#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«مرگ آگاهی یا خلسه سینمایی در گریز از عالم واقع »
▪️اما آیا سینمای کنونی چنین است؟ آیا در عالم سینمایی می توان به یاد مرگ افتاد؟
▪️مسلماً سینما برای چنین مهمی بوجود نیامد. سینما قدرت بی انتهای بشری را همواره به رخ کشیده و توان و قدرت تصرف او بر طبیعت و انسان تأکید کرده است.
▪️در عالم متعارف سینمایی واقعیتی تصویر شده که اغلب در عالم و هم برای انسان وجود داشته حتی فیلمهای مستند را نمی توان تصویر بیواسطه و مستقیمی از واقعیت دانست بلکه این تصویر در حضور و همی و تخیلی فیلمساز ابتدا شکل گرفته و با تمهیدات سینمایی ابداع شده است تا هر چه بیشتر تماشاگر را به عالمی ببرد که واقعیت ندارد یا صورت نفسانی و سوبژکتیو از عالم واقع است.
▪️فیلمهای سینمایی بنابر مراتب قدرت و جاذبه ای که دارند روح تماشاگر را از طریق ایجاد جاذبه تسخیر و ساعتها و هفته ها محو در اشباحی میکنند که فقط در خیال و وهم او وجود دارند فضایی که در محیط تاریک سینما برای این تماشاگران ساخته شده است. این اشباح را واقعی تر نشان میدهند.
▪️هر چه سینماگر در تخلیه فکری و خیالی تماشاگر موفق تر باشد به همان نسبت مورد ستایش منتقدان سینمایی قرار میگیرد .
▪️بنابراین تماشاگر در برابر فیلمهای برتر در صورت خیالی عالمی موهوم مستغرق میشود و به نحوی در بیخودی و خلسه فرو می رود و به همین جهت نیز آدمیانی که خسته از کارهای روزمره به عالم رویایی سینما وارد می شوند، اغلب در طلب نوعی تخدیر و آرامش روانی هستند.
▫️به قول مولانا :
*می گریزند از خودی در بیخودی*
* یا به مستی یا به شغل ای مهتدی*
📚کتاب دین و سینما صفحه 29
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
66.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘تهدیدات فضای مجازی چیست و چگونه با آن مقابله کنیم ؟
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 زیست مجازیگونه!!!
▪️در دنیای مجازی، مدیریت خیال و ترکیب رنگها نقش اساسی در ایجاد فضایی مطلوب برای کاربران ایفا میکند.
▪️کاربران با تخیل خود در این فضاها غوطهور میشوند و این امر میتواند به تصمیمگیریهای خرید و تعاملات اجتماعی آنها منجر شود.
🎙 عبدالله صلواتی
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
▪️برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت اول ▫️در دهههای اخیر، تغی
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت دوم
🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانان: نماد برابری یا پیام سیاسی؟
▫️تغییر جنسیت شخصیتهای ابرقهرمانی، در ظاهر بهعنوان پاسخی به نابرابریهای جنسیتی و نمایندگی کمتر زنان در نقشهای برجسته سینما معرفی میشود.
▫️شخصیتهایی مانند "ثور زن" (Lady Thor) یا تغییراتی در شخصیتهایی چون "کاپیتان مارول" یا "بتمن" از مرد به زن، نشانهای از این تلاشها برای بازنمایی قویتر زنان در سینماست. با این حال، از دیدگاهی فرهنگی، میتوان این تغییرات را نهتنها بهعنوان تلاشی برای برابری جنسیتی، بلکه بهعنوان پیامی سیاسی نیز تفسیر کرد.
▫️در بسیاری از فرهنگهای سنتی، نقشهای جنسیتی بهشدت با اعتقادات مذهبی و اجتماعی پیوند خوردهاند. این نقشها بر پایهی تفاوتهای طبیعی و وظایف مشخصی برای هر جنس شکل گرفتهاند و هرگونه تغییر در آنها بهعنوان تهدیدی برای این نظم سنتی تلقی میشود.
