eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
فرق بين استحقاق و تفضل : فرض كنيد قسمتى از سيم‏كشى برق منزل شما بر اثر اتصالى سوخته و نياز به تعويض دارد. كارگر فنى را به منزل مى‏آوريد تا مخارج تعمير آن را تعيين كند و اصلاح نمايد. او پس از رسيدگى مى‏گويد: سه هزار تومان جنس لازم دارد و دو هزار تومان اجرت. موافقت مى‏كنيد و مى‏گوييد هر چه زودتر جنس را تهيه كند و مشغول كار شود. ساعتى بيش نمى‏گذرد كه او لوازم را خريدارى نموده و به منزل مى‏آيد و مشغول مى‏شود. شما از نزديك، ضمن نگاه كردن به كار او، سر صحبت را باز مى‏كنيد و از عائله‏ى او مى‏پرسيد، جواب مى‏دهد، همسر و سه فرزند خردسال دارم، سال گذشته پدرم از دنيا رفت، مادر و دو خواهر كوچكم بر عائله‏ام افزوده شده و بايد خرج همه‏ى آنها را بدهم. شما در باطن از سنگينى مخارج او متاثر مى‏شويد، تصميم مى‏گيريد كه به او كمكى نماييد. موقعى كه كارش تمام مى‏شود و مى‏خواهيد قيمت جنس و اجرت او را پرداخت كنيد، به جاى پنج هزار تومان ده هزار تومان مى‏دهيد و مى‏گوييد: پنج هزار تومان براى جنس و اجرت، اما پنج هزار تومان ديگر را مى‏دهم كه مادر و دو خواهر كوچك شما دو سه روزى مهمان من باشند، خواهش مى‏كنم آن را بپذيريد. كارگر فنى هم با كمال ادب و تشكر، آن را مى‏پذيرد. پنج هزار تومان قيمت جنس و اجرت كار، استحقاق است و بايد حتما بدهيد و اگر از آن چيزى كم بگذاريد كارگر فنى حق دارد مطالبه كند، اما پنج هزار تومان ديگر تفضل است، شما الزامى نداريد و او هم نمى‏تواند مطالبه كند، فقط بزرگوارى و تفضل شما موجب پرداخت اين مبلغ گرديده است.
تمام انسانها مخلوق بارى‏تعالى و مملوك واقعى او هستند. جسم و جان و همه‏ى قواى درونى و برونى آنان ملك واقعى خداوند است. آفريدگار حكيم، بشر را به تمام نيروهايى كه براى زندگى لازم است مجهز نموده و همه‏ى نعمتهايى را كه براى ادامه‏ى حيات ضرورت دارد در اختيارش قرار داده است و در مقابل اين همه عطايا او را به تكاليفى مكلف ساخته و به اداى وظايفى موظفش نموده است. اگر به تكاليف خود عمل نمود و اوامر مولاى واقعى خود را اجرا كرد بنده‏اى است وظيفه‏شناس و درستكار، و اگر عمل ننمود بنده‏اى است متخلف و گناهكار، او در عطاياى آفريدگار، كه امانهاى الهى است، خيانت نموده و از مرز حق تجاوز كرده است. به حكم عقل، گناهكارى كه در امانت خيانت نمود مستحق مجازات كيفر است. اما كسى كه به وظيفه عمل نمود و با درستى قدم برداشت استحقاق پاداش ندارد بلكه از روى تفضل و احترام به درستكارى سزاوار است مورد تشويق و تقدير واقع شود. به عبارت ديگر، درستكارى، انجام وظيفه است و كسى كه وظيفه‏ى خود را به درستى انجام داده حق مطالبه ‏ى پاداش ندارد بلكه اگر به وى پاداشى اعطا شود بر اساس تفضل است.
قرآن شريف كيفر دوزخيان را در قيامت به گناهان و اعمال بد آنان كه در دنيا مرتكب شده‏اند مستند مى‏نمايد، و بهشت رفتن بهشتيان را ناشى از تفضل و رحمت خداوند مى‏خواند آيه راجع به عذاب الهى كه حاكى از استحقاق است ذلك بما قدمت ايديكم و ان الله ليس بظلام للعبيد. فرشتگان عذاب به دوزخيان مى‏گويند: اين كيفر اعمالى است كه خودتان پيشاپيش فرستاده‏ايد و خداوند به بندگان ستم نمى‏نمايد.
