فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در دیدار معلمان:
تقویت مدارس دولتی مهم است.
نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه است.
وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالیاش آنقدر نبود که بتواند در مدرسهای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد/ این بیعدالتی محض است و به هیچ وجه قابل قبول نیست
🔸🌺🔸--------------
📖 @salonemotalee
🍃🇮🇷🌸🇮🇷🍃
#متن_سخنرانی
#امام_خامنهای
#دیدار_معلمان ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
• ┈┈••••✾•🇮🇷🌺🇮🇷•✾•••┈┈•
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10833
◀️ قسمت دوم؛
کاری که معلّم بر عهده گرفته ــ معلّم متعهّد ــ به نظر من مهمترین کار در کشور است؛
یعنی تربیت و تعلیم نونهالان کشور،
یعنی ساختن آیندهی کشور.
🔶🔸معلّم در واقع معمار آیندهی کشور است.
امروز شما دارید فردای کشور را میسازید.
اگر بتوانید انسان آگاه، عالم، اهل فکر کردن، متفکّر، اهل منطق، باایمان، بااراده، متشرّع، پایبند به اخلاق اسلامی، پایبند به تعهّدات ملّی تربیت کنید، بزرگترین خدمت به کشور انجام گرفته؛
یعنی واقعاً هیچ خدمت دیگری قابل مقایسهی با این نیست.
این قضیّهی تربیت نوجوانان ما، با توجّه به هوش نوجوان ایرانی، ضریب پیدا میکند و اهمّیّت مضاعف پیدا میکند.
اگر ما با یک جامعهی جوان و نوجوانِ متوسّط از لحاظ ذهنی مواجه بودیم، یک جور بود؛
حالا که با یک قشرِ جوانِ هوشمند مواجهیم که از متوسّط هوش جهانی بالاترند، قضیّه جور دیگر است.
این ثروت عظیمی است.
اگر ما این موجود باارزش، یعنی این جوان هوشمند را ــ که هوشمندیِ خودش را در المپیادها، در مسابقات جهانی، در همه چیز ثابت کرده ــ تربیت نکنیم و به جایگاه شایسته نرسانیم، واقعاً جفا شده؛
این جواهرِ قیمتیای است، این را باید خوب ساخت.
خب، این نقش و جایگاه معلّم است.
جایگاه خیلی مهم است،
خیلی بالا است،
مسئولیّت هم به همین اندازه بالا است؛
مسئولیّت هم بالا است.
چون راجع به این قضیّه خیلی صحبت کردهایم ــ
هم خود بنده صحبت کردهام، هم همه صحبت کردهاند ــ من چند سرفصل کوتاه را عرض میکنم؛
🔶🔶یکی اینکه شاگرد را معلّم مثل فرزند خودش بداند.
شما در مورد پسر خودتان یا دختر خودتان چه آرزوهایی دارید؟
نمیخواهید خوشبخت باشد؟
نمیخواهید سربلند باشد؟
نمیخواهید عاقل باشد؟
نمیخواهید باسواد باشد؟
نمیخواهید رفتار او در جوامع، در خانوادهها، احترامبرانگیز باشد؟
انسان راجع به بچّهاش این چیزها را میخواهد؛
عین همینها را از این شاگردتان هم بخواهید.
یعنی کار شما در درجهی اوّل درس دادن است،
امّا در خلال هر درسی ــ بنده بارها گفتهام گاهی مثلاً یک معلّم ریاضی یا معلّم فیزیک، در اثنای درس، یک کلمه میگوید که از یک ساعت سخنرانیای که بندهی مثلاً واعظ میکنم تأثیرش در این جوان بیشتر است!
با یک کلمه؛
اینها را دیدهایم ــ با رفتار، با کردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیّتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید.
فرض کنید فرزند خودتان است،
دارید او را پرورش میدهید؛
این اوّلین توقّعی است که انسان از معلّمین دارد.
البتّه این غیر از مسئلهی «پرورشی» است که بعداً عرض خواهم کرد؛
آن امور پرورشی، مستقلّاً یک مسئلهی جداگانهای است؛
بعضیها اینها را با هم مخلوط میکنند.