▫️در این چارچوب، تغییر جنسیت ابرقهرمانان میتواند بهعنوان تلاشی برای تغییر و حتی بیاعتبارسازی این باورها تلقی شود.
▫️برخی از منتقدان دینی و فرهنگی بر این باورند که این تغییرات بیشتر از آنکه بهدنبال افزایش نمایندگی زنان باشند، تلاشی برای تضعیف نقشهای سنتی زن و مرد و القای دیدگاههای لیبرالتر دربارهی جنسیت و هویت هستند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘راه درست رویارویی با ورود بیوقفهی رسانههای نوظهوری که اصالت فرهنگ ملی را به چالش میکشند.
▫️بدیهی است که نمیتوان و نباید دور خود حصار کشید، بلکه میبایست شناخت صحیح و برخورد علمی و آگاهانه با پدیده رسانههای الکترونیک را پی گرفت. لذا با توجه به این نیاز، میتوان راه حلهای زیر را پیشنهاد داد :
1️⃣ نیاز به تحول همه جانبه
برای ورود به عصر اینترنت و فضای سایبر ، تحولات بنیادین ساختاری ، مدیریتی و فرهنگی، ضروری است.
2️⃣ گزینش همه جانبه
ضروری است به فناوری اطلاعات به عنوان محور توسعه و ابزاری برای پایان بخشیدن به دورهای طولانی مدت از انقیاد ، فقر ، عقب ماندگی و بدبینی، نگریست. و در این میان از تجربه سایر کشورها بهره گرفت
3️⃣ توسعه تلفیقی
میان ملیگرایی، منطقهگرایی و جهانگرایی میبایست دست به گزینش آگاهانه زد و از تلفیق آنها در جهت توسعه ملی سود جست.
4️⃣ توجه به شرایط داخلی
اگر چه فناوری را میتوان از خارج وارد کرد، اما گزینهها باید با محیطی که در آن عمل میکنند، هماهنگ باشند.
5️⃣ زیر ساخت مناسب
در تعریف امپریالیسم فرهنگی بر کنترل اعمال شده بر کشورها از طریق زیر ساخت و فنآوری مناسب تأکید شده است، با ایجاد زیر ساخت و فناوری مناسب میتوان با این کنترل مقابله کند
6️⃣ ایجاد شرکتهای چند شاخه
از لحاظ فنی، برنامهریزی ، تولید، ویراست و توزیع مقدورات و امکانات ضروری است تا کشورهای جهان سوم با ایجاد شرکتهای چند شاخه به عرضه اطلاعات بپردازند.
7️⃣ توجه به عوامل داخلی
برای شناخت شرایط وابستگی و توسعه نیافتگی، تنها استناد به مداخله سازمان سیا و دست نامرئی کمپانیهای چند ملیتی، کافی نیست بلکه باید عوامل داخلی را نیز در این زمینه مورد توجه قرار داد.
8️⃣ تدوین سیاستگذاری و برنامهریزی ارتباطی
این مهم باید با توجه به ارتباطات سنتی، ارتباطات دوربرد ، ارتباطات جمعی و ارتباطات کامپیوتری صورت گیرد ضمن تقویت هر یک از چهار زمینه فوق ، باید هماهنگی سازمانی، بافتی ، آرمانی و هدفدار بین آنها به وجود آید و در صورت لوزم ، "شورای سیاست گذاری ارتباطی ایجاد سیاستگذاریهای ارتباطی" و تبدیل آنها به راهبردهای برنامهریزی را به عهده گیرد.
