انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت دوم 🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانا
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت سوم
🔳 نقش دینی و تغییرات در تصویرسازی قهرمانان
▫️دین در بسیاری از جوامع، نقشی کلیدی در تعیین نقشها و وظایف جنسیتی ایفا میکند.
▫️بسیاری از ادیان سنتی، بر تفاوتهای جنسیتی بهعنوان بخشی از طرح خداوندی تأکید دارند و برای هر جنس نقشهای مشخصی در خانواده و جامعه تعیین میکنند. در این راستا، قهرمانان سنتی اغلب نمایانگر این نقشهای دینی و فرهنگی هستند. برای مثال، در افسانهها و داستانهای قدیمی، مردان معمولاً بهعنوان جنگجویان و مدافعان جامعه و زنان بهعنوان پرورشدهندگان و محافظان خانواده به تصویر کشیده شدهاند.
▫️اما با تغییرات جدید در جنسیت ابرقهرمانان، این تصویرسازیها دچار تحولاتی اساسی شدهاند. این تغییرات ممکن است بهطور مستقیم باورهای دینی را تحت تأثیر قرار ندهند، اما بهنوعی به تضعیف نقشهای سنتی که در بسیاری از فرهنگها و ادیان تقدس دارند، منجر میشوند.
▫️در برخی جوامع دینی، این نوع تغییرات بهعنوان یک تهدید فرهنگی و تلاش برای کاستن از اعتبار باورهای مذهبی و اجتماعی تلقی میشود.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
-233431295_-465293975.mp3
42.06M
▪️پیشنهاد میشود دوستان فرصتی بگذارند و این صوت را گوش کنند.
🔘روایت مساله مقاومت
👤 حبیب رحیمپور ازغدی
مارپیچ سکوت و عدم توازن رسانهای 02:00
تله شناختی جنگ 05:00
جنگ و روایت جنگ 11:10
نسبت آموزش و پرورش با جنگ 17:17
هویت ملی و تربیت سیاسی 25:10
چگونه باید روایت کرد؟ 34:34
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌موضوع این هفته:
سری جیمزباند
یک تیر و چند نشان
📌با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۲۲ آبان ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
✍ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
🔘آیا هوش مصنوعی، ادراک و فهم بشری را تصرف کرده است؟
▪️فروید معتقد بود, تمدن غرب سه جراحت شدید بر خودشیفتگی انسان وارد کرده است:
1️⃣جراحتی که «کوپرنيک» وارد آورد و آن اینکه زمین مرکز کائنات نیست بلکه سیاره کوچکی است رها شده در فضایی لایتناهی؛ این موضوع نه فقط محوریت زمین بلکه محوریت انسان را گرفت.
2️⃣ جراحتی که «داروین» با نظریه تکامل وارد ساخت و انسان (که اشرف مخلوقات قلمداد می شد) از نسل میمون دانست!
3️⃣ جراحتی که خود «فروید» با توضیح اینکه سرچشمه رفتار و انتخاب انسان نه عقلانیت و آگاهی بلکه همه چیز ریشه در ناخودآگاه آدمی است(تمثیل کوه یخی)
◾️به عبارت دیگر تحقیر سهگانه انسان رخ داد: تحقیر کیهانشناختی
تحقیر زیستشناختی
تحقیر روانشناختی
▫️ حال در معاصر ما برخی قائل اند با ظهور هوش مصنوعی به نظر می رسد اساسی ترین دارایی بشر یعنی ادراک، فهم، تأمل هم از بشر گرفته می شود و ما با یک ساخته دست بشری مواجهیم که این ویژگی را از بشر به ارث برده است. در چنین دنیایی، آیا بشر به معنا بخشی زندگی اش کمک شده یا بیشتر معانی زندگی را از دست داده است؟ آیا با ظهور هوش مصنوعی قوی(Strong AI) اصلی ترین ممیّز انسان از سایر موجودات هم به تاراج رفته است؟
✍️ ابراهیم شریفی
پژوهشگر اخلاق و رسانه
https://eitaa.com/resanesharif
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#پارا_کتاب |#باز_نشر
🔘«دین وسینما»
▪️هنر حاصل نسبتی بیواسطه با عالم و آدم و مبدأ عالم و آدم است و به عبارتی دیگر اثر هنری در نسبت بیواسطه آدمی با وجود موجود ظهور می کند. اما این نسبت دو وجه یا دو ساحت دیگر دارد:
1️⃣اول ساحت ادراکات حسی و فوق حسی بشری
2️⃣ دیگری زبان و بیان هنری که همان صورتهای خیالی یا «ایماژ» هاست.
