🔰 توصیه می کنم که این پیام را مثل یک #درس مثل یک #کتاب مثل یک #لوح_آسمانی که انسان بایستی هی بخواند و #مکرر بخواند خود من واقعا مکرر خواندم.
🔰 مخصوصا بعضی از بخش های این پیام را که هر چه انسان میخواند احساس می کند روی کلمه کلمه او بایستی #تامل کند و #التذاذ روحی و معنوی ببرد.
🔰 تامل کنند مردم و روحانیون عزیز ما واقعا این ها #فیوضات_معنوی_پروردگار هست بر قلب امام مان و بر ما مردم!
🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی / 12/12/67
@sahifeh_entezar
📌دریافت کنید👇👇
1557771680417.pdf
8.69M
📜متن کامل پیام به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات (منشور روحانیت)
🔸امام خمینی (ره)؛ 03 اسفند 1367
🔸جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۷۳ تا صفحه ۲۹۳
#منشور_روحانیت
@sahifeh_entezar
44.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ منشور روحانیت بایکوت شده است.
✅ بازخوانی منشور روحانیت
🔰 استاد حسن رحیم پور ازغدی
📍بخش نخست
#منشور_روحانیت
@sahifeh_entezar
40.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‼️ منشور روحانیت بایکوت شده است.
✅ بازخوانی منشور روحانیت
🔰 استاد حسن رحیم پور ازغدی
📍بخش دوم
#منشور_روحانیت
@sahifeh_entezar
681103-manshoor-rohaniat.pdf
169.9K
🔷 نمودار بیانات امام خمینی(ره) در منشور روحانیت
🔷تهیه شده توسط سایت khamenei.ir
#منشور_روحانیت
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مروری گذرا بر منشور روحانیت
🔺شرایط تاریخی صدور
🔺مخاطبین و موقعیت آن ها
🔺محورهای توصیه ها و هشدار ها
#منشور_روحانیت
@sahifeh_entezar
✨بسم الله الرحمن الرحیم
🍃 فرزندان عزیز خوبم
🔰 چه خوب بود که نصیحتی را که در نظر داشتید، مینوشتید. ما همه محتاج به نصیحت هستیم و نصیحت شما عزیزان، بیغرضانه و از روی صفای قلب است.
🔰 اکنون به عنوان پدر پیری شما عزیزان را نصیحت میکنم که در #تحصیل_علم و فراگرفتن دانش و #اخلاق و #کردار_نیکو کوشا باشید که افراد #متعهد و #سودمندی برای اسلام بزرگ و میهن عزیزتان باشید.
🔰 خداوند یار و نگهدارتان باشد.
🔸28 ربیع الثانی 1402/ 4 اسفند 1360- روح الله الموسوی الخمینی
@sahifeh_entezar
هدایت شده از طائف|سجاد انتظار
💠 يك مسئله ى ديگر هم در ذهنم بود كه مطرح كنم مسئله ى #حزب و #تحزّب گمان ميكنم وقت كم است؛ لذا مختصر عرض ميكنم. در كشورهائى كه ملاحظه ميكنيد انقلاب شده، احزاب وسط ميدانند. اين سؤال پيش مى آيد كه نگاه ما به تحزّب و حزب چيست. الان وقت كم است و من نميتوانم تفصيلًا بگويم؛ انشاءالله يك وقتى در اين باره به تفصيل صحبت ميكنم. به طور اجمال بگويم ما با تحزّب مطلقاً مخالف نيستيم. اين كه خيال كنند ما با حزب و تحزّب مخالفيم، نه، اينطور نيست.
💠 قبل از پيروزى انقلاب، پايه هاى يك حزب بزرگ و فعال را خود ما ريختيم؛ اول انقلاب هم اين حزب را تشكيل داديم، امام هم تأييد كردند، چند سال هم با جديت مشغول بوديم؛ البته بعد به جهاتى تعطيل شد. همان وقت به ما اشكال ميكردند كه #تحزّب با #وحدت عمومى جامعه مخالف است. من آن وقت يك سخنرانى مفصلى كردم، كه بعد هم پياده شد و چاپ شد و پخش شد؛ تحت عنوان «وحدت و تحزّب». تحزّب ميتواند در جامعه انجام بگيرد، در عين حال وحدت هم صدمه اى نبيند؛ اينها با هم منافاتى ندارد. منتها آن حزبى كه مورد نظر ماست، عبارت است از يك #تشكيلاتى كه نقش #راهنمائى و #هدايت آحاد مردم را به سمت يك #آرمان هائى ايفاء ميكند.