آنهایی که میخواستند «پرورشی» را تعطیل کنند، میگفتند «معلّم در همان حالِ تعلیم، پرورش هم بدهد»،
که خب این حرف ناقص و ناتمامی است؛ لکن در اثنای تعلیم میشود به معنای واقعی تربیت هم انجام داد، «پرورشی» هم به جای خود.
🔶🔸یک نکتهی دیگر تشویق دانشآموزان به حضور در مراکزی است که آن مراکز برکتآفرین است، نورآفرین است، مثل مساجد، مثل هیئتها.
به تجربه ثابت شده جوانی که با مسجد سر و کار دارد و ارتباط دارد، خیرش بیشتر به جامعه میرسد؛
یعنی احتمالش بیشتر است.
نه اینکه آدمِ جوان یا غیرجوانِ مسجدی منحرف نمیشود؛
چرا، همهی احتمالات وجود دارد،
لکن این زمینه یک زمینهی بسیار باارزشی است.
🔶🔸یک نکته در مورد رفتار معلّم اهتمام به حضور دانشآموز در مدرسه است.
خب این قضیّهی کرونا و این آموزش مجازی و آموزش از راه دور واقعاً ضربه زد،
یعنی اختلال ایجاد کرد در کار آموزش کشور.
ممکن است که ما بگوییم با فضای مجازی و ارتباط ویدئویی و امثال اینها میشود درس را تعلیم داد،
امّا شاگرد، دانشآموز، غیر از یادگیری و شنیدن درس، احتیاج به حضور در فضای آموزشی دارد؛
احتیاج دارد به اینکه بین همسالان خود، همکاران خود، همسانان خود حضور داشته باشد؛
این همافزایی ایجاد میکند، این خیلی مهم است.
باید سعی بشود که دانشآموز در مدرسه حضور پیدا بکند؛ مدرسه موضوعیّت دارد.
این هم یک مطلب.
خب، عرض کردیم که کرونا ضربه زد، این فتنهها و اغتشاشها و مانند اینها هم ضربه میزند؛ یعنی اینها با این ناامنیهایی که در خیابان و از این قبیل درست میکنند، یکی از ضرباتی که به کشور میزنند همین است که مدرسهها را ناامن میکنند.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10919
🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸🍃
✡ ریشههاى یهودى خدا و شیطان در ✡
#انجیل_شیطانى_لاوى
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10835
◀️ قسمت سوم
در میان سخنان آنتوان لاوى باورى بنیادین الهیاتى، نوع نگاه به خدا و نیز نوع نگرش به شیطان، از همه باورها مهمتر هستند.
این باورها گرچه در نگاه اول با هم در تعارض هستند، اما با نگاهى عمیقتر خواهیم یافت این سه زاویه نگاه به احتمال زیاد با تعمد انتخاب شده؛
و همین باورها ریشه نگرش شیطانى را ترسیم کرده
و آنچه امروز به عنوان باور آنتوان لاوى از سوى کلیساى شیطان به هوادارانش القا مىشود چیزى جز برداشتهاى شخص لاوى از ادیان باستانى مانند یهودیت و مسیحیت نیست.
🔹براى شفافسازى ریشههاى بنیادین آنچه باورهاى لاوى خوانده مىشود، بجاست به کتابهاى مقدس دو آیین یهود و مسیحیت نظرى بیفکنیم و ریشههاى انحراف را در باورهاى تحریفى این دو آیین بجوییم.
✡ خدا و شیطان در آموزههاى یهودىـمسیحى
نیک مىدانیم شیطانگرایى در فضاى جامعهاى سر برآورده که معتقد به آموزههاى مسیحىاند
و از آنجا که آموزههاى مسیحیت جدایى کامل از یهود ندارد، باید ابتدا سراغ ریشه انحراف رفت؛
به ویژه که تفکر آنتوان لاوى به خدا و شیطان بسیار شبیه سِفر سوم پیدایش است.
باور نویسنده بر آن است که نگاههاى انحرافى یهود به شیطان، بیشترین تأثیر را در شکلگیرى اندیشه برترى شیطان بر انسان و حتى این برترى نسبت به خدا در میان شیطانگرایان داشته است.
🔶🔸باورهاى کفرگرایانه در یهود
عقیده بسیارى از عبرانیان باستانى در مورد نیروى شرّ در سطح عقاید ساده آنیمیزم (جاندارپندارى عناصر طبیعى، اعتقاد و ایمان به موجودات روحانى و پرستش جانداران) بود
و از آن درجه بالاتر نرفته بودند و براى شیطان توانایى و قدرت مقاومت در برابر یهوه را هیچگاه قایل نبودند؛
ولى این باور در طول تاریخ، تکامل یافت و براى این قوه موذى و تبهکار القاب گوناگون قرار دادند که نام شیطان پیش از همه ذکر شده است.
اولین بار که از این موجود ملعون نام رفته، در صحیفه زکریاست که او را همتا و هماورد فرشتگان قرار مىدهد
و اغواکننده و فریب دهنده آدمیان مىداند.
نویسندگان کتب عهد عتیق نیز نام شیطان را در کتب و متون تاریخى دیرینه درج کرده و حتى در اسفار پنجگانه از وجود او در جنت عدن سخن گفتهاند.
🔶🔸خدا در آموزههاى یهود
دین یهود به ظاهر، مانند دین اسلام فقط به یک خدا اعتقاد دارد و آن خداى یهوه است.
اما خدایى که تورات به پیروانش معرفى مىکند، نه تنها بىکران و فراتر از فهم و ادراک عقل نیست، بلکه خدایى مادى و داراى جسم و خواص جسمانى است؛
👈 میان بندگان مىآید،
👈 به ایشان سرکشى مىکند
👈 و مانند سخنگفتن انسانها با ایشان مکالمه مىنماید (پیدایش، ۱۷:۲۲)،
👈 تا صبح با بندگان کشتى مىگیرد (پیدایش، ۳۰:۸)
👈 و آخر سر هم مىبازد
👈 و بهاى باختن را با اعطاى نبوت جبران مىکند (پیدایش، ۳۲:۲۴ـ۲۹)!
👈 به دیدارش مىروند و او را در جلال و جبروت مادى مىیابند (خروج، ۲۴:۹و۱۰).
👈 علاوه بر همه اینها، خداى تورات دروغ مىگوید
👈 و از همه بدتر اینکه آدمى را فریب مىدهد تا از درخت معرفت (!) نخورد
👈 و هنگامى که آدم در کمال غفلتِ خدا (!) موفق به خوردن این میوه ممنوعه مىشود، خداى تورات به تقاص این رفتار ایشان را از بهشت بیرون مىکند
👈 و شمشیرى آتشبار و برنده بر درخت زندگى جاوید مىگمارد تا آدمى یکى از خدایان نگردد (پیدایش، ۳:۱۶ـ۲۴).
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10920
🔸🌺🔸 --------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🇮🇷🌸🇮🇷🍃
✡ #شخصیتهای_یهود
#هرتزل؛
#پیامبر_دروغین_صهیونیسم
◀️ قسمت دوم
🔶🔸هرتسل؛ یک یهودی سکولار و بیدین!
✡ دوران کودکی و جوانی
هرتزل در شهر پست (Pest) مجارستان و در یک خانواده یهودی متولد گشت.
وی فرزند دوم جانت و جاکوب هرتسل بود.
خانواده آنها به زبان آلمانی تکلم نموده و پایبند به اعتقادات مذهبی نبودند.
وی در دوران مدرسه نتوانست در حوزه علوم به موفقیتی نائل آید و بعدها علاقه زیادی به شعر و علوم انسانی نشان داد.
این علاقه باعث گردید که بعدها دارای یک شغل موفق و در حوزه روزنامهنگاری گردد.
✡ میراث سکولار خانوادگی
هرتزل در دوران کودکی و نوجوانیاش هیچ علاقهای به معنویات یهودی نداشت.
این امر را میتوان ناشی از پرورش خانوادگی وی دانست زیرا والدین وی هیچ نوع دلبستگی به آداب و رسوم یهودی نداشتند.
🔹مادر وی بیشتر بر سنت انسانگرایانه فرهنگ آلمانی توجه داشت و پسر خود را نیز بر اساس آموزههای فرهنگ آلمانی پرورش میداد.
🔹وی به عنوان یک «پسر یهودی کاملا بیایمان، ضد سنت و سکولار» پرورش یاقت که دین را به کل رد مینمود و همیشه با یک «بدبینی تمسخرآمیز» راجع به یهودیت سخن میگفت.
وی با نگاهی تحقیرآمیز به دین نگاه کرده و آن را پدیدهای نامتمدن مینامید.
🔹به نوشته الون (Elon)، حتی پس از علاقهمندی هرتزل به مسأله یهود میتوان رگههایی از خودتحقیری یهودی را در نوشتههای وی مشاهده نمود.
🔹البته در برخی منابع بدین امر اشاره شده که مادر هرتسل یکی از حامیان وی در ترویج اندیشه صهیونیسم سیاسی بود؛
اما باید بدین نکته توجه داشت که احتمالا شاخصه سکولار و غیردینی این اندیشه باعث گردیده بود که مادر هرتسل نیز به صف حامیان آن بپیوندد.
🔹هرتسل با دختری به نام جولیا ازدواج نمود که بنا بر برخی گزارشها یهودی نبود.
در مورد اینکه همسر وی هیچ علاقهای به صهیونیسم نداشت، در میان محققین اتفاق نظر وجود دارد.
اما نکته جالب اینجاست که در یهودیت، فرزندان بر دین مادر خود هستند و بنابراین در صورت غیریهودی بودن جولیا (که به احتمال زیاد چنین است) فرزندان بانی صهیونیسم سیاسی و پدر اسرائیل یهودی نبودند.
🔹نسل هرتسل درنهایت برافتاد. دختربزرگش پالین اختلال روانى پیداکرد و از شوهرش طلاق گرفت و به کار هرزگى روى آورد؛ چنانکه معتاد به موادمخدر نیز شد و سرانجام در بیمارستان درگذشت.
🔹پسر بزرگ او هانس نیز مخالفت با برخى تعالیم یهود را به منصه ظهور رساند.
او نیز به افسردگى و اختلال روانى دچار گردید و به مسیحیت روى آورد، و در نهایت، خودکشى کرد.
دختر کوچکش تراد معروف به مارگارت هم دایم بیمار بود.
نوهی دختریش استفان تئودور نیومن که تا مقام افسرى ارتش انگلستان پیشرفته بود، در واشنگتن خود را از بالاى پل به رودخانه انداخت.
✡ آیا ماجرای دریفوس باعث تحول فکری هرتصل گشت؟
🔹گفته میشود در جریان محاکمه دریفوس (افسر یهودی ارتش فرانسه که متهم به جاسوسی برای آلمان شده بود) هرتسل با عقاید و افکار ضدیهودی مردم اروپا (احساسات ضدیهودی مردم اروپا دارای دلایل فرهنگی و اجتماعی بسیاری میباشند که در مجالی دیگر باید به آنها پرداخت) آشنا شده و چنان تحت تأثیر این قضایا قرار گرفت که مسیر زندگی خود را به طور کامل عوض نموده؛
و رو به سوی صهیونیسم و یافتن وطنی برای یهودیان برآمد تا در این وطن جدید دیگر کسی نتواند به آزار، اذیت و تعقیب یهودیان بپردازد.
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10921
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸🍃
#رمانهای_دفاع_مقدس_و_شهدا
🌹 🇮🇷 #خداحافظ_سالار 🇮🇷🌹
روایتی از زندگی ۴۰ساله همسر گرامی
سرلشکر شهید حاج حسین همدانی
◀️ قسمت ۱۶۰م؛
🌹قسمت پایانی🌹
حالا وهب باید دست بابا را میگرفت و انگشتر را در انگشت او میکرد
میفهمیدم برایش چقدر سخت است
با نگاهش به من میگفت که این کار را به مهدی
بسپار.
