@Pand_Saadat.mp3
زمان:
حجم:
9.23M
🔅بیان دو حکایت از مقام معظم رهبری حفظه الله
🔅توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
🔅علت ارادت استاد شب زنده دار به رهبرمعظم انقلاب حفظه الله
تاریخ: ۹۸/۱۰/۱۶
@pand_saadat
@salmanraoofi
باسمه تعالی
افرادی که توانایی پیاده سازی صوت دارند
چند صوت در جواب به شبهات شایع طلاب درباره خواندن رسائل و مکاسب هست که در ابتدای تدریس دوسال پیش ارائه شده و نیاز به پیاده سازی دارد
حق الزحمه هم تقدیم می شود
لطفا افرادی که سابقه پیاده سازی دروس حوزوی دارند به آیدی بنده
@srsr1359
مراجعه کنند
متشکر
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
بزرگوارانی با توجه به اینکه تمرکز بنده درباره مباحث روشی اجتهاد است
درباره کتاب روش شناسی اجتهاد که موسسه فقاهت چاپ کرده سوال می کنند
بنده کتاب را هنوز تهیه نکرده و نخوانده ام اگر خواندم اظهار نظر می کنم
@salmanraoofi
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 1
باسمه تعالی
☀گوشه ای از دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره پیاده شده از دروس ارائه شده
#اختصاصی ( نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
یک بحث مهم درباره مکتب شناسی فقهی این است که این بحث چه فوائدی دارد.
فوائد این بحث می تواند از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد
🔆زاویه اول فواید برای غیر مجتهدین است
🔆زاویه دوم فواید برای مجتهدین
🔆زاویه سوم هم فایده هنگام ابداع یک روش اجتهادی است.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 2
☀گوشه ای از دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره پیاده شده از دروس ارائه شده
باسمه تعالی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین
1. تسهیل در شناخت #روش_استنباط
یکی از مشکلات خواندن #رسائل و #مکاسب این است که این کتب به گونه ای درس خارج اند و کسی که میخواهد این مطالب را بفهمد ، نکته ای که طرح نمی شود تئوری این مسائل و نقشه راه این مباحث است یعنی طلبه نمیداند که #شیخ_انصاری ره میخواهد به چه روندی به حکم برسد البته غیر از بعضی تقدم و تاخرهایی که فکر جوال شیخ دارد و نظم مباحث را کمی به هم می ریزد، طلبه در #رسائل و #مکاسب یا #درس_خارج که وارد می شود دقیقا مثل این است که بدون مقدمه و شناخت تئوری و روند و روش کار او را به اتاق جراحی ببرند و بگویند جراحی کنید. در درس خارج، استاد می آید موضوعی یا فرعی را مطرح می کند بعد اقوال یا ادله را مطرح می کند، بعد این اقوال و ادله را به روش خودش نقد می کند و بعد به یک نتیجه می رسد، این کلیت درس خارج است، البته در #اصول یا در #فقه ممکن است مقداری کار متفاوت باشد، ولی محصل باید خیلی گیرایی داشته باشد که متوجه بشود که این استاد چه روندی و چه روشهایی برای رسیدن به نتیجه دارد. مشکلی که در #درس_خارج داریم همین است یعنی وارد عمل می شوند اما تئوری و روش کار گفته نمی شود شما باید تئوری و روش را در حین کار یاد بگیرید در واقع اگر کسی هم در #درس_خارج #مجتهد شود می شود گفت مجتهد تجربی شده یعنی بدون دانستن نظریة کار، کار را یاد گرفته است.
اگر طلبه در ابتدا یک آشنایی اجمالی با روش #اجتهاد #شیخ_اعظم_انصاری داشته باشد می داند که الان قاعدتا شیخ این طور کار را شروع می کند و اینطور ادامه می دهد و اینطور به پایان میبرد حالا گاهی تقدم و تاخرهایی در کار هست ولی بالاخره می داند روش کار این است و الان کجای روش کار در #مکاسب است و لذا سر در گمی در کل روش کار ندارد بلکه می داند این روش اجتهادی روندش این گونه است و من مثلا ایستگاه موضوع شناسی یا ظهور گیری یا حل تعارض یا غیره هستم و اشراف به روند دارد الان برای طلبه مکاسب خوان اصلا اشراف به روند در ورود به درس #مکاسب نیست لذا اصلا طلبه از اساس در کار شیخ سر در گم است چون نه تئوری اجتهاد را به طور اجمالی می داند و نه روش کار #شیخ_اعظم را مطلع است لذا یک فایده #مکتب_شناسی_فقهی اشراف به روند #اجتهاد و گم نشدن در روند اجتهاد مجتهدینی مثل #شیخ_اعظم است یا #آیت_الله_بروجردی است که این فایده برای غیر مجتهد خیلی بیشتر است ولی برای مجتهد هم نسبتا فایده دارد.
@salmanraoofi
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆شهید سپهبد #حاج_قاسم_سلیمانی
🔅قطعا بعد از شهید مطهری و شهید بهشتی سومین شهید برجسته انقلاب اسلامی است.
🔅همانطور که خون شهید مطهری عقائد میلیونها انسان مومن را تصحیح و بیمه کرد و خون شهید بهشتی اثبات حقانیت مریدان امام خمینی ره شد و انقلاب را از شر منافقین نجات داد
🔅خون این شهید بزرگ هم، انقلاب را از شرّ آمریکای جهانخوار و اذناب او و منافقین داخلی نجات خواهد داد
🔅آنچه از سخنرانیهای این شهید سعید شنیدم، حقا و انصافا در سطح سخنرانیهای پرمغز شهید مطهری است
امیدوارم سخنرانیهای ایشان مثل سخنان گوهربار شهید همت در کتابی جدا به چاپ برسد
@salmanraoofi
هدایت شده از اسرار پیدا
♻️💠 زمینیسازی پارادوکسیکال "ذات اقدس اله" : اندر تمجید هاشمی رفسنجانی توسط حضرت آیت الله جوادی آملی
🔹سالها "ذات اقدس اله" را فراتر از همه قیودات شنیدیم، دانستیم و تلقی کردیم. ما را تا اوج برد.
🔹شاید از سادهی بسیط و همه فهم خداوند ما را فراتر هم برد و آن را عمیق یافتیم.
🔹تازه تازه عادت کرده بودیم که با خداوند همیشگی با زبان ناتابآور حکمی ـ عرفانی هم میشود ارتباط یافت.
🔹تازه تازه فهمیدیم یا داشتیم درمییافتیم که قرار است فقهی که از ذات اقدس اله برآید، بر جان جهان نمای ما نازل شود و ما جرعهای از فقاهت حکیمانه و عارفانه را تلذذ کنیم.
🔹تازه تازه میفهمیدیم که تفسیر قرآن آن ذات اقدس اله را هم باید جور دیگر تصویر کرد و بر مدار تسنیم شوقآور درآمد و خود را تسلیم ذوق حکیمانه کرد.
🔹🔹اما هم نمیدانستیم و هم انتظار نداشتیم که آن ذات اقدس اله درونیشدهی ما، در سالهای واپسین در فرودگاه توصیف، تجلیل و تبجیل آن سفر کرده آب و استخر دیبا خود را نیز بر ما نشان دهد و فقیه و مفسر خوانده شود.
🔹انتظار نداشتیم که آیتالله خواندهی روزنامهی جمهوری فرارتر از لقبی تشریفاتی، بیش از حد عادی مدال افتخار بگیرد.
🔹طرفه آنکه:
وقتی جامعه انقلابی، جرعهنوش اخلاص "سردار آسمانی" خود بود و یک دل و پر پیمانه سه بار از عمق جان و با دیدههای پربصیرت و پر اشک میسرود که "انا لا نعلم منه الا خیرا"، انتظار نداشت که کسی از اوج ستایش فردی به عنوان "سردار سازندگی" فراتر رود.
🔹مردم کوچه و خیابان هم انتظار نداشتند که تمام "ذات اقدس اله" در خدمت قضای نگفتن جملهی پر رمز و راز "انا لا نعلم منه الا خیرا" قرار گیرد و مدال تفسیر و فقه بر سینهی آن سفر کردهی آب و استخر نشانده شود.
✅ البته جای شکر و سپاس باقی است که خداوند متعال تنها از افق ذات اقدس اله سرداران خود را به آحاد اهل ایمان معرفی نمیکند. بیجهت نیست که "سردار آسمانی" تشییع میلیونی شد و "سردار سازندگی" تشییعی بهیاد ماندنی را در ذاکرهی ما خاطرهسازی کرد.
✳️ سردار سازندگی نیازمند تبجیل و تجلیل ماند. اما نه مفسر خواندن او دردی را دوا میکند و مقتضی اذعان حتی تصنعی به "انا لا نعلم منه الا خیرا" خواهد بود و نه فقیه تلقی کردن او کرسی "مرجعیت شورایی" ـ و نه صرفاً "فقاهت شورایی" ـ را بر تارک کرسیهای نظریهپردازی در حوزهها خواهد رساند.
✅ خطبهخوانهایی از خطبهخوانی کناره گرفتند. برخی به نیت خیر، برای پرهیز از اختلاف و تنش، و بهخاطر هراس بیش از حدّ نسبت به تعمیق شکافها. برخی هم پا به پای جامعه و آحاد مؤمن انقلابی نیامدند.
💠 کسی که به هر دلیل نیامد، میتواند مأجور باشد. اما زمینهمندی را چندان نمیتوان جبران و دوا کرد. بلکه، نمیتوان پنهان کرد یا تغافل کرد که:
پیامها و سخنرانیها نشان داده است گاه نمایندگان ذات اقدس اله، برای نظام، انقلاب و تمدنسازی عریق دینی بهره دارند و دعای خیر میکنند. اما از آنان، شاید بیشتر برای تبجیل و ... سرداران گذشته، حال و آیندهی سازندگی مایه گذاشته میشود. اما اینها چندان با طرح مرجعیت رشیدهی شهید صدر نمیسازد.
ذبیح الله نعیمیان
💠اسرار پیدا
کانال جریانشناسی و تاریخ معاصر:
💠 @asrar_p
هدایت شده از شیخعلےعزلتےمقدم
@hazin14/بصیرت نافذرجیم شده گان انقلاب.mp3
زمان:
حجم:
1.94M
رجیمشدگانانقلاب
#بصیرت_نافذ
🆔 @hazin14
باسمه تعالی
بحث مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را تا به حال برای
حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس مشهد
کریمه اهل بیت علیهم السلام قم (مشکات قم)
موسسه فتوت (فرهنگ و تمدن توحیدی)
مدرسه فقهی صاحب الامر عج
و اخیرا مشکات تهران درخواست داشته
🔅به صورت خلاصه یا کامل ارائه کرده ام
🔅حوزه های علمیه خواهران و برادران در هر جای کشور درخواست داشته باشند
مانعی برای ارائه بحث نیست
👈البته در غیر از قم در ۴ شنبه و ۵ شنبه یا ایام تعطیلی تبلیغی یا تابستان در خدمتم
🔅شیخ اعظم انصاری ره خدمات بزرگی به مقام فقاهت و علم فقه و اصول داشته اند
عجالتا جناب استاد اکبرنژاد که مشاهیر را در موارد مختلف دعوت به مناظره می کنند
و نقدهای مختلفی به شیخ انصاری ره دارند
اگر از موضع مناظره با مجتهدین مسلم و صاحب نام پایین بیایند
چه در مورد شیخ و چه در موارد دیگر اگر حاضر به مناظره باشند
حاضرم با ایشان در موارد مختلف مناظره کنم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۱/۲
@salmanraoofi
مقاله مذاکره در کربلا.pdf
حجم:
557.7K
🔅مذاکره با دشمن....
بررسی و نقد دیدگاه حسن روحانی و سروش محلاتی درباره مذاکره امام حسین(ع) با دشمن.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر حامد منتظری مقدم.
@ahlebait110
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(1)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▪ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: استاد شیخ محمد سند، علاوه بر پرکاری در تدریس و تألیفات فراوان، بسیار تأمل و تفکر میکند. او چه زمانی که طلبهای ساده بود، چه بعد از آن که استاد مهمی شد و چه اکنون که سودای مرجعیت دارد، تأمل و تفکر را فراموش نکرده است. همین است که هر چند صباح، مبنای مهمی را بیان کرده و منتشر میکند. مدتی است شنیده میشد او روش جدیدی در بررسی صحت روایات به دست آورده که بر اساس آن، تمام فقرات زیارت جامعه کبیره و بسیاری دیگر از متنهای حدیثی را معتبر مینماید. با این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف در رابطه با روش جدید ابداعیاش گفتگو کردیم. دانشجوی پیشین رشته مهندسی دیوید گیم (david game college) لندن، معتقد است روش مشهور فقها، روش بررسی سندی نیست، بلکه این روشی است که توسط ابنطاووس ابداع شد و بعد از آن، کسانی همچون آیتالله خوئی، آن را نشر دادند و در تأسی به آن، افراط کردند. گفتگوی صریح و جذاب شبکه اجتهاد با این استاد کثیر التألیف و خوشفکر حوزه علمیه نجف، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: شنیدهها از شما حاکی از این است که مدتی است روش جدیدی را در اعتبارسنجی احادیث به دست آوردهاید که با روشهای پیشین متفاوت هستند و با این روش، احادیث زیادی را تصحیح نمودهاید. این روش چیست و آثار آن در حدیث به چه میزان است؟
🎤 سند: چند سالی ما در نجف کارگاه جنبی برقرار کردیم. سه نفر بودیم که درباره زیارت جامعه تحقیق کردیم. در طول این سه سال، فهمیدیم زیارت جامعه بیش از ده طریق دارد. در همین مدت یک روش عجیبی را در علم حدیث یافتیم. فهمیدیم که زیارت جامعه مثلاً شصت بند است. هر بندی دارای پنج جمله یا کمتر است. ما فقط به بررسی جملات پرداختیم. دیدیم تمام این جملات در زیارات دیگر آمده است. بله زیارت جامعه چینش جدیدی دارد اما مضمون آن در سایر زیارات موجود است.
▫ فقها یا علمای اخلاق، آیا قرآن را در ابواب فقه به ترتیب سور مراعات کردهاند یا به ترتیب مسانید؟ آیا ترتیب قرآن در کتب متکلمین به ترتیب مصحف است یا به ترتیب دیگری است؟ فقیه و مفسر و متکلم، چینش آیات در سوره را مدنظر و غایت اصلی قرار نمیدهد. خود فقها، آیات را تقطیع میکنند. پس این تراث، باید بهطورکلی بررسی شود. فقها در بیان آیات که همه آیات را نقل نمیکنند و آن را قطعهقطعه میکنند. البته سیاق آیه و روایت اثر دارد؛ اما یک فرمول فینفسه موضوعیت دارد که چه کسی گفته منبع این حکم، فلان سند است. این مبنا در زمان ما به فراموشی سپرده شده است.
▫ شما به موضوع حرمت ربا توجه کنید. فقیه چندین آیه را تقطیع میکند و سپس حکم به حرمت میدهد. مفسر و متکلم و دیگران هم همینطور است. پس شما در گروی این چینش خاص نباید باشید. قدما که بزرگترین میزان را کتاب و سنت میگرفتند، منظورشان منظومه کتاب و سنت است. چون سند و منبع اصلی، همین طریق است.
▫ به طور کلی، جعل در یک حدیث ممکن است اما در منظومه احادیث ممکن نیست. مرحوم شیخ مفید و سید مرتضی و اکثر قدما حتی شیخ صدوق در بحث حجیت خبر واحد کلماتی دارند. شیخ انصاری کلمات این بزرگواران را نقل کرده که اگر بحث سندی صرف باشد، فایده ای ندارد. حجیت حدیث به متن روایت است. به تعبیر دیگر وقتی میخواهند ببینند فلان قانون، مطابق با قانون اساسی هست یا نه کاری به سخنگوی دولت ندارند. بلکه به متن قانون اساسی رجوع میشود. ریشه شرعی بودن و مشروعیت، اینها نیست. لذا طریق که مرحله اثبات است، منبع حجیت نیست. متأسفانه سید احمد ابن طاووس مسیر را کج کرد و صحت را در مسیر طریق گذاشته نه در مسیر متن تا به مرحوم خویی رسید که ایشان متأسفانه این روش را به کمال خود رسانید.
@salmanraoofi
#حدیث_شناسی
#رجال_الحدیث
#رجال_پژوهی
#شیخ_محمد_سند
🔅🔅🔅
📌 استاد شیخ محمد سند در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد:(2)
▫ روش تصحیح حدیث از راه رجال، بسیار خطرناک است
▫ آیتالله خوئی مسیر مشهور بررسی احادیث را منحرف کرد
▫ این روشی که ما بیان می کنیم، روش بسیار مهم و مؤثری است. فقیه گاهی مسئله را با ابزار فقه حلاجی میکند ولی گاهی فقه را با ابزار رجالی بررسی میکند. مثلاً روایات را بررسی میکند و برخی را تضعیف میکند و بعد تعارض میشود و بعد یکی را بر دیگری ترجیح میدهد. متأسفانه علاج مسئله فقهی را با علم رجال انجام میدهند.
▫ روش مرحوم خویی این اشکال را دارد. مرحوم صاحب جواهر مسائل فقهی را با متن حدیث حلاجی میکند. باید مشخص شود که این آقا فقیه است یا رجالی است؟ بیشتر شاگردان مرحوم خویی بحث رجالی را مطرح میکنند. بله، فقط مرحوم روحانی خود را از بند رجال آزاد کرد. لذا ایشان به فقه رضوی بها و اعتبار میداد چون متن آن قوی بود. اگر روش حلاجی فقه، به علم رجال باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. آیا علم رجال به علم فقه تکیه دارد یا فقه تکیه به رجال دارد؟ مرحوم نجاشی که استاد شیخ مفید است، وقتی کلمه صحیح را که استفاده میکند، به دنبال طریق صحیح است یا متن قوی؟ قطعا دومی مراد است.
▫ بزرگترین شاخص اعتبار حدیث، کتاب و سنت است که کار فقیه است و رجالی چنین توانایی ندارد. این روش فعلی که فقط به رجال بهاداده میشود بسیار خطرناک است و درد بیدرمان است.
▫ مرحوم آقای خویی در این زمینه بسیار افراط کرده است. ایشان خودش میفرماید مبانی من خلاف مشهور است. ایشان هیچیک از مبانی مشهور در پذیرش روایات را قبول ندارد و این شاذ از مشهور است. حال این شاذ، مشهور شده است و بالعکس، روش مشهور در میان قدما، شاذ گردیده است. متأسفانه این روش کمکم به علم کلام و شبهات و … هم سرایت کرده است. مثلاً اعتبار کتاب تحف العقول فقط به سند تنهاست یا اعتبار آن به متن است؟ آقا بزرگ تهرانی که یک کتابشناس قوی است، تحف العقول را معتبر میداند.
▫ این روشهای مختلف فقهی که وجود دارد، در کتابی جمعآوریشده است و مراحل استنباط نیز نگاشته شده است که بهزودی منتشر خواهد شد.
📝 اجتهاد: به نظر می رسد با روش اعتبار سندی صرف، بسیاری از مسائل مستحدثه بیجواب میماند؛ زیرا طبق این روش، لازم است روایات زیادی کنار گذاشته شوند.
🎤 سند: بله، این روشی که مرحوم خویی آن را مشهور کردند، شذوذاتی دارد که بیان شد. باید این مطالبی را که عرض کردم منتشر کنید تا حوزه از خواب بیدار شود. آنچه اهمیت دارد، متن است. متکلم باید به متن نگاه کند. علم رجال به علوم دیگر دینی تکیه دارد نه اینکه سایر علوم به علم رجال تکیه داشته باشند. علم حدیث از علم رجال مهمتر است. علم حدیث، مواد است. اینکه بفهمیم شخصی کثیر الروایه هست یا نه، از علم حدیث استفاده میشود. شیخ مفید و صدوق و دیگران محدث هستند. با احترام شایان به مرحوم آقای خویی، اما روش ایشان بسیار خطرناک است. تکیه اهلبیت علیهمالسلام نیز بر متن بوده است کما اینکه فرمودهاند: «حدیث تدریه خیر من الف حدیث ترویه» فهمیدن حدیث مهم است و آن آگاهی از متن است و کاری به سند ندارد. بله سند خوب است اما پایه اصلی و رکن نیست.
@salmanraoofi