eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
«3» وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلَامَةِ فِي دِينِي وَ بَدَنِي وَ الْبَصِيرَةِ فِي قَلْبِي وَ النَّفَاذِ فِي أُمُورِي وَ الْخَشْيَةِ لَكَ وَ الْخَوْفِ مِنْكَ وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِي بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ وَ الاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ‏ و بر من منّت گذار، به تندرستى و و در و بدنم و بينايى در دلم، و قاطعيت در امورم، و هراس برايت، و بيم از حضرتت، و توان و نيرو بر آنچه از طاعتت به من فرمان دادى، و دورى از نافرمانيت نسبت به آنچه مرا از آن برحذر داشتى. ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
‏ 1 ✳️ روانى و جسمى انسان در گرو سلامتى در دين است؛ زيرا باورها و اعتقادات سالم و عميق برگرفته از دريافت معارف حقيقى، سبب آرامش و ايمنى روحى و بدنى مى‏شود. چنانچه بشر گرايش‏هاى دينى را در درجه نخست همه امور خويش قرار دهد خود و خانواده و جامعه را بيمه كرده است و به نفس و بدن خود اجازه هر گونه بدانديشى و دست درازى به حقوق ديگران را نمى‏دهد، پس همه آفرينش از وجود او در امان هستند. اميرمؤمنان و امام متقيان على عليه السلام در ارتباط دين با امنيّت مى‏فرمايد: إِنِّى إِذا اسْتَحْكَمْتُ فِى الرَّجُلِ خَصْلَةً مِنْ خِصالِ الْخَيْرِ احْتَمَلْتُهُ لَها وَ اغْتَفَرْتُ لَهُ فَقْدَ ما سِواها وَ لااغْتَفِرُ لَهُ فَقْدَ عَقْلٍ وَ لا عَدَمَ دِينٍ، لِأَنَّ مُفارَقَةَ الدِّينِ مُفارَقَةُ الْأَمْنِ وَ لاتَهْنَأُ حَياةٌ مَعَ مَخافَةٍ، وَ عَدَمُ الْعَقْلِ عَدَمُ الْحَياةِ وَ لاتُعاشِرِ الْأَمْواتَ. هر گاه در كسى خصلتى از خصلت‏هاى خوب را استوار ديدم او را به سبب داشتن آن تحمل مى‏كنم و بى‏بهره‏گيش از ديگر ويژگى‏هاى نيك را ناديده مى‏گيرم. اما نادانى و بى‏دينى او را نمى‏توانم ببخشم؛ زيرا جدايى از دين، جدا شدن از امنيّت است و زندگى همراه با ترس گوارا نيست، نابخردى نيز مردن است و با مردگان كسى معاشرت نمى‏كند. بنابراين فرمايش حضرت، پايدارى امنيّت با ديندارى گره خورده است و هر جا اصل دين يا آموزه‏هاى دينى در ملّتى نباشد يا كمرنگ شده باشد، امنيّت روانى و اجتماعى از بين رفته است و سلامت جامعه به خطر افتاده است. به اين خاطر مى‏بينيد كه شيطان و مستكبران براى سلطه‏پذير كردن ملت‏ها به اصل دين و كانون اعتقادات مردم حمله مى‏برند و در فرهنگ اصيل و سنتى آنان نفوذ مى‏كنند كه در صورت سكوت عالمان دينى نتيجه اين مى‏شود كه پس از تضعيف اعتقادات ملى و دينى، در زير امواج آسمانى و زمينى به ذلّت كشيده شده و در وضعيت ناگوار امنيتى، به تلخ‏ترين حال، روزگار سپرى مى‏كنند؛ زيرا امنيّت و غيرت كه لازمه ديندارى است از جامعه رخت بربسته و ترس و وحشتِ پوچى، سراسر وجودشان را فرا گرفته و حق را فراموش كرده‏اند. از اين رو امام صادق عليه السلام از فايده‏هاى دين دارى مى‏فرمايد: آدم ديندار مى‏انديشد و در نتيجه آرامش بر جان او چيره مى‏شود. كرنش و فروتنى مى‏كند و قناعت مى‏ورزد و به سبب آن از مردم بى‏نياز مى‏شود و به‏ آنچه به او داده مى‏شود خشنود است، گوشه تنهايى را مى‏گزيند و از دوستان بى‏نياز