eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم ... و لا تفتنى بالسعه بار الها! با سعه و گشايش مالى مرا منما.
خدایا مرا با گستردگی رزق امتحانم نکن لغزش، گمراه کننده است.راه گناه را پی در پی باز میکندحتی در های الهی. معصوم علیه السلام می فرماید: از امتحان گریزی نیست،پس نگویید خدایا امتحانم نکن بلکه پناه برید به خداوند از امتحان های گمراه کننده. خداوند همه نعمت ها را برای انسان آفرید اما انسان با سوء اختیار،استفاده نادرست را پیش گرفت.مثلا وقتی نعمت ثروت و گشادگی روزی را به او‌‌ داد،طغیان کرد و آن را دسترنج خود پنداشت،پس به گمراهی افتاد. خدایا به واسطه وسعت،گمراهم نکن.
اراده‏ حكيمانه‏ بارى تعالى بر اين تعلق گرفته است كه به ادعاى ايمان كسانى كه مى‏گويند «ايمان آورده ‏ايم» اكتفا نكند، بلكه آنان را آزمايش نمايد تا راستگويان از دروغگويان تشخیص داده شوند و اين برنامه در اديان قبل از اسلام به موقع اجرا گذارده شده و در دين مقدس اسلام نيز ادامه يافته و همچنان ادامه خواهد داشت. احسب الناس ان يتركوا ان يقولوا آمنا و هم لايفتنون. و لقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا و ليعلمن الكاذبين. مردم گمان مى‏كنند كه تنها به ادعاى ايمان آوردن واگذارده خواهند شد و آزمايش نمى‏شوند. چنين نيست. ما كسانى را كه قبل از اسلام بودند نموده‏ايم تا گروه راستگو از دروغگو جدا شود.
الفتنه ما يتبين بها حال الانسان من الخير و الشر. يقال: فتنت الذهب فى النار اذا جربته بها لتعلم انه خالص او مشوب. «» عملى است كه به وسيله‏ آن حالت آدمى از خير و شر آشكار مى‏گردد، «فتنه طلا به آتش» وقتى گفته مى‏شود كه طلا را با آتش آزمایش کننی تا بدانى خالص است يا ناخالص.
پيمبران الهى براى انسان‏ سازى مبعوث شده ‏اند و كسانى به مقام انسانيت نايل مى‏گردند كه به آنان ايمان بياورند و به دستورشان عمل كنند. كسى كه به دستور پيمبر مبعوث عمل نمى‏كند و فقط به زبان مى‏گويد: من به او ايمان آورده‏ ام، همانند بيمارى است كه به دستور پزشك متخصص عمل نمى‏كند، فقط از مراتب علمى او تمجيد مى‏نمايد و مى‏گويد: «من به اين طبيب عالى قدر اعتقاد كامل دارم.». با اين سخنان ميان ‏تهى و گفته‏ هاى بدون عمل، نه مرض بيمار درمان مى‏شود و نه مدعى ايمان به مقام انسانيت مى‏رسد. اظهار ايمان به زبان آسان است و اطاعت عملى از دستور پيمبران مشكل، زيرا اطاعت عملى از دستور آنان مستلزم اين است كه مدعى ايمان، بسيارى از تمايلات نفسانى خود را واپس زند و از لذايذ متعددى كه ناروا و غيرمشروع است، چشم‏پوشى نمايد و اين كار بسى دشوار و سنگين است.
در اسلام فرقه‏ اى به نام «» به وجود آمد كه مى‏گفتند: «ايمان فقط اقرار به زبان است و بس و با وجود ايمان، ترك فرايض و ارتكاب گناهان، زيان و ضررى نمى‏رساند.» *قيل «المرجئه فرقه من المسلمين يقولون الايمان قول بلا عمل، يريدون انهم لو لم يصلوا و لم يصوموا لنجاهم ايمانهم. گفته شده: مرجئه فرقه ‏اى از مسلمين هستند كه مى‏گويند ايمان، قول بدون عمل است و اراده‏ى آنان از اين سخن آن است كه اگر مومنين نماز نخوانند و روزه نگيرند، همان ايمان لفظى موجب نجاتشان خواهد شد. *المرجئه يعتقدون انه لا يضر مع الايمان معصيه كما انه لا ينفع مع الكفر طاعه. كانت المرجئه يقولون من لم يصل و لم يصم و لم يغتسل من جنابه و هدم الكعبه و نكح امه فهو على ايمان جبرئيل و ميكائيل. مرجئه عقيده دارند كه با وجود ايمان، گناه مضر نيست همانطور كه با وجود كفر، طاعت نفعى ندارد. مرجئه مى‏گويند: كسى كه نماز نخواند، روزه نگيرد، از جنابت غسل نكند، كعبه را ويران نمايد، با مادر خود بياميزد، او با ايمان آوردن به زبان، همانند ايمان جبرئيل و ميكائيل خواهد بود.
كه مى‏خواستند مستبدانه بر مردم حكومت كنند، تمام گناهان را بى ‏پروا مرتكب شوند، به همه‏ منويات ظالمانه‏ خود جامه‏ى عمل بپوشانند، با اين همه بر كرسى خلافت تكيه زنند، خويشتن را جانشين پيمبر اسلام (ص) و فرمانرواى مسلمين بدانند، از وجود فرقه‏ى ضاله‏ استفاده نمودند، مورد حمايتشان قرار دادند، و همانند آنان به زبان اظهار ايمان مى‏نمودند و در عمل از هيچ جنايتى فروگذار نمى‏كردند. عقيده‏ ضد اسلامى مرجئه كه با هواى نفس و شهوات غريزى مرد هماهنگ بود، براى دين مقدس اسلام خطر بزرگى به حساب مى‏آمد، زيرا مى‏توانست مسلمانان ناآگاه از تعاليم الهى يا افراد سست عقيده را به خود جلب كند و رفته‏رفته تعاليم اسلام در معرض خطر واقع شود.
ائمه‏ معصومين عليهم‏السلام براى جلوگيرى از فكر مسموم ، كوشش بسيار نمودند و پيوسته توصيه مى‏كردند كه احاديث ما را به فرزندان و نوجوانان خويش بياموزيد قبل از آنكه فرقه‏ در آنان اثر بگذارند و موجبات انحراف و ضلالتشان را فراهم آورند. على (ع) فرمود: علموا صبيانكم من علمنا. ما ينفعهم الله به، لا تغلب عليهم المرجئه برايها. به فرزندان خود از علم ما بياموزيد آن را كه خداوند از آن راه به آنان نفع مى‏رساند. مبادا كه مرجئه با راى خود بر آنان پيروز گردد. امام صادق (ع) فرمود: بادروا احداثكم بالحديث قبل ان يسبقكم اليه المرجئه. شما براى آموختن حديث به نوجوانانتان سبقت بگيريد، قبل از آنكه مرجئه بر شما پيشى گيرد و آنان را گمراه نمايد.
هم اكنون پس از گذشت قرون متمادى، مسلمانان دين‏شناس مى‏دانند كه عمل صالح در شرع مقدس تا چه حد مورد توجه است، آگاهند كه خداوند پيوسته مردم را با اعمالشان مى‏نمايد و درستكاران را از نادرستان تميز مى‏دهد. و مردم مجارى متعددى دارد. يكى از آن مجارى، قدرت است: قدرت مال، قدرت مقام، قدرت جاه، قدرت كلام، و ديگر قدرتهايى از اين قبيل. به طور كلى، به دست آمدن قدرت بيش و كم در مردم موثر است و تحولى در افكار و اعمالشان به وجود مى‏آورد، بعضى بر اثر پاكى نفس و كرامت خلق، افرادى شايسته و لايق ‏اند و بر اثر قدرت پاكتر و بهتر مى‏شوند و خوب امتحان مى‏دهند، و بعضى سرافكنده از امتحان بيرون مى‏آيند.
قرآن کریم درباره قدرت مالى فرموده است: ان الانسان ليطغى. ان رآه استغنى. آدمى بر اثر تمكن مالى از صراط مستقيم منحرف مى‏گردد و به سركشى و طغيان گرايش مى‏يابد. *على (ع) فرموده: المال ماده الشهوات.مال، منشا و ماده‏ى شهوات است، يعنى آدمى با تمكن مالى در مسير شهوات و لذت‏گرايى قدم مى‏گذارد و در آن راه پيشروى مى‏كند و ممكن است به گناهانى بسيار بزرگ آلوده گردد.
امتحانات مالى به قدرى سنگين است كه امام معصوم، حضرت على بن الحسين عليهماالسلام، به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و لا تفتنى بالسعه. بار الها! با گشايش و سعه‏ مالى، مرا مورد و قرار مده.
خداوند در زمينه‏ سعه مال، حتمى و اجتناب‏ناپذير است. و لا تفتنى بالسعه امام (ع) براى آنكه در معرض امتحانات سنگين قرار نگيرد، از خداوند مى‏خواهد كه به او سعه‏ مالى و ثروت زياد ندهد تا با آزمايشهاى سخت بارى تعالى مواجه نگردد.
ثعلبه بن حاطب كه از انصار بود، به اين سخت مبتلا گرديد و از عهده‏ برنيامد، زيرا بر اثر حب مال از پرداخت زكات واجب سر باز زد و خداوند درباره‏ تخلف وى آيه نازل فرمود. او در ايام تهيدستى شرفياب محضر رسول اكرم (ص) شد. به حضرت عرض كرد: از خداوند بخواهيد كه به من ثروت بدهد. حضرت فرمود: اى ثعلبه! مال قليلى كه بتوانى شكرش را ادا كنى بهتر از مال زياد است كه طاقت و تحملش را نداشته باشى. دفعه‏ ديگر باز شرفياب محضر آن حضرت شد و درخواست خويش را تكرار نمود و عرض كرد: به خدايى كه شما را براستى مبعوث نموده است، من قسم ياد مى‏كنم كه اگر خداوند به من مالى بدهد، حق هر صاحب حقى را عطا خواهم نمود. در آن موقع پيمبر گرامى اسلام (ص) در پيشگاه الهى براى او دعا كرد و درخواست مال نمود. خداوند دعاى حضرت را مستجاب كرد. ثعلبه گوسفنددارى را آغاز نمود. خداوند به مالش بركت بسيار داد و با سرعت گوسفندان افزايش يافت تا جايى كه ديگر نمى‏توانست در شهر مدينه بماند. از مدينه دور شد و در يكى از واديهاى اطراف مدينه مسكن گزيد و گوسفندان را نگاهدارى مى‏كرد. طولى نكشيد كه در آنجا نيز دچار مضيقه شد. ناچار به نقطه‏ى دوردستى رفت تا در آنجا بتواند گوسفندان را نگاهدارى كند. از طرف بارى تعالى امر گرفتن زكات صادر شد. پيمبر اكرم (ص) مامورينى به اطراف فرستاد، من جمله مامور پيغمبر نزد ثعلبه آمد. او از اداى زكات ابا كرد و بخل نمود، گفت: من نمى‏دهم. وقتى خبر اين كلام به پيمبر اكرم (ص) رسيد، فرمود: واى بر ثعلبه. سپس وحى آسمانى آمد: كسانى از مسلمانان با خداوند عهد و پيمان مى‏بندند كه اگر بارى تعالى از فضل خود به ما عطا نمود، صدقه مى‏دهيم و از بندگان صالح خواهيم بود و چون فضل الهى به آنان رسيد، بخل نمودند و از اداى وظيفه رويگردان شدند. پس از نزول آيه، بعضى از دوستان ثعلبه نزد وى رفتند، او را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند كه چرا زكات واجب را كه امر الهى بود پرداخت ننمودى؟ درباره‏ تو و عمل ناروايت آيه نازل گرديد. ثعلبه سخت مضطرب شد، مقدارى از گوسفندان را با خود برداشت و به مدينه آمد و حضور رسول اكرم (ص) رسيد. حضرت تا او را ديد فرمود: يا ويل ثعلبه، واى بر او! ثعلبه با شرمسارى گفت: يا رسول‏الله! زكات آورده‏ام، بفرماييد از من تحويل بگيرند. حضرت فرمود: درباره ‏ات آيه آمده، آيه را كه نمى‏توان از قرآن شريف حذف نمود. به اين جهت زكات تو پذيرفته نمى‏شود و او را رد كرد. بعد از آنكه رسول اكرم (ص) از دنيا رفت، زكات را نزد ابى‏بكر برد، و بعد نزد عمر، هيچ يك از آن دو صدقه‏ او را قبول نكردند. و سرانجام با همان وزر و وبال و آلودگى به گناه از دار دنيا رفت.
و لا تفتنى بالسعه اين جمله‏ امام سجاد علیه السلام در قالب دعا براى عموم مردم بسيار آموزنده است. آن حضرت با آنكه معصوم است و از خطايا منزه، براى آنكه در مضيقه‏ واقع نشود، از خداوند مى‏خواهد به او سعه‏ مالى ندهد، اما بعضى از افراد عادى در حال تهيدستى مى‏گويند: اگر خداوند به ما ثروت عنايت كند، چنين و چنان مى‏نماييم و بخوبى انجام وظيفه مى‏كنيم. ممكن است در آن موقع از روى خلوص و پاكى سخن بگويند، اما نمى‏دانند ثروت افكارشان را عوض مى‏كند، آنان را دگرگون مى‏سازد و ممكن است بر اثر امتحان مالى سقوط كنند و براى هميشه دچار بدبختى و سيه‏روزى گردند. @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
📚 برشی از کتاب همرزمان حسبن علیه السلام مقام معظم رهبری https://eitaa.com/sahife2/50142 *️⃣ کانال 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ مَن يُصْرَفْ عَنْهُ يَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمَهُ وَذَلِكَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ در آن روز، از هر كس عذاب الهى برداشته شود، قطعاً مشمول رحمت الهى شده و این است رستگارى آشكار. ✍️ رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: سوگند به خدایى كه جانم در دست اوست، هیچ كس در قیامت با عمل خود به بهشت نمى رود. پرسیدند: حتّى شما یا رسول اللّه؟ فرمود: حتّى من، مگر آنكه فضل و رحمت خدا مرا دریابد. سپس دستان مبارك خود را روى سر نهاد واین آیه را تلاوت كرد. البتّه بدیهى است كه الهى تنها به اعمال صالح و افراد نیكوكار تعلّق مى گیرد. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour ⏺کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ يذكر فيها فضائل اهل البيت عليهم السلام. از خطبه هاى امام عليه السلام است كه در آن فضايل عليهم السلام را بيان كرده است. 👈 این خطبه نورانی در 3 بخش می آید : ✳️ بخش دوم: قبل از اقدام *️⃣ فالنَّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعَامِلُ بِالْبَصَرِ يَكُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ أَنْ يَعْلَمَ أَعَمَلُهُ عَلَيْهِ أَمْ لَهُ؟ فَإِنْ كَانَ لَهُ مَضَى فِيهِ وَ إِنْ كَانَ عَلَيْهِ وَقَفَ عَنْهُ.؛ فَإِنَّ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ طَرِيقٍ، فَلَا يَزِيدُهُ بُعْدُهُ عَنِ الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ إِلَّا بُعْداً مِنْ حَاجَتِهِ، وَ الْعَامِلُ بِالْعِلْمِ كَالسَّائِرِ عَلَى الطَّرِيقِ الْوَاضِحِ؛ فَلْيَنْظُرْ نَاظِرٌ أَ سَائِرٌ هُوَ أَمْ رَاجِعٌ. ✳️ پس آن كه با چشم دل بنگرد، و با ديده درون كار كند، آغاز كارش آن است كه بينديشد: آيا عمل او به سود او است يا زيان او. اگر به سود است ادامه دهد، و اگر زيانبار است توقف كند، زيرا عمل كننده بدون آگاهى چون رونده اى است كه بيراهه مى رود، پس هر چه شتاب كند از هدفش دورتر مى ماند، و عمل كننده از روى آگاهى، چون رونده اى بر راه راست است، پس بيننده بايد به درستى بنگرد آيا رونده راه مستقيم است يا واپس گرا. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عنوان زیر) " اینجا " بخوانید: 👇 👈 توصیه و هشدار امام علیه السلام ( هشدار مى دهد که با دقت هر چه بيشتر، مراقب اعمال خويش باشند و راهى که را آن امامان يعنى گنجينه هاى علم الهى و آگاهان بر قرآن ارائه مى دهند، بپويند و در آغاز هر کار در نتيجه و پايان آن بينديشند و تصميم بگيرند ) 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) " آنگاه که از یاد میشد ، پس از شر او به خدا پناه می برد" (بند 9 تا 13) https://eitaa.com/sahife2/54751 دعای صحیفه سجادیه 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
