🌼 #شعر
🗯 #خاقانی
#کفر_مطلا #فلس_سفیه
🧟♂جَدَلی فلسفی است، خاقانی
🧟♂تا به فَلسی(پول سیاه) نگیری احکامش
⚠️ #فلسفه در جدل کند پنهان
⚠️وانگهی #فقه برنهد نامش
👺 #مس_بدعت به زر بیالاید
👺پس فروشد به مردمِ خامش
🕸دام در افکند مُشعبِدوار
🕸پس بپوشد به خار و خس دامش
🐓مرغ را هم به لطف صید کنند
🐓پس بِبُرّند سر به ناکامش
📛علمِ دین پیشت آورد وانگه
📛کفر باشد سخن به فرجامش
👶کار او و تو تا گه تطهیر (ختنه کردن)
👶کار طفل است و آن حجامش
🔪 شِکرش در دهان نهد و آنگه
🔪 بِبُرد پارهای زِ اندامش
------------
📚دیوان اشعار خاقانی، قطعه ۲۱۲.
📍سخنان فلسفی ارزش یک پول سیاه هم ندارد. ظاهر زیبا و دینی فلسفه حکم آبناتی را دارد که در دهان بچه می گذارند تا او را تیغ زنند و نفهمد.
رنگ و روی اسلامی دادن به فلسفه نیز برای فریب قشر مذهبی و جلوگیری از اعتراض ایشان است.
🆔 @safiresheytan 🕸
📝 #تحلیل
💬 براندازی اسلام با شعار وحدت وجود
🖌به قلم علامه #مرتضی_رضوی
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🚨از زمان #حسن_بصري و #ابوهاشم_كوفي تا حوالي سال ۱۲۰ هجري هيچ صوفي صريحاً به #وحدت_وجود معتقد نبود. صوفيان اين دوره تقريباً همگي از مردمان عرب زبان با تبار عربي (غير از حسن بصري كه تبار به مسيحيان غير عرب مي رساند)، بودند. اين دوره را بايد #دوره_اول_تصوف_عربي ناميد و پس از محي الدين را #دوره_دوم_تصوف_عربي.
☯ از حوالي سال ۱۲۰ سيل جريان انتقال جوكيات هندي، عقايد برهمائي ، بودائي و هندوئي از ناحيه #خراسان_بزرگ به ممالك اسلامي شروع شد و روز به روز «وحدت وجود» به زبان ها افتاد. حدود يك قرن طول كشيد كه گوش ها و روح اجتماعي به آن عادت كند و ابراز اين باور خلاف واقعيت، نشان از ديوانگي تلقي نشود.
#بايزيد_بسطامي (ف ۲۶۱) فرازترين بلندگوي آن شد، در زمان #جنيد_بغدادي (ف ۲۹۸) يكي از باورهاي پر نفوذ در جامعه سنيان گشت و اصطلاح بي معني «شرك در وجود» ساخته شد و رواج يافت.
❌#همه_چيز_خدائي در مقابل #تك_خدائي به سرعت پيش رفت و «توحيد» كه صيغه مصدر از باب تفعيل است به معني «يكي كردن همه اشياء هستي » معني شد. يعني درست نقيض معنائي كه از مبعث پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)تا سال ۱۲۰ هجري به كار رفته بود.♨️
❇️ بدين ترتيب لفظ #توحيد در جامعه عيني و تاريخي مسلمانان به دو كاربرد كاملاً متضاد به كار رفته است:
1⃣ توحيد: يكي دانستن خدا در اعتقاد، و نفي الوهيت از هر چيز غير از خدا.
لفظ «متعدي » توحيد، در اين كاربرد، «يكي كردن خدا در اعتقاد» است. نه يكی كردن وجود خارجي.
2⃣ توحيد: يكي كردن خدا در عينيت و عرصه وجود خارجي.
❇️و « #شرك» در مقابل دو كاربرد بالا، به شرح زير مي شود:
1⃣ شرك: چيزي يا كسي را در الوهيت شريك خدا دانستن.
2⃣ شرك: چيزي يا كسي را در «وجود» شريك خدا كردن.