💠 ما دوجور حزب داريم: يك حزب عبارت است از #كانال كشى براى #هدايتهاى فكرى؛ حالا چه فكرى به معناى #سياسى، چه فكرى به معناى #دينى و #عقيدتى. اگر چنانچه كسانى اين كار را بكنند، خوب است. قصد عبارت از اين نيست كه #قدرت را در دست بگيرند؛ ميخواهند جامعه را به يك سطحى از #معرفت، به يك سطحى از #دانائى #سياسى و #عقيدتى برسانند؛ اين چيز خوبى است. البته كسانى كه يك چنين توانائى اى داشته باشند، به طور طبيعى در مسابقات قدرت، در انتخابات قدرت هم آنها صاحب #رأى خواهند شد، آنها برنده خواهند شد؛ ليكن اين هدفشان نيست. اين يك جور حزب است؛ اين مورد تأييد است. ميدان باز است؛ هر كس ميخواهد بكند، بكند.
💠 يك جور حزب، #تقليد از #احزاب كنونى #غربى است- حالا من گذشته را كارى ندارم- احزاب كنونى غربى به معناى #باشگاه هائى براى كسب #قدرت است؛ اصلًا حزب يعنى مجموعه اى براى كسب قدرت. يك گروهى با هم همراه ميشوند، از #سرمايه و #پول و #امكانات مالىِ خودشان بهره مند ميشوند، يا از ديگران كسب ميكنند، يا #بندوبست هاى سياسى ميكنند، براى اينكه به قدرت برسند. يك گروه هم #رقيب اينهاست؛ كارهاى مشابه اينها را انجام ميدهد تا آنها را از قدرت پائين بكشد، خودش بشود جايگزين. الان احزاب در دنيا غالباً اينگونه اند. اين دو حزبى كه در آمريكا به نوبت در رأس كار قرار ميگيرند، از همين قبيلند؛ اينها در واقع باشگاه هاى كسب قدرتند. اين نه، هيچ وجهى ندارد. اگر كسانى در داخل كشور ما با اين شيوه دنبال تحزّب ميروند، ما جلويشان را نميگيريم. اگر كسى ادعا كند كه نظام جلوى تشكيل احزاب را گرفته است، يك #دروغ واضحى گفته؛ چنين چيزى نيست؛ اما من اينجور حزبى را تأييد نميكنم.
💠 اينجور حزب سازى، اينجور حزب بازى معنايش عبارت است از #كشمكش_قدرت؛ اين هيچ وجهى ندارد. اما حزب به معناى اول، يعنى يك كانالكشى در درون جامعه، براى گسترش فكر درست- چه فكر عقيدتى و اسلامى، چه فكر سياسى و #تربيت_كادرهاى گوناگون- بسيار خوب است؛ اين چيز نامطلوبى نيست. اجمال قضيه اين است؛ حالا تفاصيلش را انشاءالله در وقت هاى ديگرى عرض ميكنيم.
🔸24/ 07/ 1390
#سیاسی
#فرهنگی
#انتخابات
@taef110
📚 جزوه وحدت و تحزب را از این جا دریافت کنید👇👇👇
صحیفه انقلاب
💢 شاخص هایی برای سنجش موفقیت کنفرانس وحدت که همه ساله در جمهوری اسلامی برگزار می شود: ✅معنویت ✅تفکر
💠 من امیدوارم که این اجتماعاتِ #ابدان منتهی بشود به اجتماع #ارواح، و مهم آن است. تشکیل سمینارها بسیار خوب است، دعوت به وحدت بسیار مهم است، لکن باید این سیمنارها و اجتماعاتِ بدنی در راه یک اجتماع #روحانی و یک اجتماع #عقلانی و یک اجتماع #روحی و یک اجتماعِ #مقصد باشد. کافی نیست که ما و شما در یک محفلی جمع بشویم، و در جاهای دیگر هم همین طور، لکن آن مقصدی که مقصد #اسلام است و مورد امر خدای تبارک و تعالی است و همه #انبیا برای آن مقصد آمدهاند از آن مقصد #غفلت بشود.
