💠 وقتی رسانه ها از واژه تروریست استفاده نمی کنند
✅ سیاستمداران و رسانههای اروپا حاضر نشدند از واژهی «تروریستی» برای این جنایت استفاده کنند و فقط به عبارت «حرکت مسلحانه» بسنده کردند، درحالیکه در هر جای دنیا، حرکتی بر ضد یک فرد مورد علاقهی اروپاییها انجام گیرد، گروههای مدعی مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر جنجال میکنند.
📝 رهبر انقلاب، 1398/1/1
#کلام_ولی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎥شکل گیری سینما در آمریکا
🔴از آغاز شکل گیری سینما در سواحل شرقی آمریکا، یهودیان و صهیونیستها قدرت آن را دریافتند و با گسترش فعالیتها در ساحل غربی، شهرک هالیوود را تأسیس کردند. آنها هر روز بیش از پیش در آن جا سرمایه گذاری میکردند تا این که توانستند لقب«سلطان سینما» را به خود اختصاص دهند.
🔵پایه گذاری هالیوود با نامهایی چون برادران وارنر، ساموئل گلدن، لویی مایر، کارل لمله هادکنسون، آدولف زوکر و ویلیام فاکس همسان است و ما را به یاد شرکتهای آغازین یهودی میاندازد که هنوز هم نقش مهمی در بازیهای فکری و سیاسی هالیوود بازی میکنند.
📝 کتاب اسطوره های صهیونیستی سینما
🖊محمد حسین فرج نژاد
#هالیوود
#سینما
#فرج_نژاد
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#اینفوگرافی:
🔟 نکته درباره استفاده از #شبکه_های_اجتماعی
#فضای_مجازی
#سواد_رسانه
#تلفن_همراه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
💠نگاه کردن به رسانههای تصویری وقت تلف کردن است
🎙پروفسور حمید مولانا
(استاد بین المللی رسانه و ارتباطات)
◀️ آموزش، مسئله ای است که رسانه های داخلی آن را فراموش کرده اند. همواره رادیو گوش دادن، مد خوب نیست. مد خوب، بازی کردن با لوازم و آلات نیست. براساس مطالعاتی که در غرب شده است، تلویزیون و رادیو و فیلم و سینما را کسانی مشاهده می کنند که سواد و خلاقیت بسیار کمتری دارند. نخبگان، خلاق هستند.
◀️ جمعیتی که علاقه ها و گرایش های متنوعی در زندگی شان دارند، اصلا جزو بینندگان و شنوندگان و استفاده کننده های رادیو، سینما، تلویزیون و ماهواره نیستند. این نتیجه ی ۶۰ سال بررسی جامعه شناسان و ارتباط شناسان دنیا است. پیام اصلی ما باید این باشد که نگاه کردن به رسانه های تصویری، وقت تلف کردن است. کارهای دیگر هم می شود انجام داد. این را ما باید مُد کنیم.
#پروفسور_مولانا
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎬نسخه ترمیمشده ۳ فیلم مستند از ساختههای شهید سیدمرتضی آوینی، برای نخستین بار در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
منبع: فارس
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📝 علم ارتباطات، انقلاب اسلامی و مبانی نظری تمدن جدید از نگاه #شهید_آوینی:
🔷محتوای #ارتباطات در این دهکدهی جهانی «اطلاعات» است، «اطلاعاتی منشأ گرفته از فرهنگ مسلط جهانی که #فرهنگ تمدن اروپایی است و نظام ارزشی ملازم با آن». این فرهنگ سلطهگر و سلطهگرا برای مبدل کردن جهان به یک دهکدهی واحد، همهی نظامات لازم را نیز تأسیس کرده است: اعلامیهی جهانی حقوق بشر، سازمان ملل متحد، شورای امنیت و … از همه مهمتر تفکر ـ یا شبهتفکر ـ مبتنی بر مشهورات علمی که آن را «فلسفهی علمی» میگویند.
