#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 23
🔅🔅🔅
📂 23-فی الکافی باسناده عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِيِّ قَالَ : « قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع مَا بَلَغَتْ تَقِيَّةُ أَحَدٍ تَقِيَّةَ أَصْحَابِ الْكَهْفِ إِنْ كَانُوا لَيَشْهَدُونَ الْأَعْيَادَ وَ يَشُدُّونَ الزَّنَانِيرَ فَأَعْطَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ .»
📜در کافی با اسنادش از درست واسطی نقل شده امام صادق عليه السلام فرمود ، تقيه نمودن كسى بدرجه تقيه اصحاب كهف نرسيد، آنها در اعياد (بتپرستها) حاضر ميشدند و زنار ميبستند (با آنكه خداشناس و موحد بودند) از اين رو خدا پاداششان را دو بار داد.
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔅استاد جواد مروی: با روششناسی، طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو میافتد 🔅اگر طلبه شش ماه از وقتش را صرف م
#اجتهاد
#روش_شناسی
#روش_شناسی_اجتهاد 1
#جواد_مروی
🔅🔅🔅
⏹استاد حاج شیخ جواد مروی در نشست علمی فقه و اصول که با موضوع «منهج شناسی فقهی از دیدگاه فقهای شیعه» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، گفت: یکی از ضروریاتی که طلاب حوزههای علمیه به آموختن آن نیاز دارند، مقوله منهج شناسی است.
⏹ایشان افزود: بنده نسبت به چند نفر از فقهای شیعه که به اعتقاد من سرسلسله تحولات فکری و فقهی بودند، منهج شناسی فقهی کردم و نتایج بسیار عظیمی از این کار بدست آمده است. نسبت به دیدگاههای فقیهانی از جمله شیخ طوسی، ابن ادریس، علامه حلی، شهید اول، آیتالله خویی، حضرت امام خمینی، مرحوم بروجردی و شهید صدر، مدل شناسی و منهج شناسی شده و مشخص گردیده که روش تفکر فقهی این اندیشمندان بر چه اساسی استوار است.
⏹ایشان با اشاره به ثمرات منهج شناسی بیان داشت: بعضی از طلاب درس خارج، متنی از متون علامه حلی را میخوانند و با تسلط به نقادی می پردازند، اما مشاهده میشود قدرت تجزیه و تحلیل افکار ایشان را ندارند چون با منهج فقهی علامه آشنایی کامل ندارند.
⏹استاد با تاکید بر ضرورت منهج شناسی علامه حلی بیان داشت: امروز که بحث فقه مقارن، پررنگ است و افکار ما با افکار اهل سنت استدام پیدا کرده و به چالش کشیده میشود، ترسیم منهج فقهی علامه حلی بسیار ضروری است.
⏹ایشان با اشاره به ویژگی ادبی منهج محقق اصفهانی اظهار داشت: اگر کسی کتاب الاجاره محقق اصفهانی را به دقت مورد بررسی قراردهد متوجه میشود ایشان ذوق خاصی در ادبیات از جمله در لغت داشته است. این ذوق خاص را در اقران ایشان نمیبینیم. این ذوق ادبی محقق اصفهانی باعث شده استنتاجات دقیق و لطیف خاصی را به همراه داشته باشد و پارهای از نظریات متفاوت فقهی ایشان مبتنی بر همین استنتاجات است. مثلا در بحث لاضرر و بحث های دیگر که برداشتهای خوبی را عرضه میکند و در موارد مختلفی بازتاب درخشانی داشته است.