9️⃣ شناخت جهان سوم
شناخت پیچیدگی جوامع جهان سوم و روابط آنها با کشورهای توسعه یافته ضروری است. باید مشخص شود کدام گروهها، وسایل ارتباطی را کنترل میکنند و اطلاعات و ارتباطات را با چه اهدافی دنبال مینمایند، و وسایل ارتباطی یک کشور، چه نقشی در حفظ و دگرگونی ساختار قدرت در جامعه ، ایفا میکند
🔟 همکاریهای چند جانبه
تشکیل شبکههای خبری به منظور تسهیل مبادلۀ دوجانبه و چندجانبه توسط کشورهای منطقه
1️⃣1️⃣ یافتن زمینههای همکاری جدید بینالمللی
توسعه یک زیر ساخت اجتماعی پیشرفته و ایجاد سیستم ارتباطی جهانی برای کسب برتری فنی در جهت توسعه اطلاعات و صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات و پخش ماهوارهای؛ و بطور کلی یافتن زمینههای همکاری جدید بینالمللی برای تأثیرگذاری بر جریان اطلاعات
2️⃣1️⃣ اطلاعات و فناوری به عنوان عوامل توسعه
(در این خصوص ایجاد ابر دالان رسانهای در مالزی در دوره ماهاتیر محمد در سال ۱۹۹۵ برای ارتباط دادن توسعه و صنعتی شدن از طریق فناوری اطلاعات را میتوان یادآور شد).
تأمین مالی فناوری مناسب مورد نیاز برای شبکههای اطلاعاتی، حفظ یک جریان اطلاعاتی جایگزین، بالا بردن کیفیت اطلاعات، اولویت دادن به آموزش پرسنل بسیار ورزیده و انتشار گزارشهای تحقیقاتی در همه زمینهها و ایجاد توازن میان کمیت و کیفیت تحقیقات و اطلاعات تولید شده، از ضروریات میباشند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘ظهور مطالعات دین دیجیتال
▪️مطالعات دین دیجیتال به بررسی تلاقی فناوری رسانه های نوین دین و فرهنگ دیجیتال میپردازد و در بردارنده موضوعاتی همچون نحوه مشارکت اجتماعات دینی در اینترنت است تا شیوه های نمایش دینداری از طریق فعالیتهای دیجیتال و بررسی امکان در نظر گرفتن مشارکت فناورانه به عنوان یک اقدام معنوی در طول دو دهه اخیر اسامی زیادی به مطالعات دین دیجیتال منتسب شده است.
▫️از مطالعه دین سایبری - شیوه ای برای توصیف نمودهای جدید فعالیت های دینی که از طریق شبکه های رایانه ای جدید در حال ظهورند - تا«دین مجازی». این اسامی بر تنشهای بین ساختارهای دینی «جهان واقعی »و اشکال «مجازی» جدید دین تاکید دارد و این نمودهای مجازی ممکن است به نحوی ناقص در نظر گرفته شوند (هوچکارد و واربرگ : ۲۰۰۵) اخیراً اصطلاح دین دیجیتال برای توصیف مطالعات فضای فناورانه و فرهنگی استفاده شده است.
▪️این مطالعات زمانی انجام میشود که محققان درباره در هم آمیختگی یا ابهام عرصه های دینی آنلاین و آفلاین صحبت می کنند.
▫️زمانی که بسترهای دینی آفلاین با عرصه های جدید آنلاین تلاقی یابند ظهور فضاهایی ترکیبی ممکن میشود کمپل (۲۰۱۳) هوور (۲۰۱۲) اشاره دارد که محققان از بررسی ساده «دیجیتالی شدن دین» - چگونه رسانه های دیجیتال گروه های دینی را مجبور به سازگاری با مفاهیم در حال تغییر سنت اقتدار یا اصالت دینی می کنند - گذر کرده اند تا در سطحی عمیق تر «کمک» واقعی» امر دیجیتال» به «امر دینی» را ملاحظه نمایند.