مى‏گردد. قيد شهوت‏ها و خواهش‏هاى نفس را مى‏زند پس آزاد مى‏شود، دنيا را كنار مى‏گذارد و در نتيجه از بدى‏ها و گزندهاى آن خود را حفظ مى‏كند، حسادت را دور مى‏افكند پس دوستى و محبت آشكار مى‏شود، مردم را نمى‏ترساند و از آنان هم نمى‏ترسد. به آنان تجاوز نمى‏كند، بنابراين از گزندشان در امان است. به هيچ چيز دل نمى‏بندد و در نتيجه، به رستگارى و كمال فضيلت دست مى‏يابد. عافيت را به ديده بصيرت مى‏بيند و از اين رو از پشيمانى در امان است. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 221 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
132 در 150 روز به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل دعای ( 12 تا 18 ) https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ بَعْدَ الْفَرَاغِ مِنْ صَلَاةِ اللَّيْلِ لِنَفْسِهِ فِي الاِعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ دعاى آن حضرت است براى خودش پس از به جا آوردن نماز شب و اعتراف به گناه بند 12 تا 18 ﴿12﴾ وَ قَدِ اسْتَحْوَذَ عَلَيَّ عَدُوُّكَ الَّذِي اسْتَنْظَرَكَ لِغَوَايَتِي فَأَنْظَرْتَهُ ، وَ اسْتَمْهَلَكَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ لِإِضْلَالِي فَأَمْهَلْتَهُ . (12) به یقین دشمنت ابلیس بر من چیره شده، دشمنی که برای گمراه کردن من از تو فرصت خواست و تو بنا بر مصالحی به او فرصت دادی؛ و برای منحرف کردن من تا روز قیامت از تو مهلت خواست و تو مهلتش دادی. ﴿13﴾ فَأَوْقَعَنِي وَ قَدْ هَرَبْتُ إِلَيْكَ مِنْ صَغَائِرِ ذُنُوبٍ مُوبِقَةٍ ، وَ كَبَائِرِ أَعْمَالٍ مُرْدِيَةٍ حَتَّى إِذَا قَارَفْتُ مَعْصِيَتَكَ ، وَ اسْتَوْجَبْتُ بِسُوءِ سَعْيِي سَخْطَتَكَ ، فَتَلَ عَنِّي عِذَارَ غَدْرِهِ ، وَ تَلَقَّانِي بِكَلِمَةِ كُفْرِهِ ، وَ تَوَلَّى الْبَرَاءَةَ مِنِّي ، وَ أَدْبَرَ مُوَلِّياً عَنِّي ، فَأَصْحَرَنِي لِغَضَبِكَ فَرِيداً ، وَ أَخْرَجَنِي إِلَى فِنَاءِ نَقِمَتِكَ طَرِيداً . (13) این دشمن غدّار مرا در عرصۀ هلاکت انداخت و حال آن‌که از گناهان کوچک نابودکننده و معصیت‌های بزرگ تباه‌کننده، به سوی تو می‌گریختم. در عین حال با وسوسه و تشویق او، مرتکب معصیت تو شدم؛ و به بدی کردارم، سزاوار خشم تو گشتم؛ در چنین وضعیتی ابلیس ملعون، عنان حیله و تزویرش را از من گرداند؛ چرا که در دام حیله‌اش گرفتار شده بودم و نیازی به عنان‌گیری من نداشت؛ و با بیزاری از من، با من روبه‌رو شد؛ چرا که کارش در حقّ من انجام گرفته بود؛ و با برائت جستن از من، به من پشت کرد؛ و از من روی‌گردان شد و مرا یکّه و تنها در صحرای خشمت وارد کرد. ﴿14﴾ لَا شَفِيعٌ يَشْفَعُ لِي إِلَيْكَ ، وَ لَا خَفِيرٌ يُؤْمِنُنِي عَلَيْكَ ، وَ لَا حِصْنٌ يَحْجُبُنِي عَنْكَ ، وَ لَا مَلَاذٌ أَلْجَأُ إِلَيْهِ مِنْكَ . (14) شفیعی نیست که از من، برای خلاصی‌ام از گناه، به درگاهت شفاعت کند؛ و پناه دهنده‌ای نیست که مرا از تو امان دهد؛ و دژ استواری نیست که مرا از کیفرت مانع گردد؛ و پناهگاهی نیست که از حضرتت به آن پناه برم. ﴿15﴾ فَهَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ ، وَ مَحَلُّ الْمُعْتَرِفِ لَكَ ، فَلَا يَضِيقَنَّ عَنِّي فَضْلُكَ ، وَ لَا يَقْصُرَنَّ دُونِي