⏺صاحب جواهر برخی از فقها را نقد میکند و هنگامی که نقدی را به صورت علمی وارد مینماید به دنبالش ضعفی را مبتنی بر یک تعلیل بیان میکند. به عنوان مثال در خصوص برخی علما بیان میدارد «این اشتباه فلان عالم، از طریقه اجتهادش ناشی شده است ، و نیز بیان کننده آن است که اجتهادش مختل است». بنابراین صاحب جواهر با منهج شناسی استنباط فقهی، دیگران را نقد میکند. همچنین صاحب جواهر نسبت به برخی از فقها بیان میکند «این فقها استقامت در طریقه دارند و روش و منهج آنان، مستقیم است» اما سؤال این است که این طریقه و منهجی که گاهی به مختل بودن و مستقیم بودن مطرح میشود، آیا قابل بازسازی است، یا خیر؟
@salmanraoofi
#اجتهاد
#روش_شناسی
#روش_شناسی_اجتهاد 2
#جواد_مروی
🔅🔅🔅
⏹استاد مروی افزود: وقتی مباحث فقهی پیرامون این مسأله را بررسی کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که فقهای بزرگ ما جدای از مباحث ریزی که در پارهای از اختلافات رجالی و اصولی و غیره دارند، از یک منهج و طریقهای هم تبیعت می کردهاند، که ما اگر بتوانیم این روش و طریقه را مدل سازی کنیم، توانسته ایم مقدار زیادی به پیشبرد فکری اجتهاد کمک کنیم.
⏹ایشان خاطر نشان کرد: اگر مناهج و روش فکری علمای شیعه را مدلدار دنبال کرده و هر کدام از آن را جای خودش طراحی کنیم، میتوانیم از این مدلها بنبستهای مختلف فقهی را بشکنیم.
⏹استاد یادآور شد: با مطالعه زمان شیخ طوسی ملاحظه میکنیم، که شیخ طوسی در مسائل فقهی با چندین نفر درگیر بوده است، در نتیجه ما شاهد انبوه آراء در زمان ایشان هستیم، از این جهت به نوع منهج شناسی فقهی شیخ طوسی دست خواهیم یافت.
⏹ایشان اظهار داشت: اگر طلبه ای که چهار سال درس خارج خوانده مشخصات منهج فقهی را به اعتقاد خودم در یازده جلسه درسی آموزش ببنید، می تواند بسیاری از افکار علامه حلی را بازخوانی کند و من این را آزمایش کردهام؛ بنابراین لازم است که طلاب سطوح خارج، مدل منهج شناسی را بدانند تا بتوانند آراء فقها را استخراج کنند.
⏹استاد با اشاره به منهج فقهی آیت الله بروجردی که بر چند اصل مبتنی است، تصریح کرد: مرحوم آیت الله بروجردی بارها گفته اند: «فقه و حدیث ما حاشیه بر فقه و حدیث اهل سنت است» و متاسفانه برخی از شاگردان ایشان در مشهد به گونه ای غلط این نکته را تفسیر کردند. متأسفانه این حرف به درستی توضیح داده نشده است که مقصود ایشان از این سخن چیست؟ مرحوم آیت الله بروجردی با ذهن نقاد و با مراجعه ای که به کتب اهل سنت داشتند، منهجشان حتی از منهج علامه حلی که تخصص در فقه السنة را دارا میباشد، قوی تر است اما بیان صحیح این سخن آیت الله بروجردی این است که اهل بیت(ع) در زمان خودشان درگیر افکار مختلف مکتب خلفا بودند و مکتب خلفا مکتب شایع و یا حاکم آن زمان بوده است. در آن دوران مثل امروز، فقه شیعه و سنی جدا مطرح نمی شده است و این مشهور بودن باعث می شد شیعه و سنی با هم زندگی کنند و در بسیاری از مواقع سؤالاتی که مطرح می شده است از رسوبات فکری اهل تسنن در ذهن شیعیان بوده است، در نتیجه سؤالات با این پیش داوری و این پیش فرض مطرح می شده است و جواب امام نیز مبتنی به آن پیش فرض ها بوده است.
⏹این استاد حوزه اضافه کرد: با گذشت زمان کم کم جامعه اهل سنت از شیعه جدا شد و دیگر جمع کثیری از فقها نگاهی به آن پیش فرضها نمی کردند، در نتیجه ظهور روایت را به شکل دیگری معنا می کردند. بنابراین نه این حرف که فقه ما حاشیه بر فقه تسنن است صحیح می باشد و نه این که آن ها اصل هستند و ما فرع هستیم. این تلقی بسیار اشتباه است.
