⭕ انشقاق در جبهه نیروهای انقلاب پذیرفتنی نیست!
#خبر_تحلیلی
▪️به گزارش خبرگزاری فارس زنجان، جمعیت مستقل جهادی استان زنجان در بیانیهای که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده اند، اشاره به حاشیههای به وجود آمده در انتخاب شهردار زنجان آورده است:
🔹️...در آستانه برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه ۱۳۹۸، متأسفانه نشانههای اختلاف و انشقاق در بین نیروهای انقلابی استان زنجان مشاهده شد و در انتخابات دوره ششم شورای اسلامی شهر زنجان در خردادماه ۱۴۰۰ به اوج خود رسید که بعد از انقلاب اسلامی این حد از اختلاف و انشقاق بیسابقه بوده است و این روزها نیز همچنان شاهد این انشقاق و عدم همبستگی هستیم که نمونه بارز آن عدم انتخاب #شهردار شهر زنجان در مدت نزدیک به سه ماه هستیم.
🔸️انتظار از اعضای محترم #شورای_اسلامی تمکین در برابر قانون و تصمیمات نهادهای نظارتی است. اگر بزرگواری با رأی اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب میشود، اما بنا به هر دلیلی، مورد تأیید نهادهای نظارتی قرار نمیگیرد، اصرار بر انتخاب قبلی از اعضای شورای اسلامی منتسب به جریان انقلاب قابل قبول نیست، قطعا انقلابی بودن در تمکین در مقابل قانون، نمود و بروز خواهد یافت.
🔰 متن کامل خبر؛
▪️http://serat-zanjan.ir/post/123
@serat_zanjan
27.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حضور امیدآفرین و موثر روحانی جوان اصفهانی در بین معترضان زاینده رود.
🔹️جا داشت شاهد حضور پر رنگ طلاب و فضلای انقلابی در کف زاینده رود و در کنار کشاورزان شریف و محجوب باشیم!
@serat_zanjan
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
#بازنشر
⭕ امام فعال یا منفعل؟!
#ماجرای_فکر_فیرحی
✍ حسین امامی
🔺️از آخرین اظهارات مرحوم #داوود_فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره ماهیت قیام سیدالشهدا(ع) و حادثه کربلا این بود که می گفت: "امام نه دنبال جنگ بوده و نه میخواست بیعت کند. بلکه هدف حضرت، نوعی مبارزه منفی بود. یعنی اعلام بیعت نکردن به همه و فرار از بیعت."
🔹️در صورتی که اندیشمندان معاصر نظیر شهید مطهری و... این نوع تنزل نگاه را قبول نداشته و آنرا نوعی خیانت نسبت به اهداف والای امام قلمداد می کردند.
🔻ادامه مطلب
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/855
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan
#ادامه_مطلب
🔻🔻🔻
🔹️در بیان استاد مطهری آمده است که قیام عاشورا را دارای سه هدف عمده عنوان می کنند.
🔻 آن سه هدف عبارتنداز:
الف) عدم پذیرش تقاضای بیعت از سوی یزید ب)دعوت مردم کوفه
ج) عامل امر به معروف و نهی از منکر
🔹️ایشان عامل سوم را مهمترین و اصلی ترین دلیل نهضت عاشورا معرفی کرده و می فرمایند:"اگر آن دو عامل قبلی هم نبود باز هم امام حسین(ع)، علیه یزید قیام میکردند."
🔺️مرحوممطهری میفرمایند:
🔹️"توجه به دونکته اهمیت این عامل را به ما نشان میدهد:
▪️اول) امام قبل از ترک مدینه و دعوت مردم کوفه در وصیتنامه خود خطاب به محمد بن حنفیه می فرماید که قیام من قیام برای اصلاح است. من به حکم امر به معروف و نهی از منکر قیام می کنم.
▪️دوم) امام بعد از اطلاع از شکست کوفه و سستی اراده کوفیان نه تنها قیام خود را پایان یافته نمی داند، نه تنها با یزید بیعت نمی کند، بلکه داغترین خطبه ها و شور انگیز ترین و پر هیجان ترین سخنان بعد از شکست کوفه از امام شنیده می شود."
