eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ مجازات بر اساس یا ؟ 🔸امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه میفرماید : لا يُنْكِرُ - يَا إِلَهِى - عَدْلَكَ إِنْ عَاقَبْتَهُ، وَ لا يَسْتَعْظِمُ عَفْوَكَ إِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ، لِأَنَّكَ الرَّبُّ الْكَرِيمُ الَّذِى لا يَتَعَاظَمُهُ غُفْرَانُ الذَّنْبِ الْعَظِيمِ اى خداى من! اگر اين گنهكار را كيفر دهى، عدالتت را منكر نمى‏شود، و اگر از او گذشت كنى و به او رحمت آورى، گذشتت را در برابر بى‏نهايت بودنت بزرگ نمى‏شمارد؛ براى اين كه تو پروردگار كريمى، پروردگارى كه آمرزش گناه بزرگ، او را بزرگ ننمايد. 🔸 و دردعای_ابوحمزه_ثمالی نیز آمده : اِلهی اَنتَ اَوسَعُ فَضلاً وَ اَعظَمُ حِلماً مِن اَن تُقایِسَنی بِعَملی اَو اَن تَستَزِلَّنی بِخَطیئَتی ... هَبنی بِفضلِک خدایا تو فضلت وسیع‌تر و بردباری‌ات بزرگتر از آن است که مرا به کردارم بسنجی یا اینکه مرا به خطایم بلغزانی .. مرا به فضل خویش ببخش 🔸 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام هم در دارند که : اللهُمَّ احمِلنی عَلی عَفوِکَ وَ لا تَحمِلنی عَلی عَدلِک پروردگارا با عفو و بخشش خود با من رفتار کن نه با عدل و دادگریت! این یعنی انسان متکی به اعمال ناقص خود نباشد و ان شاء الله همه ما در ماه مبارک رمضان که سفره فضل الهی جاری است بی‌بهره نمانیم. 👌عدل الهی یعنی حق هر کسی را دادن و اگر اینطور باشد ما به واسطه کاستی‌ها و گناهان چیزی برای عرضه نداریم. اما فضل یعنی خدای سبحان از حق خود به انسان می‌بخشد. دقت کنید که فضل الهی، ظلم و یا در برابر عدل نیست بلکه فراتر از عدل است. 🆔 @sahife2
✳️ خدا با اش با ما رفتار می‌کند، اگر بخواهد با اش با ما معامله کند، کار ما خراب است. یک آدم عوامی می‌گفت: «خدایا، ما این‌همه نماز می‌خوانیم و روزه می‌گیریم، تازه منت هم سر ما می‌گذاری؟، خدایا با عدلت با من رفتار کن، نمی‌خواهد با فضلت با من معامله کنی!»؛ چند وقت بعد این شخص بخاطر جرمی که مرتکب شده بود، محکوم به اعدام شد. او را به پای چوبه دار بردند، پیغمبر زمان به او گفت: «تو از خدا خواسته بودی و گفتی که خدایا با عدلت با من رفتار کن؛ روزی تو یک سوزن در چوبی کردی، بعد پای مگسی را بستی و با آن چوب سوزن دار، آن مگس را اعدام کردی، حالا هم باید اعدام شوی، چون که خودت از خدا خواستی تا با فضلش با تو معامله نکند.» 👤مرحوم آیت الله ره 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
#شرح_صحیفه_سجادیه ✳️ و کان من دعائه علیه السلام فی ذکر التوبه و طلبها  از دعاهایِ آن حضرت یعنی حضرت
✳️شرح فراز دهم دعای سی و یکم صحیفه سجّادیّه 📜حالا این بنده آمده است، گناهانِ خود را گفته است، کرده است، «لَا ینْکرُ- یا إِلَهِی- عَدْلَک إِنْ عَاقَبْتَهُ» اگر او را عذاب کنی، عدلِ تو را انکار نمی‌کند، می‌گوید خوب است، این نشانه‌ی عدلِ تو است، حتماِ مستحق بوده‌ام. «وَ لَا یسْتَعْظِمُ عَفْوَک إِنْ عَفَوْتَ عَنْهُ وَ رَحِمْتَهُ» اگر تو این بنده را عفو کردی، این بنده عفوِ تو را خیلی بزرگ نمی‌شمارد، چرا؟ «لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ الَّذِی لَا یتَعَاظَمُهُ غُفْرَانُ الذَّنْبِ الْعَظِیمِ» می‌گوید تو آنقدر کریم هستی که کارِ بزرگِ خودت را بزرگ نمی‌شماری، این مغفرت فی نَفسِه کارِ بزرگی است، اما خدای متعال آنقدر کریم است که می‌گوید: من کاری نکردم، بندگانِ کریمِ خدا هم همین هستند دیگر، یک مسجد می‌سازد، بیمارستان می‌سازد، می‌گوید: ما که کاری نکردیم، اگر خدای نکرده آن را مهم بداند که اصلاً هیچ! می‌گوید: اگر من را عفو کنی، من این را بزرگ نمی‌شمارم، چون تو آنقدر بزرگ هستی که این در کنارِ بزرگیِ تو چیزی نیست، که منِ ناچیز را عفو کردی، یک علّت هم دارد، لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ این‌هاست که باید دقّت کنیم تا دعاهایِ ائمه علیهم السلام را متوجّه شویم، ببینیم سید علی خان از اینجا چه فهمیده است. ای مردم، ای خواهران، ای برادران، این دین «مقدّس بازی» نیست، والله بالله خشک مقدّس در این دین خریدار ندارد، این دین، دینِ فهم و شعور است، ببینید سید علی خان دعا را چطور فهمیده است، توجّه کنید خیلی مهم است، من باشم می‌گوید: خُب دیگر! چیزی نیست که! می‌گوید اگر من را عفو کنی برایِ تو مهم نیستم لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ ببینید او از لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ چه در آورده است. و التعرض لعنوان الربوبیه المنبئه عن تبلیغ الشى ء الى کماله می‌گوید چرا متعرّض به عنوانِ ربوبیّت شد؟ لِأَنَّک الرَّبُّ الْکرِیمُ چرا نامِ دیگری را نیاورد؟ و التعرض لعنوان الربوبیه تعرّض بعنوانِ ربوبیّت، ربوبیّت چیست؟ المنبئه عن تبلیغ الشى ء الى کماله ربوبیّتی که خبر می‌دهد از رساندنِ هر چیزی به کمالِ آن، چون ربّ است دیگر، تربیت است دیگر، این تربیت تو را به کمال می‌رساند، میوه را به کمال می‌رساند، هر مخلوقی را به کمال می‌رساند، تربیت است. اگر خدا که ربّ است و می‌خواهد من را به کمال برساند، یکی از ابزارِ به کمال رساندنِ من عفوِ اوست، اگر عفو نکند و من گنهکار بمانم دیگر پیشرفت نمی‌کنم، پس یکی از اسبابِ اینکه من را به کمال برساند عفو است، پس دوباره گوش بدهید. والتعرض لعنوان الربوبیه المنبئه عن تبلیغ الشیء إلى کماله للإیذان بعلیته العفو عنه والرحمه له می‌گوید این تعرّض به ربوبیّت، چون مقتضایِ ربوبیّت این است که هر چیزی را به کمال برساند، چون ربِّ کریم همه چیز را به کمال می‌رساند، این را برایِ این گفته است که بدانیم علّتِ درخواستِ عفوِ ما چیست، علّتِ آن این است که اگر می‌خواهی من را به کمال برسانی باید مرا عفو کنی. یک اصطلاحِ طلبگی به شما بگویم، وقتی یک نفر مجتهد می‌شود، خدا شاهد است که خیلی زحمت می‌کشد، مردم نمی‌دانند، خدا می‌داند، ما باید برویم دست و پایِ این‌ها را ببوسیم، این مراجع تقلید خیلی زحمت می‌کشند، شصت سال علم پشتِ یک رساله است. یکی از اصطلاحاتِ اصولی این است که ما در طلبگی از اساتیدمان می‌شنیدیم، می‌گفتند: «تَعلیقُ الحُکمِ عَلَی الوَصفِ مُشعرٌ بِالعِلیّه» یعنی اگر شما یک حکمی را با وصفی مقیّد کردید این دلالت بر علّیّت می‌کند، می‌گوییم «أکرِم زِیدَ لِلعالِم» زِیدِ عالِم را احترام کن، الآن حکمِ ما چیست؟ احترام کردن است، دستور می‌دهیم که احترام کنند، این را با وصف مقیّد کردیم، «أکرِم زِیدَ لِلعالِم» می‌گوید این اشاره به علّیّت است، یعنی چون عالِم است او را احترام کن. ظهورِ این کلمه‌ی «رَبّ» در تربیت است، یعنی هر چیزی را می‌گیرد و به کمال می‌رساند. 👤 آیت الله 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
💠 17 ▪️حضرت امام صادق (علیه السلام) فرموده:هرکس بوسیله خواندن ، جدم حسین (علیه السلام) را زیارت کند (چه از راه دور یا نزدیک) به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد به او می دهد. ▪️به نیابت از آقا و مولایمان امام زمان علیه السلام با هم زمزمه میکنیم : ♦️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا خِیَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِیَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ و َابْنَ سَیِّدِ الْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکُمْ مِنّی جَمیعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ یا اَباعَبْدِاللَّهِ ..... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
18.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 نماهنگ زیبای 👌برای آماده شویم ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪برنامه ی روزنامه ی ✅ کریم 👈 روزی یک صفحه 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/rqjEC 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 یک آمادگی متفاوت برای علیه السلام 🔴 چقدر لذت ‌بخش است از زبان اباعبدالله الحسین(ع) با خدا مناجات کنیم. من همیشه در دعای گفته‌ام: خدایا! من نیامده‌ام دعا بخوانم، آمده‌ام دعا خواندن امام حسین(ع) را تماشا کنم و با اشک ریختنش، اشک بریزم. با ناله‌های او همنوا بشوم. لابد هر عنایتی به حسینت بکنی، به ما هم خواهی داشت. ان‌شاءالله یک روز در همین ، آنقدر خدا گناهانمان را ببخشد و بدی‌هایمان را جبران کند؛ که برای لحظه‌ای هم که شده صدای حسین فاطمه(س) را بشنویم، وقتی که دارد با خدا می‌کند... 👤استاد علیرضا ✳️ به کوی میکده یا رب چه مشغله بود که جوش شاهد و ساقی و شمع و مشعله بود حدیث عشق که از حرف و صوت مستغنیست به ناله دف و نی در خروش و ولوله بود مباحثی که در آن مجلس جنون می‌رفت ورای مدرسه و قال و قیل مسئله بود دل از کرشمه ساقی به شکر بود ولی ز نامساعدی بختش اندکی گله بود قیاس کردم و آن چشم جادوانه مست هزار ساحر چون سامریش در گله بود بگفتمش به لبم بوسه‌ای حوالت کن به خنده گفت کی ات با من این معامله بود ز اخترم نظری سعد در ره است که دوش میان ماه و رخ یار من مقابله بود دهان یار که درمان درد داشت فغان که وقت مروت چه تنگ حوصله بود 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 پیشنهادی برای بهره‌برداری بیشتر از علیه السلام 🔴 دعا را وابسته به حال نکنید. قبل از قرائت دعای عرفه، یکبار را مطالعه کنید. دعا یک گفتگوی منطقی است. بعد از سر عقلانیت هم می‌شود اشک ریخت... 👤استاد علیرضا ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
22.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 راز یک بعد از ظهر 🔴 حال و هوای یک «اللَّهمَّ لَکَ الحَمد کَما خَلَقتَنی فَجَعَلتَنی سَمیعاً بَصیرا...» فرمودند بالاترین گناهی که بخشیده نمی‌شود روز عرفه این است که غروب روز شک بکنی بگویی خدا آیا من را بخشیده یا نه؟ ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ حکایت !!! قسمت هفتم گفت امیر المؤمنین با آن جوان که به هنگام نبرد ای پهلوان چون خدو انداختی در روی من نفس جنبید و تبه شد خوی من نیم بهر حق شد و نیمی هوا شرکت اندر کار حق نبود روا تو نگاریدهٔ کف مولیستی آن حقی کردهٔ من نیستی نقش حق را هم به امر حق شکن بر زجاجهٔ دوست سنگ دوست زن گبر این بشنید و نوری شد پدید در دل او تا که زناری برید گفت من تخم جفا می‌کاشتم من ترا نوعی دگر پنداشتم تو ترازوی احدخو بوده‌ای بل زبانهٔ هر ترازو بوده‌ای تو تبار و اصل و خویشم بوده‌ای تو فروغ شمع کیشم بوده‌ای من غلام آن چراغ چشم‌جو که چراغت روشنی پذرفت ازو من غلام موج آن دریای نور که چنین گوهر بر آرد در ظهور عرضه کن بر من شهادت را که من مر ترا دیدم سرافراز زمن قرب پنجه کس ز خویش و قوم او عاشقانه سوی دین کردند رو او به تیغ حلم چندین حلق را وا خرید از تیغ و چندین خلق را تیغ حلم از تیغ آهن تیزتر بل ز صد لشکر ظفر انگیزتر ای دریغا لقمه‌ای دو خورده شد جوشش فکرت از آن افسرده شد گندمی خورشید آدم را کسوف چون ذنب شعشاع بدری را خسوف اینت لطف دل که از یک مشت گل ماه او چون می‌شود پروین‌گسل نان چو معنی بود خوردش سود بود چونک صورت گشت انگیزد جحود همچو خار سبز کاشتر می‌خورد زان خورش صد نفع و لذت می‌برد چونک آن سبزیش رفت و خشک گشت چون همان را می‌خورد اشتر ز دشت می‌دراند کام و لنجش ای دریغ کانچنان ورد مربی گشت تیغ نان چو معنی بود بود آن خار سبز چونک صورت شد کنون خشکست و گبز تو بدان عادت که او را پیش ازین خورده بودی ای وجود نازنین بر همان بو می‌خوری این خشک را بعد از آن کامیخت معنی با ثری گشت خاک‌آمیز و خشک و گوشت‌بر زان گیاه اکنون بپرهیز ای شتر سخت خاک‌آلود می‌آید سخن آب تیره شد سر چه بند کن تا خدایش باز صاف و خوش کند او که تیره کرد هم صافش کند صبر آرد آرزو را نه شتاب صبر کن والله اعلم بالصواب برنامه ی - - 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!! قسمت هفتم گفت امیر المؤمنین با آن جوان که به هنگام نبرد ای پهلوا
✳️مولا علی به آن پهلوان مغلوب که آب دهان بر روی مولا ریخت و مولا شمشیر را انداخت و از او پرسید که چرا مرا نکشتی و شمشیر را انداختی، در این قسمت پاسخ می‏‏دهد: اگر تو را می‏‏کشتم نیمی از این عمل برای حق بود و نیمی دیگر برای هوای نفس و خودپرستی و این در حکم شریک‌قراردادن برای پروردگار بود و انبازی در کار حق روا نیست، چراکه تو ساخته و پرداختهْ حضرت پروردگار هستی. تو را حق تعالی آفریده و مصنوع و مخلوق من نیستی. نقش حق را هم باید به فرمان حق شکست. بر شیشهْ دوست هم، سنگ دوست را بزن؛ یعنی انسان مصنوع دست الهی است و شیشه‌ای است که در کارگاه هستی حق ساخته شده است. ازاین‌رو باید با سنگ مشیت و ارادهْ حق شکسته شود، نه با سنگ هوا و هوس آدمی. آن پهلوان نامسلمان تا چنین سخنانی از مولا شنید، در دلش نوری پیدا شد و فوراً از بی‌دینی دست کشید و گفت: من کینه و دشمنی را دامن می‏‏زدم و در حق تو جفا کردم. گمان می‏‏کردم تو اهل هوا و هوس و انتقامی، اما تو ترازویی هستی که در عدالت و درستی خوی الهی داری و زبانهْ شاهین همه ترازوها، یا محور اصلی عدالت تویی. من نه تنها دشمن تو نیستم، احساس می‏‏کنم که من و تو بسیار به هم نزدیک و وابسته‌ایم و اگر من کیش و مذهبی دارم، تو روشنایی آن هستی. و تو ای علی، آن حقیقتی هستی که چشم بینا می‌جوید و چراغ دلت از او روشنایی پذیرفت و من غلام و بندهْ موج آن دریای نوری هستم که مانند تو گوهری معنوی پدید آورده است. ای علی، بر من شهادت را عرضه کن و آماده‌ام که شعار: «لااله الا الله و محمداً رسول الله» را بگویم و مسلمان شوم. من تو را سرافراز دوران و گزیدهْ زمان شناختم. بردباری امام علی(ع) موجب شد که گروهی ایمان بیاورند و شمشیر، حلق آنها را نبُرد. این پیروزیِ بزرگ‌تری است و به همین دلیل، مولانا حلم را به تیغ تشبیه می‏‏کند و می‌‌گوید: شمشیر حلم و بردباری از تیغ آهنین تیزتر است، بلکه از صد لشکر هم بیشتر پیروزی به بار می‏‏آورد. 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ حکایت #از_علی_آموز_اخلاص_عمل !!! قسمت هفتم گفت امیر المؤمنین با آن جوان که به هنگام نبرد ای پهلوا
✳️سه بیت آخر دفتر اوّل مثنوی نشان می‌دهد که مجلس مولانا اواخر، دیگر آن کشش سابق را ندارد. این وضع و حال احتمالا ناشی از وضع و حال حسام‌الدین بوده است. چنین وضعی طبیعی است که در گوینده (مولانا) هم بی‌تأثیر نباشد. لذا چون مستمع (حسام‌الدین) و ای بسا مستمعان دیگر (اهل مجلس) را دور از حال و احوال پیشین می‌یابد، بالطبع چشمة جوشان ذهن مولانا صافی پیشین را از دست می‌دهد: 👈سخت خاک‌آلود می‌آید سُخُن آب تیره شد، سرِ چَه بند کن تا خدایش باز صاف و خَوش کند او که تیره کرد هم صافش کند صبر آرد آرزو را نه شتاب صیر کن والله اعلم بالصواب 🔴مولانا با این سه بیت دفتر اول را به ‌اتمام می‌رساند و دیگر ادامه نمی‌دهد. بعد از آن به‌ گفته‌ی خودش صبوری پیشه می‌کند. آغاز دفتر دوم نشان می‌دهد که این صبوری دو سال طول می‌کشد، و ظاهراً دلیل وقفه‌ ی پیش‌آمده هم احوال حسام‌الدین چلبی بوده است: چون به ‌معراج حقایق رفته بود بی‌ بهارش غنچه ‌ها نشکفته بود 👌ما هم خدا را شکر میکنیم که این دفتر را با ذکر امیرالمومنین علی علیه السلام و در شب نورانی عرفه و در آستانه ی روز باعظمت عرفه و نیز ایام الله عید الله اکبر به پایان رسانیدیم ... از دوستانی که ما را یاری کردند هم بسیار تشکر میکنیم .... والله اعلم بالصواب 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سیدالساجدین (ع ) در یاد کردن و درخواست آن: 🔹اللَّهُمَّ فَهَا أَنَا ذَا قَدْ جِئْتُكَ مُطِيعا لِأَمْرِكَ فِيمَا أَمَرْتَ بِهِ مِنَ الدُّعَاءِ، مُتَنَجِّزا وَعْدَكَ فِيمَا وَعَدْتَ بِهِ مِنَ الْإِجَابَةِ، إِذْ تَقُولُ: ادْعُونِى أَسْتَجِبْ لَكُمْ🔹 🔸بار خدايا اينك من نزد تو آمده ام فرمودى دعا كنيم اطاعت كردم، و نويد اجابت دادى و منتظر اجابت بودم، گفتى كه: بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را🔸 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ اطاعت خداوند و پذيرش دعا 🔴 دعا كردن، در زمينه نارسايى و ناكامى‏هاى قدرت انسان است. دعا به هنگام اضطرار و ناكارآمدى همه تلاش‏ها و كوشش‏ها، درخواست فراهم شدن اسباب و عواملى است كه از دايره قدرت انسان بيرون باشد كه قدرتش بى‏پايان و هر امرى براى او آسان است. ولى اين خواسته‏ها نبايد تنها از زبان انسان صادر شود، بلكه بايد از تمام وجود او برخيزد. و زبان دراين حالت ترجمان تمام ذرّات وجود انسان و اعضا و جوارح است و قلب و روح از طريق پيوند نزديك با خدا، روشنى پيدا مى‏كند. رسول اللّه صلى الله عليه و آله مى‏فرمايد: الطَّاعُةُ قُرَّةُ الْعَيْنِ. فرمانبرى خدا، نور چشم است. رسول اكرم صلى الله عليه و آله در خطبه حجة الوداع به عموم مسلمانان فرمود: ... أَلا وَ إِنَّ الرُّوْحَ الْأَمِينَ نَفَثَ فى‏ رُوعى‏ أَنَّهُ لَنْ تَمُوتَ نَفْسٌ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقَها فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَجْمِلُوا فِى الطَّلَبِ وَ لايَحْمِلْ أَحَدَكُمْ اسْتِبْطاءُ شَئٍ مِنَ الرِّزْقِ أَنْ يَطْلُبَهُ بِغَيرِ حِلِّهِ فَإِنَّهُ لايُدْرَكُ ما عِنْدَ اللَّهِ إِلَّا بِطاعَتِهِ. آگاه باشيد جبرئيل در دلم افكند كه هيچ كس نميرد تا روزيش را كامل گيرد، از خدا بپرهيزيد و در طلب روزى آرام باشيد و دير رسيدن روزى شما را وادار نكند كه از راه حرام بجوييد؛ زيرا آنچه نزد خداست جز به وسيله اطاعتش به دست نيايد. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: الطَّاعَةُ لِلَّهِ اقْوى‏ سَبَبٍ. فرمانبرى از خداوند، محكمترين رشته است. و در اين باره در نامه‏اى به حارث همدانى سفارش فرمود: وَ اطِعِ اللَّهَ فى‏ جُمَلِ امُورِكَ، فَإِنَّ طاعَةَ اللَّهِ فاضِلَةٌ عَلَى ما سِواها. در تمام كارهايت از خدا اطاعت كن، كه اطاعت از خدا از همه چيز برتر است. بنابراين دعا كه يك وسيله خودآگاهى و بيدارى دل و انديشه و پيوند باطنى با حقيقت هستى است تنها از مسير اطاعت و گردن نهادن به اراده او به مقصد مى‏رسد. عمل به پيمان‏هاى الهى و آنچه حق تعالى در راه سعادت بشر قرار داده است؛ از تعهدات خداوند به انسان‏هاست، و آن كه به عهد خويش در برابر پروردگارش وفا نكند، نبايد انتظار داشته باشد كه مشمول وعده قبولى دعا ازناحيه پروردگار باشد. حضرت حق به قوم بنى اسرائيل اين نكته را گوشزد مى‏فرمايد: يبَنِى إِسْرَ ءِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِىَ الَّتِى أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَ أَوْفُواْ بِعَهْدِى أُوفِ بِعَهْدِكُمْ وَ إِيىَ فَارْهَبُونِ» اى بنى‏اسرائيل! نعمت هاى مرا كه به شما عطا كردم، ياد كنيد و به پيمانم [كه سفارش به عبادت و ايمان به همه انبيا به ويژه پيامبر اسلام است‏] وفا كنيد تا من هم به پيمان شما [كه توقع ثواب وپاداش در برابر عبادت وايمان است‏] وفا كنم، و [نسبت به پيمان‏شكنى‏] فقط از من بترسيد. شخصى در پايان خطبه روز جمعه امير المؤمنين على عليه السلام از پذيرفته نشدن دعايش شكايت كرد و گفت: با اينكه خداوند فرموده: «بخوانيد مرا تا اجابت كنم شما را» چرا ما دعا مى‏كنيم و به اجابت نمى‏رسد؟ امام در پاسخ او فرمود: زيرا قلب و فكرتان به هشت چيز خيانت كرده است: 1- شما خدا را شناخته‏ايد ولى حق او را ادا نكرده‏ايد؛ پس شناخت شما سودى به حالتان ندارد. 2- شما به فرستاده او ايمان آورده‏ايد سپس با سيره او به مخالفت برخاسته‏ايد و آيين او را نابود كرديد؛ پس فايده ايمانتان چيست؟ 3- شما كتاب او را خوانده‏ايد ولى به آن عمل نكرده‏ايد، گفتيد: شنيديم و اطاعت كرديم، سپس روى گردان شديد. 4- شما مى‏گوييد از مجازات خدا مى‏ترسيد امّا همواره كارهايى مى‏كنيد كه شما را به آن نزديك مى‏سازد؛ پس هراستان كجاست؟ 5- شما مى‏گوييد به پاداش بهشت الهى علاقه داريد اما همواره كارى انجام مى‏دهيد كه شما را از آن دور مى‏سازد؛ پس شوقتان كجاست؟ 6- شما نعمت مولى را مى‏خوريد و حق شكر او را ادا نمى‏كنيد. 7- خداوند به شما دستور داده دشمن شيطان باشيد، در زبان ادّعاى دشمنى با شيطان مى‏كنيد ولى در عمل با او مخالفت نمى‏كنيد. 8- شما عيب‏هاى مردم را در پيش چشم خود گذاشته‏ايد و عيب‏هاى خود را پشت سر انداخته‏ايد. پس با اين حال چگونه انتظار داريد دعايتان به اجابت برسد در حالى كه خودتان درهاى آن را بسته‏ايد، تقوا پيشه كنيد، اعمال خويش را اصلاح نماييد و امر به معروف و نهى از منكر كنيد، تا دعايتان مستجاب گردد. ◀️کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