⏹استاد با اشاره به نگاه مرحوم آیت الله بروجردی که بسیار ویژه و راه گشا است اظهار داشت: ادعای من این است با این نگاه تا الان حداقل بیش از 50 مورد در مبحث تعارض و غیر آن در فهم روایات پیچیده، بن بست روایات حل شده است.
ایشان با ترسیمی از ثمرات این نگاه در فهم احادیث و حل تعارض بین روایات بیان داشت: اگر طلبه ۶ ماه از وقتش را صرف منهج شناسی کند و تطبیقاتی در کنارش داشته باشد، ادعا می کنم هشت سال از نظر فقهی از دیگران جلوتر است و می تواند با مدل سازی، مسائل مستحدثه بسیاری را حل کند.
⏺استاد در پایان تاکید کرد: با توجه به گستردگی تئوریها و نظریهها در فقه، اگر بخواهیم در مباحث فقهی جزئی نگری کنیم و با تک نگاری آراء جلو رویم، یقینا 300 سال وقت میبرد که به جایی برسیم و ما زمان زیادی نداریم و تنها راه رسیدن به رشد تفکر فقهی، منهج شناسی و مدل سازی روش فکری فقیهان بزرگ است.
📚منبع: استاذنا
👈🏾این بیانات در ۲۳ آذر ۱۳۹۱ در مدرسه علمیه نواب مشهد و در نشست منهج شناسی فقهی از دیدگاه فقهای شیعه بیان شده است.
@salmanraoofi
🔆قصیده عرفانی و زیبای امام خمینی قدس سره الشریف در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها
🔆در آستانه میلاد حضرت فاطمه المعصومه سلام الله علیها
🔹ای ازلیّت، به تربت تو مُخمّر!
وی ابدیّت، به طلعت تو مُقرّر!
🔸آیت رحمت ز جلوهی تو هویدا
رایَتِ قدرت در آستینِ تو مُضْمَر
🔹جودت، همبسترا به فیض مقدّس
لطفت همبالشا به صدرِ مُصَدّر
🔸عصمتِ تو تا کشید پرده به اجسام
عالَم اجسام گردد عالَم دیگر
🔹جلوهی تو، نور ایزدی را مَجْلیٰ
عِصمت تو، سِرّ مُختفی را مَظهر
🔸گویم واجب تو را، نه آنَتْ رُتبت
خوانم ممکن تو را، ز مُمکِن برتر
🔹ممکن اندر لباس واجب پیدا
واجبی اندر ردای امکان مُظْهر
🔸ممکن، امّا چه ممکن، علّت امکان
واجب، امّا شعاعِ خالقِ اکبر
🔹ممکن، امّا یگانه واسطهی فیض
فیض به مِهْتر رسد، وزان پس کهتر
🔸ممکن، امّا نمودِ هستی از وی
ممکن، امّا ز مُمکِناتْ فزونتر
🔹وین نه عجب، زانکه نور اوست ز #زهرا
نور وی از #حیدر است و او ز پیمبر
🔸نور خُدا در #رسول_اکرم پیدا
کرد تجلّی ز وی به حیدر صفدر
🔹و ز وی، تابان شده به حضرت زهرا
اینک ظاهر ز دُختِ موسی جعفر
🔸این است آن نور، کز مشیّت «کُنْ» کرد
عالم، آنکو به عال است مُنوّر
🔹این است آن نور، کز تجلّی قدرت
داد به دوشیزگان هستی زیور
🔸شیطانْ عالِم شدی اگر که بدین نور
ناگفتی آدم است خاک و من آذر
🔹آبِروی مُمْکِناتْ جمله، از این نور
گر نَبُدی، باطل آمدند سراسر
🔸جلوهی این، خود عَرَض نمود عَرَض را
ظِلّش بخشود جوهریّتِ جوهر
🔹عیسیِ مریم به پیشگاهش دربان
موسیِ عمران به بارگاهش چاکر
🔸آن یک چون دیدهبان، فرا شده بر دار
وین یک چون قاپقان، معطّی بر در
🔹یا که دو طفلاند در حریم جلالش
از پی تکمیل نفس آمده مُضطَر
🔸آن یک، «انجیل» را نماید از حفظ
