برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_165
◀️ منع اطاعت از مردم در معصیت خدا
🔴 و قَالَ (علیه السلام) : لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ.
هيچ اطاعتى از مخلوق، در نافرمانى پروردگار روا نيست.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ اطاعت مخلوق محدود به عدم معصيت خالق است
📋 امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميز به حقيقت روشنى اشاره مى كند كه بسيارى به هنگام عمل آن را فراموش مى كنند، مى فرمايد: «اطاعت مخلوق در معصيت خالق روا نيست»; (لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوق فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ).
اشاره به این که ما هرچه داریم از ذات پاک پروردگار است و در هر کار و قبل از هر چیز باید مطیع فرمان او باشیم، بهشت و دوزخ در دست اوست ثواب و جزا به حکم او، عزت و ذلت در این دنیا نیز از ناحیه اوست و در واقع «لا مُؤَثِّرَ فِى الْوُجُودِ إلاَّ اللهُ» با این حال چگونه ممکن است ما به اطاعت مخلوقى درآییم که او فرمان معصیت خالق را صادر کرده است. این نهایت بى خبرى و ضعف ایمان و نادانى و ناسپاسى است.
به همین دلیل فقهاى ما مى گویند اطاعت والدین و اطاعت زن از شوهر و مانند آن تنها در صورتى مجاز یا لازم است که بر خلاف فرمان خدا نباشد و ازاین رو براى انجام حج واجب، نهى آنها هیچ اثرى ندارد و همچنین در انجام دادن واجبات دیگر و ترک محرمات، و آن کس که اطاعت مخلوق را بر اطاعت خالق مقدم سازد در واقع مشرک است; یعنى گرفتار شرک عملى شده است; از این رو قرآن مجید در مورد والدین مى فرماید «(وَإِنْ جَاهَدَاکَ لِتُشْرِکَ بِى مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلاَ تُطِعْهُمَا); و اگر آن دو (مشرک باشند و) تلاش کنند که براى من همتایى قائل شوى که از آن آگاهى ندارى، از آنها پیروى مکن».
همچنین اگر حکومتى به هر نام تشکیل شود و قانونى بر خلاف قانون خداوند وضع کند هیچ مسلمانى حق پیروى از آن را ندارد، چون اطاعت مخلوق و معصیت خالق است جز این که او را مجبور کنند.
بعضى از شارحان نهج البلاغه براى این جمله معناى دیگرى ذکر کرده و گفته اند منظور این است که هیچ کس حق ندارد از طریق معصیت راه اطاعت خدا را بپیماید; مثلاً در خانه غصبى نماز گزارد یا با آب غصبى وضو یا غسل کند یا با مال حرام فى سبیل الله انفاق نماید.
ولى معناى اول صحیح تر به نظر مى رسد، از این رو کسانى که به این جمله استناد جسته اند نیز در موارد مصداق معناى اول بوده است از جمله قصه «معاویه» و «شداد بن اوس» است که ابن ابى الحدید نقل مى کند: او (که از صحابه پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود) در مجلس معاویه حضور داشت. معاویه به او گفت: برخیز و یادى از على کن و عیب هایى براى او بشمار. او برخاست و خطبه اى خواند و نه تنها عیبى بر آن حضرت نگرفت بلکه تلویحاً مدح امام را کرد و در لابه لاى خطبه اش این جمله را نیز بیان کرد: «إنَّهُ لا طاعَةَ لِمَخْلُوق فى مَعْصِیَةِ الْخالِقِ» و در پایان رو به معاویه کرد و گفت: اى معاویه کسى که با ذکر حق تو را به خشم بیاورد خیرخواه توست و کسى که با سخن باطل تو را راضى کند خیانت به تو کرده است. معاویه سخن او را قطع کرد و دستور داد او را از محل خطابه پایین آورند. سپس به او محبت کرد و مالى به او بخشید و به او گفت: تو مدح سخاوتمندان کردى آیا من از سخاوتمندان هستم یا نه؟ «شداد» گفت: اگر مال حلالى غیر از اموال بیت المال مسلمانان داشته باشى و انفاق کنى تو از سخاوتمندانى و اما اگر مال مسلمانان باشد و آن را در اختیار گرفته باشى و از طریق اسراف آن را خرج کنى مشمول آیه: (إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ) خواهى بود.