💠 باید گفتارها، انسان را برساند به #معنویات و برساند به #توحید_کلمه و #کلمه_توحید. آسان است که ما سمینار و مجامع درست کنیم و در آن مجمعها همه قشر اشخاص باشند، از روحانی و از نظامی و از انجمنهای اسلامی. این یک امری است که آسان است، لکن این امر برای رسیدن به مقصود #کافی_نیست
💠 کوشش کنید که اجتماعاتی که میکنید و سمینارهایی که درست میکنید #معنویت در آن باشد. از همه جا و در همه جا توجه به #تربیت_انبیا داشته باشید.
💠 این سمینارها باید دنبالش #تفکر باشد، دنبالش #تدبّر باشد، دنبالش این باشد که توجه بکنیم به #وحدت_کلمه، و آن وحدت کلمه؛ «للَّه» است. در «الله» مجتمع بشوند. اگر انسانها در کلمه مبارکه «الله» مجتمع شدند و همه بتها را شکستند، به همه مقصدهای عالی میرسند- چه مقاصدی که در این دنیا هست برای بشر و اجتماعات بشر، و چه مقاصدی که مقاصد بالاتر است و در عالم دیگر هست.
💠 ما تجربه کردیم در این دو سه سال که آن وقت که توجه به خدای تبارک و تعالی مجتمعاً نداشتهایم، #ولو_یکی_یکی هم داشتیم، نتوانستیم کاری انجام بدهیم؛ زیر بار ظلمها و ستمها و فشارها بودیم و چپاولگران عالم به ما از هر طرف حمله کرده بودند، و ما در قبضه آنها و کسانی که وابسته به آنها بودند گذراندیم روزگار بزرگی را و با فاجعهای را. و دیدیم که این قیامی که ملت ایران کرد و نهضتی که ملت ایران کرد و کم کم از تفرقه به وحدت رو آورد و مقصد واحد و ابدان مجتمع و ارواح مجتمع در خیابانها، در همه بلاد کشور- از روستاها گرفته تا مرکز- ابدان مجتمع و ارواح مجتمع، ابدان در خیابانها ریختند، و خواست آنها اسلام و خدا بود، و دست رد به سینه ظلم و ظالم و ستمکار زدند، همه اشخاصی که میخواستند این کشور را چپاول کنند، و چپاول کردند در سالهای طولانی و داشتند ادامه میدادند به این چپاولگری. خدای تبارک و تعالی عنایت فرمود و ما و شما و همه ملت، هم در #ابدان مجتمع شدیم و هم در #ارواح، اجتماعاً از زن و مرد و بزرگ و کوچک به خیابانها ریختند ملت ما، مقصد هم یکی بود و فریاد همه «الله اکبر» بود، و فریاد همه این بود که مرگ بر اشخاصی که ستمگرند و اشخاصی که چپاولگرند، ما اسلام را میخواهیم، جمهوری اسلامی را میخواهیم که جمهوری اسلامی در آن هم آزادی هست و هم استقلال. ما باید این اجتماعی را که در ایران حاصل شد و این تحول بزرگی که حاصل شد این را سرمشق خودمان قرار بدهیم و #از_یاد_نبریم.
🔸امام خمینی (ره)؛ 07 اسفند 1359
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۵۲ تا صفحه ۱۵۹
@sahifeh_entezar
📊 کارشناسهای آنها، چنانکه میدانید، از چند #صد سال قبل مشغول #مطالعه هستند. مطالعه از وجب به وجب زمینهای ما، حتی آن بیابانهای دورافتاده! اینها با شتر آن وقتها میرفتند میگردیدند و هر جایی که به یک مخزنی اطلاع پیدا میکردند، نقشهبرداری میکردند. و ما #خواب بودیم.
📊 مطالعات در #روحیه این ملت، در #گرایشهایی که این ملت دارد، در چیزهایی که اگر آن چیزها واقع بشود بر خلاف #مصالح آنهاست، اینها مطالعات دارند. و کارشناسهای آنها گردش کرده همه جا را دیده و با همه طوایف بودهاند.
📊 مثلًا در #بختیاری اینها رفتند و بودهاند در بین آنها مدتها، برای اینکه به دست بیاورند #روحیه اینها چه است. در #قشقایی بودند، در #کردستان بودند، همه جا اینها رفتند و مطالعه کردند؛ هم مطالعه #زمینها را کردهاند و #مخازن زیرزمینی را کشف کردند.
📊 من در همدان یک سالی بودم؛ شاید سی سال پیش از این. یکی از دوستان من، که از اهل علم هم بود و بعد مشغول کار دیگر بود، یک صفحه بزرگی آورد پیش من که دیدم این صفحه همین طور نقشهکشی شده، نقطه در آن زیاد است. گفت که این یک نقشهای است که این اروپاییها آمدهاند از همدان برداشتند. و این نقطهها که میبینید نقطههایی است که در همدان #مخازن هست. اینها کشف کردند و زیر زمین است؛ ما هم حالا اطلاع نداریم.
✴️اینها به آنجا رسیدهاند که اگر این ملت تحت لوای #اسلام #مجتمع بشود، نمیتوانند [بر] آنها غلبه بکنند. کوشش کردند که این ملت را اول از اسلام کنار بگذارند، و اسلام را بد نمایش بدهند.
🔸امام خمینی (ره)؛ 07 اسفند 1357
🔸جلد ۶ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۵
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰باید همه بدانند، و دولتمردان بیشتر بدانند که تا در خود فرو میروند، انسان نیستند
🔰وقتی که خود را فراموش کردند و در مقصد عالی انسانی فرو رفتند، انسان بزرگاند.
🔸امام خمینی (ره)؛ 07 اسفند 1359
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۵۲ تا صفحه ۱۵۹
@sahifeh_entezar
❎ امروز همه #قدرتها و ابرقدرتها دست به دست یکدیگر دادهاند که نگذارند #فلسطینی های #مسلمان به هدفشان برسند. حتی بسیاری از کسانی که به #ادعا، نسبت به فلسطینیها اظهار علاقه میکنند، علاقهشان به این نیست که مسلمانان فلسطینی بر #اسرائیل غلبه کنند و متاسفانه با #سکوت و #سازش و #تماشا دست به هم دادهاند که نگذارند مسلمانان فلسطین پیروز بشوند؛ چرا که پیروزی آنان پیروزی #اسلام است.
❎ و آنها میترسند همان طوری که اسلام در ایران پیروز شد و همه بساط آنها را بر هم زد و منافعشان را از بین برد، همین طور اگر در #لبنان و #فلسطین اسلام به پیروزی برسد، همه بساطشان را در هم پیچد. لذا، همه #شیاطین مجتمعاند که نگذارند #اسلام رشد کند
❎ و ما باید این معنا را در نظر داشته باشیم که باتمام قوا و تا آخرین نفرمان مهیا شویم و در راه خدا جهاد کنیم. دفاع از نوامیس مسلمین و دفاع از بلاد مسلمین و دفاع از همه حیثیات مسلمین امری است #لازم و ما باید خودمان را برای مقاصد #الهی و دفاع از #مسلمین مهیا کنیم
❎ و خصوصاً در این شرایطی که فرزندان واقعی فلسطین اسلامی و لبنان- یعنی، #حزب_الله- و مسلمانان انقلابی سرزمین غصب شده و لبنان با نثار خون و جان خود فریاد «یا للمسلمین» سر میدهند، با تمام قدرت معنوی و مادی، در مقابل #اسرائیل و #متجاوزین بایستیم و در مقابل آن همه سفاکیها و ددمنشیها #مقاومت و پایمردی کنیم و به یاری آنان بشتابیم و سازشکاران را شناسایی و به مردم معرفی کنیم.
🔸امام خمینی (ره)؛ 09 اسفند 1366
🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۸۵ تا صفحه ۴۸۶
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐نظر امام خمینی(ره) پیرامون جنگ ایران و عراق
🌐بیانات در جمع هیئت بررسی جنگ تحمیلی(روسای جمهور پاکستان، گینه،گامبیا،بنگلادش؛ نخست وزیر ترکیه؛ یاسر عرفات-دبیر کل سازمان آزادی بخش فلسطین)
❇️ابرقدرتها برای اینکه نمیخواهند ملتهای اسلامی و دولتهای اسلامی #مجتمع بشوند، و میترسند از اینکه قریب یک #میلیارد جمعیت اسلامی و مسلمین با هم باشند، و میترسند از اینکه همه اینها تحت لوای #اسلام باشند، به ما از هر طرف حمله کردند؛ حمله نظامی، توطئه کودتا و اخیراً هم حمله نظامی به دست یک نفر سرسپرده به اسم صدام حسین؛
❇️صلح بین #اسلام و #کفر معنا ندارد. هیچ مسلمی نباید خیال کند که بین اسلام و غیر اسلام و مسلم و غیر مسلم باید صلح ایجاد بشود. باید #حکم_خدا عمل بشود. باید ما همه تابع قرآن کریم باشیم.
❇️شما اگر بخواهید به #اسلام فکر کنید، باید آیات #قرآن را منشا قرار بدهید؛ همان طوری که دستور داده آیه قرآن که چنانچه یک طایفهای از مسلمین- بر فرض اینکه مسلم باشند اینها- یک طایفهای از مسلمین به طایفهای دیگر هجوم بکند، بر همه مسلمین واجب است که با او قتال کنند. شما به همین یک واجب الهی عمل بکنید. ما بیشتر از شما توقعی نداریم.
🔸امام خمینی (ره)؛ 10 اسفند 1359
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۶۱ تا صفحه ۱۶۷
@sahifeh_entezar
🔰 اگر بخواهید #خدمتگزار اسلام باشید، خدمتگزار ملت اسلامی باشید، و اسیر در دست ابرقدرتها و آنها که پیوند با ابرقدرتها دارند نباشید، باید #دانشگاه و #فیضیه و همه آنها که مربوط به دانشگاهند و همه آنها که مربوط به فیضیه هستند در راس برنامههای تحصیلیشان برنامه اخلاقی و برنامههای تهذیبی باشد؛ تا امثال مرحوم #مطهری - رحمهُ الله- را به جامعه [تقدیم] کند.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰 اگر بخواهید #خدمتگزار اسلام باشید، خدمتگزار ملت اسلامی باشید، و اسیر در دست ابرقدرتها و آنها که پی
✨ و شما بدانید که چنانچه عالِم، هر عالِمی باشد، #تهذیب_اسلامی و اخلاق اسلامی پیدا نکند، برای اسلام #مضر است، که #نافع نیست. آن قدری که از زبان و قلم اشخاصی که تعهد به اسلام نداشتهاند و انحراف داشتهاند کشور ما صدمه دیده است از توپ و تانک و از محمد رضا و پدرش صدمه ندیده است.
✨ صدمه اینها صدمه #روحی است. صدمه روحی بالاتر از صدمات جسمی است. چنانچه عالِم #مهذب نباشد، و لو اینکه عالِم به احکام اسلام باشد، و لو اینکه عالِم به #توحید باشد اگر مهذب نباشد، برای خودش و برای کشورش و برای ملتش و برای اسلام ضرر دارد که نفع ندارد.
✨ اگر بخواهید #خدمتگزار اسلام باشید، خدمتگزار ملت اسلامی باشید، و اسیر در دست ابرقدرتها و آنها که پیوند با ابرقدرتها دارند نباشید، باید #دانشگاه و #فیضیه و همه آنها که مربوط به دانشگاهند و همه آنها که مربوط به فیضیه هستند در راس برنامههای تحصیلیشان برنامه اخلاقی و برنامههای تهذیبی باشد؛ تا امثال مرحوم مطهری- رحمهُ الله- را به جامعه [تقدیم] کند. و اگر خدای نخواسته بر خلاف باشد، آن وقت افرادِ مقابلِ این افراد را به جامعه میفرستد؛ و اینها #جامعه را به فساد میکشند و مردم را به #اسارت.
✨ آن قدر که کشور ما از #دانشگاه و #فیضیه صدمه دیده است از جاهای دیگر ندیده است. باید هر دو اینها مهذب باشند. علمای اسلام و اساتید دانشگاه با هم #پیوند داشته باشند، #تفاهم داشته باشند، که این دو محل را محل اسلامی کنند.
✨ و معلمهایی که انتخاب میشوند در دانشگاه بخصوص و در سایر جاها معلمهای #متعهد باشند؛ و معلمهایی باشند که نه #فکر آنها طرف #شرق باشد، و نه دست آنها طرف #غرب دراز باشد. چنانچه در بین معلمین ما شرقی یا غربی باشد، این کشور ما یا گرایش به شرق پیدا میکند، یا گرایش به غرب پیدا میکند؛ و از محتوای جمهوری اسلامی، که شعارش #نه_شرقی و #نه_غربی است، #تهی میشود.
✨ اعتنا [نکنید] به اینکه بعضی از اشخاص میگویند که نباید این طور تهذیبها بشود؛ و باید #آزاد و #سر_خود هر کس هر جا میخواهد برود. هر معلمی بخواهد جوانها و بچههای ما را هر جور تربیت کند این #انحراف است؛ بر خلاف تعالیم عالیه اسلام است. اسلام آن قدر که به تهذیب این بچههای ما و جوانهای ما کوشش دارد به هیچ چیز کوشش ندارد. اسلام اصلًا برای #آدم ساختن آمده است.
✨ این مکتبهای #انحرافی آدم را از آدمیتش بیرون میکند؛ کشور ما را به جایی میرساند که یا پناه به شرق و کمونیست ببرد؛ یا پناه به غرب و امریکا. و منشا تمام این بدبختیها این اساتیدی بودند که متعهد نبودند، و زیر دست آنها افرادی بیرون آمدند که آن افراد جامعه ما را به هلاکت رساندند و مملکت ما را و سران مملکت ما را با شرق یا با غرب متصل کردند.
🔸امام خمینی (ره)؛ 10 اسفند 1359
🔸جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۱۶۸ تا صفحه ۱۷۰
@sahifeh_entezar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مقام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در بیان بهت آمیز امام خمینی(ره)
✨ ظاهر روایت این است که در این 75 روز #مراودهای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از #طبقه_اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد
✨ مسئله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله #ساده_نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید و امکان دارد بیاید، این یک #تناسب لازم است بین #روح آن کسی که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل که #روح_اعظم است
✨ من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه میدانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده.
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔰 مقام حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در بیان بهت آمیز امام خمینی(ره) ✨ ظاهر روایت این است که در
🍃 من راجع به حضرت صدیقه- سلام الله علیها- خودم را قاصر میدانم که ذکری بکنم، فقط اکتفا میکنم به یک روایت که در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است و آن روایت این است که حضرت صادق- سلام الله علیه- میفرماید: فاطمه- سلام الله علیها بعد از پدرش 75 روز زنده بودند در این دنیا، بودند و #حزن و شدت برایشان غلبه داشت و #جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائلی از آینده نقل میکرد.
🍃 ظاهر روایت این است که در این 75 روز #مراودهای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از #طبقه_اول از انبیای عظام درباره کسی این طور وارد شده باشد که در ظرف 75 روز جبرئیل امین رفت و آمد داشته است و مسائل را در آتیهای که واقع میشده است، مسائل را ذکر کرده است و آنچه که به ذریه او میرسیده است در آتیه، ذکر کرده است و حضرت امیر هم آنها را نوشته است، #کاتب_وحی بوده است حضرت امیر، همان طوری که کاتب وحی رسول خدا بوده است- و البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم- کاتب وحی حضرت صدیقه در این 75 روز بوده است.
🍃 مسئله آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئله #ساده_نیست. خیال نشود که جبرئیل برای هر کسی میآید و امکان دارد بیاید، این یک #تناسب لازم است بین #روح آن کسی که جبرئیل میخواهد بیاید و مقام جبرئیل که #روح_اعظم است، چه ما قائل بشویم به اینکه قضیه تنزیل، تنزل جبرئیل، به واسطه روح اعظم خود این ولی است یا پیغمبر است. او تنزیل میدهد او را و وارد میکند تا مرتبه پایین یا بگوییم که خیر، حق تعالی او را مامور میکند که برو و این مسائل را بگو.