وین یک «تورات» را بخواند از بر
🔹گر که نگفتی: امام هستم بر خلق
موسیِ جعفر ولّیِ حضرتِ داور
🔸فاش بگفتم که این رسول خدای است
معجزهاش می بُوَد همانا دختر
🔹دختر، جُز فاطمه نیاید چون این
صُلْبِ پِدر را و هم مَشیمهی مادر
🔸دختر، چون این دو، از مَشیمهی قدرت
نامد و ناید، دگر هُماره مُقدّر
🔹آن یک، امواج اعلم را شده مبدأ
وین یک، افواج حلم را شده مَصْدر
🔸آن یک، موجود از خطابش مَجْلیٰ
وین یک، معدوم از عقابش مُسْتَر
🔹آن یک، بر فرق انبیا شده تارک
وین یک، اندر سرْ اولیا را مِغفر
🔸آن یک، در عالم جلالت کعبه
وین یک، در مُلک کبریایی مَشْعَر
🔹لمْ یَلِد م بسته لب و گر نه بگفتم
دختِ خُدایند این دو نور مُطهّر
🔸آن یک، کوْن و مکانْش بسته به مَقْنَع
وین یک، مُلکِ جهانْش بسته به مِعْجَر
🔹چادر آن یک، حِجابِ عصمت ایزد
مِعْجَرِ این یک، نقابِ عفّتِ داور
🔸آن یک، بر مُلک لایَزالی، تارُک
وین یک، بر عرش کبریایی افسر
🔹تابشی از لطفِ آن، بهشتِ مُخَلّد
سایهای از قهر این، جحیم مُقَعّر
🔸قطرهای از جودِ آن، بِحارِ سماوی
رَشْحهای از فیض این، ذخایر اغیر
🔹آن یک، خاکِ مدینه کرده مُزّین
صفحهی قم را نموده، این یک انور
🔸خاک قم، این کرده از شرافتْ جنّت
آب مدینه، نموده آن یک، کوثر
🔹عرصهی قم غیرت بهشت برین است
بلکه بهشتش، یَساولی است برابر
🔸زیبد اگر خاک قم به «عرش» کند فخر
شاید، گر «لوح» را بیابد همسر
🔹خاکی، عجب خاک! آبروی خلایق
ملجأ بر مُسلم و پناه به کافر
🔸گر که شنیدندی این قصیدهی هندی
شاعر شیراز و آن ادیب سخنور
🔹آن یک طوطی صفت همی نسرودی
ای به جلالت ز آفرینش برتر
🔸وین یک قمری نمط هماره نگفتی
ای که جهان از رُخ تو گشته منوّر
🔆اجتهاد روشمند
🔅 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 24
🔅🔅🔅
📂24-فی الکافی باسناده عَنْ حَمَّادِ بْنِ وَاقِدٍ اللَّحَّامِ « قَالَ: اسْتَقْبَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع فِي طَرِيقٍ فَأَعْرَضْتُ عَنْهُ بِوَجْهِي وَ مَضَيْتُ فَدَخَلْتُ عَلَيْهِ بَعْدَ ذَلِكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي لَأَلْقَاكَ فَأَصْرِفُ وَجْهِي كَرَاهَةَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ فَقَالَ لِي رَحِمَكَ اللَّهُ وَ لَكِنَّ رَجُلًا لَقِيَنِي أَمْسِ فِي مَوْضِعِ كَذَا وَ كَذَا فَقَالَ عَلَيْكَ السَّلَامُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ وَ لَا أَجْمَلَ .» *
📜در کافی با اسنادش آمده که حماد بن واقد گفت : در ميان راهى از پيش رو بامام صادق عليه السلام برخوردم، و رو گردانيده و گذشتم، سپس خدمتش رسيدم و عرضكردم: قربانت، من شما را ملاقات ميكنم و رو ميگردانم، زيرا نميخواهم شما را برنج اندازم، فرمود: خدايت رحمت كند، ولى ديروز در فلان جا مردى مرا ديد و گفت : عليك السلام يا ابا عبد الله او كار خوب و شايستهئى نكرد.
*الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 219
@salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 25
📂25-فی النوادر للاشعری وَ عَنْهُ ( زراره ) عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ إِنَّا نَمُرُّ بِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ فَيَسْتَحْلِفُونَّا عَلَى أَمَوَالِنَا وَ لَقَدْ أَدَّيْنَا زَكَاتَهَا فَقَالَ يَا زُرَارَةُ إِذَا خِفْتَ فَاحْلِفْ لَهُمْ بِمَا شَاءُوا فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بِطَلَاقٍ وَ عَتَاقٍ قَالَ بِمَا شَاءُوا قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ ضَرُورَةٍ وَ صَاحِبُهَا أَعْلَمُ بِهَا حِينَ تَنْزِلُ بِهِ .» *
📜در نوادر از زراره روایت شده گفت : گفتم ما به این قوم میگذریم پس آنها ما را بر (دادن مالیات ) اموالمان قسم می¬دهند و ما زکات آنرا پرداخته ایم پس فرمود ای زراره هنگامیکه ترسیدی پس به هر چه خواستند قسم بخور گقتم :فدای تو شوم به طلاق و بنده شدن فرمود : به هرچه خواستند آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه هنگام هر بيچارگى است، و تقيهكننده خود داناتر بآنست زمانى كه برايش پيش مىآيد.
*النوادر للأشعري / 73 / 15 باب كفارة على المحرم يحك رأسه أو جسده و يسقط منه الشعر أو القمل و ما عليه في ذلك.
🔆اجتهاد روشمند
🔅 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆لینک آپارات برای دیدن بحث
aparat.com/mfeb.ir/live
🔆اجتهاد روشمند
🔅 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥طلابی که هم میجنگیدند، هم درس میخواندند!
🔆عذر امثال بنده در این ایام کرونا چه بوده که درس نخواندیم
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 26
🔅🔅🔅
📂26-فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ التَّقِيَّةُ لِيُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَيْسَ تَقِيَّةٌ .»*
📜در کافی با اسنادش از محمد بن مسلم آمده امام باقر عليه السلام فرمود: تقيه تنها براى جلوگيرى از خونريزى وضع شده، پس هر گاه به خونريزى رسد تقيه نباشد.
*الكافي / ج2 / 220 / باب التقية .
🔆اجتهاد روشمند
🔅 @salmanraoofi
Mohammad Hossein Pooyanfar - Be To Az Door Salam (128).mp3
5.66M
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام 😭😭😭
التماس دعا
@salmanraoofi
باسمه تعالی
بزرگواران مکرر پیام می دهند که
🔆مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله
خراب است و دانلود نمی شود
ان شاءالله به زودی جلسات را دوباره بارگذاری می کنم همچنین جلسات
🔆بررسی مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆خلاصه مباحث مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆مکتب شناسی کاربردی
🔆مکتب شناسی فقهی آیت الله سیستانی حفظه الله را
هم بارگذاری خواهم کرد
ان شاءالله
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 27
🔅🔅🔅
📂 27- فی الکافی باسناده عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ : « التَّقِيَّةُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ وَ التَّقِيَّةُ حِرْزُ الْمُؤْمِنِ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا تَقِيَّةَ لَهُ إِنَّ الْعَبْدَ لَيَقَعُ إِلَيْهِ الْحَدِيثُ مِنْ حَدِيثِنَا فَيَدِينُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ فَيَكُونُ لَهُ عِزّاً فِي الدُّنْيَا وَ نُوراً فِي الْآخِرَةِ وَ إِنَّ الْعَبْدَ لَيَقَعُ إِلَيْهِ الْحَدِيثُ مِنْ حَدِيثِنَا فَيُذِيعُهُ فَيَكُونُ لَهُ ذُلًّا فِي الدُّنْيَا وَ يَنْزِعُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ ذَلِكَ النُّورَ مِنْهُ .»*
📜 در کافی با اسنادش از عبدالله بن ابی یعفور آمده امام صادق عليه السلام ميفرمود: تقيه سپر مؤمن است، تقيه نگهدار مؤمن است، هر كه تقيه ندارد ايمان ندارد، همانا حديثى از احاديث ما به بندهئى ميرسد و او بين خود و خدا بآن معتقد مىشود و خداى عز و جل را بآن ديندارى ميكند، و موجب عزت دنيا و نور آخرت او ميگردد، و بنده ديگر حديثى از احاديث ما باو ميرسد و او آن را فاش ميسازد، و موجب خوارى او در دنيا ميگردد و خداى عز و جل هم آن نور را از او ميگيرد.
🔹 عبد الله بن عطا گويد: به امام باقر عليه السلام عرض كردم: دو مرد از اهل كوفه را دستگير كرده بآنها گفتند: از امير المؤمنين بيزارى جوئيد، يكى از آنها بيزارى جست و ديگرى سر پيچى كرد، آن را كه بيزارى جست رها كردند و ديگرى را كشتند، امام فرمود: آنكه بيزارى جسته مرديست دانشمند در دين خود و اما آنكه بيزارى نجست، مرديست كه به سوى بهشت شتافته است.
*الكافي / ج2 / 221 / باب التقية .
🔆اجتهاد روشمند
🔅 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دعوت حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد از نیروهای جهادی برای حضور در استان خوزستان به منظور مبارزه با بیماری کرونا
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR1 [کیفیت کم].mp3
14.39M
جلسه ۱
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR2 [کیفیت کم].mp3
13.22M
جلسه ۲
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR3 [کیفیت کم].mp3
11.59M
جلسه ۳
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR4 [کیفیت کم].mp3
11.78M
جلسه ۴
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR5 [کیفیت کم].mp3
11.03M
جلسه ۵
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR6 [کیفیت کم].mp3
10.9M
جلسه ۶
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MR7 [کیفیت کم].mp3
13.47M
جلسه ۷
#مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔆آشناییباجزئیاتونکاتسبکدرسخارجآیتاللهالعظمیخامنهای با درس مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
👈برای دریافت تمامی دروس به پیام رسان سروش با لینک
@salmanraoufi 👈
یا سایت
boohoos.ir
مراجعه کنید
لینک دروس #مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoufi/8061
🔅تدریس کتاب غنا رهبر معظم انقلاب به سبک مکتب شناسی فقهی
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoufi/8843
دروس ابتدایی مکاسب آیت الله العظمی خامنه ای که حاوی مطالب کلی و مهمی درباره مکاسب است
با هشتک
#گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای
https://eitaa.com/salmanraoufi/8423
https://eitaa.com/salmanraoufi/7827
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
🔆موضوعات بحث مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
https://eitaa.com/salmanraoufi/1577
https://eitaa.com/salmanraoufi/8494
🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقهمندان
https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba
پیام رسان سروش:
sapp.ir/matnedars
پیام رسان بله:
ble.im/join/MjU1MzZiNm
سوابق تحصیلی بنده
https://eitaa.com/salmanraoufi/2163
https://eitaa.com/salmanraoufi/2164
@salmanraoufi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 28
🔅🔅🔅
📂 28- فی الکافی باسناده عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنِ احْتِمَالِ أَمْرِنَا التَّصْدِيقُ لَهُ وَ الْقَبُولُ فَقَطْ مِنِ احْتِمَالِ أَمْرِنَا سَتْرُهُ وَ صِيَانَتُهُ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِ فَأَقْرِئْهُمُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَى نَفْسِهِ حَدِّثُوهُمْ بِمَا يَعْرِفُونَ وَ اسْتُرُوا عَنْهُمْ مَا يُنْكِرُونَ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ مَا النَّاصِبُ لَنَا حَرْباً بِأَشَدَّ عَلَيْنَا مَئُونَةً مِنَ النَّاطِقِ عَلَيْنَا بِمَا نَكْرَهُ فَإِذَا عَرَفْتُمْ مِنْ عَبْدٍ إِذَاعَةً فَامْشُوا إِلَيْهِ وَ رُدُّوهُ عَنْهَا فَإِنْ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَتَحَمَّلُوا عَلَيْهِ بِمَنْ يَثْقُلُ عَلَيْهِ وَ يَسْمَعُ مِنْهُ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ يَطْلُبُ الْحَاجَةَ فَيَلْطُفُ فِيهَا حَتَّى تُقْضَى لَهُ فَالْطُفُوا فِي حَاجَتِي كَمَا تَلْطُفُونَ فِي حَوَائِجِكُمْ فَإِنْ هُوَ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَادْفِنُوا كَلَامَهُ تَحْتَ أَقْدَامِكُمْ وَ لَا تَقُولُوا إِنَّهُ يَقُولُ وَ يَقُولُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُحْمَلُ عَلَيَّ وَ عَلَيْكُمْ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كُنْتُمْ تَقُولُونَ مَا أَقُولُ لَأَقْرَرْتُ أَنَّكُمْ أَصْحَابِي هَذَا أَبُو حَنِيفَةَ لَهُ أَصْحَابٌ وَ هَذَا الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ لَهُ أَصْحَابٌ وَ أَنَا امْرُؤٌ مِنْ قُرَيْشٍ قَدْ وَلَدَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص وَ عَلِمْتُ كِتَابَ اللَّهِ وَ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْءٍ بَدْءِ الْخَلْقِ وَ أَمْرِ السَّمَاءِ وَ أَمْرِ الْأَرْضِ وَ أَمْرِ الْأَوَّلِينَ وَ أَمْرِ الْآخِرِينَ وَ أَمْرِ مَا كَانَ وَ أَمْرِ مَا يَكُونُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى ذَلِكَ نُصْبَ عَيْنِي.»
*
📜 در کافی با اسنادش از عبد الاعلى آمده که گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مي¬فرمود: تحمل امر ما تنها بتصديق و پذيرفتن آن نيست، از جمله تحمل امر ما پنهاندارى و نگهداشتن آن از نااهلش باشد. بشيعيان ما سلام برسان و بآنها بگو: خدا رحمت كند بندهئى را كه دوستى مردم (مخالفين ما) را بسوى خود كشاند، آنچه را ميفهمند بآنها بگوئيد و آنچه را نمىپذيرند از آنها بپوشيد. سپس فرمود: بخدا كسى كه بجنگ ما برخاسته زحمتش براى ما از كسى كه چيزى را كه نميخواهيم از قول ما ميگويد بيشتر نيست. چون دانستيد كسى (امر امامت و احاديث مخصوص ما را) فاش ميكند، نزدش رويد و او را از آن بازداريد، اگر پذيرفت چه بهتر و گر نه كسى را كه بالاتر از اوست و از او شنوائى دارد بر او تحميل كنيد (تا منعش كند و بازش دارد) همانا مردى از شما مطلوبى كه دارد چارهجوئى و لطيفه كارى ميكند تا حاجتش بر آورده شود، نسبت بحاجت من هم چارهجوئى كنيد چنان كه نسبت بحوائج خود ميكنيد (يعنى با لطائف و حيل او را از فاش كردن اسرار ما باز داريد) اگر از شما پذيرفت چه بهتر و گر نه سخنش را زير پاى خود دفن كنيد (نشنيده انگاريد) و نگوئيد او چنين و چنان ميگويد، زيرا نقل شما بديگران، مردم را بر من و شما ميشوراند.
🔹 هان بخدا اگر شما آنچه را من ميگويم بگوئيد، اعتراف ميكنم كه شما اصحاب منيد، اين ابو حنيفه است كه اصحابى دارد، و اين حسن بصرى است كه اصحابى دارد (با وجود نادانى و گمراهى آنها اصحابشان سخن آنها را ميشنوند و فرمان ميبرند) و من مردى قرشى و زاده رسول خدايم صلى الله عليه و آله و كتاب خدا را فهميدهام، بيان همه چيز در كتاب خدا هست از ابتداء خلقت و امر آسمان و زمين و امر پيشينيان و پسينيان و امر گذشته و آينده و گويا همگى در برابر چشم من است و بآن مي¬نگرم.
*الكافي ، ج2، ص: 223
🔆اجتهاد روشمند
@salmanraoofi