مرحوم مغنیه نیز در شرح نهج البلاغه خود ضمن تفسیر کلام امام(علیه السلام) به همین معنا، مى گوید: کسى که معصیت پروردگار کند حجت الهى بر ضد او تمام است، هرچند از همه خلایق اطاعت کند و هر کس اطاعت خداوند نماید حجت الهى به نفع او تمام است حتى اگر جمیع خلایق را معصیت کند، بلکه در چنین موردى که مردم مخالف اطاعت خدا هستند ولى او خدا را اطاعت مى کند، اطاعتى برتر و داراى ثوابى بیشتر است. قرآن مجید مى فرماید: «(أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ کُنتُمْ مُؤْمِنِینَ); آیا از آنها مى ترسید؟ با این که اگر ایمان دارید خداوند سزاوارتر است که از او بترسید»
#نهج_البلاغه_حكمت_165
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_33
قَالَ يَادَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّآ أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّى أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ (33)
خداوند) فرمود: اى آدم فرشتگان را از نامهاى آنان خبر ده. پس چون آدم آنها را از نامهایشان خبر داد، خداوند فرمود: كه آیا به شما نگفتم كه اسرار آسمانها و زمین را مىدانم و آنچه را آشكار مىكنید و آنچه را پنهان مىداشتید (نیز) مىدانم.
👌 به استعدادهاى لایق، فرصت شكوفایى و بروز بدهید. «انبئهم باسمائهم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های #هفته
🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز #سه_شنبه
👉🏻 1da.ir/oh2u
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ باز #سه_شنبه شد و دل هوای #امام_زمان عجل را کرده و #جمکران میعادگاه این دیدار است ...
آقا به حق مادرت #فاطمه_زهرا سلام الله علیها ما را بپذیر ...
اللهم عجل لولیک الفرج
✳️ روزگاری شد که در میخانه خدمت میکنم
در لباس فقر کار اهل دولت میکنم
تا کی اندر دام وصل آرم تذروی خوش خرام
در کمینم و انتظار وقت فرصت میکنم
واعظ ما بوی حق نشنید بشنو کاین سخن
در حضورش نیز میگویم نه غیبت میکنم
با صبا افتان و خیزان میروم تا کوی دوست
و از رفیقان ره استمداد همت میکنم
خاک کویت زحمت ما برنتابد بیش از این
لطفها کردی بتا تخفیف زحمت میکنم
زلف دلبر دام راه و غمزهاش تیر بلاست
یاد دار ای دل که چندینت نصیحت میکنم
دیده بدبین بپوشان ای کریم عیب پوش
زین دلیریها که من در کنج خلوت میکنم
حافظم در مجلسی دردی کشم در محفلی
بنگر این شوخی که چون با خلق صنعت میکنم
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_352
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
✳️ باز #سه_شنبه شد و دل هوای #امام_زمان عجل را کرده و #جمکران میعادگاه این دیدار است ... آقا به حق
✳️با صـبـا افـتــان و خـیـــزان میروم تـا کـوی دوسـت
و ز رفـیـقــانِ ره اسـتـمـداد هـمـّت میکــنــــــــم
👈با نسیم ِسحرگاهی آهسته وافتان وخیزان، به سوی کوی معشوق روانم .(باتوّجه به سختی ها،خطرات ومشکلاتی که پیش ِ رویم هست) از یاران ِهمدل وصمیمی،انتظاردارم که دعـای خالصانه و توجـّه قلبی ِخود را بـدرقه ی ِراهم کنند تا به سرمنزل ِمقصودبرسم .