📚کتاب دین دیجیتال صفحه ۲۲
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم_کوتاه
🔘سرویس اطلاعاتی و نحوه اطلاعات گرفتن با گپ و گفتگوی دوستانه
▫️براساس پرونده ای واقعی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت دوم 🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانا
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت سوم
🔳 نقش دینی و تغییرات در تصویرسازی قهرمانان
▫️دین در بسیاری از جوامع، نقشی کلیدی در تعیین نقشها و وظایف جنسیتی ایفا میکند.
▫️بسیاری از ادیان سنتی، بر تفاوتهای جنسیتی بهعنوان بخشی از طرح خداوندی تأکید دارند و برای هر جنس نقشهای مشخصی در خانواده و جامعه تعیین میکنند. در این راستا، قهرمانان سنتی اغلب نمایانگر این نقشهای دینی و فرهنگی هستند. برای مثال، در افسانهها و داستانهای قدیمی، مردان معمولاً بهعنوان جنگجویان و مدافعان جامعه و زنان بهعنوان پرورشدهندگان و محافظان خانواده به تصویر کشیده شدهاند.
▫️اما با تغییرات جدید در جنسیت ابرقهرمانان، این تصویرسازیها دچار تحولاتی اساسی شدهاند. این تغییرات ممکن است بهطور مستقیم باورهای دینی را تحت تأثیر قرار ندهند، اما بهنوعی به تضعیف نقشهای سنتی که در بسیاری از فرهنگها و ادیان تقدس دارند، منجر میشوند.
▫️در برخی جوامع دینی، این نوع تغییرات بهعنوان یک تهدید فرهنگی و تلاش برای کاستن از اعتبار باورهای مذهبی و اجتماعی تلقی میشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
-233431295_-465293975.mp3
42.06M
▪️پیشنهاد میشود دوستان فرصتی بگذارند و این صوت را گوش کنند.
🔘روایت مساله مقاومت
👤 حبیب رحیمپور ازغدی
مارپیچ سکوت و عدم توازن رسانهای 02:00
تله شناختی جنگ 05:00
جنگ و روایت جنگ 11:10
نسبت آموزش و پرورش با جنگ 17:17
هویت ملی و تربیت سیاسی 25:10
چگونه باید روایت کرد؟ 34:34
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌موضوع این هفته:
سری جیمزباند
یک تیر و چند نشان
📌با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۲۲ آبان ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
✍ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🔘آیا هوش مصنوعی، ادراک و فهم بشری را تصرف کرده است؟
▪️فروید معتقد بود, تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده است:
1️⃣جراحتی که «کوپرنيک» وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست بلکه سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ این موضوع نه فقط محوریت زمین بلکه محوریت انسان را گرفت.
2️⃣ جراحتی که «داروین» با نظریه تکامل وارد ساخت و انسان (که اشرف مخلوقات قلمداد می شد) از نسل میمون دانست!
3️⃣ جراحتی که خود «فروید» با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی بلکه همه چیز ریشه در ناخودآگاه آدمی است(تمثیل کوه یخی)
◾️به عبارت دیگر تحقیر سهگانه انسان رخ داد: تحقیر کیهانشناختی
تحقیر زیستشناختی
تحقیر روانشناختی
▫️ حال در معاصر ما برخی قائل اند با ظهور هوش مصنوعی به نظر می رسد اساسی ترین دارایی بشر یعنی ادراک، فهم، تأمل هم از بشر گرفته می شود و ما با یک ساخته دست بشری مواجهیم که این ویژگی را از بشر به ارث برده است. در چنین دنیایی، آیا بشر به معنا بخشی زندگی اش کمک شده یا بیشتر معانی زندگی را از دست داده است؟ آیا با ظهور هوش مصنوعی قوی(Strong AI) اصلی ترین ممیّز انسان از سایر موجودات هم به تاراج رفته است؟
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
https://eitaa.com/resanesharif
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«دین وسینما»
▪️هنر حاصل نسبتی بیواسطه با عالم و آدم و مبدأ عالم و آدم است و به عبارتی دیگر اثر هنری در نسبت بیواسطه آدمی با وجود موجود ظهور می کند. اما این نسبت دو وجه یا دو ساحت دیگر دارد:
1️⃣اول ساحت ادراکات حسی و فوق حسی بشری
2️⃣ دیگری زبان و بیان هنری که همان صورتهای خیالی یا «ایماژ» هاست.
▫️بدین معنی همه گونه های تجربه هنری نهایتاً با ایماژها سروکار پیدا میکنند. همین ایماژها واسطه انتقال مخاطب به عالم هنری است. همانطور که شعر با ایماژها و صورتهای خیالی عالم هنری خود را ابداع و اقامه میکند موسیقی، خط، نقاشی، معماری صنایع مستظرفه و سینما نیز با صورت خیالی واسطه بیان و محاکات و ابداع عالم می شوند.
▫️صورتهای خیالی هنرهای مختلف در هر دوره تاریخی جلوه انکشاف حقیقت و عالمی دیگر است در این میان برخی از این صور اختصاص به ظهور عالم جدید پیدا کرده اند و آن صور خیالی هنر تكنولوژيك (عکاسی گرافیک و سینما) است که به اقتضای سیطره نفس آدمی بر عالم و آدم بیشتر مجلای زیبایی های نفسانی و وسوسه ها و یا آینه دردها و وحشت و هراس بشری بوده اند. اما غیر از این تکنولوژی امکان نویی را برای بشر و ایماژهای او فراهم کرده که در گذشته بی سابقه بوده است.
▫️تاکنون هیچ هنری حتی هنرهای نمایشی (تئاتر) نتوانسته بود با ایماژها و صورتهای خیالی تألیفی خیال و و همی از کلیت محسوس واقعیت یا فوق واقعیت را در بیرون ابداع کند شعر در میان هنرها درونی ترین و از اینجا توانمندترین ایماژها را در مواجهه با ساحات ادراکی و ایماژهای درونی مخاطب ابداع می کند.
▫️اما این ایماژها همواره درونی و باطنی می مانند. پس صورتهای خیالی شعری بی آنکه چون نقاشی و هنرهای تجسمی به تصویرگری بپردازند به نحوی تصویر عالم را در خیال مخاطب باز آفرینی می کنند.
▫️هر قدر موضوع و مضمون شعر متعالی تر باشد به همان نسبت ساحت خیال مخاطب باید سیری عمیق تر در اعماق وجود داشته باشد تا او بتواند به همسخنی و همدلی و همدردی با شاعر برسد.
📚کتاب دین و سینما صفحه ۷
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سینما
💢فیلم «فاطیما FATIMA»
▪️گفت و گوی مرحوم استاد طالبزاده و دکتر شاهحسینی در مورد فیلم فاطیما
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت سوم 🔳 نقش دینی و تغییرات در
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت چهارم
🔳 تغییر جنسیت ابرقهرمانان و استعمار فرهنگی
▫️یکی از جنبههای مهم این بحث، مسئله استعمار فرهنگی است.
▫️استعمار فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن فرهنگهای غالب تلاش میکنند ارزشها و باورهای خود را به دیگر فرهنگها تحمیل کنند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان، بهویژه زمانی که از سوی هالیوود و سینمای غربی مطرح میشود، میتواند بهعنوان بخشی از این تهاجم فرهنگی تلقی شود.
▫️هالیوود بهعنوان بزرگترین تولیدکنندهی محتواهای فرهنگی و سرگرمی، نقش مهمی در شکلدهی به ذهنیت و باورهای جهانی دارد.
▫️در این زمینه، تغییر جنسیت شخصیتهای قهرمانی که قبلاً بهعنوان نمادهای سنتی مردانه یا زنانه شناخته میشدند، میتواند بهنوعی تلاش برای بازتعریف هویت جنسیتی و تحمیل دیدگاههای مدرنتر به جوامع مختلف باشد.
▫️بسیاری از فرهنگهای غیرغربی که هنوز به ارزشها و نقشهای سنتی جنسیتی پایبند هستند، ممکن است این تغییرات را بهعنوان نوعی تهدید فرهنگی یا استعمار فرهنگی جدید ببینند که در آن ارزشهای مدرن غربی بهطور سیستماتیک در حال جایگزینی با باورهای سنتی و بومی هستند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 جنگ روانی عملیاتی:
▪️هدف:
▫️تاثیرگذاری بر #تصمیمگیریهای کوتاهمدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص.
▪️ روشها:
▫️انتشار اطلاعات گمراهکننده، #شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بیاعتمادی در بین دشمن.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم |#فیلترینگ |#نشست
🔘 سیاق فیلترینگ
▫️محمد محمدینیا؛
▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️آیا ما در ایران، با یک نتانیاهوی درونی، در حال مبارزه هستیم یا نه؟
▪️مبلغان شعار رفع فیلتر قصد دارند اینگونه القا کنند که مساله فیلترینگ صرفا مربوط به دسترسی آزاد مردم به محتواست و این یعنی مساله را صرفا در لایههای ابزاری آن تصویر میکنند.
▫️فیلم کامل این گفتگو در👈🏻 آپارات فکرت، با عنوان:
▪️رابطه فیلترینگ و تعدیل ساختاری در جمهوری اسلامی ایران؛ ۸ آبان ۱۴۰۳
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
▪️ مبحث این هفته: فصلهای نهم و دهم
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
▫️ گزینش موارد احساس برانگیز:
▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است.
▪️خیلی از گزارشها و مستنداتی که این رسانهها درباره ایران کار میکنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است.
▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد.
▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است:
▪️اول مخاطب را با خود همراه میکند؛
▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و
▪️نهایتاً او را به واکنش وامیدارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است...
▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فطرت کلید دربهای بسته علوم انسانی
▪️ در عصری که علم دارد به بنبست میرسد، علوم انسانی دیگر توان اقناع ندارد و هنر با دامنزدن به شهوت و غضب خودش را جا میاندازد چگونه ندای دین و فطرت بلند میشود؟
💬 سخنرانی استاد حسن عباسی در اولین مراسم سالگرد رحلت استاد فرجنژاد
#اولین_سالگرد_استاد_فرج_نژاد
#استاد_حسن_عباسی
#سینمای_آمریکا
📲 موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت چهارم 🔳 تغییر جنسیت ابرقهرم
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پنجم
🔳تغییر جنسیت و تهاجم فرهنگی
▫️علاوه بر مسائل مربوط به استعمار فرهنگی، تغییر جنسیت ابرقهرمانان بهویژه در جوامعی که هویت دینی و فرهنگی قوی دارند، بهعنوان شکلی از تهاجم فرهنگی نیز مطرح شده است.
▫️تهاجم فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک فرهنگ غالب سعی میکند هنجارها، ارزشها و باورهای خود را بهطور گسترده بر سایر فرهنگها تحمیل کند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان در هالیوود، میتواند بخشی از این روند تلقی شود.
▫️این تغییرات نهتنها به معنای بازنمایی جنسیتی جدید در سینما هستند، بلکه بهنوعی تلاش برای تغییر مفاهیم پایهای از جنسیت و هویت نیز بهشمار میآیند.
▫️در جوامعی که هویت جنسی و نقشهای جنسیتی بهشدت با باورهای دینی و فرهنگی آمیخته است، این تغییرات ممکن است بهعنوان تلاشی برای تضعیف این هنجارها تلقی شوند. بهویژه در جوامع اسلامی، یهودی، و مسیحی که نقشهای جنسیتی در چارچوب آموزههای دینی تعیین میشوند، این تغییرات بهعنوان چالشی برای ارزشهای دینی مطرح میشوند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوش_مصنوعی
🔘انقلاب هوش مصنوعی و تغییر تعریف قدرت در جهان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده
▪️اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روانشناختی است که به واسطه وابستگی شدید به استفاده از فضای مجازی ایجاد می شود، به طوری که فرد توان کاهش استفاده از فضای مجازی دست می دهد .
▫️ علائم اعتیاد اینترنتی :
گوشه گیری ،اختلال در الگوی خواب ، احساس نیاز به تنها بودن ،فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی ،ازهم گسیختگی روابط اجتماعی و ناکارآمدی در عملکرد شغلی و تحصیلی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
میدان رسانه.mp3
1.91M
#صوت
💢میدانداری در رسانه
▪️در فرایند تولید محتوا آنچه موجب تاثیرگذاری یک عملیات رسانهای میشود، فهم عمیق عوامل تولیدی از فضای رسانه است.
🔻یکی از لوازم این فهم، حضور عوامل در بستر رسانه و شهود آن فضاست، به این معنی که تا وقتی اتمسفر رسانه ادراک و با چالشهای آن از نزدیک مواجهه پیدا نشده باشد، هر نوع تجویزی برای افراد به خطا رفته و مثمر ثمر نخواهد بود.
🔘از این منظر شاید بتوان رسانه را همانند میدان جنگ در نظر گرفت و بهتر این است که فرماندهی میدان را به افرادی سپرد که تجربه کافی و تصور صحیح از موقعیت داشته و در این فضا زندگی کرده باشند.
✍️مصطفی گودرزی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت پنجم 🔳تغییر جنسیت و تهاجم ف
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پایانی
🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانان و پیامدهای فرهنگی
▫️تغییر جنسیت ابرقهرمانان در سینمای غرب، از دیدگاه فرهنگی و دینی، بیش از آنکه بهعنوان بازنمایی واقعی تنوع جنسیتی باشد، میتواند بهعنوان یک پدیدهی پیچیده و چندلایه دیده شود. این تغییرات نهتنها با چالشهای فرهنگی و دینی روبهرو هستند، بلکه ممکن است بخشی از جریانهای سیاسی و فرهنگی گستردهتری باشند که هدفشان تغییر مفاهیم جنسیت و هویت در سطح جهانی است.
▫️با در نظر گرفتن مسائل سیاسی، استعماری و تهاجم فرهنگی، میتوان گفت که این تغییرات نه تنها بازتابدهندهی تحولات درون جوامع غربی هستند، بلکه بهعنوان ابزارهایی برای نفوذ فرهنگی و تغییرات اجتماعی در سراسر جهان نیز به کار گرفته میشوند. این مسئله چالشهایی جدی برای فرهنگها و ادیان سنتی ایجاد میکند که هنوز به نقشهای جنسیتی سنتی و باورهای مربوط به آن پایبند هستند.
▫️در نهایت، تغییر جنسیت ابرقهرمانان را میتوان بهعنوان بخشی از جریانات وسیعتری در سیاست فرهنگی نیز مشاهده کرد. این تغییرات نهتنها به مسائل جنسیتی و نمایندگی زنان در رسانهها میپردازند، بلکه بخشی از پروژههای سیاسی و اجتماعی هستند که هدفشان ایجاد تغییرات عمیقتر در جامعه است.
▫️برخی از این تغییرات، بهویژه در زمینهی جنبشهای حقوق زنان و جامعهی LGBTQ+، بهعنوان تلاشی برای بازتعریف مفاهیم جنسیت و هویت جنسی مطرح میشوند.
▫️با این حال، منتقدان فرهنگی و دینی بر این باورند که این تغییرات گاه بهطور غیرواقعی و سطحی انجام میشود و بیش از آنکه به تقویت حقوق زنان یا اقلیتها کمک کند، بهعنوان ابزاری برای تقویت گفتمانهای سیاسی خاص عمل میکند. این مسئله بهویژه در جامعهی غربی، جایی که جنگهای فرهنگی بر سر هویتهای جنسی و جنسیتی بهشدت جریان دارند، قابل مشاهده است.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام