#شبهه :
#امام_کاظم علیه السلام 37 سالگی از دنیا رفت. درتمام مدت عمرش 24 سال زندان بود.از او 18 پسر و19 دختر باقی ماند.»
چگونه امام موسی کاظم (ع) که همیشه در زندان بودند، این همه فرزند داشتند؟
#پاسخ اجمالی :
۱. اینکه بیان شده آن حضرت در سن 37 سالگی از دنیا رفتند صحت ندارد، آن حضرت در سن 55 سالگی به شهادت رسیدند، شاید نویسنده متن عدد 37 را که در برخی منابع تعداد فرزندان آن حضرت ذکر شده را جای طول عمر آن حضرت ذکر کرده است.
۲. خیلی ها تصور میکنند که امام موسی کاظم(ع) تمام عمر خود را در زندان بودند، درحالیکه مدت زندانی بودن ایشان بین 4-6 سال بوده است.
۳. تعداد فرزندان آن حضرت مشخص نیست و اقوال مختلفی در اینباره وجود دارد، بعنوان مثال مشاهده میشود که گاهی نام، کنیه و لقب یک فرزند، به عنوان سه فرزند جداگانه بیان شده است؛ اما تردیدی نیست که تعداد فرزندان آن حضرت زیاد بوده است.
https://b2n.ir/m28647
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
سلسله مباحث
#بهترین_زندگی_در_پرتوی_سخنان_امام_سجاد علیه السلام
در #صحیفه_سجادیه
◀️ #شيطان
پناه ببريد به خدا از وسوسه هاي شيطان، از مکرهاي او و از اينکه به هوسهاي باطلي که او در دل شما افکنده، اعتماد کنيد.
پناه ببريد به خدا از شر شيطان رجيم، از اينکه فريب وعدههاي و دامهايش را بخوريد.
خداوند به وسيله عبادت، شيطان را از انسان دور ميکند و به وسيله عشق به خدا، شيطان را به ذلت و خواري مي افکند.
خداوند ميان بنده عاشق و شيطان حجابي قرار ميدهد که هيچ گاه شيطان نميتواند آن را بدرد.
👈بخشي از دعاي #هفدهم از صحيفه سجاديه
https://b2n.ir/sahife2_17
چون به کار زشت رو آوريد، شيطان شما را شجاع ميکند و چون به کارشايسته رو آوريد، شيطان شما را از انجام آن کار باز ميدارد. پس پناه ببريد به خدا از شر شيطان.
👈بخشي از دعاي #بیست_پنجم از صحيفه سجاديه
https://b2n.ir/sahife2_25
از شر شيطان، از غوغاي عوام، از #چشم_زخم حسود و بخيل، و از شر هر شيطان سرکش و جبار و از شر سلطان ستمکار و از شر هر ناتوان و توانا، و از شر هر بلند پايه و فرومايه، و از شر هر خرد و بزرگ به خداوند تبارک و تعالي پناه ببريد.
👈بخشي از دعاي #بیست_سوم از صحيفه سجاديه
https://b2n.ir/sahife2_23
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_236
◀️ بیاعتنایی به دنیا
فَقَالَ (علیه السلام): وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ [عُرَاقِ] خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ.
امام علی علیه السلام : به خدا سوگند اين دنياى شما كه به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوكى كه در دست بيمارى جذامى باشد، پست تر است.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ پستى دنيا در نظر امام علی(عليه السلام):
📜 امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه شدت تنفر خود را از زرق و برق دنيا بيان كرده مى فرمايد: «به خدا سوگند اين دنياى شما در نظر من از استخوان خنزيرى كه در دست شخص جذامى باشد پست تر است»; (وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِير فِي يَدِ مَجْذُوم).
«عِراق» با كسره و ضمه عين، جمع «عَرق» (بر وزن فرق) به معناى استخوانى است كه گوشت آن را كنده باشند. امام(عليه السلام) با اين تشبيه كه بيان فرموده رساترين تعبير را در مورد تنفرش از زرق و برق دنيا ذكر كرده است. استخوان بى گوشت ارزشى ندارد به ويژه اگر استخوان حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند! سوگندى كه در آغاز اين سخن آمده و تعبير به «دنياكم» (دنياى شما) مطلب را روشن تر مى سازد.
ابن ابى الحدید در شرح این کلام مى گوید: به جانم سوگند که حضرت در این گفتارش صادق و همیشه صدق و راستى پیشه وى بود و کسى که در سیره و روش زندگى او در آن زمان که در مقام ولایت ظاهرى بود و آن زمان که در کنار، قرار داشت بنگرد صحت این کلام را درمى یابد (چرا که او در هر دو حالت در نهایت بى اعتنایى به دنیا بود).
امام(علیه السلام) در طول کلماتى که از نهج البلاغه از آن حضرت نقل شده بى اعتنایى خود را به مقامات دنیوى و مواهب آن با تعبیرات مختلفى بیان کرده که هر کدام از دیگرى گویاتر و فصیح تر است.
در خطبه «شقشقیه» چنین بیان فرمود: «وَلاََلْفَیْتُمْ دُنْیاکُمْ هذِهِ أَزْهَدَ عِنْدی مِنْ عَفْطَةِ عَنْز (اگر براى احقاق حقوق مظلومان نبود مهار ناقه خلافت را بر پشتش مى افکندم و رهایش مى ساختم و در آن هنگام) در مى یافتید که ارزش این دنیاى شما در نظر من از آب بینى بز کمتر است.
در خطبه 224 آمده است که مى فرماید: «وَإنَّ دُنْیاکُمْ عِنْدی لاَهْوَنُ مِنْ وَرَقَة فی فَمِ جَرادَة تَقْضَمُها; این دنیاى (پر زرق و برق) شما در نظر من از برگ جویده اى که در دهان ملخى باشد خوارتر و بى ارزش تر است.
در مقدمه خطبه 33 خواندیم که ابن عباس مى گوید: در منطقه «ذى قار» خدمت امام(علیه السلام) رسیدم در حالى که پارگى کفش خود را مى دوخت، حضرت رو به من کرد و گفت: قیمت این کفش چقدر است؟ من عرض کردم: قیمتى ندارد. فرمود: «وَاللهِ لَهِىَ أحَبُّ اِلَىَّ مِنْ إمْرَتِکُمْ إلاّ أنْ أُقیمَ حَقّاً أوْ أدْفَعْ باطِلاً; به خدا قسم این کفش بى ارزش در نظر من محبوب تر از فرمانروایى بر شماست مگر این که با این حکومت حقى را به پا دارم یا باطلى را دفع کنم».
تعبیرات دیگرى از این قبیل هست که همه حاکى از بى اعتنایى و عدم وابستگى آن امام بزرگوار به مواهب مادى دنیاست.
مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار حدیث بسیار مشروحى درباره فضایل امیرمؤمنان على(علیه السلام) نقل کرده که در پایان آن به حوادث ایام شهادت آن حضرت اشاره شده است; وى نقل مى کند: «یک روز پیش از آنکه امام(علیه السلام) به شهادت برسد مردم به عیادت آن حضرت آمدند و این در حالتى بود که حقوق آنها را از بیت المال پرداخته بود و چیزى از دنیاى آنها را براى خود انتخاب نکرده بود «وَلَمْ یَتَناوَلُ مِنْ بَیْتِ مالِ الْمُسْلِمینَ ما یُساوی عِقالاً وَلَمْ یَأْکُلْ مِنْ مالِ نَفْسِهِ إلاّ قَدْرَ الْبُلْغَةِ; و در حالى بود که از بیت المال مسلمانان حتى به اندازه یک عقال (پایبند) شتر براى خود بر نداشته بود و از اموالى که خودش (با زحمت فراوان) فراهم مى ساخت تنها به اندازه ضرورت استفاده مى کرد». و همه حاضران گواهى دادند که دورترین مردم از آن حضرت همچون نزدیک ترین مردم به آن حضرت بود (و هیچ گونه تفاوتى در میان نزدیکان و افراد دور یا بیگانه نمى گذاشت)». این نشان مى دهد که اگر امیرمؤمنان سخنى درباره دنیا مى گوید عملش نیز کاملاً با آن هماهنگ است.
#نهج_البلاغه_حكمت_236
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #بقره
#بقره_115
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ #واسعٌ عَليمٌ
مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هر سو روكنید، آنجا روى خداست، همانا خداوند (به همه جا) محیط و (به هر چیز) داناست.