عَفْوُكَ ، وَ لَا أَكُنْ أَخْيَبَ عِبَادِكَ التَّائِبِينَ ، وَ لَا أَقْنَطَ وُفُودِكَ الآْمِلِينَ ، وَ اغْفِر لِي ، إِنَّكَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ . (15) این جایگاه، جایگاه پناه آورندۀ به تو؛ و این محل، محلّ اعتراف کنندۀ به گناه در پیشگاه توست؛ پس باید احسانت از من تنگی نکند که شامل حالم نشود؛ و گذشتت از من کوتاه نیاید که مرا فرا نگیرد؛ و زیان‌کارترین بندگانت و ناامیدترین آرزومندانی که به درگاهت آمده‌اند نباشم. مرا بیامرز؛ همانا تو بهترین آمرزندگانی. ﴿16﴾ اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَمَرْتَنِي فَتَرَكْتُ ، وَ نَهَيْتَنِي فَرَكِبْتُ ، وَ سَوَّلَ لِيَ الْخَطَاءَ خَاطِرُ السُّوءِ فَفَرَّطْتُ . (16) خدایا! فرمانم دادی و من با فرمانت مخالفت ورزیدم و از گناه بازم داشتی و من مرتکب گناه شدم؛ اندیشۀ بد و نابجا، خطا را در نظرم آراست؛ و من به آلوده شدن به خطا، گردن نهادم. ﴿17﴾ وَ لَا أَسْتَشْهِدُ عَلَى صِيَامِي نَهَاراً ، وَ لَا أَسْتَجِيرُ بِتَهَجُّدِي لَيْلًا ، وَ لَا تُثْنِي عَلَيَّ بِإِحْيَائِهَا سُنَّةٌ حَاشَا فُرُوضِكَ الَّتِي مَنْ ضَيَّعَهَا هَلَكَ . (17) نمی‌گویم روزی را روزه گرفتم تا آن روز را به نفع خود گواه گیرم؛ و شبی را به شب‌زنده‌داری برخاستم تا به آن شب‌زنده‌داری پناه جویم؛ و نه عمل مستحبّی را انجام داده‌ام که به خاطر آن سزاوار مدح و ثنا شوم. کاری انجام نداده‌ام، جز واجباتت که هر کس آن‌ها را ضایع کند، تباه می‌شود. ﴿18﴾ وَ لَسْتُ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِفَضْلِ نَافِلَةٍ مَعَ كَثِيرِ مَا أَغْفَلْتُ مِنْ وَظَائِفِ فُرُوضِكَ ، وَ تَعَدَّيْتُ عَنْ مَقَامَاتِ حُدُودِكَ إِلَى حُرُمَاتٍ انْتَهَكْتُهَا ، وَ كَبَائِرِ ذُنُوبٍ اجْتَرَحْتُهَا ، كَانَتْ عَافِيَتُكَ لِي مِنْ فَضَائِحِهَا سِتْراً . (18) و با شرافت و برتری کار مستحبّی، به حضرتت متوسّل نمی‌شوم؛ در صورتی که از به جا آوردن بسیاری از تکالیف واجبت غفلت کرده‌ام؛ و از جایگاه‌های انجام حدودت تجاوز کرده، گرفتار محرّمات شدم؛ و پردۀ حرمت‌ها را دریدم؛ و گناهان بزرگی را مرتکب شده‌ام که توانمندی تو در برابر رسوایی‌های آن‌ها برای من پرده و پوشش است. 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Mostafa-06-(manahej.ir).mp3
29.04M
🌀 قسمت ششم پادپخش 🎧 تاریخ تحلیلی زندگی 🔻 این قسمت: حضرت سلام الله علیها 🔹 خانواده حضرت خدیجه 🔹 آیا ایشان قبل از ازدواج با پیامبر با افراد دیگری ازدواج کرده بودند؟ 🔹سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر 🔹 ماجرای خواستگاری و ازدواج با پیامبر 🔹فرزندان حضرت خدیجه 🔹فضائل حضرت خدیجه 👈 3 قسمت اول https://eitaa.com/sahife2/62231 👈قسمت 4 https://eitaa.com/sahife2/62253 👈قسمت 5 https://eitaa.com/sahife2/62934 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پروردگارا ما را از امت پیغمبر قرار بده.mp3
381.6K
