eitaa logo
صحیفه انقلاب
361 دنبال‌کننده
297 عکس
118 ویدیو
43 فایل
بیانات امام و امین امام را به عنوان صحیفه انقلاب و خط مشی آینده آن مرور میکنیم؛ به امید تپیدن قلب نسل جدید برای این دو ابر مرد.. ارتباط با ادمین: @entezarsajjad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸عنوان: پیام به شورای مدیریت حوزه علمیه قم (حفظ ارکان فقه و اصول در حوزه‌ها) 🔸تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۸/ ۱ شوال ۱۴۰۹ 🔸مکان: تهران، جماران 🔸موضوع: لزوم حفظ ارکان فقه و اصول در حوزه‌ها با عنایت به روشهای جدید و علوم مورد نیاز 🔸مخاطب: شورای مدیریت حوزه علمیه قم 🔸شناسه ارجاع: جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۸۰ تا صفحه ۳۸۱ امام خمینی (ره)؛ 17 اردیبهشت 1368 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/68/02/17/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به شورای مدیریت حوزه علمیه قم (حفظ ارکان فقه و اصول در حوزه‌ها) 🔸تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۳
🔰بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔺شورای مدیریت حوزه علمیه قم- دامت افاضاته‌ با سلام و دعا برای شما عزیزان، زحمات شما عزیزان چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. ان شاء الله با کمک همه دست‌اندرکاران امور حوزه موفق شوید پاسخگوی سوالات جهان اسلام شوید. 📌این مساله نباید فراموش شود که به هیچ وجه از ارکان محکم و رایج در حوزه‌ها نباید تخطی شود. البته در عین اینکه از «جواهری» به صورتی محکم و استوار ترویج می‌شود، از محاسن روشهای جدید و علوم مورد احتیاج حوزه‌های اسلامی استفاده گردد. 📌بار دیگر به فرزندان خوب و انقلابی‌ام سفارش می‌کنم که شورای مدیریت حوزه علمیه قم مورد تایید این جانب می‌باشند. سعی کنند نکنند که تندروی باعث شکست خودشان می‌گردد.باید طلاب جوان اساتید محترم حوزه را که در خدمت انقلاب و اسلام و علوم اسلامی می‌باشند یاری کنند تا آنان بتوانند به هدفهای مهم تعلیم و تربیت برسند. 📌 شورای مدیریت و اساتید عزیز هم توجه داشته باشند که بدون به هیچ یک از خواسته‌های مشروع خود نخواهند رسید. 📌طلاب انقلابی و مبارز، پیشتازان انقلاب اصیل اسلامی‌مان می‌باشند. چهره گلگون و روشن فیضیه‌های ایران در جهان اسلام مرهون زندانها و شکنجه‌های این عزیزان است. این مساله باید در نظر گرفته شود که شورای مدیریت حوزه علمیه قم از خدا می‌خواهند کاری کنند که طلاب عزیز در فراگیری علم و دانش با مشکلات روبه نشوند. اگر در بعضی جهات بدین نتیجه نمی‌رسند، لا بد در حد توانشان نیست. ❗️ شعار همیشه از آن کسانی است که وارد گود اجرا نیستند. از خداوند متعال توفیق سرداران و سربازان علوم اسلامی را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 17/ 2/ 68 روح الله الموسوی الخمینی‌ امام خمینی (ره)؛ 17 اردیبهشت 1368 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/68/02/17/1 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: پیام به ملت ایران (شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی) 🔸تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۰۰ 🔸مکان: تهران، شمیران، دربند 🔸مناسبت: برگزاری دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی 🔸موضوع: ویژگیها و شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی 🔸مخاطب: ملت مسلمان ایران 🔸شناسه ارجاع: جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۷۷ تا صفحه ۲۷۹ امام خمینی (ره)؛ 17 اردیبهشت 1359 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/17/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: پیام به ملت ایران (شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی) 🔸تاریخ: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۲۱ جمادی ال
🔰بسم الله الرحمن الرحیم‌ 🔹باید ملت شریف ایران بدانند که اسلام، عزیزتر از آن است که برای هواهای نفسانی و جلب توجه گروهها یا اشخاصی پشت به آن نموده و مقاصد فانی خود را بر مقاصد عالی و باقی حق تعالی مقدّم دارند. در این دوره که اولین مجلس اسلامی است و سرنوشت مجالس دوره‌های بعد هم امروز باید تعیین شود، هر خشت کجی که در این مجلس به دست کسانی که اسلام را نمی‌خواهند پیاده شود و یا از روی جهالت با مسائل برخورد می‌کنند گذاشته شود، سنتی می‌شود برای همیشه؛ و کسی که سنت کجی را بنا گذارد، تمام گناهانی که به واسطه آن ارتکاب شود به عهده اوست. 🔹ملت عزیز در این روز امتحان الهی باید توجه به اموری داشته باشد: 📌1- کسانی را انتخاب کنند که و و و و باشند. 📌2- شناخت این اشخاص یا با آشنایی به و آنان تاکنون است و یا به در شهرستانها یا که نداشته باشند. 📌3- باید به اشخاصی که در آنان می‌رود رای ندهند- چه ، و یا - که به چنین اشخاص اعتماد نمی‌شود کرد و رای به آنان موجب خواهد بود. 📌4- تحت تاثیر واقع نشوند و خودشان با موازین اسلامی، اشخاص صحیح را انتخاب کنند. 📌5- ممکن است بعضی شیاطین، مطالبی را بین مردم ناآگاه پخش کنند و آنان را در رای دادن یا رای به اشخاص صحیح دادن منحرف کنند. یک آنکه گفته شود کسانی که در مرحله اول رای دادند نباید در این مرحله رای دهند، در صورتی که این مرحله با مرحله اول فرقی ندارد و مقتضی است همه ملت در رای دادن شرکت کنند. دوم آنکه گفته شود خوب است به همه گروهها چه چپی و چه انحرافی رای دهید که مجلس شورا جامع همه گروهها باشد. این یک مطلب غلطی است که منحرفین درست کرده‌اند تا در مجلس با خدعه شرکت کنند، و ملت به این مطالب انحرافی گوش فرا ندهد و به اشخاص با شرایط فوق رای دهد. 📌6- امید است ملت مسلمان ایران در این امر حیاتی که سرنوشت جامعه به آن مرتبط است شرکت کنند و روز جمعه همه قشرها زن و مرد بپاخیزند و به سوی صندوقها بروند و رای خود را بدهند. 📌7- در این روز افرادی فرصت طلب در حوالی صندوقها جمع می‌شوند و به مردم پیشنهاد افرادی خاص را می‌کنند؛ به حرفهای آنان گوش ندهید و آرای خود را به اشخاص صحیح بدهید. 📌8- اشخاص قبلًا با مشورت اشخاص مطمئن متدین، کاندیداهای خود را که در تهران دوازده نفر و در شهرستانها به تعدادی که لازم است می‌باشد، به وسیله شخص و باز به که است بدهند و رای خود را به صندوق بیندازند و اختیار نوشتن رای یا به صندوق انداختن را به هیچ کس ندهند. من از خدای تعالی توفیق و تایید همگان را خواهانم و سعادت و عظمت اسلام و مسلمین را امیدوارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته. روح الله الموسوی الخمینی‌ امام خمینی (ره)؛ 17 اردیبهشت 1359 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/17/1 @sahifeh_entezar
🔅ماه رمضان شد مى و ميخانه بر افتاد عشق و طرب و باده بوقت سحر افتاد 🔅افطار به مى كرد برم پير خرابات گفتم كه تو را روزه به برگ و ثمر افتاد 🔅با باده وضو گير كه در مذهب رندان در حضرت حق اين عملت بارور افتاد @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان تهران (علما- انقلاب- شهید مطهری) 🔸تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۲ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: مبارزات علما- دستاوردهایی از انقلاب اسلامی- شهادت آقای مرتضی مطهری و بازتاب آن 🔸حضار: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۱۱ تا صفحه ۲۲۰ امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/19/5
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان تهران (علما- انقلاب- شهید مطهری) 🔸تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۲ جماد
🔰نقشه امریکا 🔹مکرر- ما در که بودیم- از طرف امریکایی‌ها می‌آمدند با صورتهای مختلف، می‌آمدند که این باشد! این حالا چطور است، چطور است؛ ما همراهی با او می‌کنیم، چه می‌کنیم! اخیراً هم که من می‌خواستم بیایم نقشه این بود که ما حرکت نکنیم از آنجا: «حالا زود است نمی‌شود»، «حالا نیایید»! چه از جانب خود دولت ایران، که آن وقت بختیار بود و چه از جانب آنها که «حالا یک قدری صبر کنید، حالا زود است»! من فهمیدم یک‌ نقشه‌ای است برای اینکه می‌خواهند ما یک قدری تعویق بیندازیم [تا] آنها کارشان را تمام بکنند! لذا ما هم جدیت کردیم که نه، ما می‌رویم؛ هر چه پیش آمد بیاید! 🔰سیاست گام به گام، شگرد شاه‌ 🔹آنهایی که می‌آمدند پیش من، چه از قشر علما که به من پیغام می‌دادند و می‌خواستند خیرخواهی- فرض کنید- بکنند و چه قشرهای دیگری که می‌آمدند حتی اخیراً در پاریس پیش من، از باب اینکه مایوس بودند که بشود یک همچو کاری را انجام داد، خیرخواهی می‌کردند که حالا بگذارید یک قدری یواش یواش کار پیش برود؛ بگذارید که این باشد، و او نکند بکند و آن طوری که قانون برایش وظیفه مشخص کرده بکند و اینها! و ما بعدها مجلس درست می‌کنیم و او را روی قوانین کنارش می‌گذاریم! خودش هم این حیله را می‌خواست بکند، اینها غفلت کرده بودند! او از روی حیله و شیطنت برای من مکرر پیغام داد که «شما بگذارید من اینجا باشم، تمام جهات ایران دست شما، همه دست شما، من همان سلطنت می‌کنم»! 🔹من می‌دانستم که مطلب اینها نیست. به آن آقایان می‌گفتم که خوب، شما یک همچو نهضتی که الآن هست اگر این سست بشود دوباره می‌توانید ایجادش بکنید؟ می‌گفتند نه. گفتم که اگر این آدم بر خلاف کرد- حالا گفت که من سلطنت می‌کنم نه حکومت، فردا وقتی که نهضت خوابید شمشیر را کشید- شما یک قدرتی دارید که کنترل بکنید او را؟ تامین دارید که او به قول خودش وفا کند؟ گفتم حالا که یک همچو نهضتی پیدا شده است، و نظیر این هم دیگر نمی‌شود که پیدا بشود، ما همه مقاصدمان را چرا نگوییم؟ مقصد اصلی ما این است که این خارجیها نخورند اموال ما را، این خارجیها همه چیز ما را نبرند، این خارجیها فرهنگ ما را عقب نزنند، این خارجیها ارتش ما را انگل نکنند. 🔹مقصد ما عمده‌اش آنها هستند؛ اینها یک شاخه‌ای از اوست. ما چرا حالا مهلت بدهیم به اینکه- چنانچه- او قدرت پیدا کند، پاهای همه ما را خرد و قلم خواهد کرد! و این دنبال این است که قدرت پیدا بکند و حالا می‌آید ادعا می‌کند که «آی ملت چه، آی‌ مردم چه، آی علمای اعلام»! خوب، این همان بود که علمای اعلام را می‌گفت مثل حیوانِ نجس می‌مانند! چطور حالا آمده می‌گوید: «آی علمای اعلام، مهلت بدهید! من اشتباه کردم»! این اشتباه را او همیشه خواهد کرد! امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/19/5 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع دانشجویان تهران (علما- انقلاب- شهید مطهری) 🔸تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۲ جماد
💢و باید از این چیزها هم هیچ ابداً- ما باک نداشته باشیم که از ما آدم کشته می‌شود. این اسلام از اول این طوری پیدا شده که هی داده و جلو رفته، [دائماً] شهید داده و جلو رفته. زمان پیغمبر هم همین طور بود. 💢در «احُد» آن قدر آدم از اینها کشتند و در سایر جنگها آن قدر از مسلمین کشته شدند لکن هیچ باک نداشتند. کشته می‌دادند و یک قدم جلو می‌رفتند؛ باز کشته می‌دادند یک قدم جلو می‌رفتند. 💢 و بحمد الله حالا وضع جوری شده است که ما یک کشته که می‌دهیم یک موج پیدا می‌شود سرتاسر ایران و در خارج ایران. در خارج ایران هم قضیه فوت مرحوم آقای مطهری - که انصافاً یک ضایعه‌ای برای ما بود و برای همه ایران- آن طور که می‌دانید همه جاهای دیگر هم هست که رادیوها اطلاع می‌دهند که در پاکستان در کجا، در کجا- همه جا- موج پیدا شد. اینها هم اشتباه می‌کنند که آقای مطهری را می‌کشند. باید بفهمند که قضیه دیگر این نیست که یک نفر کشته بشود، مردم عقب می‌روند؛ یکی کشته می‌شود همه جلو می‌آیند و فریادشان بیشتر می‌شود، رسوایی آنها هم بیشتر می‌شود! و من امیدوارم که این روحیه بماند برای ما و برای ملت ما. امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/19/5 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای ایلات زراسوند و پادگانهای فارس (ستمگریهای پهلوی) 🔸تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۲ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: ستمگریها و نابسامانیهای دوران پهلوی 🔸حضار: نمایندگان ایلات زراسوند بختیاری در چهارمحال و خوزستان- پرسنل پادگانهای فارس‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۲۵ تا صفحه ۲۳۰ امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/19/9
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای ایلات زراسوند و پادگانهای فارس (ستمگریهای پهلوی) 🔸تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱
🔰غارت ذخایر و سرمایه‌های ملت‌ ♻️ما شاهد مسائلی هستیم؛ و شاهد پنجاه و چند سال- البته اگر شما آن زمان را یادتان نیست؛ شاید در بین شما بعضیهایتان یادتان باشد، ولی من یادم هست- ما شاهد این ماموریتهایی که به این خانواده دادند، بودیم؛ که از اوّلی که رضا خان آمد به ایران- و به توطئه انگلستان او آمد- و بعد هم که رفت، رادیو دهلی- که آن وقتها دست انگلیسها بود- اعلام کرد که ما رضا خان را آوردیم، و چون به ما خیانت کرد او را بردیم! آن روزی که رضا خان رفت، رادیو دهلی اعلان کرد، که همین معنایی را که ما او را آوردیم، لکن خیانت کرد و چون خیانت کرد- از این جهت- او را بردیم. او را بردند؛ 🔺لکن چمدانهای جواهرات ایران را، که در آن چند روزی که دید باید برود جمع کرد و در چمدانها بست، اینها را بردند در آن کشتی که برایش مهیا کرده بودند که برود. در آن کشتی گذاشتند، و بین راه، آن طوری که یکی از صاحب‌منصبهایی که همراه بوده است نقل کرده بود برای یکی از علما، و او برای من نقل کرد، گفته بود که آن چمدانها را با رضا شاه در کشتی گذاشتند و راه انداختند. وسط دریا یک کشتی دیگری که مخصوص حمل دوابّ بود، مخصوص حمل حیوانات بود، آوردند متصل کردند به این کشتی، و به رضا خان گفتند بیا اینجا! رفت آنجا- البته مخصوص حمل دوابّ بود، و خوب هم حمل کردند!- گفته بود که چمدانها؟! گفته بودند که بعد می‌آید! خودش را بردند به آن جزیره، و چمدانهای این ملت را و ذخایر این ملت را انگلیسها بردند. 🔺 عین همین مطلب در زمان ما- یعنی آن هم زمان ما بود، لکن در این زمان که همه‌تان یادتان هست- این تحقق پیدا کرد؛ که اینها وقتی که مایوس شدند از اینکه دیگر نمی‌توانند مستقر باشند در اینجا، پولهای این ملت را از بانکهای اینجا- مبالغی بسیار هنگفت، حیرت‌انگیز- هر یک از اینها قرض کردند، و همان جواهرات و چیزهایی که باید ببرند- آن قدری که می‌توانستند- از اینجا بردند، و بانکهای خارجی، مثل بانک سوئیس و مثل امریکا و دیگر بانکها [انباشتند] از ذخایر ما و از پولهای ما، به اسم اینها یا به اسم خود او، که بیشتر از همه، و یا به اسم اتباع و عشیره او در آن بانکها هست. و همه مال ملت است. اینها ملت را غارت کردند و رفتند. امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/19/9 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای ایلات زراسوند و پادگانهای فارس (ستمگریهای پهلوی) 🔸تاریخ: ۱۹ اردیبهشت ۱