🔹صوفيان به شدت شعار #شرك_در_وجود را در مقابل #شرك_در_الوهيت، تبليغ كردند. آن تنفّر شديدي كه مسلمانان نسبت به چيزي به نام «شرك» داشتند وادارشان مي كرد از هر چيز، هر مفهوم، هر بو و رائحه شرك گرچه وهمي و خيالي باشد پرهيز كرده و دوري بجويند. وقتي كه صوفيان چيزي به نام «شرك در وجود» را مطرح كردند، مردم به حرف شان حساس شده وسخن شان را استماع كردند.
🔸حقيقتاً مردم نمي توانستند ميان صوفيان و عالمان (اهل فكر به معني عام) داوري كنند كه آيا آن شرك است يا اين. يا: توحيد اين است يا آن. همان طور كه در مقاله «حديث سلسلة الذهب» از مقالات مقدماتي به شرح رفت امام رضا(علیه السلام) به حمايت و پاسداري از (لا اله الا الله) برخاست و آن ماجراي عظيم را به وجود آورد تا براي همگان روشن شود؛
⚠️ آن چه صوفيان مي گويند «تجميع» است نه توحيد، كه همه چيز را جمع كرده يك جا خدا مي نامند كه هم شرك در وجود است و هم شرك در الوهيت.💯
🤔صوفيان مي گفتند: شما مي گوئيد هم خدا وجود دارد و هم مخلوق، اين شرك در وجود است‼️
✍پاسخ: هميشه اشتباه بنيادين #ارسطوئيان و #صوفيان، «اصالت دادن به ذهنيات» بوده و هست كه نتيجه اش سلب واقعيت از واقعيات، است.
☑️ «وجود» فقط يك «مفهوم محض» است مفهوم صرفاً ذهني.
... از جمله چيزهائي كه در خارج از ذهن و در عالم واقع، وجود ندارد خود همين «وجود» است [مفهوم] وجود در خارج وجود ندارد و عدم است، درست مانند «عدم» كه در ذهن قابل فرض است اما در خارج، عدم، عدم است. وجود و عدم، در ذهن متناقض اند اما در خارج «مساوي هم» هستند و هر دو «عدم»اند.
☑️وجود، مفهومي است كه ذهن آن را از موجودات خارجي انتزاع كرده و در خود جاي مي دهد و نقيض آن را عدم مي نامد. نه وجود در خارج از ذهن وجود دارد و نه عدم. آن چه در خارج وجود دارد «موجود» است نه وجود.
بلي درست است «مفهوم ذهني وجود يك مفهوم واحد است» همان طور كه «مفهوم عدم يك مفهوم واحد است» و دو نوع يا دو جور عدم نداريم اما وجودهاي خارجي كه «موجود» هستند كثيراند.
نتيجه: آن شرك در وجود كه ارسطوئيان صدرائي #صوفيان_مدرن آن را چماق كرده اند، خيالي بيش نيست و در واقعيت خارجي شرك_در_عدم است نه #شرك_در_وجود.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
✴️#تصوف با عَلَم كردن شعار موهوم "شرك در وجود" مي رفت بنيان اسلام را بر كند و اگر به اين سير ادامه مي داد همه ممالك اسلام را به دين #جوكيان_هندي معتقد مي كرد و الغاي اسلام و قرآن را رسماً اعلام مي كرد و اساساً #زردشتيان_ايراني، تصوف را براي همين هدف با يك #برنامه_استراتژيك دراز مدت، وارد جامعه مسلمانان كرده بودند كه امام رضا(علیه السلام) آن ضربه كاري را بر اين جريان وارد كرد. تصوف پس از اين ضربه به احتضار افتاده بود كه با گذشت زمان از نو جان گرفت ليكن هرگز نتوانست براندازي اسلام را مثل سابق، هدف بگيرد و قانع شد كه به اصطلاح «قرائت ويژه اي از اسلام» باشد.
-------------
📚 مجله نورالصادق شماره ۲۵
🆔 @safiresheytan 🕸
کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄┄ 📝شاید این روزها این سوال در ذهن شما هم باشد که چرا یک همایش که مدّعی تبیین عرفان
🌠 #دیدبان
#تزویر_متمدن
پژوهشکده تمدن توحیدی با همکاری برخی موسسات دیگر درصدد برگزاری نشست های علمی در موضوع عرفان و تصوف بود.
