#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 18
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
✅ 4)علم اصول :
✅ نکته ای راجع به نوع استدلال در علم اصول
▪ از مسائلی که در علم اصول باعث انحراف مباحث از مجرای خود شده و تحلیلات را به غیر جهت صحیح هدایت کرده توجه نکردن به سنخ مسائل در علم اصول و ارائه تحلیل با توجه به سنخ مسئله است .
▪ به عنوان مثال توجه به این نکته لازم است که در علم اصول ، مباحث الفاظ باید تحلیل عقلایی شده و حتی باید زاویه نگاه به مباحث با سنخ آن تطابق داشته وتحلیل هایی عقلایی باشد نه عقلی و فلسفی . غفلت از این نوع نگاه باعث شده مباحث الفاظ تحلیلهایی غیر واقعی پیدا کند.
▪ به عنوان مثال نوع مسائل استفاده شده در مباحث اوامر و نواهی به هیئت و ماده برگردانده شده حال آنکه عقلا از کلمه با توجه به زوایای دیگری غیر از هیئت و ماده برداشتهای دیگری هم میکنند و نمیشود همه برداشتها را به هیئت و ماده برگرداند .
▪ در این مقام به یک مورد اشاره میکنیم در این بحث که هیئت امر دلالت بر فور هم دارد یا خیر بعضی معتقد شده اند که هیئت دلالت بر فور ، یا تراخی ندارد اما بعضی مثل آیه الله محقق داماد قائل شده اند که اولا امر لفظی که همان بر انگیختن انشایی باشد دلالت بر بعث دارد و جانشین بعث خارجیست ثانیا همانطور که بعث خارجی دلالت بر فور دارد و عقلا فردی را که در انجام بعث خارجی مولا کوتاهی کند سرزنش میکنند همانطور فردی را که در انجام امر لفظی مولا کوتاهی کند سرزنش میکنند.
▪ لذا طبق نظر ایشان همانطور که عقلا وجوب و ندب را از برانگیختن مولا انتزاع می کنند همانطور فوریت نیز از این برانگیختن انتزاع میشود بنا بر این ا گر چه این فوریت در هیئت و ماده اخذ نشده اما هم چنانکه «بعث از مولا» موضوع برای حکم عقلا به تمامیت حجت برای لزوم انجام امر است همینطور نیز «فوریت» موضوع برای حکم عقلا به فوریت امر و عدم جواز تراخیست تا وقتی که قرینه ای برخلاف نیامده.14
▪ این تحلیل جز با رهیافت عقلایی و توجه به فضای صدور اوامر و نواهی و ملابسات این اوامر و نواهی و فهم عرف و عقلا از این مباحث میسر نیست . همچنین انتظار نداشتن همه دلالات از هیئت و ماده و خارج شدن از فضای غیر واقعی فلسفی در این مباحث ، که مرتبط با قانون گذاری و کشف ارتباط عبد با مولا و به عبارت فنی امروزی از سنخ زبان کاربردیست این تحلیلات واقعی را به دست می دهد لذا توجه به این نوع مباحث خصوصا در امر تشریع از نکاتیست که میتواند گره های مهمی را در مباحث اصول بگشاید و طرحهای جدیدی را مثل خطابات قانونیه حضرت امام (ره)پایه گذاری نماید .
✅ نکاتی راجع به رابطه اصول و فقه در مکاتب فقهی :
⏪ 1- در بعضی از مکاتب اجتهادی اصولی طولانی و پر دامنه و فقهی آسان و فرمولی ارائه میشود این مکاتب معمولا قوت اجتهاد را در اصولی قوی میبینند و هرچه فرد بهتر بتواند مباحث اصولی را در فقه داخل کند و قواعد آنرا بهتر تطبیق نماید و از اصول بیشتر استفاده کند این را یک حسن میدانند.در این مکتب معمولا روایات از لحاظ سندی مورد بررسی قرار گرفته و روایات ضعیف کنار گذاشته میشود سپس نسبت بین روایات باب از حیث مطلق و مقید و عام و خاص سنجیده شده و حکم مسئله روشن میشود البته این مکاتب معمولا نسبت به ادله و ظهور آنان در حکم سختگیرند و میشود گفت انتظار دارند حکم یک مسئله به طور صریح در روایت بیان شود همچنین چون روایات را صرفا با میزان سند بررسی کرده و روایات ضعیف را به راحتی کنار میگذارند به علت خالی شدن دستشان از دلیل سریعا به اصول عملیه مراجعه میکنند . البته به همین دلیل نیز به فقه خود ادله ای مثل سیره و روح شریعت اضافه کرده اند.
▪ حسن این مکتب ارتباط داشتن اصول با فقه است و اصولی که خوانده میشود کاملا به عرصه فقه آمده و کاربردی جلوه میکند گرچه به نظر میرسد فضای فقه این مکتب فضایی بریده از جو صدور روایات است و مبانی اصولی این مکتب با آنچه فضای واقعی فقه به نظر میرسد متفاوت است .
پی نوشت:
21.عمدة الاصول آیة الله خرّازی ج2 ص 190
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#براندازی15
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 18- فی السرائر ؛ عن بَعْضُ أَصْحَابِنَا قَالَ كُنْتُ عِنْدَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع وَ كَانَ إِذَا صَلَّى الْفَجْرَ لَمْ يَتَكَلَّمْ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَجَاءُوهُ يَوْمَ وُلِدَ فِيهِ زَيْدٌ فَبَشَّرُوهُ بِهِ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ قَالَ فَالْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ ع أَيُّ شَيْءٍ تَرَوْنِي أَنْ أُسَمِّيَ هَذَا الْمَوْلُودَ قَالَ فَقَالَ كُلُّ رَجُلٍ مِنْهُمْ سَمِّهِ كَذَا وَ سَمِّهِ كَذَا قَالَ فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمُصْحَفِ قَالَ فَجَاءُوا بِالْمُصْحَفِ فَوَضَعَهُ فِي حَجْرِهِ قَالَ ثُمَّ فَتَحَهُ فَنَظَرَ إِلَى أَوَّلِ حَرْفٍ فِي الْوَرَقَةِ فَإِذَا فِيهِ وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً قَالَ ثُمَّ أَطْبَقَهُ ثُمَّ فَتَحَهُ ثَلَاثاً فَنَظَرَ فِيهِ فَإِذَا فِي أَوَّلِ وَرِقِهِ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ثُمَّ قَالَ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ هُوَ وَ اللَّهِ زَيْدٌ فَسُمِّيَ زَيْداً .24»
▪ در سرائر آمده ؛ يكى از اصحاب نقل كرد كه خدمت على بن الحسين بوديم ايشان پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب صحبت نمي¬كردند. روزى كه زيد متولد شد اصحاب پس از نماز صبح به ايشان مژده دادند. در اين موقع روى به اصحاب نموده فرمود شما مي¬گوئيد نامش را چه بگذاريم؟ هر كدام نامى ذكر كردند. فرمود قرآن را بياوريد. همين كه قرآن را آوردند روى دامن خود نهاد و باز كرد در اول صفحه اين بود « وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً» باز بر هم گذاشت براى مرتبه دوم باز كرد در اول صفحه اين آيه بود « إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بايَعْتُمْ بِهِ وَ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ » فرمود به خدا قسم اين زيد است بخدا قسم زيد است نامش را زيد گذاشت.
