📲چند آمار قابل تامل از حضور مردم در دنیای مجازی پس از کرونا:
در روزهای پس از #کرونا، در جهان شاهد چه خواهیم بود؟ رسانهها و تعامل مردم در این دنیای تازه چه سروشکلی به خود خواهند گرفت؟ به نظر می رسد که در پس تمام تغییرات و تحولات یک سال اخیر، ضریب نفوذ رسانههای نوین در دل و جان ساکنان زمین بیشتر شده است. حداقل آمارها به ما خبر میدهند که انسان سال 2021 در آستانه ورود به دنیای جدیدی از تعامل و #رسانه قرار دارد. آمارهایی که میخوانید، از پژوهشی با عنوان «وضعیتشناسی #فضای_مجازی» از مجموعه تحقیقات دفتر مطالعات رسانههای نوین استخراج شده است.
🔹تعداد کاربران منحصربهفرد #موبایل در ایران: 127میلیون نفر
🔹ضریب نفوذ موبایل در #ایران: 152درصد
🔹تعداد کاربران #اینترنت در ایران: 58میلیون و 420هزار
🔹ضریب نفوذ اینترنت در ایران: 70درصد
🔹تعداد کاربران فعال رسانه اجتماعی در ایران: 33میلیون و 400هزار کاربر
🔹ضریب نفوذ رسانههای اجتماعی در ایران: 40درصد
🔹سهم بازار #اندروید در ایران در سال 2020: بیش از 87 درصد
🔹سهم بازار آیاواس در ایران حدود 12 درصدی
🔻ضریب نفوذ اینترنت در جهان: 59.5 درصد
🔻کاربر فعال رسانههای اجتماعی در جهان: 4 میلیارد و 200 میلیون نفر
🔻ضریب نفوذ #رسانههای_اجتماعی در جهان: 53.6 درصد
🔻کاربران اینترنت در سال 2021 در جهان: 316 میلیون نفر
🔻کاربران فعال رسانه اجتماعی در سال 2021 در جهان: 490 میلیون نفر
🔹بیش از 98 درصد کاربران #شبکههای_اجتماعی حداقل از یک پیامرسان ماهانه استفاده میکنند
🔹میانگین تعداد حسابهای کاربری هر کاربر در رسانههای اجتماعی مختلف: بیش از 8 حساب
🔹میانگین مصرف روزانه کاربران از رسانههای اجتماعی: 2 ساعت و 25 دقیقه
🔹درصد تعداد کاربرانی که از رسانههای اجتماعی با اهداف شغلی استفاده میکنند: 4.40 درصد
🔻بیشترین مصرف رسانهای پس از کرونا:
استفاده از گوشیهای هوشمند: 70 درصد
استفاده از لپتاپ: رشد 47 درصدی
استفاده از رایانه شخصی: رشد 33 درصدی
استفاده از تبلت: رشد 23 درصدی
استفاده از تلویزیونهای هوشمند یا بسترهای استریمینگ رسانه: رشد 32 درصدی
استفاده از کنسولهای #بازی: رشد 18 درصدی
🔹برترین پیامرسان در جهان به ترتیب: #واتسآپ، فیسبوک مسنجر، وایبر و ایمو
گزارش را اینجا بخوانید:
http://fdn.ir/52796
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹آیت الله محسن اراکی:
#رسانه قدرت اول است برخلاف گذشته که قدرت نظامی حرف اول را می زد.
رسانه به جامعه جهت میدهد.
رسانه آراء عمومی را می سازد و می تواند به سمتی ببرد که برخلاف #مصلحت_عمومی باشد.
🔸#درس_خارج_فقه نظام سیاسی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | رهبر انقلاب: رهاسازی فضای #اینترنت باعث افتخار نیست بلکه باید مانند همه دنیا آن را مدیریت کرد.