حافظ درهرفرصتی که دست می دهدباعبارات ِمتنّوع و متفاوت، خطرات وتهدیدات ِطریق عشق را گوشزد کرده وسعی می کندرهروان ِ این راه راآگاه نماید تاازپیچ وخم ِخطرناک ِآن بسلامت عبورکنند. اوباقرار دادن ِ خود درشرایط گوناگون، درسهای ارزشمندی به مامی دهد.اودراین بیت،به ما این نکته رامی رساند که،اثرِمعجزه آسای ِ دعا وآرزوی ِ صمیمی ِ قلبی را فراموش نکنیم وازاین انرژی ِشگفت انگیزی که به رایگان دراختیار داریم به درستی استفاده کنیم.
حافظ دراین بیت بانظرداشتِ اثرات ِ دعا،ازیاران ودوستان ِ هم فکر ِخود التماس ِ دعا کرده است.هم او که خود،خالصانه ترین وزیباترین دعاهارادرسحرگاهان ونیم شبان ِ زیادی ،روانه ی ِآسمانها کرده و بهترین دعا کننده برای اطرافیان ودوستان است.
حافظ وظیفه ی ِ تودعاگفتن است وبس
دربند ِ آن مباش که نشنید یاشنید
#حافظ_غزل_352
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_دوم_15
«15» وَشَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِكَ
خداوندا
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله
به #موعظه و اندرز گفتن به كسانى كه به آيين تو دعوت مىشدند ،
دل مشغول داشت ...
👌بخشی از دعای #دوم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا
#دعا_دوم_15
قسمت اول
✳️ تأثير #موعظه در #هدايت و بيدارى مردم
امام سجاد عليه السلام در فراز «وَشَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِكَ» به يكى از عوامل تأثير گذار در هدايت كه موضوع نصيحت و موعظه مردم است؛ اشاره مىفرمايد:
غريزه فطرى هر مسلمان خواهان نصيحت و خيرخواهى است و شالوده تكاليف عمومى بر اساس اصلاح عيوب نفسانى و روانى فرد و جامعه است. و از آن جا كه هدف خلقت بشر تكامل است بازشناسى نقايص و برطرف سازى آنها در نصيحت و ارشاد است كه به منزله حيات بخشيدن دوباره مردم است.
و اين درخواست خداوند در هدايت انسانهاست كه مىفرمايد:
ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ
[مردم را] با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت كن، و با آنان به نيكوترين شيوه به بحث [و مجادله] بپرداز، يقيناً پروردگارت به كسانى كه از راه او گمراه شدهاند و نيز به راه يافتگان داناتر است.
اصيلترين شيوه هدايت فكرى انسان از طريق دعوت به حكمت و موعظه نيكو و مجادله احسن است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله با اين شيوه در دوران تشرف در مكه با تلاش بسيار، مردم را به اسلام فرا خواند و داروى شفابخش موعظه را در دلهاى آنان به كار برد.
يَا أيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَوْعِظَةٌ مِن رَبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ
اى مردم! يقيناً از سوى پروردگارتان براى شما پند وموعظهاى آمده، و شفاست براى آنچه [ازبيمارىهاى اعتقادى و اخلاقى] در سينههاست، و سراسر هدايت و رحمتى است براى مؤمنان.
حتى حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله در اوج جنگها و مبارزات، برنامه نصيحت و دعوت به اسلام از طريق راهنمايى به وسيله آيات قرآنى را ادامه داد، حتى در سختترين شرايط مكه و فشار قريش پيروان حقيقت جو را با آيات حق اميدوار مىساخت.
أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ
پيامهاى پروردگارم را به شما مىرسانم و براى شما خيرخواهى امينم.
كلمه «نصح» به معناى خالص و تصفيه كردن است كه با انگيزه نصيحت و خيرخواهى و پاك كردن نيت از نادرستى است و گاهى به معناى دعوت نمودن كلامى يا عملى به امورى كه صلاح شخصى در آن باشد و او را به سوى خير و درستى هدايت كند، مىباشد.
اهل دعوت يعنى اهل توحيد يا اهل عبادت يا اهل دعا يا هر كه تبليغ احكام شرعى را بپذيرد.