▫️بدین معنی همه گونه های تجربه هنری نهایتاً با ایماژها سروکار پیدا میکنند. همین ایماژها واسطه انتقال مخاطب به عالم هنری است. همانطور که شعر با ایماژها و صورتهای خیالی عالم هنری خود را ابداع و اقامه میکند موسیقی، خط، نقاشی، معماری صنایع مستظرفه و سینما نیز با صورت خیالی واسطه بیان و محاکات و ابداع عالم می شوند.
▫️صورتهای خیالی هنرهای مختلف در هر دوره تاریخی جلوه انکشاف حقیقت و عالمی دیگر است در این میان برخی از این صور اختصاص به ظهور عالم جدید پیدا کرده اند و آن صور خیالی هنر تكنولوژيك (عکاسی گرافیک و سینما) است که به اقتضای سیطره نفس آدمی بر عالم و آدم بیشتر مجلای زیبایی های نفسانی و وسوسه ها و یا آینه دردها و وحشت و هراس بشری بوده اند. اما غیر از این تکنولوژی امکان نویی را برای بشر و ایماژهای او فراهم کرده که در گذشته بی سابقه بوده است.
▫️تاکنون هیچ هنری حتی هنرهای نمایشی (تئاتر) نتوانسته بود با ایماژها و صورتهای خیالی تألیفی خیال و و همی از کلیت محسوس واقعیت یا فوق واقعیت را در بیرون ابداع کند شعر در میان هنرها درونی ترین و از اینجا توانمندترین ایماژها را در مواجهه با ساحات ادراکی و ایماژهای درونی مخاطب ابداع می کند.
▫️اما این ایماژها همواره درونی و باطنی می مانند. پس صورتهای خیالی شعری بی آنکه چون نقاشی و هنرهای تجسمی به تصویرگری بپردازند به نحوی تصویر عالم را در خیال مخاطب باز آفرینی می کنند.
▫️هر قدر موضوع و مضمون شعر متعالی تر باشد به همان نسبت ساحت خیال مخاطب باید سیری عمیق تر در اعماق وجود داشته باشد تا او بتواند به همسخنی و همدلی و همدردی با شاعر برسد.
📚کتاب دین و سینما صفحه ۷
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سینما
💢فیلم «فاطیما FATIMA»
▪️گفت و گوی مرحوم استاد طالبزاده و دکتر شاهحسینی در مورد فیلم فاطیما
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت سوم 🔳 نقش دینی و تغییرات در
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت چهارم
🔳 تغییر جنسیت ابرقهرمانان و استعمار فرهنگی
▫️یکی از جنبههای مهم این بحث، مسئله استعمار فرهنگی است.
▫️استعمار فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن فرهنگهای غالب تلاش میکنند ارزشها و باورهای خود را به دیگر فرهنگها تحمیل کنند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان، بهویژه زمانی که از سوی هالیوود و سینمای غربی مطرح میشود، میتواند بهعنوان بخشی از این تهاجم فرهنگی تلقی شود.
▫️هالیوود بهعنوان بزرگترین تولیدکنندهی محتواهای فرهنگی و سرگرمی، نقش مهمی در شکلدهی به ذهنیت و باورهای جهانی دارد.
