eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅بررسی روایات به روش فهرستی تدریس استاد میرزایی جلسه هشتم 🔅خلاصه‌ای از کتاب فهارس الشیعه (دانلود کتاب در کتابخانه قائمیه از https://plink.ir/OoeGh و در سایت خود مؤلف نیز به صورت جدا جدا کتاب گذاشته شده است.) مطرح شد. مطالب محتوای خلاصه کتاب را در https://plink.ir/vSaps دانلود کنید. در سر کلاس بحثهای دیگری هم در مورد مبانی حجیت خبر واحد مطرح شد که در جلسه اول اشاره شده بود و همچنین در اینجا به صورت مفصل نوشته شده است. لذا چون این دو فایل نوشتاری اجمالا از جلسه کلاس کاملتر و منظمتر هستند و مطالعه آنها هم ضرورت دارد، از گذاشتن صوت این جلسه خودداری میکنیم. خلاصه فائده مطالعه کتاب فهارس الشیعه هم این است که با مطالعه این کتاب میتوانیم به فهم عمیقتری از طرق موجود در کتب فهرست برسیم. وقتی طریق مطرح شده به کتابی را در نجاشی دیدیم، اگر در آن طریق اسم یکی از صاحبان فهارس بود، میفهمیم که احتمال قوی این مطلب در فهرست ایشان بوده است. اگر اسم دو نفر یا بیشتر از صاحبان فهارس هم بود، میفهمیم که احتمالا در کتب همه آنها این مطلب موجود بوده است، چون این نشان میدهد که آنها به این کتاب طریق داشته اند و طبیعتا در کتاب فهرست خویش آن طریق را ذکر خواهند کرد. همچنین در این کتاب، مباحث منظمی در مورد آشنایی با این فهارس مشاهده می‌شود و تعدادی از فهارس قدماء احیاء شده است. @salmanraoofi
بررسی تطبیقی منابع رجالی شیعه.pdf
864.9K
🔅مربوط به جلسه ۸ 🔅فایل مربوط به تقریرات درسی از جنای آقای حسینی شیرازی است که در آن منابع رجالی شرح داده شده 🔅دوستان سعی کنند مطالب بخش نجاشی و فهرست شیخ طوسی را بخوانید تا آمادگی بیشتری داشته باشید @salmanraoofi
بررسی تطبیقی منابع رجالی شیعه.pdf
864.9K
🔅مربوط به جلسه ۸ 🔅فایل مربوط به تقریرات درسی از جنای آقای حسینی شیرازی است که در آن منابع رجالی شرح داده شده 🔅دوستان سعی کنند مطالب بخش نجاشی و فهرست شیخ طوسی را بخوانید تا آمادگی بیشتری داشته باشید @salmanraoofi
191216_1405.mp3
32.72M
🔅جلسه نهم 🔅تدریس بررسی روایات به روش فهرستی 🔅در این جلسه تاریخچه توثیقات عام مطرح شد به اضافه اینکه اولین مورد از توثیقات عام که تعبیر «له اصل» است، به صورت تفصیلی مورد بررسی قرار گرفت. 🔅همچنین در این جلسه به تفصیل به بحث اصول اربعمأة و نقد آن پرداخته‌ایم. @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درنشست مدیران ستاد حوزوی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح شد: ◻️ سند الگوی اسلامی مقدمه‌ای برای جامعه اسلامی ◻️ نتایج ستاد حوزوی در بحث سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ◻️ حوزه انقلابی حوزه‌ای است که بتواند مسائل روی میز نظام اسلامی را حل کند ◻️مشارکت 3 هزار نفری نخبگان کشوری برای تدوین سند الگوی پیشرفت ◻️تلاش 7 ساله برای تدوین و بررسی سند الگوی پیشرفت ◻️ ابراز رضایت رهبر انقلاب از عملکرد حوزویان در ارائه سند الگوی پیشرفت ◻️نظریه‌پردازی وتولید فکر به عنوان هدف اولی است که رهبر انقلاب بر دوش حوزویان گذاشته اند؛ همه حوزویان جهادگونه عمل کنند. 🔗 مشروح نشست 📸 گزارش تصویری 🎬 فیلم •┈┈••✾••┈┈• 📲کانال خبرگزاری‌حوزه تنها مرجع رسمی اطلاع‌رسانی حوزه‌های علمیه در ایتا: http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام تسلیت‌باد 📹 حدیثی تکان‌دهنده از حضرت امام صادق علیه‌السلام به بیان استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ «معلم عشق» با نوای مهدی رسولی 🏴شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد @salmanraoofi