مراد از نصيحت نبى صلى الله عليه و آله امورى از جمله: ارشاد به مصالح دينى و دنيايى، آموزش تكاليف به مردم و كمك به انجام آنها، امر به معروف و نهى از منكر، خوش اخلاقى و احترام به ارزشهاى مردم، دعا براى جلب خير دنيا و آخرت به خاطر رضايت خدا براى مسلمانان مىباشد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 44
دعای #دوم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_15
قسمت 2
✳️ هدايت وصولى و هدايت ايصالى
هدايت يافتن اوست و به طور كلى هدايت دو گونه است:
هدايت وصولى: اين است كه راهنما از دور كسى را به هدفى راهنمايى كند.
هدايت ايصالى: اين است كه راهبر با انگيزه محبت و لطف گامبهگام شخص را به منزل مقصود برساند.
هدايت دوم كاملتر و برتر است چون اشتباه و انحراف در راه رسيدن كمتر است.
موعظه و پند از روشهاى آسان و عمومى براى رساندن انسان به هدفهاى بلند كمال است كه اگر به روش زبانى باشد جنبه راهنمايى دارد و اگر به شيوه عملى و رفتارى باشد همگام شدن با مردم است.
البته راهنما بايد راه و چاه را بشناسد تا بتواند مردم را به راه مستقيم ارشاد كند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 44
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_15
قسمت 3
✳️ هدايت در روايات
يكى از ويژگىهاى برجسته پيامبران آراستگى به روش اندرزگويى و پندآموزى به امت است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله در اين باره فرمود:
الإقْتِصادُ وَحُسْنُ السَّمْتِ وَالهَدْىُ الصالِحُ جُزْءٌ مِنْ بِضعٍ وَعِشرينَ جُزءاً مِنَ النُّبُوَّهِ.
ميانهروى و روش نيكو و هدايت شايسته بخشى از اجزاى بيست و چندگانه نبوت است.
اما رسالت الهى پيامبر بزرگوار اسلام، دعوت به راه توحيد با دورى از آلودگىها و اخلاق ناشايسته بود تا بتواند بر قلبها حاكم شود.
حضرت به اصحابش فرمود:
الدِّينُ النَّصيحَةُ. قُلْنا لِمَنْ؟ قَالَ: للَّهِ ولِكِتابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلإَئَمَّةِ المُسْلِمينَ وعامَّتِهِم.
دين، نصيحت و خيرخواهى است. عرض كرديم: براى چه كسى؟ فرمود: براى خدا، براى كتاب او، براى پيامبر او، براى پيشوايان مسلمانان و براى همه مردم.
بيشتر پيام آوران الهى داراى كتاب آسمانى بودند كه محتواى آنها ارشاد پايدار و جاودانه بوده است و همگى مىفرمودند:
ما در اين راه هيچ مزدى از شما طلب نمىكنيم، تنها هدف ما هدايت و اصلاح شماست. همه انبيا و اولياى خدا خواستهشان اين بود:
«نصيحت ما را بشنويد و به خداى جهانيان ايمان آوريد كه رستگارى در گرو ايمان و عمل صالح است».
امام على عليه السلام اين مطلب را به صورت حق بيان مىفرمايد:
أيُّها النّاسُ انَّ لى عَلَيْكُمْ حَقّاً وَلَكُمْ عَلَىَّ حَقٌّ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَىَّ: فَالنَّصيحَةُ لَكُمْ وَ تَوْفيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ وَ تَعْليمُكُمْ كَيْلا تَجْهَلُوا، وَ تَأْديبُكُمْ كَيْما تَعْلَمُوا. وَامّا حَقِّى عَلَيْكُمْ: فَالْوفَاءُ بِالبَيْعَةِ وَالنَّصيحَةُ فِى المَشْهَدِ والْمَغيبِ وَالْاجابَةُ حينَ أَدْعُوكُمْ وَالطّاعَةُ حِيْنَ آمُرُكُمْ.