▫️در این زمینه، تغییر جنسیت شخصیتهای قهرمانی که قبلاً بهعنوان نمادهای سنتی مردانه یا زنانه شناخته میشدند، میتواند بهنوعی تلاش برای بازتعریف هویت جنسیتی و تحمیل دیدگاههای مدرنتر به جوامع مختلف باشد.
▫️بسیاری از فرهنگهای غیرغربی که هنوز به ارزشها و نقشهای سنتی جنسیتی پایبند هستند، ممکن است این تغییرات را بهعنوان نوعی تهدید فرهنگی یا استعمار فرهنگی جدید ببینند که در آن ارزشهای مدرن غربی بهطور سیستماتیک در حال جایگزینی با باورهای سنتی و بومی هستند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 جنگ روانی عملیاتی:
▪️هدف:
▫️تاثیرگذاری بر #تصمیمگیریهای کوتاهمدت دشمن یا متحدان بالقوه در یک بحران یا درگیری خاص.
▪️ روشها:
▫️انتشار اطلاعات گمراهکننده، #شایعات، و تهدیدات برای ایجاد تردید، ترس و بیاعتمادی در بین دشمن.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم |#فیلترینگ |#نشست
🔘 سیاق فیلترینگ
▫️محمد محمدینیا؛
▪️عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▫️آیا ما در ایران، با یک نتانیاهوی درونی، در حال مبارزه هستیم یا نه؟
▪️مبلغان شعار رفع فیلتر قصد دارند اینگونه القا کنند که مساله فیلترینگ صرفا مربوط به دسترسی آزاد مردم به محتواست و این یعنی مساله را صرفا در لایههای ابزاری آن تصویر میکنند.
▫️فیلم کامل این گفتگو در👈🏻 آپارات فکرت، با عنوان:
▪️رابطه فیلترینگ و تعدیل ساختاری در جمهوری اسلامی ایران؛ ۸ آبان ۱۴۰۳
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 سلسله جلسات «بررسی تاریخ فرهنگی غرب»
▪️ همراه با دکتر محمد حسنی
▫️ با محوریت خوانش انتقادی کتاب «قهرمانان تاریخ» اثر ویل دورانت
⏰ دوشنبهها ساعت ۱۴:۳۰
📍پردیسان، تقاطع خیابان شهیدان آقامحمدی یک و ایمان، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد ۲
▪️ مبحث این هفته: فصلهای نهم و دهم
▫️برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شناسه ایتا @fatimaqolipour در تماس باشید.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘شگردهای رسانه های فارسی زبان در تولید محتوا و فریب دادن مخاطب
▫️ گزینش موارد احساس برانگیز:
▪️ یکی از شگردهایی که رسانه های فارسی زبان برای فریب دادن ذهن مخاطبان نسبت به مسائل موجود در ایران مورد استفاده قرار می دهند، گزینش موارد احساس برانگیز و بازی کردن با احساسات مخاطبین است.
▪️خیلی از گزارشها و مستنداتی که این رسانهها درباره ایران کار میکنند، مانند «موضوع اسیدپاشی یا اعدام بعضی افراد»، بیش از همه دارای ابعاد عاطفی و احساسی است.
▪️در این شگرد رسانه بیشتر بر بعد احساسی قضیه تکیه دارد تا اینکه واقعا و صرفاً بخواهد خبری را اطلاع دهد.
▫️پرداختن به اخبار به صورت احساسی دارای چند نکته است:
▪️اول مخاطب را با خود همراه میکند؛
▪️پس از آن مخاطب را بر انگیخته و
▪️نهایتاً او را به واکنش وامیدارد و اینجاست که رسانه به هدف اصلی خود رسیده است...
▫️آگاهی از روش های تولید محتوا در رسانه ها برای فریب دادن مخاطب، یکی از مراحل سواد رسانه ای امروز است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فطرت کلید دربهای بسته علوم انسانی
▪️ در عصری که علم دارد به بنبست میرسد، علوم انسانی دیگر توان اقناع ندارد و هنر با دامنزدن به شهوت و غضب خودش را جا میاندازد چگونه ندای دین و فطرت بلند میشود؟
💬 سخنرانی استاد حسن عباسی در اولین مراسم سالگرد رحلت استاد فرجنژاد
#اولین_سالگرد_استاد_فرج_نژاد
#استاد_حسن_عباسی
#سینمای_آمریکا
📲 موسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت چهارم 🔳 تغییر جنسیت ابرقهرم
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پنجم
🔳تغییر جنسیت و تهاجم فرهنگی
▫️علاوه بر مسائل مربوط به استعمار فرهنگی، تغییر جنسیت ابرقهرمانان بهویژه در جوامعی که هویت دینی و فرهنگی قوی دارند، بهعنوان شکلی از تهاجم فرهنگی نیز مطرح شده است.
▫️تهاجم فرهنگی به فرایندی اشاره دارد که طی آن یک فرهنگ غالب سعی میکند هنجارها، ارزشها و باورهای خود را بهطور گسترده بر سایر فرهنگها تحمیل کند. تغییر جنسیت ابرقهرمانان در هالیوود، میتواند بخشی از این روند تلقی شود.
▫️این تغییرات نهتنها به معنای بازنمایی جنسیتی جدید در سینما هستند، بلکه بهنوعی تلاش برای تغییر مفاهیم پایهای از جنسیت و هویت نیز بهشمار میآیند.
▫️در جوامعی که هویت جنسی و نقشهای جنسیتی بهشدت با باورهای دینی و فرهنگی آمیخته است، این تغییرات ممکن است بهعنوان تلاشی برای تضعیف این هنجارها تلقی شوند. بهویژه در جوامع اسلامی، یهودی، و مسیحی که نقشهای جنسیتی در چارچوب آموزههای دینی تعیین میشوند، این تغییرات بهعنوان چالشی برای ارزشهای دینی مطرح میشوند.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوش_مصنوعی
🔘انقلاب هوش مصنوعی و تغییر تعریف قدرت در جهان
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘آسیب شناسی فضای مجازی در خانواده
▪️اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روانشناختی است که به واسطه وابستگی شدید به استفاده از فضای مجازی ایجاد می شود، به طوری که فرد توان کاهش استفاده از فضای مجازی دست می دهد .
▫️ علائم اعتیاد اینترنتی :
گوشه گیری ،اختلال در الگوی خواب ، احساس نیاز به تنها بودن ،فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی ،ازهم گسیختگی روابط اجتماعی و ناکارآمدی در عملکرد شغلی و تحصیلی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسه تولید محتوا
میدان رسانه.mp3
1.91M
#صوت
💢میدانداری در رسانه
▪️در فرایند تولید محتوا آنچه موجب تاثیرگذاری یک عملیات رسانهای میشود، فهم عمیق عوامل تولیدی از فضای رسانه است.
🔻یکی از لوازم این فهم، حضور عوامل در بستر رسانه و شهود آن فضاست، به این معنی که تا وقتی اتمسفر رسانه ادراک و با چالشهای آن از نزدیک مواجهه پیدا نشده باشد، هر نوع تجویزی برای افراد به خطا رفته و مثمر ثمر نخواهد بود.
🔘از این منظر شاید بتوان رسانه را همانند میدان جنگ در نظر گرفت و بهتر این است که فرماندهی میدان را به افرادی سپرد که تجربه کافی و تصور صحیح از موقعیت داشته و در این فضا زندگی کرده باشند.
