انسان نه از نظر شرع درست است و نه از نظر عقل و منطق.
🔸یک موجود ضعیف و ناقص چگونه میتواند با #فنا_در_ذات_واجب همه صفات او را جز #وجوب_وجود با خود داشته باشد ⁉️
👤مریدی از مریدان یکی از #مروجان_عرفان که ادّعای هرگونه #فنا و #شهود را داشت، در راه اصفهان تصادف کرد.
🚙خانواده مرید، وی را برداشتند و به خانه این شخص آوردند. آن زمان ساعت حدود دو نیمه شب بود . شتابزده حلقه به در کوبیدند که آقا به فریاد من برسید❗️
😴آقا خواب آلوده به دَم در آمد و خانواده مریدش گفت:
این وقت شب، من که سهل است، از #عیسی_روح_الله هم کاری ساخته نیست، برگردید در این وقت کاری نمیتوان کرد❗️
✴️ببینید دو طرف چگونه رفتار می کنند❗️
🔘 یک طرف به جای آنکه مجروح در حال مرگ را به بیمارستان ببرد، او را به در خانه شیخ و مرادش میبرد تا شفایش بدهد‼️
🔘 از طرف دیگر شیخ و مراد خواب آلوده ، در شَان خود نمیبیند که بگوید پناه بر خدا ،من چه کسی هستم که بتوانم کسی را #شفا دهد بلکه با فرافکنی #مریدان را مقصّر می شمارد که بی وقت به درگاه او آمده اند وگرنه شفای بیماری شان را میگرفتند.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
⚠️ جای یادآوری است که در اینگونه موارد نباید #شیخ و #مراد را سرزنش کرد؛ زیرا وی نیز انسان است و هر انسانی دلش میخواهد #مرید داشته باشد تا پولش دهند و دستش را ببوسند‼️
🧠آنچه باید سرزنش شود فکر و اندیشه خام مردم است که اینگونه سهل و آسان یکی را به #مقام_خدایی می رسانند.♨️
--------------
📚 فریب سراب ص۱۶۴
🆔 @safiresheytan🕸
#لمعات_فی_رد_الصوفیه
#علامه_مجلسی
📚معرفی اجمالی:
✍ علامه مجلسی در دو بخش از کتاب عین الحیاة (لمعات+مذمت صوفیه) به #نقد_فرقه_صوفیه از منظر روایات شیعی پرداخته است.
این دو بخش در کتابچه حاضر ، به طور جداگانه گردآوری شده تا پژوهشگران به راحتی به مطالب دسترسی یابند و هر چه بیشتر با دیدگاه این عالم بزرگ آشنا گردند.
✳️مولف با اشراف کاملی که بر آیات و روایات دارد، به خوبی تضادّ آموزه های تصوف با آموزههای اسلام و تشیع را به تصویر کشیده است ودر این باره می فرماید :
🔆"اگر کسی خود را از غرض های نفسانی و وسوسه های شیطانی و محبت جاه و اعتبار این دنیای فانی مصفا گرداند و به دیده انصاف نظر نماید آنچه در این ده لمعه بر وجه اختصار بیان شد برای هدایت او کافی است و اگر پای تعصب و عناد و لجاجت به میان آید زیاد از این هم فایده نمیدهد."
💠🔅💠🔅💠🔅💠
✅در بخش اول که "لمعات" نامیده شده، ۱۰ عنوان از باورهای صوفیان مورد نقد وبررسی می گردد.
⬅️لمعۀ اوّل: در بیان #فضیلت_صلات است
🔹مولف ضمن مقایسه نماز با #ریاضت های غیر منصوص، اعلام می نماید؛
سختی ومشقت یک عمل دلیل وملاک قرب آوری آن نیست.
🔸سپس به معنا شناسی حدیث" #خیرالامور_احمزها" می پردازد .
⬅️لمعۀ دوّم: در بیان اختلاف شرایع و مذمّت #بدعت در دین است.
🔹برخی از #شرایع_گذشته، ممکن است بنا به مقتضیات زمان وتغییر احوال امت ها،تغییر یابد پس احکام هر دین مختص به خود آن دین است.
🔸بنابر این اگر باتکیه بر عقل ناقص خود برخی #تکالیف_شاقه عصربنی اسرائیل را به دوران پس از اسلام تسرّی بخشیم، مرتکب بدعت شده ایم.
📛بدعت در مستحبات ومکروهات نیز ممکن است راه یابد.
❌اگر برای عبادتی (ذکر، نماز و...) زمان یا عدد خاصّی قرار دهد وآن زمان وعدد خاص را از جانب شارع بداند یا از جانب خود بداند ولی شرط آن عبادت بشمرد بازهم بدعت است.💯
⬅️لمعۀ سوّم: در بیان آنکه #رهبانیّت در این امّت نمی باشد و رهبانیّت بدعت است.
⬅️لمعۀ چهارم: در بیان #اعتزال_از_خلق است.
🔹#عزلت و کناره گیری از عموم مردم، با روح حاکم بر بسیاری از احکام ناسازگار است .از جمله عیادت بیماران، تشییع جنازه، امر به معروف، یادگیری احکام شرعی، نماز جماعت و...