دوباره گفتم:
"وهب! انگشتری حاج قاسم را بکن توی دست «بابات»"
وهب پارچه کفن را کنار زد و دست سرد را بیرون آورد
گریه نمیکرد اما حسرت در چشمانش موج میزد
همان لحظه همسر شهید همت کنارم آمد و گفت:
"حاجخانم! الآن وقت استجابت دعاست."
و من برای نصرت اسلام و مسلمین دعا کردم.
گفته بود ببریدم همدان کنار همرزمان شهیدم
اما نمیدانستیم کدام نقطه از گلزار شهدا
وهب خبر داد که مسئولین در همدان یک بلندی مشرف به مزار شهدا را برای تدفین آماده کردند و بنا دارند که گنبد و بارگاه بسازند.
حسین همیشه سادهزیستی را دوست داشت و همه جا در متن مردم بود.
پس مزارش هم باید ساده میشد.
پیغام دادم که حسین راضی نیست برایش گنبد و بارگاه بسازید.
برای محل تدفین با بچهها مشورت کردم
مهدی حرف تازه ای گفت:
"با بابا رفته بودیم گلزار شهدای همدان بابا جایی را کنار قبر شهید حسن ترک به من نشان داد و تأکید کرد اگه من شهید شدم اینجا خاکم کنید."
بارها از حسین شنیده بودم که حسن ترک نمونه یک انسان کامل تربیت شده قرآن است.
با این حال از روی احتیاط گفتم:
"کیف شخصی بابا رو باز کنید."
نه من و نه بچهها رمز کیف را بلد نبودیم.
مهدی با پیچگوشتی کیف را باز کرد
ورقهای با دست خط حسین روی آن بود
زیرش نوشته بود:
"وصیتنامه بنده حقیر حسین همدانی"
به تاریخ آن نگاه کردم
۱۸ روز پیش وصیت را نوشته بود
همان روزی که خبر شهادت رکن آبادی _ سفیر ایران در لبنان - را شنیدیم
آن روز همه ما افسوس خوردیم اما حسین گفت:
"خوش به حالش"
مقابل عکس حسین نشستم و به وهب گفتم:
"وصیت رو بخون"
وهب با لحنی وصیتنامه را خواند که من صدای حسین را میشنیدم و در آینه نگاهش وهب و مهدی را میدیدم
وصیت نامه را تا زدم و لای دفتر خاطرات حسین گذاشتم
همان دفتری که سالها پیش گوشهاش نوشته بود؛
"من شنیدم سر عشاق به زانوی شماست
و از آن روز سرم میل بریدن دارد"
🌹 🇮🇷▪︎ پایان ▪︎🇮🇷🌹
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
📖 @salonemotalee
🍃🌸🍃
🇮🇷 #تقویم_امروز
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
امروز؛ جمعه
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
۱۴ شوال ۱۴۴۴
۵ مِی ۲۰۲۳
منسوب به #امام_مهدی عجلاللهتعالیفرجه و ارواحنا فداه
ذکر امروز؛ یکصد مرتبه
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدِِ وَ آلِمُحَمَّدِِ
•┈┈••✾•🌸مناسبتهای امروز🌸•✾••┈┈•
📆 مناسبتهای شمسی
📆 مناسبتهای قمری
📆 مناسبتهای میلادی
🖊 بیشتر بدانیم:
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸🍃
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
این هفته؛
«"#خانواده_انتخابی" به روایت «دنیای مارول»
✳️ نکته:
این هفته بجای نقد و تحلیل یک فیلم سینمایی؛ جریانی اجتماعی که بسیار مهم و حیاتی و انسانی است را که عملیات روانی آن بعهده هالیوود گذاشته شده بررسی میکنیم
یاعلی
✳️ مقدمه:
🔹دنیای سینمایی مارول (MCU) کمپانی عریض و طویلی است که هر سال با فیلمهای ابرقهرمانی خود، قشر عظیمی از بینندگان را مجذوب خود میکند.
🔹امروز در اینکه صنعت فیلمسازی محصول پرفروشی بهعنوان "فیلمهای ابرقهرمانی" دارد شکّی نیست.
گرچه بارها و بارها کارگردانان بزرگ دنیا نسبت به ضعف داستان یا عمق محتوای این فیلمها ابراز نگرانی کردهاند
(ریدلی اسکات، مل گیبسون، آلخاندرو ایناریتو و بالاخره مارتین اسکورسیزی چند نمونه هستند)؛
اما واقعیت این است که «گیشه» حرف آخر را میزند.
🔹امروز کمپانی مارول حداقل دو فیلم بزرگ و یک سریال در سال تولید میکند و بینندگان خود را با داستانهای ادامهدار حفظ یا حتی بیشتر کرده است.
تأثیر فیلمهای ابرقهرمانی مارول را بهسادگی میتوان در تغییر فرهنگ و گفتار جامعهی مخاطب دید.
فروش عروسکها، لباسها و بازیهای مبتنی بر شخصیتهای این فیلمها تنها بخشی از اثرگذاری فرهنگی آن است.
🔹بالا رفتن میزان خشونت در کودکان جنبهی منفی؛ و بالا رفتن حسِّ اعتماد به نفس و شجاعت جنبهی مثبت آن است.
💥 در این مقاله تلاش میکنیم به لایهی عمیقتری از تأثیرگذاری فیلمهای مارول در سطح جامعه بپردازیم.
🔗 ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه"
@salonemotalee
🍃🌸🍃
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
این هفته؛
«"#خانواده_انتخابی" به روایت «دنیای مارول»
✳️ مقدمه ۲:
🔹در قسمت بعدی از این مقاله به مفهوم وطن خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چگونه استودیوهای مارول استانداردی دوگانه نسبت به مفهوم وطن دارند؛
👈 از یکسو، ایدهی جهانوطنی به شکل پُررنگی در مجموعهفیلمهای مارول ترویج میشود و مردم بهراحتی از وطنی به وطن دیگر کوچ میکنند،
👈 از سوی دیگر تمامیّت ارضی کشور آمریکا همواره لحاظ میشود.
شخصیتهایی مانند "کاپیتان آمریکا" یا حتی "مرد آهنی"، نمادِ افتخار ملّی هستند
و جنبش مقاومت علیه تهدیدات بینالمللی و بین سیارهای در کشور آمریکا مدیریت میشود.
🔹این رویکرد دوگانه، حساسیّت برخی از بینندگان را برمیانگیزد.
بهطور ویژه تأکید بر مفهوم جهانوطنی در منطقهی غرب آسیا (خاورمیانه) که از لحاظ ژئوپولیتیک بر روی کل جهان تأثیرگذار است، حساسیتها را برمیانگیزد.
🔶🔸اما در این قسمت به مفهوم "خانواده» در فیلمهای مارول" میپردازیم که در کنار مفهوم وطن یا هممیهنی، مراکز اصلی شکلگیری یک جامعهی سالم هستند.
🔹اهمیت خانواده بهعنوان اولین و مهمترین کانون اجتماعی بر هیچکس پوشیده نیست.
در اینجا برای ایجاز متن و همچنین اعتماد به شعور خوانندگان، از توضیح طولانیِ اهمیت مفهوم خانواده و تأثیر آن در شکلدهی به اجزای بزرگتر اجتماعی صرفنظر میکنیم و به شواهد سینمایی و شرح آنها میپردازیم.
🔗 ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه"
@salonemotalee
هر جمعه با یک؛
#تحلیل_فیلم
این هفته؛
«"#خانواده_انتخابی" به روایت «دنیای مارول»
◀️ قسمت سوم؛
🔹در این قسمت به مفهوم «خانواده» در فیلمهای مارول میپردازیم که در کنار مفهوم "وطن یا هممیهنی"، مراکز اصلی شکلگیری یک جامعهی سالم هستند.
🔹اهمیت خانواده بهعنوان اولین و مهمترین کانون اجتماعی بر هیچکس پوشیده نیست؛ لذا در اینجا به شواهد سینمایی و شرح آنها میپردازیم.
🔹البته در ادامه به تعابیر مختلفی که از خانواده وجود دارد خواهیم پرداخت و نشان خواهیم داد که چطور میتوان بنیانهای خانواده را از درون سُست کرد و در عین حال همچنان به اهمیت این کانون اجتماعی پایبند بود!