🔺️بنابراین سوالی که در نقد اندیشه مرحوم فیرحی می توان مطرح کرد اینست که چه لزومی دارد فردی که صرفا برای فرار از بیعت خروج کرده است، خطبهها و اتمام حجتهای پیدرپی ایراد کند و همواره هدف خود را اصلاح امت عنوان کرده و ازضرورت بازگشت به سیره پیامبر صحبت کند؟
🔹️علاوه برآن، مگر اصلاح امت و بازگشت به سیره پیامبر بدون تشکیل حکومت، اصلا متصور است؟! مگر مقدمه تشکیل حکومت، قیام در برابر حاکم جائر نیست؟!
♨️ بنظر می رسد با وجود اینکه اکثر علما و متفکران اسلامی و حتی غیر اسلامی در طول تاریخ، حادثه کربلا را قیام حضرت علیه ظلم و استبداد معرفی کرده اند، طرح چنین مباحثی بیشتر با هدف انکار نظریه الگوگیری انقلاب اسلامی از انقلاب عاشورا مطرح شده است.
✍حسین امامی
@serat_zanjan
⭕️فیرحی و انکار علم دینی
#ماجرای_فکر_فیرحی (4)
🔻بازخوانی نقد #دکتر_خسروپناه به منهج فقهی سازی علوم غربی و انکار #علم_دینی توسط مرحوم #دکتر_فیرحی؛
[صفحه 1 از 3 ]
👤دکتر عبدالحسین خسروپناه؛
🔹شخصی مانند #دکتر_فیرحی که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است.
🔸..اگر کسی بگوید من #عالم_دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در #علم_مدرن استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و #اجتماع_نقیضین است.
ادامه مطلب
▪️ https://eitaa.com/serat_zanjan/755
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️فیرحی و انکار علم دینی #ماجرای_فکر_فیرحی (4) 🔻بازخوانی نقد #دکتر_خسروپناه به منهج فقهی سازی علوم
⭕ فیرحی و انکار علم دینی
#ماجرای_فکر_فیرحی
[صفحه2 از 3 ]
🔻🔻🔻
👤#سوال_کننده؟!
▪️وقتی نزد بسیاری از اساتید ایرانی علوم سیاسی حتی روحانیونی مانند #دکتر_فیرحی صحبت از اسلامی سازی و بومی سازی علوم می کنیم، به شدت موضع منفی می گیرند.
▪️آنها اولا میان بومی سازی و اسلامی سازی تفاوت قائل می شوند و ثانیان می گویند اسلامی سازی علوم انسانی و اجتماعی به معنای ایدئولوژیک کردن علم و تحمیل یک سازوکار تأیید صدق و کذب از بیرون از دایره علم است در حالی که علم باید مکانیسم درونی تصدیق گزاره های علمی داشته باشد. به عبارت دیگر آنها مدعی هستند اسلامی سازی علم بدین معناست که ما فارغ از نتایج بررسی های علمی، گزاره های دیگری را به صورت مطلق به علم تحمیل کنیم. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟
👤#دکترخسروپناه :
🔹️من معتقدم علوم انسانی جدید اساسا ایدئولوژیک هست. اصلا علم از ایدئولوژی جدا نیست.چطور ممکن است کسی تصویر واقع بینانه ای از علوم اجتماعی و انسانی جدید در غرب داشته باشد و متوجه نباشد که این علم، ایدئولوژیک است.
🔹️این جا باید بپرسیم شخصی مانند #دکتر_فیرحی که با اسلامی سازی علوم سیاسی مخالفت می ورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی می کند؟! اینکه همان اسلامی سازی است.