✍️مصطفی گودرزی
👇به [مدرسه تولید محتوا] وارد شوید👇
@toolid_mohtava
انجمن سواد رسانه طلاب
#اختصاصی 🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی ▪️قسمت پنجم 🔳تغییر جنسیت و تهاجم ف
#اختصاصی
🔘تغییر جنسیت ابرقهرمانان: از بازنمایی تا ابزاری سیاسی
▪️قسمت پایانی
🔳تغییر جنسیت ابرقهرمانان و پیامدهای فرهنگی
▫️تغییر جنسیت ابرقهرمانان در سینمای غرب، از دیدگاه فرهنگی و دینی، بیش از آنکه بهعنوان بازنمایی واقعی تنوع جنسیتی باشد، میتواند بهعنوان یک پدیدهی پیچیده و چندلایه دیده شود. این تغییرات نهتنها با چالشهای فرهنگی و دینی روبهرو هستند، بلکه ممکن است بخشی از جریانهای سیاسی و فرهنگی گستردهتری باشند که هدفشان تغییر مفاهیم جنسیت و هویت در سطح جهانی است.
▫️با در نظر گرفتن مسائل سیاسی، استعماری و تهاجم فرهنگی، میتوان گفت که این تغییرات نه تنها بازتابدهندهی تحولات درون جوامع غربی هستند، بلکه بهعنوان ابزارهایی برای نفوذ فرهنگی و تغییرات اجتماعی در سراسر جهان نیز به کار گرفته میشوند. این مسئله چالشهایی جدی برای فرهنگها و ادیان سنتی ایجاد میکند که هنوز به نقشهای جنسیتی سنتی و باورهای مربوط به آن پایبند هستند.
▫️در نهایت، تغییر جنسیت ابرقهرمانان را میتوان بهعنوان بخشی از جریانات وسیعتری در سیاست فرهنگی نیز مشاهده کرد. این تغییرات نهتنها به مسائل جنسیتی و نمایندگی زنان در رسانهها میپردازند، بلکه بخشی از پروژههای سیاسی و اجتماعی هستند که هدفشان ایجاد تغییرات عمیقتر در جامعه است.
▫️برخی از این تغییرات، بهویژه در زمینهی جنبشهای حقوق زنان و جامعهی LGBTQ+، بهعنوان تلاشی برای بازتعریف مفاهیم جنسیت و هویت جنسی مطرح میشوند.
▫️با این حال، منتقدان فرهنگی و دینی بر این باورند که این تغییرات گاه بهطور غیرواقعی و سطحی انجام میشود و بیش از آنکه به تقویت حقوق زنان یا اقلیتها کمک کند، بهعنوان ابزاری برای تقویت گفتمانهای سیاسی خاص عمل میکند. این مسئله بهویژه در جامعهی غربی، جایی که جنگهای فرهنگی بر سر هویتهای جنسی و جنسیتی بهشدت جریان دارند، قابل مشاهده است.
✍️یوسف پورجم
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
انجمن سواد رسانه طلاب
🔘صبحانه با زرافهها؛ "کتاب باز" پوچگرای سینمای ایران
✍️زهرا راد
▪️صبحانه بازرافهها آخرین ساخته سروش صحت، نسخه مردانه فیلم توقیفی "ارادتمند؛ نازنین، بهاره تینا"ست که حالا در قامتی مردانه بازسازی شده است. داستان چند مرد بیهدف و عیاش؛ چیزی بیش از قرائتی پوچگرایانه از زندگی انسان عصر حاضر که هدفی جز لذت بردن ندارد، در لباس یک کمدی با پایان سیاه و چاشنی جملات فلسفی بیخاصیت، به خورد مخاطب نمیدهد. ناگفته نماند که این کمدی بیرمق به شوخیهای سخیف، الفاظ رکیک و صحنههای دائمی استعمال مواد مخدر آراسته نیز شده بود.
▪️این فیلم نشان میدهد که اگر کتاب باز حرفهای هم باشی ولی جهان بینی توحیدی نداشته باشی، نهایت یک پوچگرای کمدی پرداز میشوی و وجهی از حیات انسانی را به نمایش میگذاری که جا دارد به حقیقت تراژدیک چنین زیست غیرانسانی گریست.
▪️انسان فیلم صبحانه با زرافه، موجود بیهدف و بیآرمانی است که حقیقت، عدالت را حتی در مفهوم سقراطی و افلاطونی هم نمیشناسد، چه رسد به نگاه توحیدی محض. او یک عیاش تمام عیار است که در لحظه زندگی میکند و نهایت در یک وضعیت توهمزا به مرتعی بر فراز یک تپه در کنار زرافهها هم صعود میکند.