🔷«فلسفهی علمی» جو فروش گندمنمایی است که میخواهد با استنباط احکام کلی از مجموعهی اطلاعات علمی، که جز در محدودهی نسبتها و اسباب نمیتوانند واجد هیچ کلیت و عمومیت و یا اطلاق باشند، فلسفهنمایی کند و جانشین تفکر فلسفی شود.
🔷این هست که شبکهی جهانی ارتباطات، در طول دهها سال، فرهنگ واحدی را که بر همین شبه تفکر علمی مبتنی است در سراسر زمین اشاعه داده است و اکنون اعتبارات عقلی ـ و یا بهتر بگوییم اعتبارات وهمی یا شبهعقلی ـ عموم انسانهایی که با #رسانههای_گروهی در سراسر جهان ارتباط دارند به چیزی جز احکام پوزیتیویستی و کفرآمیز تمدن جدید حکم نمیکند، اما از سوی دیگر، اگر آنچنان که در علم ارتباطات میگویند «تفکر، حاصل ارتباطات است»، چرا در جهان امروز نمونهای چون انقلاب اسلامی ایران فرصت وقوع داشته است؟
🔷اعم از آنکه تاریخ را بر مبنای «نظریهی ارتقای خطی» تحلیل کنیم و یا آنچنان که در #علم_ارتباطات مرسوم است براساس «تکامل ابزار ارتباطی»، #انقلاب_اسلامی_ایران یک نمونهی غیرقابل توجیه است. در کتاب «موج سوم» که در واقع مانیفست تفصیلی عامیانهی تمدن جدید است، انقلاب اسلامی ایران همچون عکسالعملی در برابر هجوم موج سوم یا «موج انفورماتیک» تحلیل شده است که توسط وابستگان به موج دوم انجام گرفته … و البته این تحلیل به یک لطیفهی غرضجویانه بیشتر از یک تحلیل علمی شبیه است.
🔷اگر جهان را چون یک #دهکدهی_جهانی با اغراض و غایات و با فرهنگ پوزیتیویستی تمدن جدید تصور کنیم، انقلاب اسلامی ایران با این رویکرد اصولگرایانه به احکام اسلام نمیتواند جز یک بازگشت مرتجعانه به عصر اسطورهها و دین چیز دیگری باشد، چراکه بنابر فرض اولیه، با ظهور عصر تفکر فلسفی یا عصر تعقل محض زمینی، عصر اسطورهها و دین سپری گشته است و نخست فلاسفه جانشین انبیاء گشتهاند و سپس متدولوژیستها جای هر دو را پر کردهاند.
🔷اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم، باید گفت که اصلاً آنچه ما میگوییم بر مبانی نظری دیگری متغایر و حتی متضاد با #مبانی_نظری #تمدن جدید استوار است و لذا سخن ما را با این عقل اعتباری یا شبهتفکری که حاصل ارتباطات جهانی و نفوذ فرهنگ مسلط اروپایی است نمیتوان دریافت و اگر کسی بخواهد با این عقل روز و براهینی ریشه گرفته از مشهورات علمی با ما به چونوچرا برخیزد، راهی به حقیقت نخواهد داشت.
منبع: مقاله #تکنولوژی ارتباطات
به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ نامزدهای نهایی «چهره هنر سال انقلاب» معرفی شدند
🔴 نشست رسانهای هفته هنر انقلاب صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد و به برنامه های این هفته که از ٢٠ تا ٢٦ فروردین می باشد پرداختند: از صبح فردا هفته هنر انقلاب با غباروبی مزار شهید آوینی اغاز می شود و در ادامه هنرمندان با آرمانهای حضرت امام تجدید میثاق میکنند. عصر فردا از ساعت ۱۷.۳۰ افتتاحیه هفته هنر انقلاب را با تجلیل از ٢٦ چهرهای که در سال در حوزه تولیداتی داشته و آثار آنها در سطح ملی و بینالمللی برگزیده شده، تقدیر میشوند. روز پنجشنبه برنامه شب خاطره ویژه هفته هنر انقلاب را خواهیم داشت. همچنین برنامه «در حلقه رندان» ویژه این هفته را شاهد خواهیم بود و برای نخستین بار جشنواره شعر و داستان انقلاب را از ساعت ١٧:٣٠ روز جمعه برگزار میکنیم.