🔹️کل کاری که ایشان در کتاب فقه و حکمرانی حزبی انجام داده، این است که مفهوم مدرن حزب را با استفاده از مفاهیم فقهی مشروعیت می بخشد. مثلا از مفاهیمی مانند سَبق و رمایه، نیابت، خطابات قانونی، لزوم شرعی و عقلی حفظ نظام و … کمک می گیرد تا حزب مدرن را فقهی کند. آیا این کار اسلامی سازی مفاهیم علوم سیاسی مدرن نیست؟ اتفاقا غلیظ ترین نوعی اسلامی سازی، فقهی سازی است.
🔹️امثال ما که از اسلامی سازی علوم انسانی صحبت می کنیم. منظورمان فقهی سازی نیست. منظورمان این است که از مبانی معرفتی و حکمی در علوم انسانی استفاده شود. زیرا علوم انسانی بدون مبانی نیستند و مبانی، معانی را تعیین می کنند.
🔹️ما می گوییم از حکمت و معارف اسلامی به عنوان مبانی در علوم انسانی استفاده شود اما منظورمان فقهی سازی نیست در حالیکه #دکتر_فیرحی غلیظ ترین نوع اسلامی سازی علوم انسانی را که فقهی سازی است، دارد در کتاب هایش پیاده می کند. بعد می گویند ما موافق اسلامی سازی علوم نیستیم. شما که دارید این کار را انجام می دهید.
🔹️من با این شیوه اسلامی سازی علوم انسانی مخالفم و پژوهش ایشان درباره حزب را هم در یک مناظره مفصل نقد کرده ام.
@serat_zanjan
⭕ فیرحی و انکار علم دینی
#ماجرای_فکر_فیرحی
[صفحه3 از 3 ]
🔻🔻🔻
🔹️البته توجه داشته باشید که بنده نیز قائل به تفاوت میان دو مفهوم بومی سازی و اسلامی سازی هستم لکن تفاوت آن ها را طولی می دانم نه عرضی.
🔹️وقتی می گوییم بومی سازی علوم انسانی، یعنی در نظر گرفتن مؤلفه های بومی یک جامعه در شناخت روابط اجتماعی.
🔹️شما نمی توانید مثلا رابطه فقر و خودکشی را در جامعه ای بشناسید بدون این که به ویژگی ها و مؤلفه های بومی آن جامعه توجه داشته باشید. تمام این ویژگی و مؤلفه های بومی و قومی و فرهنگی در شکل گیری روابط اجتماعی دخیل هستند. این می شود بومی سازی که در همه جوامع هم قابل تصور است.
🔹️حال اگر این جامعه بومی از ویژگی اسلامیت نیز برخوردار باشد، مثلا دارای باورهای ایمانی و دینی و کنش های اخلاقی، هنجاروار و همراه با فضایل و ارزش هایی مانند ایثار، انفاق، خدمت به خلق و غیره باشد، وقتی یک پژوهشگر می خواهد درباره این جامعه تحقیق کند، دارد روابط انسان هایی را بررسی می کند که متأثر از آموزه های دینی هستند و به گزاره هایی می رسد که می توان آنها را گزاره های دینی دانست. یعنی نیت ها و انگیزه های دینی این جامعه نیز مورد شناسایی قرار می گیرد تا بتوانیم یک تفسیر واقع بینانه داشته باشیم نه فقط یک تبیین اثبات گرایانه.این هم می شود اسلامی سازی.
🔹️شهید صدر هم در کتاب اقتصادنا می گوید وقتی روابط اقتصادی مردم بر پایه احکام اسلام باشد، می توانیم به کشف روابط اقتصادی انسان های متدین پی ببریم و در واقع علم دینی تولید می شود.
❓چرا تا صحبت از علم دینی می شود، برخی فکر می کنند که می خواهیم همه چیز را از آیات و روایات استخراج کنیم؟
🔹️علاوه بر این وقتی ما از اسلامی سازی علوم انسانی سخن می گوییم، توجه داریم که علوم اجتماعی بدون مبانی فلسفی اصلا وجود ندارد و وقتی این مبانی فلسفی از حکمت اسلامی گرفته شد، طبیعتا علوم اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی می شود.
⭕این هم یک معنا از اسلامی سازی علوم انسانی است.
📍نکته دیگر اینکه مگر علوم اجتماعی فقط شامل کشف روابط بین پدیده های اجتماعی در عالم خارج است؟ بخشی از علوم اجتماعی توصیف انسان و نهادهای مطلوب است.
🔹️وقتی هایک، رالزوپوپر به تعریف عدالت می پردازند، آیا فرضا یک تحقیق میدانی انجام داده اند تا به تعریف عدالت برسند؟ اصلا تعریفشان از عدالت بر اساس ایدئولوژِی ای است که پذیرفته اند.
🔹️چطور این جا ایدئولوژی حق دارد به تعریف عدالت بپردازد ولی ایدئولوژی اسلامی حق ندارد؟
⭕بخش دیگری از علوم اجتماعی بایدها و نبایدهایی است که به تغییر رفتارها و دگرگونی وضع موجود از نامطلوب به مطلوب منجر می شود. همه اینها مملو از ارزش ها است.
🔹️چطور ایدئولوژی های دیگر می توانندن راهبردها و بایدها و نبایدهایی بیان کنند اما ما نمی توانیم از فقه و اخلاق اسلامی برای بیان بایدها و نبایدها بهره بگیریم؟
⭕پس نه تنها #علوم_انسانی_اسلامی به معنایی که عرض کردم معقول است، بلکه #ضرورت دارد و اگر فرد مسلمانی که باورمند به آموزه های اسلامی است، علوم انسانی اسلامی به این معنا را نپذیرد، دچار تناقض است.
🔺️یعنی اگر کسی بگوید من عالم دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در علم مدرن استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و اجماع نقیضین است.
◾منبع: ماهنامه عصر اندیشه
@serat_zanjan
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ برگزاری دوره مجازی «مبانی نظریه ولایت فقیه»
📝 اساتید: حججاسلام والمسلمین واعظی، جوان آراسته، لک زایی، ذوعلم و بهروزی لک.
📚 عناوین: پیشینه تاریخی ولایت فقیه، ولایت فقیه و مردم سالاری دینی، شرایط و گستره ولایت فقیه، کارآمدی ولایت فقیه و نظریه ولایت فقیه در قانون اساسی.
🔹 هر عنوان از این دوره آموزشی ۸ جلسه ۲۰ دقیقهای بوده و از تاریخ ۷ آذر ماه شروع میشود.
💻 ثبتنام: از تاریخ ۲۴ آبان ماه لغایت ۵ آذر ۱۴۰۰ با مراجعه به آدرس اینترنتی el.balagh.ir
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#سیاست
#دوره
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
⭕️ جنگ، جنگ صداوسیماهاست.
#خبر_تحلیلی
▪️حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با رییس رسانه ملی، با اشاره به ضرورت ارتباط میان صداوسیما و حوزه های علمیه تصریح کرد:
🔹صداوسیما باید از حوزه های علمیه و طلاب جوان و مستعد در تولید محتوا و برنامه های خود استفاده کند، البته مقصود از جوان، فکر جوانی، روح جوانی و فعالیت جوان است.
🔸استاد درس خارج حوزه علمیه قم مسئولیت صداوسیما را بسیار خطیر و مهم دانسته و گفت: جنگ، جنگ صداوسیماهاست، لذا باید شما تحولی چشمگیر در صداوسیما ایجاد کنید.
🔹وی تقویت و افزایش سطح رادیو معارف را ضروری دانسته و تأکید کردند: جمع میان سلیقه های متفاوت ضمن رعایت تمام اصول اخلاقی نشانۀ خطیر بودن وظیفۀ صداوسیماست.
📥 دسترسی به مجموعه #محصول_گرافیکی از بیانات مراجع در دیدار با رئیس رسانه ملی👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1383
⭕️جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود!
#خبر_تحلیلی
👤آیت الله جوادی آملی در دیدار با رئیس رسانه ملی:
🔹نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب و بانشاط شود، باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود، گرچه وجود این برنامه ها مانعی ندارد لکن اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود قطعا امید و نشاط به جامعه باز خواهد گشت.
🔸 باید مردم را با عمل، امیدوار کنید نه با حرف، حرف بیعمل نتیجه ای جز ناامیدی جامعه در پی ندارد.
🔹اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود قطعا امید و نشاط به جامعه باز خواهد گشت. این مملکت به لطف الهی همه چیز دارد، با وجود این همه منابع و سرمایه های مادی و معنوی فراوانی که در این کشور وجود دارد، مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است.
📥 دسترسی به مجموعه #محصول_گرافیکی از بیانات مراجع در دیدار با رئیس رسانه ملی👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1383
⭕️صدا و سیما باید مشکلات و کمبودهای موجود در جامعه را به شکل صحیح بازتاب دهد.
#خبر_تحلیلی
👤حضرت آیت الله نوری همدانی در دیدار با رئیس رسانه ملی:
🔹باید خدمات و کارهای فراوانی که از آغاز انقلاب در حوزه های مختلف صورت گرفته برای مردم بازگو شود تا مردم بدانند که چه کاری هایی صورت گرفته، و انقلاب چه خدمات ارزنده ای انجام داده است. امروز شبکه های بیگانه با تبلیغات فراوان سعی در تخریب وجهه نظام مقدس ایران دارند، اما متاسفانه شاهد پیام های تبلیغاتی بسیار زیاد در صدا و سیما هستیم که باید برای این چاره ای اندیشید.
🔸 صدا و سیما باید مشکلات و کمبودهای موجود در جامعه را به شکل صحیح بازتاب دهد، متاسفانه امروز شاهد سختی معیشت مردم هستیم که باید مسئولین در جهت رفع این مشکلات کوشش کنند.
📥 دسترسی به مجموعه #محصول_گرافیکی از بیانات مراجع در دیدار با رئیس رسانه ملی👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1383
⭕️ندای اسلام و انقلاب را به صورت پاک به گوش ملت ایران و جهانیان برسانید.
#خبر_تحلیلی
👤حضرت آیت الله سبحانی در دیدار با رئیس رسانه ملی:
🔹در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیما رکنی از ارکان کشور است که از نظر اهمیت، همسان دیگر ارکان نظام جمهوری اسلامی است.
🔸استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: رسانه های جمعی و صداوسیما می توانند ندای اسلام و انقلاب را به صورت پاک به گوش ملت ایران و جهانیان برسانند.
🔹آیت الله سبحانی اظهار کرد: هنر انسان و وسایل ارتباط جمعی باید این باشد که بتواند اکثریت را جذب کند چون جذب همه ملت امکان ندارد اما اکثریت قابل جذب هستند و این لطافت خاصی در انتخاب کلمات، بیان و جملات می طلبد.
🔸️ باید خوراک خوبی برای شیعیانی که در مناطق دوردست جهان هستند در نظر گرفت بویژه که در بین آنها مبلغ دین کم است و صداوسیما می تواند نقش مبلغ را برای آنها داشته باشد
📥 دسترسی به مجموعه #محصول_گرافیکی از بیانات مراجع در دیدار با رئیس رسانه ملی👇
https://eitaa.com/serat_zanjan/1383
هدایت شده از تاملات
▪️ وقتی رهبر عزیز انقلاب از تولید آنتی تز انقلاب اسلامی در خود #قم نکاتی را متذکر شدند، به سمت #حوزه_سکولار، #تشیع_انگلیسی و ... باورمند شدیم که این باور هم درست بود.
▪️ اما تکمیل کننده اصلی این پازل، شبهات سنگینی است که بسیاری از بچههای انقلابی در دل #بسیج و نهادهای دیگر یا خودجوش و آتش به اختیار از ماجرای #هواپیمای_اوکراینی، #آبان_98 ، #واکسن و ... دارند.