🔸مراد از عزلت در روایات، کناره گیری از بدکاران است البته در صورتی که معاشرت با آنها موجب هدایت شان نگردد وگرنه #معاشرت_با_نیکان و #هدایت_گمراهان شیوه پیغمبران و افضل عبادات است.💯
🌟در معاشرت ها عیوب افراد کشف می شود، در حالی که گوشه گیری فقط بر غرورها و ریاکاری و شهرت طلبی ها می افزاید.
⬅️لمعۀ پنجم: در بیان طلب مال از حلال نمودن و قدر انفاق کردن است.
🔹اشتغال به کار و داشتن درآمد واجب است ودر خرج کردن میانه روی و رعایت اولویت ها مهم است.
🎯اولویت ها بدین صورت است .
۱.والدین
۲. همسر وفرزندان
۳.اقوام وخویشان فقیر
۴. همسایگان فقیر
۵. فی سبیل الله
💥کمترین پاداش برای مورد پنجم است.
⬅️لمعۀ ششم: در بیان #تجمّل_و_زینت و ملبوسات فاخره
🔹کهنه پوشی و شیک پوشی هیچ کدام دلیل بر کمال یا نقصان افراد نیست.
🔸انسان باید برحسب توان مالی خود لباس مناسبی بپوشد .اگر فقیر بود از کهنه پوشی پروا نداشته باشد واگر دارا بود بر خود وخانواده اش اش توسعه دهد .
⬅️لمعۀ هفتم: در بیان فضیلت پاکیزه بودن و بوی خوش کردن است.
⬅️لمعۀ هشتم: در مدح مطعومات لذیذه و مذمّت ترک گوشت و حیوانی نمودن است.
🔹غذای خوب ومقوی خوردن در کنار پرهیز از پر خوری، مورد سفارش است .
🔸بدن، مَرکبِ آدمی است .باید به آن رسیدگی کرد و نباید به آن فشار اضافی آورد ،حتی عبادات را نباید به آن تحمیل کرد.وگرنه انسان را به منزل مقصود نخواهد رساند.
📛حذف گوشت از #برنامه_غذایی_مریدان به خاطر #تضعیف_عقل واندیشه آنهاست تا به #توهمات فرو روند وهر باطلی را تصدیق کنند.
⬅️لمعۀ نهم: در بیان #حرمت_غنا ست.
⬅️لمعۀ دهم: در بیان #ذکر است.
✅ مولف در بخش دوم، جمع بندی خود را از روایات، درباره دو مساله دیگر بیان می نماید.
⬅️ پشم پوشی:
🔹احادیث درباره پوشیدن لباس پشمین مختلف است .احادیث سنیان بر مدح دلالت دارد واکثر روایات شیعه بر مذمت.
🔸#روایات_مدح_پشم_پوشی یا تقیه است ویا به جهت تواضع ودفع سرما یا پوشیدن موقت هنگام عبادت توصیه شده است.
💥لباس متعارف پیامبر خدا پنبه بوده نه پشم ومو.
⬅️ مذمت صوفیه:
🔹 #پشمینه_پوشان نفرین شده در حدیث نبوی "یلبسون الصوف فی صیفهم وشتائهم" همان صوفیان اند.زیرا این نوع لباس پوشیدن علامت #فرقه_ضالّه_مبتدعه_صوفیه است.
🔸احادیث صحیح و شهادت علمای شیعه بر بطلان این فرقه به حدّی است که عذری را برای کسی باقی نگذاشته است.
❌روز قیامت نمی توان به اقوال #ابن_عربی و #مولوی ودیگر صوفیان تمسک کرد وعذر آورد پس از الان باید فکری برای قیامت کرد.♨️
#کتاب #آداب #فارسی #قرن۱۱
🆔 @safiresheytan🕸
4_5990098537344403749.pdf
699K
📗 لمعات فی ردّ الصوفیه
✍ مولف:علامه محمد باقر مجلسی
🔹 تعداد صفحات: ۹۳
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸
💡 #سوالات_متداول
🎙 #سید_علیرضا_موسوی
✍ #عارف یا #صوفی به چه کسی گفته می شود ⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🔰 #تعریف_صوفی باید جامع افراد و مانع اغیار باشد؛ یعنی باید شامل نظرات
👈مایستر اکهارت غربی
👈شانکارا شرقی
👈 #ابن_عربی و #شاه_نعمت_الله_ولی مسلمان
👈وآرنیکه های ماقبل تاریخ و
👈به طور کلّی تمامی عرفانهای شرق و غرب و قدیم و جدید بشود.
🔹 برای مقدمه باید گفت انسان در طول تاریخ برای پرده برداشتن از سوالات و برطرف کردن مجهولات خود از سه ابزار معرفتی و سه روش متفاوت بهره برده است .