🔴 از میان ١٤ چهره رضا امیرخانی، هدایتالله بهبودی، ابراهیم حاتمیکیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان نامزد نهایی چهره هنر سال انقلاب معرفی شدند. همچنین در بخش رویداد سال نامزدها عبارتند از مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامی، هیات هنر و کلاسهای آموزشی شهاب مرادی نامزد نهایی رویداد هفته هنر انقلاب هستند.
📝 حلقه وصل
#سینما
#هنر_انقلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📝 از آوینی روایت فتح تا آوینی سوره
🔷 از حوالی غروب 20 فروردین 1372 که رملهای سیال #فکه، مین را دقیقا زیر پای سیدمرتضی آوینی کشاندند تا امروز که 26 سال از آن اتفاق میگذرد روز به روز بر شهرت #سیدمرتضی_آوینی به عنوان نماد #فرهنگ و #هنر_انقلاب افزوده شده است. هرچقدر که بر این شهرت افزوده شد، به همان نسبت آوینی جای محکمتری روی قاب عکس دیوارها دارد. در تمام این سالها آوینی تنها «چهره»تر شده است. #آوینی بعد از 2 دهه «انحصار ورثه» میشود و تمام دعواهای پیرامون او به این بازمیگردد که او متعلق به کیست؟ مرتضاست؟ آقا مرتضی؟ کامران است یا سیدمرتضی آوینی؟ متعلق به این سو است یا آنسو؟
🔷 ما در زمان حیات او با 2 نوع آوینی مواجه هستیم: «آوینی #روایت_فتح» و «آوینی #سوره». بعد از بیستم فروردین، صدها هنرمند از نسل جدید پدید آمدند که هرکدام در بخشی از دنیای هنر مشغول به خلق اثر شدند. آوینی روایت فتح همان آوینی مستندسازی بود که در سینمای #مستند و بخشی از سینمای داستانی ورود کرد و آثار متعددی از او به جای ماند. روایت فتح در این سالها بازتولید شده و در نسلهای جدید تاثیرش تجلی پیدا کرده است. در این 26 سال کمتر عرصهای را میتوان یافت که از #هنرمندان متعهد به حقیقت خالی باشد؛ از سینمای داستانی و مستند تا هنرهای تجسمی اعم از #نقاشی، #گرافیک و حتی #مجسمهسازی. اما در تمام این سالها «آوینی سوره» بر قاب دیوار محبوس شده و هر سال تنها مراسم نبودنش برگزار میشود. آوینی «روایت فتح»، برخاسته از «#آینه_جادو»هایی بود که در سوره تحریر شد. آوینی «خانگزیدهها» همان به تصویر کشیدن «مبانی توسعه و #تمدن_غربی» بود. آوینی قبل از آنکه دوربین به دست بگیرد، معتقد به «انکشاف #تکنولوژی» بود و وقتی با وضو پای میز #تدوین مینشست که تکلیف خودش با دوربین، #دفاعمقدس و سینمای اشراقی مشخص شده باشد.
