eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴♦️ ۲- انجمن و معاندت با نهضت امام خمینی(ره) 🎥 توضیحی کوتاه پیرامون دومین موضوع جشنواره هنرهای گرافیکی "مقدس نما" 👁‍🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است 🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
🔴♦️ «اولین جشنواره ملی هنرهای گرافیکی مقدس‌نما» ۱- انجمن و متحجرین در پیام « » ۲- انجمن و معاندت با نهضت (ره) ۳- انجمن و مخالفت با ۴- انجمن و در نظام ۵- انجمن و نفوذ در ۶- انجمن و ضعف در ۷- انجمن و تعریف ناقص از و انتظار ۸- انجمن و مخالفت افراطی با و عرفان ۹- انجمن و برائت از شیعه و سنی ۱۰- انجمن و از موجهین ۱۱- انجمن و جاذبه های ۱۲- انجمن و ۱۳- انجمن و تربیت نیروهای ۱۴- انجمن و 👁‍🗨 فتنه بیدار است، پنهانی است 🔴♦️@moghadas_nama♦️🔴
10 🔅🔅🔅 📐 یادم می‌آید آن اوایل انقلاب که زمانی که شهید بهشتی رضوان الله علیه حضور داشت بر اساس ولایت فقیه می‌خواستند یک کاری راجع به اراضی بکنند، خب محل اختلاف فقها بود مرحوم آیت‌الله بهاءالدین محلاتی در شیراز، ایشان تلگراف زد برعلیه آن‌چه که می‌خواهید انجام بدهید من اعمال ولایت می‌کنم. ◀ خب او نظر شریفش این بود با ادله، با استنباط؛ این‌ها هم نظر شریف‌شان این بود با ادله، با استنباط، اما خب هر دو می‌خواهند، هر دو هم ولایت دارند، شما می‌خواهید این کار را بکنید، مثلاً اراضی را می‌خواهید تقسیم بکنید یا تقسیم‌شده‌ها را تمدید بکنید به هر شکل آن موقع می‌خواستند انجام بدهند، او هم عکسش را می‌گفت. ◀ بنابراین کبری‌ها ممکن است اصلاً‌ متضاد باشد متناقض باشد، اگر هم اتحاد در خود کبری داشته باشند خیلی وقت‌ها در صغری، او می‌گوید الان مصلحت را قبول دارم ولی مصلحت ملزمه‌ای باشد باید این کار را کرد. او می‌گوید الان مصلحت هست این می‌گوید مصلحت نیست. یا در یک ظروف ویژه با یک شرایط خاص، با یک قیود خاص این‌جا مصلحت است او می‌گوید نه حتی در صورت این قیود هم مصلحت هست. ◀ پس بنابراین هر چقدر دامنه‌ی فقها زیادتر باشند این‌جا دیگر نباید گفت کثّر الله امثالهم. هر چه دامنه‌ی فقها بیش‌تر بشود، اسباب کثرت و اختلاف خواهد شد. خب این که روشن است این از نظر عقلی، خب اگر شارع حالا می‌آید برای همه‌ی این‌ها می‌آید می‌گوید که من ابطال منصب کردم و بر همه‌ی این‌ها هم واجب کردم اعمال ولایت بکنند، یا نه حتی جایز کردم. هم جوازش موجب اختلال و هرج و مرج می‌شود فضلاً از وجوبش، موجب اختلال می‌شود، علاوه بر این که عقلاً ما این را درک می‌کنیم ⏪ در بعض روایات مبارکات در باب امامت به همین برهان هم اشاره شده و بیان شده مثلاً این روایتی که در عیون اخبار الرضا سلام الله علیه است «من أدلّة لزوم الحکومة عن الرضا علیه السلام فَإِنْ قَالَ فَلِمَ لَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ فِي الْأَرْضِ إِمَامَانِ فِي وَقْتٍ وَاحِد» این مسئله مطرح بوده که در یک زمان واحد می‌شود دو تا امام داشته باشیم که این امامی که این‌جا هست یعنی پیشوا و کسی که رهبر مردم است شرعاً، «فِي وَقْتٍ وَاحِدٍ أَوْ أَكْثَرُ مِنْ ذَلِكَ قِيلَ لِعِلَل‏» حضرت فرمود به حسب این نقل، نه نمی‌شود لعللٍ، «مِنْهَا أَنَّ الْوَاحِدَ لَا يَخْتَلِفُ فِعْلُهُ وَ تَدْبِيرُهُ» اگر یک نفر حاکم باشد امام باشد یک نفر فعل و تدبیرش مختلف نمی‌شود، منشأ هرج و مرج و تشاجر نمی‌شود ولی «وَ الِاثْنَيْنِ لَا يَتَّفِقُ فِعْلُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا» دو نفر که معمولاً فعل و تدبیرشان متحد نخواهد شد «وَ ذَلِكَ أَنَّا لَمْ نَجِدِ اثْنَيْنِ إِلَّا مُخْتَلِفَيِ الْهِمَمِ وَ الْإِرَادَةِ» ما هیچ دو نفری را ندیدم الا این که این‌ها از نظر اراده و همت و این‌ها مختلفند با هم‌دیگر، تفاوت می‌کنند «فَإِذَا كَانَا اثْنَيْنِ ثُمَّ اخْتَلَفَ هَمُّهُمَا وَ إِرَادَتُهُمَا وَ تَدْبِيرُهُمَا وَ كَانَا كِلَاهُمَا مُفْتَرَضَيِ الطَّاعَةِ لَمْ يَكُنْ أَحَدُهُمَا أَوْلَى بِالطَّاعَةِ مِنْ صَاحِبِهِ» مردم باید بگوییم از این اطاعت کنید، ؟؟؟ «فَكَانَ يَكُونُ اخْتِلَافُ الْخَلْقِ وَ التَّشَاجُرُ وَ الْفَسَادُ» چقدر روشن، حضرت به حسب این نقل این‌جا استدلال فرمودند. تا آخر ادامه دارد همین مطلب را حضرت در این عبارات، در این استدلال می‌پزند و توضیح می‌دهند که خب اگر بخواهند اطاعت هر دو را بکنند این مشکل می‌شود، اگر اطاعت نکنند مردم عاصی خواهند بود، گناه‌کار خواهند بود. ◀ چون امام‌شان دستور داده یکی را گوش کنند دیگری را گوش نکنند معصیت امام کردند و بیانات دیگری که در این زمینه هست و مطلب هم روشن است. علاوه بر این که حالا استدلال عقلی وجود دارد و حتی در قرآن شریف «لَوْ كانَ فيهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللَّهُ لَفَسَدَتا» (انبیاء، 22) آن یک بیان عقلی و عقلائی بود حتی در مورد خدای متعال می‌گوید اگر دو تا پروردگار وجود داشته باشد دو تا خالق وجود داشته باشد با این که آن‌جا دیگر هوا و هوس دیگر آن‌جا نیست ولی در عین حال می‌فرماید لفسدتا، اما فکیف به این که دو تا انسان که قهراً هم اختلاف در فهم دارند هم بالاخره امور نفسانی وجود دارد و امثال ذلک، این‌ها هم حتماً‌ به هرج و مرج می‌انجامد. حالا علاوه بر این‌ها صرف‌نظر از استدلال عقلی می‌دانیم از نظر شرع به حسب نصوص فراوان، مبنای شرع بر این نیست که دو نفر ولایت داشته باشند نظام امور امت را به عنوان امام به عهده داشته باشند. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
11 🔅🔅🔅 📐 و این روایات فراوانی دارد که «الشِّرْكَةُ فِي الْمُلْكِ تُؤَدِّي إِلَى الِاضْطِرَاب‏» امیرالمؤمنین سلام الله علیه می‌فرمایند. یا فرموده است که در صحیحه‌ی حسین بن ابی العلاء «قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع تَكُونُ الْأَرْضُ لَيْسَ فِيهَا إِمَامٌ قَالَ لَا قُلْتُ يَكُونُ إِمَامَانِ قَالَ لَا إِلَّا وَ أَحَدُهُمَا صَامِتٌ» و در سیره‌شان هم که نگاه می‌کنیم مولا امیرالمؤمنین سلام الله علیه با کمال علم و تقوا و عصمت و همه‌ی فضایل انسانی که ؟؟؟ است بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، می‌بینید در زمان رسول خدا هیچ اعمال ولایتی ایشان ندارد یا سید الشهداء سلام الله علیه در زمان ولایت برادر بزرگوارشان امام مجتبی سلام الله علیهما هیچ کاری نمی‌کنند، همه ارجاع به او، خودشان تحت ولایت او قرار داشتند این یک امر مسلمی است عقلی، عقلائی و شرعی، پس بنابراین اگر بخواهیم بگوییم به نحو عام استغراقی این دو جهت برای کلّ فقها که در عصر واحد جعل شده است این موجب فساد هست و لایُمکن المسیر الیه، بله در زمانی که معاذ الله یک فقیه وجود داشته باشد جامع شرایط، البته آن‌جا مشکلی پیش نمی‌آید. این صورت اول. 