هدایت شده از بیداری ملت
🔴اجرای گسترده و وسیع سند استعمار آموزشی ۲۰۳۰
به گزارش خبرنگار مهر
کبری خزعلی در نشست بررسی مدیریت چندگانه دولت در مواجهه با سند ۲۰۳۰، اظهار داشت:
در حال حاضر سند ۲۰۳۰ به طور وسیع در مدارس، مهد کودک ها، مراکز بهداشتی و ... اجرا می شود و در مرحله جدید رسانه ملی را هدف گرفته اند.وی ادامه داد: شبکه سلامت رسانه ملی به شکل وسیع و دیگر شبکه ها در حال آموزش مسایل جنسی در قالب سند ۲۰۳۰ است.
🔷رییس سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاکید کرد: در دانشگاه ها فضای مجازی و امروز صدا و سیما و حتی مساجد هدف اجرای سند ۲۰۳۰ قرار گرفته اند.
خزعلی با اشاره به بررسی اساسنامه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد:
این اساسنامه هنوز قانونی نشده اما قرار است با تکیه بر سند پشتیبان آن که به صورت مخفیانه در حال بررسی است. مساجد از اختیار روحانیت خارج شود و تحت کنترل دولت قرار بگیرد‼️
وی گفت: در تاریخ اسلام شاهد نبودیم که دولت مساجد را تصرف کند.
مسجد از شئون ولی فقیه است و وظیفه مدیریت امور دینی برعهده ولی فقیه است که باید با کمک سازمانهایی چون تبلیغات اسلامی و تربیت نیرو در حوزه های علمیه انجام شود اما با این طرح مسجد در اختیار وزارت ارشاد قرار می گیرد. حتی رشته دانشگاهی مسجدداری همانند هتل داری تاسیس کرده اند و افرادی وارد شده اند که قرابتی با فضای مسجد ندارند.
🔹خزعلی افزود: حتی مباحث اقتصاد مسجد را هدف گرفته اند تا در تصرف دولت در آید و در چارچوب سیستم استخدامی٬ از روحانی سلب اختیار کنند و روحانی فقط بتواند در حد پیشنهاد مدیریت مسجد در امور دخالت کند.
🔸وی ادامه داد: با اجرای این طرح مدیرکل ارشاد یک شهرستان بر روحانیان سلطه می یابد.
و در سند پشتیبان اساسنامه آمده است که فعالان مسجد باید راه را باز کنند تا مجاوران به مسجد بیایند و به اصطلاح فضا را بانشاط کنند. جوانان و هنرمندان را جذب کنند و مسئولان مسجد تاب آوری داشته باشند و تحمل کنند تا مسجد با نشاط شود! 😳
🔹خزعلی اضافه کرد: می خواهند اختیار روحانی مسجد در حد خواندن نماز جماعت باشد. می گویند مسجد باید یک نهاد غیر دولتی، غیر انتفاعی و فرهنگی باشد اما این با دولتی شدن مساجد در تناقض است.
در بدنه مساجد شوراهایی شوراهایی تعیین کرده اند که دولتی است و با تغییر دولتها ممکن است تغییر کند و این یعنی سیاستهای فرهنگی در مساجد با تغییر دولتها عوض شود!
منبع خبر: خبرگزاری مهر
گپ👇
gap.im/bidariymelat
سروش👇
sapp.ir/bidariymelat
ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصمیمی که مسیر زندگی رهبر انقلاب را تغییر داد
@salmanraoofi
باسمه تعالی
کانال فقاهت کلیپی از یک فعال فرهنگی منتشر کرده که تحلیلهایی درباره اتفاقات اخیر می کند.
https://eitaa.com/Feghahat/809
متاسفانه کم کاری روحانیت در ورود به عرصه های فرهنگِ مردمی و اشتباهات فاحش بعضی نهادهای خاص در چهره کردن افرادی که صلاحیتهای لازم علمی، فرهنگی و اخلاقی را ندارند باعث شده این افراد برد فکری و فرهنگی پیدا کنند.
کسی که کل سواد او، سواد اینترنتی است و کمی هم زبان عربی بلد است چنان صحبت میکند که انگار تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.
کل صحبتهای این فرد یک حرفهای روشن و واضح است که الان همه می دانند، نکته آن فقط این است که از قضا هیچ راه حلی هم ندارد و فقط داد میزند، گرچه اگر راه حلی هم داشته باشد برای سطح تفکر خودش خوب است و با افق امام خمینی ره فاصله زمین تا آسمان است.
در نقص تفکر و پایین بودن سطح تفکر امثال این افراد همین بس که هنوز متوجه سطحی بودن مرجعیت و نفوذ امثال سلبریتی ها نیستند و نیروی خود را صرف مبارزه با افراد بی ارزشی می کنند که از قضا، همین کار به این افراد جایگاه می بخشد.
امام سجاد علیه السلام در دورانی زندگی می کردند که در مجالس این افراد خواننده و امثالهم، فقهای زمان حضور پیدا می کردند ولی یکبار هم حضرت برای موعظه این افراد با آن شانهای اجتماعی کذا که در هر جا حضورشان ازدحام مردمی را همراه داشت، تلاش نکردند.
فارغ از این که ایشان گفته خوب است جایی مثل رمی جمرات مکه، در مشهد درست کنیم و حرفای نامربوط دیگر اگر باز هم طالب نکاتی در این زمینه هستید می توانید با کلید واژهایی چون نقد، مزخرفات و گافها حرفهای اشتباه ایشان را در اینترنت جستجو کنید.
بحمد لله فرزندان روح الله الموسوی الخمینی ره و رهبر معظم انقلاب بیدارند و بهتر از امثال این افراد باسوادِ اینترنی متوجه مشکلات و راه حلها هستند.
برادران کانال فقاهت هم اگر از امور رسانه ای بیخبرند و در امور فرهنگی کم اطلاع، بهتر است با افراد مطلع مشورت کنند و بیخود به طرح افرادی با تفکر غیرمستقیم و ضعیف نپردازند.
بحمد الله استاد اکبرنژاد فارغ از صحبتهایشان و نقدهای حوزه، متناوبا درباره خطراتی که انقلاب را تهدید می کند صحبت می کنند و چند دقیقه صحبت ایشان در این مسایل بهتر از یک ساعت سخنرانی چنین افراد کذاییست.
اما این وضع تداومی ندارد و این رییس جمهور هم سرنوشتی بدتر از اسلاف کذایی خود خواهد داشت و سرنوشت جمهوری اسلامی اتصال به قیام جهانی بقیت الله است ان شاءالله
درباره وضع جمهوری اسلامی و دلیل امیدواری رهبرانقلاب حفظه الله هم به زودی صوتی ارائه خواهم کرد.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۳/۲۳
@salmanraoofi
@salmanraoofi_tahlil.m4a
21.1M
🔆تحلیلی از وضعیت دولت جمهوری اسلامی و دشمنان
🔆منظومه تحلیل سیاسی رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🔆نشر بدون لینک کانال جایز نیست
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع
#مکتب_شناسی_فقهی
#فوائد_مکتب_شناسی_فقهی 7
گوشه هایی از دروس #مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_نصاری
🔆4-2: فقه الحدیث(روش فهم حدیث)
منظور ما از #فقه_الحدیث روش های فهم و ظهورگیری از حدیث است نه آن علم اصطلاحات حدیث، حدیث چه دلالتی دارد، روش فهم و فهمی که یک روش به شما از حدیث می دهد در یک مکتب، بعضا فهم جدیدی است.
🔆 #آیت_الله_العظمی_بروجردی ره در فهم حدیث یک مبنای مهم دارند و آن اینکه احادیث ما یک زمینه تاریخی دارد و این زمینه تاریخی با دانستن اقوال #اهل_سنت حاصل می شود لذا ما باید توجه به اقوال اهل سنت داشته باشیم
تا
زمینه صدور متن را بفهمیم.
👈 بسیار جالب است که ایشان بدون دانستن اسم #هرمونوتیک یکی از اصول مسلم هرمونوتیک و اصول مسلم عقلایی را در روش فهم هر کلامی و خصوصا حدیث به کار میگیرند.
🔆در این روش فلان روایتِ به ظاهر مطلق، اطلاقی به آن معنای قانونی ندارد که شما بگویید که روایت دیگری به معنای قانونی تقییدش است.
مثلا بعضی روایات مطلق در باب نماز را آیت الله العظمی بروجردی قائل به اطلاقش نبودند بلکه قائل به ظهور آن در نقد یک مبنای رایج از اهل سنت بودند و لذا روایات دیگر اصلا تقیید نمی شد و تعارض یا اختلاف هم بین این روایات نبود.
این روشِ نگاه به زمینه صدور روایت، در ظهورگیری و حل تعارض و بسیاری از مباحث مربوط به فهم حدیث و تبعات فهم از حدیث بسیار موثر است و دانستن روش فقها در این زمینه بسیار موثر است.
👈چون فهم از معنای روایت وقتی عوض شد به تبع همه مسائل تحت الشعاع آن قرار میگیرد.
از عام یا مطلق بودن و به تبع مقید یا خاص داشتن تا پیدا کردن معارض با معنای روایت دیگر و ...
دانستن #مکاتب_فقهی فقها ما را به این اشراف نسبت به روش فهم حدیث می رساند و چه بسا فهم ما را نسبت به تعداد زیادی از روایات عوض کند و به تبع گره گشایی یا معضلات خاص خود را به وجود بیاورد.
@salmanraoofi
🔴 پاسخ شبهه اسیران زن شوهردار و آیه 24 نسا👆 آیا هر اسیری به بردگی میرفته؟ آیا هر زنی اسیر میشده؟ شرایط ازدواج با زن اسیر چه بوده؟ دستور صریح قرآن در مورد اسیران جنگی چیست؟👆
@salmanraoofi
باسمه تعالی
از قبل به این نتیجه رسیده بودم که با توجه به روایات، نظر اسلام بیدار نکردن و کنجکاو نکردن غریزه جنسی در کودکان و سنین نوجوانی است تا وقتی که عقلانیت لازم در فرد پیدا شود لذا طرح و تعلیم مسائل جنسی به کودکان و سنین نوجوانی خلاف تعالیم و نظر اسلام است.
حالا این پژهش علمی همین حرف را ثابت می کند.
گناه تمام کودکان و نوجوانانی که به دلیل اجرای سند 2030 به کنجکاوی و گناه افتاده اند مستقیما به گردن رییس جمهور و وزیر آموزش و پرورش و افراد امضا کننده و اجرا کننده این سند خلاف تعالیم اسلام است.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
1397/3/24
❌ جیل کربی متخصص امور #خانواده در غرب:
آموزش های #جنسی، #تجاوز و #بارداری دختران کم سن و سال را افزایش داده است!!
👈 اما اکنون یک مطالعه دانشگاهی کاملا نشان داده که این افکار مترقیانه چقدر گمراه کننده بوده اند!
🔺هرچه بیشتر درباره امور جنسی با نوجوانان حرف بزنید، آنها روابط جنسی بیشتری خواهند داشت و نتیجه کار، بارداری های ناخواسته بیشتر خواهد بود.
⚠️اگر آموزش های جنسی به کودکانی را در سنینی هرچه پایین تر شروع کنید، پیامد اجتناب ناپذیری که در پی می آید این خواهد بود که آنها از سنینی هرچه پایین تر دست به کار خواهند شد و برای تجربه کردن این روابط تلاش خواهند کرد.
✅ دیوید پتون از مدرسه بازرگانی دانشگاه ناتینگهام و لیام رایت از دانشگاه شفیلید دریافته اند در مناطقی که شوراها بودجه خود را برای برنامه های آموزش امور #جنسی به شدت کم کرده اند، #بارداری نوجوانان عملا کاهش یافته است.
❌در سال 2004 گزارشی از سوی تراست آموزش خانوادگی- یک اندیشکده مستقل که اثرات فروپاشی خانواده را مورد مطالعه قرار می دهد- نشان می داد در مناطقی که بیشترین پروژه های مرتبط با بارداری نوجوانان در آنها اجرا می شد، بارداری درمیان نوجوانان در حال افزایش بود..