🎧 زیارت چهره‌ی در قیامت را نصیب ما بفرما او را به معنای واقعی کلمه ما قرار بده... 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پیش رژیم صهیونیستی نه باید بزرگنمایی شود و نه کوچک‌انگاری. باید خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی به هم بخورد. باید قدرت و اراده و ابتکار ملت ایران و جوانان کشور را به آنان فهماند. ۱۴۰۳/۸/۶ 👤 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره ✳️ وَ إِن يُرِيدُواْ أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِى أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ ‏ و اگر (دشمنان) بخواهند با تو نیرنگ كنند، قطعاً خداوند تو را بس است، اوست كه با امدادهاى خویش و حمایت مؤمنان، تو را یارى كرده است. ✍️ این آیه را باید در كنار آیه در نظر گرفت كه اگر رهبر مسلمین با شواهد و قرائنى، یقین به خدعه ى دشمن در سایه ى صلح داشت، حساب دیگرى دارد، ولى در صورت احتمال حسن نیّت، باید با هوشیارى آن را بپذیرد. در برخى روایات، نصرت الهى، به پشتیبانى حضرت على علیه السلام از آن حضرت تفسیر شده است. در كتاب ابن عساكر از ابوهریره روایت شده كه پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: بر عرش الهى نوشته شده است: «لا اله الاّ أنا وحدى لا شریك لى، محمّد عبدى و رسولى، ایّدته بعلىّ» معبودى جز من نیست و شریكى ندارم و محمّد بنده و فرستاده ى من است، او را به وسیله ى على علیه السلام یارى كرده ام. و این همان سخن خداست كه فرمود: «هو الّذى ایّدك بنصره و بالمؤمنین» فكان النّصر علیّاً. 👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇 https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour 🆔 @sahife2
برنامه ی *️⃣ و من كتاب له (علیه السلام) إلى أمراء البلاد في معنى الصلاة: از نامه ها امام(عليه السلام) به فرمانداران شهرها درباره معناى نماز (و بخشى از احکام آن) است. 👈 این نامه در 1 بخش می آید : ✳️ اوقات های پنجگانه : أَمَّا بَعْدُ، فَصَلُّوا بِالنَّاسِ الظُّهْرَ حَتَّى تَفِيءَ الشَّمْسُ [مِثْلَ] مِنْ مَرْبِضِ الْعَنْزِ، وَ صَلُّوا بِهِمُ الْعَصْرَ وَ الشَّمْسُ بَيْضَاءُ حَيَّةٌ فِي عُضْوٍ مِنَ النَّهَارِ حِينَ يُسَارُ فِيهَا فَرْسَخَانِ، وَ صَلُّوا بِهِمُ الْمَغْرِبَ حِينَ يُفْطِرُ الصَّائِمُ وَ يَدْفَعُ الْحَاجُّ إِلَى مِنًى، وَ صَلُّوا بِهِمُ الْعِشَاءَ حِينَ يَتَوَارَى الشَّفَقُ إِلَى ثُلُثِ اللَّيْلِ، وَ صَلُّوا بِهِمُ الْغَدَاةَ وَ الرَّجُلُ يَعْرِفُ وَجْهَ صَاحِبِهِ؛ وَ صَلُّوا بِهِمْ صَلَاةَ أَضْعَفِهِمْ وَ لَا تَكُونُوا فَتَّانِينَ. ✳️ وقت هاى نماز پنجگانه: پس از ياد خدا و درود نماز ظهر را با مردم وقتى بخوانيد كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سايه آن به اندازه ديوار آغل بز گسترده شود، و نماز عصر را با مردم هنگامى بخوانيد كه خورشيد سفيد است و جلوه دارد و پاره اى از روز مانده كه تا غروب مى توان دو فرسخ راه را پيمود. و نماز مغرب را با مردم زمانى بخوانيد كه روزه دار افطار، و حاجى از عرفات به سوى منى كوچ مى كند. و نماز عشاء را با مردم وقتى بخوانيد كه شفق پنهان، و يك سوّم از شب بگذرد، و نماز صبح را با مردم هنگامى بخوانيد كه شخص چهره همراه خويش را بشناسد، و نماز جماعت را در حد ناتوان آنان بگزاريد، و فتنه گر مباشيد. http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه 👌 شرح فقرات نورانی فوق را " اینجا " بخوانید * نامه در یک نگاه: چنان