📝 پی نوشت:
24.السرائر الحاوي لتحرير الفتاوي (و المستطرفات) ؛ ج3 ؛ ص637 ص: 638 .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مهمترین زمان تبلیغ
🔹 مهمترين برههاى و زمان و مكانى كه تبليغ، آنجا معنا مىدهد، جایى است كه #فتنه وجود داشته باشد.
🔹 بيشترين زحمت در صدر اسلام و در زمان پيغمبر، زحمات مربوط به #منافقين بود. بعد از پيغمبر، در زمان اميرالمؤمنين زحماتى بود كه از درگيرى و چالش حكومت اسلامى با افرادى كه مدعى اسلام بودند، به وجود مىآمد. بعد هم همينجور؛ در دوران ائمه هم همينجور؛ دوران غبارآلودگى فضا.
🔹 وقتى مسئله مشكل است كه اميرالمؤمنين در مقابل كسانى واقع مىشود كه اينها مدعى اسلامند و معتقد به اسلام هم هستند؛ اينجور نبود كه معتقد به اسلام هم نباشند، از اسلام برگشته باشند؛ نه، معتقدند به اسلام، راه را غلط مىروند، هواهاى نفسانى كار دستشان مىدهد. اين، مشكلترين وضع است كه افراد را به شبهه مىاندازد.
🔹 امروز در سطح داخل جامعهى خودمان كه نگاه كنيد، همينجور است. #تبيين لازم است.
📌 مناهج:
خواص و در رأس آنها #روحانیت مسؤول #تبیین هستند. انتخابات، اساسیترین مسئلهی کشور است؛ به هوش باشیم رشد و نکس انقلاب، بسته به انتخابات است.
#فتنه
#تبلیغ_سیاسی
#خطر_مدعیان_اسلام
@Manahejj
هدایت شده از KHAMENEI.IR
دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه
رهبر انقلاب: صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان یک ضرورت است
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار اعضای شورایعالی حوزههای علمیه بر برنامهریزی برای شناسایی و بهکارگیری استعدادهای برتر فکری از میان طلاب جوان تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، نقش شورای عالی حوزههای علمیه در سیاستگذاری برای تربیت معلمان و مربیان دینی در جامعه را بسیار مهم و حیاتی دانستند و با قدردانی از زحمات اعضای این شورا و مدیریت حوزه، افزودند: حد و مرز وظایف شورایعالی و مدیریت حوزه یعنی تفاوت بین سیاستگذاری و اجرا باید هر چه مشخصتر باشد تا بازده کار چند برابر شود.
حضرت آیت الله خامنهای هدف از انقلاب اسلامی و جانفشانی و فداکاریهای امام بزرگوار در به ثمر رساندن این نهضت را تحقق حاکمیت و شریعت اسلامی خواندند و گفتند: دشمن برای شناسایی نقاط مؤثر انقلاب و ضربه زدن به مبانی اساسی آن برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزههای علمیه است. صیانت از شور انقلابی و طلاب جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان بیان فرمودند (منشور روحانیت) یک ضرورت است.
ایشان با تأکید بر شناسایی استعدادها و ظرفیتهای پنهان فکری در طلاب جوان، افزودند: در بخشهای گوناگون کشور، بعضاً کارهای بزرگ و ابتکارات شگفتانگیزی بهدست جوانان انجام میشود و در بخش حوزه و طلبگی نیز یقیناً چنین استعدادهایی وجود دارند که باید شناسایی و در حلقههای فکری بهکار گرفته شوند و از آنها مسئولیت خواسته شود.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با برشمردن نمونههایی از حضور علمای بزرگ و تراز اول سابق در شهرهای مختلف کشور، افزودند: مقوله هجرت طلاب به شهرها برای رونق دادن به امور دینی و تربیتی آن مناطق کار بسیار خوب و لازمی است و باید بهگونهای برنامهریزی شود که شهرهای مختلف از حضور عالمان دین خالی نشود.
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤐کی باید نحوه اعتراضات مدنی رو طراحی کنه!؟
⁉️حوزه باید کتک بخورد ... !
📍 آنچه در #بهشت_شهر هفته قبل گذشت...
(فیلم کامل به زودی ...)
#ویژه_مجلس
#عباس_عبدالهی
💡محفل #آزاد_اندیشی و دغدغه های انقلابی
➖شما هم به #بهشت_شهر دعوتید:
🔺هر هفته شب های جمعه بعد از نماز در جوار مزار شهدا
@afsaran_behesht
باسمه تعالی
ادبیات ایشان جالب نیست اما سوالات ایشان و نکات ایشان درباره حوزه قم در موارد متعددی درست است
آیت الله سیفی مازندرانی هم به نکاتی درباره همین نوع مسائل تصریح کردند
@salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 آقای خاتمی الگوی شفافیت باشید
📝 نقد مشفقانه شورای عالی
🖋 علی مهدوی
🔹 پس از دیدار شورای عالی با رهبر معظم انقلاب، اتفاقاتی را شاهد بودیم از جمله جلسه فوقالعاده معاونین حوزه علمیه و تصویب مصوباتی که خیلی پیشتر از این باید شاهدش میبودیم؛ همچنین زنده شدن بانک ایدهها در شورای عالی حوزههای علمیه پس از مرگ خاموش آن و ... .
🔹 یکی از این اتفاقات، سخنان شفاف آیتالله سید احمد خاتمی در درس خارج فقه خویش بود. ایشان گزارشی مختصر از دیدار شورای عالی با رهبری ارائه کردند؛ از بحران مالی حوزه علمیه، لزوم احیای موقوفات حوزوی و مشکل کاهش ورودیهای حوزه علمیه سخن گفتند. همچنین از طلاب خوشفکر خواستند دغدغههای خودشان را با شورای عالی مطرح کنند!!
🔹 اما در کمال تعجب میبینیم صوت درس خارج ایشان تقطیع میشود و تمامی مطالب فوق حذف شدهاند؟ این امر، سؤالات بسیاری را به وجود میآورد از جمله اینکه:
❓ واقعا سانسور این بیانات مهم چه توجیهی دارد؟
❓ طلاب پای درس ایشان فقط محرم هستند و دیگران نامحرم؟
❓ دیگر طلاب حق ندارند از مسائل و مشکلات جاری حوزه مطلع شوند؟
❓ از همه طلاب و نخبگان نباید درخواست شود طرحها و دغدغههای خویش را با شورای عالی در میان بگذارند؟
🔹 آقای خاتمی وقتی مطلع شدیم در درس خارج این مباحث را مطرح کردید بسیار خوشحال شدیم به امید تغییر و تحولات ویژه در شورای عالی، به امید اهمیتدادن به طلاب جوان؛ اما وقتی با سانسور کامل این بیانات مواجه شدیم به همان میزان نگران شدیم که مبادا همه اینها ظاهری و صوری باشد؟!
🔹 آقای خاتمی، کاری نکنیم که دیگران بهانه تخریب شورای عالی را پیدا کنند. بیایید شفافیت را از شورای عالی آغاز کنیم. اگر مسؤولین عالی حوزوی از شفافیت بترسند یا فراری باشند چه انتظاری داریم که دولتمردان تن به شفافیت دهند. شما الگوی حال و آینده روحانیونی هستید که بر مسند مقامات مختلف کشوری قرار دارند یا در آینده تکیه خواهند زد. بیایید شفافیت را از همینجا شروع کنیم؛ دقیقا از قلب تپنده حوزه علمیه؛ شورای عالی.
#شورای_عالی
#شفافیت
#مناهج
@Manahejj
#براندازی16
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 19- فی الكافي باسناده عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنِ الْمَصْلُوبِ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ جَدِّي ع صَلَّى عَلَى عَمِّهِ. »
▪ در کافی آمده از ابوهاشم جعفری آمده از امام رضا در مورد به دار آویخته شده پرسیدم پس فرمود : آیا نمی¬دانی جدم ( امام صادق ) بر عمویش ( زید) نماز خواند .
🔅🔅🔅
📚 20- كشف الغمة مِنْ كِتَابِ الدَّلَائِلِ لِلْحِمْيَرِيِّ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع يَقُولُ : « لَا يَخْرُجُ عَلَى هِشَامٍ أَحَدٌ إِلَّا قَتَلَهُ فَقُلْنَا لِزَيْدٍ هَذِهِ الْمَقَالَةَ فَقَالَ إِنِّي شَهِدْتُ هِشَاماً وَ رَسُولُ اللَّهِ ص يُسَبُّ عِنْدَهُ فَلَمْ يُنْكِرْ ذَلِكَ وَ لَمْ يُغَيِّرْهُ فَوَ اللَّهِ لَوْ لَمْ يَكُنْ إِلَّا أَنَا وَ آخَرُ لَخَرَجْتُ عَلَيْهِ .»
▪ در کشف الغمه آمده جابر گويد: من شنيدم از أبى جعفر (ع) كه ميفرمود: خروج نكرد كسى بر هشام مگر كه كشت او را، ما اين مقاله را به زيد رسانيديم گفت: من حاضر بودم نزد هشام و رسول اللَّه را (ص) بد ميگفتند نزد او و او منكر و متغير نميشد از اين، بخدا كه اگر نباشد مگر من و ديگرى من بر او خروج كنم .
📝 پی نوشت:
25.. الكافي (ط - الإسلامية) / ج3 / 215 .
26. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج46 ؛ ص192.
27.این روایت میرساند که با کمترین بهانه می¬توان علیه خلفای جور قیام کرد .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 19
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ 2 – در بعضی مکاتب علم اصول بسیار مختصر ارائه شده و بیشتر به فقه اهمیت میدهند در این مکتب هر کس رجالش قویتر باشد و نسبت به جو صدور روایت و فقه اهل سنت آ گاهی بیشتری داشته باشد و تبحر بیشتری در کتب حدیثی و کارهای فقه الحدیثی داشته و تتبع بیشتری در کتب فقهی داشته و اطلاعش از اقوال فقها بیشتر باشد و بتواند جمعهای فقهی – نه صناعی و اصولی - بهتری هنگام تعارض ادله ارائه کند فقیه قویتری محسوب میشود و قوت علمی یک فرد برگشت به اصول او ندارد.
▪ فقه این مکتب به مراتب قویتر از اصول است و در این مکتب معمولا هنگام پیچش مسائل فقهی هم به سراغ علم اصول نمیروند و معمولا معضلات فقهی را با احتیاط یا استفاده از عموم آیات حل میکنند.
▪ گرچه فقه این مکتب فقهی عالی راقی و پر تتبع و واقع گرا به نظر میرسد اما به علت ارائه نکردن مبانی فقهی و فقه الحدیثی به صورت علمی در علم اصول فقه این مکتب از لحاظ اصولی ضعیف به نظر میرسد و افکار اصولی این مکتب مورد بررسی و نقد قرار نمیگیرد ا گر مبانی و علل این گونه برخورد با علم اصول در اصول این فقها تبیین شود و شیوه ظهور گیری خود را مستدل و به روش اصولی ارائه کنند مطمئنا شاهد اصولی نو ، کاربردی و واقع گرا خواهیم بود.
⏪ 3- بعضی مکاتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار کرده اند گرچه اصول را مقدمه برای فقه میدانند اما آنقدر به مقدمه نمیپردازند که ذی المقدمه ضعیف و غیر کاربردی و غیر واقعی شود و علم اصول را بین تطویل و اختصار دو مکتب گذشته ارائه کرده و رابطه فقه و اصول را قطع نمیکنند همچنین هنگام معضلات فقهی از علم اصول به نحو شایسته استفاده مینمایند .
▪ در این مکتب مباحث الفاظ کمتر به کار برده میشود و بیشتر اصول عملیه مورد استفاده در فقه قرار میگیرد .
▪ گرچه این مکتب رابطه متعادلی بین فقه و اصول برقرار میکند اما تبیین نکردن علت این برخورد از لحاظ اصولی و تنقیح نکردن مبانی این گونه کاربرد مباحث الفاظ باعث میشود که گسستی در استفاده بین دو قسم مباحث اصولی ؛ الفاظ و اصول عملیه در ارتباط با فقه احساس میشود لذا ا گر این مکتب بتواند مبانی مباحث الفاظ خود را در علم اصول وارد کرده و تنقیح کند مطمئنا بهترین رابطه بین فقه و اصول از آن این مکتب خواهد بود .
✅ نکاتی راجع به مباحث الفاظ علم اصول
لزوم استفاده از علوم جدید بررسی زبان ، برای غنای مباحث الفاظ علم اصول
✅ اشاره ای به بعضی علوم و مباحث راهگشا
▪ علم زبانشناسی : در تعریف این علم گفته اند :( زبانشناسی همچنان که از نام آن بر می آید دانش شناخت و بررسی زبان به طریقه علمی است . منظور از روش علمی آن است که ابتدا واقعیات و پدیده های عینی و محسوس زبانی گرد آوری شده ، و طبقه بندی و فهرست بندی می شوند و از روی این فهرستها نتیجه گیری به عمل می آید. سپس نتایج و فرضیات به دست آمده به محک آزمایش زده می شوند تا در صورت درست یا غلط بودن به عنوان یک نظریه پذیرفته یا مردود شناخته شوند15.)
▪ در این علم به مباحثی چون تفاوت گفتار و نوشتار، تفاوت زبانشناسی همزمانی و زبانشناسی تاریخی ، جوهر و اصل زبان ، دستگاه زبان ، خصوصیات خطی زبان ، اصل نسبیت زبان ، زبان و خط ، رابطه زبان و خط، اندامهای گویایی و اصوات زبانی ، ویژگیهای زبر زنجیری گفتار ، دستور زبان ، بررسی معنی ، زبانشناسی و علوم دیگر ، پرداخته میشود
ما به دو سرفصل از فصل های راهگشا در این علم اشاره میکنیم
▪ رابطه زبان و خط: در این بحث سیر پیدایش زبان با توجه به شواهد تاریخی بررسی شده و نظر زبانشناسان این است که بشر ابتدا به جایگزینی کلمات به جای نقاشی ای اشیا پرداخت و سپس با پیشرفت به کلمات جایگزین و کلمات رابط و اعداد و سپس جملات و دیگر پیشرفتهای زبانی نایل گشت .
▪ بررسی این مباحث در تحلیل بحث وضع و همچنین بحث اولین واضع و تحلیل وجود رابط میتواند موثر باشد.
▪ علم معنی شناسی :این علم شاخه های مختلفی دارد سه شاخه مهم این علم عبارتند از «معنی شناسی کاربردی» ، «معنی شناسی منطقی» و «معنی شناسی شناختی» است مباحث معنی شناسی کاربردی از مباحثی است که به تاثیر فضای صدور کلام و نحوه القای آن میپردازد که میتواند به مبحث حجیت ظواهر و خصوصا بحث حجیت ظواهر برای مخاطبین ارتباط وثیقی پیدا کند و تحلیلهای راهگشایی برای بررسی این مسائل ارائه دهد.
📝 پی نوشت:
15.زبان و زبان شناسی دکتر مهری باقری ص1 8 نشر قطره
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
1_152343284.mp3
7.95M
🔆انتقاد شدید از شورای عالی حوزه و مواد و روش آموزشی حوزه علمیه
📝 زوائد و نقایص اصول الفقه
🎙 استاد ربانی گلپایگانی
🔅[اسلاف ما] اخباریها را برای چه نقد کردند؟ چون اخباریها معتقد بودند ظواهر کتاب حجت نیست؛ قرآن تحریف شده است و...!!
امروز هم باید یک فصلی از اصول الفقه را اختصاص دهیم به نقد هرمونوتیک [که به جنگ قرائت حوزه علمیه از دین آمده است]
🔅شبانهروز این اندیشهها در فضای مجازی به خورد ما داده میشود [و دست طلاب خالی است] و ذهنشان مشغول است.
🔅بزرگان حوزه باید فکری درباره کتب درسی و آموزشی حوزه علمیه کنند تا طلاب بیمه شوند. کلام جدید و معرفتشناسی باید در حوزه گفته شود.
🔅سابق بر این دست بنده در مرکز تخصصی کلام (آیتالله سبحانی) برای تعیین کتب و مواد آموزشی باز بود؛ اما [شورای عالی] به بهانه یکسانسازی واحدهای آموزشی دست ما را بستند.
گفتند فلسفه ۸ واحد!! بدایه را هم نمیشود در ۸ واحد گفت چه برسد به نهایه.
کلامی اگر پایه فلسفیاش قوی نباشد چطور میتواند در برابر هایدگر و هگل و ... مقابله کند؟!!
اگر مطهری در برابر اینها ایستاد چون قوی بود و اینها را به چالش کشید.
📅 ۲۵ آذر ۱۳۹۸
💢حوزه و فلسفه
💢شورای عالی حوزه
@Manahejj
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 19
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ زبان کاربردی
امروزه در علوم زبانشناسی شاخه ای تحت عنوان زبان کاربردی نیز وجود دارد که به بررسی مباحث و اصطلاحات خاص زبانی می پردازد جای این مباحث در علم اصول خالیست البته از این جهت که در علم اصول متاسفانه به الفاظ ارائه قانون اعم از الزام و ترک به حکم شرعی پرداخته نشده به عنوان مثال واژه «لابأس» در روایات بسیار به کار میرود بررسی این نکته که این واژه در واقع میخواهد به چه نکته ای اشاره کند بسیار قابل تامل است .آیا اشاره به عدم وجود مفسده دارد یا اشاره به عدم لزوم حکم یا نکته دیگر. حقا این نکته جای تحقیق و بررسی دارد چرا که در هنگام تعارض روایات بسیار دیده میشود که حکمی با این لفظ با حکم دیگر تعارض دارد نحوه تفسیر از این لفظ همینطور الفاظ دیگر فقیه را در فهم بهتر از ادله و جمع بهتر ادله کمک شایانی خواهد کرد .
⏪ لزوم توجه به مباحث تشریع و قانونگذاری و لوازم آن
از مباحث مهمی که در علم اصول میتواند راهگشا باشد بررسی مباحث تشریع و قانونگذاریست و مباحث مرتبط با این مسائل است که در این مجال به چند نکته اشاره میکنیم :
▫ 1) روابط منابع تشریع :
رابطه قرآن و سنت : مسلما قرآن و سنت دو منبع احکام الاهی هستند اما رابطه این دو از مباحث مهمی است که تحت عنوان رابطه منابع تشریع میتواند بررسی شود . بحث تخصیص آیات قرآن به خبر واحد از مباحثی است که در کتب اصول مطرح شده و در واقع از شاخه های همین بحث است .
⏪ مباحث ذیل نیز در این رابطه میتواند بررسی شود و راهگشا باشد :
استقلال رسول ا کرم در تشریع : از مباحث مهمی که در این حیطه قابل بررسی و کنکاش است تفویض قانونگذاری به پیامبر گرامی اسلام است در این رابطه احادیث استفاضه دارند و بررسی این مسئله از حیث تبعات قانونی بسیار مهم و قابل اعتناست و چند سوال مهم در این رابطه مطرح است :
🔹 الف) آیا قوانینی که رسول ا کرم تشریع کردند در قرآن وجود دارد؟ یا وجود نداشته و این قوانین از مصادیق تشریعات رسول ا کرمند ؟ ا گر وجود دارد آیا فقط رسول ا کرم به دلیل روایت « انما یعرف القرآن من خوطب به 16» میتوانند این قوانین را از قرآن برداشت کنند یا این قوانین از قرآن قابل استفاده اند اما با دقت و ژرف اندیشی ؟
🔹 ب) قوانین تشریع شده توسط رسول ا کرم در طول قوانین قرآنند یا در عرض آن ؟ به این معنی که آیا قوانین رسول ا کرم در رتبه بعد از قوانین قرآنی به ارائه قانون میپردازد یا در عرض آن به ارائه قانون میپردازد یا بعضی موارد در عرض هم هستند و بعضی موارد در طول هم تفاوت موارد یاد شده به این است که ا گر قانون رسول اکرم در طول قانون قرآن باشد نباید تضاد ظاهری بین این قوانین باشد اما در صورتی که در عرض باشد امکان تضاد ظاهری بین این قوانین وجود دارد . مثلا بعضی خوردنی ها توسط پیامبر یا ائمه تحریم شده حال آنکه در بعضی روایات به تبع آیات به مطلقات قرآنی از قبیل آیه « قل لا اجد فی ما اوحی الی محرما الی طاعم یطعمه 145 – انعام » استناد شده است حال ا گر به این مبنا قائل باشیم که قوانین نبوی در طول قانون قرآنند باید به طرح و توجیه روایات قائل شده به حرمت پرداخت و ا گر به این قائل شویم که این دو منبع در عرض هم در قانون گذاری هستند باید سر تعظیم در قبال روایات تحریم فرود آورد و به توجیه روایات مستند به مطلقات قرآنی پرداخت .