چند آيه راجع به بهشت كه از تفضل سخن مى‏گويد: *و من عمل صالحا فلانفسهم يمهدون. ليجزى الذين آمنوا و عملوا الصالحات من فضله. كسانى كه در دنيا اعمال خوب انجام مى‏دهند براى خودشان جايگاه آسايش مهيا مى‏نمايند كه خداوند افرادى را كه داراى ايمان و عمل صالحند از پاداش فضل و رحمت خود برخوردار مى‏سازد. *(سوره دخان) ان المتقين فى مقام امين، فى جنات و عيون، و بعد از چند آيه مى‏فرمايد: فضلا من ربك، ذلك هو الفوز العظيم. بى ‏گمان اهل تقوى در مقام امن قرار دارند و در باغهاى بهشتى و چشمه‏سارها، سپس از نعمتهايى نام مى‏برد و در پايان مى‏فرمايد: اين عطايا از فضل و رحمت پروردگار است كه اين خود، پيروزى و فوزى است عظيم. *و قالوا الحمد لله الذى اذهب عنا الحزن، ان ربنا لغفور شكور. الذى احلنا دار المقامه من فضله. بهشتيان پس از آنكه در جايگاه خود مستقر شدند مى‏گويند: حمد براى خداوندى است كه اندوه و غم را از ما زايل نمود، كه پروردگار ما بخشنده و منعم است. او خداوندى است كه از فضل و رحمت خود ما را در اقامتگاه دائمى وارد نمود. *** در اين چند آيه صريحا ذكر شده است كه خوبان و اهل تقوى از فضل و رحمت بارى‏تعالى به جنت خلد راه مى‏يابند.
رسول اكرم (ص) فرمود: قسم به خدايى كه جان من در قبضه‏ى قدرت اوست هيچ فردى از مردم نيست كه بر اثر اعمال خوب خود وارد بهشت شود، يعنى بهشتيان در پرتو رحمت الهى به بهشت راه مى‏يابند. عرض كردند يا رسول‏الله! شما هم؟ فرمود بهشت رفتن من هم به استناد عملم نيست، اما خداوند مرا در درياى رحمت و فضل خود فرومى‏برد. در اين موقع دست خود را روى سر گذارده بود و با صداى ممتد سخن مى‏گفت.
امام سجاد (ع) در این عبارت ، بر اساس اميدوارى به فضل و رحمت حضرت بارى‏تعالى عرض مى‏كند: و ما لى بعد ان حكمت على نفسى الا فضلك، بار الها! بعد از بررسى در وضع خويشتن حكمى كه درباره‏ى خودم نمودم اين است كه راهگشايى براى نجات جز فضل و رحمت تو را ندارم.
ذكر ، دعا را به استجابت نزديك مى‏كند، و به علاوه صلوات، خود، دعايى است كه هر كس از بارى‏تعالى درخواست نمايد مستجاب مى‏شود، از اين رو در دعاهاى صحيفه، امام سجاد (ع) بسيار بر رسول اكرم (ص) و اهلبيت مكرمش درود فرستاده است. در اينجا نيز براى آنكه دعاى درخواست تفضلش به اجابت نزديك شود عرض مى‏كند: فصل على محمد و آله و تفضل على، بار الها! درود فرست بر محمد و آلش و مرا مشمول تفضل و رحمت خود قرار بده.
از عواملى كه مى‏تواند بندگان باايمان را به خدا نزديك كند و فضل و رحمت او را شامل حالشان نمايد بسيار نمودن است. *امام صادق (ع) فرمود: معمول رسول اكرم (ص) اين بود كه از هيچ مجلسى برنمى‏خاست، هر چند مقدار توقفش در آن مجلس كم باشد، مگر آنكه بيست و پنج بار استغفار مى‏نمود. *رسول اكرم (ص) فرمود: زياد استغفار نماييد، در منازلتان، در مجالستان، در كنار سفره‏ى طعامتان، در بازارها و رهگذرهايتان، و هر جا كه هستيد، چه آنكه شما نمى‏دانيد كه مغفرت حضرت بارى‏تعالى چه وقت نازل مى‏شود. * على (ع) فرمود: عجب از كسى است كه مايوس مى‏شود با آنكه وسيله‏ى محو گناه در اختيار دارد. عرض شد آن وسيله چيست؟ فرمود استغفار.
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 «این ترقه‌بازی‌ها تأثیری در اراده ملت ایران ندارد» 👌 «ملّت ایران دارد حرکت میکند، پیش میرود، این ترقّه‌بازی‌های شبیه کاری‌ هم که امروز شد در اراده‌ی مردم هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. این را بدانند و اینها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند در اراده‌ی ملّت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند و البتّه خود این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌ها است ایستادگی نمیکرد، تا حالا ما گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. ان‌شاءاﷲ کلک اینها کنده خواهد شد.» 👤 ( 🎥 اینجا بشنوید ) ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🏴 28 صفر سالروز پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) تسلیت باد 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 دعای سیدالساجدین (علیه السلام) بر محمد و آل محمد(علیهم السلام): 🔸سپاس خداوند را كه بر ما منّت نهاد و پيغمبرش محمد(صلى الله عليه و آله و سلم)را بر ما فرستاد نه بر امم گذشته و مردم پيشين، به قدرت خود كه از هيچ كار اگر چه بزرگ بود فرو نمى ماند و هيچ چيز گرچه خرد باشد از دست او به در نمى رود🔸 دعای صحیفه سجادیه 🌹عظمت اكرم (صل الله علیه و اله و سلم) 👤 مرحوم آیت الله 👇 🔈 b2n.ir/45207 🔗کانال انس با 🆔 @sahife2
🌺ضمن تسلیت گرامی اسلام با هم دعای صحیفه سجادیه را زمزمه میکنیم : 👈در بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و بیان اوصاف آن حضرت👇 👉https://eitaa.com/sahife2/44339 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «دو امام مجاهد» (علیه السلام) و (علیه السلام) https://taaghche.com/book/57834 ✍️ (بیانات ایشان در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲) 👈شما میتوانید آن را بصورت قانونی از دریافت کنید علیه السلام علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی معروف به خطبه ( در 16 بخش ) اين خطبه از خطبه هاى بسيار پر ارزش، پر محتوا و فصيح و بليغ است، كه گواه ديگرى بر عظمت اميرمؤمنان عليه السلام و ارتباطش با عالم قدس، و بهره گيرى اش از علم بى انتهاى الهى است. ❇️ بخش ششم: 👈 وَ نَظَمَ بِلَا تَعْلِيقٍ رَهَوَاتِ فُرَجِهَا وَ لَاحَمَ صُدُوعَ انْفِرَاجِهَا، وَ وَشَّجَ بَيْنَهَا وَ بَيْنَ أَزْوَاجِهَا وَ ذَلَّلَ لِلْهَابِطِينَ بِأَمْرِهِ وَ الصَّاعِدِينَ بِأَعْمَالِ خَلْقِهِ حُزُونَةَ مِعْرَاجِهَا، وَ نَادَاهَا بَعْدَ إِذْ هِيَ دُخَانٌ فَالْتَحَمَتْ عُرَى أَشْرَاجِهَا، وَ فَتَقَ بَعْدَ الِارْتِتَاقِ صَوَامِتَ أَبْوَابِهَا، وَ أَقَامَ رَصَداً مِنَ الشُّهُبِ الثَّوَاقِبِ عَلَى نِقَابِهَا وَ أَمْسَكَهَا مِنْ أَنْ تُمُورَ فِي خَرْقِ الْهَوَاءِ بِأَيْدِهِ، وَ أَمَرَهَا أَنْ تَقِفَ مُسْتَسْلِمَةً لِأَمْرِهِ، وَ جَعَلَ شَمْسَهَا آيَةً مُبْصِرَةً لِنَهَارِهَا، وَ قَمَرَهَا آيَةً مَمْحُوَّةً مِنْ لَيْلِهَا، وَ أَجْرَاهُمَا فِي مَنَاقِلِ مَجْرَاهُمَا وَ قَدَّرَ سَيْرَهُمَا فِي مَدَارِجِ دَرَجِهِمَا لِيُمَيِّزَ بَيْنَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ بِهِمَا وَ لِيُعْلَمَ عَدَدُ السِّنِينَ وَ الْحِسَابُ بِمَقَادِيرِهِمَا، ثُمَّ عَلَّقَ فِي جَوِّهَا فَلَكَهَا وَ نَاطَ بِهَا زِينَتَهَا مِنْ خَفِيَّاتِ دَرَارِيِّهَا وَ مَصَابِيحِ كَوَاكِبِهَا، وَ رَمَى مُسْتَرِقِي السَّمْعِ بِثَوَاقِبِ شُهُبِهَا، وَ أَجْرَاهَا عَلَى أَذْلَالِ تَسْخِيرِهَا مِنْ ثَبَاتِ ثَابِتِهَا وَ مَسِيرِ سَائِرِهَا وَ هُبُوطِهَا وَ صُعُودِهَا وَ نُحُوسِهَا وَ سُعُودِهَا. 👈 4. چگونگى آفرينش آسمان ها فضاى باز و پستى و بلندى و فاصله هاى وسيع آسمان ها را بدون اينكه بر چيزى تكيه كند، نظام بخشيد و شكاف هاى آن را به هم آورد، و هر يك را با آنچه كه تناسب داشت و جفت بود پيوند داد، و دشوارى فرود آمدن و برخاستن را بر فرشتگانى كه فرمان او را به خلق رسانند يا اعمال بندگان را بالا برند آسان كرد. در حالى كه آسمان را به صورت دود و بخار بود به آن فرمان داد، پس رابطه هاى آن را بر قرار ساخت، سپس آنها را از هم جدا كرد و بين آنها فاصله انداخت، و بر هر راهى و شكافى از آسمان، نگهبانى از شهاب هاى روشن گماشت، و با دست قدرت آنها را از حركت ناموزون در فضا نگهداشت، و دستور فرمود تا برابر فرمانش تسليم باشند. و آفتاب را نشانه روشنى بخش روز، و ماه را، با نورى كم رنگ براى تاريكى شب ها قرار داد، و آن دو را در مسير حركت خويش به حركت در آورد، و حركت آن دو را دقيق اندازه گيرى كرد تا در درجات تعيين شده حركت كنند كه بين شب و روز تفاوت باشد، و قابل تشخيص شود، و با رفت و آمد آن ها شماره سالها، و اندازه گيرى زمان ممكن باشد. پس در فضاى هر آسمان فلك آن را آفريد، و زينتى از گوهرهاى تابنده و ستارگان درخشنده بياراست، و آنان را كه خواستند اسرار آسمان ها را دزدانه دريابند، با شهاب هاى درخشنده سوزان تير باران كرد، ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بى قرار، فرود آينده و بالا رونده، و نگران كننده و شادى آفرين را، تسليم اوامر خود فرمود. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 آفرينش آسمانها * ويژگيهاى آسمانها * آفرينش خورشيد و ماه و ستارگان و شهاب ها * ستارگان ثابت و سيّار * حالات ستارگان 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره وَلَا تَهِنُواْ فِى ابْتِغَآءِ الْقَومِ إِنْ تَكُونُواْ تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً و در تعقیب دشمن سستى نكنید، اگر شما رنج مى كشید، همانا آنان نیز همان گونه كه شما رنج مى برید رنج مى برند، در حالى كه شما چیزى (امدادهاى غیبى و بهشت) از خداوند امید دارید كه آنان امید ندارند، و خداوند دانا و حكیم است. ** پس از ، ابوسفیان بالاى كوه رفت و شعار داد كه پیروزى ما در مقابل شكست سال گذشته در بود. یاران پیامبر صلى الله علیه وآله گفتند: شهداى ما در بهشتند و كشته هاى شما در دوزخ. آنان شعار دادند: «انّ لنا العزّى و لاعزّى لكم» ما بت عُزّى داریم ولى شما ندارید، مسلمانان پاسخ دادند: «اللّه مولانا و لامولى لكم» خداوند مولاى ماست ولى شما مولى ندارید. آنگاه كفّار به نام بت هُبَل شعار دادند: «اُعلُ هُبَل» سر بلند باد بت هُبَل. مسلمانان در پاسخ فریاد زدند: «اللّه اعلى و اَجلّ» خداوند بالاتر و جلیل تر است. پس از نزول این آیه، پیامبر فرمان عمومى (حتّى زخمیان) را صادر كرد، تا با این حركت، فكر بازگشت كفّار از سرشان بیرون رود. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