▪️ نهضت روشنگری را باید دوباره روشن نمود یا در میان مردم با چراغ بگردند و به دنبال اقناع بچههای انقلابی باشند. هیچ کسی متولی این موضوع نمیشود و جلسات بصیرتی دهه شصت و هفتاد را به کلی فراموش کردند.
⚜ @Taammolat74
⚜ @ponezs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️بسیج جمع فداکاری از مردم برای مردم
@serat_zanjan
🎬 داستان «سرجوخه» خیالی نیست
💢 آرش آصفی؛ بازیگر سریال سرجوخه در گفتوگو با حوزه:
داستان این سریال خیالی نیست، چون به نوعی دیگر در #زنجان در ابتدای دهه ۹۰ رخ داده است./خبرگزاریحوزه
@serat_zanjan
⭕️ انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان» و پاسخ به برخي ايرادات
🔺 پس از انتشار کتاب «سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشههاي دکتر داود فيرحي»، برخي دوستان و همفکران دکتر فيرحي به نقد کتاب پرداخته، چنين نوشتند:
🔹«جمعي از ناآشنايان به اسلام و انديشه سياسي، دکتر فيرحي عزيز را متهم به سکولاريسم پنهان کردهاند. من نميفهمم کسي که فقه سياسي را معتبر ميداند، چگونه سکولار (به تعبير ايشان) است!»
▪️در مباحث کتاب، از جمله مقدمه و بويژه مقاله پاياني، پاسخ اين ايراد آمده است. در ذيل، بخشي از مطالب مقدمه ذکر ميشود:
🔸«... دکتر فيرحي در تلاشي ظاهراً دغدغهمندانه نسبتبه اسلام، بهدنبال سازگار کردن گزارههاي اسلامي ـ شيعي با عناصر مدرن، بهويژه اصل آزادي بود؛ اما تفسير رسمي و رايج از گزارههاي اسلامي که تفاوتها و تضادهايي با مؤلفههاي مدرن، از جمله اصل آزادي داشت، مانعي مهم در مقابل رويکرد او بود. بر اين اساس بايد اين مانع برداشته ميشد. راهکار فيرحي، پذيرش نظرية «تقدم اراده بر علم» بود که نسبيتگرايي معرفتي از لوازم آن است. او با اخذ اين نظريه از انديشمندان غربي، بهويژه ميشل فوکو، و تلاش براي نسبت دادن آن به معدودي از انديشمندان اسلامي، آن را مبناي اصلي خود قرار داد.
🔸فيرحي، که به آزادي مدرن (Freedom / Liberty) باور داشت و طالب آن بود تا «آزادي» در «مركز معنا»ي كاوشها در باب سياست قرار گيرد تا نظريه و سپس نظام سياسي ـ اجتماعي «آزادمنش، فردگرا و مردمسالار»ی شکل گيرد و «اقتدارگرايي» به حاشيه رانده شود، اينک با اتخاذ مبناي «تقدم اراده بر علم» ميتوانست بگويد: همانگونهکه قدرت و ارادة منبعث از وضعيت مسلمانان در قرون اوليه موجب شکلگيري تفسير «اقتدارگرايانه» و ضد آزادي از تعاليم ديني شد، وضعيتِ جهانِ اسلام در عصر حاضر اقتضا ميکند تا تفسير «آزاديمحور» و ضداقتدارگرايي از نصوص اسلامي ارائه گردد.
🔸طبعاً با اين رويکرد ـ که «تحميل نظريه بر نص» در آن صراحت دارد و فيرحي خود با تعبير «تقدم نظريه بر نص» از آن ياد کرده بود ـ بايد روشها و راهکارهايي چون «گزينش برخي تعاليم و ناديده گرفتن برخي ديگر»، «برجستهسازي بخشي از گزارهها و بهحاشيهراني بخشي ديگر» و «توسل به متشابهات و متشابه نمودن محکمات» مورد توجه قرار گيرد. دکتر فيرحي نيز در پروژة فکري خويش از چنين راهکارهايي استفاده کرده است: گزارههايي از تعاليم اسلام و آثار و انديشههايي از متفکران و فقهاي شيعه را که بهنوعي در آنها سخن از حقوق و آزادي مردم به ميان آمده است يا اين ظرفيت را از نظر وي دارد، گزينش و برجسته کرده و در مواردي تفسيرهاي غيرعقلايي ارائه نموده است؛ و متقابلاً موارد فراوان ديگر با مضمون لزوم اطاعت از قوانين و حاکمان الهي و نداشتن اختيار در حوزة تشريع و انتخاب حاکمان را ناديده گرفته يا بهصورت حاشيهاي طرح کرده و بعضاً برداشتهاي ناصواب از آنها ارائه نموده است.
روشن است که با اين رويکرد، بسياري از احکام سياسي اسلام که در تضاد با ليبراليسم هستند، مانند لزوم پذيرش و اطاعت از حاکمان الهي، جهاد، اجراي حدود، امربهمعروف و نهيازمنکر، جلوگيري از فعاليت و ترويج فرقهها و کتب ضالّه و...، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده میشوند و بهصورت کمرنگ تحقق مييابند؛ و اين امر، معنايي جز سکولاريسم نميتواند داشته باشد. بر اين اساس، براي انتساب يک فرد به سکولاريسم، لازم نيست خود فرد بدان تصريح کند يا به انکار گزارههاي سياسي اسلام بپردازد؛ بلکه اين انتساب، حتي با پرداختن به فقه سياسي نيز ميتواند سازگار باشد.
🔸بااينحال، از ويژگيهاي شخصيتي و علمي دکتر فيرحي در کنار استعداد و نبوغ بالا، تلاش براي طرح مباحث علمي بدون ايجاد حساسيت منفي و تنشآفريني بود؛ ازهمينرو، با توجه به اينکه انتساب به سکولاريسم ميتوانست تأثير منفي بر وي و انديشههايش بگذارد، او سعي وافر داشت تا عبارات و جملاتي را به کار نبرد که دلالتِ صريح و مستقيم بر سکولار بودن وي داشته باشد. با توجه به آنچه ذکر شد، ميتوان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحي را «سکولاريسم پنهان» دانست»./کانال سیاست ودیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ تغییر رویکرد جدی صداو سیما در پوشش اخبار
✍️حسین رجایی
🔹احسنت بر این صدا و سیما
پوشش دادنش یکطرف
ببینید حتی از واژه های مثل «آشوبگر» هم استفاده نمیکنه، بلکه میگه: «مردم، افراد» و قضاوت را برعهده مخاطب میگذاره.
اگه این صدا و سیماست، اونی که قبلا داشتیم چی بود!!؟
آیا ممکنه نهاد نماز جمعه مون هم اینجوری متحول بشه؟!
@serat_zanjan
#استوری
✍️سید مصطفی موسوی؛
🔹اولین نقد جدی به روحانیت در اصفهان هست! همونطور که خط اول راهپیمایی 22 بهمن هستن، باید خط اول اعتراضات هم قرار بگیرن! اما نیستن...
🔸نیستن و میدون رو تحویل ضد انقلاب میدن...
#نقد_روحانیت
@serat_zanjan
#استوری
✍️ابوالفضل طاهری؛
🔹مردم اصفهان اگر قرار بود اغتشاش بکنند، هفته پیش که چند صد هزار نفر بودن این کار رو میکردن، نه اینکه منتظر این چهارتا بمونند...
🔸به فرهنگ مردم و کشاورز های نجیب استان توهین نکنید...
@serat_zanjan🔸
#توئیت
✍️محسن مهدیان؛
مرحبا.همین خط رو ادامه دهید.
❌بی بی سی و سعودی نشنال و مسیح علی نژاد و دارو دسته شان رسما تریبون فیلم های اوباش شدند.
🔹بین 2 هفته اعتراض نجیبانه کشاورزان با جنگ خیابانی اوباش حتما تفاوت است.
طبیعی است که مواجهه ناجا نیز متفاوت است.
آبان98 نیز دقیقا همین شد.
@serat_zanjan