📛آنچه در این نشست قابل توجه است تغییر نام این جلسات از تصوف به #عرفان_اهل_بیتی است‼️
❌متاسفانه طرفداران تصوف با بازی با الفاظ و استفاده ابزاری از نام اهل بیت، همان باورهای صوفیانه را به خورد مردم می دهند. در این نشست نیز شاهد هستیم با اینکه در محتوی جلسات هیچ تغییری انجام نگرفته است، همان برنامه که قرار بود با عنوان تصوف برگزار شود تحت عنوان عرفان اهل بیتی انجام خواهد پذیرفت.
⚠️این تغییر نام بار دیگر نشان داد آنچه که به عنوان #عرفان_ناب_شیعی بزک می شود همان تصوف است با این تفاوت که #صوفیان_حوزوی هنوز جرات نام بردن از مسلک خود را ندارند. البته هر زمان شرایط را آماده ببینند قطعا از نام و القاب صوفیانه خود نیز پرده خواهند برداشت.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
🔻امام رضا علیه السلام فرمودند :
برخی شیعیان ازحضرت صادق علیه السلام سوال پرسیدند:
🔹نظر شما راجع به گروهی که با نام صوفیه در این زمانه پدیدآمده اند،چیست؟
🔸امام علیه السلام می فرمایند : صوفیان دشمنان ما هستند وهر کس به آنها گرایش یابد، ازآنها ست وبا ایشان محشور خواهد شد .
❌به زودی گروهی که ادّعا محبت ما را دارند وبه آنها متمایل می شوند و خودشان را شبیه آنها می سازند ،ولقب های آنها را بر خود می گذارند، وبه توجیه وتاویل سخنان آنها می پردازند .
⭕️بدانید هر کس به سوی ایشان تمایل یابد ، از ما نیست و ما از آنها بیزاریم. (متن کامل روایت)
🆔 @safiresheytan 🕸
5.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 #نشان_راه
🌸 #آیه_الله_خامنهای
#عنکبوتهای_دکان_دار
👺کسانی را که با ادعای تشرّف محضر امام عصرعلیهالسلام، دکّانداری میکنند، تکذیب کنید.💯
❌ادعای اتصال و ارتباط و تشرف یا ادعاهای خرافی و شرم آوری مثل اقتدای به آن حضرت در نماز یا دستور گرفتن از آن حضرت، هیچ کدام قابل تصدیق نیست و مدّعیان، دروغگو و مفتری هستند.
👁🗨 ادّعای حسن ابطحی درباره مشاهده امام زمان وگرفتن مجوز از ایشان برای اعتراف مریدان به گناه نزد استاد
👁🗨 ادعای رجبعلی خیاط درباره دیدار و ملاقات مکرر با امام زمان و آموزش ذکر برای تشرف خدمت امام زمان
👁🗨ادعای اقتدای امام سجاد علیه السلام به آقای حسن زاده آملی
🆔 @safiresheytan 🕸
#سلوه_الشیعه_و_قوه_الشریعه
علامه #میر_لوحی_سبزواری
📚معرفی اجمالی:
🔹سید مطهر مقدادی معروف به علامه میر لوحی سبزواری (۹۹۰_۱۰۸۱ق) از شخصیت ها مبرّز در مبارزه با تصوف است.
🔸این کتاب به گفته مولف منتخبی از کتاب دیگر او به نام "توضیح المشربین" است و نگارش آن در اواسط سال ۱۰۶۲ قمری و در دوره صفویه پایان پذیرفته است.
☑️مولف درباره هدف کتاب خود می نویسد:
"بدان که این رساله ایست در بیان جماعتی که خود را در این زمان صوفی
نام نهاده اند و بنای(هدف) این رساله بر آن است که:
💥مشایخ صوفیه این جماعت را مذمت کرده اند،
💥و اکثر علمای سنی ایشان را طعن زده اند،
💥و جمیع علمای شیعه منکر ایشان بوده اند،
💥و در حدیث ذم ایشان واقع است،
💥و قرآن به مذمت ایشان ناطق است،
💥و علمای عصر فتواها نوشته اند که هر چه می کنند
این طایفه از خوانندگی کردن و خوانندگی شنیدن و اصول گرفتن و دست زدن و به رقص آمدن و امثال اینها همه فسق است و عصیان"
🔰 نویسنده در پاسخ به شیعیانی که گاهی به دفاع از تصوف می پردازند، کوشیده تا نشان دهد؛
✴️جریان نقد تصوف یک جریان اصیل در میان دانشمندان اسلامی از هر دو مذهب سنّی و شیعه بوده است.