▪️برای ما هم همه جور تحمیلی کرده‌اند اینها. مساجد ما، مدارس ما، حوزه‌های علمی ما، تمام اینها، تحت نفوذ اینها بود، و اینها نمی‌گذاشتند که ما به کار خودمان ادامه بدهیم. ♻️ من در همین مدرسه - که حوزه‌ای آن وقت داشتم ...- یک روز آمدم دیدم یک نفر هست! گفتم که چه شده؟ گفت همه این طلبه‌ها قبل از آفتاب از ترس پاسبانها فرار کرده‌اند توی باغات. صبح که می‌شد قبل از آفتاب، این طلبه‌های اهل علم باید فرار کنند بروند در باغات؛ و شب برگردند توی حجره‌هایشان! آخر شب برگردند توی حجره‌هایشان. شما نمی‌دانید که به ما چه گذشت در این زمانها. ما نمی‌توانیم [همه آن را بیان کنیم‌]. ♻️من در مدرسه حجره داشتم. رفقای ما یک عده‌ای بودند خوب، آنجا مجتمع می‌شدند و می‌نشستند و درد دل می‌کردند. چند روز که این اجتماع بود یک شخصی آمد- که خدا از او بگذرد- آمد نشست آنجا و گفت که خوب است که اینجا اجتماع نکنید؛ که ... با ملایمت گفت. رفقا هم با شوخی با او صحبت کردند و رفت. فردا یک نفر کارآگاه آمد ایستاد دم در، گفت که آقایان اینجا نباید باشند، اگر باشند چه خواهد شد. که از فردا ... چند نفر جمعیت، هفت- هشت نفر بود؛ اجتماعی نبود، ما نتوانستیم این پنج- شش نفر، هفت- هشت نفری که بودیم در مدرسه دار الشفا، در آن حجره بمانیم. صبح که می‌شد، یواش می‌رفتیم در منزل یکی از آقایان آنجا- یا مثلًا دوره‌ آنجا- مجتمع می‌شدیم و با هم درد دل می‌کردیم. ▪️به همه بد گذشت و سخت گذشت، نه به شما رفقای بختیاری. شما حال خودتان را دیده‌اید، ما هم حال خودمان را دیده‌ایم. اهل هر محلی هم حال خودشان را دیده است، و گمان می‌کند که خیر، همه مسائل این بوده است که من دیده‌ام؛ دیگران این جور نبوده‌اند. همه بد دیده‌اند، همه در حبس بوده‌اند، همه در زجر بوده‌اند. امام خمینی (ره)؛ 19 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/19/9 @sahifeh_entezar
💢اولين و اصلى ترين نقطه در مبانى امام و نظرات امام، مسئله ى #اسلام_ناب_محمدى است؛ يعنى اسلام ظلم ستيز، اسلام عدالت خواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجديدگان و مستضعفان. در مقابل اين اسلام، امام اصطلاح #اسلام_آمريكائى را در فرهنگ سياسى ما وارد كرد. اسلام آمريكائى يعنى اسلام تشريفاتى، اسلام بى تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زياده خواهى، اسلام بى تفاوت در مقابل دست اندازى به حقوق مظلومان، اسلام كمك به زورگويان، اسلام كمك به اقويا، اسلامى كه با همه ى اينها مى سازد. اين اسلام را امام نامگذارى كرد: اسلام آمريكائى. 89/3/14 #رهبر_معظم_انقلاب 📚جدال اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام آمریکایی 📌گزیده جلد بیست و یکم صحیفه امام(ره) #منشور_روحانیت #منشور_برادری #بسیج #منتظری #وصیت_نامه_الهی_سیاسی #گورباچف #سلمان_رشدی #شطرنج_موسیقی #حوزه_علمیه #شورای_نگهبان 📝به کوشش انجمن فرهنگی هنری شهید بهروز محمدی #معرفی_کتاب #جدال_دو_اسلام #نشر_معارف @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی (تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومتها) 🔸تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۳ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: تفاوتهای حکومت اسلامی با حکومتهای دیگر 🔸حضار: پرسنل شهربانی جمهوری اسلامی ایران‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۳۳ تا صفحه ۲۳۸ امام خمینی (ره)؛ 20 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/20/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی (تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومتها) 🔸تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔰سلوک روسا و امرای صدر اسلام‌ 🔹... یکی از فرقهای بین با سایر حکومتها، این است که در حکومت اسلام جوّ، جوّ محبت است. بین شخص اول مملکت مثل رسول خدا که شخص اول بود و در زمان خلافت امیر المومنین شخص اول امیر المومنین بود با ادنی‌ فردی که به حسب نظر مردم ادنی‌ حساب می‌شدند فرق اساسی مربوط به دنیا نبود. این طور نبود که رسول خدا حالا که در راس واقع شده و رئیس امت است مثل سایر حکومتها ریاست بکند. 🔹 در مسجد می‌آمدند می‌نشستند؛ اصحابشان و اتباعشان هم توی مسجد بود؛ کسی، از خارج که می‌آمد نمی‌دانست کدام از آنها پیغمبر است. می‌پرسید کدامتان پیغمبر هستید؟ در نشستن این طور نبود که یکی در بالای تخت بنشیند و ما بقی مقابلش بایستند و سلام نظامی بکنند! حضرت امیر هم همین طور بود. صدر اسلام وضع این طور بود، این طور نبود که امرای لشکر- امرای لشکر خیلی مهم هم داشتند- با مردم دیگر فاصله بگیرند؛ جوّ محبت بود. 🔹آنها در یک محیط دوستی و رفاقت و محبت زندگی می‌کردند. بین خودشان بودند؛ یعنی همه با هم دوست و رفیق ... با رحمت رفتار می‌کردند. و وقتی که مقابل کفار واقع می‌شدند، آنجا بودند. 🔹همین آدمی که، همین حضرت امیری که توی مسجد وقتی که می‌آمد با سایرین پهلوی هم می‌نشستند و صحبت می‌کردند وقتی رفته بود توی آن مزرعه آن رعیتی که آنجا بود یک غذایی داشت. حضرت فرمود: غذا داری؟ گفت: چیزی که لایق شما باشد ندارم. [حضرت‌] گفت: چیه؟ بیاور. پیه را آورد؛ کدو را با پیه سرخ کرده بود؛ و خیال می‌کرد حضرت امیر منزلش بساطی هست و حالا این کم است! در صورتی که حضرت امیر شاید در تمام عمرش هم یک همچه غذای دلچسبی شاید- شاید- نخورده بود! بیا؛ با هم نشستند: آن رعیت مزرعه، و این هم رئیس همه. با هم نشستند و خوردند. بعد هم پاشد حضرت، لب آن آبی که داشت عبور می‌کرد دستهایش را با شن شست و با مشتش آبش را خورد و شکر کرد. 🔰شدت و رحمت در حکومت اسلامی‌ 🔹همین آدمی که این است و همین آدمی که دور خانه‌ها می‌گردد و طعام تقسیم می‌کند، بدون اینکه بشناسندش، و وقتی که در خانه یک نفر می‌رود و بچه‌هایش گرسنه‌اند، یک مقدار نان به آنها می‌دهد، دهنشان می‌گذارد؛ و بعد هم برای اینکه بچه‌ها را دلجویی کند با آنها بازی می‌کند و صدایی مثل شتر می‌کند که بچه‌ها خوششان بیاید! همین آدم که رئیس قوم است و آن کار را دارد می‌کند؛ این طور ملایم، این طور رئوف، وقتی مقابل دشمن می‌ایستد، شمشیر را می‌کشد به فرق می‌زند، دو تا می‌کند! از این ور می‌زند دو تا می‌کند! ❗️یهود ، که قیام نکرده بودند و از مفسدین بودند- این یهودیها از اول مفسد بودند- هفتصدتایشان را همین طور از دم شمشیر گذراند در یک روز هفتصدتایشان را کشت! بین خودشان دوستی، رفاقت، ملایمت، رحمت [بود] لکن وقتی در مقابل غیر واقع می‌شدند، آنجا شدت. در موقع خودش شدت، در موقع خودش رحمت. این وضع حکومت اسلام است. امام خمینی (ره)؛ 20 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/20/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع پرسنل شهربانی (تفاوت حکومت اسلامی با دیگر حکومتها) 🔸تاریخ: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔰کبر جانسون و کُرنش شاه‌ ♻️من واقعاً متاسف می‌شدم، به من برمی‌خورد این مطلب [ناراحت‌] شدم. که دیدم محمد رضا شاه- شاه سابق- در مقابل‌ جانسون «1»آن مرد که ایستاده بود و عینکش را هم این طور چشمش را از این ور گردانده بود، این هم مثل یک بچه ایستاده بود جلو میز او. جانسون این طرف ایستاده بود، و او مقابل میز او، مثل یک فراش! من این قدر ناراحت شدم از اینکه وضع ما این طور شده، که این شخص- که رئیس قوم است- در مقابل او رفته این طور! آن وقت وقتی می‌آمد، در مقابل شما چه می‌کرد؟ عکس آن بود دیگر! آنجا حکومت اسلام این طور بود که بین خودشان ... رفاقت و دوستی و وقتی در مقابل غیر می‌ایستادند، آن طور شدت؛ لکن حکومتهای غیر اسلامی این طور نیستند. می‌بینند احتیاج چقدر دارند! آنکه می‌بیند که حالا به او محتاج است، پهلویش می‌رود! شاه یک مملکت است؛ لکن مثل یک فرّاش پیش او می‌رود! من عکسش را خودم دیدم. مثل یک فرّاش ایستاده بود! او وقتی که می‌آمد توی مملکت خودش و بین مردمی که به اصطلاح رعیت خودند، بین سربازهای خودش، آن طور شدت می‌ورزید. این عکسِ آنی که آنها بودند. این، شدت را در بین خود، قشر زیردست خودش، می‌کرد، و در مقابل آنها خاضع بود. اما به حسب منطق قرآن اَشِدَّاءُ عَلَی الْکفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ ؛ بر کفار شدید، بین خودشان رحیم و دوست. 1-- لیندون جانسون، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا. امام خمینی (ره)؛ 20 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/20/1 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع عشایر مَمَسَنی و دانشجویان یزد (چگونگی قیام پیامبران) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۴ جمادی الثانی ۱۳۹۹ 🔸مکان: قم 🔸موضوع: چگونگی قیام پیامبران 🔸حضار: عشایر مَمَسَنی و دانشجویان و استادان دانشسرای عالی یزد 🔸شناسه ارجاع: جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۴۴ تا صفحه ۲۴۶ امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/21/3
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع عشایر مَمَسَنی و دانشجویان یزد (چگونگی قیام پیامبران) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳
🔰قیام و استقامت از ویژگیهای رهبری‌ 🔹انبیا در تبلیغاتشان ابتداءً یک بودند. موسی- علیه السلام- یک نفر بود؛ رسول اکرم- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- اول که مامور شد، خودش- تنها- مامور شد: قُم فَانذر؛ نهضت کن و مردم را دعوت کن. دعوت، ابتداءً از خود حضرت شروع شد. آن روز که اعلام نبوت فرمود، یک زن و یک بچه به او ایمان آورد؛ لکن استقامت- که لازمه رهبری انبیای گرام است- به طور کامل در رسول اکرم بود: و اسْتَقِم کَمَا اُمِرتَ؛ نهضت کن و استقامت کن. 🔹این دو خاصیت در پیشبرد مقاصد بزرگ پیغمبر اسلام دخالت داشت: قیام و استقامت. این استقامت موجب شد که با اینکه هیچ در دست نداشت و تمام قوای قدرتمندان بر خلاف او بود- به طوری که در مکه نمی‌توانست به طور علن دعوت کند- لکن مایوس نمی‌شد از اینکه نمی‌تواند علناً مردم را دعوت کند. مایوس نبود. دعوت زیرزمینی بود. یکی یکیها را به خود جذب کرد، تا وقتی که تشریف بردند به مدینه، مامور شدند که مردم را دعوت کنند به قیام: قُل إِنَّمَا اَعِظُکُم بِوَاحِدَهٍ اَن تَقُومُوا للَّه؛ «۵» در اینجا دعوت به قیام است. دعوت جمع به قیام جمع است؛ 🔹 و مهم ، برای خدا. رمز پیروزی لشکر اسلام در صدر اسلام- با آنکه هیچ ابزار جنگی می‌شد بگویی نداشتند- قیامِ للَّه بود. نهضت برای خدا، ایمان به خدا، پیروز کرد پیغمبر اکرم را. مایوس نشدن و استقامت کردن در راه خدا، پیروزی را نصیب پیغمبر کرد. اصحاب رسول اکرم در صدر اسلام قدرت ایمان داشتند، و با قدرت ایمان به پیش رفتند؛ به طوری که با جمعیت بسیار کم و با نداشتن ابزار جنگ، بر دو امپراتوری بزرگ آن روز دنیا- روم و ایران- غلبه کردند. نهضت کردند، و برای خدا نهضت کردند، و استقامت کردند. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1358 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/21/3 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی (مشکلات امر قضاوت) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۶ رجب ۱۴۰۱ 🔸مکان: تهران، حسینیّه جماران 🔸موضوع: اهمیت امر قضا و بیان مشکلات آن- پاسخ قاطع به گروهک مجاهدین خلق (منافقین) 🔸حضار: روحانیون آذربایجان شرقی و غربی‌ 🔸شناسه ارجاع: جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۳۵ تا صفحه ۳۴۴ امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1360 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/21/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی (مشکلات امر قضاوت) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰/
🔰مسئولیت خطیر امر قضاوت در نظام اسلامی‌ 🔹عرض من به قضات این است که توجه کنند به اینکه اگر با کوشش آنها مسئله قضاوت حل نشود، تا آخر، قضیه قضاوت به زمین خواهد ماند. کوشش کنند که اولًا علما و اشخاص دانشمند را معرفی کنند و ثانیاً آنها که متصدی امور قضایی هستند، توجه کنند به اینکه مسئله بسیار مشکل و مهمی و پر مسئولیتی بر عهده آنهاست. حتی مسئولیت قضیه قضا از همه مسئولیتهایی که در یک کشور هست بالاتر است؛ برای اینکه قاضیان، متصدی اموری هستند که جان مردم، مال مردم، نوامیس مردم، در گرو کارهای آنها و قضاوت آنهاست. و القَاضِی عَلی‌ شَفِیرِ جَهَنَّم. باید توجه کنند که- خدای نخواسته- جانی به واسطه فتوای آنها و یا قضاوت آنها بدون مجوز شرعی از بین نرود، مالی از بین نرود، حیثیتی، آبرویی از بین نرود که بسیار اهمیت دارد این مطلب و امروز اهمیتش بیشتر از سابق است. سابق قضیه این نبود که اگر قاضی تخلف می‌کرد، اصل اسلام را مشوّه کند. 🔹امروز قلمهایی هست که چنانچه یک قاضی یا چند قاضی و لو اشتباهاً یک کاری انجام بدهد، یا- خدای نخواسته- عمداً انجام بدهد، این را پای روحانیت حساب می‌کنند و پای جمهوری اسلامی حساب می‌کنند و بالاخره پای اسلام حساب می‌کنند و لهذا، قاضی امروز مسئول حیثیت اسلام است؛ مسئول حیثیت جمهوری اسلام است و مثل قضاتِ در طول تاریخ نیست که فقط مسئول باشد نسبت به آن قضاوتی که در مورد شخصی می‌کرد. امروز قضاوت علاوه بر آن بعدی که همیشه داشته است، یک بعد خاصی دارد و آن بعد خاص آن چیزی است که بر می‌خورد به حیثیت اسلام. اگر چند قاضی در چند محل اشتباه بکنند، یا بعضی از آنها مثلًا- خدای نخواسته- عمداً یک کاری را انجام بدهند، این اسباب این می‌شود که قلمهایی که می‌خواهند این جمهوری اسلامی را از بین ببرند یکی را چند و چند را صدها جلوه می‌دهند و با قلمهای خودشان به اصل جمهوری اسلامی و به اسلام حمله می‌کنند. بنا بر این، اگر سابق شغل قضا یک شغل در عین حال بسیار مهم و پر مسئولیتی بود، امروز مسئولیت او بسیار زیادتر است؛ باید بگوییم صد چندان است. این یک [مطلبی‌] است که به متصدیان قضا، چه در حال و چه بعدها که تصدی می‌کنند، عرض کردم. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1360 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/21/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی (مشکلات امر قضاوت) 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۰/
🔹شما جرات می‌کردید که در حکومت سابق یک همچو کلمه‌ای یا یک همچو مقاله‌ای بنویسید؟ فرق ما بین حالا و آنجا این است که شمایی که قلمهایتان- خداوند آن قلمها را بشکند- آن طور آزاد است که [علیه‌] همه چیزها و مقدسات اسلام می‌نویسید و پخش می‌کنید و جلوی شما گرفته نمی‌شود- با اینکه باید گرفته بشود- 🔹فرق حالا و سابق این است که در سابق شما تسلیم بودید، اگر هم در دلتان چیزی بود در زبانتان نمی‌شد اظهار کنید و امروز در زبان و قلم و قدم، کارهایی می‌کنید و جلوه می‌دهید این جمهوری اسلامی را به اینکه این از زمان سابق بدتر است! به این نعمت خدا تشکر کنید، خوبهای این را ببینید. آن مقداری که در این دو سال خدمت شده است به این ضعفا و به این مستمندان و به این مستضعفین آنها را نگاه بکنید؛ نه اینکه یک جایی یک فساد می‌شود، شما تمام مسائل که انجام گرفته است نادیده بگیرید، فقط آن را بگیرید. این انحراف است، این بی‌انصافی است، این خلاف رضای خداست. 🔹کسانی دارند شب و روز به این مملکت خدمت می‌کنند؛ لکن آن قدر فساد زیاد است و آن قدر خرابی زیاد است که نمی‌توانند به این زودی این کارها را انجام بدهند. و مع ذلک، در این دو سال به قدر پنجاه‌ سال سابق کار انجام داده‌اند. شما ناشکری نکنید. خدای تبارک و تعالی- خدای نخواسته- یک وقت از شما عنایتش را برمی‌دارد و گرفتار همان می‌شوید که در طول پنجاه سال گرفتار بودید. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1360 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/21/1 @sahifeh_entezar
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ رجب ۱۴۰۳ 🔸مکان: تهران، حسینیه جماران 🔸مناسبت: سالروز بعثت رسول اکرم (ص) 🔸موضوع: انگیزه و برکات بعثت پیامبر (ص) 🔸حضار: خامنه‌ای، سید علی (رئیس جمهور)- هاشمی رفسنجانی، اکبر (رئیس مجلس شورای اسلامی)- موسوی اردبیلی، سید عبد الکریم (رئیس دیوان عالی کشور)- صانعی، یوسف (دادستان کل کشور)- موسوی، میر حسین (نخست وزیر)- فلسفی، محمد تقی- اعضای شورای نگهبان- اعضای شورای عالی قضایی- اعضای هیات دولت- دادستانهای انقلاب اسلامی مرکز و ارتش- روسای دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی کل کشور- رئیس ستاد مشترک ارتش و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی- اعضای شورای عالی سپاه پاسداران انقلاب و نمایندگان امام در سپاه- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم- شورای مرکزی ائمه جمعه- اعضای ستاد انقلاب فرهنگی- جامعه روحانیت مبارز تهران- مسئولان سیاسی عقیدتی نیروی نظامی و انتظامی- اعضای شرکت‌کننده در نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی- اعضای شورای مرکزی جهاد سازندگی- مسئولان کمیته‌های انقلاب اسلامی- بنیاد شهید- بنیاد مستضعفان- بنیاد پانزده خرداد- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی- کمیته امداد امام- سازمان اوقاف- سازمان حج و زیارت- هلال احمر- بانک مرکزی- شهرداری- رسانه‌های گروهی- ستاد تبلیغات جنگ- خبرگزاری جمهوری اسلامی- مدیر عامل و شورای سرپرستی صدا و سیما- وعاظ تهران‌ شناسه ارجاع: جلد ۱۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۰ تا صفحه ۴۳۶ امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ ر
🔹مسئله مبعث و ماهیّت آن و برکات آن چیزی نیست که بتوان با زبانهای الکن ما از آن ذکری کرد؛ و به قدری ابعاد آن زیاد است و جهات معنوی و مادی او زیاد است که گمان ندارم بتوان حول و بر او هم صحبت کرد. 📌مسئله بعثت یک تحول علمی- عرفانی در عالم ایجاد کرد که آن را که به دست یونانیها تحقق پیدا کرده بود و ارزش هم داشت و دارد، لکن مبدل‌ کرد به یک و یک برای ارباب شهود. قرآن در این بُعدش برای کسی تا کنون منکشف نشده است مگر مَنْ خوطِبَ بِه؛ و در بعض ابعادش حتی برای مَنْ خوطِبَ بِه هم منکشف نشده است و فقط برای ذات ذو الجلال جلّت عظمتُه معلوم است. 📌اگر کسی سیر کند در فلسفه‌های قبل از اسلام و فلسفه‌های بعد از اسلام، و خصوصاً قرنهای آخر و عرفای قبل از اسلام و آن کسانی که در هندوستان و امثال آن یک همچو مسائلی داشتند، با عرفای بعد از اسلام که به تعلیم اسلام در این امر وارد شده‌اند، می‌فهمد که چه تحولی در این بعد حاصل شده است؛ در صورتی که عرفای بزرگ اسلام هم راجِل هستند در کشف حقایق قرآن. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ ر
🔹لسان قرآن که از برکات بعثت است، از برکات بزرگ بعثت رسول خداست، لسانی است که سهلِ ممتنع است. بسیاری شاید گمان کنند که قرآن را می‌توانند بفهمند، از باب اینکه به نظرشان سهل است. بسیاری از ارباب معرفت و ارباب فلسفه گمان می‌کنند که قرآن را می‌توانند بفهمند؛ برای اینکه، آن بُعدی که برای آنها جلوه کرده است و آن بُعدی که در پس این ابعاد است برای آنها معلوم نشده است. 📌قرآن دارای ابعادی است که تا رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- مبعوث نشده بودند و قرآن متنزل نشده بود از آن مقام غیب، نازل نشده بود از آنجا، و با آن جلوه نزولی‌اش در قلب رسول خدا جلوه نکرده بود، برای احدی از موجودات ملک و ملکوت ظاهر نبود. بعد از آنکه اتصال پیدا کرد مقام مقدّس نبوی ولی اعظم با مبدا فیض به آن اندازه‌ای که قابل اتصال بود، قرآن را نازلتاً و مُنزَّلًا کسب کرد، در قلب مبارکش جلوه کرد و با نزول به مراتب هفتگانه به زبان مبارکش جاری شد. 📌قرآنی که الآن در دست ماست نازله هفتم قرآن است و این از برکات بعثت است؛ و همین نازله هفتم آن چنان تحولی در عرفان اسلامی، در عرفان جهانی به وجود آورد که اهل معرفت شمّه‌ای از آن را می‌دانند و بشر از همه ابعاد او، یعنی جمیع ابعاد او برای بشر باز، معلوم نشده است و معلوم نیست معلوم شود. 📌 آیاتی در قرآن کریم‌ که باز از برکات بعثت است مشاهده می‌شود که این آیات را در عین حالی که انسان گمان می‌کند که خوب، ظاهر است، لکن تا کنون کشف نشده است هُوَ الْاَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ ... وَ هُوَ مَعَکُمْ. اللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْاَرْض اینها آیاتی است که نه مفسر می‌تواند بفهمد، نه فیلسوف و نه عارف. هر کس ادعا کند که معنی او را فهمیده است، در جهل فرو رفته است. 📌 قرآن را انَّما یَعْرِفُ الْقُرآن مَنْ خوطِبَ بِه ؛ به وسیله «مَنْ خوطِبَ بِه» به یک عدّه معدودی از اولیای خدا و ائمه معصومین- علیهم السلام- تحویل داده شده است و به وسیله آنها یک حدودی که قابل فهم است برای بشر تفسیر شده است؛ لکن آنکه لطیفه وحی است همان آیه شریف «الله نُورُ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ» وقتی دست مفسِّر افتاده است «اللهُ [نُورُ] السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ» معنا کرده است که هیچ مربوط به قرآن نیست. این مفسرین در عین حالی که زحمتهای زیاد کشیده‌اند لکن دستشان از لطایف قرآن کوتاه است؛ نه از باب آنکه آنها تقصیری کرده‌اند، از باب اینکه عظمت قرآن بیشتر از این مسائل است. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ ر
🔹مسئله معرفت الله که در قرآن مطرح است می‌فرماید که به حسب نقل ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِک البته معنایش این است که آن طوری که معرفت تو حقش است ما نشناختیم، نه ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتی ایَّاک او آن قدری که حق معرفت بشر است شناخته است، اما حظ معرفت بشر غیر از آن چیزی است که حق معرفت الله است. 🔹حق معرفت الله و حق عبادت الله را، حتّی به حسب این روایت، رسول اکرم که بزرگترین عارف و بزرگترین عابد است می‌فرماید که ما عَرَفْناکَ وَ عَبَدْناکَ اما نمی‌فرماید که ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتی‌ إیّاک و ما عَبَدْناکَ حَقَّ عِبادَتی‌ ایَّاک ؛ برای اینکه آن را ادا کرده، اما آن حظ انسانی و جلوه ظاهریه است و از برای‌ معرفت خدا چیزی است که نه مَلَک مُقرَّب می‌تواند آن معرفت را پیدا کند و نه رسول مُرْسَل؛ و این از برکات بعثت است. 🔹این قدری که معرفت برای اهل معرفت حاصل شده است، این از نازله کتاب خداست که به وسیله نزول بر قلب رسول الله که آن هم از اسرار بزرگ است. کیفیت وحی از اموری است که غیر از خود رسول خدا و کسانی که در خلوت با رسول خدا بودند یا اینکه از او الهام گرفته‌اند کیفیت نزول وحی را کسی نمی‌تواند بفهمد؛ 🔹 و لهذا هر وقت خواستند معرفی هم بکنند با زبان ما عامیها معرفی کردند، چنانچه خدای تبارک و تعالی با زبان آن بشر عامی، خودش را با شتر معرفی می‌کند، با آسمان معرفی می‌کند، با زمین معرفی می‌کند، با خَلْق و امثال اینها. و این برای این است که بیان قاصر است از اینکه آن مطلبی که هست ادا بشود و تا آن حدی که بیان می‌توانسته ادا کند قرآن ادا کرده است، و هیچ کتاب معرفتی ادا نکرده است، آنهایی که ادا کردند به تبع قرآن ادا کردند. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1 @sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسئولان نظام (انگیزه و برکات بعثت پیامبر «ص») 🔸تاریخ: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۲/ ۲۷ ر
🔹اگر قرآن نبود، باب معرفه الله بسته بود الی الابد. و آن فلسفه یونانی یک باب دیگری است که در محل خودش بسیار ارجمند است؛ برای اینکه، با استدلال اثبات می‌کند، نه معرفت حاصل می‌شود، با دلیل اثبات می‌شود وجود خدای تبارک و تعالی. معرفت غیر اثبات وجود است. و قرآن آمده است که هم اثبات بکند به همان طریقه‌های متعارف و طریقه‌های بلکه گاهی نازلتر از او و هم پرده دیگرش عرفان قرآن است که او را همین مقدارش هم که در قرآن است در هیچ کتابی نمی‌یابید، حتی در کتب عرفانی اسلامی که متحول شده است و با عرفان قبل الاسلام بسیار فرق دارد، باز تعبیرات قرآن غیر آنی است که آنها دارند. 🔹یک نحوه دیگری هست، یک لطایف دیگری در قرآن هست و اینها هم از برکات بعثت است. و برکات بعثت آن مقداری که در معنویات هست آن قدر در مادیات ظاهر نشده است، لکن آن مقداری هم که در مادیات ظاهر شده است باز قبل الاسلام نبوده است. اتصال معنویت به مادیت و انعکاس معنویت در همه جهات مادیت از خصوصیات قرآن است که افاضه فرموده است. قرآن در عین حالی که یک کتاب معنوی، عرفانی به آن طوری است که به دست ماها، به خیال ماها، به خیال جبرئیل امین هم نمی‌رسد، در عین حال یک کتابی است که تهذیب اخلاق را می‌کند، استدلال هم می‌کند، حکومت هم می‌کند و وحدت را هم سفارش می‌کند و قتال را هم سفارش می‌کند و این از خصوصیات کتاب آسمانی ماست که هم باب معرفت را باز کرده است تا حدودی که در حد انسان است و هم باب مادیات را و اتصال مادیات به معنویات را و هم باب حکومت را و هم باب خلافت را و همه چیز را؛ و ما که امید است از پیروان اسلام باشیم و از پیروان قرآن باشیم باید همه ابعاد این را در نظر داشته باشیم. نه در نظر داشته باشیم، بلکه دنبالش باشیم تا حاصل بشود برای ما، مجاهده کنیم تا حاصل بشود برای ما. امام خمینی (ره)؛ 21 اردیبهشت 1362 بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/62/02/21/1 @sahifeh_entezar