#فلسفه_اسلامی
🔆اسلامی بودن فلسفه؛ آری یا خیر؟
🔷۱- در قرون دوم هجری، فلسفه یونان به ویژه فلسفه ارسطو و كمی فلسفه پلوتونیوس (فلوطین) (بخشهایی از تاسوعاتش) وارد جهان اسلام شد و به مرور رنگ و بوی دینی گرفت .
🔷۲- در این كه فلسفه اسلامی واژهای معنادار است یا بیمعنا؛ سه قول مشهور است
🔶الف. فلسفه اسلامی كلمهای بدون مسماست و باید بگوییم فلسفه مسلمانان كه به نظر میرسد نگاهی تفریطی است.
🔶ب. فلسفه اسلامی در واقع فلسفه نبوی است . این نگاه افراطی از طرف هانری كربن ارائه شده است
🔶ج. دیدگاه معتدل: آموزه های دینی (در باب مسائل هستیشناسی) صادق و ناظر به واقع هستند، گزاره های فلسفی نیز ناظر به واقع هستند. واقع نیز یكی بیش نیست ولی این واقع از دو مسیر به ما رسیده است. لذا فلاسفه اسلامی اگر در دستگاه فلسفی خود به مطلبی برسند كه با شریعت و آموزه های دینی سازگار نیست، در پی كشف و رفع نقصان اندیشه خود میروند
✔️ فیلسوف مسلمان در دستگاه فلسفی خود هیچ گاه به الحاد كشیده نمیشود، منكر توحید، نبوت و معاد و ضروریات دین اسلام نمیشود. نمونه بارز آن ابن سیناست كه وقتی با دستگاه فلسفیاش نتوانست معاد جسمانی را اثبات كند، باز آن را میپذیرد و میگوید چون صادق مصدّق گفته میپذیرم.
🔷۳- تاثیر پذیری فلسفه و حكمت اسلامی از دین مبین اسلام، موجب اتحاد فلسفه و علم كلام نخواهد شد. چرا كه فلسفه و كلام در موضوع، روش و غایت متفاوت هستند.
🔶كلام: موضوع علم كلام در پی اثبات مدعیات دینی است، روش آن روش جدلی است و اكثر مسائل مهم آن مبتنی بر حسن و قبح عقلی است. و حسن و قبح عقلی دائر مدار حكم عقلاءاست نه عقل.
🔶فلسفه: موضوعش شناخت وجود است از آن جهت كه وجود دارد. فلسفه هستی شناسی عقلی و استدلالی است. غایتش شناخت هستی است و روش اثبات مسائل آن از طریق برهان است. یعنی قیاسی كه از یقینیات به معنای اخص شكل میگیرد.
🔆فلسفه و كلام در مباحثی اشتراك دارند ولی هر كدام مشتمل بر مسائلی هستند كه در دیگری یافت نمیشود.
@salmanraoofi
توجیه شرایط مقدمات برهان.pdf
8.13M
#فلسفه_اسلامی
#منطق
🔆موضوع این مقاله این است كه آیا شرایط شش گانه كه در كتب منطقی برای برهان ذكر شده آیا مربوط به همه براهین انی و لمی است یا مخصوص نوع خاصی است.
🔆به عنوان مقدمه شرایط شش گانه و اقسام برهان نیز توضیح داده شده است. مقاله عالیست
🔆مقاله ی آقای عسكری سلیمانی امیری
@salmanraoofi
#فلسفه_اسلامی
🔆من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟
(خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان !)
آیت الله #فیاضی:
یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می داد، به من گفت:
شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟
گفتم: خود کتاب و سنّت را؛
بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادیعشر تعبیر می کرد، می گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همینطور است؟
یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟
سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟
امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛
بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟
خدا در همه چیز است یعنی چی؟
چیزی نگفت.
نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می فهمم.
پس ما فلسفه را می خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت.
همانگونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند.
🔆روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی شود! با فقه و اصول که حل نمی شود!
@feghheakbar
@salmanraoofi
#عرفان_اسلامی
🔆اراده عارف و اراده غیر عارف
🔆عبادت عارف و عبادت غیر عارف
شیخ الرئیس در اشارات می نویسد: «العارف يريد الحقّ الأوّل تعالى لا لشىء غيره، ولا يؤثّر شيئاً على عرفانه، وتعبّده له فقط، ولأنّه مستحقّ للعبادة، ولأنّها نسبة شريفة إليه، لا لرغبة أو رهبة وإن كانتا فيكون المرغوب فيه أو المرهوب عنه هو الداعي وفيه المطلوب ويكون الحقّ ليس الغاية؛ بل الواسطة إلى شيء غيره هوالغاية، وهوالمطلوب؛ دونه».
عارف حق تعالی را اراده می کند آن هم تنها براى حق، نه چيز ديگر. عارف هيچ چيز را بر شناخت حق برترى نمى دهد و او را تنها براى او مى پرستد؛ زيرا حق براى عبادت، شايسته است و براى اين كه عبادت، نسبت شريفى به حق تعالى است، از همين رو، عبادت عارف به خاطر بيم و اميد نيست و اگر بيم و اميد هدف باشد، لازم مى آيد كه شىء مورد بيم و اميد، مطلوب و مقصود باشد؛ در اين صورت، حق تعالی، غايت و هدف اصلی نيست؛ بلكه واسطه براى چيزى است كه آن چيز هدف و مطلوب است؛ نه حق.
⬅️ این عبارات از معروفترین عبارات ابن سیناست.
عارف به دنبال حق متعال است و تنها حق متعال را اراده مى کند و چيزى را بر حق بر نمى گزيند؛ نه دنیا و نه آخرت و نه خوف و خشيت و نه نعمت و دولت و.... هیچ چیز را بر عرفان حق، انتخاب نمی کند و برتری نمی دهد.
اما غیر عارف، اراده های مختلفی دارد. دنیا می خواهد، آخرت می خواهد، نعمت می خواهد، دولت می خواهد و ...
فرق عارف و غیر عارف در اراده و خواستن این است که مقصود اصلی در خواستن چیست؟ (دقت شود)
عارف مقصود اصلی اش خداست و مقصودهای فرعی اش دنیا و آخرت و نعمت و .... است. یعنی دنیا، آخرت، نعمت، دولت، مقام، کتاب، علم، درس، کار و ... را واسطه قرار می دهد تا به خدا برسد. هدف اصلی و مقصود واقعی رسیدن به خداست.
اما غیر عارف، مقصود اصلی اش، دنیا، آخرت، نعمت و ... است. اگر خدا را می خواهد، برای این است که به دنیا، آخرت، بهشت و ... برسد. (دقت شود)
عارف اگر عبادت مى كند براى قرب و نزدیکی و وصول به حق متعال است، برخلاف عابد و زاهد كه اگر عبادت مى كنند، براى رسیدن به نعمتها و بهشت و ترس از بلا و آتش و عذاب است.
👈 چرا عارف، تنها خداوند را اراده و عبادت می کند؟
پاسخ: چون معرفت بالایی نسبت به خداوند دارد و حب و محبت بسیاری دارد. پس ریشه و علت این مساله، معرفت و حب و عشق است. اگر کسی بخواهد به این مقام برسد باید معرفتش را نسبت به خداوند و توحید بیشتر کند که این معرفت، حب و محبت می آورد و در نتیجه، انسان چنین توانایی کسب می کند. بدون معرفت و حب، چنین اراده ای نمی توان داشت.
اگر کسی معرفت بالایی نسبت به توحید داشت، می فهمد که تنها خداست که مستحق اراده و عبادت است و همه امور دیگر، باید تنها واسطه رسیدن به خدا باشد. همچنین می فهمد که عبادت نسبت شریفی است به خداوند متعال، و بدون عبادت و اطاعت اصلی خداوند، رشد حقیقی و رسیدن به کمال نهایی امکان ندارد.
اگر کسی، به خاطر ترس از عذاب یا رسیدن به بهشت و نعمتها خداوند را عبادت و اطاعت کند در حقیقت خدا را واسطه رسیدن به آن اهداف قرار داده است. پس هدف، مقصود و مطلوب اصلی او، خدا نیست بلکه بهشت و نعمتهای خداست. خدا را عبادت می کند تا به آن نعمت ها برسد.
پس فرق عارف از غیر عارف مشخص می شود.
✅ البته اين مقامات، ويژه عارف است و غير عارف اين مقام را درك نمى كند. خداوند توفیق فهم و سپس عمل به این حقایق را عنایت فرماید.
منتها شنیدن این مسائل برای غیر عارفان، این فایده را دارد که :
خیال نکنند حقیقتا خدا را عبادت می کنند!
خیال نکنند عبادت واقعی و حقیقی انجام می دهند!
خیال نکنند مستحق پاداش و نعمتهای فراوان اخروی هستند! (گرچه خداوند به خاطر فضل و رحمتش این اعمال ناقص و پر نقص ما را می پذیرد و پاداش متناسب و بلکه بسیار بهتر نیز عنایت می کند ولی تفضل و احسان است نه استحقاق)
خیال نکنند طلبکار خدا هستند و خداوند بدهکار آنهاست!
گرفتار عُجب، کبر، تکبر و غرور نشوند!
دیگران را از خودشان کمتر حساب نکنند چرا که خود گرفتارند و متوجه نیستند.
@sokhanerfan
@salmanraoofi
#سوالات_حوزوی
#فقه
#فلسفه_اسلامی
#عرفان_اسلامی
جناب آقای رئوفی سلام علیکم
لطفا بفرمایید نظرتان درباره فراگیری مباحث عرفانی و فلسفی قبل از ورود به فقه و کلام چیست؟ ممنون
سلام و رحمت الله
اصولا علوم قابل تعلیم و تعلم حوزوی دو دسته اند
علوم نقلی و علوم عقلی
تحلیل بنده این است که قبلا، اساتید برای آمادگی ذهنی و ورزیدگی ذهنی و شکسته شدن قالب حسی در فکر متعلم، برای ورود در علوم عقلی، توصیه به فراگیری علم کلام و احیانا ریاضی میکردند
اما در این زمان با توجه به پختگی ذهنی و انس نسبی افراد با مسائل غیر حسی به واسطه تکنولوژی هایی که در رایانه و موبایل هست و رشد عقلی نسبی افراد و مساعد شدن فضا، لزومی به فراگیری کلام برای ورود در فلسفه و عرفان به نظر نمی رسد.
اما درباره فقه و اصول این علم در جنبه های تعبدی دین کاربرد دارد و البته فراگیری این علوم برای جامعیت علمی و همچنین قدرت احتجاج با مخالفین فقهی و کلامی مغتنم است اما اینکه تعلم آنها مقدمه باشد یا ارتباطی برای ورود به فلسفه و عرفان اسلامی داشته باشد فعلا وجهی به ذهن نمی رسد و وجهی و قولی از علما در ذهن بنده نیست
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆مهدی گلشنی فیزیکدان و استاد دانشگاه شریف:
اگر قرآن میفهمیدند و... جرأت نمیکردند بگویند علم دینی معنا ندارد
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
96.12.10_sh4.mp3
25.07M
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆صوت نشست "علوم انسانی، رویکرد اسلامی" استاد رحیم پور ازغدی (استادان دانشگاه بیروت لبنان 2015 میلادی)
@OlomEnsaniEslami
@salmanraoofi
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 مخالفت حجت الاسلام و المسلمین فاضل لنکرانی با فیلترینگ تلگرام در دیدار معاون وزیر ارتباطات.
ایشان فرمودند:
⏪ درسهای من سالهاست در تلگرام قرار میگیرد، آماری که اخیراً از مسئول اینکار گرفتم بیش از هفت میلیون مراجعه کننده داشته. ما از این طریق توانستیم با #هفت_میلیون_نفر!! ارتباط برقرار کنیم. البته ممکن است یک نفر هم صد بار یک درس را گوش داده. این در شرایطی است که درسهای ما اجتهادی است و به درد عموم نمیخورد، ولی #این_تعداد که با ما از #کشورهای_مختلف!! تماس میگیرند و این درسها را گوش میدهند واقعاً یک فرصت بسیار عظیمی است برای اسلام و شیعه و انقلاب و ما باید از این فرصت نهایت استفاده را کرده و صدای اسلام را به دنیا برسانیم.
پ.ن شارح:
🔹🔸صرف نظر از این که در کانال ۲۰۸ نفره، آمار ۷میلیونی!! چگونه ممکن است!
نظر این استاد گرامی را به موارد ذیل معطوف می دارم:
آیا به حضرتعالی اطلاع داده اند که مسئول جنایات تلگرام کیست؟
✡ بالغ بر ده هزار پرونده غیر اخلاقی فقط در ششماهه اول سال ۱۳۹۷
✡ سقوط ارزش پول ملی کشور
✡ شهدای حملات تروریستی مجلس و مرقد امام (ره)، اهواز، چابهار و ...
✡ تبدیل جوانان شیعه وطن به داعشیهای وطنی
✡ قربانی شدن کودکان در فضای انحراف اخلاقی تلگرام
✡ جلوگیری از رشد و ارتقاء صنعت نرم افزاری بومی کشور
💠 آیا ۵ سال مهلت به دولت برای ملزم نمودن تلگرام به التزام به قوانین کشور و جایگزینی نرم افزار بومی مناسب کافی نیست؟!
