🔅مقاله ای برای مقایسه اختلاف دو دیدگاه تعبدی و دیدگاه شواهدی مطرح شده در کلاس استاد میرزایی
https://plink.ir/JRsbt
@salmanraoofi
My Recording191223_1409.mp3
زمان:
حجم:
29.88M
🔅جلسه دهم
🔅اشارهای کوتاه به جریان شناسی بزرگان امامیه از حدود سالهای ۸۰ هجری تا سال ۴۵۰ هجری، شده است
🔅این بحث مقدمهای برای حل بحث «مشایخ ثقات» که در توثیقات عام مطرح میشود، قرار گرفته
🔅در این جلسه مفصلا به بحث توثیقات عام پرداخته شده و نشان دادهایم که در رویکرد شواهدی، تبیین مسأله چه قدر با آنچه در رویکرد صناعی و فرمولی رخ میدهد، متفاوت است.
@salmanraoofi
My Recording191230_1407.mp3
زمان:
حجم:
32.87M
🔅جلسه یازدهم
در این جلسه بررسی تفصیلی بحث اصحاب اجماع و ارتباط بحث مشایخ ثقات به اصحاب اجماع خصوصا از زوایه شواهدی
🔅توضیحی درباره اهل تدلیس نبودن در ترجمه حماد بن عیسی و منظور از این عبارت
@salmanraoofi
My Recording200107_1412.mp3
زمان:
حجم:
28.47M
جلسه ۱۲
🔅مقدمهای در مورد ثمرات «جریان شناسی اصحاب ائمه علیهم السلام» با زاویه توجه به میراثها (زاویه فهرستی و کتاب شناسانه)
🔅تفکیک دو جریان غلو سیاسی از غلو انحرافی پرداختیم و ویژگیهای کلی این جریانها
🔅برای آشنایی تفصیلیتر از جریان غالیان سیاسی، کل مقدمه کتاب «شرح و تحقیق طب الائمه ابنی بسطام» و حداقل صفحه ۳۳ تا صفحه ۵۶ آن مطالعه شود.
🏷دانلود از اینجا:
https://plink.ir/b37No
معرفی کتابی که مفصلا در موضوع غلو کار کرده
🏷مشخصات آن به تفصیل
📚کتاب “الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال”
اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو
🏷خرید آنلاین از
https://plink.ir/NiXi9
🔅بحثی در مورد تحریف قرآن
🏷مفصلتر آن، در صفحه «حفظ قرآن از تحریف» و نظرات مطرح شده در ضمن این صفحه، مطرح شده است.
🏷لینک صفحه:
https://plink.ir/OsdLi
@salmanraoofi
فیشهای کتب رجالی.docx
حجم:
131.7K
🔅فیشهای استاد میرزایی از برخی از مهمترین کتب رجالی و فهرستی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اگر کسی از بزرگواران یک طلبه فاضل و نسبتا جوان که در رجال تبحر، تخصص و تمحّض داشته باشد می شناسند لطفا سریعتر به بنده معرفی کند
@srsr1359
متشکر
رئوفی
@salmanraoofi
هدایت شده از حبیباله بابائی
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سه ریشه در تمدن: مادر، معلم، متفکر
@Habibollah_Babai
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 22
🔅🔅🔅
📂 22- فی الکافی باسناده عن عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ قَالَ : «الْحَسَنَةُ» التَّقِيَّةُ وَ «السَّيِّئَةُ» الْإِذَاعَةُ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ : « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ » قَالَ : « الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» التَّقِيَّةُ « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ .»
📜 در کافی با اسنادش از امام صادق عليه السلام در باره قول خداى عز و جل : «خوبى و بدى برابر نيست» فرمود : خوبى تقيه است و بدى فاش كردن و راجع بقول خداى عز و جل: «بدى را بآنچه نيكوتر است دفع كن» فرمود: آنچه نيكوتر است تقيه ميباشد «بناگاه آنكه ميان تو و او دشمنى است، مانند دوست صميمى گردد.»
@salmanraoofi
manhaj-shenasi-1--89.10.23 00_20_00- [کیفیت کم].mp3
زمان:
حجم:
9.37M
✅ #روششناسی_اجتهاد آیت الله #بروجردی
🔹ارائه: استاد حاج شیخ جواد #مروی
🔹حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جواد مروی در سال ۱۳۸۹ ذیل مباحث فقهی کتاب الحج، به صورت کارگاهی در شش جلسه به تبیین منهج فقهی مرحوم آیة الله بروجردی و خصوصا مبنای اصول متلقاة ایشان پرداختند.
🔹سایر جلسات را میتوانید از اینجا دانلود نمایید.
🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔 @ravesh_ejtehad
@salmanraoofi
🔅استاد جواد مروی: با روششناسی، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد
🔅اگر طلبه شش ماه از وقتش را صرف منهجشناسی کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا میکنم هشت سال از نظر فقهی از دیگران جلوتر است.
🔅تنها راه رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهجشناسی و مدلسازی روش فکری فقیهان بزرگ است.
🔅بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، منهجشناسی فقهی کردم و نتایج بسیار عظیمی از این کار به دست آمده است.
🔅نسبت به دیدگاههای فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیتالله خویی، حضرت امام خمینی، مرحوم بروجردی و شهید صدر، مدلشناسی و منهجشناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است.
متن کامل:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/7/marvi
🔅کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
@ravesh_ejtehad
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 23
🔅🔅🔅
📂 23-فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ .»
📜در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بتپرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد.
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔅استاد جواد مروی: با روششناسی، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد 🔅اگر طلبه شش ماه از وقتش را صرف م
#اجتهاد
#روش_شناسی
#روش_شناسی_اجتهاد 1
#جواد_مروی
🔅🔅🔅
⏹استاد حاج شیخ جواد مروی در نشست علمی فقه و اصول که با موضوع «منهج شناسی فقهی از دیدگاه فقهای شیعه» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت: یکی از ضروریاتی که طلاب حوزههای علمیه به آموختن آن نیاز دارند، مقوله منهج شناسی است.
⏹ایشان افزود: بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، منهج شناسی فقهی کردم و نتایج بسیار عظیمی از این کار بدست آمده است. نسبت به دیدگاههای فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیتالله خویی، حضرت امام خمینی، مرحوم بروجردی و شهید صدر، مدل شناسی و منهج شناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است.
⏹ایشان با اشاره به ثمرات منهج شناسی بیان داشت: بعضی از طلاب درس خارج، متنی از متون علامه حلی را میخوانند و با تسلط به نقادی می پردازند، اما مشاهده میشود قدرت تجزیه و تحلیل افکار ایشان را ندارند چون با منهج فقهی علامه آشنایی کامل ندارند.
⏹استاد با تاکید بر ضرورت منهج شناسی علامه حلی بیان داشت: امروز که بحث فقه مقارن، پررنگ است و افکار ما با افکار اهل سنت استدام پیدا کرده و به چالش کشیده میشود، ترسیم منهج فقهی علامه حلی بسیار ضروری است.
⏹ایشان با اشاره به ویژگی ادبی منهج محقق اصفهانی اظهار داشت: اگر کسی کتاب الاجاره محقق اصفهانی را به دقت مورد بررسی قراردهد متوجه میشود ایشان ذوق خاصی در ادبیات از جمله در لغت داشته است. این ذوق خاص را در اقران ایشان نمیبینیم. این ذوق ادبی محقق اصفهانی باعث شده استنتاجات دقیق و لطیف خاصی را به همراه داشته باشد و پارهای از نظریات متفاوت فقهی ایشان مبتنی بر همین استنتاجات است. مثلا در بحث لاضرر و بحث های دیگر که برداشتهای خوبی را عرضه میکند و در موارد مختلفی بازتاب درخشانی داشته است.
⏺صاحب جواهر برخی از فقها را نقد میکند و هنگامی که نقدی را به صورت علمی وارد مینماید به دنبالش ضعفی را مبتنی بر یک تعلیل بیان میکند. به عنوان مثال در خصوص برخی علما بیان میدارد «این اشتباه فلان عالم، از طریقه اجتهادش ناشی شده است ، و نیز بیان کننده آن است که اجتهادش مختل است». بنابراین صاحب جواهر با منهج شناسی استنباط فقهی، دیگران را نقد میکند. همچنین صاحب جواهر نسبت به برخی از فقها بیان میکند «این فقها استقامت در طریقه دارند و روش و منهج آنان، مستقیم است» اما سؤال این است که این طریقه و منهجی که گاهی به مختل بودن و مستقیم بودن مطرح میشود، آیا قابل بازسازی است، یا خیر؟
@salmanraoofi