📝 پی نوشت:
16.کافی ج8 ص311
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#براندازی17
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 21- كفاية الأثر عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَقُلْتُ إِنَّ قَوْماً يَزْعُمُونَ أَنَّكَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ لَا وَ لَكِنِّي مِنَ الْعِتْرَةِ قُلْتُ فَمَنْ يَلِي هَذَا الْأَمْرَ بَعْدَكُمْ قَالَ سَبْعَةٌ مِنَ الْخُلَفَاءِ وَ الْمَهْدِيُّ مِنْهُمْ قَالَ ابْنُ مُسْلِمٍ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَى الْبَاقِرِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع فَأَخْبَرْتُهُ بِذَلِكَ فَقَالَ صَدَقَ أَخِي زَيْدٌ صَدَقَ أَخِي زَيْدٌ سَيَلِي هَذَا الْأَمْرَ بَعْدِي سَبْعَةٌ مِنَ الْأَوْصِيَاءِ وَ الْمَهْدِيُّ مِنْهُمْ ثُمَّ بَكَى ع وَ قَالَ كَأَنِّي بِهِ وَ قَدْ صُلِبَ فِي الْكُنَاسَةِ يَا ابْنَ مُسْلِمٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ قَالَ وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَدَهُ عَلَى كَتِفِي وَ قَالَ يَا حُسَيْنُ يَخْرُجُ مِنْ صُلْبِكَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ زَيْدٌ يُقْتَلُ مَظْلُوماً إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ حُشِرَ وَ أَصْحَابَهُ إِلَى الْجَنَّةِ .28»
▪ در كفاية الاثر مي¬نويسد: محمد بن مسلم گفت پيش زيد بن على رفتم گفتم گروهى چنان گمان دارند كه تو امامى گفت : نه من از عترت پيامبرم پرسيدم چند نفر بعد از شما متصدى امامت مي¬شوند گفت هفت نفر كه مهدى از آنها است. محمد بن مسلم گفت خدمت حضرت باقر رسيدم و جريان را عرض كردم فرمود راست گفته برادرم زيد راست گفته پس از من متصدى امامت هفت نفر ميشوند كه مهدى از آنها است در اين موقع اشك از ديده امام باقر ريخت فرمود گويا مىبينم كه زيد را در زباله دان کوفه به دار آويختهاند. فرمود پسر مسلم! پدرم از پدر خود حضرت حسين نقل كرد كه پيامبر دست بر پشت من گذاشته فرمود حسين جان از نژاد تو فرزندى به نام زيد خواهد آمد كه او را مظلوم ميكشند روز قيامت او و يارانش رهسپار بهشت برين مي¬شوند.
📚 22- فی الإمامة و التبصرة من الحيرة ؛ باسناده عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ، قَالَ : « سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنِ ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ: هَلْ كَانَ إِمَاماً؟ قَالَ: لَا، وَ لَكِنَّهُ كَانَ مَهْدِيّاً .»
▪ در الامامه و التبصره آمده از حنان بن سدیر آمده گفت : از امام باقر علیه السلام از محمد بن حنفیه سوال کردم ؛ آیا امام بود ؟ فرمود : نه ولی مهدی (قیام کننده به حق ) بود .
📝 پی نوشت:
28.كفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر / 310 .
29. الإمامة و التبصرة من الحيرة / النص / 60 .
30. این روایات و روایات بعدی می¬رساند که 1- مهدی به معنی قیام کننده به حق است 2- در زمان ائمه هم کسانی که داعی قیام علیه دولت داشته اند خود را مهدی می¬نامیده اند 3- با توجه به ارتکاز آن زمان مردم که تا به حال هم ادامه دارد مهدی یعنی کسی که داعی قیام علیه ظلم را دارد لذا روایاتی که تاکید دارد ائمه مهدی هستند می¬رساند که اهل بیت قصد قیام داشته اند.
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
الله اکبر
الله اکبر
الله اکبر
ان شاء الله به زودی با رسوایی منافقین و کم شدن شر آنها، شاهد سرعت شگفت انگیز جمهوری اسلامی ایران به سمت قله های عزت و افتخار خواهیم بود
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 20
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
🔹 ج) بررسی تبعات قانون گذاری توسط پروردگار و رسول ا کرم : در بعضی روایات احکامی که توسط رسول ا کرم تشریع شده با احکامی که توسط پروردگار تشریع شده تبعات متفاوتی دارند مثلا شک در دورکعت اول نماز باعث بطلان نماز میشود اما رکعات سه و چهار چنین حکمی ندارند و در روایات علتش تشریع دو رکعت اول توسط پروردگار و رکعات سه و چهار توسط رسول اکرم بیان شده .
🔹 د) از حیث قانونی چه روابط دیگری بین قرآن و عترت برقرار است اگر عترت موضوعی را تبیین کرد به این دلیل که آنها مفسران حقیقی قرآنند آیا این تبیین تعبدی بوده و قابلیت تضییق و توسعه در آن نیست یا تعبدی نیست و امکان تضییق و توسعه وجود دارد .
🔹 ح ) آیا بیان اینکه قانونی در قرآن نسخ شده بر عهده عترت بوده و از موارد واجب تفسیر قرآن است که بر عهده شان می باشد یا فهم نسخ برای متفقهین نیز امکان پذیر است .
✅ 2) کیفیت اجرای قانون :
⏪ الف) در جامعه غیر اسلامی
اخیرا بعضی از محققین علوم قرآنی به نکته ای لطیف اشاره کرده اند که در انعطاف پذیری فقه بسیار موثر بوده و اگر این مبنا اثبات شود راهگشای بسیاری از مشکلات و معضلات فقهی برای فقها و در مواردی برای غرب نشینان مسلمان خواهد بود . در بحث نسخ عده ای قائل شده اند که نسخ آیات مختص آن زمان نبوده بلکه بستگی به شرایط اجرای آیات دارد برای مثال در اسلام ترک شراب برای افرادی که مبتلا به این کار بودند به طور تدریجی تشریع شد بدین ترتیب که در آیات قرآن ابتدا بیان منافع و ضررها سپس امر به مست نبودن در وقت نماز و سپس ابلاغ حرمت شده و حال هم در جوامعی که اسلام تازه میخواهد رشد کند میتوان این حکم را به نحو تدریجی بیان کرده و سپس به اجرا گذاشت یا برای برپایی حکومت اسلامی در بلاد کفر میتوان ابتدا دعوت پنهانی سپس علنی در مرحله بعد اجرای احکام در یک شهر سپس در صورت وجود شرایط ایجاد حکومت کامل اسلامی و فتح تمامی بلاد کفر مبادرت ورزید.
اگر اثبات شود که نسخ در واقع بیان شرایط اجرای حکم بوده نه پایان حکم در اجرای احکام سیاسی و بسیاری مسائل دیگر راهگشا خواهد بود .
⏪ ب) در جامعه اسلامی
گرچه قوانین اسلامی واضح و روشن هستند اما کیفیت اجرای آنها در جامعه از مباحثی است که لازم است به آن پرداخته شود مثلا شکی در این نیست که حجاب واجب است اما کیفیت ملتزم کردن مردم به این امر از مباحثی است که جای بحث و بررسی دارد مثلا آیا باید با امر به معروف و نهی از منکر همگانی این حکم را اجرا کرد یا با روشهای تبلیغی یا با انجام تعزیز یا با پیگیری هر سه مورد اگر هر سه مورد باید پیگیری شود کدام در اولویت است؟
⏪ ج) اجرای قوانین در مورد خواص و افراد صاحب نفوذ و شهرت و قدرت سیاسی معمولا بستگی به شرایط خاصی از جمله اقبال و قبول عمومی مجازات آنها از جانب مردم ، عدم ایجاد احساس ظلم به فرد مورد مجازات برای مردم ، دادن فرصت کافی برای اصلاح و توبه ، عدم ایجاد بی ثباتی در کشور و به طور کلی به شرایط خاص زمانی و مکانی بستگی دارد بررسی این مسائل که در واقع به کشف مصالح و مفاسد اجرای احکام نسبت به افراد صاحب نفوذ بر میگردد از جمله مباحثیست که بررسی آنها در فقه کاملا بجاست
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#براندازی18
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 23- فی کمال الدین ؛ باسناده عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: « قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ ع أَنَّهُ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَالَ إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا 32.»