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
در شبکه اول سیما #قلاده_های_طلا_را_پخش_کنید
ابوالقاسم طالبی به معنی واقعی کلمه یک هنرمند توانمند انقلابی است. #قلاده_های_طلا شاهکار اوست که بارها دیدهام و از دیدنش سیر نشدهام. این فیلم یک روایت واقعی از فتنه ۸۸ است.
آقای طالبی امروز در توئیتی نوشته است که با وجود توصیه رهبر انقلاب به صدا و سیما برای پخش این فیلم در ایام نه دی، سازمان یا پخش نکرده یا پس از فشارهای مردمی، در شبکههای جدید و طبیعتا کم مخاطب پخش کرده است:
"حضرت #رهبری يكبار به من فرمودند كه به رئيس جمهور توصيه كردم #فيلم #قلاده_هاى_طلا را ببيند چندى پيش هم در سخنرانى عمومى ضمن اظهار لطف به قدرت سينماى ايران فرمودند من فيلمى را توصيه كردم آقاى رئيس جمهور ببيند. از دكتر علیعسگرى پرسيدم چرا هرسال #9دی فيلم #قلاده_هاى_طلا دچارسانسور وعدم پخش مى شه ياپس ازفشار مردمى براى پخشش میفرستيد شبكه افق؟گفتند من تاحالا درمورد اين فيلم چنين تصميمى نگرفتم و...به نظرشما این #نفوذی پرقدرت كيست كه درتلویزيون هرسال سعى میكنه اين قطعه ازتاريخ درست ديده نشه؟"
اینکه در ایام نه دی، این روایت موثر از فتنه جای خود را به گفت و گوهای بیخاصیت و تشریفاتی در سیما بدهد، یعنی کسانی در صدا و سیما میخواهند فتنه را تحریف کنند. آیا امسال جلوی این تحریف گرفته خواهد شد؟ باید پخش قلادههای طلا از شبکه اول سیما را ظرف دو روز آینده با تمام توان مطالبه کرد.
@syjebraily
هدایت شده از سلمان
9 دی تجلی بصیرت.pdf
450.7K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#9_دی_تجلی_بصیرت
#نه_دی #9_دی
🌺سخنرانی استاد انجوی نژاد💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/xmOZR
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
بصیرت در آیات و روایات.pdf
598.6K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#بصیرت_در_آیات_و_روایات
#نه_دی #9_دی
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/dsmyj
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از سلمان
نقش افراد و گروههای مختلف در شکلگیری قیام ۹ دی.pdf
517.3K
📜فیش منبر📩 منبر کامل
⭕️ویژه 9 دی 💠
#نقش_افراد_و_گروه_ها_در_قیام_9_دی
#نه_دی #9_دی
🌺منبر روشمند💢
دسترسی به متن منبر 👇
yon.ir/FrUNw
👇مرجع دانلود فیش منبر و مرثیه👇👌💯
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
@fishemenbar
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از روزنه
💥مهم
#سانسور #بی_سابقه بیانات #آیت_الله_جوادی_آملی توسط مدعیان #آزاد_اندیشی
🔸نگارنده تحریرالاصول در مراسم رونمایی این اثر چه فرمود که به مذاق یک جریان خاص حوزوی ناخوشایند آمد؟!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مراسم رونمایی از کتاب #تحریرالاصول در صبح پنجشنبه ۹۷/۱۰/۶ ٬ با سخنرانی #آیت_الله_جوادی در سالن همایش مؤسسه #اسراء برگزار شد.
🔸آیت الله جوادی در این مراسم بیانات بسیار مهمی در #نقد_متون_درسی حوزه و خصوصا رویکرد علمی مرحوم #صاحب_کفایه ایراد کردند.
🔹این مراسم به طور #زنده از #شبکه_قم پخش شد اما با این وجود محتوای کامل سخنان ایشان در هیچکدام از رسانه ها بازتاب نیافت و #سانسور شد!
🔹در بیانات آیت الله جوادی چه مطلب خاصی وجود داشت که شجاعت بازنشر آن وجود ندارد؟! یا این رویه غیرحرفه ای منشا دیگری دارد و با رویکردهای سیاسی برخی حضرات هماهنگ نبود که محکوم به سانسور شده است!
🔸گفتنی است آیت الله جوادی آملی چندی پیش٬ در اجلاسیه تشکل حوزوی موسوم به #نشست_اساتید به ایراد سخن پرداختند و سخنان اخیر ایشان در #تعارض آشکار با سیاست های حوزوی این تشکیلات قرار دارد و
در قالب گفتمان #تحول_در_حوزه و اصلاح متون قرار می گیرد و به نظر می رسد علت اصلی #بایکوت بیانات این عالم نواندیش توسط رسانه های همسو با #نشست را می توان در همین #اختلاف_دیدگاه جستجو کرد.
🔹در روزهای آینده٬ نوع مواجهه با نظرات تخصصی این چهره برجسته حوزوی٬ ماهیت و هویت برخی رسانه های حوزوی متمایل به یک جریان خاص را روشن خواهد کرد.
🔸انتظار آن است که فیلم٬ صوت و متن #کامل بیانات آیت الله جوادی در معرض قضاوت همه حوزویان ارجمند قرار گیرد و منشا #آزاد_اندیشی در عرصه #تحول در حوزه شود.
🔶پی افزود
#برخورد_دوگانه با بیانات چهره های حوزوی٬ شایسته نیست؛ خصوصا از جانب کسانی که داعیه #آزاد_اندیشی و #استقلال را دارند و از ضرورت ایجاد #فضای_باز سخن می گویند.
طبیعتا بدنه حوزویان ارجمند در ارزیابی #جریان_ها و #رسانه_های_حوزوی٬ #رفتارها را قضاوت خواهند کرد نه #شعارها را.
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
#هاشمی_رفسنجانی
#سیاسی
باسمه تعالی
سال قبل دفتر تبلیغات اسلامی در اولین سالگرد فوت مرحوم حجت الاسلام #هاشمی_رفسنجانی همایش بررسی شخصیت و اندیشه اخلاقی ایشان را برگزار کرد.
امسال در همان ایّام خبر فوت چندین دانشجوی دانشگاه آزاد خبر ساز شد و معلوم شد با چه قلدری از طرف رئیس و اعوان و انصار دانشگاه آزاد، مکان دانشگاه مذکور در جایی غیر فنی ساخته شده.
اگر تمام مفسرین قرآن را جمع کنند تا کسی را که خدا مرگش را آینه عبرت کرد، تطهیر کنند
نمی شود
سرنوشتی بدتر از آن در انتظار رووسای جمهور و مجلس خائن در جمهوری اسلامی است.
خدا همه ما را خادم انقلاب و عاقبت بخیر قرار دهد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۰/۷
🔻🔻🔻🔻🔻
www.jamaran.ir/بخش-بازنشر-59/823355-برگزاری-همایش-بررسی-شخصیت-اندیشه-اخلاقی-آیت-الله-هاشمی-رفسنجانی-در-قم
🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/bidariymelat/14744
🔻🔻🔻🔻🔻
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
سیاسیون راه #قم را یاد گرفته اند!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در سالهای اخیر٬ رفت و آمد چهره های سیاسی به قم به طرز کم نظیری افزایش یافته است.
🔸این پدیده قابل بررسی مسبوق به سابقه است. در هنگام تصدی دولت موقت٬ آنان هر هفته برای دیدار کاری با #امام٬ به قم می آمدند. این رفت و آمدها در طیف های دیگر هم وجود داشت؛
اعضای #نهضت_آزادی٬ #سازمان_مجاهدین_انقلاب و بعدا #سمپات_های_منافقین٬ ارتباط وثیقی با بیت آیت الله #منتظری برقرار کردند.
مسئله #مشروعیت_خواهی از چهره های حوزوی٬ آنچنان برای چهره های سیاسی مهم بود که در ماجرای #کودتای_نوژه با بیت #آیت_الله_شریعتمداری ارتباط گرفتند و با هماهنگی وارد عملیات شدند!!
در دوران نخست وزیری #موسوی٬ ارتباط وثیق وی با برخی از اعضای هیئت امنای #دفتر_تبلیغات برقرار بود و این ارتباط منجر به گفتمان سازی به نفع نخست وزیر توسط برخی طلاب رزمنده (بدون اطلاع از ابعاد ماجرا) در جبهه ها شد و در انتخاب مجدد وی اثر گذاشت!
در دوران سازندگی اما ارتباط با قم در سطوح مختلف توسط شخص رئیس جمهور برقرار شد. یک تیم در دفتر تبلیغات مشغول به نوشتن #تفسیر_راهنما به نام ایشان شد(بر اساس نکته برداری های اولیه وی). بعضی فضلا هم ارتباط شان به #رفاقت مبدل شد و تا پایان عمر باقی ماند و پشتوانه مشروعیت ساز شخص #هاشمی_رفسنجانی تلقی می شد.
حتی در دوران #اصلاحات هم٬ با وجود انتقادهای پرشمار به عملکرد و دیدگاه های اصلاح طلبان٬ هرگز ارتباط با قم قطع نشد و برخی #دلال_های_سیاسی به انحاء مختلف در انجام وظیفه موفق بودند. اوج این روابط در #تعطیلی به مناسبت فاطمیه تبلور یافت و بر سوابق مضره پرده کشید.
رئیس فعلی مجلس البته عالم زاده و به راه قم واردتر از دیگران بود. او که قبلا علی رغم حمایت چهره های سرشناس حوزوی٬ موفق به جلب اعتماد مردم برای ورود به #مجلس نشده بود٬ اینبار با استفاده از تجربه آقای هاشمی٬ #کمپین_دعوت را از قم کلید زد و رای آورد که تا کنون هم روابط با قم با فراز و فرودهایی برقرار است.
احمدی نژاد هم خوب می دانست که نباید قم را رها کند لذا از همان ابتدا ارتباط های گسترده ای با طیف های مختلف برقرار کرد و نتیجه آن در ساخت #اماکن وسیع و اختصاص #امکانات گسترده به برخی افراد و مراکز٬ نمود یافت! بررسی میزان تزریق حمایت مالی دولتی به قم در دولت نهم٬ موضوع جالبی است که حقایق زیادی را روشن می کند. با رودررو قرار گرفتن رئیس جمهور به اصطلاح دولت مهرورزی با رؤسای جمهور پیشین و رقابت با نخست وزیر دهه شصت٬ او قافیه را در قم باخت و روابط نوپدید بعضا مبتنی بر مسائل مالی٬ نتوانست بر پیوندهای قدیمی با قم غلبه کند!
سرخوردگی احمدی نژاد قطع حمایت های دولتی را به دنبال داشت و برخی مراکز مجبور به تعدیل نیرو و کاهش فعالیت ها شدند و زمینه برای گردش به سمت چهره ای جدید با رویکرد حوزوی فراهم شد.
روحانی از همان ابتدای تبلیغات٬ بر قم تمرکز یافت و انصافا در ارتباط مؤثر با قم مؤفق بود.
همین روابط پیچیده موجب شد که او در سفر به قم با برخی تشکل های ظاهرا غیر سیاسی مانند #نشست_اساتید به جلسه بنشیند و در مواقف مختلف که جای اعتراض داشت٬ همین روابط حسنه٬ تیغ نقد و فریاد #وا_اسلامای قمی ها را کند کند.
در دوران روحانی٬ روابط دولتی ها با حوزویان وارد مرحله جدیدی شد؛ در این دوره اعضای هیئت دولت هرکدام به طور مستقل دیدار و ارتباط به حوزویان را پیگیری کردند.
#وزیر_بهداشت از قبل همین روابط توانست ریشه #طب_اسلامی را قم بکند و در استانه دور دوم و بعد از زمزمه پایان کارش٬ فایل تماس تلفنی اش با یکی از مقامات معظم قم در کانال یکی از سران #نشست٬ منتشر شد و احتمالا در انتخاب مجددش مؤثر افتاد.
رئیس دفتر رییس جمهور و اخوی رئیس دفتر تبلیغات٬ توانست سخنانی هم سو با گفتمان اعتدال از زبان برخی بزرگان اخذ و نشر دهد. #معصومه_ابتکار با مسئول پیشین حوزه خواهران #تفاهم_نامه امضا کرد.
همزمان در قم برخی مؤسسات(مانند فهیم) در قم به تئوری سازی برای دولت مشغولند و همزمان شعار #استقلال_حوزه سر می دهند!
انتشار لیست حمایت وزارت #ارشاد (با سکان داری یکی از اعضای پیشین دفتر تبلیغات) از برخی مراکز حوزوی٬ ابعاد روابط دولت با برخی حوزوی خاص را بیش از پیش نشان داد.
در آخرین نمونه از روابط سیاسیون با حوزویان٬ #وزیر_ارتباطات با جناب آقای #فاضل دیدار کرده و جملاتی در محاسن #تلگرام(بخوانید شبکه رای دولت اعتدال) از ایشان منتشر شده است. آنهم در آستانه فیلترینگ آن و علی رغم اعلام نظر علنی رهبر معظم و مراجع عظام تقلید نسبت به #ضرورت فیلترینگ این شبکه مخرب.
حتما این دیدارها تصادفی یا از روی دلبستگی به حوزه برگزار نمی شود.
در واکاوی ابعاد پیدا و پنهان این موضوع مهم در آتیه باید بیشتر سخن گفت.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🚨 فوری | بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب در روز ۳۰ تیرماه ۸۸ درباره فتنه۸۸، سخنان میرحسین موسوی و خاتمی و... برای اولین بار منتشر شد.☝️
📖 روایت کامل این دیدار در کتاب فتنه تغلب منتشر شده است.
👈 رهبر انقلاب: آقای موسوی اعلام کرد که در این انتخابات تقلب شده و این منشأ همهی حرفهای بعدی شد.
❓ سوال این است: شما از کجا فهمیدید در انتخابات تقلّب شده، چه دلیلی اقامه شد؟
خود من هم خیلی سعی کردم، همان روز شنبه عصر که ایشان ظهرش اطلاعیه داده بود، فرستادم یک نفر را پیش ایشان، برگشت حرفهایی که زد من را خیلی متعجب کرد، خیلی متعجب کرد...
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📖 بمناسبت ۹دی؛ کتاب فتنه تغلب منتشر شد.
📥 معرفی و خرید کتاب👇
http://book-khamenei.ir/index.aspx?pageid=208&description=639051
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆مراسم بزرگداشت #حماسه_نهم_دی
🔆ان شاء الله همه با هم در مراسم بزرگداشت ۹ دی روز #میثاق_با_ولایت شرکت می کنیم.
۹ دی
#انقلاب_اسلامی
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوالات_کلامی ۱
🔆من خیلی دوست دارم اعتقاداتم قوی بشه و بتونم جواب شبهات رو بدم؛ سیر مطالعاتی که در این رابطه باید باشد رو با معرفی چند کتاب به من بگید؟ ممنون میشم.
پاسخ: #استادمحمدی
@ostadmohamadi
@salmanraoofi
🔆برگزاری نشست تخصصی با موضوع
"کاربست روش نظریهپردازی داده بنیاد در علوم انسانی اسلامی"
🔆ارائه دهنده: حجتالاسلام احمدحسین شریفی و نقادی دکتر سیدحسین شرفالدین و حجتالاسلام دکتر محمدمهدی نادری
🔹سهشنبه ۱۱ دیماه ۹۷، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
بعد از نماز مغرب و عشا
@salmanraoofi
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره
عناوین بحث مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم ره
https://eitaa.com/d_raoofi/360
خلاصه ای از فوائد و لزوم بحث
https://eitaa.com/d_raoofi/361
جلسه ۱
https://eitaa.com/d_raoofi/297
جلسه ۲
https://eitaa.com/d_raoofi/298
جلسه ۳
https://eitaa.com/d_raoofi/299
جلسه ۴
https://eitaa.com/d_raoofi/300
جلسه ۵
https://eitaa.com/d_raoofi/301
جلسه ۶
https://eitaa.com/d_raoofi/302
جلسه ۷
https://eitaa.com/d_raoofi/303
جلسه ۸
https://eitaa.com/d_raoofi/304
جلسه ۹
https://eitaa.com/d_raoofi/305
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/d_raoofi/306
جلسه ۱۱
https://eitaa.com/d_raoofi/307
جلسه ۱۲
https://eitaa.com/d_raoofi/308
جلسه ۱۳
https://eitaa.com/d_raoofi/309
جلسه ۱۴
https://eitaa.com/d_raoofi/310
جلسه ۱۵
https://eitaa.com/d_raoofi/311
جلسه ۱۶
https://eitaa.com/d_raoofi/312
جلسه ۱۷
https://eitaa.com/d_raoofi/313
جلسه ۱۸
https://eitaa.com/d_raoofi/314
جلسه ۱۹
https://eitaa.com/d_raoofi/315
جلسه ۲۰
https://eitaa.com/d_raoofi/316
جلسه ۲۱
https://eitaa.com/d_raoofi/317
جلسه ۲۲
https://eitaa.com/d_raoofi/318
جلسه ۲۳
https://eitaa.com/d_raoofi/319
جلسه ۲۴
https://eitaa.com/d_raoofi/320
جلسه ۲۵
https://eitaa.com/d_raoofi/321
جلسه ۲۶
https://eitaa.com/d_raoofi/322
جلسه ۲۷
https://eitaa.com/d_raoofi/325
جلسه ۲۸
https://eitaa.com/d_raoofi/326
جلسه ۲۹
https://eitaa.com/d_raoofi/366
جلسه ۳۰
https://eitaa.com/d_raoofi/367
جلسه ۳۱
https://eitaa.com/d_raoofi/368
@d_raoofi
@salmanraoofi
هدایت شده از بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاروان روایت فتنه....
حرکت طلاب از قم به تهران....
چه نکته ای میرحسین را وادار به موضع گیری علنی در قبال این حرکت کرد؟
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
#معرفی_کتاب
💠 نام کتاب: الإمام المجتبی الحسن بن أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام
💠 مؤلّف: السید عبدالرزاق الموسوی المقرم
🔆توضیحاتی پیرامون کتاب در بیانات استاد مهدوی راد
💎 کتاب دومی که درباره ی امام حسن علیه السلام و سیره ی آن بزرگوار معرفی می کنم که بر خلاف کتاب اول، بخش اعظم آن درباره ی زندگانی به صورت سال به سال یا به اصطلاح تاریخی امام علیه السلام است و بخش اندک آن درباره ی صلح است و آن را معرفی می کنم: الإمام المجتبی الحسن بن أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام؛ با نگارش السید عبدالرزاق الموسوی المقرم می باشد.
💎 همه ی فضلاء و دانشمندانی که با سیره ی اهل بیت علیهم السلام آشنایی دارند؛ قاعدتاً با مرحوم مقرم هم آشنایی دارند. مخصوصاً که یکی از بهترین مقتل های امام حسین علیه السلام، مقتل مرحوم مقرم است.
💎 مقرم مورخی پر اطلاع بود و لذا چون فقیه بزرگی بود، در نگارش تاریخ هم، هر جا مسأله به گونه ای مرتبط می شد به فقه، تحقیق و پژوهشش بسیار دقیق می شد. آثار خیلی فراوانی دارد. آثار خواندنی و بسیار خوبی دارد.
💎 این کتاب که در دو جلد ضخیم یعنی بر روی هم حدود هزار و اندی صفحه نگاشته شده است، برای اولین بار که حدود 1400 صفحه است، بعد از رحلت آن بزرگوار منتشر شده است. آثار چاپ نشده ی دیگری هم هنوز آن بزرگوار دارد. مرکز احیای تراث مرتبط به عتبه ی عباسیه در کربلاء، این کتاب را تحقیق کردند و چاپ کردند و بسیار بسیار تحقیقشان عالمانه است و همه ی منابع و مصادر آن بزرگوار را نگاه داشته اند و آن چه را که خودشان افزودند، چه به صورت این که مثلاً مؤلف به شرح ابن ابی الحدید، چاپ چهار جلدی سنگی قدیم ارجاع داده بود، این بزرگواران به چاپ بیست جلدی ارجاع دادند، آن ارجاعات مؤلف را نگه داشتند و ارجاع جدید را هم بر آن افزودند.
💎 فهرست های خیلی مفصلی هم برای کتاب در پایان کتاب ترتیب دادند؛ قهرست آیات، احادیث، اعلام، بیوتات و قبائل، وقایع، اشعار، مصادر.
💎 در تحقیق کتاب، به بیش از 500 منبع این بزرگواران مراجعه کردند و کتاب را تحقیق بسیار عالمانه ای کردند. حدود 60 صفحه در زندگی نامه ی این مؤلف جلیل القدر و بزرگوار نوشتند؛ و او را به خوبی شناساندند. هم آثار چاپ شده اش را و هم مخطوطش را.
💎 همان طوری که عرض کردم این کتاب به صورت تاریخی به نگارش درآمده و لذا از ولادت آغاز می شود. صفات و القاب آن بزرگوار و زندگی عادی که گزارش می شود. بعد وارد می شود به میراث معنوی و فکری امام علیه السلام. دعاهای امام، خطبه های امام، نامه های امام، مناظره های امام و تحلیل برخی از حوادثی که امام علیه السلام حضور داشتند. مثل: جریان خیزش مردم علیه عثمان و روزگاران علی علیه السلام و آن گاه ماجرای صلح است که تقریباً حدود 200 صفحه ی پایان کتاب را به خودش اختصاص داده و در قسمت پایانی هم ماجرای شهادت امام علیه السلام با مظلومیت و نوع تدفین و برخوردی که امویان با جریان تدفین انجام دادند.
💎 کتاب بسیار کتاب محققانه و دقیقی است. مخصوصاً در مورد خلق و خوی امام و میراث معنوی امام، گزارش های خیلی قابل توجهی دارد.
💎 همه ی کسانی که با آثار مرحوم مقرم آشنا هستند، می دانند که با اثری فاخر و فخیم و ارجمند رویارو هستند.
💎 فضلای ارجمندی که در پی آشنایی و جستجوی زندگانی امام علیه السلام هستند و آثار جدید را می خواهند مطالعه کنند، این کتابی است که به همین تازگی ها از سوی مرکز احیاء التراث التابع لدار مخطوطات العتبه العباسیه المقدسه منتشر شده است.
❄️ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم❄️
#استاد_مهدوی_راد
@OstadMahdaviRad
@salmanraoofi