باسمه تعالی
رفقای رسائل و مکاسب خوان یا رفقایی که امسال را وارد این دو کتاب می شوند حتما این دو فایل را گوش کنند
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻استاد انصاریان در جمع مردم اصفهان:
✅ در اتاقهای دربسته برای مردم تصمیم نگیرید
⭕️ امام جمعههای تلخ، تیز و تند را در شهرهای پرجمعیت تغییر دهید
➖ چند وقت پیش به یک جلسهٔ بسیار مهمی دعوت شده بودم که بعضی از سران مملکت هم بودند؛ از من پرسیدند: شما بین مردم هستید و همهٔ شهرها، حتی تا روستاها می روید، نظرتان دربارهٔ مردم چیست؟ باید با #مردم چه کار کرد که آرام باشند و مردمی که قهر کردهاند، برگردند؟ گفتم: من یک نظر بیشتر ندارم و آن هم #محبتکردن به مردم است. محبت کردن به مردم هم کم کردن بار و درد مردم است.
➕ شیعه شدن چند مسیحی و یهودی فقط با برخورد خوب
تاکنون چند مسیحی و فکر می کنم یک یهودی به من برخورده اند، فقط با #محبت با آنها برخورد کرده ام و آنها شیعه شده اند؛ حتی دو - سه مهندس و دکتر با سوادِ غیرشیعه به من برخوردند و شیعه شدند.
➕ یکی از آنها قبل از برخورد به من شیعه شده بود که او هم دکتر و رئیس بهداری مرکز استان بود. گفتم کدام یک از کتابهای ما را خوانده ای؟ گفت: هیچ کدام. گفتم: پس چه شد که شیعه شدی؟ گفت: من در قرآن مجید دیدم که خدا به پیغمبر(ص) می گوید: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک»، اتفاق افتاد و به مکه رفتم، دیدم که آخوندهای #عربستان از زهرمار هم تلخ ترند! گفتم اگر دین این است، من این دین را نخواستم و همان جا در خانهٔ کعبه و مسجدالحرام شیعه شدم. شما آخوندهای شیعه از عسل شیرین تر هستید. شما اسلام را نشان می دهید و آنها ما را از اسلام دفع می کنند.
➕ استاد دانشگاهی در مصر ایمیل زده بود که با شنیدن #دعایعرفهٔ شما شیعه شدم؛ چون دیدم همه ٔ این دعا محبت و رحمت است. فارسی هایش را که نمی فهمیدم، ولی آن تُن خواندن و حرف زدن معلوم بود که موج فقط موج محبت است و ما نمونهٔ این دعا را در دین خودمان نداریم.
⚠️ ای کسانی که از دولت و آخوندها کارگردان مردم هستید، جاذبه و محبت داشته باشید، دفع را رها کنید که کاری ظالمانه و بد است
#تلخی برای شیطان است! تلخی برای آدمی است که کم داشته و روحیه ناقصی دارد، پیغمبر(ص) می فرمایند: تلخی جرقهای از آتش دوزخ در وجود افراد خشمگین، تلخ، سنگ دل، عصبانی و هجوم کنندهٔ به مردم هست، این یک دستور است، می توانیم عمل کنیم؟ اقهر جرقهٔ آتش #دوزخ است که پیغمبر(ص) فرموده اند؛ بیش از سه روز نگه ندارید! حالا سه روز قهر باشید، یک خرده آرام بگیرید و دوباره به همان محبت و رابطهٔ اوّل برگردید. همه باید نمایندهٔ رحمت خدا باشیم!
💠 فبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ فَإِذٰا عَزَمْتَ فَتَوَکلْ عَلَی اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ یحِبُّ اَلْمُتَوَکلِینَ».
🔻حال این دستورات را نسبت به یکدیگر عملی کنید:
🔹الف) «فَاعْفُ عَنْهُمْ»، از آنها بگذرید؛
🔹ب) «وَ اِسْتَغْفِرْ لَهُمْ»، و به جای آنها بر ایشان طلب مغفرت کنید و بگویید: خدایا! اینها را بیامرز، من هم می بخشم.
🔹ج) «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ»، حبیب من! در امور امت با آنها مشورت کنید. در اتاق دربسته ننشینید و برای مردم تصمیم بگیرید، برای مردم مالیات وضع کنید، برای مردم بیمه و ارزش افزوده درست کنید، در اتاق دربسته باری روی دوش امت نگذارید!
از چهره های ریش سفید هر صنفی بخواهید که شما را راهنمایی کنند تا امور امت به آسانی و خوبی بگذرد؟
در اتاق دربسته، نشناخته و نفهمیده برای خود قانون درست می کنید و به مردم فشار می آید. «وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ»، در صورتی که باید در کل امور زندگی مردم با مردم مشورت کنید.
🔹د) «فَإِذٰا عَزَمْتَ»، وقتی تصمیم به انجام کار بعد از مشورت گرفتید، «فَتَوَکلْ عَلَی اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ یحِبُّ اَلْمُتَوَکلِینَ»
متنکامل:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/460047
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری فارس
انتشار نخستین بار ویژهی عید غدیر
رهبر انقلاب: کتاب «الغدیر» نماد دفاع از امیرالمؤمنین و تشیع است
🔹اگر سراسر ۱۱ جلد کتاب الغدیر را بگردید یک توهین مانند آن چه روسیاههای انگلیسیمآب انجام میدهند، در آن وجود ندارد.
🔸رهبرانقلاب پس از شنیدن سرودهی یکی از شاعران در مدح امیرالمؤمنین علیهالسلام: دربارهی الغدیر، البتّه کمتر در عالم شعر حرف زده شده؛ درحالیکه میدانید، کتاب الغدیر، پایهاش پایهی ادبیّات است یعنی اصلاً اسم کامل کتاب الغدیر، الغدیرفیالکتابوالسّنةوالادب است؛ [یعنی] در شعر تاریخیِ اسلام، مسئلهی غدیر را دنبال میکند و البتّه شرح میدهد.
🔹️ایشان خب تجسّم و مثال دفاع از تشیّع بود؛ [امّا] شما نگاه کنید در کتاب الغدیر -در این یازده جلد کتابی که ایشان نوشته که البتّه تمام هم نشده- ببینید یک جایش از این توهینهایی که این روسیاههای انگلیسیمآب میکنند وجود دارد؟ همهی این کتاب نگاه کنید؟ او نماد دفاع از تشیّع است.
🔹️در الغدیر -مرحوم امینی (رضوان اللّه علیه) را که شما ندیده بودید، ما ایشان را مفصّل دیده بودیم؛ در جلسات متعدّد، منبرهایش را من دیده بودم- یک کلمه از این حرفهایی که بعضیها بلدند و خیال میکنند که معنای شیعه بودن این است و بر زبان جاری میکنند، در این کتاب مفصّل یازده جلدی وجود ندارد و [با این حال] نماد دفاع از امیرالمؤمنین و نماد دفاع از تشیّع است؛ استقامت یعنی در صراط مستقیم حرکت کردن- معنایش این است. البتّه از قبیل ایشان، دیگران هم بودند؛ مرحوم سیّدشرفالدّین عاملی در لبنان و بعضی دیگر از بزرگان هم همینجورند.
🔸حالا [این دربارهی] ایشان، چون بحث الغدیر در میان بود. انشاءاللّه موفّق باشید. ۹۵/۱۲/۰۵
@Farsna
باسمه تعالی
از شنبه ان شاءالله مشهد خواهم بود اگر افرادی بخواهند
۲۰ جلسه کلیات مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را
به طور خلاصه در ۵ روز و ۵ جلسه ۱ ساعته ارائه خواهم کرد
افرادی که مایل هستند به
@srsr1359
پیام دهند
توجه دارید که بحث در مشهد احتمالا در یک صحن خلوت حرم مطهر امام رضا علیه السلام برقرار خواهد شد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
هدایت شده از فارس پلاس
◾پخش تلویزیونی جشن پنج سالگی طنز #دکترسلام
امشب ساعت ٢٣:۴٠ | شبکه سه سیما
@Fars_Plus
باسمه تعالی
ان شاءالله از فردا خلاصه کلیات بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
در (مشهد)
در (حرم مطهر امام رضا علیه السلام)
برقرار است
قرار ساعت ۶ عصر کنار راهنمای زائرین باب الجواد علیه السلام برای نقل مکان به جای مناسب
افرادی که اعلام آمادگی کردند یا می کنند برایشان عکس میفرستم
اگر کسی میتواند در حرم جای مناسبی برای بحث معرفی کند ممنون می شوم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۶/۹
@salmanraoofi
هدایت شده از اجتهاد
💢پایاننامه روششناسی فقه حکومتی دفاع شد
http://yon.ir/Kb6RX
✔️پایاننامه کارشناسی ارشد «روششناسی فقه حکومتی» توسط سید مهدی مرتضوی نژاد نگاشته شده است.
🔹سیدمحمد مهدی میرباقری، استاد راهنما و حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی، استاد مشاور این رساله در دانشگاه امام صادق(ع) دانشکده الهیات و معارف اسلامی، بودند.
🔸 این پژوهش با روش تحلیلی-توصیفی و با بهرهگیری از مطالعات کتابخانهای به تبیین و تنقیح و ارزیابی دیدگاههای اساتید از جمله ابوالقاسم علیدوست، سید احمد مددی، شهید سیدمحمدباقر صدر، محسن اراکی، مهدی هادوی تهرانی، عبدالحمید واسطی و سید محمد مهدی میرباقری در حوزه روش فقه حکومتی پرداخته است.
🔹تلاش این تحقیق بر آن بوده تا با احصاء و بررسی نظریات فقه حکومتی اساتید مذکور؛ تعاریف و مختصات فقه حکومتی را از منظر آنان بررسی کرده و به تنقیح و تدوین آن بپردازد؛ لذا تمامی تعاریف موجود ذیل سه رویکرد فقه موضوعات، فقه نظامات و فقه سرپرستی قرار گرفت که هر رویکرد، «دیدگاه»های متعددی را در برمیگیرد و روش و سازوکار دستیابی به آن نیز تبیین گردید.
🔸درپایان این پژوهش، به مقایسه سه رویکرد «فقه حکومتی» پرداخته میشود. در این فصل موقف هر رویکرد در خصوص «ضرورت»، «موضوع حکم»، «مکلف حکم»، «تکلیف»، «گستره خطابات»، «محصول » و «روش استنباط حکم» تبیین شده و با دیگر رویکردها مورد مقایسه قرار می گیرد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓آغازهفته بانکداری اسلامی
🏳و آغاز دروس خارج علما/۳
💠رهبرانقلاب
‼️عمل به نسخه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، عامل ورشکستگی است! ۸۵/۸/۱۸
‼️از کمبودهای اساسی فقه ما، ضعف معرفت به موضوعات است اگر فقیه موضوع را نشناسد در شناخت و تطبیق حکم اشتباه خواهد کرد؛ کما اینکه بعضیها مسائلی بانکی را نمیشناسند در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمیفهمند! ۷۷/۲/۲۲
@Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳آغاز درس خارج علما/۵
💠رهبرانقلاب
‼️هر طلبهای برای آینده علمی خودش برنامهریزی کند؛ بیهدف در حوزه نماند. میخواهد درس خارج برود و مجتهد بشود، خیلی خوب بعد برای آینده باید برنامهریزی کند. هرکس ذوق و توانی دارد؛ اینچنین نباشد که ۲۰سال همینطور بیهدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند درآخر نه فایدهای برای مردم و نه برای خودشان داشته باشند! ۷۰/۶/۳۱
@Jahade_tabeini
مشهد باب الجواد
"غرفه عرضه محصولات فرهنگی"
فردا ساعت ۱۱ ظهر
همینجا منتظر رفقایی که نتوانستند محل قرار را پیدا کنند هستم
@salmanraoofi
صحن رضوی
باب الهادی
نزدیک مهدکودک حرم
راهروی واحد مشاوره با رویکرد دینی
روبروی امور راهنمایان نماز و مکبران بحث برقرار است
@salmanraoofi
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 1
باسمه تعالی
یک بحث مهم درباره مکتب شناسی فقهی این است که چه این بحث فوائدی دارد.
فوائد این بحث می تواند از چند زاویه مورد بررسی قرار بگیرد
🔆زاویه اول فواید برای غیر مجتهدین است
🔆زاویه دوم فواید برای مجتهدین
🔆زاویه سوم هم فایده هنگام ابداع یک روش اجتهادی است.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 2
باسمه تعالی
فایده #فوائد_مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین
1. تسهیل در شناخت #روش_استنباط
یکی از مشکلات خواندن #رسائل و #مکاسب این است که این کتب به گونه ای درس خارج اند و کسی که میخواهد این مطالب را بفهمد ، نکته ای که طرح نمی شود تئوری این مسائل و نقشه راه این مباحث است یعنی طلبه نمیداند که #شیخ_انصاری ره میخواهد به چه روندی به حکم برسد البته غیر از بعضی تقدم و تاخرهایی که فکر جوال شیخ دارد و نظم مباحث را کمی به هم می ریزد، طلبه در #رسائل و #مکاسب یا #درس_خارج که وارد می شود دقیقا مثل این است که بدون مقدمه و شناخت تئوری و روند و روش کار او را به اتاق جراحی ببرند و بگویند جراحی کنید. در درس خارج، استاد می آید موضوعی یا فرعی را مطرح می کند بعد اقوال یا ادله را مطرح می کند، بعد این اقوال و ادله را به روش خودش نقد می کند و بعد به یک نتیجه می رسد، این کلیت درس خارج است، البته در #اصول یا در #فقه ممکن است مقداری کار متفاوت باشد، ولی محصل باید خیلی گیرایی داشته باشد که متوجه بشود که این استاد چه روندی و چه روشهایی برای رسیدن به نتیجه دارد. مشکلی که در #درس_خارج داریم همین است یعنی وارد عمل می شوند اما تئوری و روش کار گفته نمی شود شما باید تئوری و روش را در حین کار یاد بگیرید در واقع اگر کسی هم در #درس_خارج #مجتهد شود می شود گفت مجتهد تجربی شده یعنی بدون دانستن نظریة کار، کار را یاد گرفته است.
اگر طلبه در ابتدا یک آشنایی اجمالی با روش #اجتهاد #شیخ_اعظم_انصاری داشته باشد می داند که الان قاعدتا شیخ این طور کار را شروع می کند و اینطور ادامه می دهد و اینطور به پایان میبرد حالا گاهی تقدم و تاخرهایی در کار هست ولی بالاخره می داند روش کار این است و الان کجای روش کار در #مکاسب است و لذا سر در گمی در کل روش کار ندارد بلکه می داند این روش اجتهادی روندش این گونه است و من مثلا ایستگاه موضوع شناسی یا ظهور گیری یا حل تعارض یا غیره هستم و اشراف به روند دارد الان برای طلبه مکاسب خوان اصلا اشراف به روند در ورود به درس #مکاسب نیست لذا اصلا طلبه از اساس در کار شیخ سر در گم است چون نه تئوری اجتهاد را به طور اجمالی می داند و نه روش کار #شیخ_اعظم را مطلع است لذا یک فایده #مکتب_شناسی_فقهی اشراف به روند #اجتهاد و گم نشدن در روند اجتهاد مجتهدینی مثل #شیخ_اعظم است یا #آیت_الله_بروجردی است که این فایده برای غیر مجتهد خیلی بیشتر است ولی برای مجتهد هم نسبتا فایده دارد.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
برای دریافت دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
و مکتب شناسی آیت الله سیستانی حفظه الله
به کانال @d_raoofi مراجعه کنید
@salmanraoofi
درس خارج.m4a
12.58M
#سوالات_حوزوی
کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد
@salmanraoofi
لوازم ورود به رسائل و مکاسب.m4a
6.42M
#سوالات_حوزوی
راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
MAKA1.mp3
12.28M
#مکاسب جلسه ۱
🔆آیا مکاسب کتاب درسی است؟
🔆اشکالات به کتاب مکاسب و پاسخ آن
🔆اشکالات رایج جزوات مدارس فقهی
🔆شخصیت علمی شیخ و لوازم علمی آن در مباحث مکاسب و رسائل
@salmanraoofi
MAKASEB2.mp3
11.19M
#مکاسب جلسه ۲
🔆تفاوت علم اقتصاد و بحثهای مکاسب محرمه
🔆نکته سنجی و نوآوری شیخ در انتخاب مکاسب
🔆اهمیت تحلیل یک باب فقهی در فهم و اجتهاد فقهی
@salmanraoofi
MAKASEB 3.mp3
8.27M
#مکاسب جلسه ۳
🔆ادله امکان یا وجوب بحث از اقتصاد
🔆انواع دیگر ورود کلی در مکاسب با توجه به ورود شیخ اعظم انصاری ره
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
RASAEL2.mp3
6.57M
#رسائل جلسه2
🔆اوضاع علم اصول قبل از شیخ
🔆دو تحلیل از سه مطلب اول شیخ اعظم در رسائل
🔆اهمیت نوآوریهای شکلی
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اکثر مطالب لازم برای ورود به دو کتاب مهم #رسائل و #مکاسب را در این پنج صوت طرح کردم
همچنین شبهات رایج امروزی نسبت به این دو کتاب را مطرح کرده و به صورت منصفانه پاسخ گفتم برای ورود به این دو کتاب حتما این مباحث را گوش کنید
حتی اگر این دو کتاب را خوانده اید باز هم این پنج صوت افق کاملا جدیدی برای شما باز خواهد کرد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#حوزه
#حوزوی
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی ۳
باسمه تعالی
فایده #فوائد_مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین
👈👈2. شناخت روش #اجتهاد اساتید و شاگردان ادامه دهنده آن روش به طور دقیق
در زبان اساتید ممکن است زیاد شنیده شود #مکتب_قم و #مکتب_نجف و بعد گفته می شود.
🔆مکتب قم فرد شاخص #آیت_الله_بروجردی و شاگردهای ایشان هستند بعد چه کسانی مکتب آیت الله العظمی بروجردی را ادامه می دهند؟ می گویند #آیت_الله_منتظری و #آیت_الله_العظمی_شبیری،
🔆شما وقتی خیلی دقیق دروس خارج این افراد را می شکافید می بینید که آیت الله منتظری روح کار آیت الله العظمی بروجردی را درک کردند ولی انگار دقیق برای ایشان روشن نیست که آیت الله العظمی بروجردی به چه روش و روندی کار اجتهادی می کنند لذا ایشان در مکاسب محرمه ای که نوشته اند، تقریبا هم شبیه کار آیت الله العظمی بروجردی است ولی یک بزنگاه هایی دارد که در آن بزنگاه ها اصلا ایشان شبیه آیت الله العظمی بروجردی نیست
🔆و همینطور آیت الله العظمی شبیری که اصلا نماینده مکتب آیت الله العظمی بروجردی نیستند، حالا ممکن است بگوییم یک جور نماینده مکتب قم هستند ولی کار ایشان با کار آیت الله بروجردی تفاوت های زیادی دارد،
🔆 آیت الله العظمی شبیری حجیت شهرت را قبول ندارد، اجماع را قبول ندارد، از این جهت شبیه #شیخ_اعظم_انصاری است و اصلا در روششان هم آن نکات اساسی مکتب آیت الله عظمای بروجردی را ندارند.
🔆آیت الله العظمی بروجردی حساب ویژه ای برای فتوای مشهور دارند، نصوص متلقات را ایشان با تحقیقات تاریخی که داشته اند به این نتیجه رسیدند که در حکم روایات هستند و لذا روایات را با نصوص متلقات و شهرت تضعیف و تقویت می کنند، این نکته و روشِ کار اصلا در روش اجتهادی آیت الله العظمی شبیری نیست، ممکن است در دادن فتوا آیت الله شبیری اگر ببینند یک نص متلقاتی در کتاب های فقهی شیخ صدوق یا مثلا شیخ طوسی یا دیگران هست مخالفت نکنند
👈👈ولی این نکته در فقه استنباطی ایشان نیست یعنی به عنوان یک مبنی و روش در اجتهادشان نیست البته در فقه فتوایی در مقام فتوا ممکن است احتیاط کنند ولی این مساله ربطی به روش اجتهادی ایشان ندارد.
🔆شباهتی که کار آیت الله شبیری با کار آیت الله بروجردی دارند شباهت تدریسی است یعنی آیت الله بروجردی روی یک مبنائی داشتند که طبق آن مبنا می آمدند دانه دانه روایات را در یک موضوع سندا و دلالتا بررسی می کردند، بعد این دلالت ها اگر مشکلاتی بین خود آن روایات در یک موضوع نه حتی یک باب داشت جواب می دادند، و بعد مرحله های دیگر روش اجتهاد را می رفتند، ایشان فقط شباهت تدریسی دارند نه شباهت در روش اجتهاد لذا شما درس ایشان بروید ایشان می آیند در یک موضوع روایاتش را دانه دانه می خوانند و سندی و دلالی مطرح می کنند اما در مراحل بعدی کاری که آیت الله بروجردی داشتند اصلا ایشان تبعیت نمی کنند، ببینید چقدر متفاوت می شود.
🔆از نظر بنده تنها ادامه دهنده #مکتب_اجتهادی_آیت_الله_بروجردی نوه دختری ایشان آیت الله علوی بروجردی هستند
🔆این یک فائده تحصیلی برای #مکتب_شناسی_فقهی برای غیر مجتهدین است که ثمرات زیادی دارد،
🔆دیده می شود طلبه دو سال، سه سال، پنج سال، بعضی ها ده سال #درس_خارج می روند، هنوز نمی دانند استاد چه کار می کند، نمی دانند به دو معنا یکی این که هنوز کلیت روند #اجتهاد را درک نکردند، که استاد چگونه و به چه روشی اجتهاد می کند و یکی بالاتر که منظور ما این است که اصلا نمی دانند این استادِ کدام مکتب و روش اجتهادی است که روند و روش اجتهادش چنین است،
🔆و لذا مکتب شناسی در شناخت دقیق و صحیح و علمی اساتید یک مکتب و ادامه دهنگان آن خیلی مهم و تاثیرگذار است و به صورت علمی میتوان گفت که هر استاد طبق چه مکتبی اجتهاد میکند و کدام فرد یا شاگرد ادامه دهنده این مکتب است چون روش استنباط را کاملا علمی می شناسیم.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
با شبهاتی که اخیرا درباره بی تفاوت بودن حوزه نسبت به مشکلات حکومت اسلامی و معضلات جامعه رایج شد و حتی از زبان افرادی مثل حجت الاسلام رهدار در تلوزیون بیان شد و در فضای مجازی بازتاب گسترده پیدا کرد به طوری که جمعی از حوزویان نیز با کم اطلاعی به این باور رسیده اند
به نظر می رسد شخص آیت الله اعرافی و معاونین ایشان به عنوان متولیان اصلی حوزه های علمیه باید با استدلال متقن و آمار مشخص و رسانه ای کردن نمونه های متعدد ارائه راه حلهای دینی برای مشکلات جامعه و حکومت اسلامی
در قالبهای مختلفی چون ایجاد موسساتی راهبردی مثل موسسه امام خمینی ره متعلق به آیت الله مصباح و دانشگاه باقرالعلوم حجت الاسلام پارسانیا، و حوزه های علمیه خواهران و ...
همچنین ارائه کتابهای دین بنیان برای حل مشکلات جامعه که اقلا چهل عنوان بسیار مهم قبلا در این کانال منتشر شد و ده ها عنوان دیگر نیز موجود است
و کارهای عملیاتی مثل شهربازی معارفی موسسه قرآن و عترت، طرح حجاب موسسه ریحانه النبی و ...
با ارائه در یک برنامه تلوزیونی و همچنین یک همایش کشوری به این شبهات هم در حوزه و هم در جامعه پاسخ درخوری ارائه دهند و با دفاع متقن از حوزه و ارائه حقایقی چون استنکاف دولتها از اجرای این برنامه ها به شبهات به وجود آمده پاسخ شایسته ای بدهند خصوصا که صحبتهای ایشان در نمازجمعه و جاهای دیگر بازتاب درستی ندارد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۶/۱۳
پی نوشت: اگر آیت الله اعرافی میخواهند حوزه را به جایگاه شایسته خود برسانند باید خودشان مستقیما با استفاده از ظرفیت صداوسیما، دولت و رییس جمهور، مجلس و رییس مجلس، قوه قضائیه و رییس قوه قضائیه و مردم را با استفاده از تلوزیون و در رتبه بعد با رسانه های دیگری چون روزنامه ها و فضای مجازی مورد خطاب قرار دهند.
از نظر بنده شان مدیر حوزه تخاطب مستقیم با رئوسای قوای سه گانه در بهترین وقت و مهمترین رسانه هاست نه پاسخگویی و خطبه خوانی در نمازجمعه و بازدید از حوزه های علمیه چرا که فعلا خطبه های نمازجمعه خصوصا نماز جمعه قم و امور دیگر حوزه ها بازتاب لازم در کشور را ندارد
@salmanraoofi