▪ ابو بصير گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم : اى فرزند رسول خدا ! من از پدر شما شنيدم كه مىفرمود: پس از قائم دوازده مهدىّ 33خواهد بود، امام صادق عليه السّلام فرمود: دوازده مهدىّ گفته است نه دوازده امام آنها قومى از شيعيان ما هستند كه مردم را به موالات و معرفت حقّ ما مىخوانند.
🔅🔅🔅
📚 24- فی عیون اخبار الرضا باسناده عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ سَلِيطٍ قَالَ : قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع : « مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً أَوَّلُهُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع وَ آخِرُهُمُ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِي وَ هُوَ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ يُحْيِي اللَّهُ تَعَالَى بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها * وَ يُظْهِرُ بِهِ دِيْنَ الْحَقِ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فِيهَا قَوْمٌ وَ يَثْبُتُ عَلَى الدِّينِ فِيهَا آخَرُونَ فَيُؤْذَوْنَ فَيُقَالُ لَهُمْ مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ أَمَا إِنَّ الصَّابِرَ فِي غَيْبَتِهِ عَلَى الْأَذَى وَ التَّكْذِيبِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجَاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص. 34 »
▪ در عیون اخبار الرضا آمده عبد الرّحمن بن سليط گويد : امام حسين عليه السّلام فرمود: از ما خاندان دوازده مهدىّ خواهد بود كه اوّلين آنها امير المؤمنين عليّ بن أبى طالب است و آخرين آنها نهمين از فرزندان من است و او امام قائم به حقّ است و خداى تعالى زمين را به واسطه او پس از موت زنده كند و دين حقّ را به دست او بر همه اديان چيره نمايد گرچه مشركان را ناخوش آيد، او را غيبتى است كه اقوامى در آن مرتدّ شوند و ديگرانى در آن پابرجا باشند و اذيّت شوند و به آنها بگويند: اگر راست مىگوئيد اين وعده چه وقت عملى شود؟ بدانيد كسى كه در دوران غيبت او بر آزار و تكذيب صابر باشد مانند مجاهدى است كه با شمشير پيشاروى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله مجاهده كرده است.
📝 پی نوشت:
32. كمال الدين و تمام النعمة / ج2 / 358 .
33.این روایت هم شاهد بر این است که کلمه «مهدی» به افرادی که قیام به احقاق حق ائمه کنند دارد .
34. عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص68 و ص: 69.
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆تحلیل آیت الله بهجت از معنویات و ولایت تکوینی امام خمینی ره
@salmanraoofi
Ostad Amini nejad.mp3
12.18M
🔅بیانات حجت الاسلام والمسلمین استاد امینی نژاد پیرامون شهید #حاج_قاسم_سلیمانی
🔅تاثیر جهاد در تبلور حقیقت یک انسان
🔅حقیقت خودسازی گذشتن از خود است و جهاد یکی از بهترین اسباب راه ها برای عبور از خود است...
🔅از ثمرات انقلاب اسلامی تربیت چنین اشخاصی است...
🔅شهادت ایشان یک خیزش تمدنی است...
🔅انقلاب اسلامی یک انقلاب حقیقی است...
🔅حرکت انقلاب از حوزه برخاسته...
🔆 ثمرات خون این شهید...
🔅 سردارِ سردار سلیمانی را حوزه پرورش داد...
منبع: خانه طلاب جوان
@salmanraoofi
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
📣 مناظراتی درباره آزادی و اسلامِ سیاسی، قانون حجاب، امنیت و آزادی، شورای نگهبان
✅ اساتید: بازرگان، خسروپناه، سروش، عبدالکریمی، سوزنچی، وسمقی، شجاعیزند، سیدجوادی
🎦 حضوری+مجازی(آنلاین)
📍دانشگاه تهران
#مدرسه_آزادفکری
✅ ثبتنام(ظرفیت محدود):
🌐 AzadFekriSchool.ir
🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ از #22_بهمن شما دعوتید به یک #گعده_فقهی:
🔹به منظور تبادل نظر پیرامون منهج شناسی فقهی، #گروه_روش_شناسی_اجتهاد ایجاد شد 👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
#توییت | آقای روحانی!
چه شد که سال های حضور در انگلیس، انگلیسی یاد نگرفتید ولی اینقدر روباه شدید؟!
https://twitter.com/Aminikhaah/status/1227460825667002371?s=09
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 وظیفه روحانیت در انتخابات
📝 تبلیغ برای حفظ اسلام
🔹 ما مکلفیم در امور سیاسی دخالت کنیم، مکلفیم شرعا، همان طور که پیغمبر [دخالت] میکرد، همان طور که حضرت امیر [دخالت] میکرد. در این ایام که اعلان میکنند مسئله انتخابات، آن اشخاص [روحانیت] که در حوزهها هستند باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند در شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دورافتاده و کمک کنند و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا.
🔹 اگر شما [تبلیغ] نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند، میکنند این کار را، تبلیغ می کنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستید، امروز تبلیغ اسلام برای حفظ خود اسلام [است].
📌 مناهج:
مراکز فقهی حوزه علمیه قم تا چه حد دغدغه اسلام دارند؟! نه اسلام حداقلی؛ اسلامی که امام خمینی تبیین میکند. فقیهی که انتظار دارد روحانیت آمادگی ویژه برای انتخابات داشته باشند.
نکته: بیان فوق از حضرت امام درباره انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده؛ اما با مطالعه دیگر بیانات ایشان روشن میشود انتخابات مجلس نیز بسیار مهم است و روحانیت برای مجلس نیز باید فعال باشند.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #رسالت_روحانیت_در_انتخابات
#تبلیغ_سیاسی
#تبلیغ_امروز_اسلام
@Manahejj
#براندازی19
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📚 25- فی عیون اخبار الرضا باسناده عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : مِنَّا اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً مَضَى سِتَّةٌ وَ بَقِيَ سِتَّةٌ وَ يَصْنَعُ اللَّهُ فِي السَّادِسِ مَا أَحَبَّ.35 »
▪ در عیون اخبار الرضا از ابابصیر نقل شده از امام صادق علیه السلام شنیدم که می¬فرماید : از ما دوازده نفر مهدی هستند شش نفر گذشته و شش نفر مانده خداوند در دوازدهمی آنچه دوست دارد انجام می¬دهد.
📚 26- فی کمال الدین باسناده عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ : كُنْتُ أَنَا وَ أَبُو بَصِيرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عِمْرَانَ مَوْلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي مَنْزِلٍ بِمَكَّةَ فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عِمْرَانَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ نَحْنُ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَالَ لَهُ أَبُو بَصِيرٍ تَاللَّهِ لَقَدْ سَمِعْتُ ذَلِكَ مِنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَحَلَفَ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ أَنَّهُ سَمِعَ ذَلِكَ مِنْهُ فَقَالَ أَبُو بَصِيرٍ لَكِنِّي سَمِعْتُهُ مِنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع.36 »
▪ در کمال الدین آمده سماعة بن مهران گويد : من و ابو بصير و محمّد بن عمران- كه آزادشده امام باقر عليه السّلام بود- در منزلى در مكّه بوديم، محمّد بن عمران گفت: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: ما دوازده مهدى هستيم، ابو بصير گفت: تو را بخدا سوگند آيا اين كلام را از امام صادق عليه السّلام شنيدى؟ و او يك بار يا دو بار سوگند ياد كرد كه آن را از امام صادق شنيده است، آنگاه ابو بصير گفت: امّا من آن را از امام باقر عليه السّلام شنيدم. حديث فوق به سند ديگر نيز براى ما روايت شده است.
📝 پی نوشت:
35. كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج2 ؛ ص335.
36. تعجب ابابصیر خود دلیل بر این است که کلمه مهدی به معنی هدایت شده نبوده و گر نه او می¬دانست که هر دو امام علیهما السلام .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 21
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
✅ لزوم تصحیح شیوه های حل تعارض
از آغاز تدوين علم اصول، مسئله «تعارض ادلّه» يا «تعادل و تراجيح»، در اين علم جايگاهى ويژه داشته و در اين زمينه، تأليف هاى بسياری انجام گرفته است . در مسئله اختلاف اخبار و تعارض روايات، دو پرسش مهم و وابسته به يكديگر، روبروى محدّثان و محققّان بوده است: يكى كشف و شناسايى علل پيدايش تعارض و اختلاف در حديث، و ديگرى چگونگى علاج و حل اختلاف. در نوشته های موجود، هر دو پرسش منظور نظر بوده، البته اصوليان به بحث هاى نظرى و انتزاعى توجه داشته و برپايه آنها راه علاج را ارائه كرده اند و محدثان گرچه به بحثهاى تطبيقى و عينى اهتمام داشته اند، اما آن را قاعده مند نساختند. به نظر مى رسد بايد در پژوهش هاى جديد، اين دو شيوه با يكديگر تلفيق گردد؛ يعنى بايد در دانش «اصول» واقع گرا بود و به مسائل تطبیقی رو آورد و در «فقه الحديث»، با نگاه قاعده سازى و استخراج قانون کلی به سراغ نمونه ها و موارد عينى رفت.
▪ شايد بتوان با اطمينان گفت نخستين عالم اصولى كه در ضمن مباحث انتزاعى تعادل و تراجيح از اسباب و زمينه هاى تعارض (با ذكر نمونه) سخن رانده، شهيد سيد محمد باقر صدر است. وى در مقدمه بحث تعارض ادلّه، براى تعارض اخبار، هشت سبب بدين شرح ذكر مى كند:
1ـ سوء فهم، 2ـ نسخ، 3ـ از ميان رفتن قرائن،4ـ نقل به معنا، 5ـ تشريع تدريجى، 6ـ تقيّه، 7ـ رعايت ظرفيت راوى،8 ـ جعل و وضع.
▪ اما ایشان نيز آنگاه كه از طرح اين مقدمه فارغ مى شود، به سراغ همان بحث هاى انتزاعى رفته، ارتباطى ميان زمينه ها و راه حل ها برقرار نمى سازد.
▪ البته آیة الله سیستانی در طرحى نویی که براى علم اصول ارائه داده اند، مسئله «اسباب اختلاف حدیث » را در دل مباحث «تعادل و تراجيح» جاى داده اند و به نظر ايشان، مهمترين مسئله در تعارض ادلّه، همان اسباب اختلاف است .
از اين رو، باید به این نکته توجه کرد كه مهمترين خلل و نارسايى در مسئله اختلاف اخبار، عبارت است از:
⏪ 1ـ طرح انتزاعى و غیر واقعی مسئله تعارض اخبار در علم اصول، 2ـ عدم استقرا و شناسايى اسباب اختلاف،3ـ مدوّن نبودن روايات مختلف در يك مجموعه بر اساس اسباب و علل، 4ـ ضابطه مند نبودن راه حل و كيفيت علاج.
▪ بر اين پايه، پيشنهاد پژوهشى نو و گسترده با منظور كردن نكات زير، توصيه مى شود:
⏪ الف. شناسايى و استقراى اسباب و علل تعارض. شهيد صدر، اين اسباب و علل را در هشت عنوان دسته بندى كرده است. برخى معاصران نيز علل تعارض را در پنج، خلاصه كرده اند: تشريع تدريجى، اختلاف احوال مردم، اختلاف حوادث و شرايط زمانى و مكانى، تبعيض در بيان احكام، و برچيدن سنّت هاى جاهلى .
▪ برخى از فقها، اسباب اختلاف را به داخلى و خارجى تقسيم كرده اند. بر اين اساس، اسباب داخلى اختلاف، عبارت است از: «نسخ، احكام قانونى و ولايى، كتمان» و اسباب خارجى: «وضع، نقل به معنا، احاديث مدرج، تقطيع، تشابه خط و نگارش، تصحيح قياسى، خلط بين كلام امام و فقيه از سوى روات» .
⏪ ادامه در پست های بعدی...
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
#تذکار_تاریخی
دعوت هدایتالله بهبودی به قم و سخنی با خانه طلاب جوان
[صفحه ۱از۲]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸خانه طلاب جوان متشکل از جمعی از برادران متعهد و دغدغهمند است که خدمات و زحمات زیادی در یک دهه گذشته در کارنامه دارد.
🔸اخیرا در جریان سومین جلسه از سلسله نشستهای معرفتی #صراط (سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری) با موضوع:
((شخصیت شناسی علمی، معنوی و مبارزاتی مقام معظم رهبری))
خانه طلاب به دعوت از آقای #هدایت_اللّه_بهبودی پرداخته است.
🔸آقای بهبودی گرچه در تاریخ شفاهی جنگ کارهای قابل تقدیری در کارنامه دارد اما در عرصه تاریخ نگاری فردی متخصص محسوب نمیشود.
🔸در تایید مدعای پیشگفته، نباید فراموش کرد که کتاب #شرح_اسم بعد از انتشار توسط دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری و اصلاح برخی #اغلاط_تاریخی، برخی فرازها در همان اثر نیز به شدت مورد نقد مطلعین قرار گرفت که البته طبعا بعد از انتشار امکان حذف آن به جهات تبعات اجتماعی و سیاسی اش، وجود نداشت.
🔸ازشرح اسم(بعنوان یک اثر نسبتا قابل قبول و البته دارای اشکال) که بگذریم، کتاب #الف_لام، #فاجعه_در_تاریخ_نگاری_انقلاب_اسلامی است!
