💠 مبارک!
(شماره1)
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «#الکلام_یجر_الکلام» دربارۀ معنی واژه مبارک و کاربردهای قرآنی آن، مینویسد:
📝... بركت به معنى نماء و زيادى است. كلمه مبارك، كه در زبانها سارى و جارى است، آن نيز از همین معنی است، مثلاً میگویند «عیدت مبارک»، یعنی عيد براى تو داراى نماء و ترقی و زیادی باشد. «جامهات مبارك» يعنى: جامهات نموّ و ترقى و زیادیدار باشد. لکن نمود زیادی آن، به اعتبار نموّ و زيادى پوشنده جامه است. يعنى تو اين جامه را با نمود و ترقّی روحانى و جسمانى بپوشى. در واقع بر صاحب جامه، دعاى تندرستى و دانش روزافزون است.
در قرآن شريف، چند موضوع با كلمه مباركه «مبارك» توصيف شده. از جمله، خود قرآن است: «كتابٌ مبارك» انعام/92 و «ذكرٌ مبارك» انبیاء/50؛ و مکّه است: «ببکّةَ مبارکا»آل عمران/96؛ و حضرت عیسی (علیهالسلام) است: «و جعلني مبارکا»مریم/31؛ و منزل است: «منزلاً مبارکا» مؤمنون/29؛ و آب نازل از آسمان است: «ماءً مبارکا»ق/9؛ و شجره نور است: «شجرةً مبارکة» نور/35؛ و بقعه وادی ایمن است: «في البقعة المبارکة» قصص/30؛ و تحیت و درود است: «تحیةً من عندالله مبارکة» نور/61
▫️مراد از كلمه مبارك در وصف موضوعات مزبوره، همان نموّداری و فایدهداری است. وجه توصيف هم معلوم است و محتاج شرح و بيان نيست؛ مگر در جمله اخيره كه توصيف تحيت باشد. چون تحیت بهمعنای سلام و درود است؛ نموّداری سلام و درود، محتاج به بیان است و آن اینکه سلام، غرس محبت در دل میکند.
ادامه دارد..
#مبارک #سلام #برکت
📚✨📚✨📚
✅پرسش:
ايا در اسلام رواياتي راجع به پياده روي داريم؟
🌺پاسخ:
در مورد برخی از ورزش ها مانند تیراندازی و شنا حدیث خاص وارد شده است1 و در ادعیه نیز از خداوند تن سالم و قوی درخواست شده است2
🌸ولی در احادیث برای پیاده روی توصیه مخصوصی به عنوان ورزش نیست، شاید بخاطر اینکه وسیله نقلیه نبوده و مردم پیاده روی می کردند و نیازی به توصیه نبوده است.
🍀البته پياده روي با عنوان هايي ديگردرروايات مطرح است.
مثلا برای مريضي که نياز به استراحت دارد، پیاده روی نهی شده است.
☘️امام صادق(علیه السلام) ميفرمايند: «همانا راه رفتن براي بيمار موجب عود و تشديد بيماري او است. 3
🍃در آموزه های دینی برخی از آداب پياده روي بيان شده است :
- 📌 در قرآن از از راه رفتن با حالت تکبر و غرور نهی شده است.4
- 📌 پيادهروي با سرعت متناسب باشد.
امام موسي کاظم(علیه السلام) فرمودند: تند راه رفتن وقار مؤمن را از بين مىبرد.5
- 📌توصیه مخصوص شده که بانوان از کنار مسیر کنند :
امام کاظم علیه السلام : پسنديده نيست که زن از ميان مسير عبور کند، و بهتر است از کنار راه حرکت کند.6
براي پياده روي به مکه 7 و زیارت امام حسین علیه السلام 8 نیز سفارش مخصوص شده است.
پی نوشت :
1. جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ج22، ص: 714
2. مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد ج2، ص: 849
3. الكافي (ط - الإسلامية) ج8، ص: 291
4. و لا تمش في الأرض مرحا ( اسراء آیه 37)
5. الخصال / ترجمه جعفرى ج1، ص: 21
6. شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة ج20، ص: 183
7. همان ، ج11، ص: 78
8. ابن قولويه، جعفر بن محمد، كامل الزيارات ص: 132
#حدیثی
📣شیعه میراث دار اندیشه مهدویت
🔷شیعه خود را میراثدار اندیشه مهدویت از زمان پیامبر اسلام (ص) میداند و برای اثبات آن از علم کلام و حدیث بهرههای فراوان برده است. میراثی که البته تشابهات و تفاوتهایی با اندیشه مهدویت و اعتقاد به منجی آخرالزمان در دیگر مذاهب اسلامی و ادیان ابراهیمی و توحیدی دارد.
🔶تفکر مهدوی شیعه به لحاظ مبانیای که برای این بحث قائل است و با توجه به اهدافی که بر آن متصوّر است و همچنین به لحاظ ویژگیهایی که برای منجی آخرالزمان اعتقاد دارد و البته به لحاظ آثار و کارکردهایی که بر این اعتقاد، معتقد است، با تفکر مهدوی دیگر فرق و مذاهب، تفاوتهای بسیار فراوانی دارد.
🔵ویژگیهایی را که شیعیان برای مهدی (عج) قائل هستیم که یکی عصمت است؛ در حالی که آنها ( دیگر فرق اسلامی ) چنین چیزی را قائل نیستند. ما ( شیعیان )حیات را برایش قائل هستیم و معتقدیم که چنین فردی حی و حاضر است. او واسطه فیض است یا حتی بالاتر و حدیث «من مات ولم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة» (هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است) رمز هویت ما است.
📖منبع : پرسمان دانشگاهیان
2.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤استاد قرائتی :
اخلاق پیامبر(ص)
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
﷽ 🥀 #وصیت #علامه_قاضی 🥀
🍀 برای دلِ بهانه گیر 🍀
🕊 خودش هم همینطور بود و به شاگردان هم همین سفارش را میکرد که:
«وقتی برای #نماز_شب بلند میشوی چیز مختصری بخورید؛ چای، دوغ یا یک خوشه انگور؛ چیز مختصری که بدن شما را از کسالت بیرون بیاورد تا برای #عبادت نشاط داشته باشید.»
🕊 میگفت: «این کار جلوی بهانه جویی نفس را میگیرد.»
📚 اُستاد ؛ صد روایت از زندگی آیت الله سید علی قاضی، صفحه ۲۹.
این اضطراب های
شب جمعـه منطقی ست !🌻
دارد دوباره فاطمه(س)
گودال میرود . . .🍃
صلی الله علیک یا اباعبدلله . .✨🥀
💫 #شبتون_حسینی 💫
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت35 :تفسیر آیه18 سوره مطففین
✳️ کلاَّ إِنَ کِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ
☑️ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... کلاّ إنّ کتب الأبرار)
☑️۲ - حضور مردم در پیشگاه خداوند در قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (یوم یقوم الناس لربّ العلمین . کلاّإنّ کتب الفجّار ... کلاّإنّ کتب الأبرار)
☑️۳ - افسانه پنداشتن قرآن و تکذیب قیامت، توجیه ناپذیر است. (قال أسطیر الأوّلین ... هذا الذى کنتم به تکذّبون . کلاّ) حرف «کلاّ» ممکن است براى ردع و منع از توهّماتى باشد که در آیات پیشین، کافران گرفتار آن دانسته شده بودند.
☑️۴ - کردار نیکوکاران، ثبت و ضبط شده، در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الأبرار) «کتاب الأبرار» صحیفه اى است که در آن اعمال نیکوکاران ثبت شده است.
☑️۵ - نامه عمل نیکوکاران، در دیوانى تغییرناپذیر و جایگاهى رفیع، (علّیّین)، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین)
«علّیّین» گرچه به لفظ جمع آمده است; ولى به قرینه «کتاب مرقوم» و ضمیر مفرد در «یشهده المقرّبون»، معناى مفرد دارد
☑️۶ - پاداش نیکوکاران، حکم تقدیر شده و تغییرناپذیر خداوند و در مکان هایى ارجمند است.* (إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین)
☑️۷ - توجّه به فرجام ارجمند نیکوکاران، بازدارنده انسان از کم فروشى و بى توجهى به حضور یافتن در نزد خداوند (ویل للمطفّفین ... یوم یقوم الناس لربّ العلمین ... کلاّ إنّ کتب الأبرار لفى علّیّین)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
7.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «واضح و آشکار شد که نباید به کفار هیچگونه اعتمادی کرد»
✨ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔻 اما الان؛ دیگر واضح و آشکار شد که کفار؛ نباید به اونها هیچگونه اعتماد کرد! ⚠️هیچگونه[نباید] به وفای اونها آدم ترتیب اثر بدهد!
⚠️ نه! نخواهند وفا کرد!
📚 بیانات در درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧
📌#آتش_سوزی کتابخانه ها در ایران
امروزه یکی از سوالهای تاریخی این است که با حمله #اعراب به #ایران 'کتابخانه های زیادی #سوخت و خیلی از اموال را به #غارت بردند. آیا واقعا این ادعا در #تاریخ صحت دارد؟
📍 #پاسخ:
درباره دستور #خلفا به #کتاب_سوزی کتابخانه های ایران توسط #مسلمانان میتوان گفت:
تنها منبع این اخبار، ابن خلدون(م808ق) در کتاب العبر و حاجی خلیفه(م808ق) در کتاب کشف الظنون هستند.
◀️نخست آنکه،
ایران کتابخانه های زیادی نداشته است. و حتی علما و نویسندگان طبقه اجتماعی نداشتند و به گفته #جاحظ:
«ایرانیان علاقه زیادی به نوشتن كتاب نداشتند، بیشتر به ساختمان علاقه مند بودند.»
◀️دوم آنکه،
کتابهای ابن خلدون و حاجی خلیفه، از منابع #کهن تاریخی نبوده و منبع یا سندی را برای گزارش خود ننوشته اند. چنانکه حاجی خلیفه با تردید و به صورت «گفته میشود» عنوان کرده است.
یعنی این سخن مدرک و سندی ندارد. نویسنده نیز خود با قاطعیت سخن نمی گوید. لذا این مطالب در مورد ایران صراحتی ندارد.
◀️نکته سوم آنکه،
گزارش آنان گویا اشاره به کتاب سوزی #اسکندریه_مصر دارد. نیمی از کتابخانه اسکندریه به دست خود #مسیحیان و بعدها در طول هجوم ها #آتش گرفته بود و هنگام #فتح آنجا به دست مسلمانان، چیزی از کتابخانه نمانده بود که بخواهد به دست آنان به آتش کشیده شود.
📚حاجی خلیفه، کشف الظنون من انساب الکتب و الفنون، ج1، ص679؛
📚ابن خلدون، ديوان المبتدأ و الخبر فى تاريخ العرب و البربر، ج1، ص631.
📚جاحظ، المحاسن و الاضداد، ص187.