اى مردم، مرا بر شما حقّى است، و شما را بر من حقّى. اما حق شما بر من اين است كه خير خواه شما باشم، و غنيمت شما را به طور كامل به شما بپردازم، و شما را تعليم دهم تا جاهل نمانيد، و مؤدب به آداب نمايم تا بياموزيد. و اما حقى كه من بر شما دارم وفا به بيعتى است كه با من نمودهايد، و خيرخواهى نيست به من در حضور و غياب، و اجابت دعوتم به وقتى كه شما را بخوانم، و اطاعت از من چون دستورى صادر كنم.
و حضرت در فرازى ديگر اجراى اين مهم را از وظايف اصلى ائمه اطهار عليهم السلام و اولياى خدا مىداند و مىفرمايد:
انَّهُ لَيْسَ عَلَى الإمامِ الّا ما حُمِّلَ مِنْ امْرِ رَبِّهِ: الْابلاغُ فِى المَوْعِظَةِ وَالإِجْتِهادُ فِى النَّصيحَةِ وَ الْإحياءُ لِلسُّنَّةِ.
امام به غير آنچه از جانب خدا مأمور است وظيفهاى ندارد، تكليف او ابلاغ كامل پند و اندرز، و جديت در خيرخواهى، و زنده كردن سنّت است.
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 44
دعای #دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔 @sahife2
سوره مبارکه النحل آیه ۱۲۵
ادعُ إِلىٰ سَبيلِ رَبِّكَ بِالحِكمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ ۖ وَجادِلهُم بِالَّتي هِيَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدينَ﴿۱۲۵﴾
با حکمت و #موعظه ( اندرز) نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال و #مناظره کن! پروردگارت، از هر کسی بهتر میداند چه کسی از راه او گمراه شده است؛ و او به هدایتیافتگان داناتر است.
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_238
دعای #چهل_سه
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" هنگامى كه به هلال #ماه نگاه مىكرد "
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_سه_6
دعای سیدالساجدین(ع) در هنگام نگریستن به ماه نو:
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَرْضَى مَنْ طَلَعَ عَلَيْهِ، وَ أَزْكَى مَنْ نَظَرَ إِلَيْهِ، وَ أَسْعَدَ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ، وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِلتَّوْبَةِ، وَ اعْصِمْنَا فِيهِ مِنَ الْحَوْبَةِ، وَ احْفَظْنَا فِيهِ مِنْ مُبَاشَرَةِ مَعْصِيَتِكَ🔹
🔸خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و ما را از جمله پسنديده ترين كسانى قرار ده كه #ماه بر آنها طلوع كرد، و از پاكترين مردمى كه سوى آن نگريستند، و نيكبخت ترين بندگانى كه در اين ماه عبادت تو كردند🔸
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_سه_6
👈در این جا امام سجاد علیه السلام برای خودشان دعا فرموده و عرضه مىدارند:
(بار خداوندا بر محمد و آلش درود فرست) (اللهم صل على محمد و آله).
(ما را از خشنودترين كسانى قرار ده كه هلال ماه بر آنها طلوع كرده است) (و اجعلنا من ارضى من طلع عليه).
(از پاكيزهترين كسانى كه بر آن نظر افكنده است) (و ازكى من نظر اليه).
(از سعادتمندترين كسانى كه در اين ماه به عبادت تو پرداخته) (و اسعد من تعبد لك فيه).
(در اين ماه ما را به توبه موفق دار) (و وفقنا فيه للتوبه).
از گناه ما را حفظ كن (و اعصمنا فيه من الحوبه).
(و از مباشرت گناه و معصيت در آن ما را نگهدار) (و احفظنا فيه من مباشره معصيتك).
👌 در این عبارت به درجهی عالی رضا به خشنودی الهی اشاره شده و امام(ع) در دعای رؤیت هلال، به ما یاد میدهد که این خواسته را که بسیار ممتاز است از درگاه الهی طلب کنیم، در این میدان با دیگران رقابت نموده و گوی سبقت را برباییم، با همهی تلاش و پویایی، مقام رضا به رضای الهی را دنبال کنیم و به گونهای در این راستا از همهی انسانهایی که ماه درخشان بر آنها میتابد پیشی گیریم، چرا که خصلت رضا به قدری مهم است که ارزش آن را دارد که انسان خود را اینگونه به تکاپو و تلاش پی گیر و سریع بیفکند تا به مراد خود برسد که در رأس ارزشها است.
