پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
هر كه بر پيشرفت علميش افزوده شود امّا بر بى رغبتى او به دنيا افزوده نگردد، جز بر دوريش از خدا افزوده نشود
ميزان الحكمه جلد8 صفحه 102
🆔 @salehintehran
محبت افراطی ، وابستگی بدون دلیل
یک مشکلی که در اصل تربیت به آن برخوردیم ، مشکل افراطی گری است.
حتما دیده اید در مجموعه ها مربیانی پیدا میشوند که وظیفهی خطیر خود را فراموش میکنند و تابع متربی میشوند.
وقتی به آن ها تذکر بدهی در جوابت میگویند روش محبت اثر گذاری بیشتری دارد.
تاثیر میگذارد اما به چه قیمتی؟
به قیمت از دست رفتن نام مربی و ذبح شدن کار تربیتی...
نمیگوییم محبت بد است یا محبت نکنید ، اما میگوییم هر چیزی به اندازه اش مفید و سودمند و قابل اثر گذاری است.
زمانی که شما از جاده ی تعادل حرکت کنید به مسیر خواهید رسید ، اگر افراط یا تفریط کنید یا به جاده ی خاکی میزنید یا از دره به پایین پرت میشوید.
مربی نباید خود را در مقام تهمت و شبهه قرار دهد ، همانطور که امیر المومنین علی علیه السلام فرمودند:
از مواضع تهمت دوری کنید.
مربی باید مراقب حریم ها باشد ، باید مراقب حیا باشد.
👈مربی باید نقش مربیگری ایفا کند نه یک رفیق...
#مربی شکل تکامل یافته و بهبود یافته ی یک رفیق است.
مربی نباید شکننده ی حیا باشد، مربی نباید تند رو باشد، مربی باید از #صبر و #نماز اول وقت کمک بگیرد.
محبت هم چیز خوبی است، دقیقا مثل دافعه و جاذبه.
محبت باید هم در دافعه باشد هم در جاذبه
متربی در مدتی کوتاه شیفته ی شما خواهد شد ، چرا که شما خوب به حرف هایش گوش داده اید و برای کمک به او تلاش کرده اید.
همان چیزی که گاهی اوقات از آن غافل میشویم، غفلت ازین که ما قرار است مسکن باشیم ، قرار است خوب گوش کنیم و کمتر حرف بزنیم.
متاسفانه بعضی از مربیان بر عکس عمل میکنند، متربی را وادار به شنیدن حرف های طولانی میکنند.
مربی از خودش تعریف میکند و این میشود یک آسیب بزرگ؛ چرا که در متربی هم تعریف از خود باب میشود و خودبینی باعث تکبر و غرور خواهد شد.
ما در مراکز باید خوب گوش کنیم ، شاید همین گوش کردن از صد کار تربیتی با ارزش تر و موثر تر جلوه کند.
#محبت
#تربیت
#یادداشت
#آسیب_شناسی
@salehintehran
امام رضا عليه السلام:
هر كه غم و نگرانى مؤمنى را بزدايد، خداوند در روز قيامت گره غم از دل او بگشايد
ميزان الحكمه جلد 5 صفحه 280
🆔 @salehintehran
#رهبر_انقلاب:
👩🎨👨🎨 پسران، در ذهنشان دختر ایدهآلشان را نقاشی میکنند و دختران هم پسر ایدهآلشان را نقاشی میکنند؛ اما آن وجود ندارد. نه اینکه در این شهر نیست، در این کشور هم نیست؛ بلکه روی زمین هم نیست!
👫 همه ما نقص داریم. خب؛ حالا تا از هم دوریم، این نقصها را نمیدانیم؛ به مجردی که ازدواج انجام شد و کنار هم قرار گرفتیم، کمکم کمبودها ظاهر میشود. حالا ناراضی باشیم؟ نخیر؛ باید زندگی را آنگونه که هست، پذیرفت و با آن ساخت. ۸۱/۶/۶
📛 اینطور نباشد که اگر بر اثر معاشرت، اشکال و عیب و ایرادی در همسرتان مشاهده کردید، آن را بزرگ بشمارید و برای خودتان عقده و غصه کنید. ۸۲/۲/۲۸
✅البته یک عیبهایی هست که قابل برطرف شدن است، آنها را برطرف کنید. یک عیبهایی هم هست که قابل برطرف شدن نیست؛ با آنها هم باید بسازید. ۶۳/۱/۲۴
#خانواده_اسلامی
@salehintehran
حضرت مهدى عليه السلام در نامه مباركش به سفير خود محّمد بن عثمان فرمودند:
براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد، چون همين دعا موجب فرج شماست
منتخب الأثر، صفحه 268
🆔 @salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «5»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه1
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
📚 کلام امیرالمؤمنین در مورد #تربیتِ نفس
🔸 این مطالبی که ایشان گفتند ، متّخذ از معارف ما است ، حالا من روایتی را از علی (علیه السلام) مطرح میکنم ؛ دارد که حضرت فرمود : «النَّفْسُ مَجْبُولَةٌ عَلَى سُوءِ الْأَدَبِ» ، نفس از نظر درونی ، به قول ما جبلّت و ساختارش بر سوء ادب و #بیتربیتی استوار است . «وَ الْعَبْدُ مَأْمُورٌ بِمُلَازَمَةِ حُسْنِ الْأَدَبِ» و بنده هم از ناحیه خداوند مأمور است که نفس خود را خوب #تربیت کند . «وَ النَّفْسُ تَجْرِي بِطَبْعِهَا فِي مَيْدَانِ الْمُخَالَفَةِ» شهوت ، غضب و وهم میخواهند به طور گسترده عمل کنند ، یعنی هم از فرمان الهی و هم از فرمان عبد سرپیچی کنند ، «وَ الْعَبْدُ يَجْهَدُ بِرَدِّهَا عَنْ سُوءِ الْمُطَالَبَةِ» ، درحالی که بنده مأمور است ، نفسش را از خواستههای زشتی که دارد ، باز دارد .
🔹 «فَمَتَى أَطْلَقَ عِنَانَهَا فَهُوَ شَرِيكٌ فِي فَسَادِهَا» ، پس هر کس که مهار شهوت و غضب و وهم را رها کند ، در فساد آنها شریک است . «وَ مَنْ أَعَانَ نَفْسَهُ فِي هَوَى نَفْسِهِ فَقَدْ أَشْرَكَ نَفْسَهُ فِي قَتْلِ نَفْسِهِ»[5] و هر کس که به نفس ، در خواستههایش کمک کند و هر چه که شهوت ، غضب و وهم او میخواهد ، به آنها بدهد ، در خودکشیاش شرکت کرده است ، یعنی خود کشی کرده است .
🔸 استاد ما میفرماید : «نه تنها کار انبیاء دعوت به دنیا نیست ، بلکه تمام تلاش آنها برای بازداشتن از دعوت نفس ، یعنی بی بند و باری شهوت و غضب و شیطان باطنی است» . تعبیر ایشان که یک تعبیر علمی است، این است : «مأموریت انبیا این است که تقیید اطلاق شهوت و غضب کنند و تحدید موارد منافع دنیایی کنند . این طور نیست که هر جا نفس خواست، سر کند و هر جا که نخواست رو برگرداند» .
🔹 لذا علی (علیه السلام) در روایتی می فرماید : «ضبط النفس عند الرغب و الرهب من أفضل الأدب»[6] آنجایی که شهوتت راغب است و آنجایی که میخواهد از خوبی رو برگرداند ، مهارش را در دستت بگیر ! این عمل از بهترین #تربیتها است ، حالا من بعداً اینها را توضیح میدهم . من خواستم محل و مصبّ بحثم را در آینده روشن کنم که بحثم راجع به #مربّیان است . گفتم اوّل خودت را در ربط با نفست بساز و بعد هم گفتم که نفس چه کار میکند .
📊 [5] . مستدركالوسائل، ج11، ص137
📊 [6] . غررالحكم، ص238
#استاد_اخلاق
📚مربیان تربیتی
@salehintehran
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «2»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه1
✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)
📚 شرایط مربّیان
🔸 بحث من فقط متمرکز به یک گروه است و آنها کسانی هستند که قصد میکنند به دیگران روش بدهند . من میخواهم افرادی را مطرح کنم که از آنها به #مربّیان تعبیر میکنند . #مربّیان یعنی روش دهندگان و #تربیت کنندگانی که میخواهند با قصد به دیگری روش دهند . در این رابطه مطالبی را در گذشته عرض کردم ، ولی الآن میخواهم مستقلاً بحث کنم .
🔹 کسانی که میخواهند در جامعه و در هر محیطی به عنوان #مربّی ، آموزش دهنده و #تربیت کننده باشند و میخواهند غیر را #تربیت کنند ، باید دارای شرایطی باشند :
1⃣ اوّلین شرط و اساسیترین شرط نسبت به آنها این است که آنها باید خود ساخته باشند تا بتوانند دیگران را بسازند . ما در روایاتمان تحت عناوین مختلفی این معنا را داریم که انسان ابتدا باید خودش و بعد دیگران را #تربیت کند ، انشاءالله روابطش را بعداً میگویم .
🔸 کسی که خودش را نساخته و #تربیت نکرده است ، اگر بخواهد دیگری را #تربیت کند ، نه تنها فایده ندارد ، بلکه گاهی اثر عکس هم دارد . من قبلاً به اینها اشاره کردهام . کسی که خودش مؤدّب به آداب شرع و عقل نیست ، نمیتواند دیگری را مؤدّب به آداب شرع و عقل کند .
#استاد_اخلاق
@salehintehran
✅ هدف واحد
🏴 هدف امام باقر علیه السلام که هدف امروز ایران است، چه بود؟
@salehintehran
پاسخ به سؤال "در حلقه ها چه بگوییم؟"
مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه ، با دو سؤال اساسی مواجه اند:
👈اول آنکه "چه بگویند؟ "
👈دوم آنکه "چگونه بگویند؟"
در علوم حوزوی از سرفصل های، احکام، اخلاق و اعتقادات با عناوین فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر نیز یاد می شود. این سه مقوله در واقع سه شاخه اصلی آموزش شریعت آسمانی اسلام می باشند که بدون شناخت آن، التزام عملی به اسلام ممکن نخواهد بود.
بر این اساس تأمل اول پیرامون انتخاب موضوع برای طرح در گروه های تربیتی آن است که بسته پیشنهادی شما برای گروه، حتماً شامل احکام، اخلاق و اعتقادات باشد، اما میزان و نوع آن بستگی دارد به جنسیت، رده سنی و سطوح مختلف متربیان.
تأمل دوم در این خصوص به این نکته اشاره دارد که هر چند نظرسنجی و نیاز سنجی از مخاطب یکی از راه های صحیح انتخاب موضوع در جلسات گروه می باشد اما به چند دلیل نمی توان تنها با استناد به آراء متربیان، موضوع جلسه را تعیین کرد.
👈اول آنکه بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت تأثیر جو حاکم بر جامعه قرار گرفته و ذائقه شان به نیازهای کاذب گرایش پیدا کرده است،به عنوان مثال در بسیاری از گروه ها، نتایج نظرسنجی پیرامون انتخاب موضوع، حاکی از آن است که متربیان از همه بیشتر به طرح موضوع "ارتباط دختر و پسر" علاقه مندند. این در حالی است که اولاً این مسئله اولویت اول زندگی آنها نبوده و بسیاری از آنها اصلاً با آن مواجه نیستند. ثانیاً در اسلام "روابط دختروپسر" قابلیت طرح را به عنوان یک موضوع آموزشی ندارد بلکه آنچه باید در این خصوص به مخاطب آموزش داد "حریم محرم و نامحرم" است.
👈دوم آن که در بسیاری از موارد اگر مربی نسنجیده به انتخاب موضوع اقدام نماید ممکن است طرح آن موضوع در گروه جنبه آموزشی و ترویجی پیدا کند، مثلاً در قالب معرفی نمادهای شیطان پرستی به این امر گرایش پیدا کنند.
در نهایت تأمل مهم و اساسی آخر پیرامون طرح موضوع در گروه های تربیتی، توجه و دانستن این مطلب است که معارف عموماً به دو شاخه اصلی تقسیم می شوند :
دسته اول- معارف رو بنایی از قبیل احکام و سایر دستورات عملی دین مبین اسلام
دسته دوم- معادف زیربنایی شامل اعتقادات و مسائل مرتبط با جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی.
دلیل اینکه بعضی از جوانان به محض ورود به دانشگاه با القاء اولین شبهه در دین شان متزلزل شده و دچار تردید می شوند آن است که اکثر مربیان تربیتی نسل جوان و نوجوان تنها به انتقال و آموزش معارف روبنایی می پردازند و از معارف مهم و اساسی زیربنایی غافل مانده اند.
البته لازم به یادآوری است از آنجا که انتقال معارف زیربنایی نیازمند مطالعه زیاد، فهم عمیق و آشنایی با آموزه های دینی است این مهم از عهده بسیاری از افراد بر نمی آید.
به هر حال طرح مسائلی همچون:
اثبات ولایت فقیه، فلسفه تشکیل حاکمیت اسلامی، مهدویت و آخر الزمان، پاسخگویی به شبهات و امثال آن را می توان در کنار اصول اعتقادات و مبانی اعتقادات و مبانی اعتقادی شیعه در ردیف معارف زیربنایی قرارداد که پرداختن به آن در گروه های تربیتی ضرورت دارد.
#مهارتهای_سرگروه
@salehintehran
🔴قدر امشب و فردا را بدانید
🔶راهنمای اعمال شب و روز عرفه
➕توصیه مهم رهبرمعظم انقلاب درباره عرفه و اهمیت آن
👇👇👇
🆔 @salehintehran
🍀 برگ سبز
🌸 یکی از رفقا نقل می کرد: در روز عرفه ای کربلا بودم، توی صحن نشسته بودم که یک عربی که با پای پیاده به کربلا آمده بود، پای مجروح و خونینش را بلند کرد و به زبان عربی با امام حسین (علیه السلام ) صحبت می کرد. من از مسافری که عربی بلد بود پرسیدم: او به امام حسین (علیه السلام) چه می گوید؟
✨ گفت : می گوید یا امام حسین من از راه دور آمدم و تو را پیدا کردم، تو هم باید در روز قیامت و در صحرای محشر بگردی و مرا پیدا کنی! ✨
خوش به حال این افراد، خوش به حال این عقیده ها، خدا کند ماهم مثل این ها چنین عقیده ای داشته باشیم. امام، دور و نزدیک ندارد.
[ آیت الله مجتهدی تهرانی، در محضر مجتهدی، ج 1، ص66]
👇👇👇
🆔 @salehintehran
✳️ نماز غفران روز عرفه ✳️
عَنْ مَوْلَانَا الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ:
🔵مَنْ صَلَّى يَوْمَ عَرَفَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْرُجَ إِلَى الدُّعَاءِ فِي ذَلِكَ وَ يَكُونُ بَارِزاً تَحْتَ السَّمَاءِ رَكْعَتَيْنِ ، وَ اعْتَرَفَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذُنُوبِهِ ، وَ أَقَرَّ لَهُ بِخَطَايَاهُ ، نَالَ مَا نَالَ الْوَاقِفُونَ بِعَرَفَةَ مِنَ الْفَوْزِ ، وَ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ.
🌟حضرت صادق علیه السلام فرمود:
🔴هرکس روز عرفه قبل از آن که به خواندن دعا مشغول شود، در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و به گناهان و خطاهای خویش اعتراف نماید ، به رستگاری کسانی که در عرفه وقوف دارند می رسد، و گناهان گذشته و آینده اش آمرزیده می شود.
🔵مرحوم شیخ ابراهیم کفعمی در مصباح می نویسد:
روز عرفه بعد از زوال آفتاب(یعنی ظهر) زیر آسمان برو ، و نماز ظهر و عصر خود را با رکوع و سجود نیکویی به جا آور. بعد از نماز عصر، 2 رکعت نماز بخوان؛ در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از حمد ، سوره کافرون.
📕مصباح کفعمی، ص661
🌐 #عرفه #آمرزش #گناه #نماز #عرفان
🌤اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌤
🌺 @salehintehran
#امام_خمینی
توطئه خالی کردن مساجد
این یک توطئه است که میخواهند مسجدها را کمکم خالی کنند... شما باید هوشیار باشید که مسجدهایتان و محرابهایتان و منبرهایتان را حفظ کنید و بیشتر از سابق. شمایی که این معجزه را از مسجد دیدید، حالا باید بروید دنبال این مرکز معجزه، نه رها کنید او را. شمایی که از اسلام یک همچو معجزهای دیدید که همه قدرتها را به هم شکست، نهفقط ابرقدرتها را، قدرتهای دیگر را هم به هم شکست، ملت ما که از اسلام این معجزه را دارد، نباید در اسلام سستی کند... مسجدها را محکم نگهدارید و پرجمعیت کنید... تکلیف است برای مسلمانها. حفظ مساجد امروز جزء اموری است که اسلام به او بسته است.
(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۱۲ - ۲۱)
@salehintehran
✅راه های فعال کردن متربی
🔷🔹چطور متربی را فعال کنیم:
این مشکل خیلیهاست که نمیتوانند بچهها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسهای پویا داشتهباشند.
برای این امر باید به چند نکته توجه داشت:
1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان میدهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند.
حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب میکنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید:«خب به نظرت درست میگه؟»
2. هر از چندگاهی از یکی از بچهها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلا بپرسید:«خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر میکنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه میکنید؟» یا «کی میتونه بگه…» و …
3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصا مطالب ساده را.
چرا که تکرار بیمورد باعث بیحوصلگی و کسالت جمع میشود. ضمنا سعی کنید مطالب مهمتر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بيشترين گيرايي در يك جلسه حدود بيست دقيقه اول است.
4. اجازه ندهید بچهها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند.
بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتما همه را واردار کنید اگر نکتهای را درست متوجه نشدهاند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند.
🔷با متربی تنبل چه کنیم؟
اگر کسانی در حلقة شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمیکنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راهکار به شما پیشنهاد میکنیم:
الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلا بحث را به صورت مسابقه مطرح کنید.
ب) نوجوانها بعضا روحیات دوران کودکی خود را حفظ میکنند. بعضی از بچهها ممکن است دنبال جایزه و نتیجة آنی باشند. پس تشویقها و پاداش های فوری احتیاج دارند.
ج) بعضیها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت میکشند یا از سرزنش دیگران میترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید.
د) هیچ وقت نگویید «اشتباه میکنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل:«فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آن وقت حرف درست را بزنید.
ه) از بچههایی که بازهم با این شیوهها فعال نشدند رسما بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسة بعد کنفرانس بدهند.
و) به بچهها مسئولیت بدهید. مثلا یکی را دبیر جلسه کنید تا همة نکات را یادداشت کند. آن وقت میتوانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصهوار بیان کند.
#فعال_کردن_متربی
@salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #ببینیم | ⚱ برای حفظ دین اگر لازم شد مالت را صرف کنی، بکن...
❣اگر لازم شد جانت را بدهی، بده...
#درس_اخلاق_آقا
🌱 @salehintehran
✅ تربیت مبتنی بر عادت
🔸هنگامی که پیامبر گرامی اسلام به رسالت مبعوث شدند، شعار «مبعوث شدم برای کنار گذاشتن عادات»(بحار، ج ۱۶، ص۲۱۲) را سرلوحه کار خود قرار دادند.
تربیت مکانیکی ، انسان کامل بار نمی آورد. تربیت باید انسان کامل بیافریند و همه قوای خلاق انسان را بپروراند و دریچه ذهن او را بر روی مناظر خوشایند و آموزنده جهان باز کند.
🔸باید بدانیم که فرق است بین «پروراندن» و «بار آوردن».
بار آوردن مفهومی است که برای پدید آوردن دگرگونیهای معینی که «دیگری» و «دیگران» آن را مد نظر دارند تلقی می شود. یعنی در بار آوردن طبیعت درونی یا اساسا در نظر گرفته نمی شود و یا فرع بر خواسته ها و اهداف بیرونی است.
اما در «پروراندن» اصل و بنیاد مایه های #تربیت و جهت گیری های آن از درون نشات می گیرد و در مفهوم اخیر #سرگروه همچون پرورش دهنده ی گل، گیاهانی را مراقبت می کند تا از گزند آسیب های احتمالی بر حذر بمانند و به طبیعت خویش رشد کنند. از اینجاست که چه بسا میان طبیعت از یک سو و هدف های از پیش تعیین شده بزرگسال(فرهنگ و محیط) از سوی دیگر، ناسازگاری هایی نمایان می شود و کار آموزش و پرورش به صورت ستیز دایمی با طبیعت نوجوان در می آید.
🔸تربیت مبتنی بر عادت ، تنها انسان را در یک بعد از زندگی رشد می دهد و انسان تک ساحتی ساخته می شود نه انسان چند ساحتی.
لذا در مواقعی که باید روشی جدید در شیوه رفتاری خود به کار گیرد، توانایی خود را از دست می دهد. چنین انسانی که به یک تربیت عادت کرده باشد توانایی خلاق برای ارتباط کارآمد را ندارد. عادت انفعالی ، جریان رشد و ابتکار را قطع می کند. طبق فرمایش امام علی(ع) :
«برترین عبادت ها چیره گی بر عادت است. »
(غرر الحکم،ص ۱۷۶)
در همین جا باید بگوییم که فرق است میان عادات و ملکه ذهن شدن.
در تربیت فعال ، عادت مانع آگاهی و رشد است ولی ملکه عامل پایداری و ثبات و تداوم فضایل اخلاقی است. در ملکه شدن استمرار نیت وجود دارد ولی عادتِ صرف، چنین هوشیاری وجود ندارد. در حقیقت ، حقیقت اشکال عادت در همین است که هرجا پای عادت به میان می آید انتخاب و اختیار و شوق درونی از بین می رود و این رکن اصلی تربیت صحیح است. خیلی از کارها را چون عادت کرده ایم انجام می دهیم. مثلا خواندن نماز در بسیاری از افراد چون عادت است انجام می دهند لذا ارزش ندارد و ملاک سنجش افراد قرار نمی گیرد همان گونه که امام صادق(ع) فرمودند:
«به طولانی بودن رکوع و سجود شخص ننگرید، چرا که این عملی است بدان عادت کرده و از ترک آن متوحش می گردد، بلکه به راستگویی و امانت داری او بنگرید.»
(اصول کافی، ج ۲، ص ۱۰۵)
🔸اگر بخواهیم با عادت، رفتار دینی را انجام دهیم دیگر از فوایدی که بر آن امر دینی بار است استفاده نمی بریم، اما به غذا خوردن دقت کنید چون هر روز گرسنه می شویم غذا خوردن هم لذت دارد و هم استفاده لازم را از ویتامین های آن می بریم. اگر امور دینی و رفتارهای اجتماعی هم این گونه باشد همیشه لذت می بریم و از انجام آن ها سود می بریم.
پس سرگروه محترم این نکته را به ذهن خود بسپارید که نباید یک تربیت را بر حسب عادت به نوجوان یاد بدهید که بسیار مضر است و اصلا فایده ای ندارد و به هیچ وجه موجب رشد او نخواهد شد.
#مهارت_سرگروه
#روش_های_تغییر_رفتار
#تربیت
@salehintehran
#ما_و_رسانه
گامهای شیطانی
چند قورباغه را ناگهان داخل آب داغ ریختند. همهشان پریدند بیرون. همانها را در ظرف آب سردی ریختند و آن را با حرارت ملایم گرم کردند. آب به جوش هم رسید و غورباقهها زندهزنده پختند و بیرون هم نرفتند!
ببین چه برنامهای برای ما ریختهاند. در اینستاگرام، اولش هیچوقت یک فیلم مبتذل نشانت نمیدهد؛ چون میداند احتمالاً تو بهسرعت برابرش موضع میگیری. آرامآرام به سویی میبردت که همهچیز برایت عادی شود. مثلاً چندین و چند تصویر خانمهای محجبه نشانت میدهد. با این تصاویر نامحرم که خو گرفتی، حجابهای بازتر به تو پیشنهاد میشود. این روند به همین نرمی و سادگی ادامه مییابد تا زمانی که به برهنگی میرسی! هر قدر هم اهل رعایت باشی، بالاخره در این برنامه هدفمند، چشمت به تصاویر نامناسب خواهد خورد. بعداً از خودت میپرسی چرا نمیتوانم نگاهم را کنترل کنم. شیطان کارش را خوب بلد است.
@salehintehran
#معرفی_کتاب
علی از زبان علی
ویژه مطالعه در ایام عید غدیر
@salehintehran
🍀 #برگ_سبز
🌺 بنّایی که واسطه حضرت امیر (ع) و علامه امینی شد
🍃حجتالاسلام سید محمد نوری که در کتابخانه نجف اشرف، ملازم علامه امینی بود، گفته است: علامه امینی میفرمود: در یک شب جمعه، زائر حرم حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و مشغول زیارت و دعا بودم، از خدا میخواستم به خاطر حضرت امیر علیهالسلام کتاب «درالسمطین» را که در آن زمان کمیاب بود و در تکمیل مباحث کتاب الغدیر به آن نیاز داشتم، برای من مهیا کند.
🍃 در این هنگام، یک عرب ساده و بیآلایش برای زیارت حضرت مشرف شد و از حضرت میخواست که حاجت او را برآورده کند و گاوش را که مریض بود شفا دهد، یک هفته گذشت ولی کتاب را پیدا نکردم؛ بعد از آن، دوباره برای زیارت مشرف شدم، از حسن اتفاق در وقتیکه مشغول زیارت بودم، دیدم همان مرد به حرم مشرف شد و از حضرت تشکر کرد که حاجت او را برآورده کرده است.
🍃 وقتی من کلام آن مرد را شنیدم، محزون شدم، چون دیدم امام، حاجت او را برآورده کرده، ولی حاجت مرا برآورده نکرده است.
🍃 خطاب به حضرت (علیهالسلام) عرضه داشتم: جواب این مرد را دادی و حاجتش را برآورده کردی! اما من مدتی است به خدا متوسل میشوم و شما را شفیع قرار میدهم که آن کتاب را برای من مهیا کنید ولی آن کتاب مهیا نشده، آیا من کتاب را برای خودم میخواهم، یا به خاطر کتاب شما؟
🍃 آنگاه گریه برایم مستولی شد و با حالت ناراحتی از حرم بیرون آمدم، آن شب از ناراحتی چیزی نخوردم و خوابیدم، در عالم خواب دیدم که مشرف به خدمت حضرت امیر (علیهالسلام) شدهام و حضرت در آن حال، به من فرمود: ✨آن مرد، ضعیف الایمان بود و نمیتوانست صبر کند ولی تو باید صبر داشته باشی.✨
🍃 از خواب بیدار شدم، صبح سر سفره بودم که در زده شد، در را باز کردم، دیدم همسایهای که شغلش بنایی بود، داخل شد و سلام کرد و گفت: من خانه جدیدی خریدهام که بزرگتر از این خانه است، بیشتر اثاث خانه را به آنجا منتقل کردهام و این کتاب را در گوشه آن خانه پیدا کردم، خانمم گفت: این کتاب به درد تو نمیخورد، آن را به شیخ عبدالحسین امینی هدیه کن، شاید او استفاده کند.
🍃 من کتاب را گرفتم، غبارش را پاک کردم و دیدم همان کتاب خطی «در السمطین» است که دنبالش بودم. در این هنگام، بر این نعمت، سجده شکر کردم.
📚 با اقتباس و ویراست از کتاب علامه امینی جرعه نوش غدیر علامه حسنزاده آملی
👇👇👇
🆔 @salehintehran
جبریل از آسمان تبسم آورد
شیرینی دین برای مردم آورد
نعمت ز ولایت علی(علیه السلام) بهتر چیست؟
والله که «أتممت علیکم» آورد
🌸 عید سعید غدیر خم بر شما مبارک باد 🌸
🆔 @salehintehran
🔰 ۲۰ توصیه امیرالمومنین درباره آداب غدیر
1️⃣ برای اهل و عیال خود دست و دل بازی کنید و به برادران و دوستانتان نیکی کنید.
2️⃣ در مقابل این نعماتی که به شما داده خدا را شکر کنید.
3️⃣ دور هم جمع شوید تا خدا کارهایتان را سامان دهد.
4️⃣ به یکدیگر نیکی کنید تا خداوند دلهایتان را بههم پیوند دهد.
5️⃣ نعمتهای الهی را به هم هدیه دهید، خدا ثواب هر عمل در این روز را چندین برابر عمل در اعیاد دیگر قرار داده.
6️⃣ نیکی در این روز اموال را زیاد میکند و عمر را میافزاید.
7️⃣ مهربانی به همدیگر در این روز، رحمت و رأفت خداوند را جلب میکند.
8️⃣ تا جایی که در توان دارید از آنچه خدا که به شما داده به برادران و خانوادهتان رسیدگی و پذیرایی کنید.
9️⃣ در میان یکدیگر خوشرو باشید.
🔟 در دیدار یکدیگر، اظهار شادمانی کنید.
1️⃣1️⃣ به کسی که به خیر شما امید دارد، افزون بر آن بدهید.
2️⃣1️⃣ به ناتوانان همچون خود و هرقدرکه از دستتان برمیآید و برایتان امکان دارد، بخورانید.
3️⃣1️⃣ خرج کردن یک درهم در این روز، پاداش 100هزار درهم در روزهای دیگر و حتّی بیشتر دارد.
4️⃣1️⃣ اگر کسی از آغاز دنیا تا پایانش، روزها را روزه و شبهایش را احیا بگیرد، به پای ثواب روزۀ این روز- اگر خالصانه باشد- نمیرسد.
5️⃣1️⃣ هرکس که در این روز پیش از درخواست برادرش به یاریش بشتابد و از سر رغبت به او نیکی کند، پاداش کسی را دارد که این روز را روزه و شبش را احیا گرفته است.
6️⃣1️⃣ هر کس مؤمنی را افطار دهد انگار به یک میلیون نبی و صدیق و شهید افطار داده.
7️⃣1️⃣ و هرکس برای برادرانش قرض بگیرد(برای حل مشکل آنها واسطه شود) و به آنها کمک نماید، من از سوی خدا ضامنم که اگر زنده بماند، بدهیاش را بپردازد و اگر قبضِ روحش کند، خداوند، خود قرض او را به عهده بگیرد.
8️⃣1️⃣ چون همدیگر را دیدید، دست بدهید و سلام کنید و نعمت امروز را به هم تبریک بگویید.
9️⃣1️⃣ این سخنان را حاضران به غایبان و شاهدان به آیندگان برسانند
0️⃣2️⃣ توانگر به دیدن فقیر برود و نیرومند به دیدن ناتوان برود.
#غدیر
@salehintehran