▪️پوچگرایی و فقدان جهان بینی معرفتی البته بیماری رایج سینمای روشنفکری و نشان از دانایی و فرهیختگی روشنفکرانه دارد، آنچنانکه " تهمینه میلانی" در برخی آثارش از " صادق هدایت" به همین عناوین یاد میکند. این یعنی در فکر سینماگر ایرانی هنور انقلاب نشده، او در جهان دیگری زیست میکند و فیلم میسازد.
▪️کاش میشد انقلاب اسلامی را به سینمای ایران صادر کرد.
@banooytamaddonsaz
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
#هوش_مصنوعی
🔘شرکت OpenAI بهدنبال راهکاری برای جلوگیری از کاهش سرعت پیشرفت مدلهای هوش مصنوعی است
▪️شرکت OpenAI درحال توسعه مدل هوش مصنوعی جدیدی است که با نام رمز Orion شناخته میشود.
▪️اکنون در گزارش جدیدی گفته شده مدل هوش مصنوعی پرچمدار بعدی OpenAI ممکن است به اندازه مدلهای قبلی پیشرفت نکرده باشد.
▪️ظاهراْ کارمندان OpenAI پس از تست مدل جدید Orion به این نتیجه رسیدهاند که هرچند عملکرد آن از مدلهای موجود بهتر است، اما نسبت به جهش از GPT-3 به GPT-4 پیشرفت کمتری دارد.
▪️در ادامه این گزارش آمده است که خالق ChatGPT میخواهد با تیمی اختصاصی، استراتژیهای جدیدی را برای مقابله با کاهش سرعت پیشرفت مدلهای هوش مصنوعی توسعه دهد. دلیل اصلی این کاهش سرعت رشد، کمبود دادههای آموزشی جدید است.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘چگونه یک نوجوان ناآگاه در فضای مجازی بانکی را به آتش کشید ؟
▫️براساس پرونده ای واقعی
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام
🔘 شبکههای اجتماعی سلاحی برای جذب و اعتیاد!
▪️در واقع میتوان گفت برخی ابزارها و محتواها در دنیای امروز به گونهای طراحی شدهاند که مخاطب را مجذوب و حتی معتاد کنند.
این نوع اعتیاد که اغلب به اعتیاد دیجیتال یا اعتیاد رفتاری معروف است، بیشتر از همه در دنیای اینترنت، شبکههای اجتماعی، بازیهای ویدیویی و اپلیکیشنها دیده میشود.
▪️طراحی این ابزارها بهگونهای است که حس رضایت و لذت آنی ایجاد میکنند و افراد را به تعاملِ مداوم و بازگشتِ دوباره تشویق میکنند.
▫️برای این کار، اغلب از روشهای مختلفی استفاده میشود:
1️⃣ پاداشهای متناوب: که باعث میشود فرد منتظر پاداش بعدی بماند و تعامل خود را افزایش دهد.
2️⃣ ایجاد احساس فوریت: مانند اعلانها و هشدارها که حس نیاز به پاسخ سریع را در کاربر برانگیخته و او را به استفاده مداوم ترغیب میکند.
3️⃣ شخصیسازی محتوا: در شبکههای اجتماعی، اغلب محتوای مورد علاقه هر فرد به او نمایش داده میشود و به همین دلیل، فرد کمتر میتواند از آن دل بکند.
4️⃣ مکانیسمهای رقابتی: مانند امتیازدهی یا ردهبندی که حس رقابت را در کاربران زنده نگه میدارد و باعث میشود بارها بازگردند.
▪️این روشها با الهام از روانشناسی و شناخت رفتارهای انسانی طراحی شدهاند و در برخی موارد شباهت زیادی با مکانیسمهای اعتیادآور داروها دارند.
✍️حسن باویر
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲 ایتا | آپارات | اینستاگرام