🔷آوینی در مسیری روایت فتح را خلق کرد که بنیانهای تئوریکش را خودش بنا نهاده بود. آرای آوینی بسط جهانبینی او نسبت به #سینما، #ادبیات، هنرهای تجسمی، #اقتصاد و سایر حوزههای تمدنی بود. هرچند نمیتوان نظرات او را به نظریه تعبیر کرد اما به جرأت مقدمهای تئوریک بر فرهنگ و هنر انقلاب بود که بعد از او تحسین شد اما همهجانبه دنبال نشد. مهمترین پیامد این اتفاق، آن است که عمده هنرمندان انقلابی یا همان خالقان روایتهای جدید فتح، همچنان با آزمون و خطا در خلق آثار هنری متعهد خود پیش میروند. عمده آنها محصول تلاش فردی و استعداد شخصی خود هستند، نه محصول ساختارهای آموزشی و اندیشه مراجع فکری این حوزه. ادعای گزافی نیست که امروزه تقریبا مرجع اندیشهای فراگیری در حوزه فرهنگ و هنر #انقلاب نداریم. اگر پی سابقهاش را بگیریم باید تا 26 سال قبل در زمان سفر کنیم تا به روزهای پیش از 20 فروردین 72 برسیم.
🔷اگرچه نسل اندیشمند آن برهه به امروز رسیدند اما بهرغم آنکه در قید حیاتند، از قید تاثیرگذاری فارغ بوده و هرکدام را میتوان به عزلتنشین دنیای فرهنگ و هنر تعبیر کرد. یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی سیدمرتضی آوینی که امروز به فراموشی سپرده شده است، ایجاد جریان پویای اندیشهای در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب بود که پیش از آن وجود نداشت. محوریت ماهنامه سوره و خلق مباحث عمیق پیرامون فرهنگ و #هنر که پس از آن نیز در عرصه اندیشه و #ژورنالیسم پیگیری نشد. از همین رو است که سالهاست همچنان در بدیهیترین سیاستگذاریهای هنری، اعم از سیاستهای موسیقایی، سینما، #تئاتر و هنرهای تجسمی دچار چالش هستیم. نبود هیچگونه سند بالادستی و چالش برخوردهای چندگانه و #سیاست متغیر جشنوارههای سینما، موسیقی و تجسمی #فجر از جمله این پیامدهاست. ما ناگزیر به پذیرش این مساله هستیم که در بازتولید اندیشههای سیدمرتضی آوینی در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب درجا زدهایم و نیاز است با معدود چشمههای اندیشهای باقیمانده در این حوزه، دوباره آن را به جریان بیندازیم. این امر جز با بازبینی و نقد و بررسی آرای پیشین آوینی ممکن نیست. نمیتوان از آوینی عبور کرد اما باید آرای او بعد از 2 دهه تکمیل و تحول پیدا کند.
منبع: وطن امروز - محسن شهمیرزادی
به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی
#هنر_انقلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔘 نفوذ رسانه های غربی در کنترل افکار
🔴 بیتردید یکی از قدرتمندترین ابزارها برای امپریالیسم فرهنگی توسط غرب رسانههای آمریکایی با محوریت صنعت فیلمسازی هالیوود هستند. این موضوعی پذیرفته شده است که جهان بینی آمرکایی پیش از آنکه از هر طریق دیگری مطرح شود، از طریق هالیوود منتشر میشود.
🔵 اگر به تعبیر «پروفسور نوام چامسکی» نخستین کار کرد شرکتهای بزرگ روابط عمومی، تبلیغات، سینما و تلویزیون کنترل افکار است پس باید در هر تصویر و سخنی یک تز و ایدئولوژی نهفته باشد.
🖊 فائزه فلاطونی
#سینما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
بیستم فروردینماه سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی گرامی باد.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
آیا تئاتر زنده می ماند؟
«سید مرتضی #آوینی»
🔹#تئاتر در روزگار ما معضلی است و نه فقط برای ما، که در سراسر عالم؛ مگر برای آنان که تئاتر شان ریشه در سنت و یا #اساطیر داشته است. بعضی ها معتقدندکه تئاتر دیگر مرده است؛ من از آنان نیستم، اما از سر انصاف باید بگویم که چندان هم زنده نیست.
🔸بعد از نود سال که از تولد #سینما می گذرد، تئاتر هویت مستقلّ خویش را به ناچار در عرصه هایی می جوید که سینما در آن راه ندارد. تئاتر چاره ای جز این ندارد که خود را در آنجا که سینما نیست پیدا کند.
🔹آبشخور تئاتر – به معنای عام – همان سرچشمه آداب و سنن و آیین های مردمی است و در هر جایی از سیاره خاک که این مولد مادر خویش را انکار نکرده، تئاتر نیز زنده است.
🔸تئاتر ... ریشه درآیین ها و #مناسک دارد و انسان در آیین ها و مناسک تجربیات آسمانی خود را محاکات می کند و خاطرات ازلی خود را باز می جوید و از عاقبت خویش می پرسد و جواب می گیرد.
🔹تئاتر ... در پیوند با #رُمان نویسی و دیگر هنرها عرصه بیان اوهام و عوالم شخصی و تعمیم ناپذیر #هنرمندان منفصل از مردم شده است، اگر چه در این میان چه بسا خودآگاهانه یک تجربه جمعی و تاریخی است که محاکات می شود: مسخ کافکا، کرگدن یونسکو، در انتظار گودو ...
🔸با پیدایش سینما، تئاتر غرب، خزیده در مغاک یک انزوای تاریخی، ناگزیر شده است که به عرصه ای بسیار محدود و تنگ برای حیات خویش اکتفا کند. تاریخ #هنر مدرن تاریخ تحول تئاتر نیز هست و اکنون تئاتر غرب، منفصل از مردم، گرفتار یک اسنوبیسم مفرط، و محفوف در فرمالیسم پیچیده ای که حجاب خَرق ناپذیر معنا و محتواست، لحظات احتضار خویش را طی می کند.
🔹پیشینه تئاتر بومی ما در #تعزیه، سوگ سیاوش، #نقّالی و پرده خوانی، نمایش های روحوضی و خیمه شب بازی محدود می شود. تئاتر ما در رویکرد به این سوابق ملی باید از تکرار در قالب های تجربه شده گذشته پرهیز کند و جایگاه خاصّ خویش را در فرهنگ امروز و تاریخ فردا بیابد. منظر نگاه ما به تئاتر بومی نیز باید تغییر کند.
🔸هنر #نمایش اگر ریشه در خاک فرهنگ و ادب این مرز و بوم بدواند، عرصه های دیگری نیز برای ادامه حیات خواهد یافت، چنان که در سال های آغازین پیروزی #انقلاب_اسلامی و #جنگ_تحمیلی چنین شد و گروه های نمایشی خودپرورده ای از میان مردمان پایین دست سر برآورد.
🔹عهد بشر با خدا تجدید گشته است و اگر تئاتر از مقتضیات این تجدید عهد تاریخی غفلت کند، سر از بستر این بیماری برنخواهد داشت و خواهد مرد؛ و اَمّا یَنفَعُ النّاسَ فَیَمکثُ فِی الاَرض.
منبع:کتاب رستاخیز جان صفحه ی 127
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔅رهبرانقلاب: در كلمات ائمه عليهم السلام، روی دو جمله راجع به حضرت اباالفضل العباس (ع) تاکید شده است:
🌸 یکی بصیرت، یکی وفا.
🌹ولادت حضرت اباالفضل(ع) و روز جانباز مبارک باد.
💻 @Khamenei_ir
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
⭕️ میلاد سیدالساجدین، امام سجاد علیه السلام را تبریک عرض می کنیم.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شرکت مرسدس بنز چگونه از تکنیک اقناع مخاطب استفاده می کند؟
#تکنیک
#اقناع_مخاطب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
030.pdf
440.2K
فایل pdf:
🔷 تاثیر رسانه های اجتماعی بر سبک زندگی کاربران اینترنت
رسانه های اجتماعی محبوب ترین بخشهای فضای مجازی برای استفاده عموم هستند. از کودکان و نوجوانان گرفته تا مادر بزرگ ها، مدارس، شرکتهای دولتی، انجمنهای خیریه، برندهای تجاری و … همه و همه سعی می کنند در رسانه های اجتماعی حضور پیدا کرده و ضمن تولید محتوا برای خود مخاطبان ثابتی دست و پا کنند.
#فضای_مجازی
#شبکه_های_اجتماعی
#اینترنت
#سبک_زندگی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔹شورای عالی نهادهای حوزوی برگزاری می کند:
🔹هم اندیشی مدرسان حوزوی سواد رسانه و #فضای_مجازی
🔹برای ثبتنام به آدرس زیر مراجعه نمایید:↙️
https://www.balagh.ir/form/11906
#سواد_رسانه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷 دانلود رایگان | #کتاب_الکترونیکی راهنمای والدین در انتخاب بازی دیجیتال
🔸چه #بازی دیجیتالی ( رایانه ای، موبایلی و ...) به درد فرزند من می خورد؟
🔸یکی از سوالاتی که معمولا #والدین دارند این است که چه بازی برای #فرزند من مناسب است؟
🔸یکی از عواملی که می تواند به این سوال پاسخ دهد رعایت #رده_بندی_سنی در انتخاب بازی است.
🔸اگر می خواهد با نظام ارزیابی رده بندی سنی #بازی_های_رایانه_ای آشنا شوید؟
🔸اگر می خواهید معنی علامتهای درج شده پشت جلد بازی ها را بدانید
🔸یا اگر می خواهید بدانید بازی مد نظر شما چه رده بندی سنی دارد؟
🔸با مطالعه این کتاب الکترونیکی رایگان می توانید به پاسخ سوالهای خود خیلی کوتاه و سریع و البته به زبان ساده دسترسی پیدا کنید.
دانلود کتاب در:
http://vmojahed.ir/?p=7059
منبع:
@vmojahed
#سواد_بازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔷 تصویر #شیطان و #فرشته ها در هالیوود
🔸سخنرانی حجت الاسلام علی قهرمانی در نشست علمی
🔸گونه شناسی سیمای منجی در سینمای هالیوود
🔸انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
تماشای ویدیو در:
https://www.aparat.com/v/SwVfX
#هالیوود
#آخرالزمان
#سینما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
⬛️ مجلس یادبود مرحوم حاج اسد الله ارجمندفر
پدر حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر
(از اساتید انجمن سواد رسانه طلاب)
پنجشنبه 29 فروردین - ساعت 18
قم - پردیسان- مسجد امام صادق (ع)
انجمن سواد رسانه طلاب به نوبه خود این ضایعه را به استاد ارجمندفر تسلیت می گوید و برای آن مرحوم غفران الهی را مسئلت می نماید.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
در اختتامیه پنجمین هفته هنر انقلاب؛
🔷 ابراهیم حاتمیکیا چهره هنر انقلاب در سال ۹۷ شد
🔸 امسال از میان ۱۴ نامزد اولیه برای دریافت عنوان چهره سال #هنر_انقلاب ۵ نفر به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند.
🔸به این ترتیب رضا #امیرخانی، هدایتالله #بهبودی، ابراهیم #حاتمیکیا، مسعود #نجابتی و مهدی #نقویان به عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه چهره سال هنر #انقلاب معرفی شدند.
🔸در نهایت ابراهیم حاتمی کیا به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در سال 97 انتخاب و تندیس خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس حوزه هنری دریافت نمود.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📢 چهره هنر انقلاب در سال 97: تازهنفسهای سینما نباید از راه بمانند
🔹#ابراهیم_حاتمی_کیا بعد از دریافت جایزه اش به عنوان چهره هنر انقلاب در سال 97 گفت: من به این لحظه بسیار افتخار می کنم. 38 سال است #فیلم می سازم و این زمانی نزدیک به عمر #انقلاب است. تا یادم می آید همیشه فراز وفرودهای زیادی برای فیلم ساختن داشته ام.
🔸گاهی احساس می کنم زیاد حرف می زنم. اما باید بگویم این راهی هموار برایمان نبوده است. ما راه را ساختیم و آنچه را در ابتدای انقلاب نسبت به #هنر_متعهد، چه گفتن و چگونه گفتن مطرح بود مشخص کردیم.
🔹وی افزود: گاهی به ما پروپاگاند گفته میشود. اگرچه در اوایل انقلاب آقامرتضی #آوینی بود و از او انرژی میگرفتیم اما مسیر هموار نبود. برای ساخت بیشتر فیلم هایم باید میجنگیدم. از وقتی جلوی فیلم مهاجر را میخواستند بگیرند برای اینکه فرمانده قصه نباید به نیروی خود سیلی بزند تا بعد از آن. انواع نیش ها را در این 40 سال شنیدیم.
🔸این مقدمه را گفتم تا بگویم تازهنفسهایی که وارد فضای فیلمسازی می شوند تنها با چند انگ شنیدن، از اینکه نمی خواهند در این حوزه بمانند، می گویند. کسی که در اتوبان همت وارد می شود ساده نباید از مسیر بگذرد. باید تحمل کند.
🔹ما در این راه متلکها شنیدیم، گریهها کردیم، زخم ها خوردیم. در #حوزه_هنری بارها گریه کردم از سنگینی نگاههای حوزه روشنفکری و بهتر بگویم شبهروشنفکری. کسانی بودند که به ما صبوری آموختند و انتظار دارم که جوانان نیز از راه نمانند.
🔸کارگردان «به وقت شام» ادامه داد: وقتی با نام #شهید پا به عرصه سینما می گذاری، تعهدی داری که نباید به راحتی از آن دست بکشی. 40 سالگی انقلاب به تعبیر #مقام_معظم_رهبری آغاز یک مسیر است. خوشحالم از دست عزیزی مثل آقای سرهنگی و دیگر همسنگرانم این جایزه را میگیرم. دعا کنیم از مسیر نیفتیم و همچنان پیش برویم.
منبع: پایگاه خبری حوزه هنری
#سینما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از رفیع الدین اسماعیلی
به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی
باز نشر مقاله بررسی رابطه هنر و دین از منظر سید حسین نصر و سید مرتضی آوینی
در مجله علمی _ پژوهشی معرفت فرهنگی-اجتماعی شماره ۲۶ چاپ شده است.
چکیده:
دین و هنر از آغاز تاریخ همراه و هم عنان هم بوده اند. هنر را با محتوای فرامادی و هویت آسمانی آن، نمی توان جدای از دین فرض نمود. به همین دلیل، رابطه میان آن دو همواره چالش برانگیز بوده است. اندیشمندان و متفکران مسلمان، تلاش زیادی برای بررسی ارتباط میان این دو انجام داده اند. هدف از این مقاله بررسی و مقایسه رابطه دین و هنر از منظر سیدحسین نصر و شهید آوینی می باشد. این مقاله تلاش دارد با بررسی مبانی این دو اندیشمند، دیدگاه های آنان را در این موضوع بیان کند. سیدحسین نصر، با توجه به تعریفی که از سنت و حکمت خالده دارد، تلاش کرده است منشأ هنر اسلامی را مطابق با تعریف سنت، ریشه در آموزه های وحیانی بداند. بر همین اساس، به هنر قدسی اعتقاد دارد که درون هنر سنتی است. شهید آوینی نیز با تأثیرپذیری از فردید و هایدگر، مکتب انتقادی فرانکفورت و به طور جدی تر نگاه حکمی و عرفانی امام خمینی ره، رویکرد جدیدی را در عرصه هنر در ایران پایه ریزی می کند.
کلیدواژه ها: هنر، دین، حسین نصر، مرتضی آوینی، هنر دینی.
منبع: خبرگزاری فارس.
https://www.farsnews.com/amp/13951010000905
#شهید_آوینی
#سید_حسین_نصر
#رفیع_الدین_اسماعیلی
@r_esmaeili