🔺آنها این خط را دنبال می کنند که ما هرچه بیشتر درمورد مسائل #جنسی به #کودکان بگوییم، آنها ایمن تر خواهند بود. ولی ما کوهی از #شواهد در دست داریم که عکس این وضعیت را نشان می دهند، به خصوص برای دختران جوان آسیب پذیری که در روچدل مورد #تجاوز قرار گرفتند. این جدیدترین یافته که مطالعات متعددی بر ان مهر تایید می زنند، باید برای همه کسانی که با چسبیدن به ایده های #منسوخ و #زیانبار در حفاظت از جوانانمان قصور کرده اند، زنگ هشداری برای بیدار شدن باشد.
#سند_2030
#روش_های_منسوخ_غربی
🌐 متن کامل: yon.ir/95pI9
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
رساله نور وحدت با تعلیقات سه عارف بزرگوار شیعه
انتشارات تراث
۰۹۱۹۷۴۷۷۷۱۰
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 این روزها در میان انبوه شبهات و هجمه های دشمن در فضای مجازی و در غیاب قرارگاه های مسئول اما جناب آل داوود به نمایندگی از بچه های کانال بیداری ملت یه مناظره جالب و عالی با خانم اشکی برای روشن شدن ابعاد ادعاهای ایشان در برنامه ماه عسل برگزار کردند
@bidariymelat
1_12881085.mp3
956.6K
🔆ثمرات ماه مبارک رمضان در بیان حجت الاسلام علی عزلتی مقدم
@hazin14
@salmanraoofi
SISTANI 14 [کیفیت کم].mp3
11.11M
مکتب شناسی اصولی و فقهی #آیت_الله_سیستانی حفظه الله
جلسه 14
🔆تکمله هایی که میتوان به مباحث آیت الله سیستانی حفظه الله داشت
🔆بسیار مطالب مهمی مطرح شد #فقه_سیاسی #فقه_های_مضاف
@d_raoofi
@salmanraoofi
باسمه تعالی
در کانال
@d_raoofi
صوت دروس مهم و پرفایده و صوت دروس کانال بحوث به ترتیب قرار میگیرد
به زودی دروسی با موضوعات
لغت،
بلاغت،
اصول،
فقه،
فلسفه،
عرفان
که در تلگرام بارگزاری شده بود در این کانال بارگزاری می شود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
مکتب شناسی اصولی و فقهی #آیت_الله_سیستانی حفظه الله جلسه 14 🔆تکمله هایی که میتوان به مباحث آیت ا
باسمه تعالی
مباحث مرتبط با فقه سیاسی.
مباحث فقه های مضاف تقریبا از دقیقه 35 به بعد مطرح شد بسیار مباحث مهمی مطرح شد
@salmanraoofi
🔆آنچه که باقی می ماند آن صفحات اعمال شماست
#امام_خمینی (ره):
ماه رمضان ها می آید و می رود و ماه ها یکی پس از دیگری می روند و عمرها هم می رود، آنچه که باقی میماند آن صفحات اعمال شماست که در قلب شما ثبت است و شاید نامه عمل هم همان باشد،قلب شما نسبت بدنیا چه بوده است، دنیا با قلب شما چه کرده است و شما توجه تان به دنیا چه اندازه بوده است. آن روزی که دست تان نمی رسید زاهد و عابد بودید، آن روزی که دست رسید خدای نخواسته عکس او بود؟ مراقبت در کار است.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد 18،صفحه 18
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
970325_خطبه های نماز عید سعید فطر-1.mp3
6.5M
🎙بشنوید| صوت کامل سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای در مراسم نماز عید فطر. ۹۷/۳/۲۵
🔆«مشق اجتهاد» توسط میز علوم اسلامی دفتر تبلیغات
🔶 این طرح به دنبال روشمند کردن علوم اسلامی و پرهیز دادن این علوم از شلختگی در بیان نظریات آن علم، روشهای پژوهش در آن علم و روشمند کردن استدلالها و استنباطات علوم اسلامی است.