36.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 اللَّهُمَّ فَهَا أَنَا ذَا قَدْ جِئْتُكَ مُطِيعا لِأَمْرِكَ .... خدایا این منم که حسب الامر تو که گفتی هر آن چه هستی بازآ سر به زیر آمدم به در خانه ات .. گفته اند اگر ماه بخشیده نشدید به امید داشته باشید .... خدایا مرا بپذیر بحق امام حسین و امام سجاد علیهما السلام و دعاهای آنها در این روز بزرگ ❤️سر به زیر آمدم ای یار ، الهی العفو آمدم حضرت غفّار ، الهی العفو آمدم مجلس اَحیا مگر اِحیا بشوم مددی یار مددکار ، الهی العفو 👤حاج منصور 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ دارایی و برازندگی ، فقر و تنهایی وَ قَالَ (علیه السلام): الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ، وَ الْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ. ثروتمندى در غربت، چون در وطن بودن، و تهيدستى در وطن، غربت است.🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی #نهج_البلاغه_حكمت_56 ◀️ دارایی و برازندگی ، فقر و تنهایی وَ قَالَ
◀️ دامنه غنا و فقر 📋 امام در اين كلام پربارش اشاره به آثار غنا و فقر مى كند و مى فرمايد: «بى نيازى در غربت وطن است و نيازمندى در وطن غربت»; (الْغِنَى فِي الْغُرْبَةِ وَطَنٌ; وَالْفَقْرُ فِي الْوَطَنِ غُرْبَةٌ). وطن جايى است كه انسان در آنجا متولد شده و چشم به روى خويشاوندان و بستگان و نزديكان گشوده و مورد علاقه آنها قرار گرفته و در هر گوشه و كنار، آشنايى دارد و غربت جايى است كه انسان نه آشنايى دارد و نه دوست مهربانى و نه يار و مددكارى. امام مى فرمايد: شخص غنى هر جا برود به موجب غنايش پيوندهاى محبت را با اين و آن برقرار مى سازد و به سبب بذل و بخشش ياران و مددكارانى پيدا مى كند; ولى شخص فقير حتى در وطن خويش دوستان و بستگان را از دست مى دهد و گاه به صورت موجودى فراموش شده در مى آيد. پيام امام در اين سخن اين است كه مؤمنان بايد بكوشند و بى نياز شوند و به هنگام غنا و بى نيازى از مال و ثروت خويش براى جلب و جذب قلوب و كمك به نيازمندان استفاده كنند، از عواقب فقر بترسند، چرا كه فقر مايه ذلت و گاه مطابق بعضى از روايات سبب كفر مى شود. البته اين فقر با فقرى كه در روايات از آن تعريف شده تفاوت آشكارى دارد; فقر ممدوح به معناى «ساده زيستن» و يا «فقر الى الله» است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
1 ✳️ لحظه لحظه از ظهر عرفه تا غروب مثل اکسیر حائز اهمیت است 🔴 « را قدر بدانید. از ظهر تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظه‌لحظه‌ی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم. یک نمونه [از اعمال‌]، این دعای عجیب امام حسین (علیه‌السّلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است. یک نمونه‌ی دیگر دعای امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) در صحیفه‌ ی سجّادیّه است. اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشه‌ی شما است.» 👤 علیه السلام علیه السلام 🖋کانال انس با 🆔 @sahife2