سخنرانی نوروزی - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷مهمترین توصیه ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در فرمایشات سال ۱۳۹۹ در خصوص #فضای_مجازی و مدیریت آن:
1️⃣اهتمام به راه اندازی شبکه ملی اطلاعات
عوامل مسلّط بینالمللی در این زمینهها بشدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل دادهها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام میگیرد روی فضای مجازی. برای خاطر این است که بنده روی مسئلهی #شبکهی_ملّی_اطّلاعات این همه تأکید میکنم... خب الان شبکهی ملّی اطّلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمانبندیهای مشخّص تحقّق پیدا کند؛ آدم میبیند که تحقّق پیدا نمیکند، از زمانبندیها عقبند. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹)
2️⃣مقابله با دشمن در جنگ نرم در فضای مجازی
دشمن دو هدف را به نظرما در #جنگ_نرم دنبال میکند -حالا یک جنگهای آشکار نظامی و سخت و خشن هست که آنها حکم خودش را دارد، امّا جنگ نرم مشکلتر علاج میشود و به یک معنا از جنگ سخت خطرناکتر هم هست- دشمن در این جنگ نرم دو حرکت را انجام میدهد: یکی این است که این زنجیرهی تواصی به حق و به صبر را قطع کند؛
دوّم اینکه حقایق را وارونه نشان بدهد که تبلیغات فراوانی هم دارند که حقایق عالم را راحت بعکس و بدروغ وارونه نشان بدهند... جوانها نباید اجازه بدهند یک چنین اتّفاقی بیفتد و باید امیدآفرینی کنند، باید توصیهی به ایستادگی، توصیهی به تنبلی نکردن، توصیهی به خسته نشدن کنند؛ اینها کارهایی است که جوانهای ما که گفتیم افسران جنگ نرم هستند بر عهده دارند. امروز فضای مجازی یک فرصتی است برای این کار. (بیانات مورخه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹)
3️⃣امیدآفرینی در فضای مجازی
حالا دشمنان از فضای مجازی جور دیگر استفاده میکنند امّا شما جوانهای عزیز این جوری از آن استفاده کنید: از فضای مجازی استفاده کنید برای #امید_آفرینی، برای توصیهی به صبر، برای توصیهی به حق، برای بصیرتآفرینی، برای توصیهی به خسته نشدن، تنبلی نکردن، بیکاره نماندن و مانند اینها. (بیانات مورخه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹)
4️⃣ضرورت قوی شدن در فضای مجازی
قوی شدن کشور جزو هدفهای ما است... امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همهی دنیا؛ و یک عدّهای همهی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش میبرند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است. (بیانات مورخه ۳ فروردین ۱۳۹۹)
5️⃣هدایت و مدیریت فضای مجازی توسط دشمنان
... آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد #مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛
دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریّت میکنند این فضا را. خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دستاندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بیپناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹)
6️⃣رعایت سیاستهای اصولی در خصوص پهنای باند
سیاستهای اصولیای در زمینهی #پهنای_باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است. (بیانات مورخه ۲ شهریور ۱۳۹۹)
7️⃣ضرورت برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت در زمینه فضای مجازی
مسئلهی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئلهی بلندمدّت هم نیست؛ مسئلهی کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود] و امثال اینها مسائل کلیدیای وجود دارد. (بیانات مورخه ۲۲ تیر ۱۳۹۹)
8️⃣برنامه ریزی جهت مقابله با زیانهای فضای مجازی بین #دانش_آموزان
... این #شبکهی_شاد که به وجود آمده، بسیار چیز خوبی است منتها بایست مراقبت کنید تا این موجب این نشود که جوانها وارد فضای بی بند و بار و رهای اینترنت بشوند و سرشان گرم بشود به یک چیزهای دیگری که هم از لحاظ اخلاقی، هم از لحاظ اعتقادی خطرهای بزرگی برای اینها ... چون بحث بهاصطلاح اُنس بچّهها با فضای مجازی، محسّناتی دارد، عیوبی هم دارد. یکی از عیوبش این است که گفتم؛ یکی از عیوبش منزوی شدن بچّهها در خانه است؛ وقتی که با این تبلت و مانند اینها آشنا شدند، میروند سرگرم آن کار میشوند و از محیط خانه و خانواده در واقع بتدریج دور میشوند. باید به اینها توجّه کنید و مراقبت کنید. (بیانات مورخه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹)
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🌺🌸 میلاد حضرت حجت بن الحسن مهدی موعود و منجی عالم بشریت عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک باد. به همین مناسبت به معرفی چند کتاب می پردازیم:
🔹انسان 250 ساله
بیانات #مقام_معظم_رهبری درباره زندگی سیاسی - مبارزاتی ائمه معصومین (ع)
ناشر : موسسه فرهنگی هنری ایمان جهادی
کتاب «انسان 250 ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه (ع) است و از این رو، این کتاب یک فراتحلیل تاریخی است که نگاهی کل گرایانه به زندگی هر یک #معصومین (ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوط و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می کردند، ارایه می دهد.
🔸چهارفانوس
نویسنده: سعید تشکری
ناشر: کتاب جمکران
«چهار فانوس»، داستانی است که سعید تشکری در چهار فصل به روایت بخشهایی از زندگی نمایندگان خاص امام زمان (عج) و زوایای پنهانی آغاز عصر غیبت و فضای بحثبرانگیز نیابت ایشان پرداخته است. در این اثر سعی شده آن جامعه چندلایه در قالب داستان به تصویر کشیده شود.
🔸 کمی دیرتر
نویسنده: سید مهدی شجاعی
ناشر : کتاب نیستان
این کتاب نگاهی است متفاوت و نقادانه به فضای انتظار جامعه امروز. ماجرای این داستان از یک مجلس مذهبی شروع میشود.
🔺فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی (عج)
نویسنده: آیت الله علی کورانی
ناشر:کتاب #جمکران
«فرهنگ موضوعی احادیث امام مهدی عج» شامل ۴۰ فصل بوده و دسته بندی کاربردی و منظمی دارد. به نحوی که می تواند برای محققان و مشتاقان در موضوعات آخرالزمانی و موعودشناسی، بسیار کارآمد باشد.
🔹حاء مشدد
نویسنده: عترت اسماعیلی
ناشر: انتشارات نیستان
«حاء مشدد» عنوان متفاوت رمانی است که با هدف پرداخت به روزهای ابتدایی امامت #امام_زمان(عج) نگاشته شده است. این رمان با پرداختن به زندگی حکیمه خاتون(س) و حدیثه خاتون(س) از منظری متفاوت به جریانات دوره غیبت صغری میپردازد.
🔺دوازدهم
نویسنده: علی مؤذنی
ناشر: نشر اسم
این رمان با تم زندگی و زمانه آغاز امامت امام عصر(ع) نوشته شده و به گفته نویسنده برخوردی متفاوت با مسئله #ظهور و امام زمان (عج) دارد. این کتاب شخصیتهایش ترکیبی از حضور در دوران معاصر و فعلی ما و تاریخ را توامان با هم دارند.
🔹مژده گل
نویسنده: مجید ملامحمدی
ناشر : کتاب جمکران
«مژده گل» در بردارنده داستان های کوتاهی از زندگی امام زمان(عجلاللهتعالیفرجه) برای گروه سنی کودک و نوجوان است.
🔸رجعت از نظر شیعه
نویسنده: آیت الله نجم الدین طبسی
ناشر: کتاب جمکران
در این کتاب کوشش شده تا با استناد به آیات و روایات، نخست به معنای لغوی و اصطلاحی رجعت پرداخته و ادله رجعت، از قبیل آیات و تقسیم آنها را بررسی کرده باشد. سپس با بیان روایات #شیعه و سنی مفسرین اینگونه کتابها معرفی شده و نیز به پارهای از شبهات در این خصوص پاسخ داده شده است.
#معرفی_کتاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲 بیانات تازه منتشرشده #رهبر_انقلاب درباره تولید محتوا در #فضای_مجازی
✅ دستگاه #تولید_محتوا را تقویت کنید ...
منتشرشده در شماره ۲۸۲ خط حزبالله
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔸فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی
معاونت پژوهش حوزه های علمیه
📚کمیته علمی رسانه و فضای مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📖 هنر و هنرمند از منظر #شهید_سید_مرتضی_آوینی:
🔹هنر از لحاظ مضمون و محتوا، عین تفکر و #حکمت و #عرفان است و تنها در نحوه بیان و تجلی از آنان متمایز می شود. مایه اصلی هنر نیز عشق وعرفان است. مسیحای عشق است که روح شیدایی در پیکر هنر می دمد و اگر نباشد این روح، هنر نیز جز جسد مرده بیش نیست.
🔸هنر، شیدایی حقیقت است، همراه با قدرت بیان آن شیدایی، و #هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته است. هر یک از این دو ـ شیدایی حق و قدرت بیان ـ اگر نقص داشته باشد، #اثر_هنری خلق نمی گردد. ... اصل لازم شیدایی حق است و قدرت بیان، شرط کافی است.
🔹هنر، یاد بهشت است و نوحه انسان در فراق. #هنر زبان غربت بنی آدم است در فرقت دارالقرار و از همین روی، همه با آن انس دارند چه در کلام جلوه کند، چه در لحن، و چه در نقش؛ ... اُنسی دیرینه به قدمت جهان. هنر، زبان بی زبانی است و زبان هم زبانی.
⛔️هنر غربی حدیث نفس است؛ نه حدیث شیدایی حق. #هنر_غرب بیان خودپرستی انسان امروز است، هنری شیطانی است...
🔸هنرمند رازدار خزاین غیب است و زبان او، زبان تمثیل و تمثل است. پس باید رمز و راز ظهور حقایق متعالی و کیفیت حضور و ظهور امر قدسی را در جهان بشناسد. او باید با بصیرت قلبی، راز تمثل حقایق ملکوتی را بیابد و این یافتن، به معنای علم پیدا کردن نیست. به زبان #روان_شناسی امروز، این یافتن، لزوما با خودآگاهی نیست؛ بلکه روح هنرمند باید منزل نزول ملائکه ای شود که واسطه الهام رموز غیبی به قلوب و اذواق هستند. قلب هنرمند باید جلوه گاه حسن و بهاء حضرت حق باشد و آیینگی نیز بداند.
🔹هنرمند موحد، گذشته از آن که باید جهان را به مثابه نشانه ای برای حق ببیند و به تبعیت از این تعهد، هنر او نیز رو به بالا بیاورد و به حقایق متعالی اشاره داشته باشد، باید زبان سمبولیک اشیا را با توجه به این حقیقت پیدا کند که هر شی ء در واقع آیت و نشانه حق است و از وجه خاصی به حق اشاره دارد و این اشارات نیز با یکدیگر متفاوت است.
🔸هنرمند باید از غرض اندیشی آزاد باشد، اما در عین حال، هنر عین تعهد اجتماعی است؛ چرا که وجود انسان عین تعهد است و هنر نیز به مثابه جلوه انسان نمی تواند از تعهد فارغ باشد.