🔶 فاز اول این پروژه، فقه پژوهی است که به بیان روشمند کردن دانش فقه میپردازد. برای تحصیل این امر، کارگاههایی در چهار شهر قم، تهران، اصفهان و مشهد طراحیشده که این کارگاهها به دنبال شناسایی پژوهشگران نیمهفعال حوزه علمیه و آشنا کردن آنها با روش پژوهش در فقه، شیوهی نگارش مقاله فقهی و روش استنباط فقهی است. مراد از پژوهشگران نیمه فعال، دانشپژوهان سطح چهار حوزه علمیه یا نخبگان سطح سه حوزه علمیه است. اینها کسانی هستند که هنوز بهصورت جدی وارد عرصه پژوهش نشدند و از طرفی دانش ابتدایی برای حضور در عرصه پژوهش را هم به لحاظ سنوات تحصیلی دارا هستند اما لذا تابهحال یا پژوهشی انجام ندادهاند و یا بهصورت جدی به این مقوله نپرداختهاند. ما امید داریم در حوزه علمیه، این افراد وارد عرصه پژوهش شوند و پژوهشهای آنها دانش فقه را به جلو ببرد.
🔶 همچنین در سطح بالاتر که از آن به سطح پیشرفته تعبیر میکنیم و مخاطبان آن اعضای هیئتعلمی و معاونتهای پژوهش و آموزش مراکز فقهی خواهد بود ادامه خواهیم داد.
🔶 حضور در این کارگاهها و آموزش روش نگارش مقاله، آشنایی با اساتید مبرز، تعامل مستقیم با پشتیبانها برای نگارش مقاله و بعد هم انتشار مقالات در مجلات، ازاینجهت مهم است که طلاب نخبه هم این تجربه را یاد بگیرند و هم انجام بدهند و هم ادامه بدهند.
🔶 فعلا کارگاهها بصورت یک دوره ۱۵ جلسهای برگزار میشود و در صورت موفقیت، به سمت یک دوره یکساله یا دوساله میرود که با پایان آن، گواهی برای اجتهاد مطلق یا متجزی هر دانشپژوه با امضای تقریباً تمام بزرگان حوزه یعنی هم مراکز فقهی، هم مراجع معظم تقلید و هم اساتید مبرز و هم مدیران پژوهشی عرصه فقه، صادر شود.
🔆 منبع و متن کامل: yon.ir/qrhu8
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
آنقدر که بعضی حرص و جوش فوتبال را می خورند
اگر حرص و جوش اجتهاد را میخوردند
۵ ساله در حد خود مجتهد می شدند
در این یکماه یک فرع فقهی انتخاب کنید و سعی کنید قلم بزنید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
💢 توضیح پاورقی رساله توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی درباره رویت هلال
بخش اول:
📌از زمان قدیم هلال، نزد عرب، میقاتی بوده که با آن ماه قمری را آغاز می کردند و در امور مختلف زندگی خود به آن اعتماد می کردند، اسلام نیز همین امر را تأیید نمود، قرآن کریم در سوره مبارکه بقره در این باره می فرماید: «یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس والحج».
🔻 درباره هلال های ماه از تو سؤال می کنند، بگو: آنها، بیان اوقات (و تقویم طبیعی) برای (نظام زندگی) مردم و (تعیین وقت) حج است.
در حقیقت ماه یک تقویم طبیعی برای افراد بشر محسوب می شود که مردم أعم از باسواد و بی سواد و در هر نقطه ای از جهان باشند، می توانند از این تقویم طبیعی استفاده کنند و بدیهی است نظام زندگی اجتماعی بشر بدون تقویم - یعنی یک وسیله دقیق و عمومی برای تعیین تاریخ - امکان پذیر نیست؛ به همین دلیل خداوند بزرگ برای نظام زندگی، این تقویم جهانی را در اختیار همگان قرار داده است.
✅ بخش دوم:
📌اصولاً یکی از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاس های طبیعی قرار داده شده است؛ زیرا مقیاس های طبیعی وسیله ای است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثری بر آن نمی گذارد. اما به عکس، مقیاس های غیر طبیعی در اختیار همه نیست؛ به همین دلیل می بینیم اسلام، مقیاس را گاهی وجب، گاهی گام و گاهی بند انگشتان و گاهی طول قامت و در مورد تعیین وقت، غروب آفتاب و طلوع فجر و گذشتن خورشید از نصف النهار و دیدن ماه قرار داده است.
بدیهی است آنچه که صلاحیت میقات بودن برای مردم را آن هم به صورت عام دارد (آن چنان که در آیه شریفه آمده است) هلال ماهی است که قابل رؤیت با چشم معمولی و غیر مسلح باشد؛ اما هلال ماهی که تنها با دوربین و تلسکوپ دیدن آن امکان پذیر است و بعد از کنار زدن آن ابزار، دیگر قابل دیدن با چشم معمولی نباشد، صلاحیت ندارد که میقات برای عموم مردم در زمان های مختلف قرار داده شده باشد.
✅ بخش سوم:
📌همچنان که اگر میزان شرعی، دیدن با تلسکوپ باشد، روزه پیامبر خدا(صلى الله علیه و آله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) و عید فطر آنان و حج و سایر اعمالی که در روزهای خاص از سال در شرع قرار داده شده، در برخی از حالات در ایام واقعی آن واقع نشده باشد و روشن است که آن بزرگواران در مورد آغاز ماه قمری، بر دیدن معمولی اعتماد می کرده اند و روایات و نصوص صادره از معصومین(علیهم السلام) انصراف از دیدن با ابزارهای بزرگ نمایی مثل دوربین یا تلسکوپ دارد.
🔹 همچنان که اگر ذره بسیار کوچکی از خون بر روی شیئی باشد که آن ذره، با چشم معمولی قابل مشاهده نبوده و فقط در زیر میکروسکوپ های بسیار قوی قابل مشاهده باشد را نمی توان معیار برای نجاست اشیاء قرار داد و حکم نمود که آن شیء نجس است، یا در مبحث حد ترخص که در شرط نهم از شرایط شکسته شدن نماز مسافر توضیح آن گذشت، معیار، دیدن با چشم عادی بود و هرگز نمی توان دیدن با دوربین یا تلسکوپ را میزان در تعیین حد ترخص شهر قرار داد.
@rejal_shobeiri
@salmanraoofi
باسمه تعالی
یکی، دوماه پیش به حکم اینکه در فضای مجازی یکی از طلاب دارای کانال حوزوی هستم به درخواست برادر بزرگوار جناب آقای صدرایی عارف در ساختمان رسانه حوزه حضور پیدا کردم.
از قبل فکر کردم و وقت حضور علی رغم اصرار ایشان به انتقاد چند پیشنهادی که از قبل فکر کرده بودم خدمتشان دادم
دفتری برای پیشنهادها داشتند که یادداشت کردند و بعد از آن به وضوح چند پیشنهاد را عملی کردند
🔆🔆یکی از آن پیشنهادها ایجاد خط تثبیت شده و مستقیم ارتباط بین رسانه حوزه و صدا و سیما بود.
نمیدانم قبلا این پیشنهادها داده شده بود و ایشان به اجرا گذاشتند یا پیشنهادات بنده را اجرایی کردند
به هر حال وقت مغتنم است رسانه حوزه به شان رسانه ای خود نزدیک می شود و بهتر است قدردان باشیم و کمک کنیم.
پیام زیر نمونه ای از شان پیدا کردن رسانه حوزه است با مشارکت مغتنم بدانید
🔻🔻🔻🔻🔻
ارسال مستقیم انتقادات طلاب در مورد سریالهای ماه مبارک رمضان به مسئولان صدا و سیما
https://eitaa.com/hawzahnews/1093
@salmanraoofi
#رجال_فهرستی
به گزارش خبرنگار اجتهاد، سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی «تأملاتی در حدیث شناسی مقارن» در روزهای پایانی بهمنماه از سوی گروه قرآن و حدیث مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. در این نشست محمدباقر ملکیان، پژوهشگر، مؤلف و مدرس علم رجال به تبیین «سند پژوهی مقارن و فواید رجالی آن» پرداخت. ملکیان رجال، فقه و اصول را نزد آیتالله مددی و آیتالله شبیری زنجانی فراگرفته و از درس فقه سیدمنیر خباز بهرهمند شده است. از کتب رجالی او میتوان به «جامع الرواه و رافع الاشتباهات» اشاره داشت و در زمینه فرق و علوم قرآن نیز آثاری به قلم تحریر درآورده است. در ادامه گزارشی از ارائه او در این نشست را میخوانید.
بسمالله الرحمن الرحیم. مراجعه به منابع اهل سنت بیشتر در مباحث کلامی است، در حالی که برای فعالیتهای فقهی نیز نیازمند مراجعه به کتب فقهی و حدیثی اهل سنت هستیم. گاهی تشابهها منجر به خطا میشود. مثلاً مرفوعه را به مرسلات اطلاق میکنیم، در حالی که اهل سنت اگر سند به پیامبر متّصل باشد، میگویند مرفوعه. یا مثلاً تدلیس را در بسیاری از کتب کلامی برای تضعیف راوی ذکر میکنند، در حالی که در اصطلاح اهل سنت اصلاً به معنای تضعیف نیست. بنابراین اگر دغدغههای کلامی یا فقهی هم داشته باشیم، باید با اصطلاحات و منابع حدیثی اهل سنت آشنا باشیم.
سند پژوهی مقارن و فواید رجالی آن پیکره درایه ما بر درایه اهل سنت استوار است. درست نفهمیم، مورد ریشخند قرار میگیریم. قدمای ما به منابع حدیثی دسته اول اهل سنت مراجعه داشتهاند. این تعصب غیر علمی است که به تاریخ بغدادی که نجاشی مراجعه میکرده است، رجال بخاری که علامه مراجعه میکرده است، مراجعه نکنیم.
برای تکمیل بسیاری از اطلاعاتمان نیاز داریم به منابع اهل سنت مراجعه کنیم. گاهی گفته میشود ابن غضائری(از رجالیان شیعه قرن چهارم و پنجم) توصیفات و تضعیفاتش قابل قبول نیست، چون نگاهش اجتهادی است. آیا این فقط منحصر به ایشان است و سابقه در عالم اسلام ندارد؟ اگر خودتان را از منابع اهل سنت محروم کنید، پاسخی نخواهید داشت.
یکی از محرومیتها، اسانید روایات است. جنبش تصحیح متون دو دهه است که داغ شده است. کتب مرحوم صدوق، شیخ مفید، ابن شهر آشوب و… تصحیحهای خوبی ندارند. یک نسخه نوشته حسن، یکی حسین، یکی حسان. برای ترجیح عالمانه یکی از این سه، نیازمند منابع حدیثی اهل سنت هستید.
عربستان، مصر و سوریه، اهتمام ویژهای به تصحیح متون دارند
عربستان، مصر و سوریه (تا پیش از وقایع اخیر) با منابع مالی خوبی که داشتند، اهتمام ویژهای به تصحیح متون داشتهاند. متأسفانه مصادر شیعه، جز انگشت شماری، تصحیح قابل قبولی ندارند؛ به خصوص امالی علما.
بررسی تک تک راویان سند لازم است. گاهی در اسم یک راوی تردید میکنید، با پیدا کردن مشابهش در منابع رجالی، حدس میزنید کدام درست است؛ مثلاً ابن ضبیان یا ابو ضبیان از ابن عباس. ابن عباس را که در منابع رجالی خودمان نداریم. ابن ضبیان یا ابو ضبیان را هم نداریم. این را چه کار کنیم؟ بعضیها برای تصحیحش به دست و پا زدن افتادهاند که این فلانی است، بعد فاصلهاش تا ابن عباس را با امام صادق(ع) پر کردهاند. در حالی که با یک جستجوی اینترنتی دو دقیقهای در منابع اهل سنت میتوان به جواب دست پیدا کرد.
در اسانید سنّی، یعنی به معصوم منتهی نشود، یا واسطه بین دو امام را غیر معصوم پر کند، در کتب شیعه احتمال بالای تحریف است. دلیلش این است که برخی علمای طراز پایین، آشنایی با منابع اهل سنت ندارند. راویها را نمیشناسند و به همین خاطر در تشخیص آنها خطاهای فاحشی میکنند. مثلاً جریر را حریز میخوانند. یک مشکل امالی و بسیاری از مصادر ما این است که در استنساخشان قرائت بر علما کم است. ما کافی قرائت شده بر مجلسی و شیخ بهائی زیاد داریم، ولی وسائل قرائت شده بر حرّ عاملی نداریم. البته عیون اخبار الرضا را آل البیت تصحیح خوبی کرده است. ولی از این کارها کم است.
@salmanraoofi
#رجال_فهرستی
تطبیق نمونه اول
سندهای مشابه در منابع شیعه متکرّر نیست، در حالی که در منابع اهل سنت بسیاری قابل استفاده است. پیشنهاد من برای مراجعه، تهذیب الکمال است یا حتی تهذیب تهذیب الکمال ابن حجر عسقلانی است. حالا شاید در آخر هم نتوانیم به قطع برسیم و قسم حضرت عباس بخوریم که این راوی، فلانی است.
میگویند آمدند نزد أحمد بن حنبل گفتند فلانی از تو چنین روایتی نقل کرده است و گفته است از فلانی هم شنیده. أحمد گفت من نقل نکردم. رو به دوستش که آن شخص دیگر بود، کرد و گفت تو برایش چنین حدیثی نقل کردهای؟ او هم نفی کرد. با هم رفتند سراغ آن کسی که ادعا کرده بود از این دو روایتی نقل کرده است. گفتند تو از احمد بن حنبل و مروه بن یحیی چنین روایتی شنیدهای؟ گفت بله. احمد گفت: احمد بن حنبل منم، این دوستم هم مروه بن یحیی است! آن شخص هم گفت: من شنیده بودم شما دو نفر عقل درست و حسابی ندارید، آخر مگر در دنیا فقط شما دو نفر به این نامید؟ رجال، همین ظنون است. به قول مرحوم آیتالله روحانی، رجال به چه درد میخورد؟ مشتی ظنون است.
برای استنساخ کتب، توجیه آیتالله شبیری این است که مرحوم مجلسی در پایتخت بود و امکانات خوبی در اختیار داشت و به همین خاطر وضعیت استنساخ کتب ایشان بهتر از کتب صاحب وسائل است.
تطبیق نمونه دوم
در امالی شیخ صدوق و بحار الأنوار مجلسی آمده است عمرو بن مأمون، در حالی که نسخه صاحب وسائل آمده است عمرو بن میمون. خب در اینجا برعکس مورد قبلی، نسخه چاپی بحارالانوار ترجیح دارد؛ چون عین همین سند در منابع اهل سنت به اسم مأمون مشابه دارد. معمولاً در صدر اسنادی که از معصوم نقل شده است، شیعه هستند و در ادامه سنی میشود. البته در کتب مرحوم صدوق بسیاری از اسانید از اول تا آخر سنی هستند یا حتّی از مجاهیل هستند. اگر غیر شیخ صدوق با چنین عددی اینطور نقل میکرد، متّهم به جعل حدیث میشد. بیشتر در امالی و علل ایشان.
از ابن ابی عمیر پرسیدند چرا از شیوخ اهل سنت نقل نمیکنی و استفاده نمیکنی؟ گفت من دیدم که آنهایی که از شیعه و سنی نقل میکنند، سند و متن این دو را با هم خلط میکنند. من ترسیدم به این دام بیافتم و دیگر رفتن به جلسات حدیثی اهل سنت را ترک کردم.
برای همه قلم و کاغذ همیشه در دسترس نبوده است، بسیاری از روایات متّکی بر حافظه کوتاه مدّت بودهاند. عمده راویان، کوفی هستند؛ یعنی اگر بخواهیم به شکل غیر علمی یک درصدی بدهیم، نود درصد تمام راویان، کوفی هستند. به همین خاطر است که اهل سنت میگویند اگر قرار باشد راویان را به ادنی گرایش به شیعیان کنار بگذاریم، چیزی از روایات باقی نمیماند.
تطبیق نمونه سوم
مرحوم صدوق روایتی را نقل میکنند که جعفر بن سَند بن داوود، در سند آمده است. در امالی و خصال آمده است جعفر بن سنید. جعفر بن سند یا سنید، راوی معروفی نیست. امّا پدرش، در منابع رجالی اهل سنت توضیح داده است که سنید بن داوود که اسمش حسین است، فرزندش جعفر از او روایت نقل کرده است. اینجا معلوم میشود که جعفر بن سنید است.
تطبیق نمونه چهارم
به نظر من قاعده ترجیح عدم زیادت بر عدم نقیصه در روایات اصولی، در روایات و کتب حدیثی جا ندارد، یا حدّ اقل به این راحتی قابل پذیرش نیست. چون فرایند تألیف یک کتاب حدیثی به گونهای است که به این راحتی نمیشود گفت نویسنده ندیده و از قلم افتاده است.
@salmanraoofi