این یعنی تناقضی عجیب و وحشتناک!
🔹لذا آماده باشید تا دربارهی معنا و مفهوم خانواده بیشتر تأمل کنیم.
به بیان دیگر، اهمیتِ خانواده را فرض میکنیم، اما از خودمان میپرسیم اساساً این مفهوم به چه معناست؟
🔶🔸خانوادهات را انتخاب کن!
🔹سال ۲۰۱۴ فیلم "نگهبانان کهکشان" (Guardians of the Galaxy) در حالی اکران شد که از همان ابتدا شخصیتهای عجیب و داستان سطحیاش با انتقادات شدید روبهرو شد (۲).
اما برخلاف انتظار منتقدین، این فیلم نیز در گیشه بسیار موفق بود.
سود حاصل از ساخت این فیلم در حدود پانصد میلیون دلار بود (۳).
بعداً نیز در رأیگیریِ نشریهی سینماییِ معتبر امپایر (Empire) این فیلم جزو صد فیلم برتر تاریخ قرار گرفت (۴).
🔹در ابتدای این فیلم؛ قهرمان داستان «پیتر کویل» مادرش را از دست میدهد و از پدرش هیچ خبری نیست.
فیلم ماجراجوییهای خود را دارد و در انتها پیتر بههمراه یک جنگجوی سبزرنگ، یک مرد قویهیکل، یک راکنِ سخنگو و یک درخت (گروت) تیم خود را تشکیل میدهد و کهکشان را نجات میدهد.
🔹اما سه سال بعد فیلم «نگهبانان کهکشان ۲» (۲۰۱۷) به زندگی خانوادگی پیتر میپردازد.
پدر واقعی او یک موجود خداگونهی کهکشانی است که قصد تکثیر خود در جهان را دارد و در این راه از هیچ قتلعامی اِبا ندارد.
در مدتی که پیتر پدر نداشت، موجودی آبیرنگ بهنام «یاندو» سرپرستی او را بهعهده داشت و در واقع نقش پدر را برای او بازی کرد.
🔹در انتهای فیلم، پیتر پدرش را که موجودی خبیث است از بین میبرد و به کمک یاندو از سیّارهی او خارج میشود.
در این میان یاندو برای نجات پیتر فداکاری میکند و در آخرین دیالوگ خود میگوید:
«اون شاید پدرِ (طبیعی) تو بود، ولی بابای تو نبود. من افتخار میکنم که تو پسر من هستی»!
🔹در واقع بیننده متوجه میشود که حسّ و ارتباط پدرانگی در یاندو بهمراتب بیشتر از پدر واقعی پیتر وجود دارد.
همینجا اولین ضربه به مفهوم خانواده وارد میشود:
«پدر شما کسی نیست که از لحاظ زیستی باعث تولد شما شده است، پدر شما کسی است که نسبت به او حس پدرانگی دارید»!
🔗 ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸🍃
#خوندلی_که_لعل_شد؛
کتاب خاطرات رهبر انقلاب
حضرت آیتالله العظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)
قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10810
◀️ قسمت دوازدهم؛
📒 فصل اول؛ آن روزها (۱۲)
🔶🔸مدرس در نخستین دوره مجلس شورا نامزد نمایندگی از اصفهان شد؛
و با کسب اکثریت قاطع آرا به عنوان یکی از پنج فقیه وارد مجلس شد که حق ممانعت از تصویب قوانین مخالف شریعت اسلام را دارا بودند
در دوره دوم مجلس نیز مدرس از شهر تهران نامزد نمایندگی شد و بیشترین تعداد آراء انتخاب کنندگان را به دست آورد
و به همین ترتیب در انتخابات دوره های سوم و چهارم
در دوره چهارم حکومت و قدرت از قاجاریه به پهلوی منتقل شد
مدرس با این امر و همچنین بعداً با عملکرد رضاخان پهلوی نیز مخالفت کرد
در انتخابات دوره پنجم مدرس خود را نامزد میکند
ولی نتیجه آراء که بیرون میآید یک را هم برای مدرس دیده نمیشود
مدرس صدای خود را بلند میکند و میگوید:
"من خودم که به خودم رای دادم، پس همان یک رای خودم چه شد"
از این نمونهها در مییابیم که روحانیون از نفوذ اجتماعی گستردهای برخوردار بودند
و موضعگیریهایشان بر مبنای اصولی بود که امت اسلامی به آنها اعتقاد داشت و مقدس میشمرد و در راه آنها از جان دریغ نمیورزید
این اصول؛ ستم، چپاول، و تسلیم در برابر بیگانه را مردود میشمرد از این روی طاغوتیان برای منزوی کردن روحانیت در جامعه و جدا کردن آنها از همه عرصههای زندگی از جمله زندگی سیاسی نقشه میکشیدند
آنها برای رسیدن به این هدف به هر راهی حتی کشتن و زندانی و تبعید کردن علما نیز متوسل شدند
در سال ۱۳۱۴ فاجعه مسجد گوهرشاد رخ داد که طی آن بسیاری از مردم را کشتند و شمار بسیاری از علما نیز دستگیر شدند که افراد زیر از آن جمله بودند:
سید هاشم میردامادی پدربزرگ مادری من و سید علی اکبر خویی پدر آیتالله خویی که با پدرم دوستی داشت و میرزا حبیبالله ملکی که از دوستان پدرم بود و خطبه ازدواج پدرم و خود من را ایشان خوانده بود و از شاگردان آخوند بود.
ضمناً پدرم در حال رفتن به مسجد بوده که در راه به یکی از دوستانش برخورد میکند و او با آگاه ساختن ایشان از اتفاقاتی که در مسجد گوهرشاد رخ داده بود ایشان را از رفتن منصرف میکند
بله نزدیک به بیست عالم روحانی را در حادثه گوهرشاد بازداشت کردند
من پس از انقلاب گفتم تصویر آنها را از پروندههایشان بیاورند ببینم
دیدم زیر تصاویر، عبارت "جرم سیاسی" نوشته بودند یعنی دخالت در سیاست
رژیم پهلوی بر محور جدایی میان دین و جامعه بنا شده بود
یادداشتهای فردوست این مطلب را به خوبی روشن میسازد
📒 فصل دوم؛ در محضر اساتید
◀️ قسمت یکم؛
🔶🔸مدارس و مراحل تحصیل حوزوی
من و برادر بزرگترم پس از دوره دبستان به تحصیل در حوزه علمیه پرداختیم
چون پدرم نگذاشت در مدارس رسمی تحصیل کنیم تا مبادا از لباس روحانیت بیرون بیاییم
هر طلبه علوم دینی در آغاز با خواندن ادبیات عرب یعنی صرف و نحو و معانی و بیان و بدیع شروع میکند
من وقتی در دبستان بودم مقداری از کتاب جامعالمقدمات را تا پایان اُنموذَج خوانده بودم
کتاب امثله را با پدرم شروع کردم اما ادامه نیافت
لذا با استاد دیگری ادامه دادم
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/10939
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
🍃🌸🍃
خدمت همراهان گرامی
سلام و احترام
دوستانی که از ابتدا همراه کانال بودند، در جریان هستند که در اوائل مرداد سال ۱۳۹۹ کتاب بسیار خواندنی؛ و مورد استناد و سفارش حضرت امام خامنهای؛ #وقتی_مهتاب_گم_شد خدمتتان تقدیم میشد.
پس از مدتی بدلایلی بارگذاری قسمتهای آن کتاب متوقف شد.
اکنون با توجه به اتمام کتاب #خداحافظ_سالار و با توجه به محتوای خواندنی و آموختنی کتاب #وقتی_مهتاب_گم_شد؛
از امروز ادامهی آن کتاب شریف خدمتتان تقدیم خواهد شد.
آدرس قسمت اول کتاب #وقتی_مهتاب_گم_شد؛ https://eitaa.com/salonemotalee/308
این کتاب شامل خاطرات رزمندهی جانباز و شهید همدانی #علی_خوشلفظ و دوستان رزمنده و شهید او مانند #علی_چیتسازیان و ... است.
🔗 ادامه دارد ...
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee