هدایت شده از سلمان
بصیرت در آیات و روایات.pdf
598.6K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#بصیرت_در_آیات_و_روایات
#نه_دی #9_دی
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/dsmyj
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
نقش افراد و گروههای مختلف در شکلگیری قیام ۹ دی.pdf
517.3K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#نقش_افراد_و_گروه_ها_در_قیام_9_دی
#نه_دی #9_دی
🌺منبر روشمند💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/FrUNw
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از روزنه
💥مهم
#سانسور #بی_سابقه بیانات #آیت_الله_جوادی_آملی توسط مدعیان #آزاد_اندیشی
🔸نگارنده تحریرالاصول در مراسم رونمایی این اثر چه فرمود که به مذاق یک جریان خاص حوزوی ناخوشایند آمد؟!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مراسم رونمایی از کتاب #تحریرالاصول در صبح پنجشنبه ۹۷/۱۰/۶ ٬ با سخنرانی #آیت_الله_جوادی در سالن همایش مؤسسه #اسراء برگزار شد.
🔸آیت الله جوادی در این مراسم بیانات بسیار مهمی در #نقد_متون_درسی حوزه و خصوصا رویکرد علمی مرحوم #صاحب_کفایه ایراد کردند.
🔹این مراسم به طور #زنده از #شبکه_قم پخش شد اما با این وجود محتوای کامل سخنان ایشان در هیچکدام از رسانه ها بازتاب نیافت و #سانسور شد!
🔹در بیانات آیت الله جوادی چه مطلب خاصی وجود داشت که شجاعت بازنشر آن وجود ندارد؟! یا این رویه غیرحرفه ای منشا دیگری دارد و با رویکردهای سیاسی برخی حضرات هماهنگ نبود که محکوم به سانسور شده است!
🔸گفتنی است آیت الله جوادی آملی چندی پیش٬ در اجلاسیه تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید به ایراد سخن پرداختند و سخنان اخیر ایشان در #تعارض آشکار با سیاست های حوزوی این تشکیلات قرار دارد و
در قالب گفتمان #تحول_در_حوزه و اصلاح متون قرار می گیرد و به نظر می رسد علت اصلی #بایکوت بیانات این عالم نواندیش توسط رسانه های همسو با #نشست را می توان در همین #اختلاف_دیدگاه جستجو کرد.
🔹در روزهای آینده٬ نوع مواجهه با نظرات تخصصی این چهره برجسته حوزوی٬ ماهیت و هویت برخی رسانه های حوزوی متمایل به یک جریان خاص را روشن خواهد کرد.
🔸انتظار آن است که فیلم٬ صوت و متن #کامل بیانات آیت الله جوادی در معرض قضاوت همه حوزویان ارجمند قرار گیرد و منشا #آزاد_اندیشی در عرصه #تحول در حوزه شود.
🔶پی افزود
#برخورد_دوگانه با بیانات چهره های حوزوی٬ شایسته نیست؛ خصوصا از جانب کسانی که داعیه #آزاد_اندیشی و #استقلال را دارند و از ضرورت ایجاد #فضای_باز سخن می گویند.
طبیعتا بدنه حوزویان ارجمند در ارزیابی #جریان_ها و #رسانه_های_حوزوی٬ #رفتارها را قضاوت خواهند کرد نه #شعارها را.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
#هاشمی_رفسنجانی
#سیاسی
باسمه تعالی
سال قبل دفتر تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد فوت مرحوم حجت الاسلام #هاشمی_رفسنجانی همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی ایشان را برگزار کرد.
امسال در همان ایّام خبر فوت چندین دانشجوی دانشگاه آزاد خبر ساز شد و معلوم شد با چه قلدری از طرف رئیس و اعوان و انصار دانشگاه آزاد، مکان دانشگاه مذکور در جایی غیر فنی ساخته شده.
اگر تمام مفسرین قرآن را جمع کنند تا کسی را که خدا مرگش را آینه عبرت کرد، تطهیر کنند
نمی شود
سرنوشتی بدتر از آن در انتظار رووسای جمهور و مجلس خائن در جمهوری اسلامی است.
خدا همه ما را خادم انقلاب و عاقبت بخیر قرار دهد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۰/۷
🔻🔻🔻🔻🔻
www.jamaran.ir/بخش-بازنشر-59/823355-برگزاری-همایش-بررسی-شخصیت-اندیشه-اخلاقی-آیت-الله-هاشمی-رفسنجانی-در-قم
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/bidariymelat/14744
🔻🔻🔻🔻🔻
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
سیاسیون راه #قم را یاد گرفته اند!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در سالهای اخیر٬ رفت و آمد چهره های سیاسی به قم به طرز کم نظیری افزایش یافته است.
🔸این پدیده قابل بررسی مسبوق به سابقه است. در هنگام تصدی دولت موقت٬ آنان هر هفته برای دیدار کاری با #امام٬ به قم می آمدند. این رفت و آمدها در طیف های دیگر هم وجود داشت؛
اعضای #نهضت_آزادی٬ #سازمان_مجاهدین_انقلاب و بعدا #سمپات_های_منافقین٬ ارتباط وثیقی با بیت آیت الله #منتظری برقرار کردند.
مسئله #مشروعیت_خواهی از چهره های حوزوی٬ آنچنان برای چهره های سیاسی مهم بود که در ماجرای #کودتای_نوژه با بیت #آیت_الله_شریعتمداری ارتباط گرفتند و با هماهنگی وارد عملیات شدند!!
در دوران نخست وزیری #موسوی٬ ارتباط وثیق وی با برخی از اعضای هیئت امنای #دفتر_تبلیغات برقرار بود و این ارتباط منجر به گفتمان سازی به نفع نخست وزیر توسط برخی طلاب رزمنده (بدون اطلاع از ابعاد ماجرا) در جبهه ها شد و در انتخاب مجدد وی اثر گذاشت!