🍃 چه آن قسم بگوییم که بعض #اهل_نظر میگویند و چه این قسم بگوییم که بعض #اهل_ظاهر میگویند، تا تناسب ما بین روح این کسی که جبرئیل میآید پیش او و بین جبرئیل که روح اعظم است نباشد، امکان ندارد این معنا و این تناسب بین جبرئیل که روح اعظم است و انبیای درجه اول بوده است مثل رسول خدا و موسی و عیسی و ابراهیم و امثال اینها، بین همه کس نبوده است، بعد از این هم بین کسی دیگر نشده است. حتی درباره ائمه هم من ندیدهام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد، فقط این است که برای حضرت زهرا- سلام الله علیها- ست که آنکه من دیدهام که جبرئیل به طور #مکرر در این 75 روز وارد میشده و مسائل آتیهای که بر ذریه او میگذشته است، آن مسائل را میگفته است و حضرت امیر هم ثبت میکرده است.
🍃 و شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریه بلندپایه او حضرت صاحب- سلام الله علیه- است، برای او ذکر کرده است که مسائل #ایران جزو آن مسائل باشد، ما نمیدانیم، ممکن است.
🍃 در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کردهاند- با اینکه آنها هم فضایل بزرگی است- این فضیلت را من بالاتر از همه میدانم که برای غیر انبیا- علیهم السلام- آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا- علیهم السلام- و بعض از اولیایی که در رتبه آنها هست، برای کس دیگر حاصل نشده. و با این تعبیری که مراوده داشته است جبرئیل در این هفتاد و چند روز، برای هیچ کس تا کنون واقع نشده و این از فضایلی است که از مختصات حضرت صدیقه- سلام الله علیها- است.
🔸امام خمینی (ره)؛ 11 اسفند 1364
🔸جلد ۲۰ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴ تا صفحه ۹
@sahifeh_entezar
🍃ما درباره حضرت امیر، جهات #معنویش دست ما ازش کوتاه است. ما از آن جهات معنوی که در ایشان بوده است #حتی_یک_جمله موافق با واقع نمیتوانیم عرض کنیم؛
🍃حضرت امیر- سلام الله علیه- حقیقتاً مظلوم است و #مظلوم بوده است، حتی در بین #شیعیان هم مظلوم است. وقتی میخواهند تعریف کنند از حضرت امیر، تعریف میکنند به چیزهایی که بر #خلاف واقع است و #توهین به حضرت است. مثلًا، میگویند که انگشترش را که میخواسته هدیه بدهد به فقیر، قیمتش خراج شامات بوده است! آن کسی که لباسش آن است انگشتر میپوشد که قیمتش خراج باشد؟! این یک #دروغی است که اگر روایت هم داشته باشد، دروغ است در صورتی که ندارد. وقتی میخواهند معرفی کنند حضرت امیر را، به این جهات معرفی میکنند، به همین جهات [دروغ].
🍃یا آنهایی که عارف #لفظی هستند- عرفان حقیقی که کم است در دنیا- آنها هم وقتی که میخواهند از حضرت نقل کنند، یک حرفهای درویشی نقل میکنند. آنی که هست، واقعیتش را که نمیدانند و این جهات ظاهری هم که حضرت داشته است برای #جهالتهایی که بوده است، منحرف کردند از واقعیتش. خیال کردند تعریف حضرت امیر به این است که انگشترش چقدر قیمت داشته باشد و- مثلًا- چه باشد، یک زندگی عجیب و غریبی دارد حضرت امیر.
🍃ما اگر بخواهیم از ایشان تقلید کنیم #نمیتوانیم، حقیقتاً، نمیتوانیم تقلید کنیم، قدرت این معنا را ما نداریم. اما خود ایشان هم فرموده است که «شما نمیتوانید، اما تقوا میتوانید داشته باشید» میتوانیم که #تقوا داشته باشیم، میتوانیم که با خدا باشیم، توجه به خدای تبارک و تعالی داشته باشیم.
🔸 12 اسفند 1366؛ جلد ۲۰ صحیفه از صفحه ۴۹۴ تا صفحه ۴۹