کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
🔥 #سنگ_راه
🔮 #عرفان_زن_ستیز #ابتذال_فکری
💔 #ارزش_زن_در_فلسفه_و_عرفان
😥 پیشاپیش ،از بانوان ارجمند بابت انتشاراین کلمات سخیف پوزش می طلبیم !
ملاصدرا در کتاب #اسفار می نویسد؛
از عنایات الهی در خلقت زمین، #تولد_حیوانات_گوناگون روی آن است .
♨️قرآن: "خداوند جانوران گوناگونی روی زمین پراکنده است"
💠بعضی برای #خوردن هستند
♨️قرآن : " چارپایان را برای شما آفرید تا به (موی و پشم) آنها گرم شوید و از آنها فواید بسیار دیگر برده و از (شیر و گوشت) آنها بخورید .
💠و بعضی برای #سواری_و_زینت اند.
♨️قرآن : "اسب ها و قاطرها و خرها را آفرید تا سوارشان شوید وزینتتان باشد "
💠و بعضی برای #بارکشی خلق شدهاند.
♨️قرآن: بارهایتان را به جاهایی میبرند که بدون آنها، جز با جانکندنِ زیاد به آنجا نمیرسیدید. بله، پروردگارتان نسبت به شما دلسوز و مهربان است".
💠و بعضی برای #تجمل_و_آسایش است.
♨️قرآن : "شب ها وقتی گله را از چرا برمیگردانید یا صبح به چرا میبرید مایه زینت و افتخار شما هستند "
💠و بعضی برای #نکاح_و_آمیزش اند.
♨️قرآن : "خداوند از نوع خودتان همسرانی را برای شما قرار داد"
💠وبعضی برای #تهیه_پوشاک_و_خانه_و_اثاث هستند.
♨️قرآن : "از پوست چهارپایان نیز براى شما خانه هایى قرار داد تا موقع کوچ یا اُتراق به آسانى آنها را جا به جا کنید؛ و از پشم و کرک و موى آنها، برایتان اسباب و اثاث زندگى قرار داد".
🚧 🚧 🚧 🚧 🚧 🚧 🚧
✍ #ملا_هادی_سبزواری از فیلسوفان بزرگ در حاشیهاش بر این مطلب مینویسد:
🔹اینکه #ملاصدرا زنان را در #زمره_حیوانات قرار داده #اشاره_لطیفی دارد به اینکه زنان به دلیل؛
👈 ضعف عقل
👈و جمود بر ادراک جزئیات
👈و میل و رغبت به زیورها و زینت های دنیا،
⚠️#الحقّ_و_الانصاف نزدیک است که به #حیوانات_زبان_بسته ملحق شوند،
📛چه این که #سیره_اغلب_زنان چون حیوانات و چهارپایان است ولکن خداوند بر آنها #صورت_آدمی پوشانده است تا؛
🔘 مردان از معاشرت و #ازدواج با آنان مشمئز نشوند ‼️
🔘وبه #نکاح_و_آمیزش با آنها راغب باشند.
✴️از همین جاست که؛
🔹 شرع مقدس، #جانب_مردان را گرفته است❗️
🔸ودر بسیاری از احکام مثل طلاق و نشوز و ادخال ضرر بر ضرر، برخلاف سایر ادیان ، مردان را #مسلط_بر_زنان ساخته است.
♧♧♧♧♧
🔆پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله :
به زنان توهین نمی کنند مگر افراد پست .
------------
📚الحكمة المتعالية فى الاسفار العقلية الاربعة، ج۷، ص: ۱۳۷
🆔 @safiresheytan🕸
#شعر
#شیخ_جواد_خراسانی
#رسم_پیران #راه_شیعه
🔮شیعیان را پیروی از #پیر نیست
🔮#عارفان را پیروی جز پیر نیست
🔸شیعیان را نیست پیری جز امام
🔸عارفان را پیر می باشد امام
✔️شیعیان گیرند از معصوم و بس
✔️عارفان از هرکه شد #صاحب_نفس
🔆شعیان را قطب بس صاحب زمان
🔆عارفانِ قطب، پیر عارفان
❄️شیعیان را اتکا بر #نص بوَد
❄️عارفان را سیره مختص بوَد
📌شیعیان را غیر شیعه یار نیست
📌عارفان را شیعه ای در کار نیست
💎شیعه و سنی بر عارف یکی است
💎هر دو ناجی هست و فرقش اندکیست
🔰عارفان را #اولیاء بی حد بود
🔰بل که هر کس قابل مَسند بود
❌خواه عاصی ،خواه از اهل نظر
❌خواه از #نسل_علی، خواه از #عمر
🌀اولیاء عارفان بشنو ز من
♣️شیعیان را اجتناب از #بدعت است
♣️عارفان را #رسم_پیران سنت است
⭐️شیعه از معصوم گیرد هر دعا
⭐️عارف از هر پیر صاحب ادعا
🔥شیعیان را نیست دعوی #وصول
🔥عارفان را #اتحاد است و #حلول
🌸شیعیان را از خدا #الهام نیست
🌸هست مختصِ امام و عام نیست
🗣عارفان این رتبه را دعوی کنند
🗣سیره های خود بدو معنی کنند
👁شیعیان را نیستی #کشف و #شهود
👁عارفان را غیر از این مقصد نبود
🆔 @safiresheytan🕸
#فراخوان
چنانچه اشعار زیبایی در زمینه نقد تصوف وعرفان شنیده یا سروده اید و مایلید با دیگران به اشتراک بگذارید برای ما ارسال کنید.
@A_mobarez. 👈👈 ارسال آثار📨
🆔 @safiresheytan🕸
🌥 #مه_شکن
❄️ #آموزه_ها #جبر_گرایی
🔻إِنَّ رَجُلًا قَدِمَ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَخْبِرْنِی بِأَعْجَبِ شَیْ ءٍ رَأَیْتَ❗️
🔸قَالَ رَأَیْتُ قَوْماً یَنْکِحُونَ أُمَّهَاتِهِمْ وَ بَنَاتِهِمْ وَ أَخَوَاتِهِمْ
🔹فَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لِمَ تَفْعَلُونَ ذَلِکَ قَالُوا قَضَاءُ اللَّهِ تَعَالَی عَلَیْنَا وَ قَدَرُهُ
فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله ؛
⚠️سَیَکُونُ مِنْ أُمَّتِی أَقْوَامٌ یَقُولُونَ مِثْلَ مَقَالَتِهِمْ أُولَئِکَ مَجُوسُ أُمَّتِی.➊
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
🌸شخصی خدمت پیامبر اکرم رسید حضرت ازاو خواستند #عجیبترین_اتفاقی که شاهدش بوده را تعریف کند ،گفت:
📛اقوامی را دیدم که با مادر و دختر وخواهر خودشان ازدواج می کردند
🤔و در توجیه کارشان می گفتند #قضا_و_قدر الهی بر ما چنین رقم خورده است.
حضرت فرمودند ؛
❌به زودی از امت من نیز گروهی به سخنی همانند ایشان معتقد می شوند .
❌آنها #مجوسیان امت من هستند .
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🔰#حسن_بصری؛
فضل بن شاذان: «حسن كسي بود كه با اهل هر فرقه به آنچه دوست داشتند مماشات ميكرد و براي رياست، رنگ عوض ميكرد و #رئيس_قدريه بود».
📚رجال کشّی ص ۶۴
🔰#شبستری؛
کدامین اختیار ای مرد عاقل
کسی را کو بود بالذات باطل...
کسی کو را وجود از خود نباشد
به ذات خویش نیک و بد نباشد...
هر آن کس را که مذهب غیر #جبر است
نبی فرمود کو مانند #گبر است...
به ما افعال را نسبت مجازی است
نسب خود در حقیقت لهو و بازی است
نبودی تو که فعلت آفریدند
تو را از بهر کاری برگزیدند...
#مقدر_گشته پیش از جان و از تن
برای هر یکی کاری معین
یکی هفتصد هزاران ساله طاعت
به جای آورد و کردش طوق لعنت
دگر از معصیت نور و صفا دید
چو توبه کرد نور «اصطفی» دید
📚گلشن راز
🔰 #ابن_عربي؛
«پس كفر، ايمان، اطاعت و معصيت همه از #مشيت و حكمت و اراده او می باشد و او به طور ازلي متصف به اين اراده است . . .»
«پس منزه است آن كسي كه هيچ فاعلي جز او وجود ندارد»
📚فتوحات سفر ۱ص۱۶۷ وص۱۷۰
.
🔰#سعدی
از خدا دان خلافِ دشمن و دوست
كه دل هر دو در تصرف اوست
🔰 #حافظ؛
به آب زمزم و كوثر سفيد نتوان كرد
گليم بخت كسي را كه بافتند سياه
مكن به چشم حقارت نگاه بر منِ مست
كه نيست معصيت و زهد، بی #مشيت او
مكن به نامه سياهي، ملامتِ منِ مست
كه آگه است كه #تقدير بر سرش چه نوشت❗️
گناه اگر چه نبود #اختيار ما حافظ
تو در طريق ادب باش وگو گناه من است
در كوي نيكنامي ما را گذر ندارند
گر تو نمی پسندي تغيير ده #قضا را
🔰 #مولوی؛
من همي گويم برو ، جفّ القلم
زين قلم بس سرنگون گردد علم
هيچ بغضي نيست در جانم ز تو
زآنكه اين را من نمیدانم ز تو
آلتِ حقي تو، فاعل، دستِ حق
چون زنم بر آلت حق طعن و دق؟ !
ليك بی غم شو ، شفيع تو منم
خواجه روحم نه مملوك تنم
🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🔻امام هادي علیه السلام فرمودند :
✴️الصوفية كلّهم مخالفونا و طريقتهم مغايرة لطريقتنا
🔥إن هم إلاّ نصاري او مجوس هذه الامّة؛➋
♤ ♤ ♤ ♤ ♤
امام هادي علیه السلام فرمودند :
⭕️ #صوفيان، همگی مخالف ما هستند و وطریقه آنان مغایر با راه و روش ماست.
✝ آنها در این امت جز #مسیحی و يا #مجوسي عنوان دیگری ندارند.
------------------------
➊ بحارالانوار ج۵ ص۴۷
➋ حدیقه الشیعه
🆔 @safiresheytan🕸
#نقد_صوفی_از_تصوف تا قرن پنجم
دکتر #داوود_اسپرهم
📚معرفی اجمالی؛
✍ نویسنده ، با استناد به قول #ابوسعید؛ #زبان_لالان_را_لالان_دانند ،صوفیه را نه از دریچه چشم ناقدانِ منکر و مخالف بلکه از زاویه نگاه خود صوفیان بررسی کرده است.
⚠️مولف که به شدت ارادتمند #تصوف_خراسان است با ستایش از شخصیت هایی چون #غزالی و#مولوی و #ابوسعید و عذر ها ی بدتر از گناه سعی دارد انتقادات را متوجه #مکتب_بغداد کرده و #تصوف_ایرانی را به عنوان تصوف حقیقی معرفی نماید .
🔹وی اعلام می دارد انگیزه او ودیگر صوفیان در بیان برخی ایرادات، رفع نقایص و تعمیق واصلاح تصوف به عنوان بخشی از #فرهنگ_و_تمدن_ایرانی است ونه نفی کلی آن .
✅نویسنده درفصل اول [ نقد اجتماعی صوفیه از تصوف] با بیان این که صوفی به جغرافیائی خاص و به هیچ نهاد وسامانی وَقعی نمی نهد ، نه شهر بند ِ شهری است ونه سرپرست خانه وخانواده ای اسیب های اجتماعی این رفتار را بررسی کرده است.از جمله؛
👈 #ارتزاق_از_سلاطین
👈 #زله_برداشتن
👈 #دوره_گردی و #تکدی
👈 #خلق_گریزی
✅و در فصل دوم[ نقد فرهنگی صوفیه از تصوف ] اشاره می کند که صوفیان نه تنها درارتباط با اجتماع بلکه در مسایل شخصی وفردی نیز پر انتقادند.
👈 #آداب_غذا_خوردن ( طلب سفره های رنگین، پرخوری ، دعوا بر سرلقمه )
👈 #وقف_خواری
👈 #حرام_خواری
👈 #خرقه و #مرقعه_داشتن
👈 #تخریق_خرقه
👈 #مرید_پروری
سپس به موضوع #نکاح و #کسب_و_کار در صوفیه
👈 #شیوه_های_اصطیاد_واحتیال_خلق توسط صوفیان پرداخته است.
✅ مولف در فصل سوم [نقد اخلاقی صوفیه از تصوف] مواردی از بی اخلاقی صوفیه را ذکر کرده است از جمله؛
👈 #شاهد_بازی و مصاحبت با احداث
👈 #اباحه_گری
👈 معدوم ساختن قوای طبیعی
👈 بخل وحسد
👈 #رقص و #سماع
👈 ریا وسمعه
👈 تکبر واعجاب
👈 #ملامت_گری
✅ در فصل چهارم [ نقد عقیدتی وفکری صوفیه از تصوف] اندیشه صوفی نسبت به
#علم_ستیزی ، #شریعت_گریزی ، #بدعت، #شطحیات ،#تقلید ، #افکار_حلولی و #توکل مورد نقد وبررسی قرار گرفته است.
#کتاب #آداب #فارسی #قرن۱۵
🆔 @safiresheytan🕸
نقد صوفی از صوفی دکتر داود اسپرهم.pdf
7.18M
📗 نقد صوفی از تصوف تا قرن پنجم هجری
✍ مولف: دکتر داوود اسپرهم
🔹 تعداد صفحات: ۲۲۵
🔸 زبان: فارسی
🆔 @safiresheytan🕸