در دوران سازندگی اما ارتباط با قم در سطوح مختلف توسط شخص رئیس جمهور برقرار شد. یک تیم در دفتر تبلیغات مشغول به نوشتن #تفسیر_راهنما به نام ایشان شد(بر اساس نکته برداری های اولیه وی). بعضی فضلا هم ارتباط شان به #رفاقت مبدل شد و تا پایان عمر باقی ماند و پشتوانه مشروعیت ساز شخص #هاشمی_رفسنجانی تلقی می شد.
حتی در دوران #اصلاحات هم٬ با وجود انتقادهای پرشمار به عملکرد و دیدگاه های اصلاح طلبان٬ هرگز ارتباط با قم قطع نشد و برخی #دلال_های_سیاسی به انحاء مختلف در انجام وظیفه موفق بودند. اوج این روابط در #تعطیلی به مناسبت فاطمیه تبلور یافت و بر سوابق مضره پرده کشید.
رئیس فعلی مجلس البته عالم زاده و به راه قم واردتر از دیگران بود. او که قبلا علی رغم حمایت چهره های سرشناس حوزوی٬ موفق به جلب اعتماد مردم برای ورود به #مجلس نشده بود٬ اینبار با استفاده از تجربه آقای هاشمی٬ #کمپین_دعوت را از قم کلید زد و رای آورد که تا کنون هم روابط با قم با فراز و فرودهایی برقرار است.
احمدی نژاد هم خوب می دانست که نباید قم را رها کند لذا از همان ابتدا ارتباط های گسترده ای با طیف های مختلف برقرار کرد و نتیجه آن در ساخت #اماکن وسیع و اختصاص #امکانات گسترده به برخی افراد و مراکز٬ نمود یافت! بررسی میزان تزریق حمایت مالی دولتی به قم در دولت نهم٬ موضوع جالبی است که حقایق زیادی را روشن می کند. با رودررو قرار گرفتن رئیس جمهور به اصطلاح دولت مهرورزی با رؤسای جمهور پیشین و رقابت با نخست وزیر دهه شصت٬ او قافیه را در قم باخت و روابط نوپدید بعضا مبتنی بر مسائل مالی٬ نتوانست بر پیوندهای قدیمی با قم غلبه کند!
سرخوردگی احمدی نژاد قطع حمایت های دولتی را به دنبال داشت و برخی مراکز مجبور به تعدیل نیرو و کاهش فعالیت ها شدند و زمینه برای گردش به سمت چهره ای جدید با رویکرد حوزوی فراهم شد.
روحانی از همان ابتدای تبلیغات٬ بر قم تمرکز یافت و انصافا در ارتباط مؤثر با قم مؤفق بود.
همین روابط پیچیده موجب شد که او در سفر به قم با برخی تشکل های ظاهرا غیر سیاسی مانند #نشست_اساتید به جلسه بنشیند و در مواقف مختلف که جای اعتراض داشت٬ همین روابط حسنه٬ تیغ نقد و فریاد #وا_اسلامای قمی ها را کند کند.
در دوران روحانی٬ روابط دولتی ها با حوزویان وارد مرحله جدیدی شد؛ در این دوره اعضای هیئت دولت هرکدام به طور مستقل دیدار و ارتباط به حوزویان را پیگیری کردند.
#وزیر_بهداشت از قبل همین روابط توانست ریشه #طب_اسلامی را قم بکند و در استانه دور دوم و بعد از زمزمه پایان کارش٬ فایل تماس تلفنی اش با یکی از مقامات معظم قم در کانال یکی از سران #نشست٬ منتشر شد و احتمالا در انتخاب مجددش مؤثر افتاد.
رئیس دفتر رییس جمهور و اخوی رئیس دفتر تبلیغات٬ توانست سخنانی هم سو با گفتمان اعتدال از زبان برخی بزرگان اخذ و نشر دهد. #معصومه_ابتکار با مسئول پیشین حوزه خواهران #تفاهم_نامه امضا کرد.
همزمان در قم برخی مؤسسات(مانند فهیم) در قم به تئوری سازی برای دولت مشغولند و همزمان شعار #استقلال_حوزه سر می دهند!
انتشار لیست حمایت وزارت #ارشاد (با سکان داری یکی از اعضای پیشین دفتر تبلیغات) از برخی مراکز حوزوی٬ ابعاد روابط دولت با برخی حوزوی خاص را بیش از پیش نشان داد.
در آخرین نمونه از روابط سیاسیون با حوزویان٬ #وزیر_ارتباطات با جناب آقای #فاضل دیدار کرده و جملاتی در محاسن #تلگرام(بخوانید شبکه رای دولت اعتدال) از ایشان منتشر شده است. آنهم در آستانه فیلترینگ آن و علی رغم اعلام نظر علنی رهبر معظم و مراجع عظام تقلید نسبت به #ضرورت فیلترینگ این شبکه مخرب.
حتما این دیدارها تصادفی یا از روی دلبستگی به حوزه برگزار نمی شود.
در واکاوی ابعاد پیدا و پنهان این موضوع مهم در آتیه باید بیشتر سخن گفت.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 فوری | بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب در روز ۳۰ تیرماه ۸۸ درباره فتنه۸۸، سخنان میرحسین موسوی و خاتمی و... برای اولین بار منتشر شد.☝️
📖 روایت کامل این دیدار در کتاب فتنه تغلب منتشر شده است.
👈 رهبر انقلاب: آقای موسوی اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده و این منشأ همهی حرفهای بعدی شد.
❓ سوال این است: شما از کجا فهمیدید در انتخابات تقلّب شده، چه دلیلی اقامه شد؟
خود من هم خیلی سعی کردم، همان روز شنبه عصر که ایشان ظهرش اطلاعیه داده بود، فرستادم یک نفر را پیش ایشان، برگشت حرفهایی که زد من را خیلی متعجب کرد، خیلی متعجب کرد...
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📖 بمناسبت ۹دی؛ کتاب فتنه تغلب منتشر شد.
📥 معرفی و خرید کتاب👇
http://book-khamenei.ir/index.aspx?pageid=208&description=639051
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆مراسم بزرگداشت #حماسه_نهم_دی
🔆ان شاء الله همه با هم در مراسم بزرگداشت ۹ دی روز #میثاق_با_ولایت شرکت می کنیم.
۹ دی
#انقلاب_اسلامی
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوالات_کلامی ۱
🔆من خیلی دوست دارم اعتقاداتم قوی بشه و بتونم جواب شبهات رو بدم؛ سیر مطالعاتی که در این رابطه باید باشد رو با معرفی چند کتاب به من بگید؟ ممنون میشم.
پاسخ: #استادمحمدی
@ostadmohamadi
@salmanraoofi
🔆برگزاری نشست تخصصی با موضوع
"کاربست روش نظریهپردازی داده بنیاد در علوم انسانی اسلامی"
🔆ارائه دهنده: حجتالاسلام احمدحسین شریفی و نقادی دکتر سیدحسین شرفالدین و حجتالاسلام دکتر محمدمهدی نادری
🔹سهشنبه ۱۱ دیماه ۹۷، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
بعد از نماز مغرب و عشا
@salmanraoofi
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره
عناوین بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره
https://eitaa.com/d_raoofi/360
خلاصه ای از فوائد و لزوم بحث
https://eitaa.com/d_raoofi/361
جلسه ۱
https://eitaa.com/d_raoofi/297
جلسه ۲
https://eitaa.com/d_raoofi/298
جلسه ۳
https://eitaa.com/d_raoofi/299
جلسه ۴
https://eitaa.com/d_raoofi/300
جلسه ۵
https://eitaa.com/d_raoofi/301
جلسه ۶
https://eitaa.com/d_raoofi/302
جلسه ۷
https://eitaa.com/d_raoofi/303
جلسه ۸
https://eitaa.com/d_raoofi/304
جلسه ۹
https://eitaa.com/d_raoofi/305
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/d_raoofi/306
جلسه ۱۱
https://eitaa.com/d_raoofi/307
جلسه ۱۲
https://eitaa.com/d_raoofi/308
جلسه ۱۳
https://eitaa.com/d_raoofi/309
جلسه ۱۴
https://eitaa.com/d_raoofi/310
جلسه ۱۵
https://eitaa.com/d_raoofi/311
جلسه ۱۶
https://eitaa.com/d_raoofi/312
جلسه ۱۷
https://eitaa.com/d_raoofi/313
جلسه ۱۸
https://eitaa.com/d_raoofi/314
جلسه ۱۹
https://eitaa.com/d_raoofi/315
جلسه ۲۰
https://eitaa.com/d_raoofi/316
جلسه ۲۱
https://eitaa.com/d_raoofi/317
جلسه ۲۲
https://eitaa.com/d_raoofi/318
جلسه ۲۳
https://eitaa.com/d_raoofi/319
جلسه ۲۴
https://eitaa.com/d_raoofi/320
جلسه ۲۵
https://eitaa.com/d_raoofi/321
جلسه ۲۶
https://eitaa.com/d_raoofi/322
جلسه ۲۷
https://eitaa.com/d_raoofi/325
جلسه ۲۸
https://eitaa.com/d_raoofi/326
جلسه ۲۹
https://eitaa.com/d_raoofi/366
جلسه ۳۰
https://eitaa.com/d_raoofi/367
جلسه ۳۱
https://eitaa.com/d_raoofi/368
@d_raoofi
@salmanraoofi
هدایت شده از بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاروان روایت فتنه....
حرکت طلاب از قم به تهران....
چه نکته ای میرحسین را وادار به موضع گیری علنی در قبال این حرکت کرد؟
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
#معرفی_کتاب
💠 نام کتاب: الإمام المجتبی الحسن بن أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام
💠 مؤلّف: السید عبدالرزاق الموسوی المقرم
🔆توضیحاتی پیرامون کتاب در بیانات استاد مهدوی راد
💎 کتاب دومی که درباره ی امام حسن علیه السلام و سیره ی آن بزرگوار معرفی می کنم که بر خلاف کتاب اول، بخش اعظم آن درباره ی زندگانی به صورت سال به سال یا به اصطلاح تاریخی امام علیه السلام است و بخش اندک آن درباره ی صلح است و آن را معرفی می کنم: الإمام المجتبی الحسن بن أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام؛ با نگارش السید عبدالرزاق الموسوی المقرم می باشد.
💎 همه ی فضلاء و دانشمندانی که با سیره ی اهل بیت علیهم السلام آشنایی دارند؛ قاعدتاً با مرحوم مقرم هم آشنایی دارند. مخصوصاً که یکی از بهترین مقتل های امام حسین علیه السلام، مقتل مرحوم مقرم است.
💎 مقرم مورخی پر اطلاع بود و لذا چون فقیه بزرگی بود، در نگارش تاریخ هم، هر جا مسأله به گونه ای مرتبط می شد به فقه، تحقیق و پژوهشش بسیار دقیق می شد. آثار خیلی فراوانی دارد. آثار خواندنی و بسیار خوبی دارد.
💎 این کتاب که در دو جلد ضخیم یعنی بر روی هم حدود هزار و اندی صفحه نگاشته شده است، برای اولین بار که حدود 1400 صفحه است، بعد از رحلت آن بزرگوار منتشر شده است. آثار چاپ نشده ی دیگری هم هنوز آن بزرگوار دارد. مرکز احیای تراث مرتبط به عتبه ی عباسیه در کربلاء، این کتاب را تحقیق کردند و چاپ کردند و بسیار بسیار تحقیقشان عالمانه است و همه ی منابع و مصادر آن بزرگوار را نگاه داشته اند و آن چه را که خودشان افزودند، چه به صورت این که مثلاً مؤلف به شرح ابن ابی الحدید، چاپ چهار جلدی سنگی قدیم ارجاع داده بود، این بزرگواران به چاپ بیست جلدی ارجاع دادند، آن ارجاعات مؤلف را نگه داشتند و ارجاع جدید را هم بر آن افزودند.
💎 فهرست های خیلی مفصلی هم برای کتاب در پایان کتاب ترتیب دادند؛ قهرست آیات، احادیث، اعلام، بیوتات و قبائل، وقایع، اشعار، مصادر.
💎 در تحقیق کتاب، به بیش از 500 منبع این بزرگواران مراجعه کردند و کتاب را تحقیق بسیار عالمانه ای کردند. حدود 60 صفحه در زندگی نامه ی این مؤلف جلیل القدر و بزرگوار نوشتند؛ و او را به خوبی شناساندند. هم آثار چاپ شده اش را و هم مخطوطش را.
💎 همان طوری که عرض کردم این کتاب به صورت تاریخی به نگارش درآمده و لذا از ولادت آغاز می شود. صفات و القاب آن بزرگوار و زندگی عادی که گزارش می شود. بعد وارد می شود به میراث معنوی و فکری امام علیه السلام. دعاهای امام، خطبه های امام، نامه های امام، مناظره های امام و تحلیل برخی از حوادثی که امام علیه السلام حضور داشتند. مثل: جریان خیزش مردم علیه عثمان و روزگاران علی علیه السلام و آن گاه ماجرای صلح است که تقریباً حدود 200 صفحه ی پایان کتاب را به خودش اختصاص داده و در قسمت پایانی هم ماجرای شهادت امام علیه السلام با مظلومیت و نوع تدفین و برخوردی که امویان با جریان تدفین انجام دادند.
💎 کتاب بسیار کتاب محققانه و دقیقی است. مخصوصاً در مورد خلق و خوی امام و میراث معنوی امام، گزارش های خیلی قابل توجهی دارد.
💎 همه ی کسانی که با آثار مرحوم مقرم آشنا هستند، می دانند که با اثری فاخر و فخیم و ارجمند رویارو هستند.
💎 فضلای ارجمندی که در پی آشنایی و جستجوی زندگانی امام علیه السلام هستند و آثار جدید را می خواهند مطالعه کنند، این کتابی است که به همین تازگی ها از سوی مرکز احیاء التراث التابع لدار مخطوطات العتبه العباسیه المقدسه منتشر شده است.
❄️ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم❄️
#استاد_مهدوی_راد
@OstadMahdaviRad
@salmanraoofi
نگاهی به دریا.pdf
18.37M
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
📖 نگاهی به دریا
✍ آیت الله سید احمد مددی
📚 ج ۱
〽️ مقالات و مباحثی در #تراجم
#رجال_حدیث، #کتاب_شناسی، #فقه و #اصول
🔆موسسه کتابشناسی شیعه
@salmanraoofi
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
20 - 56-30.mp3
21.76M
⛔️نشست علمی #افول_آمریکا 👌
🎙 ارائه کننده: محمدی
مکان دانشگاه فرهنگیان، 13آذر 97⏱
🔰 گزارش این مکتوب و تصویری این نشست را می توانید در لینک زیر پیگیری نمایید👇👇
http://bso.ir/News/54847.html
@darseenghelab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
☑️ بزرگان از پذیرش مرجعیت دینی شانه خالی میکردند
🔻آیت الله فقیهی امروز در درس اخلاق:
🔹کسی صلاحیت برای #مرجعیت دارد که از مرجعیت گریزان است، علما و بزرگان مانند امام راحل و رهبر انقلاب و سایر علما اینگونه عمل کردند و لازم است سایرین هم اینگونه باشند.
🔹اگرطلبه اعمالش خالصا لوجه الله نباشد، این نوع آخوندی بدرد دنیا و آخرتش نمیخورد.
اگر بزرگانی چون شیخ مرتضی انصاریها و امام راحلها موفق بودند و توانستند در حوزه و دنیا تحول ایجاد کنند چون در اعمالشان #اخلاص را رعایت میکردند.
🔹بعد از فوت بزرگ مرجع جهان، اسلام صاحب جواهر، حاضر به پذیرش مرجعیت شیعه نشدند و ارجاع به هم بحثی خودش سید العلمای مازندرانی میدهد چون سید العلما را اعلم از خود می دانستند، مسئله وقتی جالبتر میشود که سیدالعلما هم شیخ مرتضی را اعلم تر از خود میدانستند و نهایتا با اصرار علما، شیخ مرتضی انصاری، مرجعیت شیعه را قبول میکنند.
hawzahnews.com/detail/News/474255
#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 1
📚آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» (تقریر درس خارج اصول حضرت امام خمینی(ره) توسط مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی)، روز پنجشنبه 6 دی ماه 1397 در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار گردید.
در این مراسم که با حضور اساتید، علما، فضلاء، طلاب، دانشگاهیان و صاحبنظران در سالن همایش های بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به ایراد سخن پرداختند.
👇👇👇
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
«الحمد لله رب العالمين و صلّي الله علي جميع الأنبياء و المرسلين سيّما خاتمهم و أفضلهم محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) و علي اهل بيته الأطيبين الأنجبين سيما بقية الله في العالمين بهم نتولّي و من أعدائهم نتبرّء الي الله».
مقدم شما علما، فضلا، اساتيد، مدرّسان بزرگوار را گرامي ميداريم. از سخنان سودمندي که قبلاً فرمودند به ويژه بيانات نوراني بيت امام حقشناسي ميکنيم و از ذات اقدس الهي مسئلت ميکنيم که آن امام را با ائمه خودش محشور بفرمايد! به ما توفيق فيض و فضل بردن از آن ذات را مرحمت کند!
کتابي که ملاحظه ميفرماييد، اين تقريباً برای 63 سال قبل است و مدتها بود که براي چاپ آماده بود؛ ولي فکر ميکرديم که خيال ما را در بر بگيرد. اکنون ديديم که وقت رفتن است و چيزي براي ما ـ خدا را شکر ـ گيرندگي ندارد، اجازه چاپ داديم. تا آن وقت که قدري ميانسال بوديم و قدري خيال ميکرديم که مثلاً در عُظمی و اعظم خبري هست، اجازه نداديم؛ اما الآن که واقع وقت رفتن است، ديديم که هيچ ـ به نحو سالبه کليه ـ هيچ اثري از اين القاب و کرامات نيست، گفتيم مجاز به چاپ کردن اين اثر هستيد. اين سرّ تأخير چاپ کتاب شصت سال قبل است.
سالهاي قبل ممکن بود که انسان از اين بذله و از اين طنز لذت ببرد، اما الآن خدا را شکر که هيچ اثري در ما نميگذارد و اين بيانات نوراني که فرمودند، من در تتمه آن جملهاي را نقل کنم، بعد اصل بحث را شروع بکنم. از اين کسی که عِقد الفريد نوشته، سؤال کردند که چرا حرف ديگران اثر ندارد ولي حرف فلان روحاني اثر دارد؟ گفت: «ليست النائحة المستأجرة کالثّکلي»[1] فرمود پسر! ديدي ـ خداي ناکرده ـ اگر مادري فرزندش را از دست بدهد، زنها جمع ميشوند و مويه ميکنند، يک زنِ نائحهاي را هم ميآورند که بخواند و آنها بگريند. آن زن نائحه براي اجرت نوحه ميخواند؛ اما آن «ثَکلي»؛ يعني مادر داغديده، همين که دهن باز کرد همه گريه ميکنند. فرمود: «ليست النّائحة المستأجرة کالثّکلي».
ديگران «نائحة» مستأجرهاند و امام «ثکلي» است. او داغِ دين داشت! چون داغ دين داشت، حرفش اثر داشت. وگرنه حرف همان حرف بود. آن نوائح سوزناکتر و آهنگينتر ميخواندند؛ اما همين که مادر داغديده دهن باز ميکرد همه فرياد ميکشيدند. فرمود فلان روحاني داغ دارد «ليست النّائحة المستأجرة کالثّکلي». همان روز و روزگار به خدمت يکي از مراجع علمي آن روز رفتم، ديدم اين بحار رحلي مرحوم مجلسي(رضوان الله عليه) باز است و بحث تقيّه را دارد مطالعه ميکند. آن امام فرياد ميزند «بلغ ما بلغ»! او دارد بحث تقيّه را مطالعه ميکند؛ خيلي فرق است!
@salmanraoofi
#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 2
🌟🌟🌟🌟🌟
حالا به اصل بحث برگرديم. بسياري از شما بزرگواران هم فعليتي داريد، هم «بالقوة القريبة من الفعل» آينده به اميد شما روشن است. اين بحث فرق بين تکوين و اعتبار، البته ثمره علمي دارد؛ اما حرف اوّل را او ميزند و ما چون اين حرف را جدّي نگرفتيم هزينه شهيد جاويد را داديم.
بيان مطلب اين است؛ فلسفه که رئيس همه علوم است، آمده مرزبندي کرده، گفته: «الموجود إما حقيقيٌ و إما اعتباريٌ»؛ موجود حقيقي را و صاحبان حکمت نظري را به فلسفه و کلام و عرفان و علوم تجري و رياضي و مانند آن داد، علوم اعتباري را به فقه و اصول و اخلاق و حقوق داد، «الموجود إما حقيقيٌ و إما اعتباريٌ». بعد آمده گفته درست است در آن مَقسم ابتدايي اينها دو قسم هستند؛ اما هيچ ـ به نحو سالبه کليه ـ هيچ برهان ضروري که شما بتوانيد بگوييد «بالضّرورة»، بين اينها نيست. اگر موضوع موجود حقيقي شد، الا و لابد نسبت به محمول ميشود موجود حقيقي. اگر موضوع امر اعتباري شد، الا و لابد نسبت به محمول میشود موجود اعتباري. هيچ ممکن نيست شما بتوانيد يک ضرورت هستي را که جزء بود و نبود است، با چيزي که با يک بايد و نبايد بالا و پايين ميشود، هيچ نميتوانيد رابطه برقرار کنيد. ميتوانيد اعتباراً چيزي که بالا و پايين ميرود به نام بايد و نبايد، با چيزي که بود و نبود است را ارتباط بدهيد، ولي بخواهيد قضيه ضروريه درست کنيد دست شما بسته است. هر جا موضوع حقيقي شد، الا و لابد محمول و نسبت حقيقياند؛ البته اگر بخواهيد حرف ضروري بزنيد! اگر اين طوري شد و پسفردا ممکن است آن طوري بشود، دستتان باز است. اگر محمول بود و نبود شد، يعني موجود حقيقي شد، کشف بکنيد که نسبت به موضوع وجود حقيقي دارد، چون آن که با بود و نبود است دست ما نيست، قبل از ما و بعد از ما! اينکه ما اصرار داريم عقل مثل شرع نيست، عقل مثل نقل است و نه مثل شرع؛ عقل چراغ است چراغ در قبال صراط نيست. صراط شرع است و يک مهندس دارد ﴿إِنِ الْحُكْمُ إِلاّ لِلَّهِ﴾[2] و لاغير! عقل ميفهمد و ميبيند که «العدلُ حَسَنٌ» نه فرمانروايي کند؛ زيرا قبل از اين عاقل و بعد از مرگ اين عاقل و همزمان اين عاقل، «العدلُ حَسَن» بود. «العدلُ حَسَن» را ارسطوها و بوعليها نياوردند، اينها با چراغ فهميدند. سراج کجا! صراط کجا! چون حساب نشده حرف ميزديم، ميگفتيم: «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْشَّرْعٌ»،[3] همان طوري که اين «کلُّ ما» را «کُلَّمَا» ميگفتيم! «كُلُّ ما حَكَمَ بِهِ الْشَّرْعٌ حَكَمَ بِهِ العَقْلُ»، اين حکم بين موضوع و محمول است، حکم قضيه است؛ يعني کشف! آن حکم فرمانروايي است؛ يعني اينطوري کردم. اين کجا و آن کجا! مگر شرع مقابل دارد؟! مگر صراط مقابل دارد؟! سراج است! اين چراغ يا عقلي است يا نقلي؛ آن که مقابل ندارد، صراط است.
@salmanraoofi
#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 3
🌟🌟🌟🌟🌟
اين اشتباهات از ديرزمان بود و امام(رضوان الله عليه) جزء کساني بود که قيام کرد که بين حقيقت و اعتبار فرق است. مرحوم آخوند صاحب کفايه مستحضريد که مقداري اسفار و مانند آن را خوانده است، اين «و التحقيق» در کلمه ايشان که در بحث مشتق است، شايد دهها بار به عرض شما رسيد، اين «و التحقيق» عين عبارت مرحوم صدرالمتألهين و تعليقه سبزواري است در جلد اوّل اسفار که مشتق بسيط است و ذات در آن نيست. آن روز ما هم اسفار ميخوانديم هم کفايه. شما صفحه چهل و 41 و 42 اسفار را با تعليقه حکيم سبزواري بگيريد با «و التحقيق» مرحوم آخوند بحث مشتق تنظيم بکنيد. او مختصري اسفارخوانده است، نه بيشتر از آن. آدم باهوشي بود، اگر بيشتر ميخواند ديگر ما از بسياري از خطرهايي که بر ما تحميل شد به آساني ميگذشتيم و آن هم خطر شهيد جاويد بود. اين اصول اگر وظيفهاش را انجام ميداد، ما آن هزينه را نميداديم. الآن شما بايد خوب اين را بفهميد و خوب پياده کنيد که دگرباره ما هزينه شهيد جاويد را ندهيم.
بيان مطلب اين است؛ اينکه اگر چيزي حقيقت شد، محمول آن بخواهد ضرورت ذاتي داشته باشد، الا و لابد بايد موجودي تکويني باشد. موجود اعتباري ربط اعتباري با او دارد، نه ربط حقيقي! اينها آمدند در بحث به جاي اينکه ـ در آن کليپ هم شنيديد ـ از عقل بحث کنند که «العقل ما هو»؟ مبادي عقل چيست و از سلطنت عقل بحث کنند، آمدند از قطع بحث کردند؛ حالا اين به هر وسيله است جاي خاص خودش را دارد. قطع امر تکويني است و علم است، اين امر تکويني يک لازم تکويني دارد به نام کشف، واقع را کشف ميکند؛ «العقل کاشفٌ بالضرورة»، اما حجيت امر اعتباري است! اين را آخوند و امثال آخوند آمدند گفتند حجيت ذاتي قطع است ـ پدرآمرزيده! ـ آنکه «بيده الحجية» است ميتواند بگويد اين قطع حجت است يا آن قطع حجت نيست، ذاتي بودن آن يعني چه؟ يعني منجّز است و معذِّر، اينکه تکوين نيست، اين يک کاشف الغطاء ميخواهد.
خدا مرحوم صاحب جواهر را غريق رحمت کند! او کسي بود که ما را با کاشف الغطاء آشنا کرد. اين کتاب شريف کشف الغطاء چهار جلدي حتماً بايد جزء کتاب باليني همه شما باشد؛ هم مطالعه کنيد و هم درس بدهيد. اين بزرگوار چون از همان قدماي غني و قوي متعصبي بود، آمده فرق گذاشته بين امر اعتباري و امر تکويني. «حجيت» ذاتي قطع نيست، چون قطع امر تکويني است کاشف است، «کاشفيت» ذاتي قطع است نه «حجيت»؛ لذا آمده گفته علم امام حجّت است در کشف اسرار و در سه مرحله کاشف است: در تلّقي وحي بلاواسطه يا معالواسطه از ذات اقدس الهي معصوم است؛ در نگهداري آن در مخزن ذهن معصوم است؛ در انشا و ابلاغ حکم به جامعه معصوم است. سه ضلع اين مثلث را عصمت تأمين ميکند. اين را البته طبق تحليل سيدنا الاستاد مرحوم امام، از آيات قرآني گرفتند که ذات اقدس الهي به رسولش فرمود در اين سه ضلعِ اين مثلث تو معصوم هستي، چون ﴿إِنَّكَ لَتُلَقَّي الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكيمٍ عَليمٍ﴾،[4] يک؛ ﴿سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسي﴾، دو؛ ﴿وَ مَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَي ٭ إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ يُوحَي﴾،[5] سه؛ حوزه لب معصوم است، حوزه ذهن معصوم است، حوزه فهم معصوم است. آن ضلعي که ميگيرد معصومانه ميگيرد، آن ضلعي که نگه ميدارد در فضاي دل، معصوم است. آن ضلعي که به جامعه منتقل ميکند معصوم است؛ اين اضلاع سهگانه را اين چهارده معصوم دارند، هر چه که در احکام الهي بايد باشد معصوم است ولاغير!
@salmanraoofi
#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 4
🌟🌟🌟🌟🌟
اما آيا اينها در بايد و نبايد هم سهيم هستند؟ اين بايد و نبايد امر اعتباري است. گاهي خدا به امام ميگويد اين امر مسلّم قطعي که داري اينجا جايش نيست. تو يقيناً ميداني کربلا چه خبر است، مکه چه خبر است، تکهتکهات ميکنند؛ ولي به عنوان يک فرد عادي بايد قيام بکني. مبادا خيال بکني که بنا بر اين علم، حالا من ميدانم خطر است بايد بروم! ايشان فرمودند در اين اضلاع سهگانه مثلث، معصوم هستند؛ در بيان احکام براي مردم معصوم هستند؛ اما در اجراي احکام برابر اين قطع بايد عمل بکند؟ صريحاً وجود مبارک پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التّحية و الثّناء) اين را فرمود که در فقه ما هم هست، در فقه اهل سنت هم هست؛ مرحوم صاحب وسائل نقل کرده و همه فقها هم فتوا دادند که «إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَانِ»؛[6] من در محکمه با شاهد و يمين حکم ميکنم، صريحاً اعلام کرد. فرمود ولي حواس شما جمع باشد! من موظّف هستم که با يمين و بيّنه حکم بکنم، صد درصد ميدانم اين مال براي زيد است و صد درصد ميدانم تو که با شاهد دروغ آمدي در محکمه من و شهادت دادند داري خلاف ميکني. همينها را صاحب وسائل در وسائلنقل کرده است؛ فرمود آنچه ميبري «قِطْعَةً مِنَ النَّار»[7] است، من دارم ميبينم که آتش داري ميبري. مگر هر قطعي حجت است؟! مگر هر کاشفي حجت است؟! فرمود ما مادامي که اينجا زندگي ميکنيم بايد اينطوري زندگي کنيم، «إِنَّمَا أَقْضِي بَيْنَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَ الْأَيْمَانِ». مبادا بگوييد من اين مال را از دست خود پيغمبر گرفتم! مبادا بگوييد از محکمه خود پيغمبر گرفتم!
اگر آخوند متوجه ميشد که بين اعتبار و حقيقت فرق است و اگر فتوا نميداد حجيت ذاتيِ قطع است، حوزه ما اين درسها را ميخواند، ديگر ما فلان کس نداشتيم، فلان کس نداشتيم که اينطور حوزه را به فتنه بکشانند! او هم يک طلبه بود. وقتي ميفهميد که علم امام در بيان احکام حجت است، اما در قضاياي شخصي مثل ما بايد عمل بکند.
خدا مرحوم کاشف الغطاء را غريق رحمت کند! شايد فرصت نکنيم اين کتاب را بخوانيم، ولي حتماً اگر بخواهيد عالم بشويد اين بايد جزء کتابهای باليني شما باشد؛ گفت جريان شب قدر مشخص بود، جريان کوزه امام حسن(سلام الله عليه) مشخص بود، جريان کربلا مشخص بود، يقين داشتند که چه خبر است، چه سمّي است، چه کسي کشته ميشود يا چه کسي کشته نميشود، آنها اگر بنا بود با علم غيب عمل بکنند که هميشه از قدرت غيبي عمل ميکردند و ديگر براي ما اسوه نميشدند!
@salmanraoofi
#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 5
🌟🌟🌟🌟🌟
غرض اين است که اين را بايد کاملاً خط بطلان کشيد که حجيت ذاتي قطع است! حجيت ذاتي قطع نيست، کاشفيت ذاتي قطع است و آنچه «بيده ازمّة العقول»، ميتواند بگويد اينجا به اين قطع عمل بکن و آنجا به اين قطع عمل نکن. اين نظير زوجيت اربعه نيست که هر دو تکويني باشد. حجيت امر اعتباري است، امر اعتباري که بايد و نبايد است و به «يد» ديگري است، اين را مگر ميشود پيوند ضروري زد به يک امر تکويني؟! اگر مرحوم آخوند مقداري اين مسائل را دقيقتر ميخواند و بيشتر استاد ميديد، اين حرف را نميزد. البته قبل از او مرحوم شيخ هم اين حرف را زده است که اينها خيال ميکنند قطع حجيتش ذاتی است، در حالي که کاشفيت آن ذاتي است.
براساس همان خلط با قاعده «الواحد»[8] میخواست موضوع را درست کند که سيدنا الاستاد امام(رضوان الله عليه) از همين جا جلوي آن را گرفته که بسياري از دستپروردههاي امام آشنا شدند که جاي قاعده الواحد و اينها در اصول نيست. اين کتاب را که حتماً ـ إنشاءالله ـ ميبينيد، سرّ اينکه ما را صاحب جواهر با کاشف الغطاء آشنا کرد اين است که ايشان هم از مرحوم ابن طاوس به عظمت نام ميبرد هم از مرحوم آقا باقر وحيد بهبهاني نام ميبرد، هم از کاشف الغطاء؛ ميگويد در عصر کاشف الغطاء، فقيهي قويتر از او و به حدّت ذهني مثل او نبود،[9]چون ميدانيد صاحب جواهر سلطان فقه است. ميبينيد اين کشتيهاي اقيانوسپيما خيليهايشان سعي مي کنند آنجا که عمق عميقي دارد آنجا کشتي نرانند؛ ولي اين بزرگوار ميرود به آنجا، ميفهمد که چقدر عميق است، خبر ميدهد و بعد برميگردد؛ بارها ما تجريه کرديم. خيلي از فقها که حرفهاي مشهور را ميزنند؛ اما ايشان سلطان فقه است. حشرش با انبيا! اين بزرگوار يعني مرحوم کاشف الغطاء در جلد سوم اين کشف الغطاء چهار جلدي صفحه 113 در حکم کسي که در مورد قبله متحيّر است که چه بکند چه نکند، آنجا ميفرمايد اين قطع آنها حجّت است يا نيست، «و کشف الحال» اين است که احکام شرعيه «تدور مدار الحالة البشريّة دون المِنَح الإلهيّة فجهادهم و أمرهم بالمعروف و نهيهم عن المنكر إنّما مدارها علي قدرة البشر و لذلك حملوا السلاح و أمروا أصحابهم بحمله و كان منهم الجريح و القتيل و كثير من الأنبياء و الأوصياء دخلوا في حزب الشهداء و لا يلزمهم دفع الأعداء بالقدرة الإلهيّة و لا بالدّعاء و لا يلزمهم البناء علي العلم الإلهي و إنّما تدور تكاليفهم مدار العلم البشري فلا يجب عليهم حفظ النفس من التلف مع العلم بوقته من اللّه تعالى فعلم سيّد الأوصياء بأنّ ابن مُلجَم قاتلُه و علم سيّد الشهداء عَلَيْهِ السَّلَام بأنّ الشمر لعنه اللّه قاتلُه مثلًا مع تعيين الوقت لا يوجب عليهما التحفّظ و ترك الوصول إلى محلّ القتل و علی ذلك جَرَت أحكامهم و قضاياهم إلا في مقامات خاصّة» که براي اثبات نبوت و مانند اينها استثناست، «لجهات خاصّة فإنّهم يحكمون بالبيّنة و اليمين و إن علموا بالحقيقة من فيض ربّ العالمين» که چه کسي دارد دزدي ميکند از محکمه میبرد! اين با «سين»؛ سين يعني سين تحقيق، ﴿قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَي﴾؛[10] نه اين «سين تسويف» است! ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَي﴾؛ يعني الآن و محققاً الله ميبيند. ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا﴾، اين دو آيه سوره «توبه» براي همين است! ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَي اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾، نه يعني خدا بعدها ميبيند! اين را در آيه 61 سوره «يونس» فرمود: همين که ميخواهيد وارد شويد مشهود ما هستيد، ﴿وَ مَا تَتْلُوا مِنْهُ مِن قُرْآنٍ وَ لاَ تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاّ كُنَّا عَلَيْكُمْ شَهُوداً﴾؛ همين که ميخواهيد وارد بشويد مشهود ما هستيد. اين «سين» سين تحقيق است، نه «سين تسويف». نظير «سوف» تسويفي نيست. اين رسول و ائمهاي که در حين ورود ميفهمند که ما داريم چه کار ميکنيم، اين ـ معاذالله ـ نداند که اين مال براي چه کسي است؟! حضرت هم صريحاً اعلام کرد که اين «قِطْعَةً مِنَ النَّار» است که داري ميبري!
@salmanraoofi
#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 5
🌟🌟🌟🌟🌟
ايشان ميفرمايد: «فإصابة الواقع و عدم إمكان حصول الخطأ و الغفلة منهم بالنّسبة إلى الأحكام»؛ اينکه شنيديد معصوم هستند معصومانه حکم ميکنند، براي احکام فقهي اينطور است، بيان حلال و حرام همين طور است، آيات الهي همينطور است، دين همينطور است؛ اما در مسائل جزئي اينطور نيست! «و أمّا العلميّة فمدارها علی العلم البشري دون الإلهي إذ لا يلزم من عدم الإصابة تنفّر النفوس» و مانند آن که حتماً ـ وگرنه اين زحمتها همه هدر است ـ اين را ببينيد.
شهامت هم دارد! ميفرمايد الآن روي زمين چيزي به عظمت قرآن نيست، اما قرآن هرگز بالاتر از امام نيست. اين شهامت را هم دارد، حق هم با اوست! اين را در بحث «کتاب القرآن» دارد، چون مستحضريد اين فقهاي ما اين روش را داشتند؛ يعني سه، چهار تا کتاب را در پايان کتاب صلات داشتند: «کتاب القرآن، کتاب الذکر، کتاب الدعاء» اينها را داشتند؛ دروسائل هم اين روايات هست. اين «کتاب القرآن» را ايشان در کتاب صلات دارد که قرآن را مشخص ميکند، من به حوزه خيلي ارادتمند هستم؛ اما ما يک دلّال داريم، يک مبتکر! فلان آقا اينطور گفته، مبناي فلان کس اينطور است! الآن شما در بازار و ميدان که ميرويد، اين دلّالها ميدانند که تمام اين ميوهها را از کجا بياورند، قيمت آن را هم ميدانند، پخت و پز آن را هم ميدانند، شيرين آن را هم ميدانند؛ اما هيچکدام توليدکننده نيستند. آقاي نائيني اينطور گفته، آقا ضياء اينطور گفته، آخوند اينطور گفته، اين دلّال علم شدن است؛ اين فضيلت نيست. الآن حوزه به برکت امام و شهدا غنيترين دورانش را ميگذراند، پنجاه هزار کم نيست! اين طلبه افغاني بود، الآن يک قرن ما را دارد به دنبال خودش ميکشاند. صد سال قبل اين طلبه افغاني؛ منتها هرات، خراسان شرقي بود و مشهد خراسان غربي؛ صد سال اين طلبه افغاني درس خوانده مشهد و بعد رفته نجف و درس خوانده کفايه نوشته الآن ما صد سال است دنبال او هستيم. پاي درس مرحوم آقاي نائيني خيليها بودند، جمعيت هزار نفر هم در نجف نميشد؛ سه تا طلبه ـ حالا بزرگان فراواني هستند که ما يا نميشناسيم يا نميخواهيم نام آنها را ببريم ـ اين سه تا طلبه آمدند ميداندار شدند: يکي شده علامه اميني که به تنهايي الغدير نوشت؛ يکي شده علامه طباطبايي که به تنهايي الميزان نوشت؛ يکي شده علامه آقا سيد محسن حکيم. من نزد بزرگواري که شاگرد آقا ضياء بود قوانين ميخواندم، ميگفتمستمسک کتابي است! آنها از چهل شروع کردند تا شصت، برخيها از شصت شروع کردند تا هفتاد! سن هفتاد دوران واماندگي آدم است. آيا ما الآن در بين پنجاه هزار نفر سه طلبه اين گونه داريم؟ دلّال بودن غير از علامه اميني شدن است. خدا شهريار را غريق رحمت کند! گفت:
لا قَلَمْ إلا اَمين لا رَقَم إلا غَدير ٭٭٭ تاجور است آنکه اين سکه به زر کوبدا
منطقش از هل أتي بازويش از لا فتي ٭٭٭ گو که علي پنجه در کتف عمر کوبدا[11]
دلّال بودن آشنا بودن به آراي ديگران، آشنا بودن به اقوال ديگران، غير از نوآوري است.
مرحوم کاشف الغطاء در صفحه 254 دارد: «المبحث الرابع»، اينکه قرآن کريم افضل «من جميع الکتب المنُزّله من السماء» است و افضل از کتاب انبياست؛ میفرمايد اين درست است، از همه کتابهاي عالم بالاتر است؛ اما «و ليس بأفضل من النبي صلّی اللّه عليه و آله و سلم و أوصيائه عليهم السلام»؛ قرآن از امام بالاتر نيست و درست هم گفت! يک وقت بود ممکن بود اين «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِم»[12] غلوّ حساب بشود؛ اما الآن براي ما حلّ شده است. به برکت امامها اين فکر براي ما حلّ شده که «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِم»، ميفهميم که اين در فصل سوم است، نه در فصل اوّل که منطقه ذات است و فصل دوم که صفات ذات يعني در اين دو تا منطقه، منطقه ممنوعه است، منطقه تجلّي، منطقه فيض. طبق اين بيان نوراني حضرت امير که «فَتَجَلَّي لَهُمْ سُبْحَانَهُ فِي كِتَابِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَكُونُوا رَأَوْهُ بِمَا أَرَاهُمْ مِنْ قُدْرَتِه»؛[13] کاملاً ميفهميم و براي ما مثل ساير مسائل عادي است، «بِكُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِكُمْ يَخْتِم».
@salmanraoofi