«9» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ حَوِّلْ سُلْطَانَهُ عَنَّا وَ اقْطَعْ رَجَاءَهُ مِنَّا وَ ادْرَأْهُ عَنِ الْوُلُوعِ بِنَا «10» اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ آبَاءَنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَوْلَادَنَا وَ أَهَالِيَنَا وَ ذَوِي أَرْحَامِنَا وَ قَرَابَاتِنَا وَ جِيرانَنَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنْهُ فِي حِرْزٍ حَارِزٍ وَ حِصْنٍ حَافِظٍ وَ كَهْفٍ مَانِعٍ وَ أَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَناً وَاقِيَةً وَ أَعْطِهِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً «11» اللَّهُمَّ وَ اعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ الْعُبُودِيَّةِ وَ اسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِي مَعْرِفَةِ الْعُلُومِ الرَّبَّانِيَّةِ «12» اللَّهُمَّ احْلُلْ مَا عَقَدَ وَ افْتُقْ مَا رَتَقَ وَ افْسَخْ مَا دَبَّرَ وَ ثَبِّطْهُ إِذَا عَزَمَ وَ انْقُضْ مَا أَبْرَمَ «13» اللَّهُمَّ وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ وَ أَبْطِلْ كَيْدَهُ وَ اهْدِمْ كَهْفَهُ وَ أَرْغِمْ أَنْفَهُ‏ «13» اللَّهُمَّ وَ اهْزِمْ جُنْدَهُ وَ أَبْطِلْ كَيْدَهُ وَ اهْدِمْ كَهْفَهُ وَ أَرْغِمْ أَنْفَهُ‏ خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و سلطه و تسلّط شيطان را از ما بگردان، و اميدش را از ما قطع كن، و او را از حرص ورزيدن به گمراهى ما دفع فرما. خدايا! بر محمّد و آلش درود فرست، و پدران و مادران و فرزندان و اهل ما و خويشان و نزديكان و همسايگانمان اعمّ از مردان مؤمن، و زنان مؤمنه را از وجود خطرناكى چون شيطان در جايگاهى محكم، و دژى حفظ كننده و پناهگاهى بازدارنده قرار ده و آنان را براى دفع زيان او، زره‏هاى نگاه دارنده بپوشان، و اسلحه‏هاى برّنده بر ضد او عطا كن. خدايا! مشمول اين دعا قرار ده كسى را كه به پروردگاريت گواهى مى‏دهد، و به وحدانيتت اخلاص مى‏ورزد، و به حقيقت بندگيت با شيطان دشمنى مى‏كند، و از تو براى شناخت علوم ربّانى، عليه او يارى جويد. خدايا! آنچه را گره زده بگشاى، و هر راهى كه باز كرده ببند، و هر تدبيرى كه انديشيده به هم زن، و از هر كارى كه قصد كرده بازش دار، و هر چه را محكم كرده سست كن. خدايا! لشكرش را شكست ده، و نيرنگش را باطل ساز، و پناهگاهش را ويران كن، و بينى‏اش را به خاك مال. 🙏 کانال انس با 🆔 @sahife2
12 ✳️ راستى، اگر يارى و معونت حضرت حق نباشد، مگر اين همه خطر از عرصه گاه حيات انسان دور مى‏گردد؟! چنانچه در فرازهاى ملكوتى اوائل دعا بود : بايد به وسيله عبادت، اطاعت، تقوا، طهارت قلب، خيرات، مبرات، جهاد اكبر به جلب كمك حق برخاست تا در جنگ با پيروز شد. اگر وسايل گرفتار شدن خود را در دام او فراهم كنم و آنگاه به پيشگاه حق عرضه بدارم :"به من كمك كن و مرا از فتنه‏ هاى او در امان خود قرار ده !!"، برنامه ‏اى غلط و كارى بيهوده است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏ 8 ، ص: 77 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
D1737514T12799574(Web).mp3
2.17M
👈🔊 دعای صحیفه سجادیه با صدای عربی سلیس مرحوم ( اینجا ) ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
برنامه ی 14 1 علیه السلام 1 ✳️ نوشته‏ اند: حضرت سكينه جابر بن عبداللّه انصارى را طلبيد و به او فرمود: شما مورد محبّت و احترام خانواده ما هستى، از شما مى‏خواهم با برادرم حضرت سجّاد عليه السلام ملاقات كرده و از خودت از او بخواهى در گريه و عبادتش تخفيف دهد؛ زيرا همه ما بر جان او ترسناكيم!! جابر مى‏گويد: به محضر حضرت زين العابدين عليه السلام مشرف شدم و خواسته خود را با آن بزرگوار در ميان گذاشتم. امام به خدمتكار خانه فرمود، آن كتاب را بياور خدمتكار كتاب را به امام داد و حضرت سجاد عليه السلام هم كتاب را در برابر من گذاشت و فرمود: در اين كتاب از عبادات پدرم على ياد شده است، آن را بخوان تا از من تقاضاى كم كردن نكنى، اى جابر! عبادت من كجا و عبادت پدرم على كجا ✍️ حسین انصاریان - کتاب عرفان اسلامى، ج‏1، ص: 218 👈 ادامه دارد .... علیه السلام ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2