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_سه_6
🔸مرحوم تنکابنی در شرحش می گوید :
🔹 «اللهم صل على محمد و آله و اجعلنا من أرضى من طلع عليه» و بگردان ما را از جملهى راضىترين كسى كه طلوع كرد هلال برو، «و أزكى من نظر اليه» و پاكترين كسى كه نگاه كرد به سوى او، «و أسعد من تعبد لك فيه» و نيكبختترين كسى كه عبادت كرد ترا در باب ديدن او به دعا خواندن و طلب مطالب و مآرب، «و وفقنا فيه للتوبة» و توفيق ده ما را در باب ديدن او براى توبه كردن از معاصى و گناهان كبيره و صغيره؛ و «توبه» در لغت به معنى رجوع است، و اضافه مىكنند «توبه» به بنده و به پروردگار عالم، و معنى او بنا بر اول رجوعست از معصيت به سوى طاعت و بنا بر ثانى رجوعست از عقوبت به عفو و رحمت، و در اصطلاح پشيمانيست از ذنوب از آن كه ذنوبند.
«و اعصمنا فيه من الحوبة» و نگاه دار ما را در ديدن او از خطاها؛ و «حوبه» به فتح حاء مهمله و باء موحده به معنى خطا و گناه است، و مراد از عصمت معنى لغويست يعنى محافظت از بدى زيرا كه اراده معنى اصطلاحى كه مذكور است در علم كلام يعنى لطفى كه مىكند خداى تعالى به مكلف كه مىگرداند او را به حيثيتى كه نباشد با او داعى به سوى فعل معصيت با قدرت او بر معصيت، مساعده نمىكند او را قول آن حضرت كه فرمود: «من الحوبة» زيرا كه عصمت به اين معنى متعدى به باء نمىشود.
«و احفظنا من مباشرة معصيتك» و حفظ كن ما را درو از مباشرت نمودن عصيان و نافرمانى تو؛ و در بعضى از نسخ لفظ «فيه» مسطور است.
👈 ادامه دارد ....
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح
#دعا_چهل_سه_6
🔸 مرحوم سید علیخان در ذیل این عبارت می فرمایند :
🔹 ارضى: اسم تفضيل يجوز ان يكون للفاعل على ما هو القياس فى بنائه، و يجوز ان يكون للمفعول كاشهر و الوم فانه قياس عند سيبويه و هو كثير فى كلامهم و قد تقدم له نظائر فى الادعيه السابقه و استوفينا الكلام عليه هناك.
و طلع الشىء طلوعا من باب- قعد- بدا من علو، و المراد بطلوعه ظهوره للحس و العيان كما هو الظاهر، و يمكن ان يراد به خروجه من الشعاع من قولهم: طلعت المراه من خبائها اى خرجت، ثم المراد اما طلوعه الخاص فى هذه الليله و اما طلوعه فى الزمان الماضى مطلقا، و مثله قوله عليهالسلام: «و ازكى من نظر اليه».
و الزكاء بالفتح و المد: الصلاح، يقال: زكى الرجل يزكو اذا صلح.
و تعبد الرجل لله: تنسك و تذلل، و عرفوا العباده بانها فعل اختيارى مباين للشهوات البدنيه تصدر عن نيه يراد بها التقرب الى الله تعالى طاعه للشريعه.
و وفقه الله لطاعته توفيقا: هداه و ارشده و سدده.
و التوبه: الرجوع الى الله تعالى بحل عقده الاصرار عن القلب، ثم القيام بحقوق الرب و قد مر الكلام عليها مستوفى فى شرح دعائها.