🔴 یهود بعد از تغییر قبلهى مسلمانان از بیتالمقدّس به كعبه، ایجاد سؤال و یا القاء شبهه مىكردند كه به چه دلیلى قبله تغییر یافته است. این آیه بر این حقیقت تكیه مىكند كه مشرق و مغرب از آن خداست و به هرسو رو كنید، خدا آنجاست. اگر كعبه نیز به عنوان قبله قرار داده شده است، براى تجلّى وحدت مسلمانان و تجدید خاطرات ایثارگرى و شرك ستیزى ابراهیم علیه السلام است. و بدین خاطر داراى قداست و احترام مىباشد.
🔴 هركارى كه به فرمان خداوند بوده و رنگ الهى داشته باشد، وجهاللَّه و عبادت است. «اینما تولّوا فثَمّ وجه اللَّه»
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
تشنه ی #امام_زمان علیه السلام بشویم !!!
✳️ ای که مهجوری عشاق روا میداری
عاشقان را ز بر خویش جدا میداری
تشنه بادیه را هم به زلالی دریاب
به امیدی که در این ره به خدا میداری
دل ببردی و بحل کردمت ای جان لیکن
به از این دار نگاهش که مرا میداری
ساغر ما که حریفان دگر مینوشند
ما تحمل نکنیم ار تو روا میداری
ای مگس حضرت سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود میبری و زحمت ما میداری
تو به تقصیر خود افتادی از این در محروم
از که مینالی و فریاد چرا میداری
#حافظ از پادشهان پایه به خدمت طلبند
سعی نابرده چه امید عطا میداری
🔅 برنامه ی روزانه #حافظ_خوانی
#حافظ_غزل_449
🌷 تشنه ی بادیه را هم به زلالی دریاب
به امیدی که در این ره به خدا میداری
معنی بیت: (عاشقان درصحرای فراق ودوری، تشنه ی دیدارتو هستند وبه لطف توبسیارامیدوار) همانگونه که توبه لطف خداوند امیدوارهستی عاشقان تشنه نیزبه توامید بسته اند آنهارابه گوشه ی چشمی دریاب.
روان تشنه ی مارابه جرعه ای دریاب
چومی دهند زلال خضرزجام جمت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
آورده اند که شاه اسماعیل سر سلسله ی صفویان در آن ایام که همه می کوفت و پیش می رفت، به هر جا می رسید مزارها و مقبره های مشاهیری را که به تسنن معروف بودند، از سر جوانی و تعصب، ویران و با خاک یکسان می کرد. وقتی به مقبره ی حافظ رسید، از آنجا که هم خودش اهل ذوق و شعر بود و هم حافظ محبوب عالم، پاره ای تأمل و ملاحظه کرد، از امرا و اصحاب صلاح پرسید، حاصل مشورت این بود که متعصبان گفتند: “باید این مقبره و بنا را نیز ویران کرد! چون حافظ هم رند و لاابالی بوده، هم شیعه نبوده. ” یکی از اصحاب - ملا سید عبدالله تبریزی - که از بس در کارها سمج بود شاه اسماعیل به او “ملا مگس” لقب داده بود (و همیشه همه جا او را ملا مگس می خواند و این لقب او سخت مشهور و زبانزد همگان شده بود، چنان که نام و عنوان اصلی او را کم کم به فراموشی سپرده بود)، در خراب کردن مقبره ی حافظ از همه بیشتر اصرار می کرد و ترکتازانه داد سخن می داد. عاقبت شاه اسماعیل گفت: “از دیوانش فال می گیریم.” و گرفت. خوشبختانه به دلخواه شاه اسماعیل این بیت منسوب به حافظ آمد که
حافظ ز جان محب رسول است و آل او
حقا بدین گواست خداوند داورم
شاه اسماعیل خوشحال شد و لبخند خرسندی به لب آورد و از ویران کردن مزار حافظ درگذشت. اما ملا مگس همچنان پافشاری می کرد. شاه اسماعیل باز دیوان را برداشت، گفت: ای خواجه جواب ملامگس مبرم را هم بده.” و فال گرفت و گویای مورد و مقال و حال، این بیت فال بر آمد
ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست
عرض خود می بری و زحمت ما می داری
#حافظ_غزل_449
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#دعا_چهارم_19
وَتُصَيِّرَهُمْ إِلَى أَمْنٍ مِنْ مَقِيلِ الْمُتَّقِينَ.