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: خب آن که شارع فرض این است که نفرموده لکلّ منطقةٍ،‌ بله هیچ نفرموده این بیان اگر باشد یک فقیه هم توی پاکستان باشد یکی هم مثلاً فرض کنید توی اندونزی باشد این‌ها همه خدا برای همه ولایت قرار داده قیدی که ندارد ما از کجا بیاییم قید ؟؟؟ 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: نه آن‌ها که وکالت دارند آن‌ها که اشکالی ندارد آن فقیه واحدی که ؟؟؟ وکیل داشته باشد می‌تواند کسانی را نصب کند قیّم نصب کند چه کند مثل رئیس جمهوری که یا نخست‌وزیری که بالاخره استاندار دارد فرماندار دارد بخش‌دار دارد و همین‌طور، آن‌ها اشکالی ندارد ولی همه‌ی این‌ کارها به آن رأس هرم برمی‌گردد آن ولایت اوست که این ولایت‌ او منتشر می‌شود در کارگزارانش، اما صورت ثانی، صورت ثانی این بود که ولایت مال همه باشد اما به اتفاق، این‌طور بود دیگر. 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: ؟؟؟ ولکن إعمال ولایت فقط برای یکی باشد بله. ⏪ این اشکالی که این‌جا مطرح می‌کنند این هست که خب آیا شارع طریقی برای آن یک نفر قرار داده یا نداده؟ به یک نفر از این‌ها، طریق قرار داده یا نداده؟ اگر طریق قرار نداده باشد خب ؟؟؟ اگر طرق قرار داده است این طریق چه هست؟ گفته مثلاً اگر فرموده باشد هر کسی اعلم است، اعملیت طریق باشد، هر کسی اعلم هست یا افقه هست یا ؟؟؟ هست. خب این یک راهی است راه خوبی هم هست الان من المعاصرین هم بعضی قائل به همین هستند که ولایت مال اعلم فقهاست اما اشکال این است که خب خیلی وقت‌ها ما اعلم نداریم همه در رتبه واحده هستند، در صورتی که اعلمی وجود نداشته باشد، ده تا فقیه داریم همه در درجه‌ی واحدند در مستوای واحدند این‌جا چه می‌شود؟ برای یکی از این‌ها ؟؟؟ پس این اعلمیت نمی‌تواند یک طریق همه‌جایی و همه ... و برای کل ازمنه و امصار و همه‌جا باشد. علاوه بر این که امت و اهل خبره در تعیین اعلم همیشه‌ی زمان‌ها این اختلاف وجود داشته. یکی می‌گوید آن اعلم است یکی می‌گوید آن اعلم است گاهی هم اعلم را کسی می‌دانند که نه اسمی دارد و نه رسمی دارد، نه معروف بین خواص است. این مرحوم امام قدس سره یک آقای حاج شیخ رضی تبریزی بودند آن‌ را اعلم می‌دانستند خانم‌شان را مقلّد او کرده بودند یک آدم متروکه، که کسی نمی‌شناخت ایشان را، حالا این آدم‌های به نام توی حوزه و فلان و این‌ها، ولی نظر شریف ایشان این بود که این آقا اعلم است ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: همان اوایل ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: و الله العالم حالا شاید لازم نیست اعلم نباشد حالا شاید ؟؟؟ ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
باسمه تعالی کانال زیر مربوط به حوزه بانوان گرامی حضرت نرجس سلام الله علیهاست این حوزه مبارکه ابتدای امر در مشهد مقدس و بعد در سراسر کشور و بعد هم در جهان اهتمام به تربیت بانوان طلبه داشته و دارد کانال زیر مربوط به این حوزه مبارکه است که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب حفظه الله به کمک به نیازمندان می پردازد بنده ی حقیر به این حوزه و متولیان اصلی آن که اتفاقا از دست پروردگان رهبر معظم انقلاب حفظه الله هستند اعتماد کامل دارم بزرگواران می توانند کمکهای خود را با اطمینان به این بانوان مجاهد بدهند تا به دست اهلش برسد نشانی کانال در ایتا و اینستاگرام 👇👇👇 @movasate_momenane
باسمه تعالی صوت دور آخر نهایه حضرت استاد حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد به لطف آقای علی رضایی در کانال @d_raoofi که مخصوص صوتهای برگزیده است در حال بارگذاری است @salmanraoofi
12 🔅🔅🔅 📐 خب این پس بنابراین این هم مسار کثرت و اختلاف می‌شود یک عده می‌روند سراغ این آقا می‌گویند این اعلم است یک عده می‌‌خواهند بروند سراغ او می‌گویند او اعلم است قول این آقا حجت است اعمال ولایت این حجت نیست چون این منصب را خدای متعال به این نداده مال او نیست. اصلاً باز هم یک هرج و مرجی قهراً در جامعه پیش می‌آید. مثل تقلیدهای شخصی نیست که اشکالی پیش نمی‌آید. آن برای خودش یک چیزی در شک بین ثلاث و اربع مثلاً یک کاری می‌کند سجده‌ی سهو انجام می‌دهد او نمی‌دهد طوری نمی‌َشود که، در طهارت و نجاست و اعمال شخصیه مشکلی پیش نمی‌آید که، در تجارات و این‌ها مشکلی پیش نمی‌آید اما در اداره‌ی یک کشور، اداره‌ی امت، که باید هر کسی ساز خودش را بزند راه خودش را بخواهد برود قهراً اختلال در کشور ایجاد می‌َشود بنابراین این‌جاها یک جاهایی نیست که ما مثل با تقلید بخواهیم محاسبه بکنیم و بگوییم مثل آن‌جاها. ⏪ یک راه دیگری که وجود دارد این است که بگوییم در این موارد بگوییم خب اگر خدای متعال یک نفر را از بین این‌ها آمده قرار داده یک نفر را، در واقع یک نفر را ولیّ قرار داده و آن هم برای آن هم جایز است یا واجب است که اعمال ولایت بکند بگوییم رأی اکثریت مردمی که اکثریت واقعی آن منطقه، آن جامعه، یا اکثریت کسانی که می‌آیند در انتخاب شرکت می‌کنند که الان آن‌چه که در دنیا هست همین دومی هست. اکثریت کسانی که آمدند خدای متعال می‌فرماید آن را من ولیّ قرار بدهید یا این طریق آن کسی که پیش خودم ولی قرار دادم این را طریق قرار بدهید. 🔹 س: مقبولیت بشود محور؟ ▪ ج: نه، مقبولیت نمی‌گوییم چون مقبولیت هم باز ذات مراتب هست، بعد هم تا یک کسی مقبول بشود خب طول می‌کشد آیا این مدتی که تا مقبولیت ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: نه، مقبولیت که حالا بعضی از فقهای ما فرمودند طول می‌کشد تا یک مقبولیت یک کسی پیدا بکند. خب کم‌کم جهات مختلف او برای مردم روشن بشود امتحاناتی پس بدهد کم کم که مردم علاقه‌مند بشوند که خب مقبولیت عمومی مثلاً‌ پیدا بکند مثلاً از روز اول که حضرت امام که این مقبولیت امروز را نداشتند دیگر؟ 🔹 س: حاج آقا وقتی انتخاب که می‌کند یعنی من این را قبول دارم ؟؟؟ ▪ ج: نه، حالا مقبولیت عامه را داریم می‌گوییم. بعضی از فقهای معاصر فرموده‌اند که کسی که مقبولیت عامه دارد خیلی‌ها یعنی از بقیه‌ی فقها بیش‌تر مورد توجه است، مقلدین بیش‌تری دارد، مراجعین بیش‌تری دارد، بیش‌تر مورد ... این مثلاً گفته بشود خب این اشکالش این است که یک فترتی باید بگذرد و این در این فترت چه باید کرد؟ ؟؟؟ تا بگذرد ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: نه آن امر واقعی هست که ما ببینیم که واقعاً این‌جوری در خارج، مثلاً می‌بینیم در خارج حضرت امام این مقبولیت عامه را دارد حالا کسی قبول داشته باشد نداشته باشد امام را، ولی این مقبولیت ؟؟؟ نمی‌شود انکار کرد که بیش‌تر مردم، خیلی از مردم و نصاب بالایی از جمعیت مردم ایشان را قبول کردند امام خودشان هم فرمودند که چون مردم من را قبول دارند این کار را می‌کنم دیگر، در صحبت‌شان فرمودند چون مردم قبول دارند ؟؟؟ ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
13 🔅🔅🔅 📐 اما اگر بگوییم نه آقا رأی ؟؟؟ آن‌چه که اکثریت مردم که شرکت در رأی‌گیری کردن با شرایطی که برای رأی دادن وجود دارد مثلاً بالغ باشند و چه باشند این را خدای متعال طریق قرار داده برای این که آن یک نفری که ولیّ قرار داده آشکار می‌شود روشن می‌شود. خب این یک راه معقولی است که اگر شارع بیاید این کار را بکند ولی سؤال این است که خب چرا از اول موضوع حکم را قرار ندهد المنتخب «جعلت منتخب الناس ولیاً» یا منتخب الاکثریة ولیاً، یا بگوید بله من یک نفری را مثل لقمه از پشت سر توی دهان گذاشتن است، من یک نفر را ولیّ قرار دادم شما هم حالا باید پیدایش کنید راه پیدا کردنش این چه هست؟ این که انتخابات؟؟؟ آن یکی را پیدا کنید. ⏪ خب این یک بیان است آقا همین که منتخب شما می‌َشود من آن را، البته برای منتخَب، منتخِب و منتخَب شرایطی را ذکر می‌کند. آدمی که این شرایط را دارد مثل الان هم توی قانون اساسی برای مثلاً ریاست جمهوری شرایطی ذکر شده بگوید کسانی که واجد این شرایط هستند باید کسی که می‌خواهد ولایت داشته باشد این شرایط را داشته باشد حالا شما انتخاب بکن، پس بعد از این که انتخاب کردند مردم او را ولی قرار می‌دهد مثل این که الان در نظام ما همین‌جوری هست مردم یک کسی را انتخاب کردند ولیّ امر تنفیذ می‌کند آن رأی مردم را، بعد از انتخاب تنفیذ می‌کند نه این که بگوییم بله ولی امر یک کسی توی دل خودش تنفیذ کرده آن وقت بعد شما بروید با رأی دادن‌تان او را پیدا بکنید در مورد ولی امر غیر معصوم که این معقول اصلاً نیست ما چه می‌دانیم مردم کی را انتخاب می‌کنند در مورد شارع ممکن است چون علم غیب دارد، عالم غیب است می‌داند بالاخره رأی‌ها به کی منتهی خواهد شد توی دلش مثلاً او را، ‌آن کسی که می‌داند رأی مردم به او منتهی خواهد شد او را، این هم این صورت دوم هم این مشکلات را دارد ... 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: حالا فعلاً به اثبات کار نداریم. این‌ها صور است. 🔹 س: ؟؟؟ ▪ ج: بله، اشکال ثبوتی آن این بود که این که جعل ولایت بکند برای یک نفر، منصب را برای یک نفر قرار بدهد و جواز یا وجوب اعمال را هم برای همان قرار بدهد، می‌گوییم خب این طریق دارد یا طریق ندارد؟ اگر طریق نداشته باشد که لغو است، اگر بخواهد طریق داشته باشد این طریق چه هست؟ این طریق اگر اعلمیت و اتقی بودن اوست این مثال کثرت است این هم فرقی نمی‌کند با این که هرج و مرج لازم می‌آید مثل صورت اولی می‌شود. 🔹 س: آقا اشکال اثباتی می‌شود دیگر، شما الان می‌فرمایید که ما طریق نداریم اتقی مشکل دارد اورعیت مشکل دارد ؟؟؟ مشکل دارد این‌ها مشکل اثباتی هست. ▪ ج: نه اشکال ثبوتی هست. یعنی وقتی این‌جوری قرار می‌دهد لازمه‌ی چنین قراردادن یک طریق قرار می‌دهد این طریق هم خودش مبتلا به همانی است که در صورت اول بود یعنی یک جعلی است که لَیستلزمُ جعل الطریق. 🔹 س: این اشکال ثبوت جعل هدی نیست بخاطر این که ما هنوز نفهمیدیم راه آن چه هست ممکن است فردا یک کسی بیاید بگوید آقا این راهش، هیچ مشکلی هم ندارد. ▪ ج: دارد محاسبه می‌کند دیگر، خدا عقل به ما داده داریم محاسبه می‌کنیم می‌گوییم خب اگر خدا یک نفر را قرار بدهد منصب را برای یک نفر قرار بدهد و به آن یک نفر هم اجازه بدهد یا واجب بفرماید که اعمال ولایت بکند خب این اگر طریق برایش قرار بدهد که روشن است دعوا، اگر بخواهد طریق قرار بدهد که باید طریق قرار بدهد که باید طریق قرار بدهد این طریق را می‌خواهد چه قرار بدهد؟ باز این‌ها حرف‌های ثبوتی است. در عالم ثبوت دارد حساب می‌کند ... اگر بخواهیم آن عالم ثبوت را داریم حساب می‌کنیم می‌گوییم خب اگر این‌جوری بخواهد جعل بکند باید طریق قرار بدهد حالا اگر قرار نداد که قبیح است، طریق می‌خواهد قرار بدهد طریق را چه بیاید قرار بدهد؟ اگر طریق را این حرفی قرار بدهد که عده‌ای می‌گویند اعلم و اتقی و این حرف‌ها قرار می‌دهد این هم مثل همان قبلی هست بله آن‌جا در خود جعل ولایت هرج و مرج بود، این‌جا در خود جعل ولایت هرج و مرج نیست اما آن جعل ولایت وقتی مصحح دارد که راه داشته باشد، این راهش هم خودش اشکال دارد بنابراین وقتی این راه غلط است خود آن هم غلط می‌َشود چون همان لغویتش برمی‌گردد پس بنابراین این نمی‌شود فقط راهی که دارد که می‌توانیم بگوییم که اگر این راه را قرار بدهد اشکالی نیست این است که بیاید و انتخاب بشود. اگر انتخاب شد اشکال این است کما این که این اشکال در قبلی هم می‌آید و آن این است که خب چرا می‌آید این‌جوری قرار می‌دهد؟ خود این عقلائی نیست خود این عقلی نیست که بیاید یک چیزی را قرار بدهد.... حالا مستشکل دارد می‌گوید، بیاید یک چیزی را قرار بدهد بعد راهش را بیاید چه قرار بدهد؟ ؟؟؟ یعنی یک غیر معیّنی را، یعنی یک معیّن عنده را قرار می‌داده بعد بیاید طریق آن را انتخابات قرار بدهد. خب پس اول المنتخب را قرار داده ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
14 🔅🔅🔅 ▫️س: چه اشکال داشت این؟ از اول قرار بدهد ؟؟؟ 🔹ج: اگر از اول المنتخب قرار بدهد پس بنابراین نتیجه این می‌شود که ولی فقیه ولایت ندارد یا فقها ولایت ندارند کی؟ المنتخب من الناس ولایت دارد. الفقیه المنتخب ولابت دارد. ▫️س: ؟؟؟ 🔹ج: ؟؟؟ پس بنابراین این‌جوری نیست که ولایت مال فقیه باشد شرط انتخاب توی آن نباشد فلان نه، چون این‌جوری هست دیگر، آقایان این بحث در حقیقت به این‌جاست که دیگران می‌گویند آن کسی که منتخب ناس است او ولایت دارد دیگری ولایت ندارد. این می‌‌گوید که نه، این می‌گوید ... حرف مشهور فقها این است که نه چه مردم انتخاب بکنند چه نکنند چه اطاعت بکنند چه اطاعت نکنند، وزان فقیه وزان امیرالمؤمنین است. مردم قبول بکنند یا قبول نکنند ائمه‌ی اثنی عشر امام هستند. انتخاب مردم، اطاعت مردم ، ؟؟؟ مردم دخالتی در ولایت آن‌ها و امامت آن‌ها ندارد. آیا این‌جا هم ... ▫️س: ؟؟؟ ببینید اهل سنت توی خلفا می‌گویند اجماع امت کاشف است یعنی خود اجماع می‌آید چکار می‌کند ولایت می‌دهد به خلفا ولایت می‌دهد ؟؟؟ این را دیدند خواستند این تصویب نشود گفتند ما جعل می‌کنیم نه این که مردم در واقع جعل باشد چون اهل سنت ؟؟؟ 🔹ج: ؟؟؟ ▫️س: ؟؟؟ این‌جور می‌گوید ردّاً به قول ؟؟؟ اگر امام می‌آمد می‌گفت انتخاب کنید این می‌شد همان پاسخی که اهل سنت دارند برای اجماع می‌دهند که توی خلفا ... 🔹ج: بالاخره سؤال می‌کنیم که آیا شرط تحقق ولایت انتخاب است و بدون انتخاب شخص اصلاً ولایت ندارد، یا نه صرف‌نظر از انتخاب مردم ولایت دارد انتخاب طریق و کشف آن است، کدام است؟ آن که مشهور فقها قائل هستند این است که نه خدای متعال این را منصوب کرده یا اگر خدا هم منصوب نفرموده ائمه علیهم السلام، امام صادق منصوب فرموده، «جعلت علیکم حاکمٌ» خب حالا چه مردم انتخاب بکنند چه نکنند چه قبول داشته باشند چه نداشته باشند کار به این کارها ندارد او منصوب است و بر او جایز است اعمال ولایت. منتها طریق را این قرار داده پس ... ▫️س: ؟؟؟ 🔹ج: حالا می‌خواهیم بگوییم، محذور اول همین داریم می‌گوییم، می‌گوییم که ... ▫️س: ؟؟؟ 🔹ج: دفع نمی‌شود، ‌نه صحبت سر این است. که اگر آن‌چه که ظواهر ادله دارد می‌گوید این که فقیه منصوب شده است فقیه را منصوب می‌کنی بعد می‌آیی یک طریقی برایش قرار می‌دهی می‌گویی این.... خب چرا از اول نمی‌آیی همان منتخب را قرار بدهی؟ ▫️س: ؟؟؟ خودتان جواب را دادید دیگر، چون اثر دارد. اگر می‌آمد از اول قرار می‌داد منتخب بودن را شرط می‌گرفت خب آن ولایت ؟؟؟ نداشت وقتی که شما خودتان دارید می‌گویید که فرق دارد که ما انتخاب را ملاک قرار بدهیم یا تأیید قرار بدهیم خیلی پس این مقبولیت را یا ؟؟؟ 🔹ج: ببینید شما الان در مقام جواب از این وجوه هستید ▫️س: نه اصلاً استدلال را نفهمیدم. 🔹ج: نه، و الا ما صورت اول را هم که می‌‌گوییم فساد لازم می‌آید را جواب دادیم. و جواب داده می‌شود. ببینید الان فقط بیان این است که حرف ؟؟؟ را می‌خواهیم توضیح بدهیم دیگر، حالا چرا گفته؟ حالا داریم توضیح می‌دهیم حرفش را. در مقام بیان توضیح که نمی‌توانیم جواب بدهیم از حرفش، حالا می‌گوییم این آقایی که عقیده‌اش این است که این مسلک مشهور و جعل ولایت برای عامه‌ی فقها باطل است ببینید این دلیلش چه هست که دارد می‌گوید باطل است؟ علاوه بر این که چیزی که در این‌جا هست که در کلام خود قائل وجود ندارد که این خلف فرض ماست چون که شما می‌گویید برای یک نفر، که ما تصریح کردیم در مقام گفتار که در کلام قائل نیست گفتیم از این باب این هم یکی از شقوق حساب شده که کأنّ ظاهر عبارت چون عام است و الا این که دیگر جعل عام نیست. این شما می‌گویید یک نفر منتها این یک نفر که یا علی التعیین است پیش خودش یا لا علی التعیین باشد پس بنابراین این اصلاً از فرض خارج باید قرار بدهد ؟؟؟ یعنی یک نفر را قرار داده، آن وقت بگویید که اگر آن یک نفر این‌جوری، این اصلاً از فرض خارجش باید بکنیم چون فرض ما این است که نصب عام چطور است؟ خیلی خب این هم ... ▫️س: ؟؟؟ عام ازمانی هست نه عام ازمانی است نه عام ابدالی چون در زمان‌های مختلف ؟؟؟ بعد از آن یک فقیه دیگر باید ؟؟؟ 🔹ج: خب برای هر زمانی است ... ▫️س: ؟؟؟ 🔹ج: نه این که عام نیست این خود قائل می‌گوید این عام ازمانی، خب عام ازمانی برای هر فقیه هم همین‌طور است یعنی در عام استغراقی هم بله این ولیّ است نه برای یک روز، نه برای دو روز، آن عام ازمانی که در تمام فروض هست آن از این جهت فرقی نمی‌کند. خب پس بنابراین این فرضیه و این صورت ثانیه هم صورت باطلی شد. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
15 🔅🔅🔅 ⏪ و اما فرضیه‌ی سوم: فرضیه‌ی سوم این بود که أن یکون ... مثل این که اشتباه کردم، فرضیه دوم را داشتیم می‌گفتیم؟ ▪ س: نه سوم را هم گفتید. 🔹 ج: دوم بود یا سوم بود. ▪ س: ؟؟؟ 🔹 ج: دوم را چی گفتیم؟ س: ؟؟؟ 📐 أن یکون المنصوب الجمیع و لکن لایجوز إعمال الولایة الا لواحد، این بود که پس بنابراین... آن وقت این صورت دوم یک شبهه‌ی دیگری هم دارد. چون من اشکالی را که گفتم مال صورت سوم بود گفتم خروج از فرض است. این مال صورت سوم می‌شد صورت دوم خروج از فرض را ندارد. 📐 صورت دوم این بود که همه دارند ؟؟؟ برای همه جعل شده، منصوبند همه، ولی إعمالش فقط مال یکی است، آن وقت آن یکی را چه جور پیدایش بکنیم که می‌خواهد إعمال بکند؟ پس بنابراین خارج از فرض نیست. بالاخره برای همه منصوب است همه منصوبند. آن وقت اشکال آن این است یک اشکال دیگری که این‌جا وجود دارد این است که خب اگر همه منصوبند یک نفر باید إعمال کند برای بقیه برای چه جعل ولایت شده؟ ⬅ اگر ولایتی است که بناست که به عمل نیانجامد برای چه؟ خدای متعال بیاید بگوید آقا صد تا فقیه هم که دارید من همه را ولی قرار دادم، خیلی خب، اما یکی از آن‌ها حق إعمال دارد آن یکی را هم چه‌جور باید پیدایش کرد؟ حالا به همین طرقی که گفته شد. حالا اشکال این است که خب برای بقیه برای چه جعل ولایت کرده؟ ▪ س: ؟؟؟ 🔹 ج: خب ؟؟؟ شرطش است. ▪ س: ؟؟؟ 🔹 ج: نه ببینید در هر زمانی ... ▪ س: ؟؟؟ 🔹 ج: همان که بناست که واجب بکند خدا برایش، همان که در آن زمان واجب می‌شود بر او یا جایز می‌شود إعمال را، برای همان ؟؟؟ همان را هم نصب بکند. ضمّ بقیه چه فایده‌ای دارد؟ ▪ س: مثل واجبات کفایی هست دیگر؟ 🔹 ج: حرف این است ضمّ بقیه چه فایده‌ای دارد؟ ▪ س: مثل واجبات کفایی است همه را می‌گوید باید از این منکر نهی بکنند اما یک کسی که اقدام کرد حالا یا هر طریقی که شما گفتید بسط ید را گفتید به هر حال هر فقیهی ؟؟؟ 🔹 ج: واجب کفایی اشکال ندارد. ▪ س: این هم همین‌طور است. 🔹 ج: نه این مثل آن نیست. ▪ س: شما می‌گویید لغو است اگر بگویند که همه باید از این منکر نهی کنند اما اگر یکی کرد بگویی پس چرا به بقیه گفته بودی؟ این لغو است که به بقیه هم بگوید؟ 🔹 ج: نه ▪ س: به همه می‌گوید تا یکی اقدام بکند. س: ؟؟؟ 🔹 ج: نه ساقط که نمی‌شود یعنی منصب را دارد. ببینید اشکال این است که الان این جامعه احتیاج دارد به یک ولیّ، و آن ولیّ و یکی هم باید إعمال ولایت بکند شارع می‌آید می‌گوید هر چه فقیه وجود دارد در این عصر، من همه‌ی این‌ها را به ایشان ولایت دادم ولی یکی از آن‌ها حق إعمال دارد. بقیه حق إعمال ندارند. ▪ س: هر کی زودتر، هر کی بسط ید مثلاً پیدا کرد؟ 🔹 ج: ؟؟؟ ▪ س: هر کی بسط ید پیدا کرد توی جامعه و توانست. ▪ ج: اما آن‌هایی هم که بسط ید ندارند ولایت به ایشان دادم ها، خب می‌گوییم لغو است برای چه به آن‌ها دادی؟ ▪ س: نه لغو نیست برای این که همه‌ی آن‌ها تلاش کنند. اگر برای همه‌ی آن‌ها قرار نداده باشد تلاش نمی‌کنند. 🔹 ج: تلاش برای چه بکند؟ ▪ س: تلاش کنند که اقامه‌ی حکومت بکنند. 🔹 ج: همین که تلاش بکنند، ببینید یعنی اگر یک مسابقه می‌گذاشتند می‌گفتند بله فقط تا به آن‌جا که رسیدم همین ولایت را ‌می‌خواهم جعل بکنم ببینید تلاش کنید تلاش کنید برسید به آن نقطه‌ای که بالاخره یک نفر هست که در مسابقات جلو می‌افتد، بله حالا اشکال این است که قائل می‌گوید که ... ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 کرونا یا ویروس معیشت طلاب 📝 معیشت طلاب بعد از کرونا، تقريبا هیچ 🖋 ناصر میرزایی 🔹 از اواسط اسفندماه تاکنون نمازهای جماعت و مساجد و تبلیغ مبلغان تعطیل شده است؛ با انفعال نهادهای حوزوی و تبلیغی در تعامل با ستاد ملی مبارزه با کرونا -علی رغم ناچیزبودن سهم مساجد و حرم‌ها در شیوع بیماری- قرار بر این است ماه مبارک رمضان نیز این تعطیلات تبلیغی تداوم یابد. در این شرایط دشوار، معیشت اقشار و مشاغل گوناگون مورد نظر همگان بود؛ اما هیچ‌کس سخنی از دردها و مشکلات معیشتی طلاب و روحانیون نگفت! قرار شد دولت سبد معیشتی 200 الی 600 هزار تومانی به اقشار آسیب‌پذیر از کرونا بدهد؛ اما احدی نگفت یکی از ضعیف‌ترین اقشار جامعه، طلاب و روحانیون شهریه‌بگیر یعنی اکثریت طلاب و روحانیون کشور هستند. 🔹 روحانیونی که قربتا الی الله تبلیغ جهادی می‌روند با اینکه حق الزحمه تبلیغی اعزام‌شدگان از مراکز تبلیغی نیز، از سالها پیش، تغییر محسوسی نکرده است. طلابی که همیشه با بدترین و سخت‌ترین مرارت‌های زندگی ساخته‌اند و بدون توقع باز هم به جهاد علمی و تبلیغی خود ادامه می‌دهند. آیا همسر و فرزندان آنها باید از حداقل‌های زندگی (تأمین اجاره مسکن، نان شب و ارزان‌ترین میوه بازار) هم محروم باشند؟! چه سخت است زمانی که مدام باید خانواده را با وعده و وعیدهای آینده‌‌ی نامعلوم، چشم انتظار گذاشت و ... . 🔹 یکی از افتخارات و تفاخرهای مسئولین حوزوی این است که چندین هزار نفر طلبه جهادی داریم؛ که در سیل و زلزله و کرونا و همه صدمات اجتماعی با یک اشاره‌ در میدان حاضر و آماده‌اند. صد البته وظیفه و افتخار طلاب همین است. اما آیا این مسئولین برای رفع مشکلات معیشتی طلاب، خود وظیفه‌ای ندارند؟! نباید برای رفع مشکلات معیشتی طلاب جهادگر، دوید و حرص خورد و چه بسا گریبان چاک کرد؟! کسی نمی‌گوید مسؤولین حوزوی، خودشان جهادی و بدون حقوق کار کنند؛ اما ای کاش در عوض دریافتی‌های خویش، برای رفع مشکلات طلاب هم دوندگی می کردند و تلاش مضاعف انجام می‌دادند. آیا دستگاه‌ها و نهادهایی که از ظرفیت بی‌شمار طلاب جهادی در همه بحران‌ها استفاده می‌کنند، در ایام عادی همین خدمات را با هزینه‌های هنگفت به پیمانکاران نمی‌سپارند؟ آیا اینان حاضرند یک بیستم آن هزینه‌ها را به جهادی، اختصاص دهند؟ ❓یک سؤال اساسی از همه نهادهای حوزوی مطرح است: آیا برای معیشت طلاب، آن هم در این وانفسای کرونایی دغدغه‌ای عملی دارند؟ آیا برای این دغدغه، رایزنی و چاره‌اندیشی هم کرده‌اند؟ آیا این رایزنی‌ها، خروجی عملی و کارآمدی برای طلاب داشته است؟ تکلیف این عده از طلاب و خانواده‌هایشان که استخوانشان زیر چرخ گرانی‌ها خصوصا در شرایط کرونایی خرد می‌شود چیست؟ آیا چون پزشکان و پرستاران و معلمان و... واجب کفایی خود را انجام می‌دهند، حق داریم بگوییم که حق دریافت حقوق در طول سال و خصوصاً ایام کرونایی ندارند؟ برادران مسئول حوزه‌های علمیه، حتما می‌دانید احمد الحسن‌ها و تشیع انگلیسی و دگر اندیشان و... در کمین طلاب جوان و بی‌معیشت شما دندان تیز کرده‌اند. ✍🏻 رونوشت به: مجمع نمایندگان طلاب، مرکز مدیریت، دفتر تبلیغات، شورای عالی و جامعه مدرسین. 📌 مناهج: لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای ارسال کنید. 〰️〰️〰️〰️〰️ 🗂 @Manahejj
16 🔅🔅🔅 ▫️س: ؟؟؟ 🔹ج: شما خارج از بحث می‌َشوید شأنی باشد، داریم می‌گوییم اگر ولایت فعلیه بخواهد قرار بدهد این اشکالات را دارد قائل حرف قائل را دارد می‌زند «و ثانیاً أنّ جعل الولایة حینئذٍ للباقی لغوٌ قبیح» شما می‌گویید یک نفر حق إعمال دارد خب همان یک نفر را هم به او ولایت بده بقیه را برای چه ولایت می‌دهی؟ مثل این که شارع بگوید آقا تمام قوم و خویش‌های شخص ولایت بر آن هر شخصی دارند اما غیر بابایش نمی‌تواند إعمال ولایت بکند شارع بگوید آقا هم مادرش، هم برادرانش و هم خواهرانش، هم دامادها، هم عمه‌ها، هم خاله‌ها، همه همه ولایت دارند بر شخص، اما هیچ کسی حق ولایت ندارد غیر بابایش. س: خودش انتخاب کرده. ج: غیر بابایش، ؟؟؟ بقیه را برای چه گفتی؟ س: ؟؟؟ ج: فقط برای این است که یک مثلاً شیره سرشان بمالی، یک احترامکی از ... س: ؟؟؟ ج: آن‌جا چه لازم می‌آید؟ آن‌جا هرج و مرج لازم می‌آید؟ س: ؟؟؟ ج: آن‌جا مشکلی پیش نمی‌آید. س: ؟؟؟ ج: لغویت هم لازم نمی‌آید آن‌جا. ولی خیلی، آن‌جا لغویت هم لازم نمی‌آید. س: چرا لازم نمی‌آید؟ ج: می‌دانم هر روز هر کسی یک‌جوری، آخر جامعه گفتند، امور شخصیه را نباید با امور جامعه و یک ملت و یک امت خلط کرد. آن‌جا بله یک بحث داریم که بچه‌ای یک مالی دارد حالا پدر صلاح می‌داند حتی آن‌جا هم بعضی از فقها گفتند جد مقدم بر پدر است چون هم بر پدرش ولایت دارد و هم بر نوه‌اش ولایت دارد بر هر دو. س: ؟؟؟ ج: حالا آن‌جا قاضی دیگر، س: ؟؟؟ ج: حالا این‌ها بله، یک اختلافاتی هم، یک فروعی این‌جاها دارد. ⏹«و یردُ علی الاحتمال الثالث» احتمال ثالث همین بود که نه جعل منصب برای همه نمی‌شود، جعل منصب برای یکی از فقها می‌شود و آن یکی هم که جعل منصب برایش فرموده آن اجازه إعمال یا وجوب إعمال دارد. خب اشکال این یکی این است که خود صاحب مقال فرموده که «أنّهُ کیف یُعیّن من جُعِل له الولایة الفعلیة فإن لم یکن طریقٌ الی التعیین صار الجعل لغواً و هو قبیح و إن قیل بالانتخاب قلنا فیصیر النصب لغواً و الإمامة إنعقد بالانتخاب له لا به» و اگر شما این‌جا هم بگویید که با انتخاب روشن می‌کند خب اشکال همان اشکالی است که توضیح دادیم. که ؟؟؟ پس همان منتخب را ولیّ قرار بده نه این که بیایی یک کسی مجهول الحالی را ؟؟؟ طریق بخواهید قرار بدهید برای آن. علاوه بر این که اشکال روشن‌تر آن این بود که از این دو تایی که ایشان گفته اشکال روشن‌تر آن همان بود که عرض کردیم. و آن این است که این خروج از فرض است. این نصب عام نشد این نصب یک نفر شد که حالا یک طریقی برای پیدا کردن آن یک نفر قرار می‌دهد که به آن نمی‌گویند نصب عام. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
✳️ واقعه‌ای سخت 🔸امام خمینی در 26 فروردین 1368 در نامه ای خطاب به وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی علت تصمیم خود در برکناری آقای منتظری را تبیین کردند . متن نامه سوم امام به این شرح است : بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و وزرای محترم ـ دامت افاضاتهم 🔹با سلام، شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمی‏‌دانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیه‌‏ها و پیغام‌ها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد. از طرف دیگر وظیفۀ شرعی اقتضا می‏کرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد. لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم. 🔸ان‏شاءاللّه‏ خواهران و برادران در آینده تا اندازه‏ای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست؛ و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمة اللّه‏ و برکاته.68/1/26 روح‏ اللّه‏ الموسوی الخمینی(صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۵۰) 🔻 البته این نامه بی خبری برخی مسئولان نظام و تفاوت معنادار افق فکری و بصیرت تاریخی امام با آنها را نشان می دهد که البته جای بسی تعجب و تاسف است.بگذریم از اینکه برخی مسئولان و مقامات روحانی حتی در پی رحلت امام نیز هنوز به ماهیت آقای منتظری پی نبرده بودند و نسبت به او گرایش داشتند. برخی از تلگرام ها و نامه های او را در اختیار صداوسیما می گذاشتند تا پخش شود.سفارش می کردند که حرم را برای او خلوت کنند و از او تجلیل به عمل آورند.. نان امام را می خوردند و آش دیگران را هم می زنند. (فصلنامه پانزده خرداد، ش۱۱، ص۲۵۵) 🔹🔹🔹 www.Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
👓 رهبر انقلاب چندسال قبل به اعضای فرمودند: بخاطر خدا چندسال درستان را تعطیل کنید و به وضع طلاب رسیدگی کنید! حال که درسها تعطیل است، بعضی از اعضای محترم درس آنلاین مسائل کرونا گذاشته اند!! اولین درس کرونا است که شما مسئول آن هستید! درس خارج هم نیست، درس سطح است!! 💬 سریع الرضا @HozeTwit
باسمه تعالی بزرگوارانی مکرر پیشنهاد میدهند یا سوال دارند برنامه ی برای اجتهاد دارید بله میتوانم یک برنامه تفصیلی بدهم برای ماه مبارک رمضان افرادی که قطعا در درس شرکت خواهند کرد پیشنهاد بدهند چه بحثی داشته باشیم بحث فقهی و اصولی میزان الاعلمیه (میزان اعلمیت) که رساله ای ناقص در این باره نوشته ام و بحث بسیار مهمی است بحث برنامه ای برای اجتهاد ادامه بحث مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله یکی از پیشنهادات را ان شاءالله در ماه مبارک رمضان به بحث خواهم گذاشت والسلام @salmanraoofi
۴ 🔆دلالت الفاظ بر نهی و تحریم دلالت الفاظ منع و تحظیر - از قبیل نهی، تحریم، لایجوز، لاأحبّ، لاأصلح – بر حرمت تکلیفی یا وضعی بیع، بر یک نسق نیستند و مختلفند. 🔆این اختلاف، هم در استعمالات عرفی و هم در استعمالات شرعی - روایات و آیات - وجود دارد. آنجايي كه منع به لسان تحریم است، حرمت، حرمت مولوی و تکلیفی است. معنای حرمت تکلیفی این است که مقنّن و شارع در این رابطه، به بطلان معامله و عدم نقل و انتقال ثمن و مثمن اکتفا نمی‌کنند، بلکه اقدام به معامله را نیز ممنوع و جرم دانسته و بر آن مجازات وضع می‌کنند. 🔆به نظر ما اینکه بر روی معاملاتِ محرّم تکلیفی تکیه نشده است، به خاطر غفلت از نیّتِ مقنّن و شارع در انجام‌نگرفتن برخی معاملات است که برای آن مجازات وضع‌می‌کنند، و در صیغۀ تحریم، معنای واضحی وجود دارد که اگر لسان دلیل منع و تحظیر، لسان تحریم شد، این امر در نهی تکلیفی و حرمت تکلیفی و نهی مولوی ظهور دارد. 🔆این مطلب را در گذشته بیان کردیم. مؤیّدش آن است که در کلمات فقهای بزرگ ما - قدماء یا متوسّطین مثل مرحوم علّامه و دیگران - وقتی دربارۀ مکاسب محرّمه صحبت می‌شود، گروهی آن را به پنج قسم و گروهی به سه قسم، تقسیم‌بندی می‌کنند. به هر حال، آنهایی هم که تثليث مي‌كنند، در کنار مکاسب محرّم، مکاسب مستحب و مکروه را هم ذکر می‌کنند. 🔆اینکه کسب حرام در کنار کسب مکروه قرار می‌گیرد، قرینه بر این است که حرام، حرام تکلیفی است؛ زیرا اگر حرام وضعی باشد، نوع استعمال آن با نوع استعمال استحباب تفاوت پیدا می‌کند، چرا که مستحب و مکروهِ وضعی نداریم. جلسه ۶ مکاسب محرمه ۱۳۸۳/۱۰/۹ @salmanraoofi
هدایت شده از محمد استوار میمندی
🔰 تراز انقلاب ✍چند روزی است پذیرش حوزه های علمیه آغاز شده است و بار دیگر اردوگاه علمی فرهنگی اهل بیت عصمت و طهارت با جذب سربازانی از جنس عشق و اراده، به دنبال تقویت خود در مسیر سربازی امام عصر علیه السلام است و تلاش دشمنان در دور کردن جوانان از معنویت نیز نمی تواند آرمان خواهی برخاسته از معنویت دینی را که حوزه های علمیه منادیان اصلی آن هستند تحت تاثیر قرار دهد. در این میان مدرسه علمیه معصومیه قم به خصوص در یک دهه اخیر با حضور طلابی که همگی فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف کشور هستند و غالبا با انگیزه نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، نظام سازی و در نهایت تمدن سازی وارد حوزه شده اند و نیز با مدیریت مدیرانی فاضل، انقلابی، هوشمند و باتدبیر و اساتید اهل دانشی در تراز انقلاب اسلامی، مدرسه معصومیه را به عنوان نماد تلاش علمی، عقلانیت انقلابی و دوراندیشی تحول گرایانه قرار داده اند که فارغ التحصیلان آن می توانند به عنوان کنش گران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در آینده نه چندان دور نقش موثری را در پیشبرد مکتب اهل بیت علیهم السلام با آرمان های انقلابی در کشور و بلکه جهان ایفا کنند. چند روز اخیر یکی از ژورنالیست های رسانه ای، نام مدرسه معصومیه را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت تا مأموریت دیگری در راستای پروژه انقلابی زدایی از حوزه انجام شود، همانطور که در دو سه سال اخیر نیز با دو قطبی سازی های حوزه قم و حوزه نجف، حوزه انقلابی و حوزه مستقل، حوزه سیاسی و حوزه غیرسیاسی و حتی اختلاف انداختن بین بزرگان حوزه و دمیدن در آتش برخی از اختلاف مبانی و یا اختلاف سلیقه هایی که لازمه آزاداندیشی و استقلال رأی حوزویان بوده است فتنه های بی سرانجامی را در حوزه مبارکه قم راه بیندازد. آنچه که در این میان ماجرا را مشکوک تر می کند این است که شخصی که از جنس حوزویان نیست و سابقه همراهی با جریان فتنه را در کارنامه دارد با بارانداز فعالیت های حرفه ای خود در قم، خود را دلسوز حوزویان معرفی می کند و با ارتباط خاص با بعضی از افراد و جریان های درون حوزه و نیز اطلاع از اخبار خاص و محرمانه منطقه ای و داخلی و با همان ادبیات ژورنالیستی همچنان در این شهر به دنبال اختلاف افکنی بین حوزویان است و اتفاقا با خوانش خاص سیاسی خود که برخاسته از نگرش غیرانقلابی است همه تشکل ها و افراد موثر انقلابی حوزه را رمی به برچسب های مختلف می کند. اگر چه رعایت تقوا، انصاف، دوراندیشی، عقلانیت، دقت در موضع گیری، اخلاق مداری و مهرورزی برای هر طلبه انقلابی اصلی ضروری است و همگان باید به آن پایبند باشند و از این طریق به دنبال جذب حداکثری در مسیر حرکت به سمت آرمان های انقلاب باشند اما دخالت فتنه گون عده ای در امور حوزه مقدسه قم نیز امری نیست که برای مومنان جامعه قابل تحمل باشد و سعه صدر استراتژیک مسئولان حوزه و مومنان جامعه نیز نباید سبب سوء استفاده شود. مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم در کنار دیگر مدارس علمیه کشور آماده اند تا رسالت بزرگ خود را بر اساس گام دوم انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» و توصیه های مراجع معظم تقلید«دام ظلهم» به سوی جامعه پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی انجام دهند. @ostovarmeymandi http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
هدایت شده از روزنه
تکرار تلخ فعالیت باند در حوزه علمیه قم و را بشناسیم و بگیریم! 💥اختصاصی @rozaneebefarfa 🔻🔻🔻 وقتی برخی یادداشت‌های درباره را خواندم یکه خوردم. به ناگاه یاد ماجرای باغ سلیمان خان و نقش سید اسدالله در بیوت حوزه نجف افتادم. مجمع سلیمان خان میکده به ریاست اردشیر ریپورتر تشکیل گردید و اکثر اعضای آن بابی یا بهایی بودند و در حدود ۱۳۲۱ق، سه سال پیش از وقایع مشروطه، در تهران تشکیل گردید. خرقانی از ارکان این تشیلات بود و از سوی این تشکیلات ماموریت یافت به حوزه نجف برود. او که از بابی‌های نهان‌روش بود، به نجف رفت و کم کم در بیوت نجف خصوصا بیت آخوند خراسانی نفوذ کرد. وی انجمنی مخفی در نجف راه انداخت که نیروهایی را که زمینه انحراف را داشتند، جذب میکرد و آنها را اموزش میداد و خوراک فکری‌ای مانند روزنامه حبل المتین کلکته و کتاب‌های روشنفکران ایرانی را در اختیارشان قرار می‌داد. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملک‌زاده، ج۴، ص۲۳۹و۲۴۴-۲۴۵) او در دوران مشروطه موفق شد که ثمره تلاشش را ببیند و در بیت آخوند سخت مورد اعتماد افرادی چون دو فرزند آخوند میرزا احمد و میرزا مهدی و دامادش شیخ اسحاق آیت الله‌زاده رشتی قرار گرفت و در مواقع حساس مشاوره می‌داد. او در همین دوران موفق شد که به تدریج وجهه شیخ نوری و سایر شریعت خواهان ایران را نزد آخوند و سایر مراجع نجف خراب کند و مطالبات دقیق و عمیق آنها را در حد دعواهای شخصی برای کسب قدرت، تقلیل دهد. (مبارزه با محمدعلی‌شاه، به کوشش ایرج افشار، ص۴۲۶-۴۲۷) اعلامیه‌ها و فتاوایی هم از سوی خرقانی در تایید افراد ناسالم و در مقابله با افراد سالم گرفته شد که اثار مخربی در مشروطه ایران به جا گذاشت. خرقانی در نامه‌ مخفیانه گزارشی که به تقی‌زاده در تهران نوشته بود، در انتهای نامه اشاره کرده که هر چه از نامه‌ها و فتاوا لازم دارید، بیان کنید تا از اینجا بگیرم و برای شما بفرستم! که این نشان از عمق تاثیراتی که خرقانی در نجف به جا گذاشت. (اوراق تازه‌یاب مشروطیت، به کوشش: ایرج افشار، ص۴۴۵و۴۷۴) میثم عبداللهی روزنه٬ دریچه ای به تحولات حوزه علمیه قم 👇 @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
نفوذی های حوزوی را بشناسیم/۲ نفوذ در بیت آیت الله بهبهانی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹مهدی ملک‌زاده، تاریخنگار بابی ازلی، فرزند ملک المتکلمین واعظ اصفهانی و دامادِ سلیمان خان میکده بود. ملک‌زاده کتاب مفصلی درباره مشروطه دارد در جلد دوم آن اطلاعات بسیار مهمی درباره تشکیلات مخفی «مجمع باغ سلیمان خان میکده» و اعضای آن درج کرده است. 🔹اردشیر ریپورتر (رأس تشکیلات جاسوسی انگلیس در ایران)، یحیی دولت آبادی (دومین سرکرده بابی‌های ازلی)، ملک المتکلمین واعظ اصفهانی، سید جمال الدین واعظ اصفهانی، سید اسدالله خرقانی، میرزا حسن رشدیه از اعضای اصلی این تشکیلات و ارکان آن بودند. 🔹 اعضای «بابی ازلی» این تشکیلات، نهان‌روش بودند و تظاهر به دیانت می‌کردند و حتی با برخی علما ارتباط داشتند و برای اینکه بتوانند در جامعه تاثیر بیشتری بگذارند، اکثرشان در کسوت روحانیت و وعظ را حفظ کرده بودند و در پوشش لباس مقدس روحانیت و حتی تدریس علوم دینی، بدون اینکه کسی به آنها مشکوک شود، فعالیت‌ می‌کردند. پیش از این اشاره کردیم که سید اسدالله خرقانی از ارکان این تشکیلات، طبق ماموریتش، به نجف رفت و در بیت آخوند خراسانی سکنی گزید تا در آنجا نفوذ کند و موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد. 🔹از دیگر افرادی که به صورت مخفیانه به عضویت مجمع باغ سلیمان خان میکده در آمدند، «میرزا محسن، برادرِ صدرالعلما» و نیز «آقا میرزا محمدتقی، محرّرِ صدرالعلما» بودند. این دو شخص برای نفوذ در بیت آقا سیدجعفر صدرالعلما (فرزند مرحوم سید محمدباقر صدرالعلما) از علمای برجسته تهران، ماموریت یافتند. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، ج2، ص239) 🔹اما میرزا محسن (برادر صدرالعلما)، یک نسبت فامیلی هم با آیت الله سید عبدالله بهبهانی داشت و داماد مرحوم بهبهانی بود و در بیت بهبهانی بیشتر حضور داشت و سخت مورد اطمینان و مشاوره مرحوم بهبهانی قرار داشت. میرزا محسن، در واقع نفوذی بیت ‌آقای بهبهانی‌ بود که عملکرد مشکوکی در این بیت داشت و گمان «بابی ازلی» بودن وی می‌رود. وی از شخصیت‌های به شدت مشکوکی بود که تا پایان عمر در کسوت روحانیت باقی ماند. 🔹بعد از قتل مرحوم بهبهانی، میرزا محسن تلاش کرد تا خودش را به عنوان جانشین بهبهانی و مجتهد بزرگ تهران معرفی کند و بیت مرحوم بهبهانی را در انحصار خودش گرفت و تلاش کرد تا جایگاه و موقعیت او را به ارث برد و خودش را «سید محسن مجتهد» هم نامید. افراد مشکوکی هم تلاش کردند تا او را بزرگ کنند و برای او تبلیغات کردند.‌ 🔹در پس پرده با تندروترین روشنفکران سکولار ایران خصوصا حسن وثوق الدوله ارتباط تنگاتنگ داشت و از کابینه‌های او به شدت حمایت می‌کرد. وی در نهایت در ۱۶ شعبان ۱۳۳۵ق به دست کمیته مجازات کشته شد. (شرح حال رجال ایران، ج1، ص113؛ اسرار تاریخی کمیته مجازات، ص54؛ تاریخ مکتوم، ص21) میثم عبداللهی @rozaneebefarda
🔷🔸کانال منظومه معرفتی،ارزشی،فقهی🔸🔷 ✨زیر نظر کارشناسان دینی سایت گنجینه آثار حوزوی و دفتر تبلیغات اسلامی✨ درماه مبارک رمضان امسال که مصادف با شیوع کرونا شده است این فرصت را از دست ندهید🍀 اعتلای باور های دینی با تبلیغ نوین آموزه های اسلامی بر اساس یافته های علمی🌷🍃 لینک کانال: https://eitaa.com/joinchat/1503854639Cab31e2c096 🌸🌹 لینک سایت: http://talabemontazer.blog.ir/🌼⚘
🔊 🔰 هو العليم 🔹️ موسسه آموزشي پژوهشي نفحات در ايام ماه مبارک رمضان به صورت مجازي برگزار مي کند: ▫️شرح تفسير الميزان (سوره حمد) آيت الله يزدانپناه ▫️ سخنراني آيت الله يزدانپناه ▫️ جلسات حديث خواني (کتاب شريف بحارالانوار) استاد علي اميني نژاد ▫️ روضه خواني 📆 شروع برنامه : اول رمضان المبارک، شنبه 6 ارديبهشت ماه ‼ برنامه در فضاي اسکاي روم اجرا خواهد شد. لينک مربوط و جزئيات زماني برنامه ان شاء الله تا ساعاتي ديگر به اطلاع عزيزان خواهد رسيد. ✔ در بازنشر این پیام، کوشا باشیم. 💢 موسسه آموزشي پژوهشي نفحات معاونت آموزش @Nafahat_eri
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆استاد اخلاق و سلوک https://eitaa.com/salmanraoofi/237 https://eitaa.com/salmanraoofi/238 https://eitaa.com/salmanraoofi/239 https://eitaa.com/salmanraoofi/240 🔆هنوز به مکاسب نرسیده ام، دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را گوش بدهم؟ https://eitaa.com/salmanraoofi/327 🔆دانستن فقه و اصول بعلاوه مثلا روانشناسی آیا منتج به روانشناس و روانشناسی اسلامی می شود https://eitaa.com/salmanraoofi/633 🔆برای ورود به عرصه تحول در علوم انسانی اسلامی چه پیش نیازهایی لازم است https://eitaa.com/salmanraoofi/635 🔆کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد https://eitaa.com/salmanraoofi/1665 🔆راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب https://eitaa.com/salmanraoofi/2130 🔆سوال یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ مطالعه زیاد علمای گذشته چگونه امروز ممکن است https://eitaa.com/salmanraoofi/2216 🔆سوال مهم یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ چطور در علوم مختلف تمرکز ذهنی، تتبع و تفکر تعادل برقرار بکنم https://eitaa.com/salmanraoofi/2217 🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت 👈چطور در علوم مختلف بین 🔆تمرکز ذهنی 🔆تتبع و تفکر ♻️تعادل برقرار بکنم https://eitaa.com/salmanraoofi/2241 🔆برای ورود به تحول در چه پیش نیازهایی غیر از فقه و اصول لازم است https://eitaa.com/salmanraoofi/2242 🔆آیا فراگیری زبانهایی مثل عربی یا انگلیسی لازم یا خوب است؟ https://eitaa.com/salmanraoofi/2283 🔆ادبیات عربم ضعیف است یا ضعیف شده چکار کنم؟ https://eitaa.com/salmanraoofi/2289 🔆کارهای لازم برای ورود در درس خارج اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج کتابهای لازم برای خارج اصول https://eitaa.com/salmanraoofi/2540 🔆سوال بسیار جالب یک طلبه معلم https://eitaa.com/salmanraoofi/2728 🔆سوالاتی درباره معمّم شدن https://eitaa.com/salmanraoofi/2907 🔆فراگیری علوم فلسفی و عرفانی قبل از ورود به فقه و کلام https://eitaa.com/salmanraoofi/3784 🔆سال ورود به تخصص برای طلبه https://eitaa.com/salmanraoofi/4812 🔆استعداد و حافظه خوب و به علوم مختلف علاقه مندم ولی مسیرم را متوجه نشده ام چه کنم https://eitaa.com/salmanraoofi/6478 🔆اشکالات به موسسات فقهی و طرحی برای اجتهاد https://eitaa.com/salmanraoofi/5823 🔆با توجه به اشکالاتتان به موسسات فقهی به موسسه استاد شب زنده دار بروم https://eitaa.com/salmanraoofi/6499 🔆زمان ازدواج برای طلبه چه وقتی است https://eitaa.com/salmanraoofi/6748 🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند https://eitaa.com/salmanraoofi/6747 @salmanraoofi
🔆نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان! 🔅امام خمینی در نامه ای که به درخواست بانو فاطمه طباطبایی- عروس شان- خطاب به ایشان نوشته اند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند.  بسم اللَّه الرحمن الرحیم‌ فاطى دختر عزیزم! از من مى‌ خواهى براى تو چیزى بنویسم؛ چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند! اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.  شهر شعبان المعظم- که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه! دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آن ها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى‌ کنم:  اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى‌ مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم. دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن. عزیزم! خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است. فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده‌ اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند. انسان کمال مطلق را مى‌‌‌جوید و مى‌‌خواهد چه آنان که به توهّم، بت را مى‌‌‌پرستند و چه آن هایى که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مى‌کنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوى کمال مطلق، و خود گمان خلاف مى‌ کنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد. تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مى‌گردى و کاخ‌ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْ‌ءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ،  وَ قَضى‌ رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ، بنا بر وجهى این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم. والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین. روح اللَّه الموسوی الخمینى‌  صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۴-۲۵۳ خدایا! توفیق درک ماه مبارک رمضان را نصیب ما بندگان گنهکارت بفرما 🔅شعبان ۱۴۰۷ ، اردیبهشت ۱۳۶۶ @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆آشنایی با جزئیات و نکات سبک درس خارج آیت الله العظمی خامنه ای با درس مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای لینک دروس 🔅دور اول جلسه ۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/7471 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/7492 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/7519 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/7528 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/7529 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/7563 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/7669 🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقه‌مندان https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba پیام رسان سروش: sapp.ir/matnedars پیام رسان بله: ble.im/join/MjU1MzZiNm @salmanraoofi
باسمه تعالی برای این ماه مبارک رمضان ادامه مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله را با رعایت قوانین بهداشتی ادامه خواهم داد در ماه مبارک رمضان قبل مکتب شناسی کاربردی در ماه مبارک رمضان سال قبل از آن مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله را ارائه دادم البته متاسفانه مکتب شناسی کاربردی به دلیل صدمه ای که در ماه مبارک رمضان آن سال برایم اتفاق افتاد ناقص ماند و بسیار بحث خوبی بود ان شاء الله در وقت مقتضی این سبک کار را ادامه خواهم داد والسلام @salmanraoofi