که در عنوان نامه آمده است، مخاطب آن امیران بلادند، زیرا آنها ناظر به امور دینى و هم دنیوى مردم بودند، افزون بر اینکه امامت جمعه و جماعت را نیز بر عهده داشتند. محتواى نامه در واقع بیانگر دو چیز است: یکى اوقات دقیق نمازهاى پنج گانه که هر کدام را باید در چه وقتى ادا کرد و دیگر اینکه امام جماعت باید ضعیف ترین مأمومین را در نظر بگیرد ومتناسب با توان او نماز بخواند. * آداب و اوقات نماز *انجام نمازهاى پنجگانه در سه وقت 🆔 @sahife2
‏ 2 ✳️ كسانى كه دين و دستورهاى قرآن را به بازيچه مى‏گيرند در حقيقت اهداف خلقت بشر و كمال جويى را ناديده مى‏گيرند، اينان از سلامت عقلى و روانى بى بهره ‏اند و سخت‏ترين مجازات پروردگار، فراموشى آنان است. يعنى توجه به حال و مقام آنها نمى‏شود. خداوند متعال در وصف آنان مى‏فرمايد: الَّذِينَ اتَّخَذُواْ دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَوةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنسَيهُمْ كَمَا نَسُواْ لِقَآءَ يَوْمِهِمْ هذَا وَمَا كَانُواْ بَايتِنَا يَجْحَدُونَ» «اعراف 51» آنان كه دينشان را سرگرمى و بازى گرفتند و زندگى دنيا آنان را فريفت، پس ما امروز از ياد مى‏بريمشان، همان گونه كه آنان ديدار امروزشان را از ياد بردند وهمواره آيات ما را انكار مى‏كردند. دين را لقله زبان قرار دادن همان مى‏شود كه در دفاع از دين و فرهنگ اسلامى سنگرهاى مبارزه خالى مى‏ماند، بيشتر مردم در آسايش و راحتى‏ها، بسيار به‏ دين دارى و آداب و رسوم مذهبى علاقه نشان مى‏دهند امّا همين كه دشمنى با ابزار فتنه و فساد در بين آنان رسوخ مى‏كند از سلامت دين و جسم غافل شده و در زمره پيروان او قرار مى‏گيرند، از آن جا كه باطل داراى رنگ و زيور جذاب و شيرين است به دام شيطانى آنها مى‏افتند و همه ارزش‏ها و اصالت‏هاى قومى و مذهبى خود را به باد فنا مى‏دهند. پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله در بيان سلامت قلب كه ارزش حقيقى در دين مدارى است مى‏فرمايد: إِنَّ اللَّهَ تَعالى‏ لايَنْظُرْ إِلى‏ احْسابِكُمْ وَ لا إِلى‏ انْسابِكُمْ وَ لا إِلى‏ اجْسامِكُمْ وَ لا إِلى‏ امْوالِكُمْ وَلكِنْ يَنْظُرُ إِلى‏ قُلُوبِكُمْ، فَمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ صالِحٌ تَحَنَّنَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ إِنَّما أَنْتُمْ بَنُو آدَمَ وَ احَبَّكُم الَيهِ أَتْقاكُمْ. خداوند به موقعيت خانوادگى و قبيله‏اى و بدنى و مالى نظر نمى‏افكند، بلكه به دل‏هايتان نگاه مى‏كند. هر كسى كه قلبى شايسته دارد خداوند به او لطف و مهربانى مى‏كند؛ شما همگى فرزندان آدميد؛ محبوب‏ترين شما نزد خدا با تقواترين شماست. دل‏هاى پاك نهاد و پرهيزگار جايگاه و پايگاه آيين حق و حقيقت ايمان و اسلام است و آنان كه از حقايق فطرى و دينى فاصله مى‏گيرند، در دنيا و آخرت در ذلّت‏ها و كيفرها جاودانه مى‏مانند. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏9، ص: 221 ادامه دارد ... ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
133 در 150 روز به شیوه ی خوانش از عبارات آسان و ساده به عبارات سخت و مشکل دعای ( 19 تا 23 ) https://eitaa.com/sahife2/44714 https://eitaa.com/sahife2/27286 @sahife2