«13» فَمَنْ حَاوَلَ سَدَّ خَلَّتِهِ مِنْ عِنْدِكَ وَ رَامَ صَرْفَ الْفَقْرِ عَنْ نَفْسِهِ بِكَ فَقَدْ طَلَبَ حَاجَتَهُ فِي مَظَانِّهَا وَ أَتَى طَلِبَتَهُ مِنْ وَجْهِهَا «14» وَ مَنْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ وَ اسْتَحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَوْتَ الْإِحْسَانِ‏ خداوندا كسى كه ترميم خلأ و شكاف زندگيش را از تو بخواهد، و تغيير تهيدستى و فقرش را از تو درخواست كند، محقّقاً حاجتش را از جايگاه اصلى‏اش خواسته و به دنبال مطلبش، از راه صحيح و درستش آمده، و كسى كه براى حاجتش به يكى از آفريده‏هاى تو رو كند، يا او را به جاى تو وسيله رسيدن به نيازش قرار دهد، محقّقاً خود را در معرض محروميت قرار داده، و سزاوار از دست رفتن احسان تو گشته است. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
3 ‏ 1 ❇️ جود و سخاوت و مروّت و جوانمردى و دلسوزى به حال مردم و رسيدگى به وضع ناتوانان و كرم و كرامت از اخلاق انبيا و پاكان و عباد صالح و اولياى الهى است. امام على عليه السلام در اين باره مى‏فرمايد: سادَةُ النّاسِ فِى الدُّنْيا الْاسْخِياءُ وَ فِى الْآخِرَةِ الْاتْقِياءُ. آقا و بزرگ مردم در دنيا سخاوتمندان و در آخرت پرهيزكارانند. امام صادق عليه السلام فرمود: انَّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى‏ رَضِىَ لَكُمُ الْاسْلامَ ديناً، فَاحْسِنُوا صُحْبَتَهُ بِالسَّخاءِ وَ حُسْنِ الْخُلْقِ. به حقيقت كه خداوند متعال اسلام را براى شما به عنوان دين رضايت داده، شما بيائيد دين خود را با سخاوت و حسن خلق نيكو بداريد. امام صادق عليه السلام فرمود: خِيارُكُمْ سُمَحاؤُكُمْ، وَ شِرارُكُمْ بُخَلاؤُكُمْ وَ مِنْ صالِحِ الْاعْمالِ الْبِرُّ بِالْاخْوانِ وَ السَّعْىُ فى حَوائِجِهِمْ وَ فى ذلِكَ مَرْغَمَةٌ لِلْشِّيْطانِ، وَ تَزَحْزُحٌ عَنِ النِّيرانِ، وَ دُخُولُ الْجِنان. بهترين شما سخاوتمندان و بدترينتان بخيلانند، از اعمال صالحه، نيكى به برادران و كوشش در رفع نياز آنان است كه اين كوشش دماغ شيطان را به خاك مى‏مالد و شما را از آتش جهنّم دور و سبب ورود به بهشت است. امام صادق عليه السلام بعد از اين جملات به جميل فرمودند: اى جميل! اين حديث را به ياران شريف خود برسان، جميل به حضرت عرضه داشت: فدايت شوم ياران شريفم كيانند؟ فرمود: آنان كه نسبت به برادران دينى خود نيكوكارند چه در سختى و چه در راحت، سپس فرمود: اى جميل! براى آن كس كه از ثروت و مال بهره دارد، رسيدگى به محتاجان كار ساده و آسانى است. 👈ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏7، ص: 52 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🙏 منْ تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ أَوْ جَعَلَهُ سَبَبَ نُجْحِهَا دُونَكَ فَقَدْ تَعَرَّضَ لِلْحِرْمَانِ خداوندا كسى كه براى اش به يكى از آفريده‏ هاى تو رو كند، يا او را به جاى تو وسيله رسيدن به نيازش قرار دهد، محقّقاً خود را در معرض محروميت قرار داده!! ‏🍀‏« ( درخواست حاجت از بندگان مذموم ولی ) جود و سخاوت و مروّت و جوانمردى و دلسوزى به حال مردم و رسيدگى به وضع ناتوانان و كرم و كرامت از اخلاق انبيا و پاكان و عباد صالح و اولياى الهى است. » 👤استاد حسین ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2