خداوندا آنان ( #اصحاب_محمد از ابتدا تا قیامت هرکه آمد ) را سلامت همه جانبه ده و به مقام امنى كه جايگاه استراحت پرهيزكاران است ، منتقل گردان.
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_19
قسمت 1
تبیین لینک زیر
https://eitaa.com/sahife2/39635
🔴 7- نجات از جهنّم و قرار گرفتن در بهشت عنبر سرشت
عالم حيات و زندگى همچون كاروانى است كه از جهان عدم به حركت درآمده و در مسير بى انتهاى خود به سوى بىنهايت كه ذات پاك خداست پيش مىرود، هر چند مخلوقات محدودند و محدود هرگز بىنهايت نخواهد شد ولى سير او به سوى تكامل نيز متوقّف نمىگردد، حتى پس از قيام قيامت باز اين سير تكاملى ادامه مىيابد.
و از آنجا كه آغاز اين حركت از ناحيه پروردگار شروع شده و نخستين جرقه حيات از او پديد آمده و اين حركت تكاملى نيز به سوى او است، تعبير رجوع و بازگشت شده است.
حضرت حق مىفرمايد:
إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا إِنَّهُ يَبْدَؤُاْ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِىَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصلِحتِ بِالْقِسْطِ وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَهُمْ شَرَابٌ مّنْ حَمِيمٍ وَ عَذَابٌ أَلِيمُ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ
بازگشت همه شما فقط به سوى اوست. [خدا شما را وعده داد] وعدهاى حق وثابت؛ بىترديد اوست كه جهان آفرينش را مىآفريند، سپس آن را [به قيامت] بازمىگرداند تا كسانى كه ايمان آوردهاند و كارهاى شايسته انجام دادهاند، به عدالت و انصاف پاداش دهد، و براى كسانى كه كافر شدند به كيفر كفرى كه همواره مىورزيدند، شربتى از آب بسيار جوشان و عذابى دردناك است.
در آيه ديگر كوشش و تلاش نيكوكاران را تشبيه به يك مسابقه معنوى كرده كه هدف نهايى آن آمرزش الهى و نعمتهاى جاويدان بهشت است.
وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مّن رَّبّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّموَ تُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ
و به سوى آمرزشى از پروردگارتان و بهشتى كه پهنايش [به وسعتِ] آسمانها و زمين است بشتابيد؛ بهشتى كه براى پرهيزكاران آماده شده است.
سارعوا از مسارعت به معنى كوشش و تلاش دو يا چند نفر براى پيشى گرفتن در رسيدن به يك هدف است. و در كارهاى نيك، قابل ستايش و در كارهاى بد نكوهيده است.
در حقيقت قرآن در اين جا از يك نكته روانى استفاده كرده كه انسان براى انجام دادن يك كار اگر تنها باشد معمولًا كار را بدون سرعت و عادى انجام مىدهد ولى اگر جنبه #مسابقه به خود بگيرد آنهم مسابقهاى كه جايزه باارزشى دارد، تمام نيرو و انرژى خود را به كار مىگيرد و با سرعت هر چه بيشتر به سوى هدف پيش مىتازد، اگر هدف اين مسابقه در درجه اول مغفرت قرار داده شده براى اين است كه رسيدن به مقام معنوى بدون آمرزش و شستشوى از گناه ممكن نيست، نخست بايد خود را از گناه شست و سپس به مقام قرب پروردگار گام نهاد.
و مؤمنان چنيناند كه در راهيابى به حقيقت آخرت در مسابقهاند.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 4 ، ص: 124
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_19
قسمت 2
🔴 خلود، يعنى ماندن هميشگى و جاودانگى ماندگار است. و مراد حضرت از اين درخواست اين است كه؛ مسافران پرهيزگار، آخرت را از ورود در آتش دائمى و مطلق سالم نگه دارد و جايگاه آسايش را براى آنها فراهم كند.
مقيل، محل استراحت در نصف روز است. در روايات آمده است كه خداوند در حسابرسى بر اهل بهشت به مقدار نصف روز دنيا در بهشت تخفيف مىدهد و براى جهنّميان همچنين مقدار مقرّر شده است. سپس به جايگاه ابدى منتقل مىشوند.
و امّا حضرت سجّاد عليه السلام در دعاى مورد شرح فرمود: «مَقيل المتقين»
#دعا_چهارم_19 كه تنها متقيان به آن جايگاه عنبر سرشت، وعده هميشگى داده شدهاند نه ديگران، همان طور كه در سوره فرقان مىفرمايد:
قُلْ أَذَ لِكَ خَيْرٌ أَمْ جَنَّةُ الْخُلْدِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ كَانَتْ لَهُمْ جَزَآءً وَ مَصِيرًا* لَّهُمْ فِيهَا مَا يَشَآءُونَ خلِدِينَ كَانَ عَلَى رَبّكَ وَعْدًا مَّسُولًا
بگو: آيا اين [آتش سوزان] بهتر است يا بهشت جاودانى كه به پرهيزكاران وعده دادهاند كه پاداش و بازگشت گاه آنان است؟* در آنجا هر چه بخواهند در حالى كه جاودانهاند براى آنان فراهم است، اين بر عهده پروردگارت وعدهاى است درخواست شده [و مورد انتظار اهل ايمان از خداى بخشنده و كريم.]
زيرا كه خداوند بهشت را به مؤمنان متقى وعده داده است و هيچ گونه حق و استحقاقى در كار نيست ولى به خاطر تقواى فوق العاده و پذيرش سختىهاى دنيا و دورى از لذتهاى مباح و غيرمباح بايد پاداشى شايسته داشته باشند.
پرسشى در اين جا مطرح است كه چرا خداوند درباره مژده جايگاه دوزخيان و بهشتيان كلمه «خُلد» را به كار برده است؛ با اين كه اهل گناه اگر هدايت مىشدند و يا گروهى در آزمايشهاى دشوارى قرار مىگرفتند؛ اهل طاعت نمىشدند و امور دنيا همه محدود است پس اين جاودانگى بر اساس عدالت نيست؟
پاسخ اين سؤال از دقت در مطالب گذشته روشن مىشود كه با مطالعه آيات و روايت به دست مىآيد:
خداوند به مؤمنان پرهيزگار وعده بهشت ابدى با قيد تقوا داده است و هرگز بندهاى حق يا استحقاقى نسبت به بهشت رفتن ندارد و حتى بسيارى از انسانها با تخفيف در محاسبه و شفاعت و گذشت خداوند و اولياء اللّه به بهشت مىروند. و نكته ديگر اين كه هميشگى بودن پاداش و كيفر مؤمنان و كافران بر اساس نيت آنان است؛ زيرا قصد و علاقه و هدف اهل ايمان، انجام عمل صالح و طاعت الهى براى هميشه است پس اطاعت و پرهيزگارى دائمى حالتى سخت و كوبنده لذت است، پس عاقبت خوشى و راحتى است.
امّا اهل گناه نيتشان تا هنگامى كه زندگى مىكنند اين است كه به دنبال لذتها و هوسها و دورى از راه حق و انكار معاد باشند؛ پس سرانجام آنها درد و آتش است. با اين حال هر كسى بر اساس نيت زندگى مىكند و همان گونه جاودانه مىماند. بنابراين بر كسى يا گروهى ظلمى صورت نمىگيرد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 4 ، ص: 124
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_4
#دعا_چهارم_19
قسمت 3
🔴 حضرت صادق عليه السلام اين نكته را مستند به شاكله انسان مىداند و مىفرمايد:
إِنَّمَا خُلِّدَ اهْلُ النَّارِ فِى النَّارِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِمْ كانَتْ فِى الدُّنْيا انْ لَوْ خُلِّدُوا فِيها انْ يَعْصُوا اللَّهَ أَبَداً، وَ انَّما خُلِّدَ اهْلُ الْجَنَّةِ فِى الْجَنَّةِ لِأَنَّ نِيَّاتِهِم كانَتْ فِى الدُّنْيا أَنْ لَوْ بَقُوا فِيها انْ يُطِيعُوا اللَّهَ أَبَداً فَبِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ هَؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ ثُمَّ تَلا قَوْلَهُ تَعالى:
قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِقالَ: عَلَى نِيَّتِهِ.
دوزخيان از اين رو در آتش جاويدانند كه در دنيا نيتشان اين بود كه چنانچه تا ابد زنده بمانند، خدا را نافرمانى كنند و بهشتيان در بهشت جاويدانند كه در دنيا بر اين نيت بودند كه هميشه خدا را فرمان برند. پس به نيتها هر دو گروه جاودانه هستند. سپس حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «بگو هر كس بر پايه خلق و خوى و عادتهاى اكتسابى خود عمل مىكند» و فرمود: يعنى با نيت خود.
مؤمنان با نيتهاى پاك و ضميرهاى مطمئن و اميدوار به دار امان وارد مىشوند و در سراى امنيت و آسايش، تلخىهاى دنيا از بين مىرود.
چقدر بهشت رفتن ارزان است؟! كه با اطاعت و شكيبايى به دست مىآيد.
حضرت رسول اللّه صلى الله عليه و آله فرمود:
وَالَّذى بَعَثَنى بِالحَقِّ بَشيراً لايُعذِّبُ اللَّهُ بِالنَّارِ مُوَحِّداً أَبَداً.
سوگند به آن كه مرا نويد دهنده برانگيخت، خداوند هرگز يكتاپرست را در آتش عذاب ندهد.
حضرت باقر صلى الله عليه و آله مىفرمايد:
بهشت در گرو گرفتارىها و بردبارى است. پس، هر كه در دنيا بر ناملايمات صبر كند به بهشت رود و دوزخ در گرو لذتها و خواهشهاى نفس است پس، هر كه لذت و هوسها را برآورده كند به جهنّم رود. پس راه بهشت را بايد شناخت و از صاحبانش كليد راهيابى را درخواست نمود كه امام على عليه السلام فرمود:
هر كس شش خصلت در او گرد آيد به بهشت درآيد و از آتش برهد: كسى كه خدا را بشناسد و فرمانش برد و شيطان را بشناسد و نافرمانيش كند و حق را بشناسد و پيرويش نمايد و باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد و دنيا را بشناسد و دورش افكند و آخرت را بشناسد و آن را بجويد.
و چون مؤمن به اين خصلتها دست يافت در منازلى سكونت خواهد گزيد كه مقدار آن به هيچ اندازهاى محاسبه نشود.
در اين زمينه حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
منازل شيعيان ما در ديده بهشتيان چنان به نظر مىرسد كه هر انسانى ستارگان را در آسمان مىبيند.
👈 پایان شرح دعای 4 صحیفه سجادیه
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج 4 ، ص: 124
دعای #چهارم
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_300
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_صفحه_ای
#صفحه_301
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز #عرفه "
👌 دعای #چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_94
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و سَهِّلْ لِى مَسْلَكَ الْخَيْرَاتِ إِلَيْكَ، وَ الْمُسَابَقَةَ إِلَيْهَا مِنْ حَيْثُ أَمَرْتَ، وَ الْمُشَاحَّةَ فِيهَا عَلَى مَا أَرَدْتَ🔹
🔸و راه خيرات را براى من هموار كن تا چنان كه فرمان توست سوى آنها شتابم و در آنچه از من خواسته اى كوشش نمايم🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_95
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تَمْحَقْنِى فِيمَن تَمْحَقُ مِنَ الْمُسْتَخِفِّينَ بِمَا أَوْعَدْتَ🔹
🔸و مرا با کسانی كه عذاب تو را سبک می شمارند ،هلاك مكن🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_96
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تُهْلِكْنِى مَعَ مَنْ تُهْلِكُ مِنَ الْمُتَعَرِّضِينَ لِمَقْتِكَ🔹
🔸و با آنان كه خود را پيش خشم تو قرار میدهند،نابود مساز🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#صحیفه_سجادیه_بصورت_بند_به_بند
#دعا_چهل_هفت_97
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه:
🔹و لا تُتَبِّرْنِى فِيمَنْ تُتَبِّرُ مِنَ الْمُنْحَرِفِينَ عَنْ سُبُلِكَ🔹
🔸و مانند آنها كه از راه تو منحرف مى شوند در هم مشکن🔸
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_94
#مسابقه در عالم
وَ سَهِّلْ لِي مَسْلَكَ الْخَيْرَاتِ إِلَيْكَ، وَ الْمُسَابَقَةَ إِلَيْهَا مِنْ حَيْثُ أَمَرْتَ، وَ الْمُشَاحَّةَ فِيهَا عَلَى مَا أَرَدْتَ.