🔻#علامه_طباطبایی در معرفی این مکاتب چنین عنوان می دارد؛
فهذه طرق ثلاثه فی البحث عن الحقائق :
۱. الظواهر الدینیه
۲. طریق البحث العقلی
۳. طریق تصفیه النفس
اَخذَ بکلّ منهما طائفه من المسلمین علی ما بین الطوائف الثلاث من التنازع والتدافع...[۱]
این سه مکتب عبارتند از؛
1⃣ مکتب فلاسفه(طریق عقل) :
👈کسانی که اصالت را به عقل داده و آن را مستقلّ و مُستَکفی بالذات و فعّال مایشاء در فهم حقایقِ عالَم هستی می دانند
👈و معتقدند با عقل می توان به هر عرصه پا نهاده و برای هر موضوعی حکم صادر کرد .پیروان این مکتب را #فیلسوف نامیده اند.
❌ابزار جهان شناسی فیلسوف، عقل، منطق و استدلال است و برای شناخت، تفسیر و تبیین هستی، فقط از این ابزار بهره میجویند .خواه براهین او مطابق شریعت باشد و خواه مخالف آن .
❌یعنی اگر عقل مطلبی را ثابت کند، آن شیء حقیقت دارد و اگر نتوانست اثبات کند،حقیقت ندارد.
2⃣ مکتب عرفان و تصوف (طریق دل)
برخی معتقدند :
💥فقط از راه شهود و سلوک معنوی و باطنی می توان به حقیقت اشیاء و معارف و در نتیجه، رسیدنِ به کمال دست یافت و انسان زمانی می تواند شناخت صحیحی از هستی داشته باشد که خود را در #سیر_و_سلوک در #طریقت مهذّب نموده و قلبش را تصفیه کرده و از دنیا روی برگردانده و به #ریاضت، مشغول شده باشد تا حقایق هستی بر قلب او تابیده شود و این معارف و حقایق نیز یافتنی است نه گفتنی و از دل به دل منتقل میشود نه از زبان به زبان.[۲]
✅ بنابراین اشخاصی را باید صوفی دانست که ؛
🔘 به اصالت شهود معتقدند
🔘 و آن را بر حکم عقل و نقل قطعی ترجیح میدهند.💯
📛از آنجایی که این اشخاص به یک مذهب و دین منتسب میباشند، ناچارند برای ایجاد توافق میان ظواهر دین و #مکاشفات خود، در معانی نصوص دینی تصرّف کنند و آن را به #تاویل ببرند.
3⃣ مکتب وحی و نبوت (طریق انبیا):
💥برخی منزلت و محدوده حوزه های #تعقل و #شهود را به خوبی دریافته اند و تصمیم گرفتند به حکم #عقل_فطری از کسانی پیروی و آنها را هادیِ #سلوک_معنوی خود اخذ کنند که؛
👈از جانب خدا معرفی گشته(منصوص)
👈 مصون از اشتباه بوده (معصوم)
👈 و مسیر کمال را طیّ کرده اند.
⚠️از آنجایی که ممکن است هر فردی #لقاءالله، قرب الهی و کمال و سعادت خویش را ادّعا داشته باشد، تنها به اشخاصی(انبیا) که همراه با بیّنه از جانب خدا آمده اند،می توان اعتماد کرد.
-------------------
📚مقاله بررسی قرابت فکری صوفیه وشیخیه /سید علیرضا موسوی
[۱]. تفسیر المیزان ج۵ص۲۸۲
[۲].خورشید تابنده ص۱۵_۱۶
🆔 @safiresheytan🕸
🤡 #طنز
#زلزله_گناباد
💠خاطره #شیخ_حسین_انصاریان از دیدارش با قطب فرقه #گنابادیه
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
⚠️پیش از انقلاب زلزله شدیدی گناباد را به لرزه درآورد و چندین هزار نفر را کشت.در این زمان پسر عمه ام در آنجا ماموریت بانکی داشت. برای خبرگیری از او و نیز کمک رسانی به مردم منطقه روانه آن دیار شدیم.
🔹روز دوم هنگام غروب به بیدخت گناباد رسیدیم. آنجا مرکز سلسله گنابادی هاست و مقبره #سلطانعلی_گنابادی صاحب تفسیر معروف #بیان_السعادة در آنجاست.برای دیدار از آن مقبره رفتیم .
👳قطب آن زمان آقای #سلطان_حسین_تابنده همراه عده ای برای نماز جماعت آمده بودند. ما را که با لباس روحانیت دیدند اکرام و احترام بسیار کردند. با اصرار آنها شب آنجا ماندیم و به یکی از اتاق های صحن رفتیم و دور هم نشستیم.
💬در ضمن صحبت، رفیق ما از جناب قطب پرسید شما هنگام زلزله کجا بودید⁉️
👺گفت: من در اتاق بودم و دست بر روی زمین گذاشته بودم و دعا می خواندم که زلزله آرام بگیرد‼️
❌ او داشت این حرف را می زد که زمین لرزید. منظره بسیار دیدنی پیش آمد.
اولین کسی که سراسیمه به وسط حیاط خیز برداشت همان جناب #قطب بود.
😂آن شب تا صبح از خنده خوابمان نمی برد.
-------------
📚خاطرات حاج شیخ حسین انصاریان ص ۶۳
@khoorshidmarefat