این اثر که مثلا قرار بوده #امام_خمینی را به خلق الله معرفی کند، برای نخستین بار برخی مطالب خلاف واقع قطعی را با تکیه بر منابع تحریف شده، به امام نسبت داده و در واقع امام جدیدی معرفی کرده که نزد اهل تحقیق و مطلعین، فردی نا آشنا ست!
همچنین برخی نسبت های ناروا به امام داده شده که تا کنون دشمنان انقلاب و امام نیز از نزدیک شدن به حدود آن خودداری میکردند! و از آن جمله خدشه در #صداقت_امام است که برای اولین بار در یک متن رسمی وارد شده است!
🔸الف لام بدون عبور از چرخه طبیعی اخذ مجوز و بازبینی محتوایی و کارشناسی انتشار یافته و عجیب آنکه چنین اثر مغلوطی از سوی #دولت_روحانی بعنوان #کتاب_سال _جمهوری_اسلامی انتخاب شده است!
🔸در مسوولیت ناپذیری جناب بهبودی همین بس که اولا قبل از انتشار چنین اثری با موضوعی مهم و حساس، آن را در اختیار اهل تحقیق قرار نداد و عجیبتر آنکه بعد از انتشار نقدهای علمی و مستند به این اثر، نه تنها نسبت به جبران اشتباهات و اصلاح اغلاط اقدام نکرد که با بی توجهی و نوعی سرکشی و غرور، همچنان به ترویج این اثر فاجعهبار ادامه داد!
اگر واقعا کسی به امام و انقلاب ارادت داشته باشد و مراعات امانت تاریخ برایش دارای اهمیت و اولویت باشد، چرا نباید نسبت به اصلاح اغلاط و تحریفات تاریخی اقدام کند؟!
امتناع از پذیرش خطا و اصلاح اغلاط، کم ترین رفتار مورد انتظار یک فرد متعهد است.
🔸جناب بهبودی و دوستانش بجای پاسخ علمی به نقدها، مدام خود را پشت تعریف های مقام معظم رهبری مخفی میکنند و با برچسبهای غیرعلمی به مقابله با منتقدان میپردازند! حال آنکه اولا تعریف های اصلی حضرت آقا از نویسنده مزبور مربوط به فعالیت در زمینه دفاع مقدس بوده که طبعا نگارنده این سطور نیز نقدی به آن آثار ندارد، ثانیا تمجید از عملکرد یک فرد در یک مقطع خاص به معنای تایید همه اقدامات و دیدگاههای آن فرد نیست؛ چنانکه از تعریف های مقطعی آقا از دکتر شریعتی و یا بازرگان یا آقای هاشمی رفسنجانی نیز نمی توان تایید مطلق ایشان از افکار و آثار و عملکرد نامبردگان را نتیجه گیری کرد.
جالب آنکه بعد از وارد شدن انتقادات علمی به #صحیفه_نور که حاوی اغلاط بی شمار بود، متولیان مؤسسه تنظیم و نشر در استدلال مغالطهآمیز مشابه همین دوستان، به جای پذیرش خطا و تقدیر از منتقدان و جبران آن، خود را پشت مقدمه مقام معظم رهبری بر این اثر مخفی میکردند! طبیعی است که آقا در آن مقدمه هرگز همه محتوای صحیفه نور را که محصول تسامح کاری محمد خاتمی و تیم زیرنظر او بود را تأیید نفرموده بودند بلکه از ضرورت انتشار چنین اثری جامع از آثار امام تقدیر سخن گفته بودند.
البته این مغالطهکاری ها راه به جایی نبرد و مسوولین مؤسسه تنظیم و نشر بعدا #یواشکی مجبور به جمع آوری صحیفه نور و جایگزینی آن با #صحیفه_امام شدند که البته زیرنظر متخصصان سامان یافته لذا مستند و قابل اعتماد است.
🔻🔻🔻
ادامه در پست بعد
هدایت شده از روزنه
دعوت هدایتالله بهبودی به قم و سخنی با خانه طلاب جوان
[صفحه ۲از۲]
🔸از جناب آقای بهبودی انتظاری نیست اما از دوستان عزیز خانه، که دغدغه تبیین دیدگاههای امام را دارند انتظار نبوده و نیست که افکار طلاب جوان را در معرض تحریف گران اندیشه و سیره امام قرار دهند!
آیا این دوستان از حجم تحریفات وارده در الف لام خبر نداشتند؟! اگر چنین باشد که واقعا موجب تأسف است.
و اگر علی رغم اطلاع از تحریفات، ایشان را به قم دعوت نموده اند که تأسفبار تر است!
باری! اگر موضوع جلسه نقد و بررسی آثار بهبودی بود، بسیار بایسته و بجا و قابل تقدیر می نمود اما دعوت از چنین فرد محترمی برای یک جلسه #تبیینی آنهم در باب یک موضوع راهبردی مانند «شخصیت شناسی علمی، معنوی و مبارزاتی مقام معظم رهبری»، اصلا قابل توجیه نیست!
واقعا چنین شخصی چه شناختی از شخصیت علمی و معنوی و مبارزاتی رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد؟!
🔸دعوت از برخی چهرههای خاص که علامت سؤال های جدی در مورد برخی آثار و افکار آنان وجود دارد، در محافل مختلف شهر مقدس قم رواج یافته که اگر با ملاحظات و تمهیدات فنی و علمی همراه نباشد ممکن است نتایج زیان باری بدنبال داشته باشد.
چندی پیش مجموعه دفتر تبلیغات و دانشگاه باقرالعلوم(ع) هم برای راهاندازی پروژه تاریخ شفاهی حوزه از #حسین_دهباسی دعوت کرده بود! کسی که در سال های اخیر حجم وسیعی از تحریفات تاریخی را در قالب تاریخ شفاهی وارد حافظه تاریخی مردم ایران کرده و با هر نیتی که دست به چنین اقدامی زده باشد، تا سالها خسارات معنوی ناشی از پروژه او باقی خواهد ماند؛ چنانکه هم اکنون نیز منشأ بسیاری شبهات و شایعات و خلاف گویی ها، همین آثار مخدوش اوست.
🔸طبعا نمیتوان و نباید نسبت به دعوت چنین افرادی به دل حوزه علمیه قم بی تفاوت بود؛ گرچه برخی دوستان با تسامح کاری و یا عدم اطلاع از عمق فاجعه، بحث خودی و غیرخودی را وسط می کشند و معتقدند که مثلا دهباشی مورد تایید #نادر_طالب_زاده است یا مثلا فلان نهاد خاص نظام با او قرارداد کلان بسته یا منتقد دولت شده است!
همینان انتظار دارند که اگر خطایی از مجموعه دفتر تبلیغات و غیره صورت گرفت باید تذکر داد اما اگر دوستان انقلابی همچون خانه طلاب اقدام مشابهی مرتکب شدند یابد به تذکر خصوصی بسنده کرد اما واقعیت آن است که وقتی برنامهای به طور علنی اعلام شده، و اگر انتقاد واضحی به آن وجود دارد، این طرف و آن طرف و خودی و غیرخودی ندارد، باید بدون لکنت و بدون تعارف، تذکر ناصحانه داده شود.
🔻صدالبته سعه صدر دوستان انقلابی و روحیه جبران خطا، بیش از سایرین مجموعههایی است که داعیه روشنفکری و آزاداندیشی دارند.
@rozaneebefarda