و راه خيرات به سوى خود و پيشى گرفتن به آنها را از جهتى كه فرمان دادهاى و رقابت در آنها را آنگونه كه تو خواستهاى، براى من آسان گردان.
«الْمُسَابَقَة»: عبارت است از حركت چند نفر با قصد پيشىگيرى بر يكديگر و زودتر رساندن خود به مقصد.
در كلِّ عالم مسابقهاى برگزار شده و شركتكنندگان در اين مسابقه تمامى انسانهاى روى زمين بدون در نظر گرفتن زمان زندگىشان است. خداوند به عنوان پروردگار جهانيان كليد مسابقه را زده و چون رحمت و مهربانىاش شامل همه هست، همگان را تشويق نموده كه بر يكديگر پيشى گرفته، هر چه زودتر به مقصد نهايى رسند. نداى خداوند به گوشِ زندهدلان عالم رسيده و در دلِ آنان طنين انداخته است: (فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرتِ): «در نيكىها بر يكديگر پيشى گيريد». (بقره/ 148 و نيز مائده/ 48.).
مقصد اين مسابقه، كار خدايى كردن و خدايى شدن است و شركتكنندگان، تمامى انسانها هستند. امّا متأسفانه، بعضى از مردم نداى خداوند را نشنيده و شركت نكردهاند و بعضى تا ميانه راه آمدهاند و سپس منحرف شده يا از ادامه راه بازماندهاند و بعضى به صورت تفريحى حركت مىكنند و بعضى ديگر... و عدّه اندكى هم در حال سرعت دادن به خود، براى رسيدن به پيروزى نهايى هستند. اين فرازِ دعا براى هموار شدن مسير مسابقه براى حركت ما عقب ماندگان در اين تاختنگاه است.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح مختصر
#دعا_چهل_هفت_95
اهميّت #معاد
وَ لَا تَمْحَقْنِي فِيمَن تَمْحَقُ مِنَ الْمُسْتَخِفِّينَ بِمَا أَوْعَدْتَ.
و مرا در شمار نابودشوندگانى كه تهديد تو را سبك مىشمارند، نابود نكن.
در قرآن كريم به مؤمنان وعده پاداشْ داده شده و كافران، مشركان و منافقان به آتش دوزخْ تهديد شدهاند. خداوند متعال براى بازداشتن انسانها از گناه، آنان را به ياد قيامت انداخته نظر به آن دارد كه اعتقاد به قيامت، عاملى است براى جلوگيرى از گناهان فردى و اجتماعى. چون آنان كه مرتكب گناه مىشوند، اعتقادى به قيامت و دادگاه عدل ربوبى ندارد و آنان كه در هواى نفس خود اسير گشتهاند با خطاب قرآن روبرو هستند كه (أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّن نَّجْمَعَ عِظَامَهُ): «آيا انسان مىپندارد (قيامتى وجود ندارد) و استخوانهايش را جمعآورى نخواهيم كرد». (قيامت/ 3.).
همچنين كسانى كه سرگرم ماديّات و ثروت گشته، همه چيز را در ثروتاندوزى مىبينند نيز با تهديد خداوند مواجهاند: (أَلَا يَظُنُّ أُوْلئِكَ أَنَّهُم مَّبْعُوثُونَ): «آيا آنان نمىدانند كه در روز قيامت برانگيخته مىشوند». (مطففين/ 4.).
حال هر كس تهديدهاى خداوند را سبك شمارد، در زمره بدبختان قيامت است. اهميّت موضوع از آنجا معلوم مىشود كه يك سوم آيات قرآن، بيان قيامت، نعمتهاى بهشتى و عذابهاى دوزخ است و اين بدان خاطر است كه انسان سرمنزل اصلى را گم نكند و علاوه بر آن با اعتقاد به قيامت، در راه صلاح قدم برداشته، از گناهان دورى كند و وعدهها و تهديدهاى خداوند را سرسرى نشمارد.
#چهل_هفت
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2