معنای اصل.docx
34.4K
🔅فیشهایی در مورد "اصل" از استاد میرزایی که در جلسه بحث می شود @salmanraoofi
🔅مقاله ای برای مقایسه اختلاف دو دیدگاه تعبدی و دیدگاه شواهدی مطرح شده در کلاس استاد میرزایی https://plink.ir/JRsbt @salmanraoofi
191223_1409.mp3
29.88M
🔅جلسه دهم 🔅اشاره‌ای کوتاه به جریان شناسی بزرگان امامیه از حدود سالهای ۸۰ هجری تا سال ۴۵۰ هجری، شده است 🔅این بحث مقدمه‌ای برای حل بحث «مشایخ ثقات» که در توثیقات عام مطرح می‌شود، قرار گرفته 🔅در این جلسه مفصلا به بحث توثیقات عام پرداخته‌ شده و نشان داده‌ایم که در رویکرد شواهدی، تبیین مسأله چه قدر با آنچه در رویکرد صناعی و فرمولی رخ می‌دهد، متفاوت است. @salmanraoofi
191230_1407.mp3
32.87M
🔅جلسه یازدهم در این جلسه بررسی تفصیلی بحث اصحاب اجماع و ارتباط بحث مشایخ ثقات به اصحاب اجماع خصوصا از زوایه شواهدی 🔅توضیحی درباره اهل تدلیس نبودن در ترجمه حماد بن عیسی و منظور از این عبارت @salmanraoofi
200107_1412.mp3
28.47M
جلسه ۱۲ 🔅مقدمه‌ای در مورد ثمرات «جریان شناسی اصحاب ائمه علیهم السلام» با زاویه توجه به میراثها (زاویه فهرستی و کتاب شناسانه) 🔅تفکیک دو جریان غلو سیاسی از غلو انحرافی پرداختیم و ویژگی‌های کلی این جریان‌ها 🔅برای آشنایی تفصیلی‌تر از جریان غالیان سیاسی، کل مقدمه کتاب «شرح و تحقیق طب الائمه ابنی بسطام» و حداقل صفحه ۳۳ تا صفحه ۵۶ آن مطالعه شود. 🏷دانلود از اینجا: https://plink.ir/b37No معرفی کتابی که مفصلا در موضوع غلو کار کرده 🏷مشخصات آن به تفصیل 📚کتاب “الغلو فی مصطلح الملل و النحل و الرجال” اثر محمد باقر ملکیان به زبان عربی در موضوع صحت سنجی انتساب راویان و فرقه به غلو 🏷خرید آنلاین از https://plink.ir/NiXi9 🔅بحثی در مورد تحریف قرآن 🏷مفصلتر آن، در صفحه «حفظ قرآن از تحریف» و نظرات مطرح شده در ضمن این صفحه، مطرح شده است. 🏷لینک صفحه: https://plink.ir/OsdLi @salmanraoofi
فیشهای کتب رجالی.docx
131.7K
🔅فیشهای استاد میرزایی از برخی از مهمترین کتب رجالی و فهرستی @salmanraoofi
باسمه تعالی اگر کسی از بزرگواران یک طلبه فاضل و نسبتا جوان‌ که در رجال تبحر، تخصص و تمحّض داشته باشد می شناسند لطفا سریعتر به بنده معرفی کند @srsr1359 متشکر رئوفی @salmanraoofi
22 🔅🔅🔅 📂 22- فی الکافی باسناده عن عَنْ حَرِيزٍ عَمَّنْ أَخْبَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ : «وَ لا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّيِّئَةُ قَالَ : «الْحَسَنَةُ» التَّقِيَّةُ وَ «السَّيِّئَةُ» الْإِذَاعَةُ» وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ : « ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‏ السَّيِّئَةَ » قَالَ : « الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» التَّقِيَّةُ « فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ‏ .» 📜 در کافی با اسنادش از امام صادق عليه السلام در باره قول خداى عز و جل : «خوبى و بدى برابر نيست» فرمود : خوبى تقيه است و بدى فاش كردن و راجع بقول خداى عز و جل: «بدى را بآنچه نيكوتر است دفع كن» فرمود: آنچه نيكوتر است تقيه ميباشد «بناگاه آنكه ميان تو و او دشمنى است، مانند دوست صميمى گردد.» @salmanraoofi
manhaj-shenasi-1--89.10.23 00_20_00- [کیفیت کم].mp3
9.37M
آیت الله 🔹ارائه: استاد حاج شیخ جواد 🔹حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جواد مروی در سال ۱۳۸۹ ذیل مباحث فقهی کتاب الحج، به صورت کارگاهی در شش جلسه به تبیین منهج فقهی مرحوم آیة الله بروجردی و خصوصا مبنای اصول متلقاة ایشان پرداختند. 🔹سایر جلسات را می‌توانید از اینجا دانلود نمایید. 🔸کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔 @ravesh_ejtehad @salmanraoofi
🔅استاد جواد مروی: با روش‌شناسی، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد 🔅اگر طلبه شش ماه از وقتش را صرف منهج‌شناسی کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا می‌کنم هشت سال از نظر فقهی از دیگران جلوتر است. 🔅تنها راه رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهج‌شناسی و مدل‌سازی روش فکری فقیهان بزرگ است. 🔅بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، منهج‌شناسی فقهی کردم و نتایج بسیار عظیمی از این کار به دست آمده است. 🔅نسبت به دیدگاه‌های فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیت‌الله خویی، حضرت امام خمینی، مرحوم بروجردی و شهید صدر، مدل‌شناسی و منهج‌شناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است. متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/7/marvi 🔅کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) @ravesh_ejtehad @salmanraoofi
23 🔅🔅🔅 📂 23-فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ‏ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ ‏.» 📜در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بت‏پرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد. @salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔅استاد جواد مروی: با روش‌شناسی، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد 🔅اگر طلبه شش ماه از وقتش را صرف م
1 🔅🔅🔅 ⏹استاد حاج شیخ جواد مروی در نشست‌ علمی فقه و اصول که با موضوع «منهج شناسی فقهی از دیدگاه فقهای شیعه» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت: یکی از ضروریاتی که طلاب حوزه‌های علمیه به آموختن آن نیاز دارند، مقوله منهج شناسی است. ⏹ایشان افزود: بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، منهج شناسی فقهی کردم و نتایج بسیار عظیمی از این کار بدست آمده است. نسبت به دیدگاه‌های فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیت‌الله خویی، حضرت امام خمینی، مرحوم بروجردی و شهید صدر، مدل شناسی و منهج شناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است. ⏹ایشان با اشاره به ثمرات منهج شناسی بیان داشت: بعضی از طلاب درس خارج، متنی از متون علامه حلی را می‌خوانند و با تسلط به نقادی می پردازند، اما مشاهده می‌شود قدرت تجزیه و تحلیل افکار ایشان را ندارند چون با منهج فقهی علامه آشنایی کامل ندارند. ⏹استاد با تاکید بر ضرورت منهج شناسی علامه حلی بیان داشت: امروز که بحث فقه مقارن، پررنگ است و افکار ما با افکار اهل سنت استدام پیدا کرده و به چالش کشیده می‌شود، ترسیم منهج فقهی علامه حلی بسیار ضروری است. ⏹ایشان با اشاره به ویژگی ادبی منهج محقق اصفهانی اظهار داشت: اگر کسی کتاب الاجاره محقق اصفهانی را به دقت مورد بررسی قراردهد متوجه می‌شود ایشان ذوق خاصی در ادبیات از جمله در لغت داشته است. این ذوق خاص را در اقران ایشان نمی‌بینیم. این ذوق ادبی محقق اصفهانی باعث شده استنتاجات دقیق و لطیف خاصی را به همراه داشته باشد و پاره‌ای از نظریات متفاوت فقهی ایشان مبتنی بر همین استنتاجات است. مثلا در بحث لاضرر و بحث های دیگر که برداشت‌های خوبی را عرضه می‌کند و در موارد مختلفی بازتاب درخشانی داشته است. ⏺صاحب جواهر برخی از فقها را نقد می‌کند و هنگامی که نقدی را به صورت علمی وارد می‌نماید به دنبالش ضعفی را مبتنی بر یک تعلیل بیان می‌کند. به عنوان مثال در خصوص برخی علما بیان می‌دارد «این اشتباه فلان عالم، از طریقه‌ اجتهادش ناشی شده است ، و نیز بیان کننده آن است که اجتهادش مختل است». بنابراین صاحب جواهر با منهج شناسی استنباط فقهی، دیگران را نقد می‌کند. همچنین صاحب جواهر نسبت به برخی از فقها بیان می‌کند «این فقها استقامت در طریقه دارند و روش و منهج آنان، مستقیم است» اما سؤال این است که این طریقه و منهجی که گاهی به مختل بودن و مستقیم بودن مطرح می‌شود، آیا قابل بازسازی است، یا خیر؟ @salmanraoofi
2 🔅🔅🔅 ⏹استاد مروی افزود: وقتی مباحث فقهی پیرامون این مسأله را بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که فقهای بزرگ ما جدای از مباحث ریزی که در پاره‌ای از اختلافات رجالی و اصولی و غیره دارند، از یک منهج و طریقه‌ای هم تبیعت می کرده‌اند، که ما اگر بتوانیم این روش و طریقه را مدل سازی کنیم، توانسته ایم مقدار زیادی به پیشبرد فکری اجتهاد کمک کنیم. ⏹ایشان خاطر نشان کرد: اگر مناهج و روش فکری علمای شیعه را مدل‌دار دنبال کرده و هر کدام از آن را جای خودش طراحی کنیم، می‌توانیم از این مدل‌ها بن‌بست‌های مختلف فقهی را بشکنیم. ⏹استاد یادآور شد: با مطالعه زمان شیخ طوسی ملاحظه می‌کنیم، که شیخ طوسی در مسائل فقهی با چندین نفر درگیر بوده است، در نتیجه ما شاهد انبوه آراء در زمان ایشان هستیم، از این جهت به نوع منهج شناسی فقهی شیخ طوسی دست خواهیم یافت. ⏹ایشان اظهار داشت: اگر طلبه ای که چهار سال درس خارج خوانده مشخصات منهج فقهی را به اعتقاد خودم در یازده جلسه درسی آموزش ببنید، می تواند بسیاری از افکار علامه حلی را بازخوانی کند و من این را آزمایش کرده‌ام؛ بنابراین لازم است که طلاب سطوح خارج، مدل منهج شناسی را بدانند تا بتوانند آراء فقها را استخراج کنند. ⏹استاد با اشاره به منهج فقهی آیت الله بروجردی که بر چند اصل مبتنی است، تصریح کرد: مرحوم آیت الله بروجردی بارها گفته اند: «فقه و حدیث ما حاشیه بر فقه و حدیث اهل سنت است» و متاسفانه برخی از شاگردان ایشان در مشهد به گونه ای غلط این نکته را تفسیر کردند. متأسفانه این حرف به درستی توضیح داده نشده است که مقصود ایشان از این سخن چیست؟ مرحوم آیت الله بروجردی با ذهن نقاد و با مراجعه ای که به کتب اهل سنت داشتند، منهج‌شان حتی از منهج علامه حلی که تخصص در فقه السنة را دارا می‌باشد، قوی تر است اما بیان صحیح این سخن آیت الله بروجردی این است که اهل بیت(ع) در زمان خودشان درگیر افکار مختلف مکتب خلفا بودند و مکتب خلفا مکتب شایع و یا حاکم آن زمان بوده است. در آن دوران مثل امروز، فقه شیعه و سنی جدا مطرح نمی شده است و این مشهور بودن باعث می شد شیعه و سنی با هم زندگی کنند و در بسیاری از مواقع سؤالاتی که مطرح می شده است از رسوبات فکری اهل تسنن در ذهن شیعیان بوده است، در نتیجه سؤالات با این پیش داوری و این پیش فرض مطرح می شده است و جواب امام نیز مبتنی به آن پیش فرض ها بوده است. ⏹این استاد حوزه اضافه کرد: با گذشت زمان کم کم جامعه اهل سنت از شیعه جدا شد و دیگر جمع کثیری از فقها نگاهی به آن پیش فرض‌ها نمی کردند، در نتیجه ظهور روایت را به شکل دیگری معنا می کردند. بنابراین نه این حرف که فقه ما حاشیه بر فقه تسنن است صحیح می باشد و نه این که آن ها اصل هستند و ما فرع هستیم. این تلقی بسیار اشتباه است. ⏹استاد با اشاره به نگاه مرحوم آیت الله بروجردی که بسیار ویژه و راه گشا است اظهار داشت: ادعای من این است با این نگاه تا الان حداقل بیش از 50 مورد در مبحث تعارض و غیر آن در فهم روایات پیچیده، بن بست روایات حل شده است. ایشان با ترسیمی از ثمرات این نگاه در فهم احادیث و حل تعارض بین روایات بیان داشت: اگر طلبه ۶ ماه از وقتش را صرف منهج شناسی کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا می کنم هشت سال از نظر فقهی از دیگران جلوتر است و می تواند با مدل سازی، مسائل مستحدثه بسیاری را حل کند. ⏺استاد در پایان تاکید کرد: با توجه به گستردگی تئوری‌ها و نظریه‌ها در فقه، اگر بخواهیم در مباحث فقهی جزئی نگری کنیم و با تک نگاری آراء جلو رویم، یقینا 300 سال وقت می‌برد که به جایی برسیم و ما زمان زیادی نداریم و تنها راه رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهج شناسی و مدل سازی روش فکری فقیهان بزرگ است. 📚منبع: استاذنا 👈🏾این بیانات در ۲۳ آذر ۱۳۹۱ در مدرسه علمیه نواب مشهد و در نشست منهج شناسی فقهی از دیدگاه فقهای شیعه بیان شده است. @salmanraoofi
🔆قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها 🔆در آستانه میلاد حضرت فاطمه المعصومه سلام الله علیها 🔹ای‌‌ ازلیّت، به تربت تو مُخمّر! وی‌‌ ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر! 🔸آیت رحمت ز جلوه‌ی‌ تو هویدا رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر 🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر 🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام عالَم اجسام گردد عالَم دیگر 🔹جلوه‌ی‌ تو، نور ایزدی‌ را مَجْلی‌ٰ عِصمت تو، سِرّ مُختفی‌ را مَظهر 🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر 🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا واجبی‌ اندر ردای‌ امکان مُظْهر 🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر 🔹ممکن، امّا یگانه واسطه‌ی‌ فیض فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر 🔸ممکن، امّا نمودِ هستی‌‌ از وی‌ ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر 🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز نور وی‌ از است و او ز پیمبر 🔸نور خُدا در پیدا کرد تجلّی‌ ز وی‌ به حیدر صفدر 🔹و ز وی‌، تابان شده به حضرت زهرا اینک ظاهر ز دُختِ موسی‌ جعفر 🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد عالم، آن‌کو به عال است مُنوّر 🔹این است آن نور، کز تجلّی‌ قدرت داد به دوشیزگان هستی‌ زیور 🔸شیطانْ عالِم شدی‌ اگر که بدین نور ناگفتی‌ آدم است خاک و من آذر 🔹آبِروی‌ مُمْکِناتْ جمله، از این نور گر نَبُدی‌، باطل آمدند سراسر 🔸جلوه‌ی‌ این، خود عَرَض نمود عَرَض را ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر 🔹عیسی‌ِ مریم به پیشگاهش دربان موسی‌ِ عمران به بارگاهش چاکر 🔸آن یک چون دیده‌بان، فرا شده بر دار وین یک چون قاپقان، معطّی‌ بر در 🔹یا که دو طفل‌اند در حریم جلالش از پی‌ تکمیل نفس آمده مُضطَر 🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ وین یک «تورات» را بخواند از بر 🔹گر که نگفتی‌: امام هستم بر خلق موسی‌ِ جعفر ولّیِ‌ حضرتِ داور 🔸فاش بگفتم که این رسول خدای‌ است معجزه‌اش می‌ بُوَد همانا دختر 🔹دختر، جُ‍ز فاطمه نیاید چون این صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمه‌ی‌ مادر 🔸دختر، چون این دو، از مَشیمه‌ی‌ قدرت نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر 🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر 🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلی‌ٰ وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر 🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر 🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه وین یک، در مُلک کبریایی‌ مَشْعَر 🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر 🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر 🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور 🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی‌، تارُک وین یک، بر عرش کبریایی‌ افسر 🔹تابشی‌ از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد سایه‌ای‌ از قهر این، جحیم مُقَعّر 🔸قطره‌ای‌ از جودِ آن، بِحارِ سماوی‌ رَشْحه‌ای‌ از فیض این، ذخایر اغیر 🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین صفحه‌‌ی‌ قم را نموده، این یک انور 🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت آب مدینه، نموده آن یک، کوثر 🔹عرصه‌ی‌ قم غیرت بهشت برین است بلکه بهشتش، یَساولی‌ است برابر 🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر شاید، گر «لوح» را بیابد همسر 🔹خاکی‌، عجب خاک! آبروی‌ خلایق ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر 🔸گر که شنیدندی‌ این قصیده‌ی‌ هندی‌ شاعر شیراز و آن ادیب سخنور 🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی ای‌ به جلالت ز آفرینش برتر 🔸وین یک قمری‌ نمط هماره نگفتی‌ ای‌ که جهان از رُخ تو گشته منوّر 🔆اجتهاد روشمند 🔅 @salmanraoofi
24 🔅🔅🔅 📂24-فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ‏ .» * 📜در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت‏ : عليك السلام يا ابا عبد الله‏ او كار خوب و شايسته‏ئى نكرد. *الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 219 @salmanraoofi
25 📂25-فی النوادر للاشعری وَ عَنْهُ ( زراره ) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ إِنَّا نَمُرُّ بِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَيَسْتَحْلِفُونَّا عَلَى أَمَوَالِنَا وَ لَقَدْ أَدَّيْنَا زَكَاتَهَا فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا خِفْتَ فَاحْلِفْ لَهُمْ بِمَا شَاءُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بِطَلَاقٍ وَ عَتَاقٍ قَالَ بِمَا شَاءُوا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صَاحِبُهَا أَعْلَمُ‏ بِهَا حِينَ‏ تَنْزِلُ بِهِ‏ .» * 📜در نوادر از زراره روایت شده گفت : گفتم ما به این قوم میگذریم پس آنها ما را بر (دادن مالیات ) اموالمان قسم می¬دهند و ما زکات آنرا پرداخته ایم پس فرمود ای زراره هنگامیکه ترسیدی پس به هر چه خواستند قسم بخور گقتم :فدای تو شوم به طلاق و بنده شدن فرمود : به هرچه خواستند آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه هنگام هر بيچارگى است، و تقيه‏كننده خود داناتر بآنست زمانى كه برايش پيش مى‏آيد. *النوادر للأشعري / 73 / 15 باب كفارة على المحرم يحك رأسه أو جسده و يسقط منه الشعر أو القمل و ما عليه في ذلك. 🔆اجتهاد روشمند 🔅 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆لینک آپارات برای دیدن بحث aparat.com/mfeb.ir/live 🔆اجتهاد روشمند 🔅 @salmanraoofi