🔻هنر برای هنر، عنوان توصیفی تلاشی است که سعی دارد هنر را بی نیاز از #دین و حکمت و تعهد در خود هنر معنا کند. اما مگر این کار ممکن است؟ هنرمند امروز، از تعهد و پیام می گریزد و یا تعهد خویش را در انکار تعهد و پیام می جوید، بی آن که بداند و در این معنا اندیشه کند که آیا گریز از پیام و تعهد و انکار آن ممکن است یا خیر. هنر، عین پیام و تعهد است و انتزاع این دو از یکدیگر و انکار نسبتی که مابینشان وجود دارد، از اصلْ بی معناست و محال.... #هنر_برای_هنر، نقابی است فریبکارانه بر چهره این معنا: هنر در خدمت خودپرستی هنرمند....
✅ از نظر ما، #هنر_انقلاب ماهیتا متمایز از آن مفهومی است که در دنیای غرب و غرب زدگان به نام هنرخوانده می شود.... هنر انقلاب، قالب و ماده هنر غربی را می گیرد و اما بدان روح و صورتی تازه خواهد بخشید و در نهایت، از لحاظ ماده و قالب کار نیز از هنر غربی تمایز خواهد یافت و در مراحل بعدی سعی خواهند کرد که در ماده هنر و قالب های آن نیز، تغییراتی متناسب با روح و عهد خاص خویش ایجاد کنند.
#هفته_هنر_انقلاب_اسلامی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔰 فرصت سوزی تاریخی
مدیران کشور نگاه مترقی رهبر انقلاب به فضای مجازی را دنبال نمی کنند
🔺گفتگوی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با دکتر عبدالحسین کلانتری، سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی:
🔹 هرچند فضای مجازی #فرصتهای زیادی در اختیار بشر قرار میدهد، امّا ورود آن به تمام شئون زندگی انسانی #تهدیدات ناشناختهای با خود به همراه میآورد که تا پیش از این بشریت تجربهی مواجهه با آن را نداشته است.
🔹تأثیرات #فضای_مجازی بهصورت فزایندهای بیشتر میشود و تمامی حوزهها را متأثر میسازد و همافزا با سایر تحولات فناورانه تمدن جدیدی را تصویر میکند. ما با فرصت و تهدید مواجهیم.
🔹بخشی از مشکلات، ناشی از ایدئولوژی و منطقی است که پیشران این تحولات در مقیاس جهانی است و ناشی از آن است که این فناوریها در بستر #نظام_سرمایهداری و اهداف مخرب آن تکوینیافته و پیش میرود.
🔹برخی دیگر از مسائل این حوزه ناشی از سوءمدیریت در مقیاس ملی است... فضای مجازی دستمایهی نزاعهای سیاسی قرارگرفته و بدنهی مدیریتی کشور نتوانسته نگاه مترقی، عمیق، راهبردی و تمدنی #رهبر_انقلاب در فضای مجازی را فهم و دنبال کند.
مطالعه گفتگو در:
⬇️ farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47654
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ جشنواره بین المللی «حل مسائل کلیدی فضای مجازی» تا آخر اردیبهشت ماه تمدید شد.
💎 جوایز و هدایا:
🥇نفر اول: ۳۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه
🥈نفر دوم: ۲۰ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه
🥉نفر سوم: ۱۰ میلیون تومان هدیه+ ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه
🏅نفرات چهارم تا دهم: ۵ میلیون تومان هدیه + ۱۰ میلیون وام قرض الحسنه.
⚜️ مزایا:
💠 فهرست شدن مقالات برگزیده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)
💠چاپ آثار برگزیده در نشریات و مجلات علمی پژوهشی معتبر ملی و بینالمللی
💠اعطاء گواهی علمی حضور در این رویداد بینالمللی برای مقالات تایید شده
💠چاپ مجموعه آثار برگزیده برتر در قالب کتاب جشنواره
💠استفاده از آثار در پژوهشهای مطالعات اسلامی فضای مجازی
💠استفاده از پژوهشگران برتر در پروژههای پژوهشی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی
کسب اطلاعات بیشتر⏬
🌐 http://yun.ir/x5pjn9
یا
🌐 @oisc_rooydad
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ آگاهی بخشی موثرترین راه مقابله با محتوای مخرب در #شبکه_های_اجتماعی:
🔹اداره کل پژوهش و بررسی های خبری ایرنا این هفته نظرسنجی آنلاین خود را به موضوع روز فعالیت در شبکه های اجتماعی اختصاص داده است. پرسش های این نظرسنجی در روزهای ۱۴ تا ۲۱ فروردین ماه جاری بر روی سایت ایرنا قرار گرفت و حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر در این نظرسنجی آنلاین شرکت کردند.
🔸خبرگزاری جمهوری اسلامی در افکارسنجی آنلاین خود از مخاطبانش خواست «موثرترین راه برای مقابله با آثار سوء برخی محتواها در شبکه های اجتماعی »را اعلام کنند. براین اساس ۷۱.۲ درصد پاسخگویان «افزایش آگاهی مردم در خصوص نحوه استفاده از این شبکه ها » را موثرترین راه دانستند. «تقویت مدیریت فضای مجازی و قانونمندکردن آن» با ۲۲.۴ درصد و «افزایش فیلترینگ و برخورد قاطع قضایی» با ۶.۴ درصد از دیگر راه های موثر مقابله از سوی پاسخگویان انتخاب شده است.
🔻در این افکارسنجی، چهار پرسش «در شبانه روز چند ساعت از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟ از چه پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کنید؟ مهم ترین آثار شبکه های اجتماعی را چه می دانید؟ برای مقابله با آثار سوء برخی محتواها و شبکه های اجتماعی چه راه حلی را موثر تر می دانید؟» مطرح شد.
🔹نتایج این گزارش نشان داد؛ ۷۶.۶ درصد پاسخگویان بیشتر از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی «خارجی» استفاده می کنند. ۱۸.۲ درصد در «هردو » شبکه های داخلی و خارجی فعال هستتند و تنها ۵.۲ درصد در « شبکه های داخلی همچون سروش ، بله و ... » فعالیت دارند.
🔸 ۴۱.۷ درصد پاسخگویان اعلام کردند که روزانه «بیش از سه ساعت » از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند . ۳۸ درصد در شبانه روز « بین ۱ تا ۳ ساعت » و ۲۰.۳ درصد «کمتر از یک ساعت » در شبکه های اجتماعی فعال هستند.
🔻 ۳۳.۲ درصد پاسخگویان «آثار اجتماعی » و ۲۹.۲ درصد «آثار فرهنگی » را از مهمترین آثار شبکه های اجتماعی می دانند. ۲۴ درصد مخاطبان اعلام کردند «آثار سیاسی » مهمترین آثار شبکه های اجتماعی است و ۱۳ درصد نیز به «آثار اقتصادی » اشاره داشتند.
منبع: خبرگزاری ایرنا
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
1618031120-9467-1400-1-2.pdf
629.9K
🔹مقاله: کاربست سواد رسانهای دینی در مواجهه با آسیبهای #فضای_مجازی بهعنوان یک مسئله مستحدثه
🔸نویسندگان: سید مرتضی اسمعیلی طبا؛ محمد سلطانی فر و علی اکبر فرهنگی
📖 منبع: نشریه پژوهش های فقهی، دوره هفدهم، بهار 1400، شماره 1.
🔻چکیده:
در این پژوهش برآنیم که بهکمک روش مطالعات اسنادی و نظریات کارشناسان مرتبط و با استفاده از مصادیق و نمونههای آموزههای دینیِ و تطبیق آن با آسیبهای موجود در فضای رسانههای نوین بهعنوان یکی از مصادیق مسائل مستحدثه، فتح بابی برای انجام دادن پژوهشهای جامعتر و در نهایت ارائۀ مدل آموزش سواد رسانهای دینی باشد.
در این پژوهش مشخص شد که در زمینۀ هر سه نقش مخاطبان رسانههای جدید (تولید، مصرف و بازنشر پیامهای رسانهای) در آموزههای دینی ما (آیات قران کریم، احادیث و سیرۀ معصومین(ع)، احکام فقهی و تعلیمات اخلاقی) مصادیق فراوانی که مخاطبان را در مواجهۀ صحیح با این رسانهها راهنمایی میکند، وجود دارد که با استفاده از ابزارهای گوناگون رسانهای میتوان از آنها برای ارتقای سواد رسانهای مخاطبان کمک گرفت.
از جمله اصطلاحات قرآنی، روایی، فقهی و اخلاقی که در این پژوهش بررسی مصداقی شدهاند، میتوان به: افک، مرجفون، خراصون، اشاعۀ فحشا، امر به معروف و نهی از منکر، غفلت، ظن حرام، مسئول بودن گوش و چشم و دل و حرمت آبروی مؤمن اشاره کرد.
#️⃣کلیدواژهها: #آموزههای_دینی، #رسانههای_نوین، #سواد_رسانهای، #مسائل_مستحدثه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹شبکه های اجتماعی و کودکان:
🔻خطرات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی و فضای مجازی می توانند خطراتی را داشته باشند که شامل موارد زیر هستند:
*مورد خطاب گرفتن کامنت های تهدید کننده، خشن و جنسی
*نمایش تصاویر مستهجن و غیراخلاقی
*انتشار تصویر و یا فیلم غیراخلاقی از #کودک و یا #نوجوان از سوی دیگران و یا حتی خودش
*به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با افراد غریبه همانند شماره تلفن، تاریخ تولد و محل سکونت
*آزار و اذیت سایبری
*در معرض استفاده تبلیغاتی قرار گرفتن
*هک شدن حساب کاربری فرزند شما و سواستفاده از اطلاعات شخصی او
📣 صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی:
صحبت کردن درباره شبکه های اجتماعی و نحوه استفاده از آن بهترین راه برای پیشگیری از به وجود آمدن هر گونه خطر برای #فرزند شماست و این فرصت را به شما می دهد تا در زمینه های زیر به وی کمک کنید:
*چگونه در شبکه های اجتماعی صحبت کند و چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند
*متوجه شود که برخی از رفتارها در شبکه های اجتماعی چقدر خطرناک هستند
*متوجه این موضوع شود که چقدر انتشار اطلاعات شخصی در شبکه های اجتماعی خطرناک است
*هرگونه رفتار نامتعارف و زشت را به سرعت با والدین خود در میان بگذارد
*یاد بگیرد در برابر افرادی که اطلاعات شخصی او را می خواهد چگونه رفتار کند
👥 با فرزند خود همراهی کنید:
در رابطه با شبکه های اجتماعی و استفاده فرزند شما از آن می توانید رفتارهای دیگری از خود نشان بدهید. مثلا فرزند خود را مورد سوال قرار بدهید و از او بپرسید بیشتر در چه زمینه هایی علاقه مند است تا در شبکه های اجتماعی مطلب و عکس ببیند. او را مورد سوال قرار بدهید که بیشتر با کدام شبکه اجتماعی راحت تر است. باید مشخص شود که آیا شبکه اجتماعی که کودک یا نوجوان استفاده می کند مناسب سن او هست یا خیر.
🗓 راهنمای استفاده از #شبکه_های_اجتماعی:
راهنمای استفاده از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به فرزند شما می آموزد چگونه از آنها استفاده کند. «راهنما» می تواند شامل موارد زیر باشد:
*زمان مناسب برای استفاده از شبکه های اجتماعی
*ارزیابی این موضوع که آیا استفاده از آن در زمان انجام تکالیف یا صرف غذا منطقی هست یا خیر
*مکان مناسب استفاده
✅ نکاتی درباره ارسال کامنت و #محتوا
کودکان و نوجوانان به این نکات نیز باید بسیار توجه داشته باشند:
*هرگز عکس و فیلم خود و دیگران را در شبکه های اجتماعی بارگذاری نکنند
*درباره اطلاعات شخصی شان کاملا محتاط باشند
*هرگز با کامنت هایی که درخواست ملاقات حضوری دارند موافقت نکنند
*هرگز رمز ورود و نام کاربری خود را به دیگران ندهند
*وقتی در مکان های عمومی و از کامپیوترهای عمومی برای وارد شدن به شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، حتما پس از پایان کارشان از حساب کاربری خارج شوند
*افرادی را که نمی شناسد به سرعت بلاک کند
*در صورت مواجه شدن با تهدید و توهین به سرعت #والدین خود را در جریان بگذارد
*درخواست دوستی کسانی را بپذیرند که آنها را می شناسند
منبع:جام جم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📻 رادیو چیست؟ مزایا و معایب #رادیو:
🔹(به مناسبت روز رادیو در ایران)
🔸گفتار اول: ويژگيها و مزاياي راديو
بطور کلي ويژگيها و خصوصيات اين #رسانه عبارت است از:
1- سيستم ارتباط راديو از طريق امواج ميباشد.
2- پوشش وسيع و گستردگي حوزه انتشاراتي بينظير است.
3- قابليت تحرک فرستندههاي راديويي بسيار بالاست.
4- سرعت در مداومت انتشار آن تا حدي است که خبر را به خود واقعه پيوند ميدهد.
5- اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم با شنوندگان است.
6- ويژگي و اصالت کار راديو از طرز دريافت پيامها ناشي ميشود. بطوري که ميتوان گفت اصالت خاص راديو در توانايي برقراري رابطه مستقيم شنوندگان با وقايع و حوادث در همان زمان وقوع نهفته است.
7- بطور کلي فنون صوتي کاربردي ساده و بسيار کم خرج دارند.
8- راديو سادهترين رسانه همگاني و درنتيجه ارزانترين و نرمش پذيرترين آنهاست.
9- ميزان سودآوري آن به دليل هزينه کمتر، بالا ميباشد.
10- استفاده از آن مانع بسياري از فعاليتهاي ديگر انسان نميشود.
11- وابستگي زماني و مکاني براي پخش برنامهها وجود دارد.
12- در رسانه راديو درخواست خاصي از گيرنده (مانند قابليت خواندن) مطرح نميشود لذا گسترش آن بيشتر از مطبوعات است.
13- ترتيب و تنظيم برنامههاي راديويي بطورکلي محدودتر از صفحهپردازي و تنظيم مطلب يک روزنامه است در حالي که يک برنامه راديويي را به مراتب سريعتر و آسانتر از چاپ يک روزنامه روزانه ميتوان پخش کرد.
14- راديو نيازهاي فوري مخاطب را تامين مينمايد.
15- متنوع ترين رسانه همگاني به حساب ميآيد.
16- در راديو امکان ارائه چند برنامه بطور همزمان بويژه به زبانهاي بيگانه وجود دارد.
17- پيام آفرين راديو گروه ميباشد (البته امروزه رو به انفرادي شدن ميگذارد).
18- گيرنده راديو در مقايسه با تلويزيون داراي حجم، وزن و قيمت کمتري است.
19- راديو در زمان بحرانهاي داخلي نقش بسيار فزايندهاي دارد.
20- ويژگي روشنفکرانهتر بودن صداي بدون تصوير در آن مشاهده ميشود.
21- راديو قابليت محلي بودن را داراست اين رسانه ميتواند بصورت راديو محلي، مورد استفاده گروه کوچکي از شنوندگان محلي قرار گيرد.
22- راديو وسيلهاي است که هم از نظر مالکيت و توليد برنامه کمتر از همه رسانهاي جنبه فراملي پيدا کرده است.
23- راديو ميتواند سرچشمه نوآوريها يا اعتراضاتي باشد که آسانتر از وسايل ديگر در دسترس غيرحرفهاي ها قرار گيرد.
24- راديو ارتباطات را هرچند ناکامل ولي بهتر برقرار ميکند.
25- راديو اولين وسيله تبليغاتي است که صنعت و تکنولوژي قرن 20 به جهانيان اهداء کرده است.
26- راديو به عنوان يک وسيله صوتي، بهترين راه براي فراگرفتن گوش دادن و شکست دادن بيسوادي شنيداري هست.
27- تخيل آفرين است.
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
🔻گفتار دوم: معايب و محدوديتهاي راديو
1- ادارک برنامههاي راديويي کامل نيست چراکه يکي از حواس يعني حس شنوايي تنها مورد استفاده قرار ميگيرد.
2- برنامههاي راديويي اغلب در شرايط ناقص و نامساعد شنيده ميشوند.
3- بهرهگيري از حس شنوايي نياز به تمرکز کامل دارد فلذا کوچکترين صدا آن را برهم ميزند.
4- فرار بودن پيام راديويي.
5- امکان تحريف و دگرگون شدن پيامهاي راديويي (بوسيله مخاطب).
6- ادارک ناقص پيامها و ثابت نبودن آنها، معمولاً براي بيان راديويي جنبه تجسمي و تخيلي ايجاد ميکند.
7- خبرهاي شنيدني اگرچه به خوبي احساسات را برميانگيزند ولي قادر نيستند انسان را از تأمل و تفکر و تجزيه و تحليل و استدلال منطقي باز دارند بلکه برعکس احتياج به کسب دلايل قانع کننده و ايجاد اطمينان و يقين را در افراد افزايش ميدهند و بطور غيرمستقيم آنان را ترغيب ميکنند که در مورد آنچه ديده يا شنيده اند به تحقيق و مطالعه بپردازند.
8- چون قدرت تفسيرگري ندارد. تفسير مخاطب از آنچه پخش ميشود برمعناي آن تحميل ميشود.
📣 دکتر حسن خجسته
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷بازدید معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی از خبرگزاری حوزه
➖➖
🔻حجتالاسلاموالمسلمین شیخالاسلامی، معاون فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی:
🔳 همافزایی مراکز و نهادهای فعال در عرصه فضای مجازی در حوزه ضروری است
hawzahnews.com/xb7Vt
🔻حجتالاسلاموالمسلمین برته، مدیر مسئول خبرگزاری حوزه:
◻️حوزه علمیه امروز ریشه در اصالتها، تاریخ کهن و سنتهای خود دارد
◻️ مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه به دنبال تسهیل گری است
hawzahnews.com/xb7Xk
📸 گزارش تصویری:
hawzahnews.com/xb7Wp
منبع: خبرگزاری حوزه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷حجم تبادل اطلاعات در رسانههای اجتماعی چقدر است؟
🔸آیا میدانید روزانه چه حجمی از #اطلاعات در رسانههای اجتماعی مبادله میشود؟
🔸#رسانههای_اجتماعی خودشان را به زندگی اجتماعی تحمیل کردهاند و سبک زندگی افراد را تغییر دادهاند. روزانه بیش از 294 میلیارد #ایمیل فرستاده میشود، روزنامه دو میلیون پست وبلاگ نوشته میشود، جمعیت حاضر در یکی از شبکههای دوستیابی معادل سومین کشور بزرگ دنیاست، هر ثانیه دو کاربر جدید وارد یکی از شبکههای تخصصی میشود، هر روز بیش از دو میلیارد #لایک فقط در یکی از شبکهها زده میشود روزانه بیش از 340 میلیون پیام کوتاه فقط در #توئیتر منتشر میشود.
🔸حدود یکسوم مردم دنیا، برندها را از طریق رسانههای اجتماعی دنبال میکنند. کاربران یکی از شبکههای دوستیابی هرروز معادل 20هزار سال در آن #شبکه وقت صرف میکنند. این آمارها به ما میگویند باید بیشتر فکر کنیم و بهتر تصمیم بگیریم. انتخاب با ماست، جابجایی اخبار گاهاً نهچندان معتبر یا سهیم بودن در بخش اقتصادی و فرهنگی؟ رسانههای اجتماعی یک ابزار هستند. این ما هستیم که به آنها معنی میدهیم.
منبع: مجازیست
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مغفول ماندن مباحث فقه رسانه در حوزه های علمیه
🔹حجت الاسلام والمسلمین رفعتی استاد درس خارج فقه رسانه:
#حوزههای_علمیه مکلف به پاسخگویی نیاز های اصحاب رسانه هستند.
#فقه_رسانه یک مسأله مستحدثه نیست، بلکه یک کتاب فقهی مستقل است.
درس خارج فقه رسانه، ۱۳۹۸
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅نقش تبلیغات در علمیات روانی جبهه باطل:
🔺تبلیغات، مسموم ترین و خطرناك ترین ابزارهایی بوده که در طـول تاریخ، باطل از او استفاده کرده.
🔸برای خاطر اینکه #تبلیغ اگر بخواهد به طـور کامل ذهن ها را بپوشاند، احتیاج دارد به #بازیگری، احتیاج دارد به #دروغ و فریب. جریان حق اهل دروغ و #فریب نیست. آن جریان باطل است که برایش هیچ چیز مهم نیست. مهم این است که یک حقیقتی به شکل دیگری در چشم مردم وانمود بشود. از تمام ابزارها استفاده می کنند و کردند.
🔹اینی که شما شنیدید از زبان گوناگون که وقتی امیرالمؤمنین(ع) در محراب به شهادت رسید، مردم شام تعجب کردند که علی محراب چه کار می کرده؟ محراب که مال نمازخوان هاست! بعضی باور نمی کنند این را، این واقعیت دارد. در طـول چندین سال حکومت معاویه و قبل از معاویه، برادرش برادر بزرگترش، یزید بن ابن سفیان آنچنان #تبلیغات را در شام مُظلم (تاریک و سیاه) کرده بودند و غبارآلوده کرده بودند فضای ذهنی را، که کسی غیر از این نمی توانست اصلاً چیزی بفهمد، این همین است.
🔻تبلیغ به نفع خاندان بنی امیه و معاویه و علیه خاندان پیغمبر(ص). این واقعیتی است که در جهان اسلام تا حدود صد سال، بعد از هجرت یعنی شاید حدود چهل، پنجاه سال بعد از دوران خود #امیرالمؤمنین، امیرالمؤمنین(ع) را بر روی منبرها لعنت می کردند اینکه گفتم لعنت در دنیای اسلام کار معاویه است و کار اخلاق معاویه، این همین است.
مقام معظم رهبری، انسان 250 ساله، ص 153
#کتاب_بخوانیم
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅قابل توجه #طلاب، #دانشجویان و #پژوهشگران رشتههای هنر، رسانه و فضای مجازی
🔹امکان ارائه وبیناری #رساله های حوزوی، #پایاننامه های دانشگاهی، طرحها و مقالات #پژوهشی با موضوع "هنر، رسانه و فضای مجازی" در معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
📃همراه با ارائه #گواهی به پژوهشگران
🔸علاقه مندان می توانند اطلاعات مورد نظر را به نشانی honaroresaneh@eshragh.ir ایمیل نمایند.
📲جهت کسب اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 31153195-025 تماس حاصل فرمایید و یا به آی دی @aam110 در ایتا پیام دهید.
#هنر
#رسانه
#فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ نشست بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی برگزار میشود.
🔹با همکاری معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران؛ نشست علمی «بایسته های پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین شیخ الاسلامی معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس میز سبک زندگی برگزار خواهد شد.
🔸آشنایی با سواد مصرف کالای فرهنگی و ارتقای آن در سبک زندگی ایرانی و اسلامی و همچنین بایسته های پژوهشی این مبحث جهت خط دهی به پژوهشهای خواهران طلبه از اهداف این نشست میباشد.
🔻نشست مزبور روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1400 از ساعت 10:30 در لینک live.whc.ir/qom بصورت برخط برگزار خواهد شد و حضور در این نشست مجازی برای تمامی طلاب علاقهمند امکان پذیر میباشد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📲دوازدهمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال
🔹موضوعات:
- #انقلاب_اسلامی و #مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج #قاسم_سلیمانی)
- #خانواده و #سبک_زندگی
- اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری
- مسجد و مناسک دینی
- امید، تفریح و نشاط اجتماعی
- #سواد_رسانهای و زیست مجازی
- #حکمرانی و مدیریت فرهنگی
- خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی
- موضوع ویژه: #فضای_مجازی و مقابله با #کرونا
زمان جشنواره: از عید فطر تا عید غدیر
مهلت ارسال آثار: از عید فطر تا دهم تیر ماه ۱۴۰۰
صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرمافزارهای تلفن همراه، بازیهای رایانهای و محتواهای دیجیتال برای ثبت نام و ارسال آثار به نشانی www.platzaar.ir مراجعه فرمایید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅تاثیر مستقیم مصرف رسانه ای و محتوای آن بر سبک زندگی/ تبیین ۱۴ عرصه سبک زندگی
🔹 معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و معاونت فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، نشست علمی «بایستههای پژوهشی حوزه علمیه خواهران در سواد مصرف کالای فرهنگی» را به صورت برخط برگزار کردند.
💠 معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست با تبیین۱۴ عرصه #سبک_زندگی گفت: مصرف رسانهای به عنوان یکی از ابعاد سبک زندگی تأثیرگذار است و مصرف رسانه ای و محتوای آن، بر سبک زندگی ما تأثیر مستقیم دارد.
🔹وی در ادامه بیان کرد: اساسا در حوزه سبک زندگی از جمله #سواد_رسانهای و سواد مصرف کالای فرهنگی، نباید فقط یک نسخه داد، بلکه باید سناریوی های مختلفی به اقتضای هر فرد داد، به عنوان مثال، مصرف رسانهای یک استاد با یک نوجوان یکسان نیست و باید سناریوی مخصوص برای افراد جامعه داد.
🔸مشاهده متن کامل خبر:
http://dte.bz/Rmsef
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh