صالحی - ارتباط کاربران
#استاد_عابدینی
🔸 جلسه ۱۰۲۶ شرح قرآن و تفسیر المیزان #استاد_عابدینی و تطبیق آن بر اتفاقات اخیر:
(دوشنبه ۸ بهمن ١۴۰٣)
2:00 معنای دعوت سلبیه (قطع روابط)
4:00 جهاد و قتال در اسلام در راستای برداشتن مانع است
6:30 سه مرتبه بیان: دعوت با قول حسن؛ دعوت سلبیه؛ قتال
7:20 امام (ره) از هر دو مرتبه اول پیش از جهاد نظامی، کمال استفاده را کردند.
9:50 دو مثال دیگر از مبارزه سلبیه
11:40 گزینه اول قتال نیست، بلکه پس از دعوت و مبارزه سلبیه، نوبت قتال میرسد
13:00 خود مبارزه سلبیه دارای مراتب است
14:10 حرکت عمومی و شجاعت مردم لبنان بدون اسلحه به سمت جنوب لبنان، یک حرکت سلبی در مقابل حرکت نظامی دشمن بود
16:10 توقف تانک مرکاوا (ارابه خدایان) در مقابل مبارزه سلبی
17:35 بدانید: دشمن خدا، دشمن بشریت هم هست.
19:00 با دشمنان، اظهار دوستی نکنید.
20:00 دشمنان، مخالف دین شما هستند که دین شما، خود شما هستید. (دلیل دشمنی با ملت ایران)
22:15 اظهار دوستی با کسانی که دارند میگویند باید اینها را ریشه کن کرد، اوج خباثت و نفهمی است
23:00 وقتی احساس ضعف میکنید، اظهار صلح نکنید
23:40 مؤمن به دین خدا، خود را ضعیف در مقابل دشمن نشان نمی دهد
24:15 وقتی در اوج شکوه و پیروزی، اظهار و پالس ضعفی از نماینده محور مقاومت و ام القرای مقاومت ارسال میشود، دل انسان خون میشود
27:30 اگر کسی با چنین دشمنانی اظهار دوستی کرد، به تصریح قرآن ظالم است
28:15 قدرت طلبی به جایی رسیده که رئیس جمهور دشمن رسما میگوید فلان جزیره برای من است، اسم فلان جا را عوض می کنم، تمام معادلات بین المللی را زیر پایش گذاشته.
و متأسفانه جامعه بین المللی اصل حرف را تخطئه نکرده!!!
30:00 عربستان مفلوک، وقاحت و گاو شیرده بودنش را به کجا رسانده
31:00 وقتی نماینده ما و عربستان هر کدام به نوعی خضوع میکنند او میگوید پس من قدرتمند هستم.
31:25 چقدر امام و آقا غصه میخورند از دست اینگونه مظاهر کشورهای اسلامی
33:00 روی جریان سلبی باید کار کنیم
35:00 سلبریتی های ما بارها موضع سلبی در برابر حق گرفتهاند، اما ما با آنان چنین نکردیم
35:30 در جریان سلبی باید ارتباطات شخص را محدود کرد اما راه برگشت را باز گذاشت (نگاه در جریان سلبی، اصلاح گری و هدایت است)
37:00 جایگاه، معنا و نحوه تقیه
39:00 بازگشت جهاد ابتدایی به دفاع و معنای آن
41:30 همه دفاع از خود را با توسعه ای که دارند، حق خود می بینند؛ منتهی توسعه من گاهی منشأ صحیح دارد، گاهی منشأ وهمی (من موهوم)
44:00 شیطان راه جدیدی ایجاد نمی کند، بلکه راه حق را موهوم می کند و دچار افراط و تفریط می کند
44:30 جهاد تبیین یعنی من موهوم را آشکار کردن
🔹
⚠️ توجه:
🔻برای فوروارد این👆متن، که حاوی دقایق صوت است، حتما آن را کپی کرده و سپس مثل همینجا متن رو به صوت قبلش ریپلای کنید، تا اعداد دقایق، آبی رنگ و قابل کلیک بشه، و با کلیک روی اعداد آبی از آن قسمت صوت پخش بشه.
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
#علم_حروف
🔸 ولادت امام زمان عج، وقت فجر روز جمعه
🔸 عدد ابجد «نور = ٢۵۶» (سَنَةَ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ)، سال ولادت امام زمان (علیه السلام)، طبق قول شیخ صدوق (در کمال الدین) و شیخ طوسی (در الغیبة)
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/357269
کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۳۲
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/346606
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۹۳
⚡... وُلِدَ اَلْخَلَفُ، اَلْمَهْدِيُّ (علیه السلام) يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ
⚡وَ أُمُّهُ رَيْحَانَةُ وَ يُقَالُ لَهَا نَرْجِسُ وَ يُقَالُ لَهَا صَقِيلُ وَ يُقَالُ لَهَا سَوْسَنُ إِلاَّ أَنَّهُ قِيلَ بِسَبَبِ اَلْحَمْلِ صَقِيلُ.
⚡ وَ كَانَ مَوْلِدُهُ لِثَمَانٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ سَنَةَ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ ...
🔻مهدىّ خليفة اللّٰه لعليه السّلام) در روز جمعه متولّد گرديد. و مادرش ريحانه نام داشت و به او نرجس و صقيل و سوسن نيز مىگفتند، جز آنكه او را به واسطۀ حملش صقيل نیز ناميدهاند.
و ميلاد او هشت شب گذشته از ماه شعبان سال ٢۵۶ (دويست و پنجاه و شش) بود.
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/357266
کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۳۲
حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْفَرَجِ اَلْمُؤَذِّنُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلْكَرْخِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا هَارُونَ رَجُلاً مِنْ أَصْحَابِنَا يَقُولُ:
⚡ رَأَيْتُ صَاحِبَ اَلزَّمَانِ (علیه السلام) وَ كَانَ مَوْلِدُهُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ سَنَةَ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ
🔻محمد بن حسن كرخى گويد از ابو هرون كه مردى از ياران ما بود شنيدم ميگفت:
⚡من صاحب الزمان را ديدم روز ولادتش جمعه بود در سال دويست و پنجاه و شش.
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/346486
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۷۱
⚡... مَوْلِدُ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلرِّضَا بْنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ اَلصَّادِقِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْبَاقِرِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (صلواتُ الله علیهم أجمعین) وُلِدَ (علیه السلام) بِسَامِرَّاءَ، سَنَةَ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ
🔻امام مهدی (علیه السلام) در سامرا در سال ٢۵۶ به دنیا آمد.
⚡أُمُّهُ صَقِيلُ وَ يُكَنَّى أَبَا اَلْقَاسِمِ بِهَذِهِ اَلْكُنْيَةِ
⚡ أَوْصَى اَلنَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ: اِسْمُهُ كَاسْمِي وَ كُنْيَتُهُ كُنْيَتِي لَقَبُهُ اَلْمَهْدِيُّ وَ هُوَ اَلْحُجَّةُ وَ هُوَ اَلْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ صَاحِبُ اَلزَّمَانِ (علیه السلام).
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/357259
کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۴۳۰
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/346448
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۳۱
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/104765
الکافي ج ۱، ص ۳۲۹
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/75908
إعلام الوری بأعلام الهدی ج ۲، ص ۲۵۱
📌امام حسن عسکری (علیه السلام)
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنِ اَلْمُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ:
🔻خَرَجَ عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ (علیه السلام) حِينَ قُتِلَ اَلزُّبَيْرِيُّ :
⚡هَذَا جَزَاءُ مَنِ اِفْتَرَى عَلَى اَللَّهِ وَ عَلَى أَوْلِيَائِهِ زَعَمَ أَنَّهُ يَقْتُلُنِي وَ لَيْسَ لِي عَقِبٌ! فَكَيْفَ رَأَى قُدْرَةَ اَللَّهِ (عز و جل) فیه؟!
⚡ وَ وُلِدَ لَهُ وَلَدٌ سَمَّاهُ مُحَمَّداً، سَنَةَ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ
🔻 معلّى بن محمّد بصرىّ گويد: از ناحيۀ امام حسن عسكرىّ (عليه السّلام) هنگامى كه زبيرى كشته شد اين توقيع صادر گرديد:
⚡ «اين كيفر كسى است كه بر خداى تعالى و اوليائش افتراء بندد، گمان برد كه مرا مىكشد و فرزندى برايم نخواهد بود! پس قدرت خداى تعالى را در آن چگونه ديد؟!»
⚡و براى امام عسکری (علیه السلام)، در سال دويست و پنجاه و شش فرزندى متولّد شد و نامش را «محمّد» گذاشت.
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/346476
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۵۸
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/251199
بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۵
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)
🔻عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْهَاشِمِيِّ مِنْ وُلْدِ اَلْعَبَّاسِ قَالَ:
⚡حَضَرْتُ دَارَ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیه السلام) بِسُرَّ مَنْ رَأَى يَوْمَ تُوُفِّيَ وَ أُخْرِجَتْ جَنَازَتُهُ وَ وُضِعَتْ وَ نَحْنُ تِسْعَةٌ وَ ثَلاَثُونَ رَجُلاً قُعُودٌ نَنْتَظِرُ
⚡ حَتَّى خَرَجَ إِلَيْنَا غُلاَمٌ عُشَارِيٌّ حَافٍ عَلَيْهِ رِدَاءٌ قَدْ تَقَنَّعَ بِهِ. فَلَمَّا أَنْ خَرَجَ قُمْنَا هَيْبَةً لَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ نَعْرِفَهُ فَتَقَدَّمَ وَ قَامَ اَلنَّاسُ، فَاصْطَفُّوا خَلْفَهُ فَصَلَّى عَلَيْهِ وَ مَشَى فَدَخَلَ بَيْتاً غَيْرَ اَلَّذِي خَرَجَ مِنْهُ ...
🔻احمد بن عبد اللّه هاشمى،از اولاد عباس،گفته است: روز شهادت امام حسن عسكرى (عليه السّلام) به سامراء رفتم. پیکر مطهر حضرت را بيرون آوردند و در جايى [از منزل] قرار دادند، ما ۳۹ نفر بوديم كه نشسته و منتظر بوديم.
⚡ تا اينكه پسربچهاى عُشَاری (با حدود ده وجب قد) با پاى برهنه و در حالىكه ردايى را روى سرش كشيده بود از خانه بيرون آمد. همينكه او خارج شد، ما از شدت هيبت و عظمتش و بدون اينكه او را بشناسيم همگى به احترامش برخاستيم، او جلو ايستاد و مردم هم پشت سرش صف كشيدند و با او به پيكر پاك امام حسن عسكرى (عليه السّلام) نماز گزاردند. سپس ایشان حركت كرده و داخل خانهای دیگر شد، غير از خانهاى كه از آن خارج شده بود.
⚡... رُوِيَ أَنَّ اَلْوِلاَدَةَ كَانَتْ سَنَةَ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ،
⚡ وَ كَانَتْ غَيْبَةُ أَبِي مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) سَنَةَ سِتَّةٍ وَ مِائَتَيْنِ، بَعْدَ اَلْوِلاَدَةِ بِأَرْبَعِ سِنِينَ ...
🔻ولادت امام مهدی (علیه السلام) در سال ٢۵۶ بود. و شهادت امام ابو محمّد عسكرى (عليه السّلام) [و آغاز امامت امام زمان عج] در سال ۲۶۰ ه ق اتفاق افتاده است؛ يعنى چهار سال پس از ولادت حضرت، که ۴ ساله بوده اند.
(هرچند رشد حضرت خارق العاده بوده، و به تعبیر در همین نقل، «غُلاَمٌ عُشَارِيٌّ» بوده، یعنی عشّارى القد بوده است که قدش به اندازه ده وجب بوده است).
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/346462
الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۲۴۵
وَ رَوَى عَلاَّنٌ بِإِسْنَادِهِ:
⚡ أَنَّ اَلسَّيِّدَ (علیه السلام) وُلِدَ فِي سَنَةِ سِتٍّ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ مِنَ اَلْهِجْرَةِ، بَعْدَ مُضِيِّ أَبِي اَلْحَسَنِ بِسَنَتَيْنِ
🔻حضرت صاحب (عليه السّلام) در سال ۲۵۶ ه ق دو سال پس از شهادت امام هادى (عليه السّلام) متولد شد.
🔸
🌷 حدیث جریان اعجاب انگیز و بسیار زیبای ولادت امام زمان (علیه السلام)، هنگام فجر روز جمعه، و رشد خارق العاده ایشان بعد ولادت 👇
🌐 https://eitaa.com/salehi786/3351
📌ترجمه آن👇
🌐 https://eitaa.com/salehi786/3354
🔸
@Salehi786
منطق الطیر - داستان سلوکی از کتاب رسائل عرفانی - اثر آیت الله سعادت پرور .pdf
24.87M
🔸 داستان سلوکیِ « منطق الطیر »
#PDF
🔹 رسالهای #سلوکی از کتاب رسائل عرفانی
🔻اثر #آیت_الله_سعادت_پرور
🔸
🔸 این اثر، به قلم آیت الله شیخ علی سعادت پرور (پهلوانی تهرانی)، برگردان از نظم به نثر و بطور خلاصه، از داستان منطقُ الطیر در دیوان اشعار فرید الدین عطار نیشابوری است، و به مناسبت اشعاری از خواجه حافظ شیرازی و احیاناً دیگر بزرگان در پاورقیها ذکر شده است.
🔻مؤلف محترم در این رسالهی زیبا، مراحل سلوکی را از آغاز تا پایان به تصویر کشیده، و موانع سیر را گوشزد کرده است.
⚡ آیت الله سعادت پرور، به شاگردان سلوکیشان، مطالعه این رساله را در هر سال یک بار توصیه مینمودند.
(مقدمه ناشر)
🔹
✅ متن کامل کتاب رسائل عرفانی
📌 نسخه دیجیتال
🌐 PDF https://noorlib.ir/book/view/23593/رسائل-عرفانی?viewType=pdf
🌐 Html https://noorlib.ir/book/view/23593/رسائل-عرفانی?viewType=html
📌 نسخه چاپی
🌐 www.masharegh.com/product/رسائل-عرفانی
🌐 beheshteghalam.com/product/449238/رسائل-عرفانی
🌐 ghaembook.ir/product/خرید-کتاب-رسائل-عرفانی
#عرفان
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 دعای سوم شعبان، روز ولادت امام حسین (علیه السلام)، از امام حسن عسکری (علیه السلام)
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/286888
بحار الأنوار، ج ۹۸، ص ۳۴۷
قائل: امام حسن عسکری (علیه السلام)
🔻قَالَ اَلشَّيْخُ فِي اَلْمِصْبَاحِ وَ اَلسَّيِّدُ بْنُ طَاوُسٍ فِي اَلْإِقْبَالِ:
⚡خَرَجَ إِلَى اَلْقَاسِمِ بْنِ اَلْعَلاَءِ اَلْهَمَدَانِيِّ وَكِيلِ أَبِي مُحَمَّدٍ (علیه السلام) أَنَّ مَوْلاَنَا اَلْحُسَيْنَ (علیه السلام) وُلِدَ يَوْمَ اَلْخَمِيسِ لِثَلاَثٍ خَلَوْنَ مِنْ شَعْبَانَ فَصُمْهُ وَ اُدْعُ فِيهِ بِهَذَا اَلدُّعَاء
🔻سید بن طاووس در کتاب «اقبال الاعمال»، و شیخ طوسی در کتاب «مصباح» آورده اند:
⚡در توقیع [دست نوشت] شریف حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) به قاسم بن علاء همدانی، وکیل آن حضرت، آمده است که:
⚡ مولایمان امام حسین (ع) در روز پنجشنبه سوم شعبان متولّد شد، پس آن روز را روزه بگیر،
📌و در آن روز (سوم شعبان) این دعا را بخوان:
⚡ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِحَقِّ الْمَولُودِ فِى هٰذَا الْيَومِ، الْمَوْعُودِ بِشَهادَتِهِ قَبلَ استِهلالِهِ وَ وِلادَتِهِ، بَكَتهُ السَّماءُ وَ مَن فِيها، وَالْأَرضُ وَ مَنْ عَلَيها، وَ لَمَّا يَطَأْ لابَتَيْها،
🔻خدایا، از تو میخواهم بهحق مولود در این روز (امام حسين عليه السلام) كه پيش از آنكه متولد شود وعدهی شهادتش داده شد؛
درحالیکه هنوز قدم به سنگلاخ دنیا نگذاشته بود، آسمان و هرکه در آن است، و زمین و هر که بر آن است بر مظلومیت و شهادت او گریست.
⚡ قَتِيلِ الْعَبْرَةِ، وَسَيِّدِ الْأُسرَةِ، الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَةِ يَوْمَ الْكَرَّةِ، اَلمُعَوَّضِ مِن قَتلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِن نَسلِهِ، وَالشِّفاءَ فِى تُرْبَتِهِ، وَالْفَوْزَ مَعَهُ فِى أَوبَتِهِ، وَالْأَوصِياءَ مِن عِترَتِهِ بَعْدَ قائِمِهِمْ وَغَيْبَتِهِ، حَتّىٰ يُدرِكُوا الْأَوْتارَ، وَيَثْأَرُوا الثَّارَ، وَيُرْضُوا الْجَبَّارَ، وَ يَكُونُوا خَيْرَ أَنصارٍ، صَلّی اللهُ علیهم مَعَ اختِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهار
🔻کشتهی اشک، سرور خاندان، مددیافته به یاریشدن در دوره رجعتشان؛
در عوض شهادتش امامان از نسل پاک اوست، و شفا در خاک اوست، و پیروزی با اوست بهنگام رجعتش، و نیز با امامان از عترتش پس از قائمشان و غیبتش، تا آنکه به خونخواهی او برخیزند نمایند و خدای جبّار (جبران کننده) را خشنود سازند، و بهترین یاران دین خدا باشند.
صلوات خدا بر ایشان، در هر روز و شب جهان.
⚡ اللّٰهُمَّ فَبِحَقِّهِم إِلَيكَ، أَتَوَسَّلُ وَ أَسأَلُ سُؤالَ مُقتَرِفٍ مُعتَرِفٍ مُسِىءٍ إِلىٰ نَفسِهِ، مِمَّا فَرَّطَ فِى يَومِهِ و أَمسِهِ، يَسْأَلُكَ العِصمَةَ إِلىٰ مَحَلِّ رَمسِهِ.
🔻خدایا! بهحق آنان به تو توسّل میجویم و از تو میخواهم، درخواست یک گناهکاری که معترف به گناه خود است، و به خود ستم کرده با اموری که در حال و گذشتهاش کوتاهی کرده، از تو میخواهد که تا هنگام مرگ محفوظش بداری؛
⚡ اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وعِترَتِهِ، وَاحشُرنا فى زُمرَتِهِ، و بَوِّئنا مَعَهُ دارَ الكَرامَةِ، و مَحَلَّ الإِقامَة
🔻خدایا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در جمع آن بزرگوار محشور فرما، و در بهشت و جایگاه ابدی همراهش نما.
⚡ اللّٰهُمَّ وكَما أكرَمتَنا بِمَعرِفَتِهِ فَأَكرِمنا بِزُلفَتِهِ، وَارزُقنا مُرافَقَتَهُ و سابِقَتَهُ، وَاجعَلنا مِمَّن يُسَلِّمُ لِأمرِهِ، و يُكثِرُ الصَّلاةَ عَلَيهِ عند ذِكرِهِ، و عَلىٰ جَمِيعِ أَوصِيائِهِ و أَهلِ أَصفِيائِهِ، اَلمَمدُودينَ مِنكَ بِالعَدَدِ الإثنَى عَشَرَ، النُّجُومِ الزُّهَرِ، وَالحُجَجِ عَلىٰ جَمِيعِ البَشَر.
🔻خدایا! همچنان که ما را به معرفتش گرامی داشتی، پس ما را به تقرّب آن حضرت اکرام نما، و رفاقت و سابقه محبّت با او را عطا فرما؛
و ما را از کسانی قرار ده که فرمانش را تسلیم میشوند، و به هنگام بردن نامش صلوات زیاد میفرستند بر او و بر اوصیاء و اهل برگزیدهاش، که تمدید شدند از سوی تو به عدد دوازده نفر، آنانکه ستارگان درخشانند، و حجّتهای تو بر جمیع بشرند.
⚡ اللّٰهُمَّ وَهَبْ لَنا فِى هٰذَا الْيَوْمِ خَيْرَ مَوْهِبَةٍ، وَأَنْجِحْ لَنا فِيهِ كُلَّ طَلِبَةٍ، كَما وَهَبْتَ الْحُسَيْنَ لُِمحَمَّدٍ جَدِّهِ.
🔻خدایا! هدیه نما به ما در این روز بهترین هدایا را، و برآور بر ما جمیع حوائجمان را، چنانکه حضرت حسین(ع) را به جدّش حضرت محمّد (ص) هدیه نمودی.
⚡ وَ عاذَ فُطرُسُ بِمَهدِهِ، فَنَحنُ عائِذُونَ بِقَبرِهِ مِن بَعدِهِ، نَشهَدُ تُربَتَهُ، و نَنتَظِرُ أَوبَتَهُ، آمِينَ رَبَّ العالَمِين
🔻و همانطور که فطرس به گهوارهاش پناهنده شد، پس ما هم پس از شهادتش بر تربتش حاضر میشویم و به قبرش پناه میجوییم، و رجعتش را انتظار میکشیم.
آمین ای رب جهانیان.
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 دعای سوم شعبان
🔸
📌بعد از این دعای امام حسن عسکری (علیه السلام) در سوم شعبان، میخوانی دعای امام حسین (علیهالسلام) را، و این آخرین دعای آن حضرت است در روزی که دشمنانش بر او حملهور شدند (یعنی روز عاشورا)👇
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/286888
نشانی: بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۹۸، ص ۳۴۷
🔻 امام حسین (علیه السلام):
⚡ اللّٰهُمَّ أَنْتَ مُتَعالى الْمَكانِ، عَظِيمُ الْجَبَرُوتِ، شَدِيدُ الْمِحالِ ، غَنِيٌّ عَنِ الْخَلائِقِ، عَرِيضُ الْكِبْرِياءِ، قادِرٌ عَلىٰ مَا تَشاءُ، قَرِيبُ الرَّحْمَةِ، صَادِقُ الْوَعْدِ، سَابِغُ النِّعْمَةِ، حَسَنُ الْبَلاءِ، قَرِيبٌ إِذا دُعِيتَ، مُحِيطٌ بِما خَلَقْتَ.
🔻خدایا تو بلندمرتبه و بزرگ قدرت مطلقی و در عذاب بس سختگیری، از آفریدگان بینیازی، کبریاییات فراگیر است، بر هرچه میخواهی توانایی، رحمتت به بندگان نزدیک است، وعدهات راست، نعمتت کامل و آزمونت نیکوست، هنگامیکه خوانده شوی بسیار نزدیکی، به آنچه آفریدی احاطه داری.
⚡ قابِلُ التَّوْبَةِ لِمَنْ تابَ إِلَيْكَ، قادِرٌ عَلىٰ مَا أَرَدْتَ، وَمُدْرِكٌ مَا طَلَبْتَ، وَشَكُورٌ إِذا شُكِرْتَ، وَذَكُورٌ إِذا ذُكِرْتَ، أَدْعُوكَ مُحْتاجاً، وَ أَرْغَبُ إِلَيْكَ فَقِيراً، وَ أَفْزَعُ إِلَيْكَ خائِفاً، وَأَبْكِى إِلَيْكَ مَكْرُوباً، وَأَسْتَعِينُ بِكَ ضَعِيفاً، وَأَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ كافِياً،
🔻 برای آنکه توبه کند پذیرای توبهای، بر هرچه اراده کنی توانایی، و آنچه را بجویی به دست آوری، هرگاه سپاس شوی، در برابر آن سپاس اندک پاداش فراوان میدهی، و هرگاه یاد شوی یاد کنی، از سر نیاز تو را میخوانم، و با احتیاج بهسوی تو میل میکنم، و بیمناک بهجانب تو پناه میآورم، و غمگین به درگاهت گریه میکنم، و در کمال ناتوانی از تو کمک میخواهم، و برای کفایت امورم بر تو توکل مینمایم.
⚡ اُحْكُمْ بَيْنَنا وَبَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ ، فَإِنَّهُمْ غَرُّونا وَخَدَعُونا وَخَذَلُونا، وَغَدَرُوا بِنا وَ قَتَلُونا، وَ نَحْنُ عِتْرَةُ نَبِيِّكَ وَ وُلْدُ حَبِيبِكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِاللّٰهِ، الَّذِى اصْطَفَيْتَهُ بِالرِّسالَةِ وَائْتَمَنْتَهُ عَلىٰ وَحْيِكَ، فَاجْعَلْ لَنا مِنْ أَمْرِنا فَرَجاً وَمَخْرَجاً، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
🔻 بین ما و بین قوم ما [بهحق] داوری کن، آنان ما را فریفتند و به ما نیرنگ زدند، و از یاری ما دست کشیدند، و با ما بیوفایی نمودند و ما را کشتند، و حال آنکه ما عترت پیامبر تو و فرزند محبوب تو، محمّد بن عبدالله هستیم، آنکه او را به رسالت برگزیدی و امین بر وحی خود قرار دادی، در کار ما گشایش و راه رهایی برای بیرون رفت از مشکل قرار ده، به رحمتت ای مهربانترین مهربانان.
🔸
🔻قَالَ ابْنُ عَیَّاشٍ: سَمِعْتُ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ سُفْیَانَ الْبَزَوْفَرِیَّ یَقُولُ:
⚡سَمِعْتُ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَدْعُو بِهِ فِی هَذَا الْیَوْمِ وَ قَالَ هُوَ مِنْ أَدْعِیَةِ الْیَوْمِ الثَّالِثِ مِنْ شَعْبَانَ وَ هُوَ مَوْلِدُ الْحُسَیْنِ (علیه السلام).
🌸 ابن عیاش گفت:
از حسین بن علی بن سفیان بزوفری شنیدم که میگفت:
⚡امام صادق (علیهالسلام) این دعا را، در این روز میخواند
⚡ و نیز فرمود: این دعا از دعاهای روز سوم شعبان است که روز ولادت امام حسین (علیهالسلام) است.
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
#طی_الارض
🔸 یک #دستورالعمل قرآنی برای طی الارض
🔸
🔻 خدای سبحان در آیه ۳۱ سوره رعد میفرمایند:
⚡ «وَلَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَىٰ بَلْ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِيعًا ...»
🔻اگر بهوسیلهی [آیهی] قرآنی، کوهها به حرکت درآیند و جابجا شوند (چنانکه کوه طور برای موسی ع حرکت داده شد)،
یا بهوسیلهی آن زمین قطعهقطعه طی شود (یعنی با قرآن طی الارض داده شود چنانکه برای سلیمان ع توسط آصف بن برخیا تخت بلقیس طی الارض داده شد)،
یا بهوسیلهی آن با مردگان سخن گفته شود (چنانکه برای عیسی ع تکلم با مردگان واقع شد)،
[همهی آن معجزات انبیاء الهی، یکباره و یکجا در کتاب خاتم الانبیاء، یعنی در حقیقت با عظمت قرآن کریم، قرار داده شده است، اما باز هم با وجود این قرآنِ عظیم، در آنان اثری نمیکند، و افرادی که از روی عناد و دشمنی کافرند، ایمان نمیآورند، مگر آنکه خدا بخواهد بدون استحقاقشان هدایت یابند]،
چراکه تمام امور و کارها فقط در اختیار خداست [اما خدا نمیخواهد کسی را اجبارا هدایت کند، و به حکمتش میخواهد انسان به اختیارش ایمان آورد] ...
🔸
🔻امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمودند:
⚡ إِنَّ اللَّهَ یَقُولُ فِی کِتَابِهِ: «وَ لَوْ أَنَّ قُرْآناً سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتی»، وَ قَدْ وَرِثْنَا نَحْنُ هَذَا الْقُرْآنَ الَّذِی فِیهِ مَا تُسَیَّرُ بِهِ الْجِبَالُ، وَ تُقَطَّعُ بِهِ الْبُلْدَانُ، وَ تُحْیَا بِهِ الْمَوْتَی.
🔻 خداوند سبحان در کتابش فرموده است: «وَ لَوْ أَنَّ قُرْآنًا سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ المَوْتَی»، و ما وارث این قرآنی هستیم که در آن چنان قدرتی هست که کوهها را جابجا کرده، و به آن در سرزمینها طی الارض کرده، و مردگان با آن به سخن در میآیند.
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/104506
[الکافی؛ ج۱، ص۲۲۶ / بحارالأنوار؛ ج۱۴، ص۱۱۲/ تأویل الآیات الظاهرة؛ ص۴۸۰/ قصص الأنبیاءللجزایری؛ ص۳۷۶/ نورالثقلین/ البرهان]
🔸
📌 در ادامه، دستورالعملی قرآنی از کتاب مطلع الانوار (علامه طهرانی)، ج٢ ص٣٧۶ در این زمینه (طی الارض با قرآن) ذکر میکنیم:
✍ ذیل عنوان «مكاشفاتى از #آیت_الله_انصارى_همدانى رضوان الله عليه» 👇
🔻 لقطع الأرض (برای طی الأرض) تا چهل روز صبح و شام اول يك مرتبه اين صلوات را بخواند:
⚡ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ بارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ العَن أَعْداءَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، مَا شَاءَ اَللَّهُ وَ لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّةَ اِلاّ بِاللَّهِ اَلْعُلِى اَلْعَظِيمِ، «وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّـهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ». (غافر، ۴۴)
🔻 بعدش هزار مرتبه بگوید:
⚡ «يا صَمَدُ، يا وَدود»
🔻در موقع عمل (حرکت کردن برای طی الارض)، آيۀ هفتم [سورهی] «المص» (اعراف) 👇را بخواند و چهارده قدم برود:
⚡ «فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيهِم بِعِلمٍ و مَا كُنَّا غَآئِبِين»
(اعراف، ۷)
(اتمام دستور)
🔸
✅ چند نکته مهم:
🔻اولاً، شرط تاثیر این ختومات، دینداری کامل است، یعنی:
⚡انجام واجبات (نماز و روزه و خمس و زکات و حج)،
⚡قصد جدی بر ترک محرمات،
⚡رعایت تقوا و حریم نوامیس الهی (شریعت الهی)،
⚡و رعایت حق الناس و حریم عیال الله (مخلوقات الهی)؛
🔻ثانیاً، این دستورات معنوی را فقط خالص برای توجه به خدای سبحان انجام دهید، نه برای مطامع نفسانی (مثل طی الارض)، ولو از آثار وضعی این دستورات بدست آمدن آن امور خارق العاده باشد، اما اینها نباید مورد اعتنای سالک باشد
🔻به بیان امیرالمؤمنین (علیه السلام):
⚡ حقیقتِ ذکر خدا، فنای نفس و فراموشی مطامع آن در برابر خدای مذکور است
hadith.inoor.ir/hadith/460414
🔻در این زمینه، نقل است که وقتی يکی از دراویش به #آيت_الله_انصاری_همدانی گفته بود میخواهم طی الارض به شما بياموزم؛ ايشان فرمودند:
⚡ «ما بهترش را داريم؛ ما توحيد داريم که ما را از دیگر چیزها بی نیاز کرده است. برنامه دین و انجام عبادات، برای آدم کردن و رسیدن به مقام توحید است، نه برای به دست آوردن این امور»
(حکمتی و حکایتی، ص١۵١)
به تعبیر سعدی:
خلاف طریقت بود کاولیا
تمنا کنند از خدا جز خدا
گر از دوست، چشمت به احسان اوست
تو در بند خویشی نه در بند دوست
🔻برای رسیدن به کمال حقیقی، با معرفت الله و تبعیت از دستورات خدا، «امر رب» (و اسماء الله) در «وجود عبد» جلوه میکند، که این تجلی الهی با اخلاص عبد محقق میشود.
🔻ثالثاً، طبق همین نکتهی اخلاص در نفس سالک، اثر ذکر «الله الصمد» و ذکر «سوره اخلاص» در تحقق طی الارض مشهورست، چراکه عبد، ظهورِ امر صمدیّت خدا میشود و ازخدا میبیند، همانطورکه در آیه اثر قرآن (رعد ٣١) فرمود: «بل للّٰه الأمرُ جمیعا»
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸 کرامتی از مولا علی (علیه السلام)
🔹 وصیّ حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) برتر از آصف، وصی حضرت سلیمان (علیهما السلام)
🔸 تصرف امیرالمؤمنین (علیه السلام) در عالم هستی، طبق اذن و امر الهی
(ترجمه حدیث)
🔸
جامع الاحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/315111
خصائص الأئمة علیهم السلام ج ۱، ص ۴۶
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/409298
البرهان في تفسير القرآن ج ۴، ص ۲۱۹
امیرالمؤمنین (علیه السلام)
🔻اَلسَّيِّدُ اَلرَّضِيُّ فِي ( اَلْخَصَائِصِ ) قَالَ: رُوِيَ:
⚡ أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيّاً (علیه السلام) كَانَ جَالِساً فِي اَلْمَسْجِدِ، إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلاَنِ، فَاخْتَصَمَا إِلَيْهِ، وَ كَانَ أَحَدُهُمَا مِنَ اَلْخَوَارِجِ ، فَتَوَجَّهَ اَلْحُكْمُ عَلَى اَلْخَارِجِيِّ، فَحَكَمَ عَلَيْهِ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) ،
⚡فَقَالَ لَهُ اَلْخَارِجِيُّ: وَ اَللَّهِ، مَا حَكَمْتَ بِالسَّوِيَّةِ، وَ لاَ عَدَلْتَ فِي اَلْقَضِيَّةِ، وَ مَا قَضِيَّتُكَ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى بِمَرْضِيَّةٍ.
⚡فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) ، وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَيْهِ: «اِخْسَأْ، عَدُوَّ اَللَّهِ»، فَاسْتَحَالَ كَلْباً أَسْوَداً.
⚡فَقَالَ مَنْ حَضَرَهُ: فَوَاللَّهِ لَقَدْ رَأَيْنَا ثِيَابَهُ تَطَايَرَ عَنْهُ فِي اَلْهَوَاءِ، فَجَعَلَ يُبَصْبِصُ لِأَمِيرِاَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) ، وَ دَمَعَتْ عَيْنَاهُ فِي وَجْهِهِ،
⚡وَ رَأَيْنَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) وَ قَدْ رَقَّ لَهُ، فَلَحَظَ اَلسَّمَاءَ، وَ حَرَّكَ شَفَتَيْهِ بِكَلاَمٍ لَمْ نَسْمَعْهُ، فَوَاللَّهِ لَقَدْ رَأَيْنَاهُ وَ قَدْ عَادَ إِلَى حَالِ اَلْإِنْسَانِيَّةِ، وَ تَرَاجَعَتْ ثِيَابُهُ مِنَ اَلْهَوَاءِ، حَتَّى سَقَطَتْ عَلَى كَتِفَيْهِ،
⚡ فَرَأَيْنَاهُ وَ قَدْ خَرَجَ مِنَ اَلْمَسْجِدِ، وَ إِنَّ رِجْلَيْهِ لَتَضْطَرِبَانِ، فَبُهِتْنَا نَنْظُرَ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) ، فَقَالَ لَنَا: «مَا لَكُمْ تَنْظُرُونَ وَ تَعْجَبُونَ؟»
⚡فَقُلْنَا: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ، كَيْفَ لاَ نَتَعَجَّبُ، وَ قَدْ صَنَعْتَ مَا صَنَعْتَ؟
⚡ فَقَالَ: «أَ مَا تَعْلَمُونَ أَنَّ آصَفَ بْنَ بَرْخِيَا وَصِيَّ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ (علیهما السلام) قَدْ صَنَعَ مَا هُوَ قَرِيبٌ مِنْ هَذَا اَلْأَمْرِ، فَقَصَّ اَللَّهُ جَلَّ اِسْمُهُ قِصَّتَهُ، حَيْثُ يَقُولُ:
⚡«أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِهٰا قَبْلَ أَنْ يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ، قٰالَ عِفْرِيتٌ مِنَ اَلْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقٰامِكَ وَ إِنِّي عَلَيْهِ لَقَوِيٌّ أَمِينٌ، قٰالَ اَلَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ اَلْكِتٰابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمّٰا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قٰالَ هٰذٰا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» (النمل، ٣۸_۴۰) اَلْآيَةَ،
⚡ فَأَيُّمَا أَكْرَمُ عَلَى اَللَّهِ، نَبِيُّكُمْ ، أَمْ سُلَيْمَانُ (علیهما السلام)؟»
⚡ فَقَالُوا: بَلْ نَبِيُّنَا (صلی الله علیه و آله) أَكْرَمُ، يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ.
⚡ قَالَ: « فَوَصِيُّ نَبِيِّكُمْ أَكْرَمُ مِنْ وَصِيِّ سُلَيْمَانَ ، وَ إِنَّمَا كَانَ عِنْدَ وَصِيِّ سُلَيْمَانَ مِنِ اِسْمِ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمِ حَرْفٌ وَاحِدٌ، فَسَأَلَ اَللَّهُ جَلَّ اِسْمُهُ، فَخُسِفَ لَهُ اَلْأَرْضُ مَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ سَرِيرِ بِلْقِيسَ ، فَتَنَاوَلَهُ فِي أَقَلَّ مِنْ طَرْفِ اَلْعَيْنِ، وَ عِنْدَنَا مِنِ اِسْمِ اَللَّهِ اَلْأَعْظَمِ اِثْنَانِ وَ سَبْعُونَ حَرْفاً، وَ حَرْفٌ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى، اِسْتَأْثَرَ بِهِ دُونَ خَلْقِهِ».
⚡فَقَالُوا: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ ، فَإِذَا كَانَ هَذَا عِنْدَكَ، فَمَا حَاجَتُكَ إِلَى اَلْأَنْصَارِ فِي قِتَالِ مُعَاوِيَةَ وَ غَيْرِهِ، وَ اِسْتِنْفَارِكَ اَلنَّاسَ إِلَى حَرْبِهِ ثَانِيَةً؟
⚡ فَقَالَ: «بَلْ عِبٰادٌ مُكْرَمُونَ لاٰ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ» (انبیاء ٢۶و٢٧)، إِنَّمَا أَدْعُو هَؤُلاَءِ اَلْقَوْمَ إِلَى قِتَالِهِ لِثُبُوتِ اَلْحُجَّةِ، وَ كَمَالِ اَلْمِحْنَةِ، وَ لَوْ أُذِنَ لِي فِي إِهْلاَكِهِ لَمَا تَأَخَّرَ، لَكِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَمْتَحِنُ خَلْقَهُ بِمَا شَاءَ».
⚡ قَالُوا: فَنَهَضْنَا مِنْ حَوْلِهِ، وَ نَحْنُ نُعَظِّمُ مَا أَتَى بِهِ (علیه السلام).
🔸
✅ ترجمه حدیث
🌐 eitaa.com/salehi786/3626
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸 ترجمه #حدیث کرامتی از مولا علی (علیه السلام)
(متن عربی حدیث)
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/315111
🔸
🔻سید رضی در کتاب «خصائص الأئمه (علیهم السلام)» میگوید:
نقل شده است که امیر المؤمنین علی (علیه السلام در مسجد نشسته بود که دو مرد برای رفع خصومت نزد امام آمدند.
یکی از این دو نفر از خوارج بود و حُکم به ضرر وی بود.
بنابراین امیر المؤمنین (علیه السلام) علیه او حکم کرد.
آن مرد خارجی (جزو خوارج) با خشم به امام گفت: به خدا سوگند، که به عدالت قضاوت نکردی، و در این قضیه، راه دادگری پیش نگرفتی، و حکم تو در درگاه خدا پذیرفته نیست.
پس در اینهنگام امیر المؤمنین (علیه السلام) در حالی که با انگشت به وی اشاره نمود، به وی فرمود:
«اِخْسَأْ!، عَدُوَّ الله»
«دورشو (چخه!)، ای دشمن خدا!»
در همین حال، با کلام و اشاره حضرت، آن مرد تبدیل به یک سگ سیاه شد!!
کسانی که در مجلس حاضر بودند گفته اند: به خدا سوگند! دیدیم که چگونه لباسهای وی در هوا پرتاب شد. سپس دیدیم که آن مرد که بصورت سگ درآمده بود، بسوی امیرالمؤمنین تَبَصبُص میکند [یعنی از روی التماس یا ترس، دم خود را میجنباند] و اشک در چشمانش حلقه زده و بر صورتش جاری شده است.
و بعد دیدیم که امیر المؤمنین (علیه السلام) دلش برای او سوخت و به او رحم کرد. سپس نگاهی به آسمان کرده و به لبهایش چیزهایی فرمود که ما نمیشنیدیم، و به خدا سوگند ناگهان دیدیم که آن مرد دوباره به صورت انسان مبدّل گشت و لباس هایش از هوا برگشته و روی کتف هایش افتادند، و دیدیم که چگونه دستپاچه و وحشت زده از مسجد گریخت.
در این حال، ما همگی حیرت زده به امیر المؤمنین (علیه السلام) نظر دوخته بودیم.
امام (علیه السلام) فرمود: شما را چه میشود که اینطور شگفت زده، اینچنین نگاه میکنید؟
عرض کردیم: ای امیر مؤمنان! چگونه تعجّب نکنیم، در حالی که دیدیم چه کردید؟
حضرت فرمود: مگر نمی دانید که آصف بن برخیا، وصیّ سلیمان بن داود (علیهما السلام) کاری شبیه به این انجام داد و خداوند متعال داستان او را در قرآن نقل کرده و فرموده است:
«أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَن یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ * قَالَ عِفْریتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ * قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِندَهُ قَالَ هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَأَشْکُرُ أَمْ أَکْفُرُ»
[نمل/ ۴۰-۳۸]
[ (سپس) سلیمان گفت: ای سران (کشور)! کدام یک از شما تخت بلقیس را پیش از آن که مطیعانه نزد من آیند برای من میآورد * عفریتی از جن گفت: من آن را پیش از آن که از مجلس خود برخیزی برای تو میآورم و بر این (کار) سخت توانا و مورد اعتمادم * (سپس آصف بن برخیا) کسی که نزد او دانشی از کتاب (الهی) بود، گفت: من آن را پیش از آن که چشم خود را بر هم زنی برایت میآورم.
پس چون (سلیمان) آن (تخت) را نزد خود مستقر دید، گفت: این از فضل پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا سپاسگزارم یا ناسپاسی میکنم]،
[این کرامت، فضل خدا بر ایشان بود،] حال شما بگویید که کدام یک نزد خدا بزرگوارترند و کرامتشان بالاتر است، پیامبر شما حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله)، یا حضرت سلیمان (علیهما السلام) [که این واقعه را برایش در قرآن بیان فرموده] ؟
یاران گفتند: بلکه پیامبر ما بالاتر است ای امیر المؤمنین.
حضرت فرمود: بنابراين وصیّ نبی شما (یعنی امیرالمؤمنین) نیز ارجمندتر از وصیّ سلیمان است.
و همانا وصیّ سلیمان فقط یک حرف از حروف اسم اعظم خدا را میدانست و خداوند به وسیله همان یک حرف زمین میان او و تخت بلقیس را برایش شکافت و #طی_الارض داد، به گونه ای که توانست در کمتر از یک چشم برهم زدن تخت را بیاورد، [و اینهمه را با همان یک حرف از ۷۳ حرف اسم اعظمِ خدا انجام داد]،
و حال آن که ما (اهل البیت علیهم السلام) هفتاد و دو حرف از اسم اعظم خدا را میدانیم، و یک حرف هفتاد و سوم و نهایی آن (اسم مستأثر و مکنون و مخزون الهی) نزد خود خداست، و آن را به خودش مختص فرموده، دون از مخلوقاتش!
[یعنی در دامنهی خَلق، بجهت حدود خلقی، امکان ظهور و بروز آن حرف مستأثر و مختص خدا نیست. چونکه در آن مقام، خلق فانیست، و جنبهی خلقی را نیاز و ظرفیت یافتن آن حرف و اسم و وجه مختص احدیت الهی نیست].
یاران عرض کردند: ای امیر مؤمنان! وقتی شما این حقیقت اسم اعظمِ الهی را به تمامه دارید، دیگر چه نیازی به انصار و یاران برای جنگ با معاویه و دیگران دارید؟ چرا مردم را برای جنگیدن دوباره با معاویه فرا میخوانید و آنها را برای جنگ بسیج میکنید؟
حضرت فرمود:
«بَلْ عِبَادٌ مُّکْرَمُونَ * لَا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُم بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ» [انبیاء/ ۲۷-۲۶]
[من از آنهایم که خداوند فرمود: بلکه (ایشان) بندگانی ارجمند هستند * که در سخن بر خداوند سبقت نمیگیرند، و خود فقط به دستور خداوند عمل میکنند]،
لذا من در این دعوت مردم به جهاد و جنگ با معاویه، آن را برای ثبوت و اتمام حجت الهی بر مردم، و کمالی [الهی] که در این سختی و محنت [برای مردم] است، انجام میدهم و مردم را به جنگ با معاویه فرا میخوانم،
و اگر از جانب خداوند متعال اجازهی هلاک کردن معاویه را داشتم، تأخیری در این امر پیش نمیآمد، لیکن خداوند آن گونه که خودش اراده نموده، میخواهد بندگانش را [طبق مشیتش] امتحان نماید.
یاران گفتند: پس ما [پس از شنیدن کلام حضرت] در حالی که آنچه (از اسم اعظمِ الهی) به امیرالمؤمنین (علیه السلام) داده شده را امری عظیم یافتیم، از حضورش مرخص شدیم.
🔹
🌐 [ترجمه تفسیر روایی البرهان (با کمی تغییر)، ج۷، صفحه ۴۲]
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/409298
🔸
@Salehi786
🔸 #مباحثه و شرح کتاب بهار بی باران
🔹 در قبض و بسط های معنوی
(فهرست کتاب)
🔻رسالهای #سلوکی با متنی زیبا، در مواجهه با موانع طریق سلوک در گرفتگی دل و قبض معنوی، در مقابل شکفتگی و بسط معنوی
🔻در این امتحانِ گرفتگی و قبض معنوی، شخص سالک، با حالی روبهرو میشود که حس میکند سینهاش تنگ و درهای آسمان به رویش بسته شده است.
حال اگر دلت مبتلاست و در حسرت قطرۀ آبی به آسمان چشم دوختهای، با بهار بیباران همراه شو.
🔸
🔉 صوت شرح و مباحثهی طلبگی این کتاب در طی ۲۰ جلسه 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/3640
🔹
#عرفان #سلوکی
🔸
@Salehi786
@Salehy
بهار بی باران_ تا ص۴٠ سر فصل دوم .pdf
21.75M
🔸 فهرست و بخشی از متن مباحثهی «کتاب بهار بیباران»
(مشکلات طریقت، در قبض و بسطهای معنوی)
#PDF
(جهت اطلاع از نوع محتوای آن | برای دریافت کل کتاب، از لینکهای ارسالی در ادامه👇، آن را خریداری نمایید)
🔖فایل #PDF تا سر فصل دوم، در ص۴۰ (از ١٢۵ صفحه کتاب)
🔸
🔉 صوت شرح و مباحثهی طلبگی این کتاب در طی ۲۰ جلسه 👇
🌐 eitaa.com/salehi786/3640
🔹
🔰 #کتاب_بهار_بیباران، در قبض و بسطهای معنوی، رسالهای #سلوکی با متنی زیبا، در مواجهه با موانع طریق سلوک در گرفتگی دل و قبض معنوی، در مقابل شکفتگی و بسط معنویست.
🔻در این امتحانِ گرفتگی و قبض معنوی، شخص با حالی روبهرو میشود که حس میکند سینهاش تنگ و درهای آسمان به رویش بسته شده است.
حال اگر دلت مبتلاست و در حسرت قطرۀ آبی به آسمان چشم دوختهای، با بهار بیباران همراه شو.
🔸
✍اثر هیأت تحریریه مؤسسه مطالعاتی شمس الشموس
🔻نشر شمس الشموس -چاپ اول١٣٨۵
🔸
✅ خرید ویرایش جدید این کتاب خوب👇 (و کمی نایاب)
📌 نسخه دیجیتال epub
🌐 taaghche.com/book/15687
📌 نسخه چاپی
🌐 ketabejamkaran.ir/84048/بهار-بی-باران/
🌐 ketabresan.net/book/بهار-بی-باران
#عرفان #سلوکی
🔸
@Salehi786