🔰میر لوحی درباره اینکه چرا به نقل اقوال سنّیان در مذمت صوفیه پرداخته است می گوید؛
"غرض از نقل قول بعضی از علمای سنی در این رساله دلیل و حجت نیست بلکه مدّعا آن است که اکثر سنیان هم این طایفه را مذمت کرده اند.[چه برسد به شیعه]".
🌠یکی از نکاتی حایز اهمیت کتاب، اثبات انتساب کتاب #حدیقه_الشیعه به #مقدس_اردبیلی، آن هم در زمانی نزدیک به عصر مولف (قرن ۱۱) است.
میر لوحی در فصل پنجم کتابش، از حدیقه الشیعه به عنوان کتابی در نقد تصوف یاد می کند.💯
🌀مصحّح کتاب آقای #علیرضا_دوستی که پیش از این کتاب #کشف_الحقیقه_فی_اعتبار_الحدیقه را در کارنامه خود دارد در ۵۰ صفحه نخست مقدمه ای مختصر ایراد کرده اند.
🔹ایشان پس از شرح حال کوتاهی از زندگی میر لوحی و تالیفات وی،
وجه نامگذاری ایشان به میرلوحی، جایگاه علمی میر لوحی نزد علما شیعه
🔸دو اشتباه نویسنده را متذکر می شوند؛
۱. انتساب کتاب #تشویق_السالکین به مجلسی اول و ادعای تصوف برای او بر همین اساس
۲. انتساب حاشیه نوشته شده بر کتاب ملاطاهر به مجلسی اول
💠🔅💠🔅💠🔅💠
📑 فهرست مطالب کتاب بدین شرح است
✅فصل اول: مذمت صوفیه در کلام صوفیان:
⬅️صوفیان سنّی:
نویسنده در این بخش به کلمات
💥مولوی
💥شیخ عزیز نسَفی
💥روزبهان فارسی در نقد صوفیه استشهاد می کند و از عطار، اوحدی کرمانی، سنائی، شبستری، جامی فقط نام می برد.
🔆از دیدگاه مولف #مولوی و #عطار و... سنّی مذهب بوده اند.
⬅️صوفیان شیعه:
💥محمد تقی مجلسی
💥فیض کاشانی
✅فصل دوم: مذمت صوفیه در کلام عالمان غیرصوفی سنّی
💥زمخشری
💥طیبی
💥دِمیری
✅فصل سوم: مذمت صوفیه در کلام عالمان غیرصوفی شیعه
💥شیخ مفید
💥ابن حمزه طوسی
💥شیخ جعفر دوریستی
💥شیخ حسن حلّی
💥علامه حلّی
💥محقق کرکی
💥شیخ حسن کرکی:
💥مقدس اردبیلی
✅فصل چهارم: مذمت صوفیه در احادیث شیعه
✅فصل پنجم: حرمت #غنا
👈غنا در لغت و اصطلاح
👈اقسام غنا
👈روایات ذم غنا
👈 #استفتائات از فقها قرن ۱۱ درباره غنا
▫️میرزا حبیب الله کرکی (متوفی ۱۰۶۰)
▪️سید احمد علوی عاملی (متوفی ۱۰۵۴)
▫️میرزا رضیع الدین نائینی (متوفی ۱۰۸۲)
▪️محقق سبزواری
▫️شیخ علی نقی کمره ای (متوفی ۱۰۶۰)
▪️میرزا نورالدین علی مُفتی (متوفی ۱۰۴۴)
♨️توضیحات بیشتر درباره کتاب سلوه الشیعه علامه میر لوحی:
#کتاب #کلیات #فارسی #قرن_۱۱
🆔 @safiresheytan🕸
سلوة الشیعه(1).pdf
1.25M
📗سَلوه الشیعه و قوّه الشریعه
✍علّامه میر لوحی سبزواری (۹۹۰_۱۰۸۱ق)
🔹تعداد صفحات: ۱۳۸
🔸زبان:فارسی
🆔 @safiresheytan🕸