و عصمه الله من المكروه يعصمه من باب- ضرب- حفظه و وقاه، و الاسم منه العصمه بالكسر و هى فى الاصطلاح لطف يفعله الله بالمكلف بحيث لا يكون معه داع الى فعل المعصيه مع قدرته عليها، و اراده هذا المعنى هنا لا يساعد عليها تعديه الفعل بمن اذ لم يعهد تعديتها بها مرادا بها هذا المعنى.
و الحوبه بالفتح: الخطيئه و الاثم من حاب حوبا من باب- قال- اذا اكتسب الاثم.
و باشر الامر مباشره: وليه بنفسه و حقيقتها الصاق البشره بالبشره، ثم كثر حتى استعمل فى مطلق مزاوله الانسان الامر بنفسه و هى هنا عباره عن اقتراف المعصيه.
🔸مرحوم سید محمد فضل الله نیز می فرمایند :
🔹 اللهم اجعلنا من ارضى من طلع عليه هلالك:
يا رب، اننا عبادك المومنون الذين ينفتح ايمانهم على ان تكون كل حياتهم لك، و ان تكون سعادتهم فى رضاك عنهم.
و لذلك فاننا نتطلع اليك لتلهمنا اراده الطاعه فى كل ما امرت به و نهيت عنه، و لتهبنا القوه على الوقوف عند حدودك فلا نتجاوزها الى ما لا يرضيك عنا.
و فى ضوء ذلك، فاننا ننظر الى الزمن نظره مسووله تريد له ان يمتلىء بكل حركه الاستقامه فى خط التوحيد فى العقيده و الطاعه و العباده، فلا يدخل فيه اى وسواس شيطانى يبتعد بنا عنك ليقربنا الى غيرك، و لهذا فاننا نبتهل اليك لنقدم اليك تمنياتنا فى حياتنا فى هذا الشهر فى علاقتنا بك.
اللهم اجعلنا ممن تمنحه اعظم الرضى فى السير على خط طاعتك، من كل من طلع عليه هذا الهلال، و اكثرهم تزكيه فى ارواحهم و افكارهم و اعمالهم، و اكثر العابدين لك فيه سعاده، و اسلك بنا فيه سبل التائبين، بصدق التوبه اليك، و اعصمنا فى كل اعمالنا و اقوالنا و مواقفنا و مواقعنا و علاقاتنا من كل خطيئه، و احفظنا من خطر الوقوع فى هوه معاصيك،
#چهل_سه
☘️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️حدیث کم نظیر ازحضرت زهرا(سلام الله علیها)
🔴 مَن أصعَدَ إلی الله خالِصَ عبادَتِه أهبَطَ الله إلیهِ أفضَلَ مَصلَحَتِه
هر کسی عبادت خالص به سوی خدا بفرستد، خدا برای او چهکار میکند؟
افضلِ مصلحت را تعیین خواهد کرد!
افضل مصلحت شرطش خالصِ عبادت است.
خودت را تغییر بده، عالم برایت تغییر پیدا میکند.
اهلبیت به خودشان میپرداختند عالم را تغییر دادند.
فاطمۀ زهرا به خودش میپرداخت. هر لحظه دنبال تغییر و تکامل خودش بود.
👤استاد #پناهیان
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_705694726.mp3
4.24M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
❇️ خوشابحال کسی که هشت ویژگی دراوباشد
قسمت 2
👈ادامه دارد...
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_123
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
1_708657664.mp3
5.81M
#شرح_صوتی_حکمتها_نهج_البلاغه
❇️ خوشابحال کسی که هشت ویژگی دراوباشد
قسمت 3
👈ادامه دارد...
👌 شرح
#نهج_البلاغه_حكمت_123
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_34
وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَي وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (34)
و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد، همگى سجده كردند جز ابليس كه سر باز زد و تكبّر كرد، و از كافران گرديد.
👌 لياقت، از سابقه مهمتر است. فرشتگان قديمى بايد براى انسان تازه به دوران رسيده امّا لايق، سجده كنند. «أسجدوالادم»
👤استاد #قرائتی
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2